Micro-Cosmos
Micro-Cosmos ontwikkelt een kap voor op het bed van patiënten in het ziekenhuis, zodat die patiënten meer rust krijgen. Door het wegnemen van geluiden en lichten, en het geven van een eigen omgeving, zorgen we ervoor dat patiënten beter kunnen slapen en sneller herstellen

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Het eerste idee van het bedrijf is ontstaan uit de ‘Hacking Health Nijmegen 2017’, een initiatief van het Radboud Universitair Medisch Centrum. Het idee richt zich op het verminderen van de stress en onrust van de patiënten tijdens een ziekenhuisopname. Dit willen we bereiken door de patiënt de mogelijkheid te geven om zijn of haar omgeving te controleren in een micro-omgeving. Dit concept werd voorgedragen aan de vakjury van de ‘Hacking Health Nijmegen 2017’, en met dit concept werd de prijs ‘Best Innovation’ gewonnen.
Probleemstelling
Een tekort aan slaap in ziekenhuizen vormt een groot probleem voor het herstel van vele patiënten. 57% van de patiënten uit het ziekenhuis komt thuis met slaaptekort. Gemiddeld slaapt een patiënt anderhalf uur minder in het ziekenhuis dan thuis. Een van de meest genoemde klachten door de patiënt is overlast door licht en geluid (https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/goede-nachtrust-heeft-te-weinig-prioriteit-in-ziekenhuis.htm).
Het geluidsniveau op afdelingen is geregeld hoger dan voorgeschreven door de World Health Organisation (WHO). De WHO schrijft een gemiddeld geluidsniveau van slechts 35 decibel voor met een maximum geluidsniveau van 40 decibel in de nacht. Ziekenhuizen overschrijden dit niveau ruimschoots volgens recent gepubliceerde studies.
Daarnaast vinden patiënten privacy belangrijk. 4 op de 10 patiënten is van mening dat de privacy niet goed geregeld is in ziekenhuizen.
Het geluidsniveau op afdelingen is geregeld hoger dan voorgeschreven door de World Health Organisation (WHO). De WHO schrijft een gemiddeld geluidsniveau van slechts 35 decibel voor met een maximum geluidsniveau van 40 decibel in de nacht. Ziekenhuizen overschrijden dit niveau ruimschoots volgens recent gepubliceerde studies.
Daarnaast vinden patiënten privacy belangrijk. 4 op de 10 patiënten is van mening dat de privacy niet goed geregeld is in ziekenhuizen.
Oplossing
De kap is gemaakt van verduisterende stof, die makkelijk schoon te maken is met een alcoholhoudend doekje. De stof zit om een lichtgewicht frame dat elektrisch in- en uitklapbaar is. Aan de binnenkant van de stof zit geluiddempend materiaal.
Onze kap verhelpt overlast van licht en geluid. Daarnaast geeft het de patiënt meer privacy. De kap staat op zichzelf, maar is aan het bed vast te koppelen. Hierdoor kan het bed en de kap afzonderlijk of samen verplaatst worden. De kap weert licht en geluid. Dit zou ertoe moeten leiden dat de patiënt meer rust krijgt. Doordat de kap in- en uitklapbaar is door de patiënt, kan de patiënt zelf beslissen wanneer de kap in gebruik wordt genomen. De kap vormt geen obstructie voor zorgverleners om hun werk goed uit te voeren.
Onze kap verhelpt overlast van licht en geluid. Daarnaast geeft het de patiënt meer privacy. De kap staat op zichzelf, maar is aan het bed vast te koppelen. Hierdoor kan het bed en de kap afzonderlijk of samen verplaatst worden. De kap weert licht en geluid. Dit zou ertoe moeten leiden dat de patiënt meer rust krijgt. Doordat de kap in- en uitklapbaar is door de patiënt, kan de patiënt zelf beslissen wanneer de kap in gebruik wordt genomen. De kap vormt geen obstructie voor zorgverleners om hun werk goed uit te voeren.
