Vitaliq
Data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, wat vervolgens met de gebruiker wordt gedeeld. Door deze inzichten te delen met de gebruiker krijgt de gebruiker inzicht in zijn levensstijl en zo de mogelijkheid zijn/haar levensstijl te verbeteren.

Noord-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, wat vervolgens met de gebruiker wordt gedeeld. Door deze inzichten, i.c.m. persoonlijke boodschappen en doelstellingen, te delen met de gebruiker krijgt de gebruiker inzicht in zijn levensstijl en gezondheid, en zodoende de mogelijkheid zijn/haar levensstijl te verbeteren.
Probleemstelling
Werknemers hebben een grotere kans om een burnout te krijgen dan ooit tevoren. In Nederland heeft momenteel 1 op de 7 werknemers burnout-gerelateerde klachten. Uiteraard is het laatste wat een werkgever wilt dat haar werknemers een burnout krijgen. Allereerst en voornamelijk omdat een werkgever zich bekommert om haar werknemers en ernaar streeft een zo'n gezond mogelijke werkomgeving te creëeren, maar ook omdat een werknemer die thuis zit met een burnout tot veel extra uitgaven leiden voor een werkgever.
Het is echter moeilijk voor een werkgever om een burnout tijdig te herkennen bij een werknemer. Op het moment dat een werkgever een burnout bij een werknemer wel herkent is het vaak al te laat of handelen werknemers niet of onvoldoende naar de signalen die zij krijgen van de buitenwereld. Dit is een grote gemiste kans voor werkgevers en de preventieve gezondheidszorg in het algemeen, omdat burnout-gerelateerd symptomen vaak al lange tijd zichtbaar en meetbaar zijn, voordat de burnout daadwerkelijk zijn intrede doet. Als werknemers in staat zouden worden gesteld om tijdig inzicht te krijgen in het feit dat zij burnout-gerelateerde symptomen hebben, dan zou een burnout mogelijk voorkomen kunnen worden voordat die daadwerkelijk zijn intrede doet.
Het is echter moeilijk voor een werkgever om een burnout tijdig te herkennen bij een werknemer. Op het moment dat een werkgever een burnout bij een werknemer wel herkent is het vaak al te laat of handelen werknemers niet of onvoldoende naar de signalen die zij krijgen van de buitenwereld. Dit is een grote gemiste kans voor werkgevers en de preventieve gezondheidszorg in het algemeen, omdat burnout-gerelateerd symptomen vaak al lange tijd zichtbaar en meetbaar zijn, voordat de burnout daadwerkelijk zijn intrede doet. Als werknemers in staat zouden worden gesteld om tijdig inzicht te krijgen in het feit dat zij burnout-gerelateerde symptomen hebben, dan zou een burnout mogelijk voorkomen kunnen worden voordat die daadwerkelijk zijn intrede doet.
Oplossing
HealthBud stelt een omgeving (bijv. een app) beschikbaar via de werkgever waar werknemers al hun persoonlijke gezondheidsata kunnen aggregeren, relevante inzichten worden gepresenteerd aan de werknemer en waar persoonlijke doelstellingen en boodschappen worden gecommuniceerd naar de werknemer. Dit zal allemaal onder de vlag van de werkgever gebeuren (HealthBud is als partij niet zichtbaar voor de werknemer). Alle persoonlijke gezondheidsdata wordt verzameld en geaggregeerd op basis van het BYOD (bring your own device) principe. Dit houdt in dat HealthBud zelf niet expliciet data uitvraagt, maar enkel data aggregeert die de werknemer verzamelt via andere apps, wearables en smart devices. Deze persoonlijke gezondheidsdata wordt verrijkt met externe data die het HealthBud platform verzameld.
Al deze data wordt vervolgens geaggregeerd en er wordt een verrijkte gezondheidsmetascore getoond aan de werknemer. Deze metascore is gebaseerd op meerdere levensstijl domeinen, die samen de algemene gezondheid vormen (bijvoorbeeld: slaap, voeding, beweging, etc.). De metascore wordt gevolgd over tijd, en als de werknemer in een bepaald levensstijl domein minder scoort, zal dit ook effect hebben op de metascore. Bijvoorbeeld, de werknemer meet zijn slaapkwaliteit via de Sleep Cycle app en slaapt vervolgens een tijd minder goed. Dit zal invloed hebben op de algemene gezondheid en heeft daarom effect op de metascore. Door dit naar de werknemer te signaleren d.m.v. persoonlijke boodschappen zal de werknemer bewust worden van de verbetering of verslechtering van zijn/haar gezondheid, en in staat worden gesteld daar naar te handelen (in het geval van een verslechtering). Ook kan de werknemer doelen stellen en beloningen behalen op basis van verbeteringen in de levensstijl, dit moet werknemer stimuleren gezonder te gaan leven.
