ARNA
De ARNA-app ontzorgt en ondersteunt medewerkers in het dagelijkse werk en voorziet hen op elk moment en op elke plek van belangrijke informatie over medische hulpmiddelen door een informatieplatform.

Friesland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
ARNA ontzorgt en ondersteunt medewerkers in het dagelijkse werk en voorziet hen op elk moment en op elke plek van belangrijke informatie over medische hulpmiddelen. ARNA zorgt voor gemak en tijdsbesparing zodat collega's op de werkvloer kunnen blijven doen wat zij het liefste doen: bewoners en cliënten helpen.
Probleemstelling
ARNA is ontstaan vanuit de behoefte op de werkvloer. Als werkenden in de zorg merkten we op dat zorgmedewerkers 'verstrooid' raken in de steeds dynamischere zorg omgeving waarbij waardevolle tijd met cliënten steeds kostbaarder wordt. De zorgverleners gaven aan bij ons dat er veel informatie is over veel verschillende hulpmiddelen, maar daardoor er veel versnipperde informatie is over de hulpmiddelen. Zorgverleners moeten dan opzoek gaan naar de juiste informatie door een collega te vragen, te googlen of de gebruikershandleiding te zoeken in de opbergkast. Dit kost allemaal veel tijd en in de komst zal het nog moeilijker worden aangezien niet makkelijk zal worden om terug te vallen op een collega. Tevens gaven zorgverleners aan dat zij geen overzicht hebben van alle beschikbare hulpmiddelen. Zo kunnen zij niet altijd het juiste hulpmiddel gemakkelijk vinden.
Oplossing
ARNA is een platform waar je hulpmiddelen kunt vinden en informatie kunt opvragen. Doormiddel van een app staan alle hulpmiddelen op éen centrale plek. Door onze contacten met de leveranciers is alle informatie altijd up-to-date. Met behulp van de verschillende zoekopties is de juiste informatie te vinden binnen 30 seconde. Op deze manier kan de zorgverlener meer tijd stoppen in het verlenen van zorg.
Unieke kenmerken
Naast de informatie textueel aanbieden, werken wij met AR modellen. Waar zorgverleners het hulpmiddel kunnen zien en neer kunnen zetten in de werkcontext. Met behulp van de ingesproken test kan een zorgverlener ook luisteren naar de informatie.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Arna is een app die
Video of animatie
Concurrentie
De concurrentie komt deels vanuit de leveranciers omdat zij graag hun eigensystemen in de lucht willen houden.
Daarnaast zijn er partijen die wel op de uitleen zitten van nieuwe technologieën.
Alleen het grote verschil is, dat wij zijn ontwikkeld vanuit het operationele proces en hebben vanuit daar de achterkant ontwikkeld. Samen met zorgverleners afgestemd op hun werkprocessen.
De anderen zijn vaak webbased aplicaties en zijn nog onvoldoende gericht op de 3.0 wereld.
Daarnaast zijn er partijen die wel op de uitleen zitten van nieuwe technologieën.
Alleen het grote verschil is, dat wij zijn ontwikkeld vanuit het operationele proces en hebben vanuit daar de achterkant ontwikkeld. Samen met zorgverleners afgestemd op hun werkprocessen.
De anderen zijn vaak webbased aplicaties en zijn nog onvoldoende gericht op de 3.0 wereld.
Doelgroep
De ARNA app is bedoeld in eerste instantie als ondersteuning voor alle zorgverleners binnen Nederland, ongeacht welk opleidingsniveau of functie.
In eerste instantie richten wij ons op de ouderenzorg en de medewerkers daarvan.
In de toekomst willen wij als app ons ook gaan richten op de mantelzorgers omdat deze in een steeds grotere mate van belang zijn in het ondersteunen van zorgvragers in de thuissituatie. Met de app kunnen mantelzorgers de juiste medische hulpmiddelen eenvoudig en gemakkelijk vinden en ook toepassen.
In eerste instantie richten wij ons op de ouderenzorg en de medewerkers daarvan.
