Receptie/hospitality robot

Concept

Het betreft een dienst met een “humanoid” robot of ook wel “social” robot genoemd. Een social robot is een robot gemaakt voor sociale interacties met mensen. Het is dus feitelijk een menselijke (ook qua uiterlijk) interface welke je middels spraak bediend. De robot detecteert menselijke gezichten en kijkt je ook letterlijk aan. Dit geeft een bepaald “magisch” effect waarbij je niet meer het idee hebt dat je met een computer praat, maar eerder met een futuristisch “karakter” en het voelt meer persoonlijk. Sociale robots zijn er ook voor gemaakt om emoties te herkennen en hierop te anticiperen.
Welbo heeft met deze robots een speciale focus op dienstverlening in de hospitality. Samen met receptie specialist “Receptel” (onderdeel van USG People) is er software geschreven om deze robot in te zetten als een soort receptionist. En met succes ook, want deze robot staat inmiddels al bij 17 bedrijven (zoals KPMG, De Nederlandsche Bank, Vodafone/Ziggo, etc) en bij bijvoorbeeld 3 Nederlandse gemeenten (zoals Alphen a/d Rijn en Leidschendam). Bij de gemeenten vervangt hij voornamelijk de “koude” automatisering (aanmeldpalen). De robot zorgt in alle gevallen, voor een bijzondere, leuke en natuurlijk ook innovatie ervaring voor de bezoekers, en is daadwerkelijk ook functioneel door het uitvoeren van enkele systeemtaken (inchecken, contactpersonen van bezoeker bellen etc) waardoor het receptionisten ontlast en vooral in hun kracht zet.
De ontwikkeling van de robot gaat ondertussen steeds verder en de software wordt steeds verder uitgebreid. De robot wordt door middel van diverse chatbots steeds interactiever en kan bijvoorbeeld:
- Bezoekers de weg wijzen in het pand (op een mooie menselijke manier: gesproken woord, arm gebaren, en ondersteund met pictogrammen op zijn scherm)
- Bezoekers informeren. Bijvoorbeeld bedrijfsinformatie, actualiteiten, evenementen, veiligheidsregels of bijvoorbeeld iets promoten. Dit kan hij spontaan doen/aanbieden of passief (waarbij de bezoeker op zijn “home” scherm de onderwerpen ziet waarvoor hij wordt uitgenodigd om naar te vragen.
- Bezoekers entertainen. Bijvoorbeeld een dansje, een grapje, een spelletje of bijvoorbeeld een quiz over de organisatie waar hij staat. Dit is nuttig om bijvoorbeeld wachten te verzachten en/of voor afleiding te zorgen.
- Data verzamelen. Bijvoorbeeld vragen naar beoordelingen van bezoekers, met als unieke eigenschap dat nu ook “open” vragen mogelijk zijn, en eerlijke antwoorden. Maar ook statistische informatie over demografie (gemiddelde leeftijd, geslacht, piekdrukte etc) zijn mogelijk.

Robotica
Regio Noord-Holland
Johan Krooshof