Unieke kenmerken
Doordat licht en geluid geweerd worden, herstelt de patiënt sneller. De patiënten kan hierdoor eerder naar huis. Het daadwerkelijke effect moet nog worden onderzocht.
De patiënten voelen zich comfortabeler met de kap, doordat ze een eigen omgeving creëren en privacy hebben. Doordat patiënten de kap zelf in en uit kunnen klappen, hebben ze regie over hun eigen omgeving. Hierdoor wordt de ervaring in het ziekenhuis beter en de patiënttevredenheid hoger. Tijdens de pilot zullen deze hypotheses getest worden.
De kap is innovatief in de zorg. Partijen die gebruik maken van de kap zullen bekend staan als instellingen met een innovatief imago waarbij ze de welzijn van de patiënt voorop stellen.
De patiënten voelen zich comfortabeler met de kap, doordat ze een eigen omgeving creëren en privacy hebben. Doordat patiënten de kap zelf in en uit kunnen klappen, hebben ze regie over hun eigen omgeving. Hierdoor wordt de ervaring in het ziekenhuis beter en de patiënttevredenheid hoger. Tijdens de pilot zullen deze hypotheses getest worden.
De kap is innovatief in de zorg. Partijen die gebruik maken van de kap zullen bekend staan als instellingen met een innovatief imago waarbij ze de welzijn van de patiënt voorop stellen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De kap is gemaakt van verduisterende (kunst)stof, die makkelijk schoon te maken is met een alcoholhoudend doekje. De stof zit om een lichtgewicht frame dat elektrisch in- en uitklapbaar is. Aan de binnenkant van de stof zit geluiddempend materiaal.
Onze kap verhelpt overlast van licht en geluid. Daarnaast geeft het de patiënt meer privacy. De kap is makkelijk en snel van het bed af te halen. Hierdoor kan het bed en de kap afzonderlijk of samen verplaatst worden. De kap weert licht en geluid. Dit zou ertoe moeten leiden dat de patiënt meer rust krijgt. Doordat de kap in- en uitklapbaar is door de patiënt, kan de patiënt zelf beslissen wanneer de kap in gebruik wordt genomen. De kap vormt geen obstructie voor zorgverleners om hun werk goed uit te voeren.
De kap kan uitgebreid worden met andere technologische producten, zoals een beamer of speakers.
Onze kap verhelpt overlast van licht en geluid. Daarnaast geeft het de patiënt meer privacy. De kap is makkelijk en snel van het bed af te halen. Hierdoor kan het bed en de kap afzonderlijk of samen verplaatst worden. De kap weert licht en geluid. Dit zou ertoe moeten leiden dat de patiënt meer rust krijgt. Doordat de kap in- en uitklapbaar is door de patiënt, kan de patiënt zelf beslissen wanneer de kap in gebruik wordt genomen. De kap vormt geen obstructie voor zorgverleners om hun werk goed uit te voeren.
De kap kan uitgebreid worden met andere technologische producten, zoals een beamer of speakers.
Concurrentie
Er zijn nog geen bedkappen op de markt gemaakt om de rust bij patiënten te bevorderen. Wel zijn er en komen er kappen op de markt voor de privacy van patiënten zoals Bedhoodie.
Soms worden doeken rond de papegaai boven het bed van patiënten gebonden om een eigen omgeving met rust te creëren. De innovatie kan zorgkosten besparen door ligdagen te verminderen door het herstel van patiënten te bevorderen. Een gevuld bed bij de Intensive Care kost ongeveer 2500 euro per dag.
Soms worden doeken rond de papegaai boven het bed van patiënten gebonden om een eigen omgeving met rust te creëren. De innovatie kan zorgkosten besparen door ligdagen te verminderen door het herstel van patiënten te bevorderen. Een gevuld bed bij de Intensive Care kost ongeveer 2500 euro per dag.
