Virtual reality voor empathie
Virtual Reality om een ander te begrijpen—door in de schoenen te staan van een ander en te voelen wat de ander voelt.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Als je werkelijk voelt wat de ander voelt, is een oplossing dichterbij.
Met de virtual reality simulaties van Enliven verplaatst je je in een ander en voel je werkelijk wat de ander voelt. De simulaties worden ingezet als onderdeel van een training of opleiding ter bevordering van begrip en empathie.
Onze simulaties zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met en gevalideerd door prominente zorg- en veiligheidspartners, waaronder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, het Openbaar Ministerie, Reclassering Nederland en de Raad voor de Kinderbescherming.
Met de virtual reality simulaties van Enliven verplaatst je je in een ander en voel je werkelijk wat de ander voelt. De simulaties worden ingezet als onderdeel van een training of opleiding ter bevordering van begrip en empathie.
Onze simulaties zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met en gevalideerd door prominente zorg- en veiligheidspartners, waaronder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, het Openbaar Ministerie, Reclassering Nederland en de Raad voor de Kinderbescherming.
Probleemstelling
Empathie ligt ten grondslag aan zo ongeveer alles wat een maatschappij doet functioneren: vertrouwen, altruïsme, samenwerking, liefde, liefdadigheid, aldus Psychiater en neurowetenschapper Bruce Perry. Wat is de impact van huiselijk geweld op een kind en hoe voelt het voor een persoon met licht verstandelijke beperking in onze complexe samenleving? Je weet het pas als je het zelf hebt ervaren.
Oplossing
Met de virtual reality simulaties van Enliven, stap je werkelijk in de schoenen van een ander en voel je wat de ander voelt. Enliven combineert game technologie en de onderdompelende kracht van virtual reality om zijn gebruikers werkelijk in dat perspectief te plaatsen. Als gebruiker voel je je bijvoorbeeld weer klein in je slaapkamer terwijl de ruzie tussen je ouders escaleert en je baby zusje steeds heftiger reageert op het geweld. Of je loopt door een gemeentehuis op zoek naar de kamer waar je wordt verwacht, terwijl dit lastiger blijkt dan je omgeving verwacht en je wordt aangekeken of afgerekend op elke fout. We simuleren exact dezelfde gevoelens die de client of het slachtoffer ervaart, waardoor de beleving tot ongekende impact en nieuwe inzichten leidt, zelfs bij professionals met al 10, 20 of 30 jaar ervaring.
Unieke kenmerken
- Onze missie vanuit een intrinsieke motivatie: we zijn verantwoordelijk voor deze innovatie vanuit eigen ervaring met huiselijk geweld en doen niet anders sinds 2015
- Gebruik van game technologie zorgt voor een ongekend krachtige, memorabele beleving
- Ontwikkeld in samenwerking met en gevalideerd door prominente partners waaronder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Nationale Politie, Politieacademie en de Raad voor de Kinderbescherming
- Inmiddels effectieve simulaties ontwikkeld rondom vier thema's
- Schaalbaar en eenvoudig in gebruik, ook zonder technische kennis
- Gebruik van game technologie zorgt voor een ongekend krachtige, memorabele beleving
- Ontwikkeld in samenwerking met en gevalideerd door prominente partners waaronder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Nationale Politie, Politieacademie en de Raad voor de Kinderbescherming
- Inmiddels effectieve simulaties ontwikkeld rondom vier thema's
- Schaalbaar en eenvoudig in gebruik, ook zonder technische kennis
Website
Challenges
Events MedTechPartners
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Onze simulaties bieden we aan via ons eigen platform (http://platform.enliven.one) inclusief een volledige dienstverlening waarmee we organisaties begeleiden van aanschaf, tot installatie, implementatie en nazorg.
Hoe het werkt
Verandering stimuleren met twee ingrediënten:
1. Beleven: ongekende impact met VR voor empathie.
De impact van onze simulaties is ongekend en met geen andere tool te bereiken, dit is onze belofte.
2. Trainen: maak het bespreekbaar en trigger actie.
De impact van de virtual reality simulatie zet de gebruiker vervolgens om in actie: reflectie en gedragsverandering.
De kracht van onze VR zit in het feit dat het de professional versterkt en vaak onderdeel wordt van een bestaande training, opleiding of behandeling.
Daarnaast is het eenvoudig in te zetten:
1. De trainer zet zelf de VR bril op en stelt in één simpele stap de simulatieruimte vast
2. De trainer lanceert een VR simulatie uit de bibliotheek
3. De gebruiker zet de VR bril op en drukt op start om de simulatie te starten
Na afloop start de simulatie automatisch opnieuw voor de volgende deelnemer.
