Sidekick
Belangrijke gezondheidsinformatie over de eerste 1000 dagen van een kind, voor laaggeletterden bereikbaar maken op een laagdrempelige manier.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Het via verschillende uitnodigende bronnen aanbieden van informatie om laagtaalvaardige/anderstalige ouders in de eerste duizend dagen te ondersteunen bij het nemen van beslissingen gericht op een gezonde groei/ontwikkeling van het kind. Waarmee een basis voor een verdere gezonde groei is geborgd.
Probleemstelling
Laagtaalvaardigen/anderstaligen missen veel belangrijke gezondheidsinformatie als het gaat om de eerste duizend dagen van een kind, op websites staat veel tekst en worden moeilijke termen gebruikt. Daarnaast is de informatie vanuit consultatiebureaus vaak te opleggend en voelt het voor laaggeletterden als een straf. Deze groep laaggeletterden zijn daarbij ook lastig te bereiken. Ze komen niet naar de gezondheidsinstellingen met vragen omdat ze dat niet durven en vaak ook niet weten dat ze informatie missen. Hierdoor ontwikkelt het kind zich minder goed dan een kind van niet-laaggeletterde ouders. Daarnaast maakt de overheid zo’n 257 miljoen euro aan extra kosten voor huisartsbezoeken en ziekenhuisopnames vanwege de laaggeletterdheid.
Een groot deel van jonge ouders in het algemeen hebben eenzaamheidsgevoelens, wel 44%. Van deze 44% voelt 15% met een baby tussen de 0 en 4 jaar zich zwaar belast. Ook laagtaalvaardigen/anderstaligen vallen binnen deze groepen. Zij vertelden ons dat het psychisch ook zwaar is om ouder te zijn en dat daar weinig aandacht aan wordt gegeven.
‘The consultationoffice should pay more attention to the psycological consequences of becoming/being a parent.’ - Margita (anderstalige ouder)
Een groot deel van jonge ouders in het algemeen hebben eenzaamheidsgevoelens, wel 44%. Van deze 44% voelt 15% met een baby tussen de 0 en 4 jaar zich zwaar belast. Ook laagtaalvaardigen/anderstaligen vallen binnen deze groepen. Zij vertelden ons dat het psychisch ook zwaar is om ouder te zijn en dat daar weinig aandacht aan wordt gegeven.
‘The consultationoffice should pay more attention to the psycological consequences of becoming/being a parent.’ - Margita (anderstalige ouder)
Oplossing
Via een Instagram/Facebook, box en spel informatie aanbieden om laagtaalvaardige/anderstalige ouders in de eerste duizend dagen te ondersteunen bij het nemen van beslissingen gericht op een gezonde groei/ontwikkeling van het kind. Waarmee een basis voor een verdere gezonde groei is geborgd.
Unieke kenmerken
- Laagdrempelig, Instagram/Facebook kan gewoon vanuit huis en voelt veilig om anoniem dingen op te vragen/te bekijken.
- We werken vanuit een bestaand referentiekader. Hiermee bedoelen we dat we de ouder niet vragen om naar nieuwe apps/websites te gaan. Daarbij kan het spel gespeeld worden in groepen die er al zijn en al bij elkaar komen.
- Op de Instagram/Facebook werken we met veel beeldmateriaal, ook zit er een vertaalknop op voor alle anderstalige (toekomstige) ouders.
- Ons product is ontworpen na gesprekken met de doelgroep en wordt verder ontwikkeld in co-creatie met de doelgroep.
- We werken vanuit een bestaand referentiekader. Hiermee bedoelen we dat we de ouder niet vragen om naar nieuwe apps/websites te gaan. Daarbij kan het spel gespeeld worden in groepen die er al zijn en al bij elkaar komen.
- Op de Instagram/Facebook werken we met veel beeldmateriaal, ook zit er een vertaalknop op voor alle anderstalige (toekomstige) ouders.
- Ons product is ontworpen na gesprekken met de doelgroep en wordt verder ontwikkeld in co-creatie met de doelgroep.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Het spel kan in verschillende groepen worden gespeeld: A) mensen met een kinderwens, B) toekomstige ouders, en C) ouders. Voor de doelgroep A worden na het spelen van het spel vouchers uitgedeeld, hierop worden ze doorverwezen naar de Instagram/Facebook en kunnen ze een Sidekick box ophalen wanneer ze zwanger zijn. Bij doelgroep B en C worden de Sidekick boxen na het spelen van het spel uitgedeeld. In iedere box zit een kaartje die verwijst naar de Instagram/Facebook en vouchers waarmee de (toekomstige) ouders activiteiten kunnen ondernemen voor een gezondere eerste duizend dagen van hun (toekomstige) kind. De Instagram/Facebook verwijst naar de box die je daar kan aanvragen. Daarnaast voorziet de Instagram/Facebook de ouders met aanvullende informatie bij de box en over de eerste duizend dagen. Het spel kan ook via de Instagram/Facebook worden gepromoot, organisaties zoals een bibliotheek zouden ook met een link op de Instagram/Facebook een spel kunnen bestellen.
