LivingMoments
LivingMoments is een communicatieapparaat voor mensen met dementie en ouderen die in contact willen blijven met familie op afstand. LivingMoments zet (media)berichten, verstuurd via een simpele app, om in een gedrukte ansichtkaart. De interactieve media kan direct bekeken worden in LivingMoments, waarna met één druk op de knop gereageerd kan worden

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
LivingMoments is een communicatieapparaat voor mensen met dementie en (eenzame) ouderen die graag in contact willen blijven met hun familie of dierbaren op afstand. LivingMoments zet (media)berichten, verstuurd via een simpele app, om in een gedrukte ansichtkaart. De ansichtkaart wordt direct geleverd en geprint in het LivingMoments apparaat bij mensen thuis. De interactieve media van de ansichtkaart kan direct bekeken worden in LivingMoments, waarna met één druk op de knop gereageerd kan worden. Mensen met dementie of ouderen kunnen een spraakbericht, een foto, een waardering (vind-ik-leuk), of een getypt bericht terugsturen. Op deze manier kan iedere gebruiker reageren op een manier die bij hen past.
Probleemstelling
Sociaal contact is voor ons allemaal van levensbelang, zeker voor de ouderen in onze samenleving. COVID-19 beperkte de manier waarop we sociaal contact konden hebben met elkaar en dwong ons om voornamelijk met digitale communicatietechnologieën het contact te onderhouden. Dit kan een uitdaging zijn voor ouderen en nog meer voor kwetsbare ouderen, zoals mensen met dementie.
Oplossing
Het LivingMoments apparaat kan een mooie bijdrage bieden aan deze situatie en is ontwikkeld om het contact tussen mensen met dementie of eenzame ouderen en familieleden, vrienden en/of naasten te vergemakkelijken. Het LivingMoments apparaat biedt een servicesysteem die de communicatie tussen mensen met dementie en hun dierbaren tastbaarder maakt en een persoonlijke manier van contact houden mogelijk maakt. Naasten kunnen via een simpele mobiele applicatie berichten met media (foto, video en/ of geluidsopname) naar de persoon met dementie en partner sturen, die een gedrukte ansichtkaart ontvangen, en deze vervolgens kunnen gebruiken in het LivingMoments apparaat om de persoonlijke en levendige inhoud te bekijken. Mensen met dementie kunnen reageren via het apparaat, op een niveau die bij hen past.
Unieke kenmerken
Het innovatieve van LivingMoments is ten eerste dat het mogelijk is om interactieve ansichtkaarten te versturen d.m.v. een simpele app, en deze interactieve content (video, foto of audio/spraakbericht) tot 'leven' kan worden gebracht in het LivingMoments apparaat. Ten tweede kan met het LivingMoments apparaat digitaal gereageerd worden op de ansichtkaart door deze in het LivingMoments apparaat te stoppen, waarna de vier reactie-knoppen geactiveerd worden. De gebruiker kan vervolgens op een van de knoppen drukken om een audiobericht, foto, waardering of getypt bericht te versturen.
Website
Challenges
Events MedTechPartners
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
LivingMoments, als service-systeem, bestaat uit een mobiele applicatie en een fysiek (tastbaar) product. De mobiele applicatie kan door familie en naasten makkelijk geïnstalleerd worden op de mobiele telefoon. Het fysieke LivingMoments apparaat is bedoeld voor ouderen en/of mensen met dementie thuis, zodat zij de ansichtkaarten direct thuis ontvangen. Familie/naasten koppelen hun mobiele applicatie aan het desbetreffende LivingMoments account van hun dierbare. Een chat-pagina opent zich, waarna er direct een bericht als ansichtkaart verstuurd kan worden. Een speciale software zorgt ervoor dat de ansichtkaart direct geprint wordt in het LivingMoments apparaat. Op iedere ansichtkaart zit een unieke QR-code die gekoppeld is aan het unieke bericht. De ansichtkaart kan in het LivingMoments apparaat geactiveerd worden, waarbij de QR-code gescand wordt (en de software weet welk bericht deze kaart bevat). De interactieve content speelt zich af op het display van LivingMoments, waarna de reageer-knoppen worden geactiveerd. Waarna er op een knop wordt gedrukt, wordt de reactie direct gestuurd naar de familie/naaste waarvan de ansichtkaart was. De familie/naaste ontvangen een melding op hun mobiele telefoon dat er een reactie is gestuurd op hun ansichtkaart.