Hoe het werkt
Verandering stimuleren met twee ingrediënten:
1. Beleven: ongekende impact met VR voor empathie.
De impact van onze simulaties is ongekend en met geen andere tool te bereiken, dit is onze belofte.
2. Trainen: maak het bespreekbaar en trigger actie.
De impact van de virtual reality simulatie zet de gebruiker vervolgens om in actie: reflectie en gedragsverandering.
De kracht van onze VR zit in het feit dat het de professional versterkt en vaak onderdeel wordt van een bestaande training, opleiding of behandeling.
Daarnaast is het eenvoudig in te zetten:
1. De trainer zet zelf de VR bril op en stelt in één simpele stap de simulatieruimte vast
2. De trainer lanceert een VR simulatie uit de bibliotheek
3. De gebruiker zet de VR bril op en drukt op start om de simulatie te starten
Na afloop start de simulatie automatisch opnieuw voor de volgende deelnemer.
Video of animatie
Concurrentie
Geen directe concurrenten, wel aanbieders van 360 video (geen game-technologie) en concullegae die met andere apps de aanschaf van een VR bril laagdrempeliger maken. Hierin is juist nog veel ruimte voor samenwerking.
Doelgroep
- Zorg- en welzijn professionals
- Docenten (bijvoorbeeld opleiding social work)
- Gezinscoaches en -therapeuten
- Trainers in de zorg
- Opleiders in de zorg
- Docenten (bijvoorbeeld opleiding social work)
- Gezinscoaches en -therapeuten
- Trainers in de zorg
- Opleiders in de zorg
Verdienmodel
Een jaarlijkse abonnement voor de volledige dienstverlening en toegang tot het platform met alle beschikbare simulaties. Twee verschillende prijzen voor non-profit en profit organisaties.
Intellectueel eigendom
We hebben de afgelopen jaren een waardevolle bibliotheek van 3D personages, omgevingen, animaties en functionaliteit ontwikkeld waardoor de ontwikkeling van nieuwe simulaties steeds sneller en goedkoper verloopt.
Testen
Doelstelling testfase
Doelstelling: wat voor impact heeft de simulatie huiselijk geweld/LVB/complexe scheiding, welke gevoelens brengt de simulatie teweeg, zet het de gebruiker aan tot nadenken en inspireert het reflectie en actie.
Deze vragen stelden we met behulp van online vragenlijsten, met daarbij ook de vraag of de VR simulatie de professional zou helpen met zijn/haar werk.
Deze vragen stelden we met behulp van online vragenlijsten, met daarbij ook de vraag of de VR simulatie de professional zou helpen met zijn/haar werk.
Beschrijving testfase
- Pilot huiselijk geweld in therapie plegers bij Mutsaersstichting
- Pilot en onderzoek huiselijk geweld in training plegers (BORG) bij Reclassering Nederland
- Diverse pilots huiselijk geweld in training van professionals
- Diverse pilots huiselijk geweld in opleiding social work
- Pilot en onderzoek huiselijk geweld in training plegers (BORG) bij Reclassering Nederland
- Diverse pilots huiselijk geweld in training van professionals
- Diverse pilots huiselijk geweld in opleiding social work
Aantal proefpersonen
- 22 plegers huiselijk geweld
- 10 ervaringsdeskundigen LVB (daar is de simulatie niet voor bedoeld)
- Inmiddels duizenden professionals voor zowel huiselijk geweld als LVB
- Pilot LVB vanuit het Ministerie van Justitie met 378 deelnemers.
- Meer dan 200 professionals voor de simulatie complexe scheidingen.
- 10 ervaringsdeskundigen LVB (daar is de simulatie niet voor bedoeld)
- Inmiddels duizenden professionals voor zowel huiselijk geweld als LVB
- Pilot LVB vanuit het Ministerie van Justitie met 378 deelnemers.
- Meer dan 200 professionals voor de simulatie complexe scheidingen.
Testresultaten
- In de pilot huiselijk geweld als onderdeel van een pleger-training zagen we meerdere kandidaten uitbarsten in tranen en werd er verder heel emotioneel en overweldigend gereageerd. Het aansluitende onderzoek toonde aan dat 80% van hen maanden later nog een dreigende of al gaande ruzie wist te stoppen in het bijzijn van kinderen.
- Een ander onderzoek op de inzet van de huiselijk geweld simulatie in de training van professionals toont aan dat 14 van 17 deelnemers zich helemaal of gedeeltelijk meer bewust is van de impact van huiselijk geweld op kinderen. En 11 van 17 deelnemers geeft aan voortaan meer aandacht te geven aan kinderen.