In de toekomst willen wij als app ons ook gaan richten op de mantelzorgers omdat deze in een steeds grotere mate van belang zijn in het ondersteunen van zorgvragers in de thuissituatie. Met de app kunnen mantelzorgers de juiste medische hulpmiddelen eenvoudig en gemakkelijk vinden en ook toepassen.
Verdienmodel
Ons verdienmodel is tweeledig: 1. leveranciers & 2. zorgorganisaties.
Leveranciers betalen in toekomst voor de mogelijkheid van het volgen van hun producten. Dit is wettelijk verplicht en valt onder de MDR. Daarnaast kan de app hun klantcontact punt worden zodat er een directe verbinding komt tussen klant en leverancier.
Organisaties. De app als informatieplatform is gratis, omdat wij gefinancierd zijn door zorgorganisaties. Voor nieuwe toevoegingen zoals track & trace, Community en uitleen service zal voor worden betaald.
Leveranciers betalen in toekomst voor de mogelijkheid van het volgen van hun producten. Dit is wettelijk verplicht en valt onder de MDR. Daarnaast kan de app hun klantcontact punt worden zodat er een directe verbinding komt tussen klant en leverancier.
Organisaties. De app als informatieplatform is gratis, omdat wij gefinancierd zijn door zorgorganisaties. Voor nieuwe toevoegingen zoals track & trace, Community en uitleen service zal voor worden betaald.
Intellectueel eigendom
Het IP is van Da-Re health innovation. Verder zijn er geen patenten etc aangevraagd omdat dit geen uniek software is.
Testen
Doelstelling testfase
Onze doelstelling in de testfase was kijken in hoeverre het concept het probleem van de eindgebruiker helpt te verhelpen. Op welke manier draagt de app bij aan deze verandering? Wat moet er nog veranderd worden op het optimaal aan te laten sluiten bij de zorgverleners?
Beschrijving testfase
Wij hebben doormiddel van de design labs samen met eindgebruikers gekeken naar de pijnpunten in hun dagelijkse werk rondom het zoeken naar medische hulpmiddelen. Vanuit daar hebben we een low-fitelity prototype gemaakt en die getoetst binnen verschillende organisaties. Het belangrijke aspect tijdens de testfase was om te kijken naar de zorgverleners hun gedrag zonder daar aannames over in te vullen.
Aantal proefpersonen
7 zorgverleners in de kern groep van 5 verschillende organisaties. De reflectie groep was ongeveer 40 - 50 personen.
Testresultaten
De resultaten waren dat mensen het product graag in een volgende fase wilden hebben zodat ze het werkelijk konden gaan gebruiken in de praktijk. Het sloot goed aan bij de probleemstelling die we eerst hebben onderzocht. De app werkte makkelijk en is toegankelijk voor iedereen. Waarbij de verschillende zoekopties goed werkte voor de verschillende leeftijdsniveau binnen de testgroep.
Uitdagingen
Alle producten die te vinden zijn in de praktijk toe te voegen aan de praktijk en daardoor alle leveranciers aangesloten krijgen.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Op vijf afdelingen hebben we de test gedaan. Waarbij we eerste een nulmeting deden. Uit de nulmeting bleek dat zorgverleners gemiddeld 2 keer per maand ongeveer 60 minuten kwijt waren aan het opzoeken van medische hulpmiddelen.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
6 zorg organisatie 1x developer en wij zelf.
Maatschappelijke effecten
Je kunt hierdoor medewerkers autonomer laten werken, dit is positief op het groeiende te kort van de zorgverleners.
Onderzoeksresultaten
De resultaten zijn dat medewerkers het een mooie aanvulling vinden in hun dagelijkse werk.
En dat het werkelijk hun probleem op kan lossen.
Een negatief resultaat is dat medewerkers nog niet altijd bewust zijn van het bestaan van de app, dus in hun werk leggen ze nog niet altijd de link.
En dat het werkelijk hun probleem op kan lossen.
Een negatief resultaat is dat medewerkers nog niet altijd bewust zijn van het bestaan van de app, dus in hun werk leggen ze nog niet altijd de link.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Zorgorganisaties.
