Emma Zorgt
Emma is een spraakgestuurde digitale zorgassistent (conversational AI). Emma werkt via je smart speaker en je kunt haar met je stem oproepen. Ze helpt je om in contact te blijven met je naasten en met zorgverleners. Samen met Emma kun je jezelf thuis beter redden.

Noord-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Emma is een spraakgestuurde digitale zorgassistent. Emma werkt via je smart speaker en je kunt haar met je stem oproepen. Ze helpt je om in contact te blijven met je naasten en met zorgverleners. Samen met Emma kun je jezelf thuis beter redden.
Probleemstelling
Een van de grote beleidsthema's in de zorg is om zorgbehoevenden langer zelfstandig thuis te kunnen laten functioneren. Dat is prettiger voor henzelf, maar het levert ook kostenvoordelen op voor de zorg. Een dag in een ziekenhuis of zorginstelling kost meer dan een dag thuis, ook als die professioneel wordt ondersteund met thuishulp en nieuwe technologie.
Emma Zorgt draagt eraan bij dat zorgbehoevenden langer veilig en zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Emma Zorgt draagt eraan bij dat zorgbehoevenden langer veilig en zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Oplossing
Emma Zorgt is een spraakgestuurde digitale zorgassistent, die je kunt oproepen via je Google smart speaker of display. Emma checkt regelmatig of je aanwezig bent en hoe het met je gaat. Als je hulp nodig hebt, kun je dat aan Emma vragen.
De kunstmatige intelligentie (AI) achter Emma zorgt dat jouw vraag qua urgentie wordt ingeschaald en vervolgens op de juiste plek landt. Een vraag om een glaasje water gaat bijvoorbeeld naar een mantelzorger, een vraag over een lekkende stoma naar een wijkteam van de thuiszorg en een roep om hulp na een valpartij gaat naar de alarmcentrale van de thuiszorg.
Door deze automatische triage wordt de zorgorganisatie niet onnodig belast en wordt de mantelzorg in het zorgproces betrokken waar dat kan.
Emma staat nu nog in haar kinderschoenen, maar zal zich in de loop van de tijd gaan ontwikkelen tot een veelzijdige assistent, die een maatje en een steun en toeverlaat in je huis zal zijn. Samen met Emma kun je langer veilig en zelfstandig thuis blijven wonen.
Voor zorgorganisaties draagt Emma bij aan efficiency en effectiviteit van de gevraagde en verleende zorg.
De kunstmatige intelligentie (AI) achter Emma zorgt dat jouw vraag qua urgentie wordt ingeschaald en vervolgens op de juiste plek landt. Een vraag om een glaasje water gaat bijvoorbeeld naar een mantelzorger, een vraag over een lekkende stoma naar een wijkteam van de thuiszorg en een roep om hulp na een valpartij gaat naar de alarmcentrale van de thuiszorg.
Door deze automatische triage wordt de zorgorganisatie niet onnodig belast en wordt de mantelzorg in het zorgproces betrokken waar dat kan.
Emma staat nu nog in haar kinderschoenen, maar zal zich in de loop van de tijd gaan ontwikkelen tot een veelzijdige assistent, die een maatje en een steun en toeverlaat in je huis zal zijn. Samen met Emma kun je langer veilig en zelfstandig thuis blijven wonen.
Voor zorgorganisaties draagt Emma bij aan efficiency en effectiviteit van de gevraagde en verleende zorg.
Unieke kenmerken
Emma Zorgt werkt met conversational technologie (spraak) in combinatie met kunstmatige intelligentie. Hiervoor wordt het Google platform als basis gebruikt, met Google enabled smart speakers en smart displays als endpoint technologie.
De functies van Emma Zorgt zijn koppelbaar met praktisch alle zorginformatiesystemen. Een roep om hulp bij een valpartij kan dus rechtstreeks zichtbaar worden gemaakt in het ECD/EPD van de zorgorganisatie. Maar (op termijn) ook in de Emma app, waarmee het wijkteam van de zorgorganisatie op pad is.
Het gebruik van Emma Zorgt via zorgorganisaties is volledig privacy proof ingericht en voldoet dus aan de richtlijnen van de AVG. Met Google is een uitgebreide verwerkersovereenkomst afgesloten en de minimaal vergaarde data (voor het gebruik van de spraakassistent) blijven te allen tijde binnen de Europese Economische Ruimte (EER).