Doelgroep
Gemiddeld zijn er 24.000 bezette bedden per dag in de Nederlandse ziekenhuizen waarbij de kap gebruikt kan worden. In eerste instantie richten we ons richten op de Intensive Care afdeling in Nederlandse Ziekenhuizen, want daar is het probleem het grootst. Er zijn 84 Intensive Care (IC) afdelingen in Nederland met gemiddeld 14 beschikbare bedden per afdeling. Het totaal aantal beschikbare bedden varieert tussen de 2 en 35 bedden per afdeling. De gemiddelde bezetting van deze bedden is 71%. Dit betekent dat van de 1.174 IC bedden in Nederland er gemiddeld 823 IC bedden dagelijks bezet zijn.
Na verdere ontwikkeling en validatie van de kap richten we ons ook op de andere afdelingen in Nederlandse ziekenhuizen.
Na verdere ontwikkeling en validatie van de kap richten we ons ook op de andere afdelingen in Nederlandse ziekenhuizen.
Verdienmodel
De verkoopprijs is nog niet bekend, omdat de nieuwe tekeningen voor een volgend ontwerp nog gemaakt moet worden. We verkopen of verhuren de kap aan afdelingen in ziekenhuizen. We verwachten een verkoopprijs van ongeveer 8 tot 10 duizend euro per kap.
Intellectueel eigendom
We zijn bezig met het beschermen van onze technologie
Testen
Doelstelling testfase
Het doel van de pilot is om te kijken of de kap voldoet aan de eisen van de ziekenhuizen. Daarnaast moet de kap fijn zijn voor de patiënten en verpleegkundigen. Wat vinden ze van de kap? Staat de kap de dagelijkse werkzaamheden in de weg? Verbetert de kap de rust en ervaring van de patiënt in het ziekenhuis?
Beschrijving testfase
Samen met Paul Rood van de afdeling Intensive Care van het Radboudumc werken aan een plan voor de testfase en pilotfase.
De eerste tests zullen worden uitgevoerd bij "gezonde" patiënten die komen voor een meerdaags onderzoek in het ziekenhuis. Hier testen we het gebruik en functionaliteit van de kap.
Na een succesvolle testfase kunnen een pilot op gaan zetten bij patiënten van de Intensive Care.
De eerste tests zullen worden uitgevoerd bij "gezonde" patiënten die komen voor een meerdaags onderzoek in het ziekenhuis. Hier testen we het gebruik en functionaliteit van de kap.
Na een succesvolle testfase kunnen een pilot op gaan zetten bij patiënten van de Intensive Care.
Aantal proefpersonen
De testfase moet nog starten, maar we verwachten ongeveer 20 tot 30 mensen nodig te hebben voor de eerste tests. Eerst zullen dus "gezonde" patiënten gebruikt worden voor de tests.
Testresultaten
De testfase moet nog starten
Uitdagingen
De testfase moet nog starten
Pilot
Beschrijving pilotfase
Na de testfase start de pilotfase bij de Intensive Care afdeling van het Radboudumc. Hier wordt gemeten of de kap de gewenste positieve effect heeft op de slaapkwaliteit, comfort en rust van de patiënten. Uitkomst van de pilot zal zijn of en hoeveel toegevoegde waarde de kap heeft voor de patiënt.
Betrokken partners
Samen met het Radboudumc ontwikkelen we de kap en gaan we de eerste tests, pilot en onderzoek starten. Reshape ondersteunt hierin door de juiste contacten te leggen binnen en buiten het Radboudumc.
Health Valley helpt Micro-Cosmos met hun netwerk in de zorg en workshops.
Isala is het eerste topklinische ziekenhuis waarmee gepraat is over een mogelijke pilot. Ze tonen interesse en in februari is er een nieuwe afspraak om concrete plannen te maken.
Mercator Launch helpt ons het
Klaas Jan Bolt van Uzelf is sparringspartner voor nieuwe ideeën en contacten.
