Umenz App voor zorgnavigatie
De Umenz App: 1 app die de zorgconsument met al zijn zorgverleners verbindt en overzicht, ondersteuning, begeleiding, signalering, registratie en consultatie biedt bij al zijn behandelingen. De eerste ketenzorg app waarmee de zorgconsument echt de regie over z’n zorg kan voeren. Eén app, van diagnose tot shared decision making.

Noord-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Of het nu een patient is met alleen astma of iemand met zowel diabetes, hartfalen, depressie, nierfalen en/of ADHD, de Umenz App is het hulpmiddel voor zelfmanagement begeleiding omdat u alle aandoeningen in 1 app kunt begeleiden. Ook de afhaalberichten van de apotheek, voorzien van instructievideo en medische animatie) kunnen in dezelfde app ontvangen worden.
Alle zorg komt in de Umenz App bij elkaar, en alle betrokken zorgverleners hebben zowel met de patiënt als met elkaar contact.
Om een optimale behandeling te realiseren moet de patiënt goed geïnformeerd worden over zijn ziektebeeld en behandeling. Daarnaast moet de zorgverlener gefaciliteerd worden om zijn patiënt goed te kunnen begeleiden: op de juiste manier én op de juiste momenten. Via de Track&Trace software kan de apotheker de patiënt op een toegankelijke en veilige manier informeren over het juiste gebruik van geneesmiddelen.
De Umenz app zorgt ervoor dat elk behandelplan aan deze essentiële voorwaarden voldoet. Door gebruik van de app hebben patiënten meer regie over hun eigen zorg en staan ze in direct contact met hun zorgverlener of apotheker. Tevens wordt er gebruik gemaakt van wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten zoals de CCQ.
De Umenz app bestaat uit twee delen: Een app voor de patiënt: Umenz App , gekoppeld aan een begeleidingssysteem voor zorgverleners: Umenz Pro
De communicatiefunctie ("UComm") van de Umenz app richt zich voornamelijk op het beveiligd uitwisselen van informatie tussen patiënt en zorgverlener. Door de integratie met Track&Trace software kan de apotheker makkelijk en beveiligd patiënten laten weten dat de medicatie afgehaald kan worden. Bij dit afhaalbericht kan dan meteen een informatievideo over het geneesmiddel meegestuurd worden zodat de patiënt beter voorbereid naar de apotheek gaat voor verdere instructies.
Bij patiënten met een of meerdere chronische aandoeningen en bij degenen die starten met een nieuw geneesmiddel kan de Umenz app gebruikt worden. De app is de link met de patiënt om hem te informeren, coachen en begeleiden naar optimale therapie-uitkomst. Tevens kan de app onnodige controlebezoeken voorkomen, waarmee de arts meer tijd heeft om te focussen op patiënten die meer tijd & aandacht nodig hebben.
De patiënt krijgt met de Umenz app , per ziektebeeld, inzage in zijn behandelteam en kan met al deze zorgverleners direct contact opnemen. ( e-consult) Hij kan daarnaast ook met lotgenoten chatten, medicatiereminders instellen, linken naar informatie portalen , zijn meditatielijst bijhouden, herhaalrecepten aanvragen etc.
Alle zorg komt in de Umenz App bij elkaar, en alle betrokken zorgverleners hebben zowel met de patiënt als met elkaar contact.
Om een optimale behandeling te realiseren moet de patiënt goed geïnformeerd worden over zijn ziektebeeld en behandeling. Daarnaast moet de zorgverlener gefaciliteerd worden om zijn patiënt goed te kunnen begeleiden: op de juiste manier én op de juiste momenten. Via de Track&Trace software kan de apotheker de patiënt op een toegankelijke en veilige manier informeren over het juiste gebruik van geneesmiddelen.
De Umenz app zorgt ervoor dat elk behandelplan aan deze essentiële voorwaarden voldoet. Door gebruik van de app hebben patiënten meer regie over hun eigen zorg en staan ze in direct contact met hun zorgverlener of apotheker. Tevens wordt er gebruik gemaakt van wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten zoals de CCQ.
De Umenz app bestaat uit twee delen: Een app voor de patiënt: Umenz App , gekoppeld aan een begeleidingssysteem voor zorgverleners: Umenz Pro
De communicatiefunctie ("UComm") van de Umenz app richt zich voornamelijk op het beveiligd uitwisselen van informatie tussen patiënt en zorgverlener. Door de integratie met Track&Trace software kan de apotheker makkelijk en beveiligd patiënten laten weten dat de medicatie afgehaald kan worden. Bij dit afhaalbericht kan dan meteen een informatievideo over het geneesmiddel meegestuurd worden zodat de patiënt beter voorbereid naar de apotheek gaat voor verdere instructies.
