Virtuele Revalidatie V3Rlabs
Onafhankelijk van tijd en plaats kunnen revalideren en begeleid door zorgprofessionals. Door de toepassing van serious gaming en VR maken we revalideren uitdagender en verhogen we de effectiviteit en therapietrouw.
Zie ook:
https://vrhab.nl
https://youtu.be/vb4fPtqf7Yc
https://www.youtube.com/watch?v=N0u8EYIYaG8
Zie ook:
https://vrhab.nl
https://youtu.be/vb4fPtqf7Yc
https://www.youtube.com/watch?v=N0u8EYIYaG8

Overijssel
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
De revalidatiemodules stellen de patiënt in staat om tijd en plaats onafhankelijk op een interactieve wijze met spelelement te revalideren. Revalideren wordt leuker en kan thuis.
Probleemstelling
Kunnen we het mogelijk maken om cliënten makkelijker en eenvoudiger de revalideren. In de eigen omgeving naar keuze en moment van de dag dat hen dat het beste uitkomt. Is het mogelijk om revalidatie-oefeningen leuker en uitdagender te maken.
Maar kunnen we de voortgang van de client dan blijven volgen, bijsturen en motiveren zonder inbreuk te doen op de privacy.
Maar kunnen we de voortgang van de client dan blijven volgen, bijsturen en motiveren zonder inbreuk te doen op de privacy.
Oplossing
We ontwikkelen een Revalidatieplatform waarbij gebruik wordt gemaakt van Virtuele Reality en Serious Gaming. Door gebruik te maken van camera-technieken kunnen we bewegingen herkennen en digitaal vertalen naar bewegingen.
In de spellen zit de revalidatie therapie verborgen. Door gebruik te maken van verschillende levels kan de zwaarte en moeilijkheidsgraad aangepast worden.
Het platform bevat de mogelijkheid om "oefeningen en bewegingen" op te nemen. Door gebruik te maken van deze informatie kan de nauwkeurigheid en voortgang van de therapie gemeten en gevolgd worden.
Door de toepassing van verschillende gamification elementen kan de therapietrouwheid worden vergroot.
In de spellen zit de revalidatie therapie verborgen. Door gebruik te maken van verschillende levels kan de zwaarte en moeilijkheidsgraad aangepast worden.
Het platform bevat de mogelijkheid om "oefeningen en bewegingen" op te nemen. Door gebruik te maken van deze informatie kan de nauwkeurigheid en voortgang van de therapie gemeten en gevolgd worden.
Door de toepassing van verschillende gamification elementen kan de therapietrouwheid worden vergroot.
Unieke kenmerken
Het revalidatieplatform beschikt over diverse modules en componenten waardoor snel en eenvoudig nieuwe revalidatietherapieën gedigitaliseerd kunnen worden.
Het platform bevat een applicatie waarmee de arts en therapeut de patiënt kan volgen, "spellen: kan instellen en nieuwe "spellen" kan voorschrijven.
Voor de Client wordt er een APP ontwikkeld met een dashboard om zijn voorgang te kunnen inzien. Tevens bevat de APP de "componenten" die nodig zijn om het spel te spelen.
Het platform bevat een applicatie waarmee de arts en therapeut de patiënt kan volgen, "spellen: kan instellen en nieuwe "spellen" kan voorschrijven.
Voor de Client wordt er een APP ontwikkeld met een dashboard om zijn voorgang te kunnen inzien. Tevens bevat de APP de "componenten" die nodig zijn om het spel te spelen.
Website
Challenges
Events MedTechPartners
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Het platform werkt in combinatie met VR spellen. De client krijgt de beschikking over een VR-headset en een APP.
Video of animatie
Concurrentie
Virtuele Revalidatie is de overtreffende trap van Beeldconsult en eHealth en Connected Care
De voordelen van Virtuele revalidatie t.o.v. traditionele hulpmiddelen voor thuisrevalidatie zitten met name in het "verslavingselement" van Gamification waardoor clienten steeds weer verleid worden en gemotiveerd om verder te spelen. Daarnaast is het mogelijk om digitaal cliënten te volgen. Hiervoor verschuift de rol van de therapeut meer van controlerend naar evaluerend. De consult tijd kan daarvoor efficiënter worden benut.
De voordelen van Virtuele revalidatie t.o.v. traditionele hulpmiddelen voor thuisrevalidatie zitten met name in het "verslavingselement" van Gamification waardoor clienten steeds weer verleid worden en gemotiveerd om verder te spelen. Daarnaast is het mogelijk om digitaal cliënten te volgen. Hiervoor verschuift de rol van de therapeut meer van controlerend naar evaluerend. De consult tijd kan daarvoor efficiënter worden benut.
