MEXTRA
MEXTRA is een slim online clientdossier, waarin hulpverlener, client, sociale omgeving van de client en de informele zorg (WeHelpen.nl) samen kunnen werken aan de zorgvraag die leeft. Binnen een beveiligd digitaal dossier kan aan een gestructureerd behandelplan worden gewerkt met heldere doelen en transparante rapportage en evaluatie mogelijkheden.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Binnen een social eHealth network is het mogelijk om contacten te onderhouden tussen alle betrokkenen bij het zorgtraject. De hulpverlener, client en het sociale netwerk van de client kunnen in 1 dossier rapporteren over voortgang en bevindingen. Daarnaast is MeXtra gespecialiseerd in het aanmaken van een concreet, gestructureerd zorgplan. Taken worden duidelijk verdeeld onder professional, client, sociale omgeving, maar tegenwoordig ook informele zorg via een koppeling met WeHelpen.
Probleemstelling
Dat cliënten geen of weinig inzage hebben in hun dossier en nog minder grip op het behandelplan dat nogal eens aan wijziging onderhevig is. De doelmatigheid en transparantie in de zorg mist nogal eens. Daarnaast wordt op geen enkele andere manier een goede samenwerking tussen formele en informele ondersteund in een dossier systeem.
Oplossing
Zowel het behandelplan als de rapportages worden inzichtelijk voor de cliënt en eventueel zijn/haar omgeving. Door het tekstuele plan waar mogelijk aan te vullen met iconen, foto's en video's wordt het plan begrijpelijk voor cliënten van elk niveau. Wordt de zorg via het formele circuit niet geleverd? Vraag dan direct hulp aan vrijwilligers via de WeHelpen website.
Unieke kenmerken
Transparantie over een cliënt-dossier, het faciliteren van een echt persoonlijk dossier dat op gelijkwaardige wijze door meerdere partijen kan worden ingezien en bijgewerkt, samenwerking formele en informele zorg.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
MeXtra is een online applicatie die ook via een app beschikbaar is op een smartphone of tablet. De omgeving is compleet beveiligd en biedt daardoor een veilig communicatiekanaal in de zorg.
Video of animatie
Concurrentie
Onze concurrentie is te vinden bij de grote EPD leveranciers. Grote zorginstellingen doen vaak zaken met grote EPD leveranciers, omdat zij ervan uitgaan dat een gespecialiseerd systeem voor zorg inhoudelijke dossiervorming, niet te combineren is met de administratieve componenten. Niets is minder waar, binnen MeXtra wordt juist een open API beschikbaar gesteld zodat er koppelingen gelegd kunnen worden met administratieve systemen en aanverwant software.
Doelgroep
MeXtra is geschikt voor uiteenlopende doelgroepen in de zorg, van geestelijke gezondheidszorg tot fysiotherapie en van verstandelijk gehandicaptenzorg tot sociale wijkteams. Overal waar sprake is van een behandelrelatie en waar behoefte is aan een gedegen verslaglegging kan MeXtra worden toegepast.
Verdienmodel
Kosten voor gebruik van MeXtra zijn 4,- per client per maand (excl. BTW). Het aantal gebruikers speelt hierbij geen rol, er wordt puur op basis van actieve cliënten afgerekend. Verder wordt een kleine eenmalige fee gerekend voor de inrichting, afhankelijk van het aantal cliënten bij start.
Intellectueel eigendom
MeXtra is en blijft het intellectueel eigendom van SymaX BV, waardoor wij onze dienstverlening kunnen garanderen. SymaX is in bezit van een NEN 7510 en ISO 27002 'In Control Statement' zodat onze klanten in de zorg zelf in staat worden gesteld een certificering te behalen.
Testen
Doelstelling testfase
In onze laatste testfase hebben wij bekeken of onze software voldoet aan algemene informatie-beveiligingsrichtlijnen. Wij hebben hiervoor het normenkader NEN 7510 - ISO 27002 geselecteerd
Beschrijving testfase
Door onze processen te formaliseren en langs de lat van het normenkader te leggen wilden wij een 'In Control Statement' behalen aangaande NEN 7510 (de Nederlandse variant van ISO 27002)
Aantal proefpersonen
Wij hebben onze processen en procedures laten doorlichten door een externe audit-specialist AuditConnect
Testresultaten
De NEN 7510 / ISO 27002 'In Control Statement' is behaald
Uitdagingen
Ook onze klanten ervan doordringen dat de normenkaders een goede invloed op de informatieveiligheid kunnen hebben.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
De kleinere zorg-aanbieders hebben vaak geen pilot nodig om te concluderen dat MeXtra voor hen geschikt is als zorgdossier. Bij grotere partijen, waarbij een experimentele introductie van een nieuw systeem een groot risico vorm, zijn wij zeer bereid om een pilot binnen de organisatie uit te voeren
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Bij partners zou gedacht kunnen worden aan partijen die MeXtra reeds inzetten. Vanuit hun ervaring kan veel geleerd worden, ook door nieuwe klanten.