Bij patiënten met een of meerdere chronische aandoeningen en bij degenen die starten met een nieuw geneesmiddel kan de Umenz app gebruikt worden. De app is de link met de patiënt om hem te informeren, coachen en begeleiden naar optimale therapie-uitkomst. Tevens kan de app onnodige controlebezoeken voorkomen, waarmee de arts meer tijd heeft om te focussen op patiënten die meer tijd & aandacht nodig hebben.
De patiënt krijgt met de Umenz app , per ziektebeeld, inzage in zijn behandelteam en kan met al deze zorgverleners direct contact opnemen. ( e-consult) Hij kan daarnaast ook met lotgenoten chatten, medicatiereminders instellen, linken naar informatie portalen , zijn meditatielijst bijhouden, herhaalrecepten aanvragen etc.
Probleemstelling
De meerderheid van de patiënten hebben meerdere aandoeningen en krijgen weinig tijd bij zorgverleners om uitgebreid antwoord op al hun vragen te krijgen. Bij chronische ziektes zijn verschillende zorgverleners bij dezelfde patiënt betrokken. Daarnaast krijgt de patiënt vrijwel altijd meerdere geneesmiddelen die op verschillende manieren en tijdstippen ingenomen moeten worden. Het is erg moeilijk voor de meeste patiënten en zeker voor laaggeletterde patiënten en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, om goed te begrijpen wat ze mankeren en hoe ze zelf een actieve bijdrage kunnen leveren aan optimale zorg. Patiënten worden nog zeer vaak geïnformeerd met behulp van folders en geschreven instructies, terwijl deze zelfde patienten buiten de zorg geïnformeerd worden met behulp van moderne audio-visuele middelen. Bij chronische patiënten is het begripsniveau daarom laag en is therapietrouw vaak een uitdaging. Online zelfmanagement platforms worden vaak slechts door een beperkte groep van (gemotiveerde) patiënten gebruikt en hebben een hoge (privacy-)drempel waardoor de patiënt het moeilijk vindt om regelmatig actief betrokken te zijn bij zijn behandeling. Inloggen met een DigID-code en SMS-verificatie is voor velen nog te complex. Hierdoor is betrokkenheid van patiënten bij hun eigen zorg te beperkt.
Oplossing
Met behulp van een laagdrempelige, en sterk op interactie gerichte applicatie, gekoppeld aan een applicatie voor de zorgverleners wordt het voor patiënten gemakkelijk om informatie over hun gezondheid, behandeling en beleving van hun ziekte(s) te delen met hun zorgverlener . Zorgverleners kunnen met hun applicatie deze patiënten , op geleide van begripsniveau en fase in hun ziekte(s), individueel informeren, begeleiden en ondersteunen.
De Umenz App maakt gebruik van ‘s werelds grootste bibliotheek van medische en wetenschappelijke illustraties, animaties en video’s in meerdere talen. Daarnaast worden eigen instructievideo's gemaakt, onder andere met de regisseur van Sesam straat en het Klokhuis.
De Umenz App kan worden ingezet bij begeleiding door alle zorgverleners in de keten, op basis van de lokale taakverdeling. Zo worden alle zorgverleners optimaal ingezet en kunnen bovendien via de Pro-applicatie met elkaar overleggen over de behandelstrategie.
Met de Umenz App voor de patiënt , gekoppeld aan de Umenz Pro-applicatie voor de eigen zorgverleners, vormt dit systeem "Het navigatiesysteem van de zorgconsument en de zorgverlener" .
De Umenz App maakt gebruik van ‘s werelds grootste bibliotheek van medische en wetenschappelijke illustraties, animaties en video’s in meerdere talen. Daarnaast worden eigen instructievideo's gemaakt, onder andere met de regisseur van Sesam straat en het Klokhuis.
De Umenz App kan worden ingezet bij begeleiding door alle zorgverleners in de keten, op basis van de lokale taakverdeling. Zo worden alle zorgverleners optimaal ingezet en kunnen bovendien via de Pro-applicatie met elkaar overleggen over de behandelstrategie.
Met de Umenz App voor de patiënt , gekoppeld aan de Umenz Pro-applicatie voor de eigen zorgverleners, vormt dit systeem "Het navigatiesysteem van de zorgconsument en de zorgverlener" .
Unieke kenmerken
Met de Umenz App heeft de patiënt, zonder complexe inlogprocedures, toegang tot al zijn behandelaren. De app maakt gebruik van consumenten-communicatie principes: veel gebruik van video, animaties, en e-consult met behandelaar.
Naast persoonlijke interactie ondersteunt het platform ook geautomatiseerde responses naar de app in reactie op ingevulde vragenlijsten in de vorm van video, tekst of verwijzingen naar externe bronnen.