- Het onderzoek n.a.v. de pilot van de LVB simulatie met 378 deelnemers toonde aan dat 82,9% redelijk of volledig meer inzicht had verkregen, 82,4% zich beter kon verplaatsen, 81,3% meer begrip heeft en 91,6% kon na de training een beetje tot volledig beter omgaan met LVB cliënten.
- Onderzoek complexe scheiding loopt nog en ziet er dusver even positief uit als voorgaande simulaties
- Een ander onderzoek op de inzet van de huiselijk geweld simulatie in de training van professionals toont aan dat 14 van 17 deelnemers zich helemaal of gedeeltelijk meer bewust is van de impact van huiselijk geweld op kinderen. En 11 van 17 deelnemers geeft aan voortaan meer aandacht te geven aan kinderen.
- Het onderzoek n.a.v. de pilot van de LVB simulatie met 378 deelnemers toonde aan dat 82,9% redelijk of volledig meer inzicht had verkregen, 82,4% zich beter kon verplaatsen, 81,3% meer begrip heeft en 91,6% kon na de training een beetje tot volledig beter omgaan met LVB cliënten.
- Onderzoek complexe scheiding loopt nog en ziet er dusver even positief uit als voorgaande simulaties
Uitdagingen
- Bredere toepassing (wordt nog te weinig benut; is nog te weinig bekend)
- Krachtiger uitdrukken in impact-cijfers
- De positieve impact op gezinnen testen: het liefst horen wij nu dat in ieder geval één van de plegers in de pilot-training gestopt is met het geweld thuis, of in ieder geval wanneer de kinderen thuis zijn en horen we van het kind dat zij thuis veel veiliger en fijner ervaart. Hetzelfde geldt voor de andere thema's. LVB cliënten die beter zijn geholpen als gevolg van de (gedrags)verandering en nu beter in het leven staan bijvoorbeeld.
- Krachtiger uitdrukken in impact-cijfers
- De positieve impact op gezinnen testen: het liefst horen wij nu dat in ieder geval één van de plegers in de pilot-training gestopt is met het geweld thuis, of in ieder geval wanneer de kinderen thuis zijn en horen we van het kind dat zij thuis veel veiliger en fijner ervaart. Hetzelfde geldt voor de andere thema's. LVB cliënten die beter zijn geholpen als gevolg van de (gedrags)verandering en nu beter in het leven staan bijvoorbeeld.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Doelstelling: wat voor impact heeft de simulatie huiselijk geweld/LVB/complexe scheiding, welke gevoelens brengt de simulatie teweeg, zet het de gebruiker aan tot nadenken en inspireert het reflectie en actie.
Deze vragen stelden we met behulp van online vragenlijsten, met daarbij ook de vraag of de VR simulatie de professional zou helpen met zijn/haar werk.
Deze vragen stelden we met behulp van online vragenlijsten, met daarbij ook de vraag of de VR simulatie de professional zou helpen met zijn/haar werk.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
- Het Ministerie van Justitie en Veiligheid (huiselijk geweld, LVB)
- Politie (huiselijk geweld, LVB)
- Raad voor de Kinderbescherming (huiselijk geweld, LVB)
- Reclassering (huiselijk geweld, LVB)
- William Schrikker (LVB)
- Dienst Justitiële Inrichtingen (LVB)
- Jeugdbescherming Overijssel (complexe scheiding)
- Pactum Jeugd (complexe scheiding)
- Villa Pinedo (complexe scheiding)
- Politie (huiselijk geweld, LVB)
- Raad voor de Kinderbescherming (huiselijk geweld, LVB)
- Reclassering (huiselijk geweld, LVB)
- William Schrikker (LVB)
- Dienst Justitiële Inrichtingen (LVB)
- Jeugdbescherming Overijssel (complexe scheiding)
- Pactum Jeugd (complexe scheiding)
- Villa Pinedo (complexe scheiding)
Maatschappelijke effecten
- Ingewikkeld om te meten. Wordt intern aan een plan gewerkt.
Onderzoeksresultaten
- In de pilot huiselijk geweld als onderdeel van een pleger-training zagen we meerdere kandidaten uitbarsten in tranen en werd er verder heel emotioneel en overweldigend gereageerd. Het aansluitende onderzoek toonde aan dat 80% van hen maanden later nog een dreigende of al gaande ruzie wist te stoppen in het bijzijn van kinderen.
