Felix
Felix is een sociale robot die helpt communiceren over je gevoel, voor iedereen die daar moeite mee heeft (LVG, ASS, dementie, depressie). Felix wordt ook toegepast om je bewuster te worden van je gemoedstoestand, om zodoende je geluk positief te beinvloeden (psychiatrie, psychologie, eenzaamheid).

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Felix is ontwikkeld om je bewust te maken van je gemoedstoestand en hoe je dat positief kunt beïnvloeden. Verder werkt Felix als een maatje, waardoor je laagdrempelig kunt communiceren over je gevoel.
Je geeft aan Felix aan hoe je je voelt. Dat wordt op een platform opgeslagen in een gevoelskalender, en daarmee zijn trends inzichtelijk te maken en analyses uit te voeren.
Je geeft aan Felix aan hoe je je voelt. Dat wordt op een platform opgeslagen in een gevoelskalender, en daarmee zijn trends inzichtelijk te maken en analyses uit te voeren.
Probleemstelling
Sommigen van ons…
• voelen zich niet zo goed, en weten niet goed hoe ze daar iets aan kunnen doen
• kunnen niet goed aangeven hoe ze zich voelen
• vinden het moeilijk om over ‘gevoel’ te praten
• hebben alleen contact over praktische dingen, praten niet over gevoel met anderen
(sociale kwaliteit)
• voelen zich niet zo goed, en weten niet goed hoe ze daar iets aan kunnen doen
• kunnen niet goed aangeven hoe ze zich voelen
• vinden het moeilijk om over ‘gevoel’ te praten
• hebben alleen contact over praktische dingen, praten niet over gevoel met anderen
(sociale kwaliteit)
Oplossing
Felix is ontwikkeld om je bewust te maken van je gemoedstoestand en hoe je dat positief kunt beïnvloeden. En om laagdrempelig te kunnen communiceren over je gevoel.
Felix is een device met bijbehorend een online platform van Happybots. Je kan op Felix aangeven hoe je je voelt. Dit wordt verzonden naar een online platform, waar zorgmedewerkers en/of naasten kunnen zien hoe het met de Felix gebruiker gaat.
Felix is een device met bijbehorend een online platform van Happybots. Je kan op Felix aangeven hoe je je voelt. Dit wordt verzonden naar een online platform, waar zorgmedewerkers en/of naasten kunnen zien hoe het met de Felix gebruiker gaat.
Unieke kenmerken
- een fysiek device (in plaats van een app) waarbij hechting ontstaat (een maatje)
- eenvoud, waardoor technologie voor iedereen te gebruiken is
- een onderneming met een geluksoogmerk, dat we overal willen laten terugkomen (bij
samenwerkingspartners, leveranciers en natuurlijk bij onze klanten)
- eenvoud, waardoor technologie voor iedereen te gebruiken is
- een onderneming met een geluksoogmerk, dat we overal willen laten terugkomen (bij
samenwerkingspartners, leveranciers en natuurlijk bij onze klanten)
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
WIE IS FELIX?
Felix is een device met bijbehorend een online platform van Happybots. Je kan op Felix aangeven hoe je je voelt. Dit wordt via WIFI verzonden naar een online platform, waar zorgmedewerkers en/of naasten kunnen zien hoe het met de Felix gebruiker gaat.
Middels het platform zijn trends zichtbaar te maken en zijn data-analyses uit te voeren.
Felix is een device met bijbehorend een online platform van Happybots. Je kan op Felix aangeven hoe je je voelt. Dit wordt via WIFI verzonden naar een online platform, waar zorgmedewerkers en/of naasten kunnen zien hoe het met de Felix gebruiker gaat.
Middels het platform zijn trends zichtbaar te maken en zijn data-analyses uit te voeren.
Video of animatie
Concurrentie
Apps die vergelijkbare functionaliteit hebben. Felix is een fysiek device met een hoge 'gun-factor' en is in staat gebleken een maatje te worden voor de doelgroepen. Dat kan niet worden bereikt door apps.
Doelgroep
Mensen met:
(L)VG
ASS
Depressie of burn-out
Psychiatrische problematiek
(L)VG
ASS
Depressie of burn-out
Psychiatrische problematiek
Verdienmodel
Voor nu B2B: we verkopen Felix per stuk en in series, inclusief abonnement op het platform (data-analyse en projectmanagement)
Intellectueel eigendom
Ja.
Testen
Doelstelling testfase
Testen in hoeverre en bij welke doelgroepen Felix goed werkt.
Beschrijving testfase
De testfase hebben we achter de rug. Er zijn tests uitgevoerd bij verschillende doelgroepen, en daardoor weten we wat wel en niet werkt en bij welke doelgroepen.