De functies van Emma Zorgt zijn koppelbaar met praktisch alle zorginformatiesystemen. Een roep om hulp bij een valpartij kan dus rechtstreeks zichtbaar worden gemaakt in het ECD/EPD van de zorgorganisatie. Maar (op termijn) ook in de Emma app, waarmee het wijkteam van de zorgorganisatie op pad is.
Het gebruik van Emma Zorgt via zorgorganisaties is volledig privacy proof ingericht en voldoet dus aan de richtlijnen van de AVG. Met Google is een uitgebreide verwerkersovereenkomst afgesloten en de minimaal vergaarde data (voor het gebruik van de spraakassistent) blijven te allen tijde binnen de Europese Economische Ruimte (EER).
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Emma Zorgt is een action (een spraak app) op het Google Assistant platform. De Google Assistant is benaderbaar via smartphones, wearables, smart speakers en smart displays. De action is verbonden aan een back end, waarin wij onze eigen logica en AI hebben geprogrammeerd. Als iemand iets tegen Emma zegt, analyseert onze intent module wat iemand bedoelt en in welke conversatieflow hij moet worden geplaatst. De conversatie die volgt, verzamelt informatie, bepaalt in de AI module wat de urgentie en het doel is van de vraag die iemand stelt en stuurt de informatie of de hulpvraag vervolgens direct door naar de contactpersonen die voor de betreffende doelen zijn ingesteld. Zorgorganisaties beschikken over hun eigen Emma Zorgt portaal, waarmee ze moeiteloos en volledig privacy proof grotere aantallen gebruikers kunnen aanmaken.
Concurrentie
Geen.
Doelgroep
Zorgbehoevenden tussen 18 en 80 jaar die leven in een thuissituatie of in een intramurale setting, waarbij ze deels zelfstandig wonen. Daarnaast de zorgverleners en mantelzorgers, die verantwoordelijk zijn voor de zorg voor deze mensen. Voor zorgorganisaties en zorgverleners wordt de zorg efficiënter en overzichtelijker.
Verdienmodel
Emma FREE is in zijn basisvorm gratis beschikbaar voor een gebruiker en zijn mantelzorger. Zorgorganisaties betalen een bedrag vanaf € 5,- /gebruiker /maand voor een privacy proof ingericht gebruik van Emma Zorgt via het klantportaal (Emma PRO). Voor zorgorganisaties die een eigen naam aan hun zorgassistent willen geven is er Emma PRIVATE. Voor die laatste vorm gelden weer andere tarieven.
Intellectueel eigendom
De intellectuele eigendom van de programmatuur van de action en de back end van Emma Zorgt berust bij Ayuto BV.
Testen
Doelstelling testfase
Ervaring opdoen met het dagelijkse gebruik van Emma Zorgt door zorgbehoevenden en zorgorganisaties. We willen onze oplossing zowel bedrijfskundig als zorgtechnisch kunnen evalueren en valideren.
Na de testfase willen we meer en sterke(re) argumenten in handen hebben om gesprekken aan te gaan met zorgorganisaties, investeerders en zorgverzekeraars.
Na de testfase willen we meer en sterke(re) argumenten in handen hebben om gesprekken aan te gaan met zorgorganisaties, investeerders en zorgverzekeraars.
Beschrijving testfase
Momenteel lopen testprojecten bij Florence Thuiszorg, Incluzio, ATA Personenalarmering, De Zorgcentrale en Saar aan Huis. Gedurende de testen krijgen zorgorganisaties de beschikking over de uitgebreide functies van Emma Zorgt en worden op verzoek nieuwe functies ontwikkeld en toegevoegd.
De zorgorganisaties zorgen voor de hardware (smart speakers) en begeleiden de (bijna) plug & play installatie van Emma Zorgt bij de gebruikers.
Voor hulp in het gebruik kunnen gebruikers en zorgorganisaties terugvallen op diverse vormen van digitale onboarding (handleidingen, FAQ's, spraakgestuurde oefenroutine binnen Emma Zorgt) ondersteuning door het Emma Zorgt team.
De zorgorganisaties zorgen voor de hardware (smart speakers) en begeleiden de (bijna) plug & play installatie van Emma Zorgt bij de gebruikers.
Voor hulp in het gebruik kunnen gebruikers en zorgorganisaties terugvallen op diverse vormen van digitale onboarding (handleidingen, FAQ's, spraakgestuurde oefenroutine binnen Emma Zorgt) ondersteuning door het Emma Zorgt team.
