Bravis DigiTuin
Om patiënten en bezoekers laagdrempelig kennis te laten maken met de mogelijkheden van eHealth ontwikkelde het Brave InnovatieTeam een DigiTuin. Getrainde vrijwilligers begeleiden bezoekers in deze centrale sfeervolle ruimte bij het kennismaken met en gebruikmaken van eHealthtoepassingen in en rondom het Bravis ziekenhuis.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Om patiënten laagdrempelig kennis te laten maken met de mogelijkheden van eHealth heeft het Brave InnovatieTeam van het Bravis ziekenhuis bedacht een speciale ruimte in te richten waar zij op een laagdrempelige manier assistentie kunnen vinden bij vragen over MijnBravis, DigiD en over eHealthtoepassingen.
Probleemstelling
De ouder wordende populatie van het Bravis ziekenhuis beschikt vaak niet over de kennis en middelen om met internet en smartphone deel te nemen aan zorg met digitale componenten. In het patiëntenportaal biedt het ziekenhuis de patiënt (een deel van) zijn zorginformatie aan, waardoor de patiënt meer regie over zijn/haar ziekteproces en herstel kan nemen. Het ziekenhuis wilde graag ook de patiënten met lagere technologische en/of gezondheidsvaardigheden deze mogelijkheid bieden.
Oplossing
Op een centrale plaats in het ziekenhuis is een speciale ruimte sfeervol ingericht, waarbij we de bezoekers verleiden om binnen te stappen voor een kopje koffie. De getrainde vrijwilligers nemen de tijd voor een praatje en helpen de bezoeker bij het benaderen van zijn/haar gegevens in het patiëntenportaal. Er zijn computers maar er is ook de mogelijkheid dat bezoekers zelf hun tablet of smartphone meebrengen om rechtstreeks daarop de toegang te regelen.
Unieke kenmerken
De ruimte is aangekleed als een tuin, als tegenhanger van de klinische ruimten die men in een ziekenhuis verwacht. zachte verlichting en natuurtinten en een posterwand met een afbeelding van een bos. Er is geen klok en op een monitor is te zien welke vrijwilligers op dat moment de DigiTuin bemensen. De koffie is vers, lekker en gratis. De vrijwilligers zijn in groene polo's gestoken en zijn getraind om zorgvuldig de bezoekers te bejegenen. Ze zijn na een training officieel dementievriendelijk en hebben uiteraard een geheimhoudingsverklaring getekend. We merken dat patiënten het prettig vinden dat ze ook hun persoonlijke verhaal kwijt kunnen. En de vrijwilligers nemen belangrijke opmerkingen anoniem mee naar de organisatie, waardoor in het kader van continu verbeteren de DigiTuin een belangrijke bron voor verbeterpunten van de ziekenhuiszorg is geworden.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De DigiTuin is een fysieke ruimte in beide hoofdlocaties van het Bravis ziekenhuis. De ruimten zijn sfeervol ingericht met als doel laagdrempelig bezoekers aan te trekken om een kijkje te komen nemen. De getrainde vrijwilligers die alle werkdagen de DigiTuin bemensen, stellen de bezoekers op hun gemak met een lekker kopje koffie of thee. Vragen over inloggen in het patiëntenportaal MijnBravis worden beantwoord, en er staan computers waarmee de bezoeker onder begeleiding van de vrijwilliger leert inloggen via de verplichte DigiD met sms-code. Dat alles in het tempo en met hetzelfde taalgebruik dat de bezoeker als prettig ervaart. nieuwe eHealthtoepassingen zoals eConsult, webcamconsult en de EmmaWatch worden stap voor stap doorgenomen met uitleg op maat. Wanneer artsen nieuwe eHealthtoepassingen inzetten, worden deze in de DigiTuin door de geïnstrueerde vrijwilligers op begrijpelijke wijze uitgelegd aan de patiënten. Ook worden regelmatig patiëntengroepen met eenzelfde aandoening geïnstrueerd en in de behandeling en groupe begeleid.
Concurrentie
Zonder DigiTuin zullen de Bravis artsen en personeel uitleg en begeleiding moeten bieden. eHealthtoepassingen worden dan minder makkelijk geadapteerd en een groter deel van de patiëntenpopulatie zal geen toegang vinden tot het patiëntenportaal en andere eHealthtoepassingen.
Doelgroep
1. BEZOEKERS: patiënten en bezoekers die MijnBravis en eHealth willen toepassen of er meer over willen weten. Ook patientengroepen met eenzelfde aandoening kunnen in de DigiTuin voorlichting krijgen over de aandoening en behandelmethoden.
2. MEDEWERKERS EN ARTSEN: zorgverleners die eHealthtoepassingen voorschrijven maar niet altijd voldoende tijd en aandacht kunnen geven om uitleg op maat te bieden
3. VRIJWILLIGERS: DigiTuin-vrijwilligers vaak met afstand tot de arbeidsmarkt komen graag helpen in de DigiTuin en hebben hieraan een opstap naar (terugkeer in) het arbeidsproces en een betaalde baan.
2. MEDEWERKERS EN ARTSEN: zorgverleners die eHealthtoepassingen voorschrijven maar niet altijd voldoende tijd en aandacht kunnen geven om uitleg op maat te bieden
3. VRIJWILLIGERS: DigiTuin-vrijwilligers vaak met afstand tot de arbeidsmarkt komen graag helpen in de DigiTuin en hebben hieraan een opstap naar (terugkeer in) het arbeidsproces en een betaalde baan.