De printer in het LivingMoments apparaat is geprogrammeerd d.m.v. een raspberry-pi. LivingMoments maakt gebruik van 2 sensoren om te registreren of de ansichtkaart uit de 'brievenbus' gehaald is en of er een ansichtkaart in de gleuf is gestopt om geactiveerd te worden.
De printer in het LivingMoments apparaat is geprogrammeerd d.m.v. een raspberry-pi. LivingMoments maakt gebruik van 2 sensoren om te registreren of de ansichtkaart uit de 'brievenbus' gehaald is en of er een ansichtkaart in de gleuf is gestopt om geactiveerd te worden.
Video of animatie
Concurrentie
Aangezien innovatie voor ouderen en mensen met dementie tot nog toe gering is, is de concurrentie van LivingMoments niet al te groot. Er bestaan wel services zoals 'omapost' die het mogelijk maken om brieven te versturen naar ouderen/mensen met dementie, maar het vernieuwende en unieke aan LivingMoments is dat het mensen met dementie weer in staat stelt om te reageren op briefpost. Daarbij blijkt uit onderzoek dat media (foto's, video's en audio) een positief effect heeft op mensen met dementie, waardoor de interactieve briefkaarten zeer uniek zijn van LivingMoments. De grootste concurrent kan de zorgmedewerker zijn, die als tussenpersoon de ouderen (met dementie) ondersteunt in het versturen van briefkaarten. Echter, is dit door LivingMoments niet meer noodzakelijk, wat vervolgens ook resulteert in een reductie in de zorgkosten.
Doelgroep
De doelgroep die bereikt wordt met de LivingMoments innovatie zijn (eenzame) ouderen en mensen met dementie. Het aantal ouderen in Nederland neemt geleidelijk toe. Het aantal ouderen die alleen wonen en het aantal ouderen die kampen met gezondheidsproblemen, zoals chronische aandoeningen als dementie, neemt hierdoor ook toe. De verwachting volgens het CBS is dat in 2040 er ongeveer 4,6 miljoen ouderen zijn in Nederland. Ook zal het aantal mensen met dementie oplopen tot een half miljoen. Voor ouderen is het behouden van sociaal contact moeilijk, vooral met de snelle digitale ontwikkelingen. Het bijblijven met deze nieuwe communicatiemiddelen is voor deze doelgroep ingewikkeld. Voor mensen met dementie is het gebruik van een mobiele telefoon of laptop helemaal moeilijk bij te houden. Om sociaal actief te blijven, is het noodzakelijk voor deze doelgroep om naar nieuwe, simpelere vormen van technologie te gaan kijken.
Verdienmodel
De kostprijs van het product dient nog nader bepaald te worden, aangezien deze nog in de ontwikkelfase zit. Echter zal het verdienmodel vooral bestaan uit een abonnementenmodel. Dit geeft de klant een bepaalde mate van gemak, maar ook een zekerheid van een dienst totdat men deze nodig heeft. Het product is ontwikkeld voor (kwetsbare) ouderen, waardoor het product voor een bepaalde tijdsspan gebruikt zal gaan worden. Een abonnement is hierdoor een goede manier om het product te 'leasen', en brengt het bovendien vaste inkomsten.
Intellectueel eigendom
Nee
Testen
Doelstelling testfase
De testfase/pilot studie bestaat uit een evaluatie van 6 weken, waarbij LivingMoments door mensen thuis uitgeprobeerd wordt en waarbij naasten de mogelijkheid krijgen om berichten te versturen via de mobiele applicatie.
Voorafgaand aan de testfase hebben we verschillende doelstellingen opgesteld:
1. Ten eerste streefden we ernaar te onderzoeken hoe LivingMoments wordt ervaren door mensen met dementie en ouderen. De vragen die we onszelf stelden hadden betrekking op wat de gebruikspatronen zijn (bv. moedigt het systeem mensen aan om in contact te blijven met familieleden, vrienden of verwante anderen; roept de inhoud gesprekken op weer tot leven komen; beïnvloedt het een gevoel van sociale competentie, zelfvertrouwen in sociale interacties?) en hoe het apparaat wordt geïntegreerd in iemand zijn leven? Blijft het apparaat dus effectief en aantrekkelijk (duurzaamheid) voor de gebruikers?