Zinn
Hof en Hiem
Sint maarten
Patyna
Alliade
UMCG
Tante louise
Zinn
Hof en Hiem
Sint maarten
Patyna
Alliade
UMCG
Tante louise
Ondernemer
Het bedrijf van Da-Re heeft een team die zich bezig houdt met de Arna app.
Reinier Hakvoort (strategie)
Rebecca Hummel (product owner)
Nicolien van der ploeg (Impelentatie specialist)
Reinier Hakvoort (strategie)
Rebecca Hummel (product owner)
Nicolien van der ploeg (Impelentatie specialist)
Implementatiestrategie
Via de ambassadeurs binnen de organisatie maken we verbinding met de teams.
bij de introductie maken wij gebruik van een "serious game" om de app te introduceren. Door het op een speelse wijze te doen worden mensen beter betrokken in het gebruik van de app en zijn ze snel klaar.
bij de introductie maken wij gebruik van een "serious game" om de app te introduceren. Door het op een speelse wijze te doen worden mensen beter betrokken in het gebruik van de app en zijn ze snel klaar.
Communicatie en marketing
Dit doen we op verschilende manieren.
Social media campagne: benaderen van de eindgebruikers.
Netwerk: aansluiten bij verschillende netwerk verenigingen
Eigen Netwerk: doordat wij uit de zorg komen kennen wij veel mensen.
Social media campagne: benaderen van de eindgebruikers.
Netwerk: aansluiten bij verschillende netwerk verenigingen
Eigen Netwerk: doordat wij uit de zorg komen kennen wij veel mensen.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
We zijn voor anders werken in de zorg Friesland een van de voorbeelden van een goede innovatie.
Opschaling
Productontwikkeling
Track en trace van producten binnen zorgorganisaties. Ook dit kwam als vraag van de zorgverleners. Het is vaak niet duidelijk waar de producten zijn binnen de zorgorganisatie. Op deze manier worden ze ook niet gebruikt om de zorg te verlenen. Met behulp van deze functionaliteit kan het in de toekomst wel. Dit sluit aan bij de MDR regeling.
Community: Om ervoor te zorgen dat de producten goed aansluiten bij de praktijk in de zorg kan er in de toekomst gecommuniceerd worden als zorgverlener met de leverancier. Op deze manier kan een zorgverlener feedback en storingen doorgeven aan de leverancier. Verder kunnen zorgverleners onderdeling met elkaar communiceren over de producten en welke zij aanraden bij welke hulpvraag.
Voorraad beheer: Naast track and trace komt er een functie waarbij het voorraad beheer van de producten inzichtelijker wordt voor de zorgorganisaties.
Community: Om ervoor te zorgen dat de producten goed aansluiten bij de praktijk in de zorg kan er in de toekomst gecommuniceerd worden als zorgverlener met de leverancier. Op deze manier kan een zorgverlener feedback en storingen doorgeven aan de leverancier. Verder kunnen zorgverleners onderdeling met elkaar communiceren over de producten en welke zij aanraden bij welke hulpvraag.
Voorraad beheer: Naast track and trace komt er een functie waarbij het voorraad beheer van de producten inzichtelijker wordt voor de zorgorganisaties.
Groeiscenario
De gehandicapte zorg en verder binnen de ziekenhuis wereld.
Daarnaast willen we de stap maken naar mantel zorgers.
Daarnaast willen we de stap maken naar mantel zorgers.
Planning
2022
Q1 track en trace, voorraadbheer
Q2 Community
Q1 track en trace, voorraadbheer
Q2 Community
Internationale ambitie
De app is in basis geschikt voor elk land, onze eerste stap zal zijn naar gebieden die qua zorg inrichting op NL lijken zoals Engeland, Duitsland, Scandinavië en we hebben al contact in Spanje.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
0-10k
Financiële prognose
De omzet is momenteel van de app 0 maar als bedrijf hebben wij verschillende inkomsten stromen, wij verwachten in 2022 een groei prognose te hebben naar 500.000 - 750.000 euro.