- Een ander onderzoek op de inzet van de huiselijk geweld simulatie in de training van professionals toont aan dat 14 van 17 deelnemers zich helemaal of gedeeltelijk meer bewust is van de impact van huiselijk geweld op kinderen. En 11 van 17 deelnemers geeft aan voortaan meer aandacht te geven aan kinderen.
- Het onderzoek n.a.v. de pilot van de LVB simulatie met 378 deelnemers toonde aan dat 82,9% redelijk of volledig meer inzicht had verkregen, 82,4% zich beter kon verplaatsen, 81,3% meer begrip heeft en 91,6% kon na de training een beetje tot volledig beter omgaan met LVB cliënten.
- Onderzoek complexe scheiding loopt nog en ziet er dusver even positief uit als voorgaande simulaties
- Een ander onderzoek op de inzet van de huiselijk geweld simulatie in de training van professionals toont aan dat 14 van 17 deelnemers zich helemaal of gedeeltelijk meer bewust is van de impact van huiselijk geweld op kinderen. En 11 van 17 deelnemers geeft aan voortaan meer aandacht te geven aan kinderen.
- Het onderzoek n.a.v. de pilot van de LVB simulatie met 378 deelnemers toonde aan dat 82,9% redelijk of volledig meer inzicht had verkregen, 82,4% zich beter kon verplaatsen, 81,3% meer begrip heeft en 91,6% kon na de training een beetje tot volledig beter omgaan met LVB cliënten.
- Onderzoek complexe scheiding loopt nog en ziet er dusver even positief uit als voorgaande simulaties
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
- Steeds meer hogescholen zetten de beschikbare simulaties in, in het opleiden van bijvoorbeeld social work studenten, zoals de hogeschool Arnhem & Nijmegen, Avans, Fontys en Saxion.
- Overheidsinstellingen, waaronder de Nationale Politie en Politieacademie in trainen van zowel nieuwe en bestaand personeel als die in de academie. De Zorg en Vieligheidshuizen. De Reclassering in de eerder genoemde pleger-training (werken aan intern akkoord) en Dienst Justitiële Inrichtingen (ook werkend aan intern akkoord).
- Stichting en zorginstellingen klein en groot waaronder Partners voor Jeugd (voorheen William Schrikker), Careflex Zorggroep, Moviera (vrouwenopvang), Jeugdbescherming Overijssel, Horizon Jeugdzorg en Onderwijs, Jeugdbescherming Gelderland, Severinus.
- Overheidsinstellingen, waaronder de Nationale Politie en Politieacademie in trainen van zowel nieuwe en bestaand personeel als die in de academie. De Zorg en Vieligheidshuizen. De Reclassering in de eerder genoemde pleger-training (werken aan intern akkoord) en Dienst Justitiële Inrichtingen (ook werkend aan intern akkoord).
- Stichting en zorginstellingen klein en groot waaronder Partners voor Jeugd (voorheen William Schrikker), Careflex Zorggroep, Moviera (vrouwenopvang), Jeugdbescherming Overijssel, Horizon Jeugdzorg en Onderwijs, Jeugdbescherming Gelderland, Severinus.
Ondernemer
Founder en Managing Director: Alex Tavassoli, achtergrond in game development met c.a. 10 jaar ervaring. In 2014 het concept van de huiselijk geweld simulatie geschreven vanwege het geloof in VR en persoonlijke ervaring met huiselijk geweld als drijfveer.
Director of impact: Chablis Platenburg, hart voor samenleving en impact. Voorheen 10 jaar werkzaam bij Stichting Het Vergeten Kind, als medeoprichter betrokken en verantwoordelijk voor marketing en communicatie.
Om het management heen een vakkundig ontwikkelteam bestaande uit een producer, twee developers, een visual artist allen vanaf het begin betrokken bij de organisatie, recent aangevuld met een technische animator.
Director of impact: Chablis Platenburg, hart voor samenleving en impact. Voorheen 10 jaar werkzaam bij Stichting Het Vergeten Kind, als medeoprichter betrokken en verantwoordelijk voor marketing en communicatie.
Om het management heen een vakkundig ontwikkelteam bestaande uit een producer, twee developers, een visual artist allen vanaf het begin betrokken bij de organisatie, recent aangevuld met een technische animator.
Implementatiestrategie
Software as a service: de simulaties worden beschikbaar gesteld via ons eigen platform volledig toegewijd aan VR content met een maatschappelijk doel. Daaromheen een volledige dienstverlening waarmee we de organisaties op weg helpen van aanschaf, tot implementatie, de eerste training en nazorg.