2. Ten tweede wilden we de potentiële gebruiksvriendelijkheid- en toegankelijkheidsproblemen identificeren, en de basisfunctionaliteiten en esthetiek van LivingMoments evalueren.
3. Als laatste wilden we de veranderende dynamiek in de relatie tussen familie/naasten en de ouderen met dementie onderzoeken. Daarnaast hebben we ook gekeken naar de gebruikerservaring bij het gebruik van de mobiele applicatie evalueren.
Voorafgaand aan de testfase hebben we verschillende doelstellingen opgesteld:
1. Ten eerste streefden we ernaar te onderzoeken hoe LivingMoments wordt ervaren door mensen met dementie en ouderen. De vragen die we onszelf stelden hadden betrekking op wat de gebruikspatronen zijn (bv. moedigt het systeem mensen aan om in contact te blijven met familieleden, vrienden of verwante anderen; roept de inhoud gesprekken op weer tot leven komen; beïnvloedt het een gevoel van sociale competentie, zelfvertrouwen in sociale interacties?) en hoe het apparaat wordt geïntegreerd in iemand zijn leven? Blijft het apparaat dus effectief en aantrekkelijk (duurzaamheid) voor de gebruikers?
2. Ten tweede wilden we de potentiële gebruiksvriendelijkheid- en toegankelijkheidsproblemen identificeren, en de basisfunctionaliteiten en esthetiek van LivingMoments evalueren.
3. Als laatste wilden we de veranderende dynamiek in de relatie tussen familie/naasten en de ouderen met dementie onderzoeken. Daarnaast hebben we ook gekeken naar de gebruikerservaring bij het gebruik van de mobiele applicatie evalueren.
Beschrijving testfase
Het LivingMoments prototype is in de test/pilotfase 6 weken bij verschillende mensen thuis geëvalueerd. De potentiële gebruikers hebben zo kennis kunnen maken met LivingMoments. Om een uitgebreid overzicht te krijgen van de ervaringen van alle betrokkenen (passend bij onze onderzoeksdoelen) hebben we verschillende methoden voor gegevensverzameling gebruikt:
1. Data log van het gebruik (bv. de frequentie van het gebruik en de interactiemodaliteiten zijn gemonitord, zodat wij inzicht krijgen in de sociale betrokkenheid van de deelnemers). De gebruikerspatronen worden opgeslagen door het systeem.
2. Nadat LivingMoments bij de potentiële gebruikers is geïnstalleerd, werd het eerste gebruik geobserveerd. Vanaf het moment dat een eerste bericht in de vorm van een ansichtkaart ontvangen werd, is het gebruik geobserveerd.
3. De deelnemers zijn vervolgens iedere week, 6 of meer weken lang, geïnterviewd. In deze interviews hebben we gevraagd naar de ervaringen met LivingMoments en hoe het LivingMoments apparaat gebruikt wordt door de deelnemers.
4. Als laatste vindt er een afsluitend interview plaats bij de gebruikers/deelnemers. Een korte vragenlijst wordt afgenomen over de ervaringen met LivingMoments.
Al de data uit deze testfase wordt geanalyseerd en meegenomen in de verdere ontwikkelingen.
1. Data log van het gebruik (bv. de frequentie van het gebruik en de interactiemodaliteiten zijn gemonitord, zodat wij inzicht krijgen in de sociale betrokkenheid van de deelnemers). De gebruikerspatronen worden opgeslagen door het systeem.
2. Nadat LivingMoments bij de potentiële gebruikers is geïnstalleerd, werd het eerste gebruik geobserveerd. Vanaf het moment dat een eerste bericht in de vorm van een ansichtkaart ontvangen werd, is het gebruik geobserveerd.
3. De deelnemers zijn vervolgens iedere week, 6 of meer weken lang, geïnterviewd. In deze interviews hebben we gevraagd naar de ervaringen met LivingMoments en hoe het LivingMoments apparaat gebruikt wordt door de deelnemers.
4. Als laatste vindt er een afsluitend interview plaats bij de gebruikers/deelnemers. Een korte vragenlijst wordt afgenomen over de ervaringen met LivingMoments.
Al de data uit deze testfase wordt geanalyseerd en meegenomen in de verdere ontwikkelingen.
