Sense Glove
De Sense Glove is een handschoen die exact de beweging in ieder gewricht van de hand en pols meet. Ook is de handschoen in staat bewegingen te remmen, zo kan in handtherapie een maximale hoek worden opgelegd of kan in Virtual Reality het gevoel worden gecreëerd dat een object wordt vastgepakt.

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
De Sense Glove wordt gebruikt in Hand revalidatie en Virtual Reality.
In Virtual Reality geeft de Sense Glove een exacte kopie van jou echte beweging weer in de Virtuele omgeving. Door de feedback van de handschoen lijkt het of je echt objecten aanraakt. Toepassingen in VR zijn op het gebied van bijvoorbeeld medical education; Er wordt gewerkt aan een VR trainings omgeving voor chirurgen. Ook verschillende ergo en fysiotherapeutische VR omgevingen worden mogelijk met de Sense Glove. Denk bijvoorbeeld aan VR spiegel therapie.
In de Handrevalidatie wordt de Sense Glove gebruikt om de repetitieve oefeningen uitdagend te maken en zo adhesie te voorkomen. Thuis kan de patient online spellen spelen met de handschoen die functioneel zijn voor het herstel van de hand. De data die nu door de therapeut met een goniometer wordt gemeten wordt direct opgeslagen. Zo kan er behandeltijd die nu met name gericht is op het meten van de voortgang worden bespaard en verplaatst naar de thuis situatie.
In Virtual Reality geeft de Sense Glove een exacte kopie van jou echte beweging weer in de Virtuele omgeving. Door de feedback van de handschoen lijkt het of je echt objecten aanraakt. Toepassingen in VR zijn op het gebied van bijvoorbeeld medical education; Er wordt gewerkt aan een VR trainings omgeving voor chirurgen. Ook verschillende ergo en fysiotherapeutische VR omgevingen worden mogelijk met de Sense Glove. Denk bijvoorbeeld aan VR spiegel therapie.
In de Handrevalidatie wordt de Sense Glove gebruikt om de repetitieve oefeningen uitdagend te maken en zo adhesie te voorkomen. Thuis kan de patient online spellen spelen met de handschoen die functioneel zijn voor het herstel van de hand. De data die nu door de therapeut met een goniometer wordt gemeten wordt direct opgeslagen. Zo kan er behandeltijd die nu met name gericht is op het meten van de voortgang worden bespaard en verplaatst naar de thuis situatie.
Probleemstelling
Voor een realistische ervaring in Virtual Reality zijn virtuele handen vereist. Ook is het gevoel van vastpakken essentieel voor een echte VR ervaring.
De voortgangsparameters in de handtherapie zijn de hoeken van flexie en extensie. Dit wordt nu gemeten met een Goniometer wat een erg tijdrovende klus is. Ook krijgt 6% van de patiënten een adhesie. Dit heeft met name te maken dat er te weinig wordt geoefend.
De voortgangsparameters in de handtherapie zijn de hoeken van flexie en extensie. Dit wordt nu gemeten met een Goniometer wat een erg tijdrovende klus is. Ook krijgt 6% van de patiënten een adhesie. Dit heeft met name te maken dat er te weinig wordt geoefend.
Oplossing
De Sense Glove geeft de meest realistische ervaring in Virtual Reality. Objecten komen tot leven door de haptische feedback van de Sense Glove terwijl iedere beweging van de hand en de pols 1 op 1 wordt vertaald naar de digitale wereld. Hierdoor worden Virtual reality toepassingen als VR chirurgie trainingen en VR revalidatie mogelijk.
Door de Sense Glove te koppelen aan opensource spellen worden de repetitieve oefeningen in de handrevalidatie uitdagend hierdoor zullen adhesies afnemen. Door deze oefeningen thuis uit te voeren wordt ieder oefenmoment automatisch een meetmoment. Hierdoor kunnen de behandelingen bij de fysiotherapeut worden gereduceerd.
Door de Sense Glove te koppelen aan opensource spellen worden de repetitieve oefeningen in de handrevalidatie uitdagend hierdoor zullen adhesies afnemen. Door deze oefeningen thuis uit te voeren wordt ieder oefenmoment automatisch een meetmoment. Hierdoor kunnen de behandelingen bij de fysiotherapeut worden gereduceerd.