Communicatie en marketing
Enerzijds vanuit de innovatie en onze missie: VR voor empathie / VR om een ander te begrijpen. En anderzijds vanuit de maatschappelijke uitdaging waarmee we aandacht vragen voor het probleem terwijl we tegelijkertijd onze bijdrage aan de oplossing/preventie onder de aandacht brengen.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
We hebben nog niet eerder uit eigen initiatief deelgenomen aan awards, gezien we volledig gefocust zijn geweest op het maken van impactvolle simulaties. Toch in ieder geval twee mooie prestaties:
- Het Ministerie van Justitie Innovatie Award 2018
- Een Google Foundation Fund (Safety Challenge) in 2019 uit meer dan 900 deelnemende organisaties uit heel Europa.
- Het Ministerie van Justitie Innovatie Award 2018
- Een Google Foundation Fund (Safety Challenge) in 2019 uit meer dan 900 deelnemende organisaties uit heel Europa.
Opschaling
Productontwikkeling
- Het platform wordt uitgebreid met steeds meer functionaliteit om bijvoorbeeld brillen en gebruik te beheren en impact te meten
- We willen onze kennis en game-development-bibliotheek beschikbaar stellen om het ontwikkelen van VR voor empathie content te versnellen en de kosten te drukken
- De simulaties worden bijvoorbeeld verbeterd met nieuwe methoden om de 'embodiment' te versterken (hoe sterk de gebruiker voelt aanwezig te zijn in het gesimuleerde scenario). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een personage kiezen waarin je je kunt herkennen en in de spiegel naar jezelf zwaaien. Of het selecteren van de etniciteit van de ouders, zodat iedere gebruiker zich nog beter kan herkennen in de beleving.
- De innovatie passen we toe voor steeds meer maatschappelijke thema's. We onderzoeken met onze partners in welke thema's we kunnen bijdragen aan een oplossing en gaan onze prioriteitenlijst één voor één af. Zo staan bijvoorbeeld de thema's Autisme, Geslachtsgelijkheid en Dementie hoog op onze lijst.
- We willen onze kennis en game-development-bibliotheek beschikbaar stellen om het ontwikkelen van VR voor empathie content te versnellen en de kosten te drukken
- De simulaties worden bijvoorbeeld verbeterd met nieuwe methoden om de 'embodiment' te versterken (hoe sterk de gebruiker voelt aanwezig te zijn in het gesimuleerde scenario). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een personage kiezen waarin je je kunt herkennen en in de spiegel naar jezelf zwaaien. Of het selecteren van de etniciteit van de ouders, zodat iedere gebruiker zich nog beter kan herkennen in de beleving.
- De innovatie passen we toe voor steeds meer maatschappelijke thema's. We onderzoeken met onze partners in welke thema's we kunnen bijdragen aan een oplossing en gaan onze prioriteitenlijst één voor één af. Zo staan bijvoorbeeld de thema's Autisme, Geslachtsgelijkheid en Dementie hoog op onze lijst.
Groeiscenario
Met onze laatste simulaties Pesten op de werkvloer (november 2021 gelanceerd) en Discriminatie op de werkvloer (in ontwikkeling, verwacht Q2 2022) breiden we onze markt uit met de zakelijke markt. Pesten op de werkvloer is getest met de managers inclusie en academie van KPN en werd erg positief ervaren. KPN is van plan om de simulatie uit te rollen en geeft aan geïnteresseerd te zijn om met een aantal inclusie-partners de simulatie Geslachtsgelijkheid met ons te ontwikkelen.
Daarnaast hebben we een simulatie Pesten op school in ontwikkeling (Q1 2022 verwacht), gericht op basis- en middelbaaronderwijs en werken we met gemeente Ede het plan uit voor een huiselijk geweld signaleringstool voor docenten. Hiermee verbreden we onze markt weer.
Daarnaast hebben we een simulatie Pesten op school in ontwikkeling (Q1 2022 verwacht), gericht op basis- en middelbaaronderwijs en werken we met gemeente Ede het plan uit voor een huiselijk geweld signaleringstool voor docenten. Hiermee verbreden we onze markt weer.
Planning
Wordt later bijgewerkt (gebrek aan tijd i.v.m. deadlines).
Internationale ambitie
Al onze simulaties zijn in het Engels beschikbaar en tamelijk eenvoudig om te zetten naar andere talen. De eerste stappen richting de internationale markt zijn al gezet en internationalisering staat voor 2023/24 op de planning.
Geïnvesteerd vermogen
€ 1-10 miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Wordt later bijgewerkt (gebrek aan tijd i.v.m. deadlines).