Aantal proefpersonen
Voor deze test en pilot fase hebben we tot nu toe 4 koppels geïncludeerd, waarvan een persoon gediagnosticeerd is met dementie. Bij deze koppels hebben we ook meerdere naasten geïncludeerd, met een gemiddelde van 3 naasten per koppel. We streven er echter naar om nog meer potentiële gebruikers te includeren in deze fase, om een nog beter beeld te krijgen van de ervaringen en verbeterpunten.
Testresultaten
De testresultaten worden momenteel geanalyseerd. Tot nu toe zijn er een aantal inzichten uitgekomen:
1. De mobiele applicatie interface dient aangepast te worden om het gebruikersgemak te vergroten.
2. De mobiele applicatie dient te worden voorzien van een aantal extra functionaliteiten, zoals het maken van een videocompilatie (inclusief audio).
3. De esthetiek van de antwoordmodaliteiten (knoppen) van het LivingMoments apparaat dienen aangepast te worden. De functionaliteiten zijn op dit moment niet duidelijk genoeg voor de gebruiker, dat wil zeggen dat de iconen niet duidelijk zijn.
4. Uit de testresultaten blijkt dat het activeren van de briefkaart/ansichtkaart nog niet voor iedereen geheel duidelijk is. De display van het LivingMoments apparaat zal daardoor na het lezen van de ansichtkaart een indicatie/notificatie op het scherm moeten geven, waarbij duidelijk wordt dat de kaart over interactieve content beschikt.
(Het testrapport is nog niet geïncludeerd aangezien de test/pilotfase nog in volle gang is en de resultaten van de test/pilot fase nog worden geanalyseerd).
1. De mobiele applicatie interface dient aangepast te worden om het gebruikersgemak te vergroten.
2. De mobiele applicatie dient te worden voorzien van een aantal extra functionaliteiten, zoals het maken van een videocompilatie (inclusief audio).
3. De esthetiek van de antwoordmodaliteiten (knoppen) van het LivingMoments apparaat dienen aangepast te worden. De functionaliteiten zijn op dit moment niet duidelijk genoeg voor de gebruiker, dat wil zeggen dat de iconen niet duidelijk zijn.
4. Uit de testresultaten blijkt dat het activeren van de briefkaart/ansichtkaart nog niet voor iedereen geheel duidelijk is. De display van het LivingMoments apparaat zal daardoor na het lezen van de ansichtkaart een indicatie/notificatie op het scherm moeten geven, waarbij duidelijk wordt dat de kaart over interactieve content beschikt.
(Het testrapport is nog niet geïncludeerd aangezien de test/pilotfase nog in volle gang is en de resultaten van de test/pilot fase nog worden geanalyseerd).
Uitdagingen
Er zijn verschillende uitdagingen die we nog aan zullen moeten gaan met het LivingMoments product. Allereerst zal het product voorzien worden van alle aanpassingen die uit de test/pilotfase zijn gekomen. Belangrijk hierbij is dat we deze aanpassingen evalueren met de verschillende doelgroepen; de mobiele app met gebruikers van alle leeftijden en het LivingMoments apparaat met ouderen (met dementie).
Pilot
Beschrijving pilotfase
Zoals beschreven in de testfase, hebben we de test en pilot fase samengevoegd. Het LivingMoments apparaat is zes weken lang uitgeprobeerd en gebruikt door verschillende potentiële gebruikers (ouderen met dementie, partner en naasten). Dit gebruik is intensief gevolgd en data is verzameld door middel van wekelijkse data logs uit het systeem die inzicht gaven in de gebruikerspatronen van hoe vaak er een kaart is verstuurd, hoe er op een briefkaart gereageerd is en hoe vaak de briefkaarten bekeken zijn. Daarnaast hebben we ook kwalitatieve data opgehaald door middel van wekelijkse interviews en een afsluitende vragenlijst waarin gevraagd werd naar de gebruikerservaringen van LivingMoments en de invloed van LivingMoments op het sociale contact. De kwalitatieve data heeft ons inzicht gegeven in de ervaringen, problemen en kansen van het LivingMoments apparaat.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Bij de pilotfase zijn verschillende partners betrokken geweest, namelijk GGzE, cooperatie Slimmer Leven en zorgorganisatie Pleyade. Zij hebben ons voorzien van potentiële gebruikers/deelnemers voor de pilot studie. Daarnaast is het LivingMoments apparaat ontwikkeld door de Technische Universiteit Eindhoven, in samenwerking met Tranzo, wetenschappelijk centrum voor zorg en welzijn.
