Blogboek
Online communicatie- en samenwerkingstool, persoonlijk dossier, rondom mensen met een hulpvraag. Plan van aanpak in beheer van de (wettelijk vertegenwoordiger van de) cliënt. Houdt voortgang bij.
Cliënt kan eventueel 3e beheerder van het dossier benoemen. Professionals kunnen onderdelen gebruiken voor hun eigen verantwoording.
Cliënt kan eventueel 3e beheerder van het dossier benoemen. Professionals kunnen onderdelen gebruiken voor hun eigen verantwoording.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Blogboek biedt inzicht en overzicht aan alle betrokkenen. De (vertegenwoordiger van de) persoon nodigt professionals uit (bijvoorbeeld zorg, onderwijs), kent hen rechten toe en samen wordt het plan van aanpak geformuleerd. De voortgang wordt per doel bijgehouden en ook kunnen mensen die betrokken zijn bij een onderdeel kennis uitwisselen door middel van tekst of beeld.
Probleemstelling
Elke organisatie verzorgt zijn eigen communicatie met mail/papier/telefoon/gesprekken richting patiënt/kind en gezin. Informatie is hierdoor versnipperd en bij wisselingen gaat informatie verloren. Vertegenwoordigers of cliënten moeten telkens hetzelfde verhaal vertellen, professionals werken aan hetzelfde zonder het van elkaar te weten, kennis wordt niet gedeeld. Een cliënt heeft meerdere cliëntportalen of epd's.
Door de ongestructureerde communicatie gaat kennis verloren, wachten mensen op elkaar, werken ze langs elkaar heen aan eenzelfde doel, kortom gaat belangrijke tijd verloren, wordt meer tijd besteed aan administratie en communicatie dan nodig en heeft de cliënt geen totaaloverzicht.
Door de ongestructureerde communicatie gaat kennis verloren, wachten mensen op elkaar, werken ze langs elkaar heen aan eenzelfde doel, kortom gaat belangrijke tijd verloren, wordt meer tijd besteed aan administratie en communicatie dan nodig en heeft de cliënt geen totaaloverzicht.
Oplossing
Met Blogboek komt alle bestaande communicatie en informatie samen. In beheer van de (wettelijk vertegenwoordiger van de) cliënt, zodat de privacy goed geborgd is. Vanuit het plan van aanpak wordt de voortgang per doel bijgehouden samen met alle mensen die hierbij betrokken zijn.
Informatie is hierdoor doelgericht, gaat niet verloren, kan gedownload worden door professionals voor hun eigen verantwoording.
Omdat de communicatie door Blogboek gestructureerd wordt, kost het minder tijd, is het overzichtelijker voor alle betrokkenen, gaat het niet langer verloren. Dit komt het uiteindelijke resultaat ten goede.
Informatie is hierdoor doelgericht, gaat niet verloren, kan gedownload worden door professionals voor hun eigen verantwoording.
Omdat de communicatie door Blogboek gestructureerd wordt, kost het minder tijd, is het overzichtelijker voor alle betrokkenen, gaat het niet langer verloren. Dit komt het uiteindelijke resultaat ten goede.
Unieke kenmerken
Het unieke is dat de (vertegenwoordiger van de) cliënt Blogboek beheert. Privacy zoals het bedoeld is. Hierdoor kan Blogboek makkelijk 'meegenomen' worden bij elke wisseling van behandelaar, zodat direct verder gegaan kan worden en geen dure tijd verloren gaat aan uitgebreide intakes
Blogboek is voor alle betrokkenen, van medicus en zorgpressional tot leerkracht, mantelzorger en familie.
Verder bevat Blogboek een door de WHO erkend zelfredzaamheidsprofiel, kan het gebruikt worden als online gezinsdossier, kunnen onderdelen geëxporteerd worden naar de administratie van de professional en kan een ouder de beheerdersrechten delen.
Blogboek is voor alle betrokkenen, van medicus en zorgpressional tot leerkracht, mantelzorger en familie.
Verder bevat Blogboek een door de WHO erkend zelfredzaamheidsprofiel, kan het gebruikt worden als online gezinsdossier, kunnen onderdelen geëxporteerd worden naar de administratie van de professional en kan een ouder de beheerdersrechten delen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Blogboek is een online platform. Te gebruiken voor iedereen met internet.