Unieke kenmerken
- 1 op 1 vertaling van iedere beweging in de hand en pols.
- Mogelijkheid tot het simuleren van aanraking in Virtual Reality
- Koppeling aan een online portal voor handrevalidatie
- Mogelijkheid tot het simuleren van aanraking in Virtual Reality
- Koppeling aan een online portal voor handrevalidatie
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De Sense Glove is beschikbaar voor ontwikkelaars van VR applicaties. Zij kunnen alvast aan de slag met het bouwen van relevantie simulaties zoals VR revalidatie en VR chirurgie trainings omgevingen.
Voor handtherapeuten is het systeem plug en play. De Sense Glove wordt meegegeven aan de patient, deze kan een profiel aanmaken en hier aan zijn handschoen koppelen. De therapeut kan online oefeningen klaar zetten die de patient kan uitvoeren in de vorm van spellen. Hierna wordt de voortgangsdata aan het profiel toegevoegd waardoor de therapeut het behandel progamma kan aanpassen.
Voor handtherapeuten is het systeem plug en play. De Sense Glove wordt meegegeven aan de patient, deze kan een profiel aanmaken en hier aan zijn handschoen koppelen. De therapeut kan online oefeningen klaar zetten die de patient kan uitvoeren in de vorm van spellen. Hierna wordt de voortgangsdata aan het profiel toegevoegd waardoor de therapeut het behandel progamma kan aanpassen.
Video of animatie
Concurrentie
Op het gebied van hand tracking voor VR zijn er twee soorten concurrenten in ontwikkeling. Dit zijn IMU based handschoenen zoals die van Noitom (de Hi5 Glove) en op flex-sensor technologie gebaseerde handschoenen zoals die van de Nederlandse start-up ManusVR. De Sense glove onderscheidt zich met de exactheid van de monitoring en de realistische haptische feedback.
Voor hand revalidatie komt de competitie van de Koreaanse startup NEOFECT. Wederom is de Sense Glove van Adjuvo accurater. Traditioneel wordt de voortgang gemeten met een goniometer.
Voor hand revalidatie komt de competitie van de Koreaanse startup NEOFECT. Wederom is de Sense Glove van Adjuvo accurater. Traditioneel wordt de voortgang gemeten met een goniometer.
Doelgroep
De doelgroep bestaat in eerste instantie uit ontwikkelaars van VR applicaties. Heb je een gaaf idee voor een simulatie / therapie met de Sense Glove, neem vooral contact met ons op!
Voor handrevalidatie zal de uiteindelijke eindgebruiker de patient met handletsel zijn. In eerste instantie zal de Sense Glove worden ingezet bij patiënten die geopereerd zijn aan handpeesletsel, Dupuytren en Duim Artose. In Nederland zijn dit ongeveer 70.000 patiënten per jaar. In Nederland zal de levering via klinieken lopen, in het buitenland zal de levering via distributie partners lopen.
Voor handrevalidatie zal de uiteindelijke eindgebruiker de patient met handletsel zijn. In eerste instantie zal de Sense Glove worden ingezet bij patiënten die geopereerd zijn aan handpeesletsel, Dupuytren en Duim Artose. In Nederland zijn dit ongeveer 70.000 patiënten per jaar. In Nederland zal de levering via klinieken lopen, in het buitenland zal de levering via distributie partners lopen.
Verdienmodel
- Een set Sense Gloves inclusief een developers kit kost 599 euro.
- En enkele Sense Glove voor hand therapie kost 250 euro, per gebruiker zal er 17,50 euro per maand aan het gebruik van de software worden gekoppeld.
- En enkele Sense Glove voor hand therapie kost 250 euro, per gebruiker zal er 17,50 euro per maand aan het gebruik van de software worden gekoppeld.
Intellectueel eigendom
Patent pending op de manier van hoe het exoskelet zich om de hand vouwt.
Verder zal alle software open zijn voor ontwikkelaars, alleen het kinematische model en de calibratie algoritmiek zal IP van Adjuvo blijven.
Verder zal alle software open zijn voor ontwikkelaars, alleen het kinematische model en de calibratie algoritmiek zal IP van Adjuvo blijven.