Maatschappelijke effecten
Dementie is één van de duurste aandoeningen en heeft daardoor een enorme maatschappelijke impact.
Nederland al jarenlang aan het vergrijzen. Omdat het aantal ouderen toeneemt, stijgt ook het aantal mensen met chronische aandoeningen en sociale problemen zoals eenzaamheid. De verwachting is dat er in 2040 ongeveer meer dan een half miljoen mensen met dementie zijn. Naast de medische impact, nemen de sociale problemen zoals eenzaamheid toe. Op dit moment voelt meer dan de helft van de 75-plussers in Nederland zich eenzaam. Deze problematiek zorgt voor een grote druk op het hele zorgsysteem.
Technologische ontwikkelingen kunnen onze gezondheid verbeteren en onze zorg efficiënter maken. Moderne technologische hulpmiddelen zijn voor zowel mensen met dementie als ouderen moeilijk te gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat ouderen moeite hebben met het uitvoeren van taken op een mobiele telefoon. Uit eerder onderzoek, uitgevoerd door ons in samenwerking met Tilburg Universiteit, hebben we inzicht gekregen in de uitdagingen die ouderen met dementie ervaren op het gebied van moderne communicatietechnologie. Mensen met dementie verliezen naarmate de dementie zich vordert langzaam de regie over hun leven. Ze vinden het steeds moeilijker om een telefoon te gebruiken, doordat ze vergeten hoe deze te gebruiken is door de vele functies die het bevat. Het LivingMoments brengt een oud ritueel van het ontvangen en versturen van briefkaarten in een nieuw en modern jasje. Zo kan het mensen met dementie hun regie weer teruggeven, en hen in staat stellen om contact te houden met hun sociale omgeving. Het LivingMoments kan er ook voor zorgen dat deze groep in contact kan blijven met zijn/haar omgeving. Deze sociale technologie kan zowel ouderen als mensen met dementie weer met elkaar verbinden, en de problematiek rondom eenzaamheid oplossen.
Nederland al jarenlang aan het vergrijzen. Omdat het aantal ouderen toeneemt, stijgt ook het aantal mensen met chronische aandoeningen en sociale problemen zoals eenzaamheid. De verwachting is dat er in 2040 ongeveer meer dan een half miljoen mensen met dementie zijn. Naast de medische impact, nemen de sociale problemen zoals eenzaamheid toe. Op dit moment voelt meer dan de helft van de 75-plussers in Nederland zich eenzaam. Deze problematiek zorgt voor een grote druk op het hele zorgsysteem.
Technologische ontwikkelingen kunnen onze gezondheid verbeteren en onze zorg efficiënter maken. Moderne technologische hulpmiddelen zijn voor zowel mensen met dementie als ouderen moeilijk te gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat ouderen moeite hebben met het uitvoeren van taken op een mobiele telefoon. Uit eerder onderzoek, uitgevoerd door ons in samenwerking met Tilburg Universiteit, hebben we inzicht gekregen in de uitdagingen die ouderen met dementie ervaren op het gebied van moderne communicatietechnologie. Mensen met dementie verliezen naarmate de dementie zich vordert langzaam de regie over hun leven. Ze vinden het steeds moeilijker om een telefoon te gebruiken, doordat ze vergeten hoe deze te gebruiken is door de vele functies die het bevat. Het LivingMoments brengt een oud ritueel van het ontvangen en versturen van briefkaarten in een nieuw en modern jasje. Zo kan het mensen met dementie hun regie weer teruggeven, en hen in staat stellen om contact te houden met hun sociale omgeving. Het LivingMoments kan er ook voor zorgen dat deze groep in contact kan blijven met zijn/haar omgeving. Deze sociale technologie kan zowel ouderen als mensen met dementie weer met elkaar verbinden, en de problematiek rondom eenzaamheid oplossen.
Onderzoeksresultaten
Het onderzoek loopt momenteel nog. Op dit moment worden er 4 LivingMoments apparaten thuis uitgeprobeerd door potentiële gebruikers (e.g., thuiswonende mensen met dementie). De eerste onderzoeksresultaten worden op dit moment geanalyseerd. Er zullen steeds weer nieuwe resultaten binnenstromen.