Concurrentie
We hebben met meerdere partijen (Studio Flessenpost, de Tweede Verdieping, Pharos) aan tafel gezeten, allemaal met hetzelfde doel als Sidekick. Hieruit merken we dat de concurrentie die er is allemaal onze partner zou kunnen worden.
Doelgroep
De doelgroep die we met onze innovatie willen bereiken zijn (toekomstige) laagtaalvaardige/anderstalige ouders en (toekomstige) ouders met een laag inkomen. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn er in Nederland circa 2,5 miljoen laaggeletterden. Daarbij heeft 23% van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond, waarvan een groot deel geen vloeiend Nederlands kan. In Nederland heeft 3 op de 10 mensen moeite met het opnemen van gezondheidsinformatie.
We zouden met onze innovatie ook niet-laaggeletterde ouders, die moeite hebben met het opnemen van gezondheidsinformatie, kunnen bereiken. Dit is in heel Nederland 3 op de 10 mensen.) De laaggeletterde/niet-Nederlands sprekende ouders die we hebben gesproken willen allemaal dat hun kind de Nederlandse taal leert en sociaal geaccepteerd wordt.)
We zouden met onze innovatie ook niet-laaggeletterde ouders, die moeite hebben met het opnemen van gezondheidsinformatie, kunnen bereiken. Dit is in heel Nederland 3 op de 10 mensen.) De laaggeletterde/niet-Nederlands sprekende ouders die we hebben gesproken willen allemaal dat hun kind de Nederlandse taal leert en sociaal geaccepteerd wordt.)
Verdienmodel
Sidekick zal voor de doelgroep gratis zijn, dit betekent dat de kosten bij andere instellingen liggen. Bijvoorbeeld de gemeente/overheid.
Het kostenplaatje van Sidekick:
- ontwikkelen van Sidekick box (40 x €10)
- ontwikkelen van Sidekick spel (10 x €40)
- marketing en promotie kosten (€1000)
Mogelijke inkomsten van Sidekick:
- verkoop Sidekick spel (1 x €40)
- verkoop Sidekick box (4 x €10)
Kosten: €1800
Inkomsten €80
Het kostenplaatje van Sidekick:
- ontwikkelen van Sidekick box (40 x €10)
- ontwikkelen van Sidekick spel (10 x €40)
- marketing en promotie kosten (€1000)
Mogelijke inkomsten van Sidekick:
- verkoop Sidekick spel (1 x €40)
- verkoop Sidekick box (4 x €10)
Kosten: €1800
Inkomsten €80
Intellectueel eigendom
Copyright op de ontwerpen, spelvorm en -inhoud.
Testen
Doelstelling testfase
Aan het einde van de testfase willen wij bij 50 mensen uit onze doelgroep ons product hebben getest, met aan het einde een eerste prototype klaar. Hierin zit ook een stuk co-design: het ontwerpen van ons product met de doelgroep zelf. Dus welke spelvorm werkt? Hoe lang zou het moeten duren? Met wie willen ze het spelen? Zulke vragen komen dan aan bod. De verdere vragen die we hebben waar we antwoord op willen hebben zijn:
Welke momenten tijdens de eerste duizend dagen vinden laagtaalvaardigen/anderstalige moeilijk/belangrijk/bijzonder?
Waar hadden ze op dat moment behoefte aan/was op dat moment moeilijk?
En hoe hebben ze op deze momenten gehandeld?
Verder is het belangrijk om op grotere schaal te weten hoeveel laagtaalvaardige/anderstalige (toekomstige) ouders binnen onze doelgroep vallen, en waar we deze doelgroep het beste kunnen bereiken. In Nederland zijn zo’n 2,5 miljoen laaggeletterden. Hiervan is natuurlijk maar een deel ook ouder van een kind dat in de eerste duizend dagen zit. Voordat we landelijk ons product gaan testen willen we gemeente Nieuwegein als testgebied nemen.
Welke momenten tijdens de eerste duizend dagen vinden laagtaalvaardigen/anderstalige moeilijk/belangrijk/bijzonder?
Waar hadden ze op dat moment behoefte aan/was op dat moment moeilijk?
En hoe hebben ze op deze momenten gehandeld?