Health Valley helpt Micro-Cosmos met hun netwerk in de zorg en workshops.
Isala is het eerste topklinische ziekenhuis waarmee gepraat is over een mogelijke pilot. Ze tonen interesse en in februari is er een nieuwe afspraak om concrete plannen te maken.
Mercator Launch helpt ons het
Klaas Jan Bolt van Uzelf is sparringspartner voor nieuwe ideeën en contacten.
Maatschappelijke effecten
Uiteindelijke willen we aan kunnen tonen dat patiënten beter slapen en rusten door de kap. Hierdoor wordt het herstel bevorderd. Dit betekend dat patiënten ook eerder naar huis zouden kunnen. Een dag op de Intensive Care kost ongeveer 2500 euro. Als je kap er dus voor kan zorgen dat mensen sneller van de Intensive Care af kunnen, scheelt dit dus zorgkosten.
Daarnaast verwachten we dat patiënten uitgeruster thuiskomen. Daardoor kunnen ze sneller het dagelijks leven oppakken.
Ook het verblijf in het ziekenhuis zal aangenamer worden. Nu wordt er vaak negatief gepraat over het verblijf in het ziekenhuis. Met de kap hopen we bij te dragen aan een positief imago over de zorg in ziekenhuizen.
Daarnaast verwachten we dat patiënten uitgeruster thuiskomen. Daardoor kunnen ze sneller het dagelijks leven oppakken.
Ook het verblijf in het ziekenhuis zal aangenamer worden. Nu wordt er vaak negatief gepraat over het verblijf in het ziekenhuis. Met de kap hopen we bij te dragen aan een positief imago over de zorg in ziekenhuizen.
Onderzoeksresultaten
Nog geen resultaten beschikbaar. Pilot moet nog starten
Implementatie
Organisatie
Komende maand willen we een Micro-Cosmos B.V. oprichten. Skip, Jeroen en Eef worden aandeelhouders van Micro-Cosmos B.V.. Komend jaar zullen we ons focussen op de product ontwikkeling van de kap, het uitvoeren van een pilot en het benaderen van ziekenhuizen/klanten. Deze werkzaamheden zijn succesvol te volbrengen met het huidige team. Na ongeveer een jaar zullen 1 of 2 mensen de sales en marketing van Micro-Cosmos komen versterken. De productie van de kap besteden we uiteindelijk uit aan een derde partij. Skip en Jeroen overzien en zorgen voor de ontwikkeling van de kap, opschaling en distributie.
Uiteindelijk willen we doorgroeien naar een internationaal bedrijf met verschillende kappen en producten om het verblijf in ziekenhuizen te verbeteren. De ontwikkeling van de producten willen we in het bedrijf houden, maar voor marketing, sales en productie zullen we samenwerkingen aangaan met andere bedrijven.
Uiteindelijk willen we doorgroeien naar een internationaal bedrijf met verschillende kappen en producten om het verblijf in ziekenhuizen te verbeteren. De ontwikkeling van de producten willen we in het bedrijf houden, maar voor marketing, sales en productie zullen we samenwerkingen aangaan met andere bedrijven.
Ondernemer
Het Micro-Cosmos team bestaat uit 3 jonge ondernemers: Eef, Skip en Jeroen. Alledrie hebben ze ervaring in eigen ondernemingen en bundelen hun krachten om Micro-Cosmos tot een succes te maken. Eef is net afgestudeerd aan de master Natuurkunde aan de Radboud Universiteit. Hij houdt zich voornamelijk bezig de business kant van de onderneming, terwijl Skip en Jeroen zich focussen op de ontwikkeling van de kap. Skip en Jeroen zijn beide industrieel ontwerpers met een eigen werkplaats. Beide hebben ervaring met het ontwikkelingen en bouwen van nieuwe producten. Jeroen heeft zelfs werkervaring met innovatieve, medische producten.