Implementatie
Organisatie
Het LivingMoments apparaat is ontwikkeld vanuit een ZonMW onderzoeksproject waarbij onderzoek is gedaan naar hoe nieuwe technologische oplossingen die ouderen met beginnende dementie helpen bij het onderhouden van sociale contacten ontworpen dienen te worden. De best passende structuur betreft een Lean Startup, waarbij we door te meten en het verwerken van feedback continu ons product of dienst verbeteren. De krachten die tot nu toe LivingMoments gerealiseerd hebben zijn leden van het Pleyade Innovatie Team en de onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven en Tilburg Universiteit. Het team bestaat uit onderzoekers, ontwerpers, developers en zorg professionals.
Ondernemer
Hoe het er nu voor staat zal de productontwikkeling van LivingMoments verder opgepakt worden door het Pleyade Innovatie Team. Het Pleyade Innovatie team is een team die bestaat uit enthousiaste experts van Pleyade en de Technische Universiteit Eindhoven met ieder hun eigen expertise en achtergrond. Doel van het team is te komen tot de ontwikkeling van ondersteunende technologie waarmee het leven van ouderen (met dementie) én de zorgverlening makkelijker gemaakt kunnen worden. Het Pleyade Innovatei Team kan gezien worden als ventureteam, waarbij een bepaalde groep mensen vanuit diverse expertises bij elkaar zijn gebracht.
Implementatiestrategie
Na de verkenning en pilotfase gaan we aan de slag met het implementeren. Om de implementatie zo goed mogelijk te laten verlopen beginnen we klein, bij één locatie van een zorginstelling waar één team ambassadeurs worden van het product. Dit geldt ook voor de thuiszorg, waarbij één thuiszorgteam vol enthousiaste ambassadeurs het product in gaan zetten. Tijdens deze implementatie blijven we monitoren en evalueren hoe het gaat met LivingMoments en hoe het wordt ervaren. We blijven continu de innovatie verbeteren en passen zo de strategie steeds aan. Samen met alle betrokkenen gaan we aan het werk om de implementatie succesvol te laten verlopen.
Communicatie en marketing
Allereerst willen we een lanceringscampagne opzetten voor het LivingMoments apparaat. Doel is om deze lancering bij een van onze zorgpartners te organiseren waar allerlei zorgaanbieders uitgenodigd zullen worden en kennis kunnen maken met het nieuwe service-systeem. Naast deze lancering zal er ook een website inclusief webshop opgezet worden, waarbij geïnteresseerden het product kunnen bestellen. De centrale boodschap die we uit willen dragen is dat ouderen (met of zonder dementie) zijn sinds de corona uitbraak een grote en groeiende doelgroep voor online diensten. Toch houden organisaties in de ontwikkeling ervan maar weinig rekening met deze groep. Dit resulteert dikwijls in een dienst die te ingewikkeld is voor deze doelgroep.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Er zijn nog geen eervolle meldingen die ik zou kunnen delen.
Opschaling
Productontwikkeling
Op basis van de inzichten van de pilot fase willen we een aantal functionaliteiten toevoegen aan het apparaat. Een belangrijke functionaliteit die toegevoegd dient te worden aan het fysieke LivingMoments apparaat is het opnemen van een video. In de huidige versie van LivingMoments is het alleen mogelijk om een foto te maken (naast het maken van een audio-opname, geschreven bericht en uiting van een waardering). Dit zal toegevoegd wordt.
Daarnaast dienen er een aantal functionaliteiten aan de mobiele applicatie toegevoegd worden. Allereerst zal de mobiele applicatie het maken van een video gaan ondersteunen. Dit kan een video zijn die bestaat uit verschillende foto's weergegeven in een slideshow waaraan een audiobestand toegevoegd kan worden, of een video waaraan een audiobestand toegevoegd kan worden. Ook zal de interface van de applicatie iets aangepast moeten worden, om de gebruiksvriendelijkheid te waarborgen.
Daarnaast dienen er een aantal functionaliteiten aan de mobiele applicatie toegevoegd worden. Allereerst zal de mobiele applicatie het maken van een video gaan ondersteunen. Dit kan een video zijn die bestaat uit verschillende foto's weergegeven in een slideshow waaraan een audiobestand toegevoegd kan worden, of een video waaraan een audiobestand toegevoegd kan worden. Ook zal de interface van de applicatie iets aangepast moeten worden, om de gebruiksvriendelijkheid te waarborgen.