De Umenz App ondersteunt intercollegiale communicatie tussen de zorgverleners rondom de patient.
Met de Umenz App kan de patient tegelijkertijd aan diverse begeleidingsprogramma's (bijv. COPD en cardiovasculaire aandoeningen) en bijv. ook apotheek track-en-trace berichten (incl. instructievideo) tegelijkertijd in 1 app deel te nemen.
Naast persoonlijke interactie ondersteunt het platform ook geautomatiseerde responses naar de app in reactie op ingevulde vragenlijsten in de vorm van video, tekst of verwijzingen naar externe bronnen.
De Umenz App ondersteunt intercollegiale communicatie tussen de zorgverleners rondom de patient.
Met de Umenz App kan de patient tegelijkertijd aan diverse begeleidingsprogramma's (bijv. COPD en cardiovasculaire aandoeningen) en bijv. ook apotheek track-en-trace berichten (incl. instructievideo) tegelijkertijd in 1 app deel te nemen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De Umenz App is flexibel in te zetten bij zelfmanagement begeleiding in zowel de eerste als de tweede lijn en bestaat uit een app voor de patiënt (Umenz App) en een applicatie voor de zorgverleners (Umenz PRO).
Hoe werkt het?
Bij de huisarts:
Als iemand bij de huisarts een behandeling krijgt voorgeschreven, nodigt de huisarts de patiënt uit om de Umenz App te installeren. De Umenz App is voor iedereen gratis beschikbaar (iOS en Android). Met de activatiecodes die de patient van de eigen behandelaar krijgt, worden de juiste begeleidingsprogramma's (bijv. COPD) gestart.
In de apotheek:
Meteen kan ook de code van de apotheek ingevoerd worden, zodat de apotheek een afhaalbericht met instructievideo en informatie over het geneesmiddel naar de patiënt kan sturen. De patiënt komt zodoende goed voorbereid op het eerste uitgiftegesprek.
En bijvoorbeeld bij de fysiotherapeut:
Is bijvoorbeeld ook de fysiotherapeut betrokken bij de behandeling? Dan kan die als zorgverlener in de app een eigen begeleidingsprogramma starten en de patiënt volgen.
Vanuit de app geeft de patiënt geregeld feedback over zijn behandeling(en), en alle zorgverleners kunnen via de app met de patiënt communiceren, zodat op tijd extra zorg of informatie naar de patiënt gestuurd kan worden.
Alle zorg komt dus in de Umenz App bij elkaar, en alle betrokken zorgverleners hebben zowel met de patiënt als met elkaar contact.
Enkele kenmerken van de Umenz App zijn:
- diverse ziektebeelden of programma’s kunnen tegelijkertijd in de app gevolgd worden, dus 1 app voor patienten met meerdere aandoeningen
- meditatielijst die door patient, behandelaar en apotheker bijgewerkt kan worden zodat een correct beeld van de gebruikte medicatie verkregen wordt
- medicatie herhaal-functie
- Individueel Zorg Plan met doelen en afspraken is te volgen en te beoordelen in de app
- instructievideo’s en medische animaties worden interactief aangeboden obv. invoer van de app-gebruiker
- vrij te definiëren meetwaarden kunnen handmatig bijgehouden worden (bijv. gewicht, uren gesport, bloedglucose + mogelijke automatische response bij afwijkende waarden) of gevolgd worden in de app (‘volgen’ als het lab-uitslagen betreft)
- naast de project-specifieke hoofdvragenlijst (bijv. CCQ bij COPD) kunnen onbeperkt andere vragenlijsten worden aangeboden, bijv. over QoL, klanttevredenheid, zorgconsumptie, ziektebeleving etc.
- overzicht van zorgverleners-team met optie om toegang tot de patientgegevens te wijzigen
- eenvoudig nieuwe zorg-projecten aanmaken zonder dat een nieuwe app ontwikkelt hoeft te worden (1 app voor de patient)
- koppeling met track-&-trace software van de apotheek, om bijv. een instructievideo te sturen bij een afhaalbericht
- automatische response (bijv. tips) op vragenlijst-score vanaf de server
- foto-delen functie (patient kan foto maken en beveiligd naar behandelaar sturen)
- chat tussen app-gebruikers onderling
- verwijzing naar externe websites, patiënten portals, brochures etc.
Alle communicatie naar en vanuit de Umenz App verloopt via een beveiligde verbinding.
De Umenz App voldoet aan privacy wetgeving (audit 2016) en kan gekoppeld worden aan andere informatiesystemen.
Hoe werkt het?
