Liz- de digitale zorgassistent
Liz is een digitale hulp-in-huis voor kwetsbare senioren. Liz helpt zorgprofessionals om op afstand patiënten te begeleiden, zelfrapportages te verzamelen en herstelproces te optimaliseren.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Liz is een digitale hulp-in-huis voor kwetsbare senioren. Liz helpt zorgprofessionals om op afstand patiënten te begeleiden, zelfrapportages te verzamelen en herstelproces te optimaliseren. Met Liz kunnen zorgprofessionals tussen consulten beter monitoren en bijsturen.
Probleemstelling
Kwetsbare ouderen krijgen te maken met uitdagingen als ondervoeding en revalidatie. Het aantal contactmomenten met zorgprofessionals is echter beperkt. Zo ziet een patiënt met ondervoeding slechts enkele malen een diëtist, en is er beperkte begeleiding tussen de contactmomenten. Gevolg is dat de problemen vaak onvoldoende worden opgelost, met vaak nieuwe problemen tot gevolg, mindere kwaliteit van leven, en hogere kosten.
Oplossing
Liz is een digitale zorgassistent. Liz is een 'embodied digital coach', en kan eenvoudig worden ingesteld op de situatie van de patiënt. Liz geeft reminders, coacht, verzamelt zelfrapportages, en geeft de patiënt toegang tot achtergrondinformatie.
De zorgprofessional kan op afstand de patiënt monitoren, doelen en reminders instellen, en indien nodig extra contactmomenten met de patiënt inplannen. Liz is een verlengstuk van de zorgprofessional, en is een soort "digitale hulp-in-huis" voor de dagelijkse ondersteuning en begeleiding tijdens een behandeltraject.
De zorgprofessional kan op afstand de patiënt monitoren, doelen en reminders instellen, en indien nodig extra contactmomenten met de patiënt inplannen. Liz is een verlengstuk van de zorgprofessional, en is een soort "digitale hulp-in-huis" voor de dagelijkse ondersteuning en begeleiding tijdens een behandeltraject.
Unieke kenmerken
* Gebruiksvriendelijk voor kwetsbare doelgroep
* Betaalbaar en schaalbaar
* Ontworpen als "digitale assistent" van de zorgprofessional
* Generiek opgezet, waardoor Liz eenvoudig kan worden ingezet in nieuwe domeinen
* Betaalbaar en schaalbaar
* Ontworpen als "digitale assistent" van de zorgprofessional
* Generiek opgezet, waardoor Liz eenvoudig kan worden ingezet in nieuwe domeinen
Website
Challenges
Events MedTechPartners
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Liz bestaat uit twee delen:
1. De "embodied digital coach"
Liz is een 'maatje in huis' voor de patiënt. Liz praat, Liz heeft emoties, Liz verzamelt informatie, en Liz toont informatie op het scherm.
2. Het dashboard voor zorgprofessionals
De zorgprofessionals krijgen via het dashboard een overzicht van de patiënten, en kunnen per patiënt voortgang volgen, modules activeren en informatie ontsluiten.
1. De "embodied digital coach"
Liz is een 'maatje in huis' voor de patiënt. Liz praat, Liz heeft emoties, Liz verzamelt informatie, en Liz toont informatie op het scherm.
2. Het dashboard voor zorgprofessionals
De zorgprofessionals krijgen via het dashboard een overzicht van de patiënten, en kunnen per patiënt voortgang volgen, modules activeren en informatie ontsluiten.
Video of animatie
Concurrentie
Liz biedt een unieke hybride oplossing: een betaalbare tablet is verwerkt in een 'embodied coach'. Deze oplossing is laagdrempelig in gebruik, en wordt door de doelgroep ervaren als waardevol. En doordat Liz een informatiescherm op haar buik heeft, biedt Liz een rijk kanaal voor informatieuitwisseling.
Doelgroep
Liz ondersteunt kwetsbare ouderen tijdens een behandeling-op-afstand. In overleg met het lectoraat Voeding en Diëtitiek van de HAN hebben we ons eerst gericht op ouderen met ondervoeding. Er wordt inmiddels ook gewerkt aan een module voor revalidatie.
De bereikbare doelgroep ondervoede ouderen wordt ingeschat op >30.000 in Nederland. In Nederland hebben meer dan 200.000 ouderen te maken met ondervoeding. Naar verwachting staat 70% hiervan open voor ondersteuning door een digitale coach. Als we richten op de leeftijdsgroep tussen de 60 en 85 jaar, waarbij we ervan uitgaan dat een deel van deze doelgroep niet behandelbaar is (en daarmee buiten de doelgroep valt), blijft een bereikbare doelgroep van circa 30.000 ouderen over.
Bron: "Ondervoeding onderschat - de kosten van ondervoeding en het rendement van medische voeding", Lucy Kok, Robert Scholte en Carl Koopmans (stuurgroep ondervoeding), 2014.
https://www.stuurgroepondervoeding.nl/wp-content/uploads/2015/02/SEO-2014-11_Ondervoeding_onderschat.pdf
De bereikbare doelgroep ondervoede ouderen wordt ingeschat op >30.000 in Nederland. In Nederland hebben meer dan 200.000 ouderen te maken met ondervoeding. Naar verwachting staat 70% hiervan open voor ondersteuning door een digitale coach. Als we richten op de leeftijdsgroep tussen de 60 en 85 jaar, waarbij we ervan uitgaan dat een deel van deze doelgroep niet behandelbaar is (en daarmee buiten de doelgroep valt), blijft een bereikbare doelgroep van circa 30.000 ouderen over.
Bron: "Ondervoeding onderschat - de kosten van ondervoeding en het rendement van medische voeding", Lucy Kok, Robert Scholte en Carl Koopmans (stuurgroep ondervoeding), 2014.
https://www.stuurgroepondervoeding.nl/wp-content/uploads/2015/02/SEO-2014-11_Ondervoeding_onderschat.pdf
Verdienmodel
Middels pilots willen we de waarde (kwaliteit behandeling, kostenbesparing) hard maken, zodat bekostiging vanuit PGB of basisverzekering voor inzet van Liz mogelijk wordt.
Intellectueel eigendom
Het auteursrecht en intellectueel eigendom worden actief beschermd en in geval van plagiaat zal opgetreden worden.
Testen
Doelstelling testfase
De eerste testfase had tot doel de acceptatie van het concept van digitale coach Liz door senioren en zorgverleners te toetsen.
Beschrijving testfase
Middels online vragenlijsten (18 senioren), interviews (15 senioren) en en een veldtest (3 senioren en hun behandelaars) is data verzameld rond de thema's acceptatie, impact, usability, desirability, functionalities en design.
Aantal proefpersonen
De eerste testen zijn uitgevoerd met 18 senioren (vragenlijsten), 15 senioren (interviews), 3 senioren (veldtest) en 3 diëtisten (veldtest).
Testresultaten
De belangrijkste bevinding van de eerste testfase is dat diëtisten erg positief zijn over de voorgestelde oplossing - en dat Liz inspeelt op een urgent probleem. Daarbij geven de diëtisten aan dat juiste de eenvoudige functionaliteiten (reminders en monitoren op afstand) de grootste impact op korte termijn hebben.
De senioren gaven aan juist de menselijke variant van Liz aantrekkelijk te vinden. (In de test werden verschillende ontwerpen naast elkaar gelegd). De senioren zagen de waarde van reminders, feedback, recepten en informatie over voeding. Tegelijk gaven ze aan dat het belangrijk is dat de digitale coach niet 'betuttelend' overkomt.
De senioren gaven aan juist de menselijke variant van Liz aantrekkelijk te vinden. (In de test werden verschillende ontwerpen naast elkaar gelegd). De senioren zagen de waarde van reminders, feedback, recepten en informatie over voeding. Tegelijk gaven ze aan dat het belangrijk is dat de digitale coach niet 'betuttelend' overkomt.
Uitdagingen
* Het is belangrijk dat de digitale coach prettig gezelschap blijft, ook als de coach langere tijd in het huis van de patiënt blijft staan.
* Financiering via reguliere zorgvergoeding is een uitdaging.
* Financiering via reguliere zorgvergoeding is een uitdaging.
Pilot
Beschrijving pilotfase
De pilotfase had tot doel de effectiviteit, acceptatie en impact van Liz te testen in een veldtest. Het onderzoek is uitgevoerd met 5 patiënten en 5 diëtisten. Liz is gedurende een periode van twee weken per patiënt ingezet. Middels interviews vooraf en achteraf (zowel met patiënt als diëtist) zijn de ervaringen in kaart gebracht.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
De veldtest is uitgevoerd in samenwerking met het lectoraat Voeding en Diëtitiek van Hogeschool Arnhem Nijmegen, alsmede met diëtisten van verschillende organisaties.
Maatschappelijke effecten
Liz speelt in op meerdere maatschappelijke uitdagingen:
* Kostenbesparing in de zorg. Inzet van digitale oplossingen als Liz helpen om (op afstand) beter te monitoren en sturen, en daarmee kwaliteit van zorg te verhogen en kosten te besparen.
* Er wordt gestuurd op zelfredzaamheid. Liz helpt patiënten om zelf meer grip te krijgen op de behandeling en de resultaten.
* Door vergrijzing neemt het aantal ouderen toe, terwijl het aantal zorgplekken afneemt. Liz helpt ouderen om langer thuis te wonen in goede gezondheid.
* Kostenbesparing in de zorg. Inzet van digitale oplossingen als Liz helpen om (op afstand) beter te monitoren en sturen, en daarmee kwaliteit van zorg te verhogen en kosten te besparen.
* Er wordt gestuurd op zelfredzaamheid. Liz helpt patiënten om zelf meer grip te krijgen op de behandeling en de resultaten.
* Door vergrijzing neemt het aantal ouderen toe, terwijl het aantal zorgplekken afneemt. Liz helpt ouderen om langer thuis te wonen in goede gezondheid.
Onderzoeksresultaten
Resultaten worden op verzoek gedeeld.
Implementatie
Organisatie
Het concept Liz is ontwikkeld door ConnectedCare b.v. in Nijmegen.
In 2022-Q1 is Liz Health b.v. gestart die zich volledig zal richten op de commerciële doorontwikkeling van het product Liz.
In 2022-Q1 is Liz Health b.v. gestart die zich volledig zal richten op de commerciële doorontwikkeling van het product Liz.
Ondernemer
Martijn Vastenburg (dr.ir.) is de oprichter van ConnectedCare en werkt daarnaast als universitair docent op het gebied van persuasive technology bij TU Eindhoven en bij Radboud Universiteit. Hij heeft een achtergrond in Industrieel Ontwerpen (PhD) en informatica (MSc). Zijn onderzoek is gericht op service design, user engagement, persuasive technology, game-inspired system design en samenwerking in de zorg. Hij heeft ruime ervaring met nationale en internationale R&D-projecten. Hij heeft een sterk netwerk, zowel in de academische wereld als in de industrie, en meer dan 20 peer-reviewed artikelen. Martijn is gedreven om de resultaten van R&D-projecten naar de markt te brengen, wat heeft geleid tot strategische samenwerking met onder andere PostNL. Martijn heeft ervaring met het vermarkten van innovaties (HalloZorg), en wil met Liz een nieuwe stap zetten.
Implementatiestrategie
Liz Health b.v. zal zich richten op de ontwikkeling van het Liz platform. De IP, innovatie, implementatie en ondersteuning worden vanuit deze onderneming geregeld.
Voor de commerciële uitrol zal worden samengewerkt met strategische partners die reeds een sales netwerk in de zorg hebben. Gesprekken hiervoor lopen.
Op korte termijn ligt de focus op voorbeeldtrajecten en ambassadeurs. Zo wordt momenteel gewerkt aan trajecten met Liz in de context van voeding (met de HAN), ziekenhuiszorg (met RadboudUMC) en revalidatie (met een specialistisch ziekenhuis).
Voor de commerciële uitrol zal worden samengewerkt met strategische partners die reeds een sales netwerk in de zorg hebben. Gesprekken hiervoor lopen.
Op korte termijn ligt de focus op voorbeeldtrajecten en ambassadeurs. Zo wordt momenteel gewerkt aan trajecten met Liz in de context van voeding (met de HAN), ziekenhuiszorg (met RadboudUMC) en revalidatie (met een specialistisch ziekenhuis).
Communicatie en marketing
Voor de communicatie en marketing zal worden samengewerkt met strategische partners die reeds een sales netwerk in de zorg hebben.
De kernboodschap hierin is: met digitale zorgassistent Liz kan een zorgverlener op afstand gerichter behandelen, en Liz helpt patiënten op laagdrempelige wijze om de behandeling tot goed resultaat te brengen.
De kernboodschap hierin is: met digitale zorgassistent Liz kan een zorgverlener op afstand gerichter behandelen, en Liz helpt patiënten op laagdrempelige wijze om de behandeling tot goed resultaat te brengen.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Voor de productontwikkeling hebben we op basis van uitgebreide onderbouwing financiering ontvangen van ZonMW, RvO en EFRO.
Opschaling
Productontwikkeling
Het product Liz is als MVP in pilots getest. De productontwikkeling richt zich nu op de doorontwikkeling van de functionaliteiten van Liz en het dashboard voor de zorgprofessionals, zodat de waarde van Liz wordt vergroot, en Liz kan worden ingezet bij andere patiëntgroepen (bijvoorbeeld: revalidatie).
Internationale ambitie
De focus op korte termijn (2022) ligt op uitrol en groei in Nederland.
Het team heeft de ambitie om internationaal uit te rollen, waarbij eerst naar de Duitse markt wordt gekeken.
Het team heeft de ambitie om internationaal uit te rollen, waarbij eerst naar de Duitse markt wordt gekeken.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
11-100k
Financiële prognose
De financiële prognose is onderdeel van de (vertrouwelijke) business plannen.