Webshopplatform Gwoon handig
Eerste virtuele winkelstraat voor gezinnen met een zorgintensief kind van 0-18 jaar met een (lichamelijke en/of verstandelijke beperking). We brengen zoveel mogelijk interessante (innovatieve) zorgondernemers bij elkaar die producten verkopen voor kinderen met een beperking. Zo wordt zoeken op internet voor deze gezinnen ook shoppen op internet.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Met onze pagina richten wij ons op gezinnen met een zorgintensief kind van 0-18 jaar. We bieden ze een overzicht van voor hen relevante winkels en diensten. Hier kunnen zij alles vinden voor hun zorgintensieve kind.
Probleemstelling
Ouders van een zorgintensief kind (lichamelijk en/of verstandelijk) kunnen voor veel zaken niet zomaar de stad in om producten te vinden en te kopen. Ten eerste omdat de beperking van hun kind het niet makkelijk toelaat, maar voornamelijk omdat de winkels vaak alleen online bestaan. Naast hun drukke bestaan zijn zij dus veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste producten. Het maakt niet uit of het om kleding, speelgoed, hulpmiddelen of diensten gaat, aan alles gaat een tijdrovende zoektocht vooraf.
Oplossing
Wij hebben (ook vanuit onze ervaring als ouder van een zorgintensief kind) een webshopplatform opgezet waarop we overzichtelijk heel veel verschillende (innovatieve) zorgondernemers samenbrengen. Welke beperking je kind ook heeft op de website van Gwoon handig kun je rondshoppen. Je hoeft niet te vooraf te googelen om de winkel te vinden, dat hebben wij al gedaan. Je kunt vanuit Gwoonhandig.com de winkels bezoeken.
Unieke kenmerken
We brengen het aanbod van (innovatieve) zorgondernemers op één website samen voor een hele specifieke doelgroep, namelijk gewone gezinnen met een zorgintensief kind van 0-18 jaar.
We doen dit door de zorgondernemer op onze site te presenteren middels een bedrijfspagina, zodat de bezoeker kan rondshoppen in de verschillende winkels en kan kiezen van welke zorgondernemer hij/zij meer wil weten.
Er zijn meerdere websites die op productniveau verschillende zorginnovaties verzamelen en presenteren. Qua vormgeving zijn deze sites meestal erg zakelijk, functioneel en vaak ingedeeld op alleen beperkingen. Je zoekt dan het soort beperking op en kijkt welke producten daarbij horen. Daarnaast worden verschillende doelgroepen vaak in één adem genoemd, bijvoorbeeld demente ouderen en mensen met een verstandelijke beperking.
Dit zijn allemaal dingen die ons als ouders van een zorgintensief kind niet aanspreken (wij zijn zelf ervaringsdeskundige ouder van een kind met een beperking). Om de shopbeleving te vergroten hebben we ervoor gekozen ons webshopplatform als een virtuele winkelstaat op te zetten. Op deze manier kunnen de zorgondernemers elkaar ook versterken en waarde toevoegen (one stop shopping). We laten in overzichtelijke, algemene categorieën als hulpmiddelen, kleding, speelgoed etc. zorgondernemers zien. Zo kun je als ouder grenzeloos geïnspireerd worden, zonder dat de nadruk wordt gelegd op het soort beperking dat je kind heeft. Dit alles gegoten in een frisse en speelse vormgeving.
In combinatie met social media wordt Gwoonhandig meer een beleving dan sec een webshopplatform. Gwoonhandig biedt een moment van ontspanning , terwijl je toch iets nuttigs doet. Het platform is een fijne plek waar je onbezorgd kan rondsnuffelen (van social media naar website en terug), herkenning vindt in de blogs, je laat inspireren door de quotes, meedoet aan een winactie en tegelijkertijd kunt vinden wat je zoekt. We proberen het leven lichter te maken en je geen enkele zorginnovatie te laten missen die gwoonhandig is.
We doen dit door de zorgondernemer op onze site te presenteren middels een bedrijfspagina, zodat de bezoeker kan rondshoppen in de verschillende winkels en kan kiezen van welke zorgondernemer hij/zij meer wil weten.