Testen
Doelstelling testfase
In de testfase valideren we of de metingen met de Sense Glove gelijkwaardig of beter zijn dan de huidige gouden standaard; metingen met de goniometer. Deze testen zijn uitgevoerd met een ouder prototype dan de huidige sense glove. In het nieuwe model zijn de 3d kinematica en het voorkomen van de frictie in de sensor-as geïmplementeerd.
Beschrijving testfase
Hiervoor is er gekeken naar de repeatability van de vinger hoeken gemeten met de Sense Glove en de hoeken gemeten met de Goniometer. Om altijd de zelfde positie te kunnen garanderen zijn er van 17 test personen een gipsen afgietsel gemaakt van de hand in een bepaalde stand. Deze afgietsels zijn herhaaldelijk gemeten met de Goniometer en met de Sense Glove.
Aantal proefpersonen
17
Testresultaten
In een test-retest omgeving is gevonden dat de precisie van de goniometer met 4,8° overeenkomt met de consensus in het werkveld van 5°. Met het 2d kinematisch model is de gevonden precisie van de berekende gewrichtshoeken met de Sense Glove 2,82°. De gevonden precisie van de sensorwaarden is 1,69 bits. Hiermee is een meting met de Sense Glove 1,7 maal preciezer dan een meting met de goniometer.
Uitdagingen
Uitdagingen zijn:
(1) Het verbeteren van het kinematische model. (3d implementatie om tot 1 graad nauwkeurig te komen)
(2) Het verbeteren van het kalibratie process.
(3) Frictie uit de sensor as halen voor nog stabielere waarden.
(3) Het optimaliseren van het aantrekken van de handschoen.
(1) Het verbeteren van het kinematische model. (3d implementatie om tot 1 graad nauwkeurig te komen)
(2) Het verbeteren van het kalibratie process.
(3) Frictie uit de sensor as halen voor nog stabielere waarden.
(3) Het optimaliseren van het aantrekken van de handschoen.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Op dit moment worden binnen de Xpert Clinic de pilot testen uitgevoerd. De test bestaat uit twee fases: De eerste fase bestaat uit het meten van Peesletsel, Dupuytren en duimartrose patiënten. Hier zal een vergelijking worden gemaakt tussen de metingen met de Goniometer en de metingen met de Sense Glove. Hierin zal er ook worden gekeken naar de maten van overeenstemming tussen de beide meetinstrumenten. De tweede fase bestaat uit het toetsen of patiënten meer oefenen als ze met de Sense Glove zelf thuis door kunnen oefenen.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
- Xpert Clinic
- Medicort
- Sophia Revalidatie
- Medicort
- Sophia Revalidatie
Maatschappelijke effecten
Aan de hand van deze pilot zal de exactheid van de Sense Glove worden vastgesteld. De verwachte exactheid (na aanleiding van de eerste testen en de verbeterde kinematica, en sensors plaatsing) zal voor ontwikkelaars van VR applicaties enorm veel toepassingen bieden. Zo kunnen chirurgie simulaties en VR therapie werkelijkheid worden. Aan de anderen kant kan er in de handtherapie op afstand assesment worden gedaan. Hierdoor zouden eventueel 75% van de behandelingen bij peesletsel verplaatst kunnen worden naar de thuisomgeving en wordt de kans om adhesie te voorkomen aanzienlijk vergroot.
Onderzoeksresultaten
Momenteel zijn we in de opstartfase van dit pilot onderzoek.
Implementatie
Organisatie
Adjuvo is een start-up en spin-off van de TU Delft. Adjuvo is twee jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van de Sense Glove, met als eerste doel de handschoen in te zetten in de revalidatie van patiënten met niet aangeboren hersenletsel. Door samen met de markt te ontwikkelen is er gekozen voor een anderen strategie; De Sense Glove in te zetten in handrevalidatie en om gevoel binnen de Virtual Reality te introduceren.
Ondernemer
Het team van Adjuvo bestaat uit:
Johannes Luijten (CTO)
Gijs den Butter (CEO)
Max Lammers (Lead developer)
Robert Smits (Embedded developer)
Johannes Luijten (CTO)
Gijs den Butter (CEO)
Max Lammers (Lead developer)
Robert Smits (Embedded developer)
Implementatiestrategie
Adjuvo richt zich op business to Business Virtual reality toepassingen. De Sense Glove is beschikbaar als developers omgeving voor VR applicatie ontwikkelaars. Als deze omgevingen geleverd worden zal de afnemer van de applicatie extra Sense Gloves bij Adjuvo of via de applicatie ontwikkelaar kunnen bestellen.