Groeiscenario
Het LivingMoments apparaat is in eerste instantie ontwikkelt voor thuiswonende mensen met dementie. Een volgende pilot studie staat gepland voor mensen met dementie die woonachtig zijn in een zorginstelling. Voor hen is het ook belangrijk om contact te houden met de buitenwereld. Bewoners in een zorginstelling ervaren ook gevoelens van eenzaamheid. We willen daarom onderzoeken wat voor effect LivingMoments heeft op deze doelgroep. Naasten kunnen door middel van LivingMoments in contact blijven met hun dierbare die in een zorginstelling verblijft.
Na deze fase, zal een volgende uitbreiding van LivingMoments zich gaan richten op gezonde ouderen die nog zelfstandig wonen. Op basis van eerder onderzoek blijkt dat veel ouderen eenzaam zijn. Deze groep ouderen kan profijt hebben van informatie -en communicatietechnologieën. Echter blijkt dat de acceptatie van deze technologie verschilt per persoon, waarbij voor sommige het te ingewikkeld is in gebruik. Voor hen kan het LivingMoments apparaat een mooie bijdrage bieden voor het in contact blijven met (klein)kinderen.
Naast bovengenoemde doelgroepen, zou het LivingMoments product-service systeem ook voor de gehandicaptenzorg ingezet kunnen worden. Ook in de gehandicaptenzorg neemt de zorgvraag toe. Er is nog weinig bekend over hoe mensen met een verstandelijke beperking informatie -en communicatietechnologie gebruiken en ervaren. LivingMoments kan voor mensen met een verstandelijke beperking een verruiming bieden in hun vrijheid op het gebied van communicatie met hun sociale omgeving.
Na deze fase, zal een volgende uitbreiding van LivingMoments zich gaan richten op gezonde ouderen die nog zelfstandig wonen. Op basis van eerder onderzoek blijkt dat veel ouderen eenzaam zijn. Deze groep ouderen kan profijt hebben van informatie -en communicatietechnologieën. Echter blijkt dat de acceptatie van deze technologie verschilt per persoon, waarbij voor sommige het te ingewikkeld is in gebruik. Voor hen kan het LivingMoments apparaat een mooie bijdrage bieden voor het in contact blijven met (klein)kinderen.
Naast bovengenoemde doelgroepen, zou het LivingMoments product-service systeem ook voor de gehandicaptenzorg ingezet kunnen worden. Ook in de gehandicaptenzorg neemt de zorgvraag toe. Er is nog weinig bekend over hoe mensen met een verstandelijke beperking informatie -en communicatietechnologie gebruiken en ervaren. LivingMoments kan voor mensen met een verstandelijke beperking een verruiming bieden in hun vrijheid op het gebied van communicatie met hun sociale omgeving.
Planning
De planning van LivingMomnets ziet er op dit moment als volgt uit:
1. Afronden eerst pilotfase bij thuiswonende ouderen met dementie en hun naasten (kinderen, kleinkinderen, ouderen, etc) - looptijd t/m maart
2. Tweede testfase bij een zorginstelling en naasten van de bewoners - looptijd t/m mei
3. Doorvoeren van alle opgedane inzichten en verbeterpunten - looptijd van mei t/m juni
4. Kleine testfase om de aanpassingen te evalueren - juni
5. Implementatie van LivingMoments als product - vanaf juli
1. Afronden eerst pilotfase bij thuiswonende ouderen met dementie en hun naasten (kinderen, kleinkinderen, ouderen, etc) - looptijd t/m maart
2. Tweede testfase bij een zorginstelling en naasten van de bewoners - looptijd t/m mei
3. Doorvoeren van alle opgedane inzichten en verbeterpunten - looptijd van mei t/m juni
4. Kleine testfase om de aanpassingen te evalueren - juni
5. Implementatie van LivingMoments als product - vanaf juli
Internationale ambitie
Aangezien het aantal mensen met dementie en ouderen wereldwijd toeneemt en de online mogelijkheden een vogelvlucht nemen, is het LivingMoments apparaat zeer geschikt voor de internationale markt. Op dit moment zijn er nog geen relaties met het buitenland, maar dit zal zeker opgepakt worden in de toekomst.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend