OZOverbindzorg
OZOverbindzorg verbindt alle partijen die betrokken zijn bij jouw zorg! Je hebt jouw zorg in één overzicht. Je kan overleggen over jouw zorg en zo de beste zorg krijgen. En je houdt zelf de regie over de zorg die jou geboden wordt.

Overijssel
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Ieder mens verdient de best mogelijke zorg. Maar ieder mens heeft bij die zorg ook anderen nodig, van zorgverleners tot mantelzorgers. Hoe verbind je al deze betrokken partijen en heb je jouw zorg in één overzicht? Hoe kun je overleggen over jouw zorg en zo de beste zorg krijgen? En hoe houd je zelf de regie over de zorg die jou geboden wordt?
Dat kan heel eenvoudig
Via OZOverbindzorg worden online de verschillende partijen met elkaar verbonden en houden ze elkaar op de hoogte. Iedereen weet wat de status is rondom jouw zorg en weet wat de volgende stap zou moeten zijn. Deze vorm van samenwerken geeft rust.
Dat kan heel eenvoudig
Via OZOverbindzorg worden online de verschillende partijen met elkaar verbonden en houden ze elkaar op de hoogte. Iedereen weet wat de status is rondom jouw zorg en weet wat de volgende stap zou moeten zijn. Deze vorm van samenwerken geeft rust.
Probleemstelling
Cliënt
Iedere cliënt is een uniek mens, die ergens zo sterk, maar nu ook hulpbehoevend is. Voor zorg moet je een beroep doen op een ander, maar je wil hierover zelf de regie behouden.
Mantelzorgers
Mensen die ooit vrienden, familie of buren van je waren en nu mantelzorgers heten. Je hebt gelukkige momenten met hen en haalt herinneringen met ze op. Deze mantelzorgers hebben een druk op hun schouders gekregen: gesprekken die ze hebben met de zorgverleners, keuzes die ze moeten maken in de zorg.
Zorgverleners
De mensen die achter de schermen van de zorg staan. Zij werken met passie, maar hebben ook frustraties over de tijd die verloren gaat aan administratie en communicatie.
Met zorg gaat niet alleen veel liefde, aandacht en toewijding gepaard, maar ook frustratie en miscommunicatie. OZOverbindzorg leeft mee met dit zorgproces en laat zien dat het heel eenvoudig kan zijn om samen te werken aan de zorg van ieder uniek mens.
Iedere cliënt is een uniek mens, die ergens zo sterk, maar nu ook hulpbehoevend is. Voor zorg moet je een beroep doen op een ander, maar je wil hierover zelf de regie behouden.
Mantelzorgers
Mensen die ooit vrienden, familie of buren van je waren en nu mantelzorgers heten. Je hebt gelukkige momenten met hen en haalt herinneringen met ze op. Deze mantelzorgers hebben een druk op hun schouders gekregen: gesprekken die ze hebben met de zorgverleners, keuzes die ze moeten maken in de zorg.
Zorgverleners
De mensen die achter de schermen van de zorg staan. Zij werken met passie, maar hebben ook frustraties over de tijd die verloren gaat aan administratie en communicatie.
Met zorg gaat niet alleen veel liefde, aandacht en toewijding gepaard, maar ook frustratie en miscommunicatie. OZOverbindzorg leeft mee met dit zorgproces en laat zien dat het heel eenvoudig kan zijn om samen te werken aan de zorg van ieder uniek mens.
Oplossing
Cliënt/mantelzorger
- Inzicht in communicatie tussen zorgprofessionals en welzijnswerkers
- Actieve betrokkenheid (participatie-samenleving)
- Ondersteuning mantelzorger
Wijkverpleegkundige/thuiszorg
- Iedereen op de hoogte, geen dubbel werk
- Inzicht in wat collega’s al gedaan hebben, korte of geen overdracht
- Netwerk in beeld, 1 bericht kan naar meerdere betrokkenen gestuurd worden
- Efficiëntieslag!
Huisarts/POH
- Minder vragen aan huisarts
- Betere onderbouwing beleid door signalen thuiszorg en mantelzorg
Paramedici
- Beleid duidelijk voor alle betrokken zorgverleners
- Effectievere behandeling
Apotheek
- (Medicatie) vragen op de juiste plek
- Apotheekbestellingen rechtstreeks
- Afhandelen bestellingen in één keer
Ziekenhuis
- Soepele overdracht
- Betere afstemming 1e en 2e lijn
- Minder polibezoeken, meer afhandelen in de 1e lijn
- Inzicht in communicatie tussen zorgprofessionals en welzijnswerkers
- Actieve betrokkenheid (participatie-samenleving)
- Ondersteuning mantelzorger
Wijkverpleegkundige/thuiszorg
- Iedereen op de hoogte, geen dubbel werk
- Inzicht in wat collega’s al gedaan hebben, korte of geen overdracht
- Netwerk in beeld, 1 bericht kan naar meerdere betrokkenen gestuurd worden
- Efficiëntieslag!
Huisarts/POH
- Minder vragen aan huisarts
- Betere onderbouwing beleid door signalen thuiszorg en mantelzorg
Paramedici
- Beleid duidelijk voor alle betrokken zorgverleners
- Effectievere behandeling
Apotheek
- (Medicatie) vragen op de juiste plek
- Apotheekbestellingen rechtstreeks
- Afhandelen bestellingen in één keer
Ziekenhuis
- Soepele overdracht
- Betere afstemming 1e en 2e lijn
- Minder polibezoeken, meer afhandelen in de 1e lijn
Unieke kenmerken
Er zijn inmiddels enkele soortgelijke systemen op de markt die claimen hetzelfde te bieden. Dat is echter niet zo. Deze systemen zijn opgezet vanuit de eisen van de zorgprofessionals en niet vanuit het belang van de cliënt. OZOverbindzorg is het enige platform dat het belang van de cliënt centraal stelt, waar de cliënt het eigenaarschap heeft, en waarbij de zorgverleners mogen meedoen als de cliënt dat toestaat. OZOverbindzorg is uniek op het gebied van cliëntparticipatie en zet de cliënt in eigen kracht.
Enkele systemen zijn ontwikkeld vanuit het (verouderde) ketenzorg denken. Het grote probleem van deze systemen is dat zij dossier systemen zijn (extra dossiers t.o.v. die van de zorgprofessionals) en die dus veel extra werk veroorzaken. Daarom zijn deze oplossingen niet populair onder huisartsen en andere zorgprofessionals.
Een ander uniek kenmerk van OZOverbindzorg is de inzet van laaggeletterden. Zij helpen om het systeem eenvoudig te houden en dat bij de implementatie tijd wordt genomen voor goede begeleiding van cliënten, mantelzorgers en professionals!
Enkele systemen zijn ontwikkeld vanuit het (verouderde) ketenzorg denken. Het grote probleem van deze systemen is dat zij dossier systemen zijn (extra dossiers t.o.v. die van de zorgprofessionals) en die dus veel extra werk veroorzaken. Daarom zijn deze oplossingen niet populair onder huisartsen en andere zorgprofessionals.
Een ander uniek kenmerk van OZOverbindzorg is de inzet van laaggeletterden. Zij helpen om het systeem eenvoudig te houden en dat bij de implementatie tijd wordt genomen voor goede begeleiding van cliënten, mantelzorgers en professionals!
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Communicatieplatform voor alle zorgvragers in Nederland! Cliënt voert regie, mantelzorgers, zorgprofessionals en welzijn doen mee! Het systeem is onafhankelijk (zorgorganisaties zijn geen eigenaar) en is gebouwd vanuit de wensen van de cliënt. Iedereen kan er op dezelfde wijze mee werken.
Video of animatie
Concurrentie
Er zijn inmiddels enkele soortgelijke systemen op de markt die claimen hetzelfde te bieden. Dat is echter niet zo. Deze systemen zijn opgezet vanuit de eisen van de zorgprofessionals en niet vanuit het belang van de cliënt. OZOverbindzorg is het enige platform dat het belang van de cliënt centraal stelt, waar de cliënt het eigenaarschap heeft en waarbij de zorgverleners mogen meedoen als de cliënt dat toestaat. OZOverbindzorg is uniek en brengt de cliënt in eigen kracht.
Enkele systemen zijn ontwikkeld vanuit het (verouderde) ketenzorg denken. Het grote probleem van deze systemen is dat zij dossier systemen zijn (extra dossiers t.o.v. die van de zorgprofessionals) en die dus veel extra werk veroorzaken. Daarom zijn deze oplossingen niet populair onder huisartsen en andere zorgprofessionals.
De opbrengsten van het project zijn:
- Ten eerste de kwaliteit van leven. De sociale context, het eigen huis, de eigen omgeving met mantelzorg, familie, buren en vrienden blijft gehandhaafd, terwijl een professioneel netwerk van zorg aan huis wordt toegevoegd.