Bij de huisarts:
Als iemand bij de huisarts een behandeling krijgt voorgeschreven, nodigt de huisarts de patiënt uit om de Umenz App te installeren. De Umenz App is voor iedereen gratis beschikbaar (iOS en Android). Met de activatiecodes die de patient van de eigen behandelaar krijgt, worden de juiste begeleidingsprogramma's (bijv. COPD) gestart.
In de apotheek:
Meteen kan ook de code van de apotheek ingevoerd worden, zodat de apotheek een afhaalbericht met instructievideo en informatie over het geneesmiddel naar de patiënt kan sturen. De patiënt komt zodoende goed voorbereid op het eerste uitgiftegesprek.
En bijvoorbeeld bij de fysiotherapeut:
Is bijvoorbeeld ook de fysiotherapeut betrokken bij de behandeling? Dan kan die als zorgverlener in de app een eigen begeleidingsprogramma starten en de patiënt volgen.
Vanuit de app geeft de patiënt geregeld feedback over zijn behandeling(en), en alle zorgverleners kunnen via de app met de patiënt communiceren, zodat op tijd extra zorg of informatie naar de patiënt gestuurd kan worden.
Alle zorg komt dus in de Umenz App bij elkaar, en alle betrokken zorgverleners hebben zowel met de patiënt als met elkaar contact.
Enkele kenmerken van de Umenz App zijn:
- diverse ziektebeelden of programma’s kunnen tegelijkertijd in de app gevolgd worden, dus 1 app voor patienten met meerdere aandoeningen
- meditatielijst die door patient, behandelaar en apotheker bijgewerkt kan worden zodat een correct beeld van de gebruikte medicatie verkregen wordt
- medicatie herhaal-functie
- Individueel Zorg Plan met doelen en afspraken is te volgen en te beoordelen in de app
- instructievideo’s en medische animaties worden interactief aangeboden obv. invoer van de app-gebruiker
- vrij te definiëren meetwaarden kunnen handmatig bijgehouden worden (bijv. gewicht, uren gesport, bloedglucose + mogelijke automatische response bij afwijkende waarden) of gevolgd worden in de app (‘volgen’ als het lab-uitslagen betreft)
- naast de project-specifieke hoofdvragenlijst (bijv. CCQ bij COPD) kunnen onbeperkt andere vragenlijsten worden aangeboden, bijv. over QoL, klanttevredenheid, zorgconsumptie, ziektebeleving etc.
- overzicht van zorgverleners-team met optie om toegang tot de patientgegevens te wijzigen
- eenvoudig nieuwe zorg-projecten aanmaken zonder dat een nieuwe app ontwikkelt hoeft te worden (1 app voor de patient)
- koppeling met track-&-trace software van de apotheek, om bijv. een instructievideo te sturen bij een afhaalbericht
- automatische response (bijv. tips) op vragenlijst-score vanaf de server
- foto-delen functie (patient kan foto maken en beveiligd naar behandelaar sturen)
- chat tussen app-gebruikers onderling
- verwijzing naar externe websites, patiënten portals, brochures etc.
Alle communicatie naar en vanuit de Umenz App verloopt via een beveiligde verbinding.
De Umenz App voldoet aan privacy wetgeving (audit 2016) en kan gekoppeld worden aan andere informatiesystemen.
Video of animatie
Concurrentie
De Umenz App is de enige app waarmee de zorgconsument in 1 enkele app AL zijn behandelingen kan overzien. Daardoor wordt het gemakkelijk gemaakt om de regie in handen te nemen.
In tegenstelling tot zorgplatform-websites is de Umenz app laagdrempelig (alleen een password, geen DigiD login) en overal en altijd te gebruiken op de smartphone.
Doordat de zorgconsument via de Umenz App zelf real-time aangeeft hoe de behandeling verloopt, is het mogelijk om tijdig in te grijpen als het behandeldoel niet (meer) bereikt wordt. Zo kunnen ziekenhuisopnames voorkomen worden door een exacerbatie bij COPD of astma tijdig te behandelen.
Als een zorgconsument aangeeft dat het goed met hem/haar gaat, dan hoeft er minder vaak een consult bij de behandelaar plaats te vinden of kan de behandeling door een lager opgeleide zorgverlener gevolgd worden.
Geneesmiddelen-compliance is vaak slecht. Doordat de patiënt het effect van zijn behandeling zelf kan volgen en beter geïnformeerd is over het doel van de behandeling, is hij eerder gemotiveerd om zijn geneesmiddelen op de juiste manier te gebruiken. Daardoor kan voorkomen worden dat ten onrechte geswitcht wordt naar duurdere geneesmiddelen. De overschakeling naar een ander preferent geneesmiddel kan bovendien gevolgd worden om de patiënt gerust te stellen.