Er zijn meerdere websites die op productniveau verschillende zorginnovaties verzamelen en presenteren. Qua vormgeving zijn deze sites meestal erg zakelijk, functioneel en vaak ingedeeld op alleen beperkingen. Je zoekt dan het soort beperking op en kijkt welke producten daarbij horen. Daarnaast worden verschillende doelgroepen vaak in één adem genoemd, bijvoorbeeld demente ouderen en mensen met een verstandelijke beperking.
Dit zijn allemaal dingen die ons als ouders van een zorgintensief kind niet aanspreken (wij zijn zelf ervaringsdeskundige ouder van een kind met een beperking). Om de shopbeleving te vergroten hebben we ervoor gekozen ons webshopplatform als een virtuele winkelstaat op te zetten. Op deze manier kunnen de zorgondernemers elkaar ook versterken en waarde toevoegen (one stop shopping). We laten in overzichtelijke, algemene categorieën als hulpmiddelen, kleding, speelgoed etc. zorgondernemers zien. Zo kun je als ouder grenzeloos geïnspireerd worden, zonder dat de nadruk wordt gelegd op het soort beperking dat je kind heeft. Dit alles gegoten in een frisse en speelse vormgeving.
In combinatie met social media wordt Gwoonhandig meer een beleving dan sec een webshopplatform. Gwoonhandig biedt een moment van ontspanning , terwijl je toch iets nuttigs doet. Het platform is een fijne plek waar je onbezorgd kan rondsnuffelen (van social media naar website en terug), herkenning vindt in de blogs, je laat inspireren door de quotes, meedoet aan een winactie en tegelijkertijd kunt vinden wat je zoekt. We proberen het leven lichter te maken en je geen enkele zorginnovatie te laten missen die gwoonhandig is.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Het gebruik van de site is heel makkelijk. Je gaat naar de homepage je kiest een categorie waarvoor je producten of diensten zoekt en start met shoppen. Je leest de inleidende stukjes over de zorgondernemer en als er een je interesse heeft ga je naar de bedrijvenpagina voor meer informatie. Vanaf deze pagina kan doorgeklikt worden naar de site van de webwinkel.
Video of animatie
Concurrentie
Bedrijven als Flavourites.nl en hippeshops.nl doen hetzelfde als wij, alleen wij passen dit concept specifiek toe voor een duidelijk afgebakende doelgroep; ouders met een zorgintensief kind. Daarnaast zijn er ook wel startpagina's die links verzamelen met interessante winkels en diensten.
Zonder onze website googlen ouders naar hun producten en winkel. Of ze worden via via gevonden via mond op mond reclame of bijv. in specifieke facebook groepen. Onze website kan ingezet worden als een soort startpagina, maar dan met meer informatie en wordt zoeken naar een product, eerder shoppen naar een product.
het overzicht op de website maakt het zoeken tijdsbesparend en geeft meer plezier. Dat is ook heel veel waard in het leven van een ouder met zorgintensief kind (wij zijn ervaringsdeskunig, vandaar dat we dat weten :-))
Zonder onze website googlen ouders naar hun producten en winkel. Of ze worden via via gevonden via mond op mond reclame of bijv. in specifieke facebook groepen. Onze website kan ingezet worden als een soort startpagina, maar dan met meer informatie en wordt zoeken naar een product, eerder shoppen naar een product.
het overzicht op de website maakt het zoeken tijdsbesparend en geeft meer plezier. Dat is ook heel veel waard in het leven van een ouder met zorgintensief kind (wij zijn ervaringsdeskunig, vandaar dat we dat weten :-))
Doelgroep
Hoofddoelgroep:
Gewone gezinnen met een zorgintensief* kind tussen 0-18 jaar oud.
* Zorgintensief staat voor zorgen voor een kind met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking in de breedste zin van het woord.
Subdoelgroep:
Iedere verzorger en/of hulpverlener om het kind heen (denk aan therapeuten, docenten, leidsters, verzorgers, verplegers, etc), zij worden door ouders gezien als een belangrijke informatiebron
Gewone gezinnen met een zorgintensief* kind tussen 0-18 jaar oud.
* Zorgintensief staat voor zorgen voor een kind met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking in de breedste zin van het woord.