- Ten tweede de kwaliteit van zorg. OZOverbindzorg maakt het mogelijk dat alle zorgverleners eenvoudig en voortdurend met elkaar afstemmen door middels van het voor de zorgvrager in OZOverbindzorg opgenomen Zorg-leefplan.
De zorg wordt hierdoor transparant voor alle betrokken zorgverleners en er ontstaan geen misverstanden, onnodige bezoeken en handelingen. Ook kan vroegtijdig op veranderingen in de zorgvraag worden ingespeeld.
- Ten derde de kosten van de zorgverlening. Ervaring leert, dat de kosten van de thuiszorg circa 30% goedkoper zijn dan de intramurale zorg van eenzelfde niveau. Dat komt neer op een gemiddelde besparing van € 25 per zorgvrager per dag.
Enkele systemen zijn ontwikkeld vanuit het (verouderde) ketenzorg denken. Het grote probleem van deze systemen is dat zij dossier systemen zijn (extra dossiers t.o.v. die van de zorgprofessionals) en die dus veel extra werk veroorzaken. Daarom zijn deze oplossingen niet populair onder huisartsen en andere zorgprofessionals.
De opbrengsten van het project zijn:
- Ten eerste de kwaliteit van leven. De sociale context, het eigen huis, de eigen omgeving met mantelzorg, familie, buren en vrienden blijft gehandhaafd, terwijl een professioneel netwerk van zorg aan huis wordt toegevoegd.
- Ten tweede de kwaliteit van zorg. OZOverbindzorg maakt het mogelijk dat alle zorgverleners eenvoudig en voortdurend met elkaar afstemmen door middels van het voor de zorgvrager in OZOverbindzorg opgenomen Zorg-leefplan.
De zorg wordt hierdoor transparant voor alle betrokken zorgverleners en er ontstaan geen misverstanden, onnodige bezoeken en handelingen. Ook kan vroegtijdig op veranderingen in de zorgvraag worden ingespeeld.
- Ten derde de kosten van de zorgverlening. Ervaring leert, dat de kosten van de thuiszorg circa 30% goedkoper zijn dan de intramurale zorg van eenzelfde niveau. Dat komt neer op een gemiddelde besparing van € 25 per zorgvrager per dag.
Doelgroep
Kwetsbare ouderen
Deze groep is snel groeiend! Ruim 20% van de 75+ in Nederland is kwetsbaar. Met het verdwijnen van de verzorgingshuizen blijven ouderen langer thuis wonen en wordt de zorg daar steeds zwaarder. Communicatie met het hele netwerk is hierbij essentieel!
Dementie komt bij de doelgroep ouderen steeds vaker voor, de verwarring bij de patiënt en de naasten is vaak groot. Er zijn veel vragen.
(Verstandelijk) gehandicapten
Deze groep heeft vaak een klein sociaal netwerk. Er zijn wel veel professionals betrokken.
Diabetes
Deze aandoening komt steeds vaker voor. Het doorgeven van bloedsuikers en snel bijstellen van de insuline kan eenvoudig via OZOverbindzorg.
GGZ
Door alle nieuwe regelgeving in de zorg, krijgt onze maatschappij steeds vaker te maken met de verwarde mens. Hoe gaan wij hiermee om?
Cliënten kunnen in OZOverbindzorg de crisiskaart digitaal invullen en zo duidelijk maken hoe ze behandeld willen worden in tijden van crisis. Hulpverleners zijn altijd (digitaal) dichtbij.
Kwetsbare jeugd
Deze groep is snel groeiend! Jeugdzorg zet hulpverlening in, maar de communicatie met school en andere betrokkenen laat vaak te wensen over. Er worden zaken dubbel gedaan en andere dingen juist niet opgepakt. Veelal is niet duidelijk wie de regie heeft.
Deze groep is snel groeiend! Ruim 20% van de 75+ in Nederland is kwetsbaar. Met het verdwijnen van de verzorgingshuizen blijven ouderen langer thuis wonen en wordt de zorg daar steeds zwaarder. Communicatie met het hele netwerk is hierbij essentieel!
Dementie komt bij de doelgroep ouderen steeds vaker voor, de verwarring bij de patiënt en de naasten is vaak groot. Er zijn veel vragen.
(Verstandelijk) gehandicapten
Deze groep heeft vaak een klein sociaal netwerk. Er zijn wel veel professionals betrokken.
Diabetes
Deze aandoening komt steeds vaker voor. Het doorgeven van bloedsuikers en snel bijstellen van de insuline kan eenvoudig via OZOverbindzorg.