Maatschappelijke effecten
Door de zorg transparanter te maken kan de kwaliteit omhoog en nemen de kosten af. Door MeXtra is het bijvoorbeeld erg goed mogelijk mantelzorgers actiever en minder vrijblijvend bij de zorg te betrekken, met vele positieve effecten.
Onderzoeksresultaten
Veelal is de pilot bedoeld om vast te stellen dat MeXtra daadwerkelijk past bij de organisatie, hetgeen bijna altijd het geval is.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
SymaX is een klein bedrijf waarbij de lijnen kort zijn en snel ontwikkeld kan worden. De software blijft 'in house' ontwikkeld worden, zodat kwaliteit gegarandeerd kan blijven.
Ondernemer
SymaX is opgericht door Geert Klein Breteler, zelf afkomstig uit de zorg. Al meerdere jaren heeft hij zich verdiept in rapportage binnen de zorg en heeft in de praktijk geleerd hoe het wel en niet moet. Al deze kennis komt samen in het product MeXtra.
Implementatiestrategie
Na rondkijken en uitproberen in een proeftuin, kan het product direct online besteld worden. Inrichting gaat middels een setup-formulier dat een zorg-instelling bij ons invult. Op basis van de gestelde vragen wordt ons enerzijds duidelijk hoe we het product in kunnen richten, anderzijds zet dit onze klanten aan het denken over hoe zij hun zorg gestructureerd kunnen leveren.
Door ondersteuning bij de inrichting van MeXtra ontstaat een dermate herkenbaar product dat medewerkers, cliënten en de sociale omgeving van de client direct aan de slag kunnen. Zij krijgen een login vanuit de zorginstelling en komen direct in een eenvoudige omgeving die voor hen op maat is.
Door ondersteuning bij de inrichting van MeXtra ontstaat een dermate herkenbaar product dat medewerkers, cliënten en de sociale omgeving van de client direct aan de slag kunnen. Zij krijgen een login vanuit de zorginstelling en komen direct in een eenvoudige omgeving die voor hen op maat is.
Communicatie en marketing
Wij zoeken samenwerking met diverse partijen uit de zorg, zowel zorg verleners als ICT-leveranciers. Via verschillende kanalen, met name social media, doen wij hier contacten in op en communiceren wij over relevante innovaties.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
SymaX is in bezit van een NEN 7510 en ISO 27002 'In Control Statement' zodat onze klanten in de zorg zelf in staat worden gesteld een certificering te behalen.
Opschaling
Productontwikkeling
De webapplicatie uitbreiden is een continu proces en er zullen steeds meer apps voor verschillende apparaten bij komen om ook de ambulante zorgverleners zo goed mogelijk te ondersteunen. Functionele verbeteringen van het systeem zullen in co-creatie met onze klanten worden gedaan.
Groeiscenario
Naast de branches waar wij nu al actief in zijn (jeugdzorg, verslavingszorg, ggz, verstandelijke gehandicaptenzorg, etc.) zien wij ook mogelijkheden om MeXtra nog beter geschikt te maken voor specifieke zorgverleners, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten en thuiszorgers.
Planning
Wij verwachten in de komende jaren hiervoor meer instellingsmogelijkheden te maken zodat MeXtra voor iedereen simpel te gebruiken blijft. Daarnaast zal het uiterlijk en gebruikersgemak in de komende jaren toe gaan nemen door specialisten op dit gebied in te schakelen. Door de een agile ontwikkelproces en co-creatie met onze klanten is onze toekomstplanning zeer flexibel.
Internationale ambitie
Er zijn contacten met andere Nederlandstalige gebieden, zoals Belgie, Curaçao en St. Maarten.
Geïnvesteerd vermogen
€ 1-10 miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Momenteel is de omzet voldoende om de kosten te dekken. Eventuele overschotten worden weer in ons product geïnvesteerd.
Bij MeXtra ligt de nadruk op de zorginhoudelijke component. Andere systemen vormen vaak een aanvulling op de rapportage systemen die intern worden gebruikt. In MeXtra maakt de professional een zorgplan en rapporteert en evalueert hierop, waarbij de mogelijkheid wordt geboden client (en evt. sociale omgeving) hier toegang tot te geven. Verdeling van taken kan ook, maar dan vanuit een integraal plan.
Mocht je meer vragen hebben, neem gerust contact met ons op: 024 - 20 22 0 91 of info@symax.nl. Of neem een kijkje in onze proeftuin: http://www.symax.nl/mextra/proefaccount/