De testfase is uitgevoerd in samenwerking met onze onderzoekspartner, het lectoraat Mens & Technologie van Fontys.
De testfase is uitgevoerd in samenwerking met onze onderzoekspartner, het lectoraat Mens & Technologie van Fontys.
Aantal proefpersonen
50
Testresultaten
Ouderen: wisselend succesvol, sterk afhankelijk van introductie en benadering
Jongeren met ASS: zeer positieve resultaten, geven aan dat het een maatje is
Jongeren LVG: zeer positief, blijven Felix langdurig gebruiken
Mensen met burn-out en depressie: positief
Doven/slechthorenden: tests lopen nog
Jongeren met ASS: zeer positieve resultaten, geven aan dat het een maatje is
Jongeren LVG: zeer positief, blijven Felix langdurig gebruiken
Mensen met burn-out en depressie: positief
Doven/slechthorenden: tests lopen nog
Uitdagingen
Ouderen / mensen met dementie: versterken van introductie en interactie
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Pilotfase is afgerond.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Fontys Lectoraat Mens & Technologie
MEANDER
ORO
's Heerenloo
Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven (SSOE) / Autismesteunpunt Zuid-Oost Brabant
DELA
Vitalis
Buurtzorg
Vegro
MEANDER
ORO
's Heerenloo
Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven (SSOE) / Autismesteunpunt Zuid-Oost Brabant
DELA
Vitalis
Buurtzorg
Vegro
Maatschappelijke effecten
• Voor begeleiders: betere gesprekken, sneller – en op afstand- merken hoe iemand zich
voelt.
• Voor de omgeving: emotionele verbinding op afstand.
voelt.
• Voor de omgeving: emotionele verbinding op afstand.
Onderzoeksresultaten
Ervaren effecten:
• Steun en rustpuntje: een maatje om aan te vertellen hoe je je voelt.
• Helpen communiceren over je emoties – ook op afstand.
• Minder ‘escalaties’ .
• Bewustwording van je gemoedstoestand, en waardoor die wordt beïnvloed
(gevoelskalender).
• Meer focus op positieve momenten.
• Voor begeleiders: betere gesprekken, sneller – en op afstand- merken hoe iemand
zich voelt.
• Voor de omgeving: emotionele verbinding op afstand.
• Steun en rustpuntje: een maatje om aan te vertellen hoe je je voelt.
• Helpen communiceren over je emoties – ook op afstand.
• Minder ‘escalaties’ .
• Bewustwording van je gemoedstoestand, en waardoor die wordt beïnvloed
(gevoelskalender).
• Meer focus op positieve momenten.
• Voor begeleiders: betere gesprekken, sneller – en op afstand- merken hoe iemand
zich voelt.
• Voor de omgeving: emotionele verbinding op afstand.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Happybots B.V. is een sociale onderneming met een geluksoogmerk.
Op dit moment bestaat team Happybots uit een kern van 2 founders, aangevuld met 2-5 medewerkers (niet in loondienst).
Op dit moment bestaat team Happybots uit een kern van 2 founders, aangevuld met 2-5 medewerkers (niet in loondienst).
Ondernemer
Lola Gielen, designer en co-founder Happybots
Rob van de Ven, consultant en co-founder Happybots
Rob van de Ven, consultant en co-founder Happybots
Implementatiestrategie
Wij leveren B2B rechtstreeks aan onze relaties. Via workshops en handleiding introduceren wij Felix bij eindgebruikers, in samenwerking met zorgprofessionals (begeleiders, gedragskundigen etc.)
Communicatie en marketing
Wij werken via launching customers en een community of practice.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Challenge "mgr. Roelsefonds" gewonnen i.s.m. Sherpa Zorg (2020).
Opschaling
Productontwikkeling
Nieuwe functionaliteiten:
- geluidseffecten
- alternatieve verbindingsmogelijkheden (bluetooth e.d.)
- notificatie
Productietechnologie optimaliseren
- geluidseffecten
- alternatieve verbindingsmogelijkheden (bluetooth e.d.)
- notificatie
Productietechnologie optimaliseren
Groeiscenario
De doelgroepen hebben we middels tests en pilots in kaart gebracht.
Op elke doelgroep kunnen we uitbreiden.
Daarnaast uitbreiding naar de B2C markt.
Op elke doelgroep kunnen we uitbreiden.
Daarnaast uitbreiding naar de B2C markt.
Planning
Nieuwe versie ontwikkelen met nieuwe functionaliteiten en goedkopere productietechnologie in 2020; lancering 2021
Internationale ambitie
Nog geen relaties met het buitenland. Wel in de planning.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Vanaf 2020 maken we winst die we investeren in productontwikkeling.
Netwerk
Teamleden
Founders