De Umenz App kan ingezet worden bij de begeleiding van dure geneesmiddelen om tijdig te signaleren of het middel (nog) werkt, en of de zorgconsment verantwoord met het geneesmiddel om gaat door regelmatig feedback te geven over de behandeling.
In tegenstelling tot zorgplatform-websites is de Umenz app laagdrempelig (alleen een password, geen DigiD login) en overal en altijd te gebruiken op de smartphone.
Doordat de zorgconsument via de Umenz App zelf real-time aangeeft hoe de behandeling verloopt, is het mogelijk om tijdig in te grijpen als het behandeldoel niet (meer) bereikt wordt. Zo kunnen ziekenhuisopnames voorkomen worden door een exacerbatie bij COPD of astma tijdig te behandelen.
Als een zorgconsument aangeeft dat het goed met hem/haar gaat, dan hoeft er minder vaak een consult bij de behandelaar plaats te vinden of kan de behandeling door een lager opgeleide zorgverlener gevolgd worden.
Geneesmiddelen-compliance is vaak slecht. Doordat de patiënt het effect van zijn behandeling zelf kan volgen en beter geïnformeerd is over het doel van de behandeling, is hij eerder gemotiveerd om zijn geneesmiddelen op de juiste manier te gebruiken. Daardoor kan voorkomen worden dat ten onrechte geswitcht wordt naar duurdere geneesmiddelen. De overschakeling naar een ander preferent geneesmiddel kan bovendien gevolgd worden om de patiënt gerust te stellen.
De Umenz App kan ingezet worden bij de begeleiding van dure geneesmiddelen om tijdig te signaleren of het middel (nog) werkt, en of de zorgconsment verantwoord met het geneesmiddel om gaat door regelmatig feedback te geven over de behandeling.
Doelgroep
Patienten en zorgverleners in de eerste en tweede lijn, thuiszorgorganisaties, welzijnsorganisaties, farmaceutische industrie voor Real World Experience onderzoek.
Verdienmodel
De zorgverlener betaalt een jaarlijkse licentie (750 Euro per ziektebeeld per jaar) voor het gebruik van het Umenz-PRO platform. Dit kan enerzijds de zorgverlener bekostigen vanuit een DBC of andere afspraken met de zorgverzekeraar(s), maar anderzijds doordat met de Umenz App de workload verminderd kan worden: patiënten die zelf hun zorg goed managen, hoeven niet altijd elke 3 maanden naar de huisarts. De POH kan deze patiënten ' in de gaten houden' en alleen wanneer nodig de huisarts inschakelen.
De Umenz App is gratis beschikbaar voor de patient in de Apple AppStore en op Google Play.
Door interactieve begeleiding, coaching en educatie van patienten bij hun behandeling kunnen kosten bespaard worden door verbeterde therapietrouw. De eerste aanwijzingen uit de zonMW gesubsidieerde ADAPT studie geven aan dat patiënten 20% meer medicatie gingen gebruiken.
Als bijv. 10% van de jaarlijks 20.000 ziekenhuisopnamen vanwege een COPD-exacerbatie voorkomen kan worden, is daarmee al een bedrag van 14 Miljoen Euro bespaard. Bedenk dat ruim meer dan de helft van de mensen die een inhaler gebruiken, die niet correct gebruiken met onderbehandeling tot gevolg.
Door de patient regelmatig feedback te laten geven over zijn gezondheidstoestand, kunnen bij mensen die goed behandeld zijn en geen klachten hebben, een aantal van de 3-maandelijkse bezoeken aan de arts vervallen. Dat scheelt onnodig werk van de arts en onnodig arbeidsverzuim bij de patient. De arts kan zijn/haar zorg gerichter inzetten bij die patiënten die via de Umenz App geïdentificeerd worden met een zorgbehoefte.
De Umenz App is gratis beschikbaar voor de patient in de Apple AppStore en op Google Play.
Door interactieve begeleiding, coaching en educatie van patienten bij hun behandeling kunnen kosten bespaard worden door verbeterde therapietrouw. De eerste aanwijzingen uit de zonMW gesubsidieerde ADAPT studie geven aan dat patiënten 20% meer medicatie gingen gebruiken.
Als bijv. 10% van de jaarlijks 20.000 ziekenhuisopnamen vanwege een COPD-exacerbatie voorkomen kan worden, is daarmee al een bedrag van 14 Miljoen Euro bespaard. Bedenk dat ruim meer dan de helft van de mensen die een inhaler gebruiken, die niet correct gebruiken met onderbehandeling tot gevolg.