Subdoelgroep:
Iedere verzorger en/of hulpverlener om het kind heen (denk aan therapeuten, docenten, leidsters, verzorgers, verplegers, etc), zij worden door ouders gezien als een belangrijke informatiebron
Verdienmodel
De kosten bestaan voornamelijk uit het ontwikkelen van de website en reclame zoals beurzen, facebook ads, promomateriaal.
Inkomsten komen primair uit het exploitatie van de webiste. De bedrijven betalen een bedrag per maand om hun bedrijven pagina op onze website te plaatsen.
Voor een iets hoger bedrag per maand zijn ze vindbaar in meerdere categorieën en krijgen ze meer aandacht op facebook.
Inkomsten komen primair uit het exploitatie van de webiste. De bedrijven betalen een bedrag per maand om hun bedrijven pagina op onze website te plaatsen.
Voor een iets hoger bedrag per maand zijn ze vindbaar in meerdere categorieën en krijgen ze meer aandacht op facebook.
Intellectueel eigendom
De bedrijfsnaam Gwoon handig is in een domeinnaam vastgelegd en als handelsnaam bij de kvk
Testen
Doelstelling testfase
Is er interesse in een webshopplatform en in het verzamelen van winkels en diensten op een website.
Beschrijving testfase
We zijn in maart gestart met onze facebook en instagrampagina om te kijken of er uberhaupt animo is onder ouders en de zorgondernemers zelf. Ook hebben we deelgenomen aan de Veine dagen in Gorinchem en met bezoekers en standhouders gepraat. We zien onze social media wekelijks groeien en de betrokkenheid bij producten, quotes en personal interest verhalen is erg hoog. Onze volgers laten graag van zich horen en liken en geven comments. Daarnaast worden we goed gevonden door bedrijven, die graag hun product via onze social media laten zien. Voor ons is het duidelijk dat de frisse, andere aanpak werkt en opvalt. Nu moet dit nog toegepast worden op de website die sinds half november actief is.
Aantal proefpersonen
We hebben in principe van veel ouders die we via onze social media bereiken en die we op beurzen spreken positieve feedback ontvangen. De ouder die de site overbodig vindt hebben we nog niet gesproken. Ook zorgverleners (zoals persoonlijk begeleiders, docenten op het speciale onderwijs en leidsters op OCDs) ervaren de site als een aanwinst en goede bron van informatie.
Testresultaten
Er is veel interesse in ons platform, dat laten de betrokkenheidscijfers op social media en het constant groeien van het aantal volgers zien.
Uitdagingen
De uitdaging is deze interesse door te zetten naar de website en ook daar de dynamiek te creeëren die we op social media hebben.
Pilot
Beschrijving pilotfase
De website is nu sinds half november online en qua content hebben we zo'n 100 bedrijven geselecteerd om met ons te starten. Zij mogen in eerste instantie tot en met juni gratis op de site staan en krijgen van ons een complete bedrijfspagina en de mogelijkheid hun innovaties en nieuws te tonen via onze social media. Daarnaast voegen we de komende maanden nog steeds bedrijven toe. Ons streven is zo compleet mogelijk overzicht te kunnen aanbieden van zo'n 300-400 zorgondernemers.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Visit Media, internet bureau, zij hebben onze site gebouwd en ingericht. Ook ondersteunen zij ons in de SEO.
Maatschappelijke effecten
Met Gwoonhandig.com kunnen we ouders met een zorgintensief kind ontzorgen als het gaat om het zoeken naar een geschikte zorgondernemer.
Waarom Gwoonhandig.com
Voor ouders:
-Tijdsbesparing alles kan vanuit één plek gevonden worden.
-Overzicht in de zorgondernemers die producten, diensten en inspiratie bieden voor jou.
-Zekerheid de mogelijkheid om reviews bij een zorgondernemer te plaatsen, waardoor je als ouders elkaar waardevolle input kan geven.
-Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de markt, door middel van blogs, leuke nieuwsbrieven en items op social media én de site.