GGZ
Door alle nieuwe regelgeving in de zorg, krijgt onze maatschappij steeds vaker te maken met de verwarde mens. Hoe gaan wij hiermee om?
Cliënten kunnen in OZOverbindzorg de crisiskaart digitaal invullen en zo duidelijk maken hoe ze behandeld willen worden in tijden van crisis. Hulpverleners zijn altijd (digitaal) dichtbij.
Kwetsbare jeugd
Deze groep is snel groeiend! Jeugdzorg zet hulpverlening in, maar de communicatie met school en andere betrokkenen laat vaak te wensen over. Er worden zaken dubbel gedaan en andere dingen juist niet opgepakt. Veelal is niet duidelijk wie de regie heeft.
Verdienmodel
In de ouderenzorg wordt gewerkt met een regiobekostiging. Het eerste jaar komt dat neer op € 1,- per inwoner per jaar. Deze kosten worden gezamenlijk gedragen door gemeente en zorgverzekeraar. De jaren daarna dalen de kosten, er is minder begeleiding nodig. De jaarlijkse ICT-kosten blijven gelijk.
Tegenover de kosten staat een enorme kostenbesparing tegenover door betere afstemming, efficiënter werken, mantelzorgondersteuning (waardoor mantelzorger niet wegvalt), vroegtijdige aanpak van problemen waardoor verwijzing naar de tweede lijn voorkomen wordt, etc. Dit resulteert in een verdienmodel waarbij de kosten door de besparingen in de zorg 7 tot 11 maal per jaar worden terugverdiend.
Daarnaast speelt OZOverbindzorg in op in Nederland:
- Van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij
- Verschuiving van ondersteuning, begeleiding en zorg naar de wijk
- Veranderde zorgrelatie: "van zorgen voor naar zorgen dat"
- Veranderende focus: "van zorg voor de zieke naar aandacht voor kwaliteit van leven"
- Toenemende digitalisering van de zorg
- Meer met minder -> groeiende zorgvraag en rem op het zorgbudget en de arbeidsmarkt (vergrijzing).
Tegenover de kosten staat een enorme kostenbesparing tegenover door betere afstemming, efficiënter werken, mantelzorgondersteuning (waardoor mantelzorger niet wegvalt), vroegtijdige aanpak van problemen waardoor verwijzing naar de tweede lijn voorkomen wordt, etc. Dit resulteert in een verdienmodel waarbij de kosten door de besparingen in de zorg 7 tot 11 maal per jaar worden terugverdiend.
Daarnaast speelt OZOverbindzorg in op in Nederland:
- Van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij
- Verschuiving van ondersteuning, begeleiding en zorg naar de wijk
- Veranderde zorgrelatie: "van zorgen voor naar zorgen dat"
- Veranderende focus: "van zorg voor de zieke naar aandacht voor kwaliteit van leven"
- Toenemende digitalisering van de zorg
- Meer met minder -> groeiende zorgvraag en rem op het zorgbudget en de arbeidsmarkt (vergrijzing).
Intellectueel eigendom
Wij zijn aan het kijken of wij octrooi/patent kunnen aanvragen, dit is nog niet concreet.
Testen
Doelstelling testfase
n.v.t.
Beschrijving testfase
n.v.t.
Aantal proefpersonen
n.v.t
Testresultaten
n.v.t.
Uitdagingen
n.v.t.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
De pilotfase voor ouderenzorg is uitgevoerd in 2013 in de gemeente Raalte.
In 2017 is een pilot in de regio Lochem gestart voor jongeren met obesitas.
Vanaf 2018 draaien we een GGZ-pilot in Apeldoorn en bij GezondVeluwe. Wij werken samen met PsyNet voor de juiste expertise voor een naadloze aansluiting bij de doelgroep.
In 2019 gaan wij een pilot jeugdzorg-onderwijs doen in de gemeenten Zwolle en Raalte met 6 scholen, zowel basisscholen als voortgezet onderwijs scholen. De sociale wijkteams zullen ook deelnemen en alle overige betrokken partijen. In deze pilot werken wij nauw samen met Onderwijs Connected.
We willen met bovenstaande pilots aantonen dat communicatie over de domeinen heen heel efficiënt is en dat de zorg voor ieder mens verbeterd wordt. Daarbij willen wij aantonen dat er aanzienlijke besparingen geboekt kunnen worden.