Door de patient regelmatig feedback te laten geven over zijn gezondheidstoestand, kunnen bij mensen die goed behandeld zijn en geen klachten hebben, een aantal van de 3-maandelijkse bezoeken aan de arts vervallen. Dat scheelt onnodig werk van de arts en onnodig arbeidsverzuim bij de patient. De arts kan zijn/haar zorg gerichter inzetten bij die patiënten die via de Umenz App geïdentificeerd worden met een zorgbehoefte.
Intellectueel eigendom
Copyright en Intellectual Property zijn vastgelegd door Umenz Benelux B.V.
Testen
Doelstelling testfase
Aantonen dat de patient de Umenz App regelmatig weet te gebruiken, en dat de zorgverlener het werken met de applicatie redelijk eenvoudig kan invoegen in zijn dagelijkse werkzaamheden.
Beschrijving testfase
Momenteel loopt een zonMW gesubsidieerde studie bij adolescenten met astma in het UMCU.
Een pilotproject is uitgevoerd met 15 Service Apotheken.
Uit beide projecten is inmiddels duidelijk dat patiënten gemiddeld 5x per 3 maanden hun feedback geven via de Umenz app, zodat de zorgverlener goed op de hoogte is van de actuele toestand van de patient.
Een pilotproject is uitgevoerd met 15 Service Apotheken.
Uit beide projecten is inmiddels duidelijk dat patiënten gemiddeld 5x per 3 maanden hun feedback geven via de Umenz app, zodat de zorgverlener goed op de hoogte is van de actuele toestand van de patient.
Aantal proefpersonen
In totaal zijn in beide projecten ca. 150 patiënten gedurende 6 maanden actief met de Umenz App aan de slag geweest.
Testresultaten
Uit projecten is inmiddels duidelijk dat patiënten heel frequent (gemiddeld 5x per 3 maanden in een kortere pilot, en 9x per 6 maanden tijdens een langer durend project) hun feedback geven via de Umenz app, zodat de zorgverlener goed op de hoogte is van de actuele toestand van de patient. Alleen als de score van de vragenlijst niet (meer) voldoet aan de individueel afgesproken streefwaarde, wordt de zorgverlener daarvan op de hoogte gesteld.
Tevens is uit een interim analyse gebleken dat 20% van de patiënten aangeeft dat ze de medicatie beter is gaan gebruiken.
85% van de deelnemers aan het onderzoek zou de app aanbevelen aan anderen.
76% van de deelnemers aan het onderzoek vindt de in de Umenz App aangeboden video's nuttig.
Tevens is uit een interim analyse gebleken dat 20% van de patiënten aangeeft dat ze de medicatie beter is gaan gebruiken.
85% van de deelnemers aan het onderzoek zou de app aanbevelen aan anderen.
76% van de deelnemers aan het onderzoek vindt de in de Umenz App aangeboden video's nuttig.
Uitdagingen
Brede uitrol van het Umenz zorgplatform in de eerste lijn.
Koppeling met keten informatiesystemen, zodat het Individueel Zorgplan via de Umenz App gevolgd kan worden.
Koppeling met keten informatiesystemen, zodat het Individueel Zorgplan via de Umenz App gevolgd kan worden.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
In 2015-2016 is een pilot uitgevoerd met 16 Service Apotheken.
Momenteel wordt een zonMW gesubsidieerde studie uitgevoerd bij adolescenten met astma. Deze studie zal in 2017 worden afgerond. Rapportage van de resultaten wordt verwacht vanaf de tweede helft van 2017. De resultaten van een eerste interim vragenlijst aan de deelnemers aan deze studie, zijn als abstract gepubliceerd (zie bijlage).
Momenteel wordt een zonMW gesubsidieerde studie uitgevoerd bij adolescenten met astma. Deze studie zal in 2017 worden afgerond. Rapportage van de resultaten wordt verwacht vanaf de tweede helft van 2017. De resultaten van een eerste interim vragenlijst aan de deelnemers aan deze studie, zijn als abstract gepubliceerd (zie bijlage).
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Faculteit Farmacie Universiteit Utrecht.
Yard Internet B.V.
Yard Internet B.V.
Maatschappelijke effecten
Door de inzet van de Umenz App bij de educatie, begeleiding en coaching, vooral van patiënten met chronische aandoeningen, kunnen de uitkomsten van de behandeling gunstig worden beïnvloed. Daardoor kunnen zowel zorgkosten (bijvoorbeeld door te voorkomen ziekenhuisopnames) als kosten en gevolgen van school- en arbeidsverzuim gereduceerd worden. Als bijvoorbeeld 10% van de ziekenhuisopnamen voor exacerbatie bij COPD worden voorkomen, is daarmee een besparing te realiseren op zorgkosten ter grootte van Euro 12 miljoen per jaar.
Door minder arbeidsverzuim en/of door het laten vervallen van fysieke bezoeken aan de arts kan een deel van het arbeidsverzuim voorkomen worden. Een halve dag verzuim kost gemiddeld ca. Euro 200,-.
Een betere behandeluitkomst draagt bij aan een betere kwaliteit van leven van de patiënten.
Minder zorglast voor de patiënt faciliteert een betere arbeidscarriere. Suboptimale zorg die leidt tot verminderd welbevinden of schoolverzuim bij patiënten leidt in veel gevallen tot minder arbeidsproductiviteit hetgeen zich soms ook uit in het feit dat mensen niet full-time werken terwijl ze dat wel zouden willen.
Door minder arbeidsverzuim en/of door het laten vervallen van fysieke bezoeken aan de arts kan een deel van het arbeidsverzuim voorkomen worden. Een halve dag verzuim kost gemiddeld ca. Euro 200,-.
Een betere behandeluitkomst draagt bij aan een betere kwaliteit van leven van de patiënten.
Minder zorglast voor de patiënt faciliteert een betere arbeidscarriere. Suboptimale zorg die leidt tot verminderd welbevinden of schoolverzuim bij patiënten leidt in veel gevallen tot minder arbeidsproductiviteit hetgeen zich soms ook uit in het feit dat mensen niet full-time werken terwijl ze dat wel zouden willen.
Onderzoeksresultaten
De laagdrempeligheid van de Umenz App is daarin duidelijk gebleken. Gedurende de 3 maanden van de pilot werd gemiddeld door de patiënten 5x de astma vragenlijst (CARAT) ingevuld.
Apothekers gaven aan dat het werken met de Umenz App en Umenz PRO een beperkte extra inspanning kostte, en bovendien goed in te passen was in de bestaande wrok-flow.
Apothekers gaven aan dat het werken met de Umenz App en Umenz PRO een beperkte extra inspanning kostte, en bovendien goed in te passen was in de bestaande wrok-flow.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Umenz is een VoF organisatie van ca. 40 medewerkers verdeeld over 3 locaties (Utrecht, Amsterdam en Hilversum) met medewerkers op het gebied van R&D, ICT developement, marketing en sales, PR en finance.
Ondernemer
P.J.C. Huige, MD PharmD, founding partner
P.S. van der Wal, MD, PhD, partner
P.S. van der Wal, MD, PhD, partner
Implementatiestrategie
Na certificering door ZelfzorgOndersteund! zullen we de Umenz App samen met ZO! gaan uitrollen in de eerste lijns zorg. Dit zal naar verwachting in Maart 2017 gaan gebeuren.
De Umenz App wordt momenteel gebruikt door Amsterdam Central Pharmacy, en door 37 apotheken in de ADAPT studie bij astma. Enkele andere apotheken staan op het punt te starten met de Umenz App, gekoppeld aan hun Track&Trace software.
De Umenz App wordt gebruikt in de tweede lijn, bij begeleiding van speciale groepen patiënten of ter ondersteuning van samenwerking met de eerste lijn. In Q1 2017 start een project omtrent begeleiding van patiënten na niertransplantatie en een project op de afdeling longziekten van een ziekenhuis. Op enkele locaties zal in Q2 de Umenz App gebruikt gaan worden bij patiënten die een Spirometrie onderzoek hebben gehad, waarbij de longarts de spirometrie beoordeelt, daarbij gebruik makend van informatie die de patiënt via de Umenz App levert. De longarts adviseert de huisarts.
De Umenz App wordt gebruikt door apothekers, gekoppeld aan hun Track&Trace software (Loxis en ReceptLocatie).
De Umenz App kan gebruikt worden door farmaceutische bedrijven voor Real World Experience onderzoek en begeleiding van patiënten die kostbare geneesmiddelen gebruiken. Met een aantal farmaceutische bedrijven werken we aan het opstarten van zo'n project.
De Umenz App wordt momenteel gebruikt door Amsterdam Central Pharmacy, en door 37 apotheken in de ADAPT studie bij astma. Enkele andere apotheken staan op het punt te starten met de Umenz App, gekoppeld aan hun Track&Trace software.
De Umenz App wordt gebruikt in de tweede lijn, bij begeleiding van speciale groepen patiënten of ter ondersteuning van samenwerking met de eerste lijn. In Q1 2017 start een project omtrent begeleiding van patiënten na niertransplantatie en een project op de afdeling longziekten van een ziekenhuis. Op enkele locaties zal in Q2 de Umenz App gebruikt gaan worden bij patiënten die een Spirometrie onderzoek hebben gehad, waarbij de longarts de spirometrie beoordeelt, daarbij gebruik makend van informatie die de patiënt via de Umenz App levert. De longarts adviseert de huisarts.