-Feelgood Gwoonhandig biedt een moment van ontspanning , terwijl je toch iets nuttigs doet. Het platform is een fijne plek waar je onbezorgd kan rondsnuffelen, herkenning vindt in de blogs, je laat inspireren door de quotes, meedoet aan een winactie en tegelijkertijd kunt vinden wat je zoekt. We proberen het leven lichter te maken.
Voor zorgondernemers:
-Een webportaal kan leiden tot meer bezoekers op hun eigen website
-Een webportaal zorgt voor verbetering van zelfredzaamheid van gebruikers, doordat je meer mogelijkheden hebt de informatie voor ze te stroomlijnen. Zo komt de juiste klant bij het juiste product. Je spreekt namelijk een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan.
-Een webportaal zorgt voor verhoogde service-ervaring van gebruikers. De adverteerder kan extra informatie geven over zijn website op de bedrijfspagina.
-Alle beschikbare zorgaanbieders staat overzichtelijk op één locatie, dit komt de vindbaarheid van de van de zorgaanondernemer ten goede en de ondernemers versterken elkaar en voegen direct waarde aan elkaar toe.
-Een webportaal is een veelzijdig communicatiemiddel, de ouders kunnen via advertorials, blogs, vlogs, nieuwsbrieven én social media bereikt worden.
Met ons platform mis je dus geen enkele innovatie meer die je leven Gwoon handiger maakt
Waarom Gwoonhandig.com
Voor ouders:
-Tijdsbesparing alles kan vanuit één plek gevonden worden.
-Overzicht in de zorgondernemers die producten, diensten en inspiratie bieden voor jou.
-Zekerheid de mogelijkheid om reviews bij een zorgondernemer te plaatsen, waardoor je als ouders elkaar waardevolle input kan geven.
-Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de markt, door middel van blogs, leuke nieuwsbrieven en items op social media én de site.
-Feelgood Gwoonhandig biedt een moment van ontspanning , terwijl je toch iets nuttigs doet. Het platform is een fijne plek waar je onbezorgd kan rondsnuffelen, herkenning vindt in de blogs, je laat inspireren door de quotes, meedoet aan een winactie en tegelijkertijd kunt vinden wat je zoekt. We proberen het leven lichter te maken.
Voor zorgondernemers:
-Een webportaal kan leiden tot meer bezoekers op hun eigen website
-Een webportaal zorgt voor verbetering van zelfredzaamheid van gebruikers, doordat je meer mogelijkheden hebt de informatie voor ze te stroomlijnen. Zo komt de juiste klant bij het juiste product. Je spreekt namelijk een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan.
-Een webportaal zorgt voor verhoogde service-ervaring van gebruikers. De adverteerder kan extra informatie geven over zijn website op de bedrijfspagina.
-Alle beschikbare zorgaanbieders staat overzichtelijk op één locatie, dit komt de vindbaarheid van de van de zorgaanondernemer ten goede en de ondernemers versterken elkaar en voegen direct waarde aan elkaar toe.
-Een webportaal is een veelzijdig communicatiemiddel, de ouders kunnen via advertorials, blogs, vlogs, nieuwsbrieven én social media bereikt worden.
Met ons platform mis je dus geen enkele innovatie meer die je leven Gwoon handiger maakt
Onderzoeksresultaten
Push en Pull effect is duidelijk geworden (zie document)
Verder is duidelijk geworden dat we veel aan promotie moeten doen om de site bekendheid te geven. We proberen ze uiteraard steeds vanuit onze Social Media naar de site te verwijzen. Daarnaast kost het tijd om goed vindbaar te zijn op Google.
Verder is duidelijk geworden dat we veel aan promotie moeten doen om de site bekendheid te geven. We proberen ze uiteraard steeds vanuit onze Social Media naar de site te verwijzen. Daarnaast kost het tijd om goed vindbaar te zijn op Google.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Gwoon handig is nog een handelsnaam onder ONbeperkt conceptontwikkeling. Het is de bedoeling dat Gwoon handig een VOF wordt van Maartje Huggers en Edith Raaijmakers
Ondernemer
Edith Raaijmakers, HBO communciatie, 10+ jaar ervaring in marketing en reclame, 10+ jaar eigenaar van een webshop en 12+ jaar moeder van kind met LVB en ASS. Mijn kwaliteiten zijn creatie, sales en marketing. Ik hou ervan mensen bij elkaar te brengen en mee te denken.