Uniek aan pilots is dat we de GGZ-patiënt en ouders van schoolgaande kinderen de regie geven. Het is ons in de ouderenzorg gelukt om vooroordelen over deelname van cliënten en mantelzorgers te ontkrachten, sterker nog het is juist heel waardevol gebleken! Dit willen we ook aantonen met de pilots met andere doelgroepen.
In 2017 is een pilot in de regio Lochem gestart voor jongeren met obesitas.
Vanaf 2018 draaien we een GGZ-pilot in Apeldoorn en bij GezondVeluwe. Wij werken samen met PsyNet voor de juiste expertise voor een naadloze aansluiting bij de doelgroep.
In 2019 gaan wij een pilot jeugdzorg-onderwijs doen in de gemeenten Zwolle en Raalte met 6 scholen, zowel basisscholen als voortgezet onderwijs scholen. De sociale wijkteams zullen ook deelnemen en alle overige betrokken partijen. In deze pilot werken wij nauw samen met Onderwijs Connected.
We willen met bovenstaande pilots aantonen dat communicatie over de domeinen heen heel efficiënt is en dat de zorg voor ieder mens verbeterd wordt. Daarbij willen wij aantonen dat er aanzienlijke besparingen geboekt kunnen worden.
Uniek aan pilots is dat we de GGZ-patiënt en ouders van schoolgaande kinderen de regie geven. Het is ons in de ouderenzorg gelukt om vooroordelen over deelname van cliënten en mantelzorgers te ontkrachten, sterker nog het is juist heel waardevol gebleken! Dit willen we ook aantonen met de pilots met andere doelgroepen.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Zorgvragers en hun naasten
Zilveren Kruis, Menzis, ENO
Gemeenten Apeldoorn, Zwolle en Noord-West Veluwse gemeenten
Psynet
Onderwijs Connected
Diverse zorg- en welzijnsorganisaties
6 Scholen
Zilveren Kruis, Menzis, ENO
Gemeenten Apeldoorn, Zwolle en Noord-West Veluwse gemeenten
Psynet
Onderwijs Connected
Diverse zorg- en welzijnsorganisaties
6 Scholen
Maatschappelijke effecten
Zorgbehoevenden zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving laten wonen, waarbij het hele netwerk ondersteund wordt! Rust creëren door goede communicatie. Het welzijn van de cliënt verhogen met lagere zorgkosten.
Onderzoeksresultaten
De onderzoeksresultaten van GGZ en jeugd/onderwijs worden gedeeld zodra deze bekend zijn. In de bijlage de uitkomsten van de pilot ouderenzorg in Noord-Oost Veluwe.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
OZOverbindzorg is een onafhankelijk stichting met maatschappelijke doelstellingen zonder winstoogmerk. De stichting heeft vanaf 1 januari 2016 de ANBI status.
De huidige bezetting ziet er als volgt uit:
Stichtingsbestuur
- Frits Lauterbach, voorzitter
- Martine Scholten, secretaris/penningmeester
- Ida besten, lid, cliëntenraad en participatie
Raad van Toezicht
- Leontine Verhoeven, voorzitter, Raad van Bestuur Twentse Zorgcentra
- Hans Uijen, lid, huisarts in Holten
- Jan Romme, lid, directeur Gouden Dagen
- Johan Bruin, lid, voormalig senior management TNO en Nictiz
Verder kent de stichting een Cliëntenraad en een Raad van Advies.
De uitvoeringsorganisatie bestaat uit Cindy Hobert-Bootsveld, directeur projecten, zeven projectleiders, vier projectondersteuners en een officemanager. In totaal werken zo'n zestien medewerkers in de invoerings- en beheerorganisatie.
Bij de aanvang van nieuwe projecten wordt de organisatie verder opgeschaald.
.
De huidige bezetting ziet er als volgt uit:
Stichtingsbestuur
- Frits Lauterbach, voorzitter
- Martine Scholten, secretaris/penningmeester
- Ida besten, lid, cliëntenraad en participatie
Raad van Toezicht
- Leontine Verhoeven, voorzitter, Raad van Bestuur Twentse Zorgcentra
- Hans Uijen, lid, huisarts in Holten
- Jan Romme, lid, directeur Gouden Dagen
- Johan Bruin, lid, voormalig senior management TNO en Nictiz
Verder kent de stichting een Cliëntenraad en een Raad van Advies.
De uitvoeringsorganisatie bestaat uit Cindy Hobert-Bootsveld, directeur projecten, zeven projectleiders, vier projectondersteuners en een officemanager. In totaal werken zo'n zestien medewerkers in de invoerings- en beheerorganisatie.
Bij de aanvang van nieuwe projecten wordt de organisatie verder opgeschaald.
.
Ondernemer
Huisarts Ger van der Vlies en zijn praktijkmanager Cindy Hobert zijn de initiatiefnemers van OZOverbindzorg. De ondernemerskracht van Cindy Hobert met de inbreng van het netwerk van huisarts van der Vlies bleek een gouden formule te zijn! Bedrijfsadviseur Frits Lauterbach is als vrijwilliger nauw betrokken bij de opzet van OZOverbindzorg en is vanaf het begin voorzitter van het bestuur.
Doordat een huisarts initiatiefnemer is, is er vanaf de "werkvloer" in de zorg nagedacht over de werkwijze van OZOverbindzorg. Wij hebben vanaf het begin met een werkgroep (cliënten, apothekers, wijkverpleegkundigen, huisartsen, mantelzorgers, paramedici) bepaalt hoe wij de zorg bij mensen thuis optimaal kunnen organiseren, met dat wensenpakket is de stap gezet naar verschillende leveranciers. Na een uitvoerige selectie is de keuze gevallen op CGM/Zorgverband.
Sinds 2013 is de software door OZOverbindzorg sinds 2013 doorontwikkeld tot het huidige platform. Het systeem is daardoor eenvoudig in gebruik voor de cliënt en mantelzorger. Tevens voldoet het aan de eisen die de professionals in de zorg stellen.
Doordat een huisarts initiatiefnemer is, is er vanaf de "werkvloer" in de zorg nagedacht over de werkwijze van OZOverbindzorg. Wij hebben vanaf het begin met een werkgroep (cliënten, apothekers, wijkverpleegkundigen, huisartsen, mantelzorgers, paramedici) bepaalt hoe wij de zorg bij mensen thuis optimaal kunnen organiseren, met dat wensenpakket is de stap gezet naar verschillende leveranciers. Na een uitvoerige selectie is de keuze gevallen op CGM/Zorgverband.
Sinds 2013 is de software door OZOverbindzorg sinds 2013 doorontwikkeld tot het huidige platform. Het systeem is daardoor eenvoudig in gebruik voor de cliënt en mantelzorger. Tevens voldoet het aan de eisen die de professionals in de zorg stellen.
Implementatiestrategie
De implementatiestrategie is gebaseerd op het enthousiasmeren van het zorgveld. Dat gebeurt hoofdzakelijk door het veld zelf en de presentaties aan diverse doelgroepen. De implementatie wordt vanaf de werkvloer gedaan. Wanneer artsengroepen of gemeenten zich melden zet OZOvebindzorg de samenwerking tussen alle partijen op.
OZOverbindzorg faciliteert de financieringsstructuur via zorgverzekeraars en gemeenten, zodat kosten geen barrières opwerpen voor deelname door alle partijen. Deze strategie werkt zeer goed om de samenwerking tussen de zorgpartijen gestalte te geven. Vervolgens starten de trainingen van de sleutelspelers van het project, zodat zij hun medewerkers zelf kunnen opleiden en vertrouwd maken met OZOverbindzorg.
Onze ervaringen delen we graag met anderen om te voorkomen dat het wiel iedere keer opnieuw uitgevonden moet worden. Om het gebruik van het communicatieplatform betaalbaar te houden en de continuïteit te verzekeren, is het van groot belang dat er door grote regio's met het systeem gewerkt wordt. De huisarts is bij de ouderenzorg altijd de spil in de zorg, vanuit de huisartsenpraktijken worden mensen aangemeld in OZOverbindzorg. Vervolgens pakt de wijkverpleegkundige de coördinerende rol. Dit alles gebeurt alleen met toestemming van de cliënt, want de cliënt bepaalt wie toegang krijgt tot het netwerk. Toegang tot het netwerk is alleen mogelijk door middel van inloggen. Iedereen heeft recht om regie te voeren over zijn/haar eigen leven, OZOverbindzorg ondersteunt dit graag op een laagdrempelige manier!
Aan de implementatie strategie bij nieuwe doelgroepen wordt nog gewerkt. Uitgangspunt is daarbij vooral beginnen en dan ondervinden.
OZOverbindzorg faciliteert de financieringsstructuur via zorgverzekeraars en gemeenten, zodat kosten geen barrières opwerpen voor deelname door alle partijen. Deze strategie werkt zeer goed om de samenwerking tussen de zorgpartijen gestalte te geven. Vervolgens starten de trainingen van de sleutelspelers van het project, zodat zij hun medewerkers zelf kunnen opleiden en vertrouwd maken met OZOverbindzorg.
Onze ervaringen delen we graag met anderen om te voorkomen dat het wiel iedere keer opnieuw uitgevonden moet worden. Om het gebruik van het communicatieplatform betaalbaar te houden en de continuïteit te verzekeren, is het van groot belang dat er door grote regio's met het systeem gewerkt wordt. De huisarts is bij de ouderenzorg altijd de spil in de zorg, vanuit de huisartsenpraktijken worden mensen aangemeld in OZOverbindzorg. Vervolgens pakt de wijkverpleegkundige de coördinerende rol. Dit alles gebeurt alleen met toestemming van de cliënt, want de cliënt bepaalt wie toegang krijgt tot het netwerk. Toegang tot het netwerk is alleen mogelijk door middel van inloggen. Iedereen heeft recht om regie te voeren over zijn/haar eigen leven, OZOverbindzorg ondersteunt dit graag op een laagdrempelige manier!
Aan de implementatie strategie bij nieuwe doelgroepen wordt nog gewerkt. Uitgangspunt is daarbij vooral beginnen en dan ondervinden.
Communicatie en marketing
Wij zijn klein begonnen met pilots in Luttenberg en Mariënheem, vanaf 2014 volgde de uitrol naar de gemeente Raalte. Door de Landelijke Huisartsen Vereniging is in 2014 een film gemaakt over OZOverbindzorg voor een best-practice presentatie op een huisartsbeurs in maart 2014.
Door te beginnen en gaandeweg de ICT vanuit de cliënt op te bouwen zijn we nu op een punt gekomen waarvan wij denken dat de ICT (waarbij eenvoud altijd onze primaire doelstelling is) zo goed functioneert dat we klaar zijn om OZOverbindzorg over heel Nederland uit te rollen.
Vrijwel dagelijks komen er aanvragen voor deelname uit alle delen van het land, van huisartsen, apothekers, tandartsen, thuiszorgorganisaties, etc. die reageren op de enthousiaste verhalen van collega's of uit de pers.
Door te beginnen en gaandeweg de ICT vanuit de cliënt op te bouwen zijn we nu op een punt gekomen waarvan wij denken dat de ICT (waarbij eenvoud altijd onze primaire doelstelling is) zo goed functioneert dat we klaar zijn om OZOverbindzorg over heel Nederland uit te rollen.
Vrijwel dagelijks komen er aanvragen voor deelname uit alle delen van het land, van huisartsen, apothekers, tandartsen, thuiszorgorganisaties, etc. die reageren op de enthousiaste verhalen van collega's of uit de pers.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
2018: Nationale Award Multidisciplinaire samenwerking
2015-2016: Succesvolle ZonMW opschalingsproject
2014: KNMP zorginnovatieprijs
2014: Goudhaantje gemeente Raalte
2015-2016: Succesvolle ZonMW opschalingsproject
2014: KNMP zorginnovatieprijs
2014: Goudhaantje gemeente Raalte
Opschaling
Productontwikkeling
OZOverbindzorg is inmiddels volwassen! We hebben een compleet product en een goed functionerende implementatiestrategie. Met het product en onze strategie ondersteunen wij de communicatie en coördinatie van de complexe zorg voor kwetsbaren in de samenleving. Gebaseerd op de ervaringen en wensen van alle gebruikers worden geregeld nieuwe functionaliteiten aan het platform toegevoegd.
Er is een speciale interface ontwikkeld voor laaggeletterden en slechtzienden. Er zijn koppelingen aangebracht met veel systemen die door professionals gebruikt worden. Dit zal verder worden uitgebreid waardoor het nog simpeler wordt voor professionals om OZOverbindzorg te gebruiken.
Vanaf 2020-2021 zullen er diverse PGO's actief worden in Nederland, deze kunnen door slimme koppelingen met OZOverbindzorg prima met elkaar en met de professionele systemen communiceren. PGO's zorgen voor het delen van dossiers, iedere inwoner van Nederland krijgt zijn/haar eigen dossier. OZOverbindzorg richt zich juist niet op dossiervoering maar juist op de communicatie en samenwerking tussen alle partijen.
Er is een speciale interface ontwikkeld voor laaggeletterden en slechtzienden. Er zijn koppelingen aangebracht met veel systemen die door professionals gebruikt worden. Dit zal verder worden uitgebreid waardoor het nog simpeler wordt voor professionals om OZOverbindzorg te gebruiken.
Vanaf 2020-2021 zullen er diverse PGO's actief worden in Nederland, deze kunnen door slimme koppelingen met OZOverbindzorg prima met elkaar en met de professionele systemen communiceren. PGO's zorgen voor het delen van dossiers, iedere inwoner van Nederland krijgt zijn/haar eigen dossier. OZOverbindzorg richt zich juist niet op dossiervoering maar juist op de communicatie en samenwerking tussen alle partijen.
Groeiscenario
OZOverbindzorg is in eerste instantie opgezet voor de complexe zorg van kwetsbare ouderen. Nu en in de komende jaren worden andere doelgroepen betrokken, bijvoorbeeld gehandicapten, chronisch zieken, nazorg ziekenhuis behandeling en kwetsbare jeugd. Er is ook belangstelling uit het buitenland, bijvoorbeeld Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Planning
2013 hebben wij gebruikt als pilot-jaar.
2014 rolden wij OZOverbindzorg uit over de hele gemeente Raalte, in totaal 17 huisartsen. Ook de thuiszorgorganisaties in de gemeente Raalte werken allemaal mee. Daarnaast zijn er diverse eerstelijns zorgverleners die meedoen met ons project.
2015 uitrol van OZOverbindzorg naar een groter gebied in Overijssel. ondertussen zijn er circa 30 gemeenten aangesloten.
2016-2017 uitrol in andere delen van het land, waaronder Helmond, Didam, Noord-West Veluwe (6 gemeenten), Achtkarspelen (Friesland).
2018 opschaling naar Apeldoorn, Arnhem, Achterhoek en grote delen van Overijssel. Uitbreiding doelgroepen met de GGZ.
Professionaliseren organisatie OZOverbindzorg. Van innovatie naar bedrijf.
2019 starten pilot jeugdzorg/onderwijs. Uitbreiden gebieden met enkele grote steden in Nederland, Utrecht stad staat al gepland.
Eind 2018 heeft OZOverbindzorg bijna 40.000 actieve gebruikers. Het doel is om dit aantal in 2019 te verdubbelen.
2014 rolden wij OZOverbindzorg uit over de hele gemeente Raalte, in totaal 17 huisartsen. Ook de thuiszorgorganisaties in de gemeente Raalte werken allemaal mee. Daarnaast zijn er diverse eerstelijns zorgverleners die meedoen met ons project.
2015 uitrol van OZOverbindzorg naar een groter gebied in Overijssel. ondertussen zijn er circa 30 gemeenten aangesloten.
2016-2017 uitrol in andere delen van het land, waaronder Helmond, Didam, Noord-West Veluwe (6 gemeenten), Achtkarspelen (Friesland).
2018 opschaling naar Apeldoorn, Arnhem, Achterhoek en grote delen van Overijssel. Uitbreiding doelgroepen met de GGZ.
Professionaliseren organisatie OZOverbindzorg. Van innovatie naar bedrijf.
2019 starten pilot jeugdzorg/onderwijs. Uitbreiden gebieden met enkele grote steden in Nederland, Utrecht stad staat al gepland.
Eind 2018 heeft OZOverbindzorg bijna 40.000 actieve gebruikers. Het doel is om dit aantal in 2019 te verdubbelen.
Internationale ambitie
Er is op dit moment geen internationale ambitie. Er zijn wel contacten met diverse partijen in de hierboven genoemde landen.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
1M-10M
Financiële prognose
Door de snelle opschaling hebben we behoorlijk moeten investeren. We hopen over 3 jaar break even te draaien.
Netwerk
Organisaties
Teamleden
Founders
Medewerkers
Bestuurders
Ambassadeurs
Community
Reacties

Cindy Hobert-Bootsveld
9 sep 2014
Bedankt!

Herman Holtmaat
9 sep 2014
Geweldig mooi product. Ga zo door.

Gerben Derks
9 sep 2014
Erg goed! Succes!

Geertje Piësla
6 sep 2014
Wat een mooi initiatief, succes!

Walter Hobert
10 sep 2014
Trots!

Laris Noordegraaf
12 sep 2014
Van een goed idee via een pilot naar een werkend systeem. Schoolvoorbeeld van innovatie! Ga zo door!
els@bureauzinne.nl
2 mrt 2016
Nogmaals mijn complimenten. Zou vanuit het HIP graag je "Ambassadeur" zijn, en zo je innovatie versnellen. Zou je me kunnen toevoegen?
anita_kloosterman
23 Feb 2017
Mooi aangevuld Cindy! Wij zijn Fan!