Video of animatie
Concurrentie
Er is weinig concurrentie. Er zijn wel andere platforms die genoemd worden als concurrent, bijvoorbeeld Quli, maar dat is een platform wat vanuit een zorgorganisatie is ontwikkeld, waar Blogboek is ontwikkeld vanuit ervaringsdeskundigheid en kennis van usability, dat zie je terug bij het ontwerp.
Andere mogelijke concurrenten in de toekomst zijn platforms in de ouderenzorg die overzicht bieden over zorg en taken. Zoals Caren Zorgt.
Andere mogelijke concurrenten in de toekomst zijn platforms in de ouderenzorg die overzicht bieden over zorg en taken. Zoals Caren Zorgt.
Doelgroep
Iedereen die te maken heeft met kinderen met een hulpvraag: (para)medici, zorg- en onderwijsprofessionals, gemeentes, leerkrachten, oppas, creche, familie.
Het gaat om 365.000 kinderen in Nederland. Dit hebben we afgeleiduit prevalentiecijfers van Deloitte uit 2006 (kinderen met een beperking), het CBS, een rapport van de SER uit 2009 en cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut.
Het gaat om 365.000 kinderen in Nederland. Dit hebben we afgeleiduit prevalentiecijfers van Deloitte uit 2006 (kinderen met een beperking), het CBS, een rapport van de SER uit 2009 en cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut.
Verdienmodel
Blogboek heeft een proefversie, waar je gratis kunt starten met 2 deelnemers, en een betaalde versie voor €50 per jaar.
Intellectueel eigendom
Het zelfredzaamheidsmodel is gebaseerd op het internationaal erkende ICF. Dit model hebben we vertaald in gewoon Nederlands zonder vaktaal. Bovendien hebben we met 3 vragen de beperkingen (waar het model van uit gaat) omgezet in mogelijkheden zodat overzicht ontstaat in de aanpak. Dit model hebben we gedeponeerd.
De naam Blogboek is geregistreerd.
De naam Blogboek is geregistreerd.
Testen
Doelstelling testfase
Testfase is al afgerond in 2011.
Beschrijving testfase
We hebben Blogboek onder 100 gebruikers getest, gestart vanuit de ouder en dan het netwerk eromheen.
Aantal proefpersonen
zie hiervoor
Testresultaten
Zie het testrapport.
We hebben een betaversie ontwikkeld, deze getest en aangepast aan de opmerkingen. Wijzigingen nav het testrapport waren onder andere:
- toevoegen algemeen bericht op de tijdlijn (home-pagina)
- toevoegen opslag documenten (waardoor het ook als eigen gezondheidsdossier gebruikt kan worden)
- toevoegen agenda
- toevoegen overzicht van mogelijkheden per onderdeel, als dit onderdeel leeg is (empty state)
De test resultaten waren zo positief (in 2012) dat besloten is tot doorontwikkeling, de fondsen vroegen dit zelf ook (Rabo Foundation en VSB fonds). In 2014 resulteerde dit in de Nationale jeugdzorgprijs van zowel de vakjury als de ervaringsdeskundigen.
We hebben een betaversie ontwikkeld, deze getest en aangepast aan de opmerkingen. Wijzigingen nav het testrapport waren onder andere:
- toevoegen algemeen bericht op de tijdlijn (home-pagina)
- toevoegen opslag documenten (waardoor het ook als eigen gezondheidsdossier gebruikt kan worden)
- toevoegen agenda
- toevoegen overzicht van mogelijkheden per onderdeel, als dit onderdeel leeg is (empty state)
De test resultaten waren zo positief (in 2012) dat besloten is tot doorontwikkeling, de fondsen vroegen dit zelf ook (Rabo Foundation en VSB fonds). In 2014 resulteerde dit in de Nationale jeugdzorgprijs van zowel de vakjury als de ervaringsdeskundigen.
Uitdagingen
De uitdaging waar we nu voor staan is de uitrol (opschaling) en het ontwikkelen van:
- een versie die door iedereen in het sociale domein en WLZ gebruikt kan worden
- een verdienmodel waarbij Blogboek van de cliënt is (startpunt), maar wat niet persé door de cliënt betaald hoeft te worden, dit kan ook door gemeentes (verantwoordelijkheid eigen regie) of zorg (verantwoordelijkheid communicatie)
- een versie die door iedereen in het sociale domein en WLZ gebruikt kan worden
- een verdienmodel waarbij Blogboek van de cliënt is (startpunt), maar wat niet persé door de cliënt betaald hoeft te worden, dit kan ook door gemeentes (verantwoordelijkheid eigen regie) of zorg (verantwoordelijkheid communicatie)
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Nadat we de eerste versie hebben opgeleverd in 2014, hebben we diverse pilots gehouden in het kader van de transitie in de (jeugd)zorg waar eigen regie en zelfmanagement centrale begrippen waren.