Maartje Huggers, HBO Sociaal werk, Tot de geboorte van de oudste: trajectbegeleider in de zorg, waar mijn werkwijze bekend stond als mens- en oplossingsgericht. Verder ben ik een deler, verbinder en inspireer ik graag. Moeder van 2 zonen (12 & 5 jaar) waarvan de oudste de diagnose LVB en ASS heeft.
Maartje Huggers, HBO Sociaal werk, Tot de geboorte van de oudste: trajectbegeleider in de zorg, waar mijn werkwijze bekend stond als mens- en oplossingsgericht. Verder ben ik een deler, verbinder en inspireer ik graag. Moeder van 2 zonen (12 & 5 jaar) waarvan de oudste de diagnose LVB en ASS heeft.
Implementatiestrategie
De website is online en deze zal steeds meer gaan aansluiten bij onze social media, leuker worden om te bezoeken vanwege de interessante content, daar zullen meer bedrijven op te vinden zijn, zodat je er niet meer omheen kunt hier te starten met het zoeken naar een winkel of diens. Darnaast zullen we investeren in het gebruikersgemak, in de toekomst zal er een inlog komen voor klanten, waardoor ze bijvoorbeeld hun voorkeuren kunnen bewaren. Ook zal de nieuwsbrief eraan toegevoegd worden zodat ze naast social media ook in hun mailbox geinformeer kunnen worden.
Communicatie en marketing
Boodschap 1: hét startpunt in je zoektocht naar de juiste zorgondernemer
Boodschap 2: van zoeken naar shoppen in de virtuele winkelstraat van Gwoon handig
We benaderen de markt in eerste instantie via facebook en instagram, daarnaast bezoeken we beurzen zoals de kangaroebeurs in België en de Veine dagen in Gorinchem, we gaan een persbericht versturen naar belangrijke bladen en krijgen een interview in het blad Zeldsamen.
Verder proberen we uiteraard onze SEO goed op orde te houden
Boodschap 2: van zoeken naar shoppen in de virtuele winkelstraat van Gwoon handig
We benaderen de markt in eerste instantie via facebook en instagram, daarnaast bezoeken we beurzen zoals de kangaroebeurs in België en de Veine dagen in Gorinchem, we gaan een persbericht versturen naar belangrijke bladen en krijgen een interview in het blad Zeldsamen.
Verder proberen we uiteraard onze SEO goed op orde te houden
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- regionale zorginnovatieprijs 2020 voor West-Brabant en Zeeland
Opschaling
Productontwikkeling
Meer integratie met de nieuwsbrief tool Mailchimp
Een inlog voor bezoekers, zodat ze hun voorkeuren kunnen beheren
Een tell-a-friend knop zodat ze winkels kunnen delen met vrienden
Zoekfunctie op website
Een inlog voor bezoekers, zodat ze hun voorkeuren kunnen beheren
Een tell-a-friend knop zodat ze winkels kunnen delen met vrienden
Zoekfunctie op website
Groeiscenario
We willen eind van dit jaar 200 betalende winkels online hebben. Qua doelgroep blijven we ons op de gezinnen en hun verzorgers richten. Qua adverteerders kunnen we onder andere nog stichtingen en winkels die producten gemaakt door gehandicapten toevoegen.
Uiteindelijk kunnen we met 300-400 zorgondernemers online die ieder 9,95 ex btw per maand betalen voor hun bedrijfspagina 2 salarissen betalen en de website goed up to date houden.
Uiteindelijk kunnen we met 300-400 zorgondernemers online die ieder 9,95 ex btw per maand betalen voor hun bedrijfspagina 2 salarissen betalen en de website goed up to date houden.
Planning
We gaan de eerste facturen in juni te versturen. Het aantal bezoekers van de site groeit en kan alleen maar meer worden.
Internationale ambitie
We richten ons op Nederland en België. We hebben ook Belgische adverteerders.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
We draaien beak-even als we de investering hebben terugverdiend. Dus we verwachten eind van dit jaar iig de investering terug te hebben en wat verdiend te hebben.