Verdienmodel
Het grootste deel van de eenmalige kosten zit in de inrichting van de beide ruimten inclusief techniek en automatisering. Hiervoor kon een gedeelte van de aangevraagde landelijke VIPP-subsidie worden ingezet. Operationele kosten na ingebruikname blijven zeer beperkt tot verbruikskosten (zoals koffie, uitrijdkaarten, PR-materiaal en onkostenvergoedingen voor de vrijwilligers) en de loonkosten van 1 parttime begeleider van de DigiTuin-vrijwilligers in dienst van het Bravis ziekenhuis.
De kostenbesparing is lastig te kwantificeren en zit met name in de ruimte die zorgmedewerkers voelen om wel nieuwe eHealthtoepassingen in te zetten zonder dat ze daarvoor zelf veel tijd in de uitleg aan de patiënten hoeven te investeren. Meer patiënten (met name de groep die minder digitaal vaardig is) kunnen gebruik maken van eHealthtoepassingen als MijnBravis en ook digitale vragenlijsten, waardoor zij meer regie krijgen dat met name gezondheidswinst oplevert. De uitstroom van vrijwilligers naar het arbeidsproces levert tenslotte een maatschappelijke 'winst' op.
De kostenbesparing is lastig te kwantificeren en zit met name in de ruimte die zorgmedewerkers voelen om wel nieuwe eHealthtoepassingen in te zetten zonder dat ze daarvoor zelf veel tijd in de uitleg aan de patiënten hoeven te investeren. Meer patiënten (met name de groep die minder digitaal vaardig is) kunnen gebruik maken van eHealthtoepassingen als MijnBravis en ook digitale vragenlijsten, waardoor zij meer regie krijgen dat met name gezondheidswinst oplevert. De uitstroom van vrijwilligers naar het arbeidsproces levert tenslotte een maatschappelijke 'winst' op.
Intellectueel eigendom
n.v.t.
Testen
Doelstelling testfase
Het project DigiTuin kent geen echte testfase. Er is wel onderzoek uitgevoerd naar de naam van een dergelijke ruimte met een eenvoudige behoeftepeiling. De DigiTuin vrijwilligers werden allemaal geïnstrueerd in patiëntbejegening en op het gebied van DigiD opgeleid voordat de DigiTuin werd geopend.
Beschrijving testfase
n.v.t.
Aantal proefpersonen
n.v.t.
Testresultaten
n.v.t.
Uitdagingen
n.v.t.
Pilot
Beschrijving pilotfase
In de eerste weken dat de DigiTuin open was, is het gebruik in de praktijk getest.
Maatschappelijke effecten
Patiënten die digitaal vaardiger zijn geworden, krijgen meer regie over hun gezondheidsgegevens en hun behandeling en nazorg. Dit heeft een positieve invloed op herstel en gezondheidsbeleving van mensen.
De DigiTuin biedt mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een beperking of trauma, de mogelijkheid om actief en nuttig bijdrage te kunnen leveren. Ook zien we dat mensen die als vrijwilliger in de DigiTuin actief zijn geweest, doorstromen naar een volwaardige baan en zo hun tijd in de DigiTuin als waardevolle opstap ervaren naar (her)intrede in de arbeidsmarkt. Ook zien we studenten die een deel van hun (maatschappelijke) stage in de DigiTuin vervullen.
De DigiTuin biedt mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een beperking of trauma, de mogelijkheid om actief en nuttig bijdrage te kunnen leveren. Ook zien we dat mensen die als vrijwilliger in de DigiTuin actief zijn geweest, doorstromen naar een volwaardige baan en zo hun tijd in de DigiTuin als waardevolle opstap ervaren naar (her)intrede in de arbeidsmarkt. Ook zien we studenten die een deel van hun (maatschappelijke) stage in de DigiTuin vervullen.
Implementatie
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
De opening van de DigiTuin in 2017 in Roosendaal werd verricht door burgemeester Niederer. Hij betrad samen met een DigiTuin-vrijwilliger, een patiënte, de voorzitter Raad van Bestuur van Bravis en een heuse robot als eerste de ruimte. In 2018 is de DigiTuin in Bergen op Zoom geopend door wethouder Van der Velde. Hij mocht meteen het certificaat van Samen Dementievriendelijk overhandigen aan de coördinator van de DigiTuin-vrijwilligers.
Opschaling
Productontwikkeling
eHealth is sterk in ontwikkeling, men kan er niet meer omheen. Mogelijk krijgt DigiTuin in de toekomst een loketfunctie voor de technische vragen (met betrekking tot een app of toepassing) Naast deze rol zijn er ook andere mogelijkheden zoals:
- Organiseren van klantpanels (gebruiksvriendelijkheid van eHealth uittesten)
- Ervaren en leren (informatiesessies t.b.v. kennismaken met zorgproducten)
- Organiseren van klantpanels (gebruiksvriendelijkheid van eHealth uittesten)
- Ervaren en leren (informatiesessies t.b.v. kennismaken met zorgproducten)
Groeiscenario
We denken na over uitbreiding naar ouderen thuis, een mobiele DigiTuin met service aan huis, onder meer voor het toepassen van domotica onder meer als preventiehulpmiddel. Ook assistentie voor patiënten die in de kliniek liggen en bedlegerig zijn door de vrijwilligers van de DigiTuin behoort tot de uitbreidingsmogelijkheden.
Een DigiTuin kan mogelijk ook in verzorgingshuizen worden ingericht om bewoners te helpen bij adaptatie en gebruik van eHealthtoepassingen en toegang tot het eigen dossier / PGO.
Een DigiTuin kan mogelijk ook in verzorgingshuizen worden ingericht om bewoners te helpen bij adaptatie en gebruik van eHealthtoepassingen en toegang tot het eigen dossier / PGO.
Planning
In het Bravis ziekenhuis ligt de nadruk wat de activiteiten van de DigiTuin betreft nu op het toevoegen van eHealthtoepassingen aan het aanbod dat de vrijwilligers kunnen aanbieden aan de bezoekers.