Omdat we al uitgebreid getest hadden met gebruikers, gebruikten we de pilots als opstart naar uitrol.
Omdat we al uitgebreid getest hadden met gebruikers, gebruikten we de pilots als opstart naar uitrol.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
Gemeentes (Arnhem, Amsterdam, Woerden) met lokale zorgpartijen of onderwijs. Zoals Cordaan, Philadelphia, BJZ, Plein der Mogelijkheden, Kentalis, Trivium, Pactum etc. Maar ook zijn we allerlei verschillende samenwerkingen aangegaan met VNG, TNO, Nederlands Jeugdinstituut en SVB
Maatschappelijke effecten
We hebben de tool ontwikkeld vanuit ervaringsdeskundigheid en de overtuiging dat betere en eenvoudigere samenwerking en een meer doelgerichte communicatie leidt tot een effectiever primair proces en dus tot een beter (of sneller) ontwikkelresultaat.
Tevens zijn we van mening dat een client met meerdere hulpverleners niet gebaat is bij een cliëntenportaal of epd, omdat hij dan meerdere cliëntportalen/epd's heeft en de informatie dus nog steeds versnipperd is. Inmiddels is deze visie breed onderschreven en weten we dat een persoonlijk gezondheidsdossier er zeker zal komen.
Overigens heeft een cliënt snel meerdere hulpverleners en mantelzorgers, dit is niet voorbehouden aan complexe problematiek.
Privacy is in de huidige communicatie met cliënten beperkt geborgd. De gezondheid is van de cliënt, toch vinden veel professionals dat zijn gegevens gedeeld kunnen worden zonder zijn specifieke toestemming, omdat het voor 'zijn bestwil' is.
Tot slot zal een meer doelgerichte communicatie tijd besparen bij cliënt en professionals.
Op onze website onder het kopje 'Inspiratie' staan enkele blogs over aantoonbare urenbesparingen.
Tevens zijn we van mening dat een client met meerdere hulpverleners niet gebaat is bij een cliëntenportaal of epd, omdat hij dan meerdere cliëntportalen/epd's heeft en de informatie dus nog steeds versnipperd is. Inmiddels is deze visie breed onderschreven en weten we dat een persoonlijk gezondheidsdossier er zeker zal komen.
Overigens heeft een cliënt snel meerdere hulpverleners en mantelzorgers, dit is niet voorbehouden aan complexe problematiek.
Privacy is in de huidige communicatie met cliënten beperkt geborgd. De gezondheid is van de cliënt, toch vinden veel professionals dat zijn gegevens gedeeld kunnen worden zonder zijn specifieke toestemming, omdat het voor 'zijn bestwil' is.
Tot slot zal een meer doelgerichte communicatie tijd besparen bij cliënt en professionals.
Op onze website onder het kopje 'Inspiratie' staan enkele blogs over aantoonbare urenbesparingen.
Onderzoeksresultaten
Tijdens een pilot werd een kleine groep gezinnen geselecteerd en de professionals daar omheen. De resultaten waren over het algemeen gelijk aan de testresultaten. Echter pilots bleken te versnipperd, de gangbare gedachte (waarmee we ook ooit begonnen) dat een kleine groep gebruikers vanzelf zou leiden tot een steeds grotere groep, bleek niet realistisch, omdat:
- gemeentes nog bezig waren met de financiële kant van de transformatie (ipv de inhoudelijke visie erachter)
- de digitale vaardigheden in zorg en onderwijs kleiner bleken dan verwacht
- de behoefte aan eigen regie bij de zorg minder groot is dan bij gemeentes
- er weliswaar veel aandacht besteed werd aan een nieuwe visie, maar het doe vermogen nog klein is in het sociale domein
- professionals het gebruik van tools eerder associëren met 'nog een systeem' dan 'meer tijd overhouden voor de cliënt'
- gemeentes nog bezig waren met de financiële kant van de transformatie (ipv de inhoudelijke visie erachter)
- de digitale vaardigheden in zorg en onderwijs kleiner bleken dan verwacht
- de behoefte aan eigen regie bij de zorg minder groot is dan bij gemeentes
- er weliswaar veel aandacht besteed werd aan een nieuwe visie, maar het doe vermogen nog klein is in het sociale domein
- professionals het gebruik van tools eerder associëren met 'nog een systeem' dan 'meer tijd overhouden voor de cliënt'
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
stichting Inklus (founders Sanne-Lot van Ulzen en Johannes Wolters) is eigenaar en ontwikkelaar van Blogboek. Blogboek is zodanig ingericht dat het enkel ondersteuning vraagt bij de invoering. Tot nu toe hebben we het principe gehanteerd om zo min mogelijk mensen in vaste dienst te hebben. We hebben gewerkt met externe ontwikkelaars en gaan een samenwerking aan met een partij die het technisch beheer gaat invullen en bij sales gaat ondersteunen: Gemboxx (www.gemboxx.nl).
Doel is om 5000 betaalde Blogboeken uit te rollen, waarna we verder gaan met ontwikkelen. Gaande de uitrol kijken we welke werkzaamheden ingericht moeten worden. We hebben weliswaar hierover nagedacht, maar het is onze ervaring dat dingen meestal anders lopen en we hebben voldoende ervaring met businessdevelopment om snel te kunnen schakelen.
Doel is om 5000 betaalde Blogboeken uit te rollen, waarna we verder gaan met ontwikkelen. Gaande de uitrol kijken we welke werkzaamheden ingericht moeten worden. We hebben weliswaar hierover nagedacht, maar het is onze ervaring dat dingen meestal anders lopen en we hebben voldoende ervaring met businessdevelopment om snel te kunnen schakelen.
Ondernemer
Hoofdondernemer is Sanne-Lot van Ulzen. Zij is ervaringsdeskundige en econome en werkte lang in het bedrijfsleven, vooral betrokken bij het opzetten van nieuwe concepten, zoals een online financiële adviesdesk voor advocaten toen het internet net opkwam en de ontwikkeling van Libertel (nu Vodafone). Zij stroomde door tot het 2e echelon en vervulde zeer diverse functies, van product- en projectmanager tot eindverantwoordelijke voor de interne communicatie en directiesecretaris. Daarnaast bekleedde zij diverse commerciële functies.
Toen zij merkte dat de ontwikkeling van haar zoon eerder vertraagde dan versneld door de inzet van meerdere disciplines (zorg, onderwijs, fysiotherapie, logopedie etc) en zij niemand vond die een concept als Blogboek wilde ontwikkelen waarbij de vraag en niet het aanbod bepalend was, besloot zij het zelf te doen.
Zij werd aangevuld door Johannes Wolters, digital nerd, creatief brein, grootverbruiker van apps en productowner. En 20 jaar jonger.
Sanne-Lot heeft ondernemendheid hoog in het vaandel. Zowel haar zoon als Blogboek en haar privéleven vragen een continue aanpassing aan de kansen die zich voordoen.
Inmiddels is Sanne-Lot ook lid Raad van Toezicht bij De Meentgroep vanuit haar ondernemerschap en ervaring met innovatie, waardoor ze zowel top-down als bottom-up kan meedenken over het verbeteren van eigen regie, zelfmanagement en empowerment.
Haar linkedinprofiel is https://www.linkedin.com/in/sannelotvanulzen/
Toen zij merkte dat de ontwikkeling van haar zoon eerder vertraagde dan versneld door de inzet van meerdere disciplines (zorg, onderwijs, fysiotherapie, logopedie etc) en zij niemand vond die een concept als Blogboek wilde ontwikkelen waarbij de vraag en niet het aanbod bepalend was, besloot zij het zelf te doen.
Zij werd aangevuld door Johannes Wolters, digital nerd, creatief brein, grootverbruiker van apps en productowner. En 20 jaar jonger.
Sanne-Lot heeft ondernemendheid hoog in het vaandel. Zowel haar zoon als Blogboek en haar privéleven vragen een continue aanpassing aan de kansen die zich voordoen.
Inmiddels is Sanne-Lot ook lid Raad van Toezicht bij De Meentgroep vanuit haar ondernemerschap en ervaring met innovatie, waardoor ze zowel top-down als bottom-up kan meedenken over het verbeteren van eigen regie, zelfmanagement en empowerment.
Haar linkedinprofiel is https://www.linkedin.com/in/sannelotvanulzen/
Implementatiestrategie
Om de ontwikkeling van Blogboek mogelijk te maken hebben we
- draagvlak gecreeerd in het professionale veld, zodat we mogelijke weerstanden konden teckelen in het ontwerp
- fondsen verzameld via Rabobank, VSB, Agis en Fonds Nuts Ohra. Maar ook deden we enkele projecten op basis van waardebepaling achteraf en hebben enkele partijen een bijdrage 'in natura' geleverd.
De betaversie is getest door ouders en professionals en hebben we verder aangepast tot een eerste versie. Ondertussen deed zich de transitie jeugdzorg voor en omdat de visie erachter (eigen regie, empowerment) heel erg overeenkwam met die van Blogboek, besloten we te gaan uitrollen via de jeugdzorg en gehandicaptenzorg.
Blogboek kent een gratis en een betaalde versie. De gedachte was dat ouders met de gratis versie konden oefenen en al snel over zouden gaan op de betaalde versie, omdat het aantal deelnemers in de gratis versie beperkt is. Als er 5000 betaalde Blogboeken zijn, kunnen we verder ontwikkelen.
Omdat de groep ouders niet homogeen is, hebben we ons gericht op organisaties om via hen de ouders te bereiken. Tevens hebben we ouders als ambassadeur ingezet.
- draagvlak gecreeerd in het professionale veld, zodat we mogelijke weerstanden konden teckelen in het ontwerp
- fondsen verzameld via Rabobank, VSB, Agis en Fonds Nuts Ohra. Maar ook deden we enkele projecten op basis van waardebepaling achteraf en hebben enkele partijen een bijdrage 'in natura' geleverd.
De betaversie is getest door ouders en professionals en hebben we verder aangepast tot een eerste versie. Ondertussen deed zich de transitie jeugdzorg voor en omdat de visie erachter (eigen regie, empowerment) heel erg overeenkwam met die van Blogboek, besloten we te gaan uitrollen via de jeugdzorg en gehandicaptenzorg.
Blogboek kent een gratis en een betaalde versie. De gedachte was dat ouders met de gratis versie konden oefenen en al snel over zouden gaan op de betaalde versie, omdat het aantal deelnemers in de gratis versie beperkt is. Als er 5000 betaalde Blogboeken zijn, kunnen we verder ontwikkelen.
Omdat de groep ouders niet homogeen is, hebben we ons gericht op organisaties om via hen de ouders te bereiken. Tevens hebben we ouders als ambassadeur ingezet.
Communicatie en marketing
Communicatie verloopt via de social media, een aantal blogs, lezingen aan organisaties (over Blogboek of aanpalende onderwerpen). Daarnaast bezoeken we beurzen en hebben we een uitgebreid netwerk van zowel ouders als bestuurders en professionals.
We hebben ons gepositioneerd als een tool voor gezinnen die inzicht en overzicht biedt. Dit blijkt aan te slaan. Gebruikers zijn allemaal positief.
We hebben ons gepositioneerd als een tool voor gezinnen die inzicht en overzicht biedt. Dit blijkt aan te slaan. Gebruikers zijn allemaal positief.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Nationale Jeugdzorgprijs in 2014
Duo-interview met Martin van Rijn in de papieren nieuwsbrief van het SVB over zorgvernieuwing
Artikel met TNO in het Tijdschrift voor gezondheidswetenschappers (uitgave namens VWS)
Column in het Parool
Duo-interview met Martin van Rijn in de papieren nieuwsbrief van het SVB over zorgvernieuwing
Artikel met TNO in het Tijdschrift voor gezondheidswetenschappers (uitgave namens VWS)
Column in het Parool
Opschaling
Productontwikkeling
We gaan weer functionaliteiten toevoegen als er 5000 betaalde Blogboeken zijn, omdat we het dan kunnen betalen, maar ook (en nog meer) omdat dat voor ons een teken is dat weerstanden verdwijnen.
We hebben een grote wensenlijst, welke functionaliteiten we gaan kiezen hangt af van de wensen van de gebruikers. Voorbeelden:
- gamification: dagelijks eenvoudig kunnen aangeven hoe de dag verlopen is)
- deze resultaten interactief koppelen aan het ontwikkelingsprofiel
- kijken welke doelen icm aanpak effectief blijken en deze kennis ter beschikking stellen aan anderen
- een jongere die zijn eigen Blogboek kan overnemen of beheren
- volwassenen die een Blogboek openen voor zichzelf.
- geschikt maken voor mobile
We hebben een grote wensenlijst, welke functionaliteiten we gaan kiezen hangt af van de wensen van de gebruikers. Voorbeelden:
- gamification: dagelijks eenvoudig kunnen aangeven hoe de dag verlopen is)
- deze resultaten interactief koppelen aan het ontwikkelingsprofiel
- kijken welke doelen icm aanpak effectief blijken en deze kennis ter beschikking stellen aan anderen
- een jongere die zijn eigen Blogboek kan overnemen of beheren
- volwassenen die een Blogboek openen voor zichzelf.
- geschikt maken voor mobile
Groeiscenario
We hebben besloten de uitrol te gaan richten op het sociale domein binnen gemeentes. Een tijd geleden hebben we een analyse gemaakt waarom uitrol moeizaam verloopt en we kwamen tot de conclusie dat het niet de zorg- en onderwijsorganisaties zijn die zich (moeten) richten op empowerment, maar de gemeentes (WMO, jeugdzorg, participatiewet) en overheid (Wlz). We waren echter te vroeg, gemeentes waren nog bezig met de papieren transitie en zijn nu (2017) pas klaar om visie uit te voeren. Via gemeentes willen we gezinnen bereiken. Via de sociale wijkteams en WMO-consulenten.
1. Sociale wijkteams. Plan van aanpak moet van het gezin zijn staat in de wet. Hier zijn gemeentes zich nog onvoldoende van bewust, waardoor veel sociale wijkteam zelf plannen maken en beheren. Dit gaat waarschijnlijk snel veranderen nu er steeds meer onrust ontstaat over het delen van informatie binnen een sociaal wijkteam, wat niet mag (maar wel gebeurt) tenzij een burger toestemming geeft. Door Blogboek te gebruiken is het plan in beher van de burger en geeft de burger toestemming om (relevante delen van) zijn gegevens in te zien.
2. WMO-consulent. Het aanvraagproces bij de WMO is veelal nog een papieren proces: een formulier moet worden uitgeprint, ingevuld en opgestuurd, daarna volgt een indicatie op papier. Dit is niet nodig via Blogboek, waardoor het proces efficiënter wordt en minder geld kost.
Binnen het sociale domein kan Blogboek breder ingezet worden, ook bij het zoeken van werk bijvoorbeeld of de integratie van vluchtelingen, omdat er steeds meerdere professionals/vakgebieden betrokken zijn en dit afstemming vergt.
Ook de medische zorg wordt een doelgroep. Dan vervult Blogboek de functie van Persoonlijk Gezondheidsdossier.
1. Sociale wijkteams. Plan van aanpak moet van het gezin zijn staat in de wet. Hier zijn gemeentes zich nog onvoldoende van bewust, waardoor veel sociale wijkteam zelf plannen maken en beheren. Dit gaat waarschijnlijk snel veranderen nu er steeds meer onrust ontstaat over het delen van informatie binnen een sociaal wijkteam, wat niet mag (maar wel gebeurt) tenzij een burger toestemming geeft. Door Blogboek te gebruiken is het plan in beher van de burger en geeft de burger toestemming om (relevante delen van) zijn gegevens in te zien.
2. WMO-consulent. Het aanvraagproces bij de WMO is veelal nog een papieren proces: een formulier moet worden uitgeprint, ingevuld en opgestuurd, daarna volgt een indicatie op papier. Dit is niet nodig via Blogboek, waardoor het proces efficiënter wordt en minder geld kost.
Binnen het sociale domein kan Blogboek breder ingezet worden, ook bij het zoeken van werk bijvoorbeeld of de integratie van vluchtelingen, omdat er steeds meerdere professionals/vakgebieden betrokken zijn en dit afstemming vergt.
Ook de medische zorg wordt een doelgroep. Dan vervult Blogboek de functie van Persoonlijk Gezondheidsdossier.
Planning
De afgelopen 2 jaar hebben we pas op de plaats gemaakt omdat we wisten dat we te vroeg waren geweest. De tijd lijkt nu rijp. Omdat we ons willen richten op alle inwoners die te maken hebben met het sociale domein, gaan we ons richten op gemeentes.
