Zorgproces In Lijn
Zorgproces In Lijn wil zich richten op het verbeteren van de kwaliteit van zorg, de professionaliteit van de dienstverlening en het leer- en werkklimaat van de zorgverlener.
Het goed inrichten van zorgprocessen, die voor zowel de patiënt als de zorgprofessional en de ketenpartners optimaal zullen uitpakken, is hierbij een uitgangspunt.
Het goed inrichten van zorgprocessen, die voor zowel de patiënt als de zorgprofessional en de ketenpartners optimaal zullen uitpakken, is hierbij een uitgangspunt.
Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Het is voor zorginstellingen van groot belang om regelmatig feedback te ontvangen vanuit de zorgketen zodat het proces van continu leren en groeien wordt ondersteund.
Zorgproces In Lijn wil zorginstellingen een feedback tool aanbieden, waarmee zorgprofessionals op een laagdrempelige manier feedback kunnen geven over zorgprocessen. Dit kunnen zorgprocessen binnen de eigen afdeling of zorginstelling zijn, maar ook zorgprocessen tussen ketenpartners en tussen de eerstelijns- en tweedelijnszorg. Door feedback in de hele keten op te halen kunnen zorgprocessen zo effectief en efficiënt mogelijk worden ingericht, zodat er flow ontstaat en de zorg optimaal kan worden afgestemd op de behoefte van patiënt en zorgverlener.
Met behulp van de tool kunnen zorgprofessionals de feedback in de zorgketen in kaart brengen. Alle ervaringen en verbetermogelijkheden worden transparant met elkaar gedeeld. Zorgverleners kiezen zelf of ze betrokken willen worden bij het herinrichten van een bepaald proces en bij welke processtappen. Vanuit verschillende perspectieven wordt er gekeken naar het zorgproces. Vervolgens zal er worden toegewerkt naar het op één lijn brengen van de zorgprocessen. Via de tool zal het heringerichte zorgproces worden gedeeld met alle betrokkenen, zodat implementatie en borging mogelijk kan worden gemaakt.
Zorgproces In Lijn wil zorginstellingen een feedback tool aanbieden, waarmee zorgprofessionals op een laagdrempelige manier feedback kunnen geven over zorgprocessen. Dit kunnen zorgprocessen binnen de eigen afdeling of zorginstelling zijn, maar ook zorgprocessen tussen ketenpartners en tussen de eerstelijns- en tweedelijnszorg. Door feedback in de hele keten op te halen kunnen zorgprocessen zo effectief en efficiënt mogelijk worden ingericht, zodat er flow ontstaat en de zorg optimaal kan worden afgestemd op de behoefte van patiënt en zorgverlener.
Met behulp van de tool kunnen zorgprofessionals de feedback in de zorgketen in kaart brengen. Alle ervaringen en verbetermogelijkheden worden transparant met elkaar gedeeld. Zorgverleners kiezen zelf of ze betrokken willen worden bij het herinrichten van een bepaald proces en bij welke processtappen. Vanuit verschillende perspectieven wordt er gekeken naar het zorgproces. Vervolgens zal er worden toegewerkt naar het op één lijn brengen van de zorgprocessen. Via de tool zal het heringerichte zorgproces worden gedeeld met alle betrokkenen, zodat implementatie en borging mogelijk kan worden gemaakt.
Probleemstelling
In de zorg zijn er regelmatig frustraties op de werkvloer, waardoor zorgpersoneel wordt gehinderd om in een flow te werken. De werkdruk is hoog en de communicatie tussen afdelingen en zorginstellingen verloopt niet altijd vlekkeloos. Zorgmedewerkers weten niet goed hoe zij hier verandering in aan kunnen brengen en gaan daarom maar door op de manier zoals ze het altijd doen. Of het probleem wordt door één medewerker opgepakt, maar de verbeteractie wordt niet gedeeld, waardoor andere afdelingen nog steeds tegen hetzelfde probleem aanlopen. Het probleem krijgt hierdoor niet de volle aandacht en er worden haast geen resultaten geboekt. Stel dat het probleem wel wordt aangepakt, dan wordt deze taak vaak uitbesteed, terwijl de beste input van de zorgmedewerkers op de werkvloer afkomt. Zij moeten vervolgens met deze zorgprocessen werken.
Zowel in de eerstelijns- als in de tweedelijnszorg wordt er weinig input verkregen om zorgprocessen effectief en efficiënt in te richten. Feedback van zorgverleners en ketenpartners vindt niet of nauwelijks plaats of er wordt weinig mee gedaan.
Zowel in de eerstelijns- als in de tweedelijnszorg wordt er weinig input verkregen om zorgprocessen effectief en efficiënt in te richten. Feedback van zorgverleners en ketenpartners vindt niet of nauwelijks plaats of er wordt weinig mee gedaan.
Oplossing
Mijn doel is ten eerste om zorgprocessen effectief (de juiste dingen doen) en efficiënt (de dingen juist doen) in te richten. Ten tweede om de bevlogenheid (vitaliteit, toewijding, absorptie) bij zorgprofessionals hiermee te verhogen.
Bij mijn oplossing zijn zorgverleners uit zowel de eerstelijns- als de tweedelijnszorg betrokken.
De input voor het aanpassen van zorgprocessen kan het beste vanuit de werkvloer komen. Zorgverleners wordt gevraagd hun feedback te geven over bepaalde stappen in een proces. Ook zullen zij worden betrokken bij het herinrichten van het proces. Middels de tool zal de procesanalyse digitaal plaatsvinden.
Zodra er flow in de zorgprocessen ontstaat, zal de werkdruk verlagen en de bevlogenheid van zorgprofessionals toenemen.
Bij mijn oplossing zijn zorgverleners uit zowel de eerstelijns- als de tweedelijnszorg betrokken.
De input voor het aanpassen van zorgprocessen kan het beste vanuit de werkvloer komen. Zorgverleners wordt gevraagd hun feedback te geven over bepaalde stappen in een proces. Ook zullen zij worden betrokken bij het herinrichten van het proces. Middels de tool zal de procesanalyse digitaal plaatsvinden.
Zodra er flow in de zorgprocessen ontstaat, zal de werkdruk verlagen en de bevlogenheid van zorgprofessionals toenemen.
Unieke kenmerken
l
Challenges
Events MedTechPartners