Verder is het belangrijk om op grotere schaal te weten hoeveel laagtaalvaardige/anderstalige (toekomstige) ouders binnen onze doelgroep vallen, en waar we deze doelgroep het beste kunnen bereiken. In Nederland zijn zo’n 2,5 miljoen laaggeletterden. Hiervan is natuurlijk maar een deel ook ouder van een kind dat in de eerste duizend dagen zit. Voordat we landelijk ons product gaan testen willen we gemeente Nieuwegein als testgebied nemen.
Beschrijving testfase
Omdat onze doelgroep een kwetsbare groep is willen we binnen hun referentiekader ons product ontwikkelen/testen. Met ‘binnen hun referentiekader’ bedoelen we dat ze niet naar extra bijeenkomsten hoeven te komen om ons te helpen of nieuwe apps moeten installeren. Ons test gebied is Nieuwegein, waar deze doelgroep aanwezig is. Bibliotheek Nieuwegein organiseert al ouderkindochtend waar anderstalige/laagtaalvaardige ouders naartoe gaan.
Met een voorbedacht spelformat gaan we naar deze ochtend waar we hen het spel verder laten invullen d.m.v. co-design.
Voor de box willen we testen welke vorm en inhoud deze moet hebben. Hiervoor ontwerpen/maken we verschillende prototypes die we voorleggen aan de ouders. Uiteraard is ook hier mogelijkheid om samen met de doelgroep de box te ontwerpen.
Voor de Instagram/Facebook hebben we meer informatie nodig van het stukje co-design van het spel. Daaruit zal blijken waar ze behoefte aan hebben. De volgende stap is dan om content daarvoor te gaan maken en vervolgens te kijken welk platform meer gebruikt/sneller bereikt wordt. Hiervoor zou reclame via Instagram/Facebook ook onderdeel zijn van de testfase, door meerdere reclame kanalen te gebruiken kunnen we ondervinden via welk kanaal we de meeste bezoekers werven.
Nieuwegein wordt ons testgebied. Daar is 10% van alle volwassenen laaggeletterd en 30% opgeleid op MBO1 niveau. De Tweede Verdieping (Nieuwegeinse bibliotheek) organiseert elke woensdag een ouderkindochtend. Hier komen per keer zo’n 40 ouders naar toe, waarvan een groot deel onze doelgroep is. We zijn in contact met de Tweede Verdieping en hebben toestemming om bij deze groep ons product te gaan testen.
Met een voorbedacht spelformat gaan we naar deze ochtend waar we hen het spel verder laten invullen d.m.v. co-design.
Voor de box willen we testen welke vorm en inhoud deze moet hebben. Hiervoor ontwerpen/maken we verschillende prototypes die we voorleggen aan de ouders. Uiteraard is ook hier mogelijkheid om samen met de doelgroep de box te ontwerpen.
Voor de Instagram/Facebook hebben we meer informatie nodig van het stukje co-design van het spel. Daaruit zal blijken waar ze behoefte aan hebben. De volgende stap is dan om content daarvoor te gaan maken en vervolgens te kijken welk platform meer gebruikt/sneller bereikt wordt. Hiervoor zou reclame via Instagram/Facebook ook onderdeel zijn van de testfase, door meerdere reclame kanalen te gebruiken kunnen we ondervinden via welk kanaal we de meeste bezoekers werven.
Nieuwegein wordt ons testgebied. Daar is 10% van alle volwassenen laaggeletterd en 30% opgeleid op MBO1 niveau. De Tweede Verdieping (Nieuwegeinse bibliotheek) organiseert elke woensdag een ouderkindochtend. Hier komen per keer zo’n 40 ouders naar toe, waarvan een groot deel onze doelgroep is. We zijn in contact met de Tweede Verdieping en hebben toestemming om bij deze groep ons product te gaan testen.
Aantal proefpersonen
Minimaal 50 anderstalige/laagtaalvaardige (toekomstige) ouders uit Nieuwegein, die de ouderkindochtend in de bibliotheek bezoeken. Door de connectie met Uzelf kunnen we gebruik maken van de FastForward50 methode. Dit houdt in dat we ons richten op een eerste pilot met 50 mensen in 50 dagen. Dit levert ons genoeg inzichten op oms ons aanbod door te ontwikkelen.
Testresultaten
De belangrijkste resultaten zal blijken uit de co-design sessie.
Uitdagingen
De uitdagingen voor deze testfase zitten in het krijgen van oprechte antwoorden van onze doelgroep. Daarbij is onze doelgroep een kwetsbare groep dus zullen we voorzichtig met ze om moeten gaan. Onze doelgroep is voor een deel ook onbewust onbekwaam, hierdoor zullen we ook op zoek moeten gaan naar waar onze doelgroep zich verder bevindt naast de bijvoorbeeld de bibliotheek. Verdere uitdagingen liggen in het opbouwen van publiek en volgens voor de Instagram/Facebook.
Daarnaast is de uitdaging voor de volgende fase om goed in beeld te hebben hoeveel variatie er in verantwoordelijkheid en aanpak zit tussen de verschillende gemeenten.
Daarnaast is de uitdaging voor de volgende fase om goed in beeld te hebben hoeveel variatie er in verantwoordelijkheid en aanpak zit tussen de verschillende gemeenten.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Het het eerste prototype van het spel kunnen we het weer op een ouderkindochten in Nieuwegein testen. Daarbij hebben we ook de mogelijkheid om het bij ouders van basisschoolkinderen te testen. Zij hebben de eerste duizend dagen al achter de rug en kunnen op een objectieve manier ons prototype testen. Nieuwegein heeft ook een gezondheids expert groep genaamd Lifestyle. Hier mogen we ons prototype ook voorleggen bij verschillende experts zoals huisartsen, consultatiebureau artsen en verloskundigen.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Omdat we Nieuwegein als testgebied hebben genomen, willen we daar ook de pilotfase testen. Hierbij betrekken we De Tweede Verdieping. Daar is elke woensdagochtend een moeder-kind ochtend waar we de pilot willen testen. Daarnaast ook laagtaalvaardige/anderstalige ouders, consultatiebureaus en Pharos.
Maatschappelijke effecten
Zorgverzekeraars en overheden maken nu jaarlijks €257 miljoen extra kosten aan laaggeletterden vanwege extra huisartsbezoeken en ziekenhuisopnames, blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen en Schrijven (2018). Hiervan is uiteraard niet iedereen zwanger of ouder van een kind in de eerste duizend dagen, waardoor we een deel hiervan kunnen aanpakken. De eerste duizend dagen van een kind zijn wel dure dagen, met vaccinaties, consultatie en eventuele extra zorg. Deze extra kosten komen doordat er nu twee werelden zijn: Een wereld waar alle gezondheidsinformatie en -hulp beschikbaar is. En een wereld waar laagtaalvaardigen en anderstaligen in zitten, afgezonderd en bang om vragen te stellen of naar buiten te gaan en de hulp op te zoeken. Door deze twee werelden te verbinden zullen laaggeletterden beter gebruik kunnen maken van de gezondheidshulp die er is en extra kosten kunnen vermijden. Maar het bij elkaar brengen van deze twee werelden heeft natuurlijk vooral sociaal belang, de ouders worden meer onderdeel van de maatschappij en voelen zich ook betrokken. Eenzaamheid onder jonge ouders in namelijk ook een veel voorkomend probleem, zo’n 44% van de jonge ouders heeft eenzaamheidsgevoelens.
‘I come here because I want my kid to be socially accepted and to learn the Dutch language.’ - Nadia (anderstalige ouder)
‘I come here because I want my kid to be socially accepted and to learn the Dutch language.’ - Nadia (anderstalige ouder)
Implementatie
Organisatie
De organisatie van Sidekick zal bestaan uit de founders en externe partners, daarbij zal Sidekick nauw samenwerken met Uzelf.
Implementatiestrategie
We kiezen voor Nieuwegein als testgebied, het is een goed eerste gebied om Sidekick te testen. Het netwerk is goed op elkaar aangesloten en onze doelgroep is er ruim vertegenwoordigd, er zijn 3200 jonge ouders, 10% van de volwassenen in Nieuwegein is laaggeletterd en 30% is op MBO 1 opgeleid. We hebben toeg
ang tot de bibliotheek, de 2e Verdieping en meerdere scholen. We hebben onze eerste 50 testpersonen dus al in het vizier. Op basis van deze ervaringen kijken we naar hoe het product ook in andere Gemeenten toepasbaar is.
ang tot de bibliotheek, de 2e Verdieping en meerdere scholen. We hebben onze eerste 50 testpersonen dus al in het vizier. Op basis van deze ervaringen kijken we naar hoe het product ook in andere Gemeenten toepasbaar is.
Opschaling
Productontwikkeling
Het spel is nu bedoeld om in groepen te spelen onder begeleiding, een volgende ontwikkeling zou kunnen zijn om een spel te ontwikkelen dat zonder begeleiding kan worden gespeeld. Vanuit Nieuwegein is er ook vraag naar meer informatie over Gezondheidszorg, dit komt van ouders van basisschoolkinderen. Deze ouders zijn ook laagtaalvaardig/anderstalig. Hiervoor een aangepaste versie voor ontwikkelen is ook een mooie uitdaging.
Planning
Augustus 2019 is de eerste FastForward50 afgerond in Nieuwegein, eerste prototype klaar en extra teamlid voor marketing/Instagram/Facebook gevonden.
Internationale ambitie
Nog niet van toepassing.