Stap 1 is de samenwerking met Gemboxx.nl verder vormgeven. Zij ontwikkelen samen met gemeentes software voor het sociale domein en hangen onze visie (vraaggerichte innovatie, eigen regie) aan. Er zijn inmiddels 80 gemeentes die gebruik maken van hun diensten. Gemboxx zal het technisch beheer gaan doen van Blogboek en uitrol via gemeentes.
Tegelijk gaat Sanne-Lot met een aantal contacten uit haar netwerk (zorg, onderwijs) bekijken wat er nodig is om Blogboek via hun organisatie uit te rollen.
Een planning is lastig, bleek eerder niet haalbaar. Maar als het klopt dat gemeentes zich meer en meer gaan richten op het daadwerkelijk verbeteren van de empowerment van hun burgers, op effectievere werkprocessen en zich gaan buigen over juist gegevensgebruik (privacy, nieuwe wet in 2018), dan kan Blogboek snel verspreid worden. Er is geen enkele blokkade om snel op te schalen. De tool is dusdanig gebruikersvriendelijk dat er weinig beroep wordt gedaan op de helpdesk en op de achtergrond beschikken we over implementatiemanagers voor uitrol via organisaties. Blogboek is technisch eenvoudig opschaalbaar. Sanne-Lot heeft veel ervaring met bedrijfsvoering en kan de organisatie snel aanpassen bij veranderingen.
Stap 1 is de samenwerking met Gemboxx.nl verder vormgeven. Zij ontwikkelen samen met gemeentes software voor het sociale domein en hangen onze visie (vraaggerichte innovatie, eigen regie) aan. Er zijn inmiddels 80 gemeentes die gebruik maken van hun diensten. Gemboxx zal het technisch beheer gaan doen van Blogboek en uitrol via gemeentes.
Tegelijk gaat Sanne-Lot met een aantal contacten uit haar netwerk (zorg, onderwijs) bekijken wat er nodig is om Blogboek via hun organisatie uit te rollen.
Een planning is lastig, bleek eerder niet haalbaar. Maar als het klopt dat gemeentes zich meer en meer gaan richten op het daadwerkelijk verbeteren van de empowerment van hun burgers, op effectievere werkprocessen en zich gaan buigen over juist gegevensgebruik (privacy, nieuwe wet in 2018), dan kan Blogboek snel verspreid worden. Er is geen enkele blokkade om snel op te schalen. De tool is dusdanig gebruikersvriendelijk dat er weinig beroep wordt gedaan op de helpdesk en op de achtergrond beschikken we over implementatiemanagers voor uitrol via organisaties. Blogboek is technisch eenvoudig opschaalbaar. Sanne-Lot heeft veel ervaring met bedrijfsvoering en kan de organisatie snel aanpassen bij veranderingen.
Internationale ambitie
nog niet
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
0-10k
Financiële prognose
We hebben in 2014 een prognose opgesteld die er vanuit ging dat we alles zelf zouden gaan doen. Inmiddels hebben we besloten dat we het technisch beheer gaan uitbesteden en de verkoop samen gaan doen. Voor deze diensten zullen we gaan betalen.
Daarnaast willen we de gratis versie anders inrichten.
Maar als we in 2 jaar 5.000 betaalde Blogboeken kunnen uitrollen (dit is slechts 1,4% van de totale huidige doelgroep van 365.000 jeugdigen), dan levert dit ongeveer € 205.000 op ex BTW. Als we de helft afdragen voor Technisch beheer, dan is er eenzelfde bedrag voor het product-ownership van Blogboek (management, nieuwe functionaliteiten, marketing & communicatie). Dit is break-even. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat we de kosten van Blogboek tot nu toe niet hoeven terug te verdienen.
Een dergelijke planning lijkt redelijk. Maar de ervaring heeft ons geleerd dat er meerdere planningen redelijk lijken.
Daarnaast willen we de gratis versie anders inrichten.
Maar als we in 2 jaar 5.000 betaalde Blogboeken kunnen uitrollen (dit is slechts 1,4% van de totale huidige doelgroep van 365.000 jeugdigen), dan levert dit ongeveer € 205.000 op ex BTW. Als we de helft afdragen voor Technisch beheer, dan is er eenzelfde bedrag voor het product-ownership van Blogboek (management, nieuwe functionaliteiten, marketing & communicatie). Dit is break-even. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat we de kosten van Blogboek tot nu toe niet hoeven terug te verdienen.
Een dergelijke planning lijkt redelijk. Maar de ervaring heeft ons geleerd dat er meerdere planningen redelijk lijken.