Wanneer een werknemer burnout-gerelateerde symptomen heeft (bijvoorbeeld: hogere rusthartslag, minder tijd besteed aan sporten, lagere slaapkwaliteit), zal zich dit uiten in een van de verschillende levensstijl domeinen. Zodra de score in een levensstijl domein naar beneden gaat, zal dit worden gesignaleerd aan de werknemer en zal de werknemer worden gestimuleerd worden de levensstijl m.b.t. dit domein weer te verbeteren. Bij meerdere zorgwekkende indicatoren zal er gecommuniceerd worden naar de werknemer waarbij de werknemer hulp wordt geboden om deze negatieve trend te doorbreken. Werkgevers kunnen zelf bepalen wat voor type communicatie er gedaan wordt.
Werkgevers hebben geen toegang tot de gezondheidsdata van hun werknemers, ook niet als deze data geanonimiseerd of geaggregeerd is. De waarde voor de werkgever zit hem voornamelijk in hun werknemers de mogelijkheid te bieden een gezonder leven te leiden.
Al deze data wordt vervolgens geaggregeerd en er wordt een verrijkte gezondheidsmetascore getoond aan de werknemer. Deze metascore is gebaseerd op meerdere levensstijl domeinen, die samen de algemene gezondheid vormen (bijvoorbeeld: slaap, voeding, beweging, etc.). De metascore wordt gevolgd over tijd, en als de werknemer in een bepaald levensstijl domein minder scoort, zal dit ook effect hebben op de metascore. Bijvoorbeeld, de werknemer meet zijn slaapkwaliteit via de Sleep Cycle app en slaapt vervolgens een tijd minder goed. Dit zal invloed hebben op de algemene gezondheid en heeft daarom effect op de metascore. Door dit naar de werknemer te signaleren d.m.v. persoonlijke boodschappen zal de werknemer bewust worden van de verbetering of verslechtering van zijn/haar gezondheid, en in staat worden gesteld daar naar te handelen (in het geval van een verslechtering). Ook kan de werknemer doelen stellen en beloningen behalen op basis van verbeteringen in de levensstijl, dit moet werknemer stimuleren gezonder te gaan leven.
Wanneer een werknemer burnout-gerelateerde symptomen heeft (bijvoorbeeld: hogere rusthartslag, minder tijd besteed aan sporten, lagere slaapkwaliteit), zal zich dit uiten in een van de verschillende levensstijl domeinen. Zodra de score in een levensstijl domein naar beneden gaat, zal dit worden gesignaleerd aan de werknemer en zal de werknemer worden gestimuleerd worden de levensstijl m.b.t. dit domein weer te verbeteren. Bij meerdere zorgwekkende indicatoren zal er gecommuniceerd worden naar de werknemer waarbij de werknemer hulp wordt geboden om deze negatieve trend te doorbreken. Werkgevers kunnen zelf bepalen wat voor type communicatie er gedaan wordt.
Werkgevers hebben geen toegang tot de gezondheidsdata van hun werknemers, ook niet als deze data geanonimiseerd of geaggregeerd is. De waarde voor de werkgever zit hem voornamelijk in hun werknemers de mogelijkheid te bieden een gezonder leven te leiden.
Unieke kenmerken
(1) HealthBud predikt een data-gedreven benadering van levensstijl- en gezondheidsmonitoring. Dit in tegenstelling tot veel van de partijen die actief zijn in deze sector, maar vanuit de medische hoek komen. Met een groeiende nadruk op data in deze sector zal dit HealthBud in staat stellen sneller te groeien en meer te innoveren dan haar concurrenten, omdat de grote uitdaging in deze sector is hoe er relevante inzichten uit deze data getrokken kunnen worden.
(2) HealthBud heeft een jong, modern technologieplatform. Naarmate er meer apps, wearables en andere smart devices beschikbaar zullen worden zal er (a) meer data verzameld gaan worden en (b) meer databronnen moeten worden aangesloten aan het HealthBud platform. Doordat HealthBud een jong, modern technologieplatform heeft kan zij dit sneller doen dan de traditionele concurrenten. Daarnaast is het HealthBud platform in-house gebouwd waardoor er snel nieuwe functionaliteiten ontwikkeld kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars.