Doelgroep
Revalidatiecentra.
Softwareonkelaars die revalidatiegames willen ontwikkelen.
Softwareonkelaars die revalidatiegames willen ontwikkelen.
Verdienmodel
Voor het gebruik van het platform is een licentie nodig
Intellectueel eigendom
Het intellectuele eigendom ligt bij V3Rlabs.
Testen
Doelstelling testfase
Doelstelling is te bewijzen of Virtuele Therapie werkt op een aantal vlakken:
- Heeft het dezelfde medische resultaten als traditionele therapie
- Bevorderd het de therapietouw
- Werkt Virtuele revalidatie onafhankelijk van tijd en plaats
- Heeft het dezelfde medische resultaten als traditionele therapie
- Bevorderd het de therapietouw
- Werkt Virtuele revalidatie onafhankelijk van tijd en plaats
Beschrijving testfase
Gedurende een aantal maanden wordt er getest op therapeuten waarbij de testgroep verdeeld is in groepen die tradioneel revalideren en een groep dit virtueel revalideerd
Aantal proefpersonen
40+ deelnemers aan de testfase.
Testresultaten
De testfase heeft verschillende verbeteringen opgeleverd aan de gebruikersvriendelijkheid van de spellen en het platform.
Uitdagingen
De testfase wordt uitgevoerd tijdens de COVID-19 lockdown. hierdoor is het niet mogelijk om te testen met cliënten. Daarnaast gelden er strengere voorschriften met betrekking tot hygiëne en het steeds schoonmaken van de apparatuur.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Tijdens de testfase is er getest met proefpersonen en revalidatietherapeuten in het centrum. Tijdens de pilotfase willen we de test gaan uitbreiden met revalidanten in de thuissituatie. Er zal met een 10 tal revalidanten orden getest. De revalidanten krijgen daarbij een VR bril mee naar huis. Deze zal in de thuissituatie worden gebruikt om revalidatieoefeningen te doen. Praktisch gezien zal de Revalidant via de het VR platform toegang krijgen tot spellen en "levels" die geschikt zijn om mee te oefenen. De Therapeut krijgt de mogelijkheid om de voortgang te monitoren en via multiplayer modus "mee te doen" met het spel en virtueel de revalidant te coachen.
De revalidanten zullen worden geselecteerd op basis van geschiktheid waarbij de mate en ernst van de aandoening een rol speelt, maar ook te thuissituatie. De revalidanten zullen vooraf en tijden voldoende hulp en training krijgen vanuit het revalidatiecentrum maar zullen thuis ook ondersteuning nodig hebben om veilig de oefeningen te kunnen doen.
De revalidanten zullen worden geselecteerd op basis van geschiktheid waarbij de mate en ernst van de aandoening een rol speelt, maar ook te thuissituatie. De revalidanten zullen vooraf en tijden voldoende hulp en training krijgen vanuit het revalidatiecentrum maar zullen thuis ook ondersteuning nodig hebben om veilig de oefeningen te kunnen doen.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
Deze pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met het Vogellanden Revalidatiecentrum.
Maatschappelijke effecten
Doordat het mogelijk wordt om onafhankelijk van tijd en plaats te revalideren, onder begeleiding van een (virtuele) therapeut verwachten we dat de kwaliteit van de zorg wordt verbeterd, het makkelijker en fijner wordt voor de revalidant, het werk interessanter wordt voor de therapeut en arts en de kosten voor behandelingen lager worden. Daarnaast worden op diverse aspecten kosten bespaart. Niet alleen reiskosten maar mogelijk kunnen therapeuten en revalidatieartsen meer patiënten behandelen zonder dat dit nadelige effecten heeft voor de aandacht van de revalidant.
Onderzoeksresultaten
Er zijn nog geen onderzoeksresultaten. De verwachting is dat de pilot daadwerkelijk start eind Q1 2021. Op dit moment wordt de organisatie, protocollen, handleidingen, training en communicatie voorbereid.
Implementatie
Organisatie
De implementatie wordt uitgevoerd door V3Rlabs in samenwerking met Windesheim Zorg&ICT en Vogellanden Revalidatiecentrum.
Ondernemer
V3Rlabs BV
Implementatiestrategie
In samenwerking met Therapeuten, Studenten HBO-ICT en de software en game consultants van V3Rlabs wordt het platform ontwikkeld en in de praktijk getest. Op basis van de ervaringen wordt het systeem verder aangepast en verfijnd.