Voor de handtherapie heeft Adjuvo een eigen platvorm ontwikkeld. De Sense Glove zal via orthopedische distributeurs bij de fysiotherapeuten komen, deze kunnen vervolgens een profiel op het portal aanmaken. Uiteindelijk zal Adjuvo het portal willen integreren met anderen softwareoplossingen voor fysiotherapie zodat Adjuvo zich volledig kan focussen op waar ze goed in zijn; Hardware ontwikkeling.
Voor de handtherapie heeft Adjuvo een eigen platvorm ontwikkeld. De Sense Glove zal via orthopedische distributeurs bij de fysiotherapeuten komen, deze kunnen vervolgens een profiel op het portal aanmaken. Uiteindelijk zal Adjuvo het portal willen integreren met anderen softwareoplossingen voor fysiotherapie zodat Adjuvo zich volledig kan focussen op waar ze goed in zijn; Hardware ontwikkeling.
Communicatie en marketing
De Sense Glove brengt virtuele objecten tot leven en is de meest accurate manier om handbewegingen te digitaliseren. Deze combinatie maakt de Sense Glove uniek, en zorgt er voor dat toepassingen in Virtual Reality waar we nu alleen nog maar van dromen werkelijkheid kunnen worden.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- Ordina Innovation Challenge, 2015
- K50, 2015
- Finalist Herman Wijffels innovatieprijs, 2015
- Sustainable Healthcare Challenge, 2015
- K50, 2015
- Finalist Herman Wijffels innovatieprijs, 2015
- Sustainable Healthcare Challenge, 2015
Opschaling
Productontwikkeling
Met het remmen van de beweging als er een digitaal object wordt gedetecteerd is Adjuvo in een vergevorderd test-stadium. De implementatie in de BETA devices zal in nov 2017 zijn voltooid.
Groeiscenario
De handrevalidatie is de eerste toepassing van de Sense Glove. Ondertussen zullen ontwikkelaars van VR applicaties met de Sense Glove omgevingen kunnen ontwikkelen. Als deze beschikbaar zijn kan de Sense Glove aan de gebruikers van deze applicaties worden verkocht. Kzero verwacht dat er in 2018, 10 miljoen input devices voor VR verkocht zullen worden wereldwijd. 43% van deze omzet in VR zal worden gemaakt in de B2B markt.
Planning
In 2017 zal Adjuvo,
(1) De pilot afronden
(2) De volledige haptische feedback inbouwen
(3) Het starten van de voorverkoop van de Sense Glove
(4) het starten van de eerste productie serie van de Sense Glove.
(1) De pilot afronden
(2) De volledige haptische feedback inbouwen
(3) Het starten van de voorverkoop van de Sense Glove
(4) het starten van de eerste productie serie van de Sense Glove.
Internationale ambitie
De Sense Glove is een uniek device in de wereld. Wereld key opinion leaders als Rafael Grossmann hebben aangeboden om de Sense Glove in combinatie met een VR chirurgie simulator te demo-en. Meerdere internationale ontwikkelaars hebben al aanvragen gedaan voor een BETA device, Adjuvo heeft zeker internationale ambitie.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Ontwikkelen van de Sense Glove vraagt veel investering. Hierdoor verwacht Adjuvo in nov 2018 voor het eerst cashflow positief te zijn. Met een verwachte markt van 10 miljoen verkochten handschoenen voor in VR in 2025 gecombineerd met de unieke propositie van de Sense Glove verwachten we hierin een wereldwijd marktaandeel van 2%.
Het business model kregen we toen niet rond omdat zorgverzekeraars alleen het standaardtarief betaalden bij een 1 op 1 behandeling.
Het tarief van de groepsbehandeling was toen zo laag dat de investering niet loonde.
De moraal van het verhaal is: check goed wat zorg verzekeraars precies vergoeden.
Dank voor de feedback op de propositie van de Robotische brace voor neuro-revalidatie. Wij zijn inderdaad (redelijk snel) ook tot de zelfde conclusie gekomen. Hierdoor is het product aangepast en de focus verschoven naar handrevalidatie en Virtual Reality.