Aantal proefpersonen
100-150
Testresultaten
Gebruikers ervaren Emma als een positieve ervaring. Ze vinden het fijn om via Emma in verbinding te zijn met hun naasten en zorgverleners.
Daarnaast vinden ze het leuk om de andere mogelijkheden van smart speakers te leren ontdekken, van domotica tot en met het voorlezen van het nieuws of het spelen van de lokale radiozender.
Zorgorganisaties onderkennen het potentieel van een spraakgestuurde zorgassistent en ervaren meer gevoel van controle en een verhoogd efficiency. Door het deflecteren van diverse soorten vragen naar mantelzorgers, wordt de reguliere thuiszorg ontlast.
Mantelzorgers vinden het fijn om via Emma betrokken te worden bij de zorg en ervaren een beter inzicht in de situatie van de zorgbehoevende. Waar nodig en mogelijk pakken zij vragen van zorgbehoevenden op zodat de thuiszorg niet in alle gevallen hoeft op te draven.
Daarnaast vinden ze het leuk om de andere mogelijkheden van smart speakers te leren ontdekken, van domotica tot en met het voorlezen van het nieuws of het spelen van de lokale radiozender.
Zorgorganisaties onderkennen het potentieel van een spraakgestuurde zorgassistent en ervaren meer gevoel van controle en een verhoogd efficiency. Door het deflecteren van diverse soorten vragen naar mantelzorgers, wordt de reguliere thuiszorg ontlast.
Mantelzorgers vinden het fijn om via Emma betrokken te worden bij de zorg en ervaren een beter inzicht in de situatie van de zorgbehoevende. Waar nodig en mogelijk pakken zij vragen van zorgbehoevenden op zodat de thuiszorg niet in alle gevallen hoeft op te draven.
Uitdagingen
Het leren praten met apparaten vraagt gewenning bij gebruikers. Voor de een is dat gemakkelijker dan voor de ander. Omdat digital assistance algemeen wordt gezien als de grootste ontwikkeling in communicatie-technologie in het komende decennium, verwachten wij dat de acceptatie door consumenten snel zal gaan verlopen. De exponentieel stijgende verkopen van smart speakers zijn daar een voorbode van.
Hoewel we er alles aan hebben gedaan om de installatie zo plug & play mogelijk te maken, vraagt die installatie toch nog enige aandacht van mantelzorger of zorgorganisatie. Wij hebben daarom samen met onze testorganisaties stap-voor-stap handleidingen gemaakt, waarmee de meest techno-averse zorgmedewerker nog goed overweg kan.
Een belangrijke uitdaging was het inrichten van een 100% privacy proof werkwijze in de samenwerking tussen Emma Zorgt, de zorgorganisatie en Google. Dat is gelukt door te werken met betaalde Google Workplace accounts met strenge privacy settings, een uitgebreide verwerkersovereenkomst met Google, het beperken van de opslag en verwerking van data tot Europese Google servers en door het geautomatiseerd pseudonimiseren van de gebruikte Google accounts.
Wij staan in voor deze veilige aanpak en vertellen er graag meer over.
Hoewel we er alles aan hebben gedaan om de installatie zo plug & play mogelijk te maken, vraagt die installatie toch nog enige aandacht van mantelzorger of zorgorganisatie. Wij hebben daarom samen met onze testorganisaties stap-voor-stap handleidingen gemaakt, waarmee de meest techno-averse zorgmedewerker nog goed overweg kan.
Een belangrijke uitdaging was het inrichten van een 100% privacy proof werkwijze in de samenwerking tussen Emma Zorgt, de zorgorganisatie en Google. Dat is gelukt door te werken met betaalde Google Workplace accounts met strenge privacy settings, een uitgebreide verwerkersovereenkomst met Google, het beperken van de opslag en verwerking van data tot Europese Google servers en door het geautomatiseerd pseudonimiseren van de gebruikte Google accounts.
Wij staan in voor deze veilige aanpak en vertellen er graag meer over.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Momenteel lopen pilotprojecten bij Florence Thuiszorg, Incluzio, ATA Personenalarmering, De Zorgcentrale en Saar aan Huis. Gedurende de pilot krijgen zorgorganisaties de beschikking over de uitgebreide functies van Emma Zorgt en worden op verzoek nieuwe functies ontwikkeld en toegevoegd. De zorgorganisaties zorgen voor de hardware (smart speakers) en begeleiden de (bijna) plug & play installatie van Emma Zorgt bij de gebruikers. Voor hulp in het gebruik kunnen gebruikers en zorgorganisaties terugvallen op diverse vormen van ondersteuning door het Emma Zorgt team.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Florence Thuiszorg, Incluzio, ATA Personenalarmering, De Zorgcentrale en Saar aan Huis.
Maatschappelijke effecten
Wij verwachten dat meer mensen langer veilig en zelfstandig thuis kunnen blijven wonen dankzij de steun van spraakgestuurde zorgassistenten als Emma Zorgt.
Zorgorganisaties zullen de zorg efficiënter kunnen uitvoeren met ondersteuning van spraakgestuurde zorgassistenten. Met hetzelfde aantal mensen kunnen ze meer zorgbehoevenden helpen en kunnen ze de inhoud van het zorgcontact kwalitatiever en waardevoller maken. Routinetaken en -checks worden door de zorgassistent gedaan, de meer kwalitatieve begeleiding wordt door de zorgmedewerker opgepakt.
Op termijn kunnen spraakgestuurde zorgassistenten als Emma een rol spelen in preventiezorg (bijv. via gecombineerde leefstijlinterventie), ziektebeeld-gerelateerde zorg (diabetes type 2, hart- en vaatziekten) en het verdrijven van of omgaan met eenzaamheid.
Zorgorganisaties zullen de zorg efficiënter kunnen uitvoeren met ondersteuning van spraakgestuurde zorgassistenten. Met hetzelfde aantal mensen kunnen ze meer zorgbehoevenden helpen en kunnen ze de inhoud van het zorgcontact kwalitatiever en waardevoller maken. Routinetaken en -checks worden door de zorgassistent gedaan, de meer kwalitatieve begeleiding wordt door de zorgmedewerker opgepakt.
Op termijn kunnen spraakgestuurde zorgassistenten als Emma een rol spelen in preventiezorg (bijv. via gecombineerde leefstijlinterventie), ziektebeeld-gerelateerde zorg (diabetes type 2, hart- en vaatziekten) en het verdrijven van of omgaan met eenzaamheid.
Onderzoeksresultaten
Gebruikers ervaren Emma als een positieve ervaring. Ze vinden het fijn om via Emma in verbinding te zijn met hun naasten en zorgverleners.
Daarnaast vinden ze het leuk om de andere mogelijkheden van smart speakers te leren ontdekken, van domotica tot en met het voorlezen van het nieuws of het spelen van de lokale radiozender.
Zorgorganisaties onderkennen het potentieel van een spraakgestuurde zorgassistent en ervaren meer gevoel van controle en een verhoogd efficiency. Door het deflecteren van diverse soorten vragen naar mantelzorgers, wordt de reguliere thuiszorg ontlast.
Mantelzorgers vinden het fijn om via Emma betrokken te worden bij de zorg en ervaren een beter inzicht in de situatie van de zorgbehoevende. Waar nodig en mogelijk pakken zij vragen van zorgbehoevenden op zodat de thuiszorg niet in alle gevallen hoeft op te draven.
Daarnaast vinden ze het leuk om de andere mogelijkheden van smart speakers te leren ontdekken, van domotica tot en met het voorlezen van het nieuws of het spelen van de lokale radiozender.
Zorgorganisaties onderkennen het potentieel van een spraakgestuurde zorgassistent en ervaren meer gevoel van controle en een verhoogd efficiency. Door het deflecteren van diverse soorten vragen naar mantelzorgers, wordt de reguliere thuiszorg ontlast.
Mantelzorgers vinden het fijn om via Emma betrokken te worden bij de zorg en ervaren een beter inzicht in de situatie van de zorgbehoevende. Waar nodig en mogelijk pakken zij vragen van zorgbehoevenden op zodat de thuiszorg niet in alle gevallen hoeft op te draven.
Implementatie
Organisatie
Emma Zorgt is een service van Ayuto BV, een start up met een team van drie software engineers en een business developer. Op termijn zullen wij investeren in software engineers, conversation designers, marketingtalent en customer succes medewerkers.
Internationale opschaling zal plaatsvinden via landenorganisaties met exclusieve Emma licenties per regio.
Internationale opschaling zal plaatsvinden via landenorganisaties met exclusieve Emma licenties per regio.
Ondernemer
Marco Dees - Managing Partner
Arend Koopmans - Software/AI Engineer
Jetse Koopmans - Software/AI Engineer
Leon van Oord - Software Engineer en UX/VX designer
Arend Koopmans - Software/AI Engineer
Jetse Koopmans - Software/AI Engineer
Leon van Oord - Software Engineer en UX/VX designer
Implementatiestrategie
Zorgorganisaties treden op als reseller van Emma Zorgt licenties. Ze ontvangen een fee /gebruiker /maand.
We richten ons op organisaties voor thuiszorg, mantelzorg, GGZ-zorg en intramurale zorg met een zelfstandig wonen component. Deze organisaties zetten Emma Zorgt in om beter en efficiënter contact te kunnen hebben met hun zorgpopulaties.
We richten ons op organisaties voor thuiszorg, mantelzorg, GGZ-zorg en intramurale zorg met een zelfstandig wonen component. Deze organisaties zetten Emma Zorgt in om beter en efficiënter contact te kunnen hebben met hun zorgpopulaties.
Communicatie en marketing
In eerste instantie benaderen wij de markt via verwijzing (referral marketing), professionele social media (LinkedIn) en direct marketing. Onze website is voorbereid op online onboarding en digitale self service. In principe moeten marketing en onboarding in hoge mate schaalbaar kunnen zijn.
Productpresentatie
Opschaling
Productontwikkeling
- speech emotion recognition / sentimentanalyse, zodat onze AI kan herkennen vanuit welke emotie iemand met Emma praat (zodat wij beter en gerichter kunnen triageren en opvolgen)
- een app die visueel maakt welke vragen gebruikers aan Emma stellen, zodat de wijkteams direct hulp kunnen organiseren en wij functies als routenavigatie naar de hulpvrager aan de app kunnen koppelen
- beeldbellen met wijkteam/zorgcentrale via de Emma app en smart displays bij de gebruikers, zodat iemand die hulp inroept direct beeldcontact kan krijgen met een zorgverlener, zorgcentrale of een mantelzorger.
- gecombineerde leefstijlinterventie via positive persuasive reinforcement technologie en AI, zodat we gebruikers kunnen helpen hun leefstijl effectief te verbeteren
- sociale inclusie module om mensen met elkaar te verbinden op basis van gedeelde interesse of gedeelde problematiek (ook eenzaamheidsbestijding)
- internationalisering van Emma (diverse taalvarianten)
- een app die visueel maakt welke vragen gebruikers aan Emma stellen, zodat de wijkteams direct hulp kunnen organiseren en wij functies als routenavigatie naar de hulpvrager aan de app kunnen koppelen
- beeldbellen met wijkteam/zorgcentrale via de Emma app en smart displays bij de gebruikers, zodat iemand die hulp inroept direct beeldcontact kan krijgen met een zorgverlener, zorgcentrale of een mantelzorger.
- gecombineerde leefstijlinterventie via positive persuasive reinforcement technologie en AI, zodat we gebruikers kunnen helpen hun leefstijl effectief te verbeteren
- sociale inclusie module om mensen met elkaar te verbinden op basis van gedeelde interesse of gedeelde problematiek (ook eenzaamheidsbestijding)
- internationalisering van Emma (diverse taalvarianten)
Groeiscenario
Emma Zorgt is extreem schaalbaar ingericht en opschaling is dan ook de bedoeling. Naast productextensies in de Nederlandse markt, streven wij naar het uitrollen van Emma naar diverse markten binnen Europa en in de VS.
Planning
In 2021 willen wij met Emma Zorgt bij 3 organisaties in de beheerfase zitten om vervolgens snel te gaan opschalen binnen Nederland. In 2022 willen wij de eerste internationale implementaties gaan doen in Europa en in de VS.
Internationale ambitie
In de loop van 2021 zullen we gaan starten met de ontwikkeling van landenorganisaties. In eerste instantie richten wij ons naast Nederlands op de Engelse, Spaanse en Duitse taalgebieden.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Wij verwachten in 2023 break even te draaien. Met de introductie van de landenorganisaties zal de omzet exponentieel gaan stijgen.
Tof dat jullie intensief bezig zijn met het compleet maken van de informatie over jullie innovatie. Ik zag dat jullie mee doen met de Nationale Zorginnovatieprijs 2021, super leuk! Zouden jullie alsjeblieft een e-mailadres toe willen voegen aan jullie account? Zo kan ik jullie op de hoogte houden van alles rondom de Nationale Zorginnovatieprijs 2021. Voor vragen kun je mij bereiken op info@zorginnovatie.nl.
Succes!