Community

Wat is de sleutel tot een succesvolle zorginnovatie?

Geplaatst door Lieve Hendriks
Geplaatst op 05 januari 2021 om 20:51

In de tijd waarin ontwikkelingen op het gebied van robotica, domotica en big data elkaar in hoog tempo opvolgen, lijkt de langdurende zorg maar moeizaam mee te komen. Veel van de nieuwe innovaties zijn volop beschikbaar en laagdrempelig inzetbaar. Waarom worden ze dan toch niet volop gebruikt? Wat denk jij dat de sleutel is tot een succesvolle zorginnovatie?

223 keer bekeken
9 reacties
0 stemmen

Antwoorden

Gerard van Glabbeek
7 jan 2021

Dag Lieve,
een heel interessante vraag. Ik denk dat er meerdere sleutels nodig zijn. Maar voor mij begint het bij een heldere visie op innovatie en innoveren vanuit de behoefte. Daar mag dan een bestaande innovatie aan ten grondslag liggen. Voor mij implementeer je geen Medido of Tessa. Maar een andere manier van medicijn aanreiken of het ondersteunen in de dagstructuur. Doelbewust en doelgericht. Ben benieuwd wat anderen daarvan vinden.

  • ja0
Lieve Hendriks
7 jan 2021

Hallo Gerard,

Goed standpunt dat er meerdere sleutels nodig zijn. Ik ben het er zeker mee eens dat er een heldere visie op de innovatie moet zijn en dat er geïnnoveerd moet worden vanuit de behoefte. Begrijp ik goed uit je reactie dat je liever ziet dat er bijvoorbeeld programma's i.p.v. producten geïnnoveerd worden in het ondersteunen van de dagstructuur?

Ik kijk uit naar je reactie!

  • ja0
Jan Verdonk
7 jan 2021

Dag Lieve,
Inderdaad een interessante vraag. Mijn ervaring is dat er van veel innovaties te weinig gebruik wordt gemaakt omdat onvoldoende duidelijk is wat de nadelen zijn voor de cliënt. Ik noem als voorbeeld het aan- en uittrekken van steunkousen. Hiervoor zijn heel veel hulpmiddelen op de markt maar de zorg, die vele malen duurder is, is hier nog best druk mee. Voor veel cliënten zijn echter die dagelijkse momenten dat er specifieke aandacht voor en contact met hen is veel belangrijker dan het feit dat dit zelfstandig kan. Sociaal contact wint het van zelfstandigheid. Ga dus op zoek naar wat belemmert, zorg voor een oplossing en de acceptatie van de innovatie zal fors worden verhoogd. En dit dient per innovatie bekeken te worden.

  • ja0
Lieve Hendriks
7 jan 2021

Hallo Jan,

Je benoemt een mooi praktijkvoorbeeld. Heb je toevallig ook een voorbeeld van een innovatie waar je enthousiast over bent? Daar waar je ziet dat het sociale contact het alsnog wint van de zelfstandigheid maar het toch een functionele innovatie is?

Ik kijk uit naar je reactie!

  • ja0
Wil Peters
30 apr 2021

Het ligt eraan wat je succesvol noemt. en voor wie? voor de uitvinder, voor de investeerder. ( crowdfunding, angel investors, business accellerators en venture capitalists), voor het subsidieaanvraag adviesbureau, voor je per uur betaalde businesscoach, voor de subsidieverstrekker, voor de gebruiker of voor de externe businesscoach voor de verzekeraar of voor de betalende klant? Elk heeft zijn eigen definitie(wensen en eisen) van een succesvolle innovatie, die mogelijk verandert gedurende de fasen van evolutie van van de innovatie. 9 van de 10 keer gaan goede ideeën ergens fout in de verschillende fasen, omdat je te laat schakelt. Geluk, een turbulente tijd/economie en het tij mee hebben helpt natuurlijk. In elk geval heb je geen enkele zekerheid dat de volgende stap/deadline/resultaat gehaald wordt. Bovendien veranderen de eisen van de partijen voortdurend. In elke fase zijn er kapers op de kust die graag met je innovatie willen kapen of torpederen. Een tip zoek mensen die je kunt vertrouwen en die met je willen sparren. zodra er geld verdiend kan worden leer je je vertrouwelingen pas echt kennen. Achteraf kan je pas zeggen dat het gelukt is. een 2e keer zal het niet lukken omdat de markten weer veranderen. " Het conservatisme en het risico mijdend gedrag i.v.m. aansprakelijkheid van de actoren in zorgmarkt, maakt dat je kansen in andere marktsectoren ALTIJD(ik herhaal ALTIJD) meer kans van slagen hebben. De zorgmarkt wordt grotendeel bepaald door lobbyclubs die de consensus stemming macht proberen vast te houden. Er wordt jaarlijks meer dan een Miljard uitgegeven aan lobby werk. https://farmaactueel.nl/nieuws/lobbyen-in-de-zorg-kost-een-miljard/
Wellicht kan je nog ideeën opdoen in mijn posts: "waarom zorginnovaties altijd duurder zijn.

  • ja1
Wil Peters
30 apr 2021

Lieve, Ik heb een paar lees tip voor je: "the old man Goriot" geschreven door Honeré de Balzac in 1819 over de perverse (en corrupte) cultuur in sociëty/elite/monopolisten of innovator : "Don Quichot de la Mancha" van Miguel de Cervantes. (vechtend tegen bestaande systemen, instituten denk ook aan de lobbyisten). Wat je daarin leest is nog steeds actueel gangbaar.

  • ja1
Wil Peters
1 mei 2021

Het ligt eraan wat je succesvol noemt. en voor wie? voor de uitvinder, voor de investeerder. ( crowdfunding, angel investors, business accellerators en venture capitalists), voor het subsidieaanvraag adviesbureau, voor je per uur betaalde businesscoach, voor de subsidieverstrekker, voor de gebruiker of voor de externe businesscoach voor de verzekeraar of voor de betalende klant? Elk heeft zijn eigen definitie(wensen en eisen) van een succesvolle innovatie, die mogelijk verandert gedurende de fasen van evolutie van van de innovatie. 9 van de 10 keer gaan goede ideeën ergens fout in de verschillende fasen, omdat je te laat schakelt. Geluk, een turbulente tijd/economie en het tij mee hebben helpt natuurlijk. In elk geval heb je geen enkele zekerheid dat de volgende stap/deadline/resultaat gehaald wordt. Bovendien veranderen de eisen van de partijen voortdurend. In elke fase zijn er kapers op de kust die graag met je innovatie willen kapen of torpederen. Een tip zoek mensen die je kunt vertrouwen en die met je willen sparren. zodra er geld verdiend kan worden leer je je vertrouwelingen pas echt kennen. Achteraf kan je pas zeggen dat het gelukt is. een 2e keer zal het niet lukken omdat de markten weer veranderen. " Het conservatisme en het risico mijdend gedrag i.v.m. aansprakelijkheid van de actoren in zorgmarkt, maakt dat je kansen in andere marktsectoren ALTIJD(ik herhaal ALTIJD) meer kans van slagen hebben. De zorgmarkt wordt grotendeel bepaald door lobbyclubs die de consensus stemming macht proberen vast te houden. Er wordt jaarlijks meer dan een Miljard uitgegeven aan lobby werk. https://farmaactueel.nl/nieuws/lobbyen-in-de-zorg-kost-een-miljard/
Wellicht kan je nog ideeën opdoen in mijn posts: "waarom zorginnovaties altijd duurder zijn.

  • ja0
Wil Peters
1 mei 2021

Sorry, dubbel kan verwijderd worden!

  • ja0
Wil Peters
1 mei 2021

Er bestaat een verschil in de definitie van innoveren door de verschillende partijen. tussen innoveren(het bedenken en maken) en een innovatie kiezen en implementeren in een organisatie. De eerste innovatie meestal door of met een technische bedrijf en de tweede innovatie: het kiezen en implementeren gebeurd door een Zorgorganisatie met ondersteuning van consultancy bureau.
Zolang de zorg(wie is de zorg wie heeft de macht? wie bepaald? Wie betaald? zelf geen lange termijn beeld heeft wat men wilt hebben kan er geen goede innovatie gekozen worden. Bijna niemand durft boven het maaiveld uit te komen.

Een andere leestip is ook “the call of the wild” van Jack London het leven van een hond(innovator) tijdens de goldrush(1903). iedereen verdient aan de goldrush behalve de goudzoeker zelf. Je leest hierin dat dat een hond(innovator) gebruikt wordt(verdienmodel voor een ander(denk aan belanghebbenden, financiers, adviseurs, opleidingen, lobbyisten, concurrenten).

  • ja0