De kennis en expertise van het Vogellanden Revalidatiecentrum is van belang voor de ontwikkeling van de daadwerkelijke inhoudelijke zorgentoepassing en het testen en piloten van de oplossing.
Door Windesheim Zorg & Ict worden er diverse onderzoeken, pilots, componenten en ontwikkeling gedaan om de innovaties te testen op praktische bruikbaarheid en haalbaarheid.
Door V3Rlabs is verantwoordelijk voor de technische architectuur, projectmanagement en technische inhoudelijke ondersteuning alsmede de uiteindelijke ontwikkeling, beheer en exploitatie.
De kennis en expertise van het Vogellanden Revalidatiecentrum is van belang voor de ontwikkeling van de daadwerkelijke inhoudelijke zorgentoepassing en het testen en piloten van de oplossing.
Door Windesheim Zorg & Ict worden er diverse onderzoeken, pilots, componenten en ontwikkeling gedaan om de innovaties te testen op praktische bruikbaarheid en haalbaarheid.
Door V3Rlabs is verantwoordelijk voor de technische architectuur, projectmanagement en technische inhoudelijke ondersteuning alsmede de uiteindelijke ontwikkeling, beheer en exploitatie.
Communicatie en marketing
In eerste instantie wordt het systeem ontwikkeld in samenwerking en bij Vogellanden. Revalidatie Centrum in Zwolle. Wanner hier bewezen voordelen en positieve ervaringen zijn dan zal het systeem breder uitgerold worden. De meest logische wijze is dat therapeuten en revalidatieartsen uit andere instellingen uitgenodigd worden om ervaringen op te doen. Op dit moment is er reeds interesse vanuit het Hand&Pols Centrum van Isala Ziekenhuis en wordt er meegekeken.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Winnovation Award 2019
Winnovation Award 2020
Computable Award 2020 Nominatie (2e)
Winnovation Award 2020
Computable Award 2020 Nominatie (2e)
Opschaling
Productontwikkeling
De bedoeling is dat er een platform, inclusief Library ontwikkeld wordt waarmee ook andere serious game ontwikkelaars nieuwe en of concurrente revalidatiegames kunnen ontwikkelen. Door gebruik te maken van de Library kan er sneller en eenvoudiger ontwikkeld worden door componenten te hergebruiken, kunnen componenten verbeterd worden en zijn spellen "herkenbaarder" door de gebruikers.
Door gebruik te maken van een platform heeft de ravlidatie arts en therapeut een overzicht van de revalidatiegames en voorgang van patiënten. Het platform kan voor een deel vergeleken worden met een LMS en we willen hiervoor kijken of standaarden als TinCan of Scorm hier ook voor gebruikt kunnen worden. Dmv multiplayer functies in het platform willen we het mogelijk maken om de Revalidatiearts en Therapeut virtueel consulten te kunnen geven en revalidanten eventueel met elkaar te laten spelen.
Door gebruik te maken van een platform heeft de ravlidatie arts en therapeut een overzicht van de revalidatiegames en voorgang van patiënten. Het platform kan voor een deel vergeleken worden met een LMS en we willen hiervoor kijken of standaarden als TinCan of Scorm hier ook voor gebruikt kunnen worden. Dmv multiplayer functies in het platform willen we het mogelijk maken om de Revalidatiearts en Therapeut virtueel consulten te kunnen geven en revalidanten eventueel met elkaar te laten spelen.
Groeiscenario
Er wordt gestart met spiegeltherapie revalidatie, maar zijn intussen begonnen met een uitbreiding naar balanstherapie.
Planning
Er is gestart in oktober 2019 met de ontwikkeling. De verwachting is dat in Q1 2021 er daadwerkelijk met patiënten gepilot kan worden waarna er eind 2021 de eerste testresultaten beschikbaar zijn en afhankelijk van benodigde certificering een worden gewerkt aan de opschaling.
Internationale ambitie
Nog geen.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
0-10k
Financiële prognose
TBD.
Netwerk
Teamleden
Founders
Medewerkers
Community
Reacties

Stephanie Van Oorschot
2 nov 2020
Hi Coen, ik was benieuwd of je inmiddels een manier hebt gevonden om VR3Labs uittesten? Je kunt mij ook bellen op het volgende telefoonnumer: 06 - 28 53 26 89. Wellicht dat wij je een stap verder kunnen helpen. Met vriendelijke groet, Stephanie, community manager, Zorginnovatie.nl