De eerste pilot, klanten en wetenschappelijk onderzoek zal onder Eef`s verantwoording vallen. Dit heeft hij eerder gedaan bij zijn eerste bedrijf Gight. Skip en Jeroen maken de kap gereed voor de pilot en ontwikkelen door naar een schaalbaar product.
De eerste pilot, klanten en wetenschappelijk onderzoek zal onder Eef`s verantwoording vallen. Dit heeft hij eerder gedaan bij zijn eerste bedrijf Gight. Skip en Jeroen maken de kap gereed voor de pilot en ontwikkelen door naar een schaalbaar product.
Implementatiestrategie
Uit de pilot samen met de afdeling Intensive Care van het Radboudumc volgt het effect van de kap op de patiënten. Ziekenhuizen staan met elkaar in contact via samenwerkingsovereenkomsten of organisaties. Via dit netwerk zullen we nieuwe afdelingen vinden om onze kap te presenteren. De afdeling mag de kap 1 maand uitproberen waarna een evaluatie plaatsvindt om de kap te kopen of huren. Een goede persoonlijke relatie met de afdelingen in ziekenhuizen is erg belangrijk.
Communicatie en marketing
Bij komend Health Valley Event willen we het prototype presenteren. Het Health Valley Event in 2021 zal gebruikt worden voor de product lancering van de tweede versie van de kap.
Daarnaast willen we door onderzoek te doen naar de effecten van de kap kunnen aantonen dat het werkt. Deze informatie verspreiden we in zorgbladen en we zullen ziekenhuizen persoonlijk langsgaan om te pitchen over onze resultaten en product.
Daarnaast willen we door onderzoek te doen naar de effecten van de kap kunnen aantonen dat het werkt. Deze informatie verspreiden we in zorgbladen en we zullen ziekenhuizen persoonlijk langsgaan om te pitchen over onze resultaten en product.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Best Innovation bij Hacking Health 2017
Opschaling
Productontwikkeling
Het eerste prototype zal puur prikkels buiten houden. In een volgende versie kunnen speakers en een beamer ingebouwd worden. Dit geeft de patiënt nog meer mogelijkheden om de omgeving te controleren. Het project R4Heal bouwt de patiëntenkamer van de toekomst. Het huidige project richt zich op het inrichten van nieuwe, persoonlijke kamers in de nieuwbouw. Functionaliteiten die hiervoor worden onderzocht, kunnen ook in de kap geplaatst worden. Hiervoor is dan niet een hele nieuwe patiëntenkamer nodig.
Groeiscenario
We starten bij de Intensive Care afdelingen, omdat we daar zien dat het probleem het grootst is. Als we verder zijn in ontwikkeling en de kap in grotere aantallen kunnen producten, dan zal het voor andere afdelingen ook waardevol zijn. Zoals bij de geriatrie, oncologie, interne geneeskunde en andere verpleegafdelingen waar patiënten verblijven. De slaapproblemen spelen daar namelijk ook een belangrijke rol. Ook liggen op veel van deze afdelingen patiënten in meerpersoonskamers. Met name op die kamers is het krijgen van rust een groot probleem.
Planning
31 januari worden nieuwe tekeningen besproken met het RadboudUMC. In maart verwachten we het eerste prototype te presenteren bij het Health Valley event. De eerste pilot zal starten vanaf april. Een wetenschappelijk onderzoek willen we starten na de zomer. Eind 2020 willen de kap in meerdere academische en topklinische ziekenhuizen presenteren en testen. In 2021 willen we dat ten minste 10 ziekenhuizen onze kappen kopen of huren.
Internationale ambitie
Niet alleen in Nederlandse ziekenhuizen spelen deze problemen. We zien met name kansen in andere ontwikkelde landen, zoals Duitsland, België en Scandinavische landen, met een actief beleid op innovaties in de zorg.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Netwerk
Teamleden
Founders