(3) Er wordt enkel data verzameld uit bronnen die via een API data beschikbaar stellen aan externen. Dit geeft werknemers de gelegenheid om hun eigen favoriete apps, wearables en smart devices te blijven gebruiken (waarvan de data vervolgens automatisch wordt geüpload naar het HealthBud platform) en vereist geen extra handmatige input in de HealthBud. Dit geeft het HealthBud platform ook de gelegenheid makkelijk en snel (technisch) te schalen.
(2) HealthBud heeft een jong, modern technologieplatform. Naarmate er meer apps, wearables en andere smart devices beschikbaar zullen worden zal er (a) meer data verzameld gaan worden en (b) meer databronnen moeten worden aangesloten aan het HealthBud platform. Doordat HealthBud een jong, modern technologieplatform heeft kan zij dit sneller doen dan de traditionele concurrenten. Daarnaast is het HealthBud platform in-house gebouwd waardoor er snel nieuwe functionaliteiten ontwikkeld kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars.
(3) Er wordt enkel data verzameld uit bronnen die via een API data beschikbaar stellen aan externen. Dit geeft werknemers de gelegenheid om hun eigen favoriete apps, wearables en smart devices te blijven gebruiken (waarvan de data vervolgens automatisch wordt geüpload naar het HealthBud platform) en vereist geen extra handmatige input in de HealthBud. Dit geeft het HealthBud platform ook de gelegenheid makkelijk en snel (technisch) te schalen.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
HealthBud stelt een omgeving (bijv. een app) beschikbaar via de werkgever waar werknemers al hun persoonlijke gezondheidsata kunnen aggregeren, relevante inzichten worden gepresenteerd aan de werknemer en waar persoonlijke doelstellingen en boodschappen worden gecommuniceerd naar de werknemer. Dit zal allemaal onder de vlag van de werkgever gebeuren (HealthBud is als partij niet zichtbaar voor de werknemer). Alle persoonlijke gezondheidsdata wordt verzameld en geaggregeerd op basis van het BYOD (bring your own device) principe. Dit houdt in dat HealthBud zelf niet expliciet data uitvraagt, maar enkel data aggregeert die de werknemer verzamelt via andere apps, wearables en smart devices. Deze persoonlijke gezondheidsdata wordt verrijkt met externe data die het HealthBud platform verzameld.
Al deze data wordt vervolgens geaggregeerd en er wordt een verrijkte gezondheidsmetascore getoond aan de werknemer. Deze metascore is gebaseerd op meerdere levensstijl domeinen, die samen de algemene gezondheid vormen (bijvoorbeeld: slaap, voeding, beweging, etc.). De metascore wordt gevolgd over tijd, en als de werknemer in een bepaald levensstijl domein minder scoort, zal dit ook effect hebben op de metascore. Bijvoorbeeld, de werknemer meet zijn slaapkwaliteit via de Sleep Cycle app en slaapt vervolgens een tijd minder goed. Dit zal invloed hebben op de algemene gezondheid en heeft daarom effect op de metascore. Door dit naar de werknemer te signaleren d.m.v. persoonlijke boodschappen zal de werknemer bewust worden van de verbetering of verslechtering van zijn/haar gezondheid, en in staat worden gesteld daar naar te handelen (in het geval van een verslechtering). Ook kan de werknemer doelen stellen en beloningen behalen op basis van verbeteringen in de levensstijl, dit moet werknemer stimuleren gezonder te gaan leven.
Wanneer een werknemer burnout-gerelateerde symptomen heeft (bijvoorbeeld: hogere rusthartslag, minder tijd besteed aan sporten, lagere slaapkwaliteit), zal zich dit uiten in een van de verschillende levensstijl domeinen. Zodra de score in een levensstijl domein naar beneden gaat, zal dit worden gesignaleerd aan de werknemer en zal de werknemer worden gestimuleerd worden de levensstijl m.b.t. dit domein weer te verbeteren. Bij meerdere zorgwekkende indicatoren zal er gecommuniceerd worden naar de werknemer waarbij de werknemer hulp wordt geboden om deze negatieve trend te doorbreken. Werkgevers kunnen zelf bepalen wat voor type communicatie er gedaan wordt.
Werkgevers hebben geen toegang tot de gezondheidsdata van hun werknemers, ook niet als deze data geanonimiseerd of geaggregeerd is. De waarde voor de werkgever zit hem voornamelijk in hun werknemers de mogelijkheid te bieden een gezonder leven te leiden.
Al deze data wordt vervolgens geaggregeerd en er wordt een verrijkte gezondheidsmetascore getoond aan de werknemer. Deze metascore is gebaseerd op meerdere levensstijl domeinen, die samen de algemene gezondheid vormen (bijvoorbeeld: slaap, voeding, beweging, etc.). De metascore wordt gevolgd over tijd, en als de werknemer in een bepaald levensstijl domein minder scoort, zal dit ook effect hebben op de metascore. Bijvoorbeeld, de werknemer meet zijn slaapkwaliteit via de Sleep Cycle app en slaapt vervolgens een tijd minder goed. Dit zal invloed hebben op de algemene gezondheid en heeft daarom effect op de metascore. Door dit naar de werknemer te signaleren d.m.v. persoonlijke boodschappen zal de werknemer bewust worden van de verbetering of verslechtering van zijn/haar gezondheid, en in staat worden gesteld daar naar te handelen (in het geval van een verslechtering). Ook kan de werknemer doelen stellen en beloningen behalen op basis van verbeteringen in de levensstijl, dit moet werknemer stimuleren gezonder te gaan leven.
Wanneer een werknemer burnout-gerelateerde symptomen heeft (bijvoorbeeld: hogere rusthartslag, minder tijd besteed aan sporten, lagere slaapkwaliteit), zal zich dit uiten in een van de verschillende levensstijl domeinen. Zodra de score in een levensstijl domein naar beneden gaat, zal dit worden gesignaleerd aan de werknemer en zal de werknemer worden gestimuleerd worden de levensstijl m.b.t. dit domein weer te verbeteren. Bij meerdere zorgwekkende indicatoren zal er gecommuniceerd worden naar de werknemer waarbij de werknemer hulp wordt geboden om deze negatieve trend te doorbreken. Werkgevers kunnen zelf bepalen wat voor type communicatie er gedaan wordt.
Werkgevers hebben geen toegang tot de gezondheidsdata van hun werknemers, ook niet als deze data geanonimiseerd of geaggregeerd is. De waarde voor de werkgever zit hem voornamelijk in hun werknemers de mogelijkheid te bieden een gezonder leven te leiden.
Concurrentie
Globaal zijn er meerdere partijen die zich begeven in de zogenaamde "corporate welness" sector. De business modellen van deze partijen verschillen. Sommige partijen (bijv. Fitbit, Withings) verkopen hardware (bijv. wearables) en leveren gratis daarbij software die enkel gebruikt kan worden met de hardware van dezelfde leverancier. Het nadeel van dit model is dat werknemers niet de mogelijkheid hebben om de apps, wearables of smart devices die hun voorkeur heeft te gebruiken. Daarnaast kan alleen data worden gebruikt die door wearables van de leverancier worden verzameld, wat meestal zeer beperkt is. Verder zijn er ook verschillende andere partijen actief die niet hun eigen hardware leveren, en zodoende ook het bring your own device principe hanteren. Voorbeelden hiervan zijn: Selfcare4me (Nederlands), Tsuru (Nederlands) en Dacadoo Health Score. Enkel Dacadoo lijkt voet aan de grond te hebben gekregen in verschillende landen, al zijn ze nog niet echt actief op de Nederlandse markt. Beide Nederlandse spelers hebben (Selfcare4me en Tsuru) hebben wel een handjevol klanten in Nederland, maar lijken de echte tractie te missen. Daarnaast zijn de modellen van bovenstaande partijen wezenlijk anders dan die van HealthBud. Voor alle 3 de apps is ook consistente, handmatige data input vereist van de werknemer, terwijl dit voor HealthBud niet nodig is. Tot slot ontbreekt bij beide Nederlandse spelers de focus op 1 probleem, wat er mogelijk voor kan zorgen dat werkgevers niet de precieze waarde hiervan zien. HealthBud focust zich initieel op burnouts bij werknemers tijdig te signaleren en handvaten te bieden om dit te voorkomen.
Er zijn nog verschillende andere partijen actief in de corporate wellness sector die gezondheidsdata aggregatie ook als hun dienst beschouwen, maar zij richten zich op andere doelgroepen.
Er zijn nog verschillende andere partijen actief in de corporate wellness sector die gezondheidsdata aggregatie ook als hun dienst beschouwen, maar zij richten zich op andere doelgroepen.
Doelgroep
Wij focussen ons op werkgevers met minimaal 50 werknemers. Binnen deze groep focussen we ons vooral op werkgevers met hoogopgeleide werknemers. Initieel focussen we ons op de volgende sectoren omdat wij verwachten dat hier de wil van bedrijven het grootst is om te investeren in diensten die de gezondheid van hun werknemers ten goede zal komen:
- Financiële dienstverlening
- Advocatuur
- Technologische sector
Echter andere werkgever sectoren waar er gezondheidswinst behaald kan worden onder de werknemers en waarvoor onze dienst dus relevant is:
- Overheden
- Onderwijs
- Zorg
De essentie van onze dienst, een data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, kan echter ook relevant zijn voor andere niet-medische partijen (in eenzelfde B2B2C model). Denk hierbij aan:
- Zorgverzekeraars, waarbij zorgverzekeraars via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven, wat leidt tot gezondere klanten voor de zorgverzekeraar
- Fitness ketens, waarbij fitness ketens via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven
- Fysiotherapeuten, waarbij fysiotherapeuten vragen hun cliënten toegang te geven tot hun gezondheidsdata zodat fysiotherapeuten een beter en nauwkeuriger beeld kunnen vormen over de levensstijl van hun cliënt en daardoor beter van dienst kunnen zijn
- Financiële dienstverlening
- Advocatuur
- Technologische sector
Echter andere werkgever sectoren waar er gezondheidswinst behaald kan worden onder de werknemers en waarvoor onze dienst dus relevant is:
- Overheden
- Onderwijs
- Zorg
De essentie van onze dienst, een data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, kan echter ook relevant zijn voor andere niet-medische partijen (in eenzelfde B2B2C model). Denk hierbij aan:
- Zorgverzekeraars, waarbij zorgverzekeraars via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven, wat leidt tot gezondere klanten voor de zorgverzekeraar
- Fitness ketens, waarbij fitness ketens via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven
- Fysiotherapeuten, waarbij fysiotherapeuten vragen hun cliënten toegang te geven tot hun gezondheidsdata zodat fysiotherapeuten een beter en nauwkeuriger beeld kunnen vormen over de levensstijl van hun cliënt en daardoor beter van dienst kunnen zijn
Verdienmodel
De kosten van de dienst zijn vrij eenvoudig:
- Ontwikkelingkosten (ontwikkeling van ons platform gebeurt in-house en vereist daarom het aantrekken van programmeurs)
- Kosten voor server hosting en technische infrastructuur
- Marketing
- Overige personeelskosten (klantenservice, commerciële teams, overige ondersteunende teams
De marginale kosten van onze dienst zijn minimaal, enkel de server hosting en technische infrastructuur groeit mee zodra het aantal klanten groeit.
Concurrenten prijzen hun service tussen de 1 en 5 euro per werknemer per maand. Ons plan is om onze dienst ook in dit gebied te prijzen, al hangt dit ook af van hoe onze test en pilot klanten reageren op deze prijs.
- Ontwikkelingkosten (ontwikkeling van ons platform gebeurt in-house en vereist daarom het aantrekken van programmeurs)
- Kosten voor server hosting en technische infrastructuur
- Marketing
- Overige personeelskosten (klantenservice, commerciële teams, overige ondersteunende teams
De marginale kosten van onze dienst zijn minimaal, enkel de server hosting en technische infrastructuur groeit mee zodra het aantal klanten groeit.
Concurrenten prijzen hun service tussen de 1 en 5 euro per werknemer per maand. Ons plan is om onze dienst ook in dit gebied te prijzen, al hangt dit ook af van hoe onze test en pilot klanten reageren op deze prijs.
Intellectueel eigendom
Wij verwachten dat zodra onderstaande concepten verder zijn uitgewerkt, het mogelijk als intellectueel eigendom aangemerkt kan worden:
1. berekening van de gezondheidsmetascore
2. de verschillende levensstijl domeinen en de verdeling van gezondheidsvariabelen over die verschillende domeinen
1. berekening van de gezondheidsmetascore
2. de verschillende levensstijl domeinen en de verdeling van gezondheidsvariabelen over die verschillende domeinen
Testen
Doelstelling testfase
Wij willen de volgende vragen kunnen beantwoorden na onze testface:
1. Zijn werknemers bereid hun gezondheidsdata te delen met een app die wordt aangeleverd door hun werkgever?
2. Verzamelen werknemers voldoende verschillende datapunten om een betrouwbare en relevante gezondheidsmetascore te kunnen tonen?
De doelstelling van de testfase is om te peilen of werkgevers de huidige propositie waardevol genoeg vinden,
1. Zijn werknemers bereid hun gezondheidsdata te delen met een app die wordt aangeleverd door hun werkgever?
2. Verzamelen werknemers voldoende verschillende datapunten om een betrouwbare en relevante gezondheidsmetascore te kunnen tonen?
De doelstelling van de testfase is om te peilen of werkgevers de huidige propositie waardevol genoeg vinden,
Beschrijving testfase
Momenteel zijn wij bezig met het bouwen van een proof of concept van ons data platform, en verschillende integraties met veelgebruikte apps, wearables en smart devices. Zodra dit gedaan is zullen we een simpele app ontwikkelen, om vervolgens ons gehele product te testen met een werkgever.
Aantal proefpersonen
De eerste test zal plaatsvinden met 1 bedrijf. We hebben ervoor gekozen om dit met 1 bedrijf te doen (het bedrijf waar wij momenteel zelf voor werken).
Testresultaten
De testresultaten hebben wij nog niet binnen.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Na de test fase zal er een kleine pilot worden uitgevoerd met 5-10 werkgevers. Deze werkgevers komen uit ons directe netwerk, of het netwerk van een aantal van onze partners, zie hieronder. Tijdens deze pilot fase zullen wij blijven werken aan ons product en verdere functionaliteiten ontwikkelen voor ons product op basis van feedback van onze pilot werkgevers.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
Wij hebben contact gehad met partijen die zelf contact hebben met veel bedrijven omdat ze actief zijn in de recruitment/plaatsing branche. Deze partijen kunnen hulp bieden om in contact te komen met werkgevers.
Maatschappelijke effecten
Ons product zal helpen mensen bewuster te laten leven, en daarmee helpen bij preventie van geestelijke en fysieke problemen. De toegevoegde waarde is dat mensen op de lange termijn ziektes kunnen voorkomen.
Onderzoeksresultaten
Nvt
Implementatie
Organisatie
Initieel is de grootte 2 personen. Waarschijnlijk zal op korte termijn behoefte zijn aan meer ontwikkelaars en commerciële mensen.
Ondernemer
De huidige ondernemers zijn Kees Loeff en Tomas Geurts, beiden werkzaam in de technologische sector en uitgebreide ervaring met data verzameling en -analyse.
Implementatiestrategie
De implementatie zal grotendeels gaan in samenwerking met de werkgever. Het product zal gepersonaliseerd worden naar de wensen van de werkgever. De werkgever zal het product introduceren bij hun werknemers.
Communicatie en marketing
Initieel gaan werkgevers benaderd worden via het persoonlijk netwerk van beide oprichters.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
N.v.t.
Opschaling
Productontwikkeling
Naast het aggregeren van data kunnen er op de lange termijn ook andere functionaliteit kunnen worden toegevoegd, afhankelijk van de vraag van de werkgevers.
Groeiscenario
De essentie van onze dienst, een data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, kan echter ook relevant zijn voor andere niet-medische partijen (in eenzelfde B2B2C model). Denk hierbij aan:
- Zorgverzekeraars, waarbij zorgverzekeraars via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven, wat leidt tot gezondere klanten voor de zorgverzekeraar
- Fitness ketens, waarbij fitness ketens via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven
- Fysiotherapeuten, waarbij fysiotherapeuten vragen hun cliënten toegang te geven tot hun gezondheidsdata zodat fysiotherapeuten een beter en nauwkeuriger beeld kunnen vormen over de levensstijl van hun cliënt en daardoor beter van dienst kunnen zijn
- Zorgverzekeraars, waarbij zorgverzekeraars via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven, wat leidt tot gezondere klanten voor de zorgverzekeraar
- Fitness ketens, waarbij fitness ketens via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven
- Fysiotherapeuten, waarbij fysiotherapeuten vragen hun cliënten toegang te geven tot hun gezondheidsdata zodat fysiotherapeuten een beter en nauwkeuriger beeld kunnen vormen over de levensstijl van hun cliënt en daardoor beter van dienst kunnen zijn
Planning
1. Test met 1 werkgever einde zomer 2019
2. Pilot met 5-10 werkgevers einde 2019/begin 2020
3. Uitrol platform en uiteindelijke dienst, halverwege 2020
2. Pilot met 5-10 werkgevers einde 2019/begin 2020
3. Uitrol platform en uiteindelijke dienst, halverwege 2020
Internationale ambitie
Het platform is niet gebonden aan landsgrenzen en is daardoor ook relevant voor andere markten. Daarbij wordt "corporate wellness" ook in het buitenland steeds belangrijker, voornamelijk in de Verenigde Staten.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend