Welshop
Welshop biedt burgers die aan de slag willen met mentale groei de keuze uit een aantal producten die allemaal gebaseerd zijn op online coaching. Online coaching betekent dat klanten een ervaren en vakkundige coach krijgen waarmee zij online contact hebben, bijvoorbeeld via videobellen of chat.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Welshop biedt burgers die aan de slag willen met mentale groei de keuze uit een aantal producten die allemaal gebaseerd zijn op online coaching. Online coaching betekent dat klanten een ervaren en vakkundige coach krijgen waarmee zij online contact hebben, bijvoorbeeld via videobellen of chat. Daarnaast wordt bij de meeste producten ook gebruikt van online modules; trainingen die via internet gevolgd kunnen worden. De coach begeleidt dit en helpt de klant waar mogelijk en nodig verder. Klanten kunnen zelf betalen, maar het is ook mogelijk dat zorgverzekeraars, werkgevers of anderen de producten betalen. We zijn in gesprek met meerdere zorgverzekeraars over het opnemen van de Welshop-producten in de aanvullende verzekering.
Probleemstelling
Specialistische kennis uit de psychiatrie wordt nu ingezet voor een kleine groep GGZ-cliënten, terwijl een op de vier Nederlanders in zijn of haar leven te maken krijgt met psychische problemen. Bestaande (online) alternatieven zijn op dit moment moeilijk te vinden en het is voor burgers lastig daaruit een keuze te maken.
Daarnaast heeft de GGZ (en de zorg in het algemeen) te maken met twee moeilijk oplosbare problemen. Ten eerste lopen de kosten van de gezondheidszorg steeds verder op en daarbinnen stijgen de kosten in de GGZ het hardst. Ten tweede is er een, naar het zich laat aanzien, structureel tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel. Hierdoor ontstaan aanzienlijke wachtlijsten en krijgen mensen niet de hulp die ze nodig hebben.
Daarnaast heeft de GGZ (en de zorg in het algemeen) te maken met twee moeilijk oplosbare problemen. Ten eerste lopen de kosten van de gezondheidszorg steeds verder op en daarbinnen stijgen de kosten in de GGZ het hardst. Ten tweede is er een, naar het zich laat aanzien, structureel tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel. Hierdoor ontstaan aanzienlijke wachtlijsten en krijgen mensen niet de hulp die ze nodig hebben.
Oplossing
Door kennis uit de GGZ breder in te zetten voor preventie en mentale groei kunnen (veel) meer mensen profiteren van deze expertise. Welshop biedt mensen een zeer gebruiksvriendelijke en herkenbare vorm (webwinkel) om producten te zoeken, bekijken, vergelijken en aan te schaffen. Deze producten kunnen geleverd worden door meerdere aanbieders, waarbij iedere aanbieder zich focust op zijn ‘pareltjes’, onderwerpen waarop zij specifieke expertise hebben. We zijn hierover met meerdere GGZ-aanbieders in gesprek.
Door mensen op deze manier eerder kwalitatief goede hulp te bieden tegen lagere kosten, wordt erger voorkomen en zullen er tevens minder mensen de reguliere GGZ instromen. Dit levert aanzienlijke besparingen op, niet alleen binnen de zorg, maar ook daarbuiten in de vorm van lagere maatschappelijke kosten als gevolg van niet-functioneren en het optreden van crisissituaties.
Inzet van Welshop zorgt daarnaast voor inzicht in de drijfveren en voorkeuren van mensen. Met deze data kan zorgaanbod beter worden toegesneden op de behoefte.
Door mensen op deze manier eerder kwalitatief goede hulp te bieden tegen lagere kosten, wordt erger voorkomen en zullen er tevens minder mensen de reguliere GGZ instromen. Dit levert aanzienlijke besparingen op, niet alleen binnen de zorg, maar ook daarbuiten in de vorm van lagere maatschappelijke kosten als gevolg van niet-functioneren en het optreden van crisissituaties.
Inzet van Welshop zorgt daarnaast voor inzicht in de drijfveren en voorkeuren van mensen. Met deze data kan zorgaanbod beter worden toegesneden op de behoefte.
Unieke kenmerken
Welshop is uniek omdat de hele keten van klant tot en met online coach is gevat in een voor ieder herkenbaar Webshop concept.
En omdat het product met de lean start-up methode is opgezet. Continu is gekeken naar de klantvraag. De klant krijgt daarmee echt de regie.
En omdat het product met de lean start-up methode is opgezet. Continu is gekeken naar de klantvraag. De klant krijgt daarmee echt de regie.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Met Welshop, de eerste Nederlandse webshop voor jouw geestelijk welzijn, willen we iedereen die aan de slag gaat met mentale groei een aantal interessante online producten bieden. Door zelf producten te selecteren en aan te schaffen kun jij zelf (mee) bepalen wat de beste aanpak is voor jouw eigen mentale groei of herstel. In Welshop bieden we kwalitatief goede producten ondersteund door gecertificeerde coaches, waarmee je als cliënt in zorg, medewerker van een bedrijf of ‘gewoon als burger’ snel aan de slag kunt, wel of niet vergoed door je zorgverzekeraar. Welshop is een initiatief van GGzE, instelling voor Geestelijke Gezondheidszorg in Eindhoven, voor iedereen in Nederland.
Video of animatie
Concurrentie
Met online coaching positioneren we ons tussen enerzijds aanbieders van zelfhulp en anderzijds GGZ-aanbieders. Hiermee bieden we een ‘best of both worlds’-oplossing:
• Ten opzichte van aanbieders van zelfhulp bieden we aan mensen een kwalitatief beter alternatief met een grotere kans op succes. Met name door de begeleiding door een gecertificeerde coach.
• Ten opzichte van ‘reguliere’ aanbieders van geestelijke gezondheidszorg in het traditionele zorgsysteem, bieden we een veel toegankelijker, laagdrempeliger en goedkoper alternatief.
• Ten opzichte van aanbieders van zelfhulp bieden we aan mensen een kwalitatief beter alternatief met een grotere kans op succes. Met name door de begeleiding door een gecertificeerde coach.
• Ten opzichte van ‘reguliere’ aanbieders van geestelijke gezondheidszorg in het traditionele zorgsysteem, bieden we een veel toegankelijker, laagdrempeliger en goedkoper alternatief.
Doelgroep
Voor iedereen die online aan zijn mentale gezondheid wil werken
Verdienmodel
Het verdienmodel is gebaseerd op twee pijlers:
• Een fee per aanbieder. Elke aanbieder van producten in de Welshop betaalt een vaste jaarlijkse fee.
• Een opslag per verkocht product.
Daarnaast wordt consultancy aangeboden aan aanbieders die hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van producten.
• Een fee per aanbieder. Elke aanbieder van producten in de Welshop betaalt een vaste jaarlijkse fee.
• Een opslag per verkocht product.
Daarnaast wordt consultancy aangeboden aan aanbieders die hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van producten.
Intellectueel eigendom
Het concept en al het ontwikkelde materiaal is eigendom van GGZ Eindhoven.
Testen
Doelstelling testfase
Levert een webshop metafoor voldoende vertrouwen en gebruikersgemak op bij klanten die op zoek zijn naar geestelijke ondersteuning;
-zonder lastige check-out
-met een bepaalde funfactor
-helderheid over betaalmethoden en vergoedingen
-welke producten passen wel en welke niet
In de testfase heeft Welshop zich geconcentreerd op die vraag. De eindgebruiker is vanaf dag één betrokken bij de ontwikkeling.
-zonder lastige check-out
-met een bepaalde funfactor
-helderheid over betaalmethoden en vergoedingen
-welke producten passen wel en welke niet
In de testfase heeft Welshop zich geconcentreerd op die vraag. De eindgebruiker is vanaf dag één betrokken bij de ontwikkeling.
Beschrijving testfase
De testfase is opgesplitst in een Alpha en Betafase.
Alpha fase (3 testen)
In de alpha fase was de website niet publiek beschikbaar en zijnproefpersonen op het eLab van GGzE uitgenodigd voor deelname. Voor iedere deelnemer is een thuissituatie nagebootst en zijn simpele opdrachten gegeven; "Je hebt slaapproblemen en vernomen van een vrienden dat je op welshop.nl daarbij hulp kunt krijgen". Kan je een product aanschaffen?". Een helpdesk op dezelfde locatie was bij eventuele vragen beschikbaar.
Beta fase (2 testen)
In de Beta fase was Welshop publiek beschikbaar en is een testpanel gevraagd op afstand vanaf een eigen omgeving customer journeys te doorlopen.
Alpha fase (3 testen)
In de alpha fase was de website niet publiek beschikbaar en zijnproefpersonen op het eLab van GGzE uitgenodigd voor deelname. Voor iedere deelnemer is een thuissituatie nagebootst en zijn simpele opdrachten gegeven; "Je hebt slaapproblemen en vernomen van een vrienden dat je op welshop.nl daarbij hulp kunt krijgen". Kan je een product aanschaffen?". Een helpdesk op dezelfde locatie was bij eventuele vragen beschikbaar.
Beta fase (2 testen)
In de Beta fase was Welshop publiek beschikbaar en is een testpanel gevraagd op afstand vanaf een eigen omgeving customer journeys te doorlopen.
Aantal proefpersonen
Per test gemiddeld 15 personen in een mix van coaches, scholieren, studenten, ouders, ervaringsdeskundigen en cliënten van GGzE
De uitdaging voor het testteam lag erin om een breed mogelijke doelgroep bereid te vinden meer dan een dag te steken in het testen van zowel een grof concept (Alpha) tot en met een shop waar ze daadwerkelijk producten konden afnemen (Beta).
De uitdaging voor het testteam lag erin om een breed mogelijke doelgroep bereid te vinden meer dan een dag te steken in het testen van zowel een grof concept (Alpha) tot en met een shop waar ze daadwerkelijk producten konden afnemen (Beta).
Testresultaten
Door de verschillende fases heen hebben we een schat aan informatie boven water gekregen. Zowel over de tone of voice (hoe Welshop klanten aanspreekt) als het operationeel borgen van bestellingen. Wat heeft een instelling als GGzE bijvoorbeeld nodig om een bestelling snel en effectief te kunnen leveren.
De resultaten hebben geleid tot een goed beeld over de propositie, soort producten en de markt fit.
De resultaten hebben geleid tot een goed beeld over de propositie, soort producten en de markt fit.
Uitdagingen
De testfase heeft laten zien dat het koppelen van GGZ kennis en kunde aan een doelgroep met minder affiniteit met de GGZ veel aandacht vergt. Niet alleen het taalgebruik, de onboarding en toe te passen technieken maar het besef dat je in de klantreis als instelling geen misstap kunt maken. Op alle fronten dient de klant voorop te staan. Vanaf de homepage tot het laatste contact met een coach die je te woord heeft gestaan. In die zien is Welshop een echte eye-opener voor een instelling en het team dat aan een dergelijke product bouwt.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Momenteel verkeert Welshop in een pilotfase waar echte producten worden geleverd.
Door het toepassen van kortingsvouchers waarmee producten door klanten met 100% korting zijn af te rekenen kunnen we verschil in op diverse afzetmarkten/doelgroepen/keuze in soort product testen. Uiteraard volledig anoniem.
Door het toepassen van kortingsvouchers waarmee producten door klanten met 100% korting zijn af te rekenen kunnen we verschil in op diverse afzetmarkten/doelgroepen/keuze in soort product testen. Uiteraard volledig anoniem.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
GGzE Direct
GGzE HRM
2 zorgverzekeraars
HRM afdeling commerciële partij
GGzE HRM
2 zorgverzekeraars
HRM afdeling commerciële partij
Maatschappelijke effecten
Door de brug te slaan tussen behandelaren en coaches die hun gezamenlijke expertise inzetten verwachten we op diverse fronten een maatschappelijk effect te kunnen bewerkstelligen.
-verkorten wachtlijsten
-producten en diensten die echt werken aan een groot publiek aanbieden
-kostenbesparing in specialistische GGZ door preventie en inzet van Welshop resources
-verkorten wachtlijsten
-producten en diensten die echt werken aan een groot publiek aanbieden
-kostenbesparing in specialistische GGZ door preventie en inzet van Welshop resources
Onderzoeksresultaten
In dit stadium kunnen we geen onderzoeksresultaten tonen en alleen aangeven dat de conversie vanuit Welshop naar de producten door de uitgebreide Alpha en Beta testen uitstekend verloopt.
Inmiddels is duidelijk geworden dat zelfhulp (zonder begeleiding van coaches in welke vorm dan ook) zeer laag gewaardeerd wordt door gebruikers. Welshop zal zich meer en meer richten op dit aspect en naar alle waarschijnlijkheid een aantal zaken procedureel en conceptueel aanpassen.
Inmiddels is duidelijk geworden dat zelfhulp (zonder begeleiding van coaches in welke vorm dan ook) zeer laag gewaardeerd wordt door gebruikers. Welshop zal zich meer en meer richten op dit aspect en naar alle waarschijnlijkheid een aantal zaken procedureel en conceptueel aanpassen.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Onafhankelijke BV.
Directeur (0,5 fte)
eHealth consultant (0,5 fte)
Platform developer (0,5 fte)
Marketeer/sales director (0,8 fte)
Product developer (0,5 fte)
Inhuren
Financieel adviseur / accountant
Webbureau
Klantenservice
Afhankelijk van focus:
Tekstschrijver / contentspecialist
SEO-specialist
Directeur (0,5 fte)
eHealth consultant (0,5 fte)
Platform developer (0,5 fte)
Marketeer/sales director (0,8 fte)
Product developer (0,5 fte)
Inhuren
Financieel adviseur / accountant
Webbureau
Klantenservice
Afhankelijk van focus:
Tekstschrijver / contentspecialist
SEO-specialist
Ondernemer
Huidige Welshop team met projectleider Irene Helderman, innovatiemanager Zorg & Ict GGzE, met uitbreiding/ vervanging waar nodig.
Implementatiestrategie
Welshop zet in op benaderen van diverse marktkanalen. GGz's, zorgverekeraars, bedrijven, gemeentes, onderwijsinstellingen. om zo cliënten, klanten, burgers, medewerkers en studenten te bereiken,.
Communicatie en marketing
Focus op marketing: zorgen dat anderen via hun kanalen reclame maken voor de producten in Welshop
Zorgverzekeraars
MIND, 113online, Dag vd Psychiatrie, etc.
Magazines, sites
Brancheorganisaties
Centrale focus op producten, niet op de winkel
Campagnes rond een product of thema
Geen directe sales
Zorgverzekeraars
MIND, 113online, Dag vd Psychiatrie, etc.
Magazines, sites
Brancheorganisaties
Centrale focus op producten, niet op de winkel
Campagnes rond een product of thema
Geen directe sales
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Welshop is gelanceerd in aanwezigheid van Staatsecretaris Blokhuis januari 2018 tijdens de eHealth week.
Welshop is geselecteerd om te komen pitchen tijdens de GROZ Investeerders & Financiers Kick-off Meeting januari 2019.
Welshop is geselecteerd om te komen pitchen tijdens de GROZ Investeerders & Financiers Kick-off Meeting januari 2019.
Opschaling
Productontwikkeling
Verbreden van systeem zodat meerdere leveranciers kunnen bedienen en het aansluiten op beschikbare api's
Service en support diensten
Aansluiten marketing kanalen.
online delen van ervaringen online coaching met professionals en diverse instellingen.
Service en support diensten
Aansluiten marketing kanalen.
online delen van ervaringen online coaching met professionals en diverse instellingen.
Groeiscenario
Drie op de vier volwassenen hebben het afgelopen half jaar online naar gezondheidsinformatie gezocht. Per jaar ervaart gemiddeld zo’n 14% van de volwassenen psychische klachten. Daarnaast is er een flinke groep mensen die weliswaar geen psychische klachten ervaart maar wel wil werken aan mentale groei. Een deel daarvan is online op zoek naar oplossingen voor mentale problemen of naar online mogelijkheden voor mentale groei. Op basis van bovenstaande cijfers en onze gesprekken met testpersonen schatten we dat deze groep aanzienlijk is, precieze cijfers zijn hier niet van.
We willen met name indirecte verkoopkanalen inzetten om deze doelgroep te bereiken. We zijn hierover in gesprek met zorgverzekeraars, bedrijven en zorgorganisaties. Met een paar bedrijven hebben we een testtraject afgesproken. Daarnaast wordt Welshop op dit moment ingezet voor medewerkers van GGzE.
We willen met name indirecte verkoopkanalen inzetten om deze doelgroep te bereiken. We zijn hierover in gesprek met zorgverzekeraars, bedrijven en zorgorganisaties. Met een paar bedrijven hebben we een testtraject afgesproken. Daarnaast wordt Welshop op dit moment ingezet voor medewerkers van GGzE.
Planning
Om de onafhankelijkheid van de Welshop te borgen (dit is een wens bij zowel zorgverzekeraars als andere aanbieders) wordt Welshop in twee stappen als onafhankelijke BV in de markt gepositioneerd:
1. Q1 2019: Welshop wordt een aparte BV binnen het GGzE-concern.
2. Q1/Q2 2019:
a. Toevoegen van kwalitatief hoogstaande coachingproducten aan Welshop. Vanuit Welshop ondersteunen we GGzE en andere mogelijke aanbieders in de doorontwikkeling hiervan.
b. Toevoegen verkoopkanalen (bijv. gemeentes, verzekeraars en werkgevers). Op dit moment zijn we hierover in gesprek met verschillende organisaties, waaronder twee zorgverzekeraars.
3. Q3/Q4 2019: Welshop wordt als autonome BV buiten het GGzE-concern geplaatst. Deze stap wordt gezet nadat voldoende aandeelhouders zijn gevonden voor de financiering van de exploitatie.
4. Q3/Q4 2019:
a. Verdere uitbreiding productaanbod, o.a. door toevoegen andere aanbieders.
b. Verkoopkanalen uitbreiden.
Technisch is de Welshop in grote lijnen gereed. De focus ligt met name op het vergroten van het productaanbod en het vinden en inzetten van verkoopkanalen. Afhankelijk van ervaringen in de markt en de wensen van aanbieders en aandeelhouders zullen daarnaast nog kleinere aanpassingen aan de webwinkel gemaakt moeten worden.
1. Q1 2019: Welshop wordt een aparte BV binnen het GGzE-concern.
2. Q1/Q2 2019:
a. Toevoegen van kwalitatief hoogstaande coachingproducten aan Welshop. Vanuit Welshop ondersteunen we GGzE en andere mogelijke aanbieders in de doorontwikkeling hiervan.
b. Toevoegen verkoopkanalen (bijv. gemeentes, verzekeraars en werkgevers). Op dit moment zijn we hierover in gesprek met verschillende organisaties, waaronder twee zorgverzekeraars.
3. Q3/Q4 2019: Welshop wordt als autonome BV buiten het GGzE-concern geplaatst. Deze stap wordt gezet nadat voldoende aandeelhouders zijn gevonden voor de financiering van de exploitatie.
4. Q3/Q4 2019:
a. Verdere uitbreiding productaanbod, o.a. door toevoegen andere aanbieders.
b. Verkoopkanalen uitbreiden.
Technisch is de Welshop in grote lijnen gereed. De focus ligt met name op het vergroten van het productaanbod en het vinden en inzetten van verkoopkanalen. Afhankelijk van ervaringen in de markt en de wensen van aanbieders en aandeelhouders zullen daarnaast nog kleinere aanpassingen aan de webwinkel gemaakt moeten worden.
Internationale ambitie
geen
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
0-10k
Financiële prognose
Voor de exploitatie, uitbouw en marktontwikkeling schatten we in dat er jaarlijks een investering van € 450K nodig is. We verwachten over drie jaar rendabel te kunnen zijn, uitgaande van € 300K fees per aanbieder en € 190K opbrengst uit verkopen. Uitgaande van een progressieve groei van inkomsten leidt dit tot een geschatte financiële behoefte van € 800K gedurende drie jaar.