De Umenz App wordt gebruikt door apothekers, gekoppeld aan hun Track&Trace software (Loxis en ReceptLocatie).
De Umenz App kan gebruikt worden door farmaceutische bedrijven voor Real World Experience onderzoek en begeleiding van patiënten die kostbare geneesmiddelen gebruiken. Met een aantal farmaceutische bedrijven werken we aan het opstarten van zo'n project.
Communicatie en marketing
Communicatie met de markt vindt plaats via Social Media, online platforms zoals SmartHealth, de umenz.com website en via nieuwsbrieven. Daarnaast hebben we persoonlijk contact met zorgverleners, en managers van borgcentra, apotheken, apotheekketens.
Zodra de certificering van Zelfzorgondersteund! is afgegeven, zullen ZO! consulten de Umenz App kunnen aanbieden in hun gesprekken met zorgcentra.
De uit te dragen boodschap:
Umenz App is 1 app die de zorgconsument met al zijn zorgverleners verbindt en overzicht, ondersteuning, begeleiding, signalering, registratie en consultatie biedt bij al zijn behandelingen. De eerste ketenzorg app waarmee de zorgconsument echt de regie over z’n zorg kan voeren. Eén app, van diagnose tot shared decision making.
Zodra de certificering van Zelfzorgondersteund! is afgegeven, zullen ZO! consulten de Umenz App kunnen aanbieden in hun gesprekken met zorgcentra.
De uit te dragen boodschap:
Umenz App is 1 app die de zorgconsument met al zijn zorgverleners verbindt en overzicht, ondersteuning, begeleiding, signalering, registratie en consultatie biedt bij al zijn behandelingen. De eerste ketenzorg app waarmee de zorgconsument echt de regie over z’n zorg kan voeren. Eén app, van diagnose tot shared decision making.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
KNMP zorginnovatieprijs 2015.
ZelfzorgOndersteund! goedgekeurd als eerste zelfzorg app (feb 2017)
ZelfzorgOndersteund! goedgekeurd als eerste zelfzorg app (feb 2017)
Opschaling
Productontwikkeling
Umenz App is, naast voor zelfmanagementbegeleiding ook zeer geschikt voor het uitvoeren van Real World Experience projecten, bijv. bij nieuwe of kostbare geneesmiddelen, om gegevens te verzamelen van gebruikers over de effecten, bijwerkingen van een behandeling en om patiënten optimaal te informeren, coachen en begeleiden.
De impact van een behandeling op arbeidsproductiviteit en zorgconsumptie kan eenvoudig in kaart gebracht worden alsook de patient-tevredenheid.
De impact van een behandeling op arbeidsproductiviteit en zorgconsumptie kan eenvoudig in kaart gebracht worden alsook de patient-tevredenheid.
Groeiscenario
Nieuwe toepassingsgebieden zijn Thuiszorg, Mantelzorger ondersteuning vanuit gemeentelijke organisaties of welzijnsorganisaties, Registries dure geneesmiddelen, Lifestyle programma's.
Planning
In 2017 willen we een grote implementatieronde realiseren i.s.m. ZelfzorgOndersteund!
ZelfzorgOndersteund heeft het Umenz platform al technisch geaudit en goedgekeurd. In het eerste kwartaal van 2017 worden de laatste functionele aanpassingen gemaakt.
In de loop van 2017 kan de Umenz App worden uitgerold als uitbreiding op bestaande XIS systemen of als stand-alone platform voor gebruik bij specifieke aandoeningen (bijv. niertransplantatie), maar ook in de apotheek.
De apotheker kan via de Umenz App communiceren met de patient over het af te halen geneesmiddel: met een afhaalbericht kan volledig beveiligd een instructievideo worden meegestuurd. Zo komt de patient al goed voorbereid naar het uitgiftegesprek in de apotheek.
ZelfzorgOndersteund heeft het Umenz platform al technisch geaudit en goedgekeurd. In het eerste kwartaal van 2017 worden de laatste functionele aanpassingen gemaakt.
In de loop van 2017 kan de Umenz App worden uitgerold als uitbreiding op bestaande XIS systemen of als stand-alone platform voor gebruik bij specifieke aandoeningen (bijv. niertransplantatie), maar ook in de apotheek.
De apotheker kan via de Umenz App communiceren met de patient over het af te halen geneesmiddel: met een afhaalbericht kan volledig beveiligd een instructievideo worden meegestuurd. Zo komt de patient al goed voorbereid naar het uitgiftegesprek in de apotheek.
Internationale ambitie
Momenteel zijn er initieel contacten met zorgorganisaties en overheden in enkele andere Europese landen.
Geïnvesteerd vermogen
€ 1-10 miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
We verwachten in de loop van 2017 break-even te kunnen draaien.