Tinybots BV - Tessa
Tinybots maakt sociale robots voor mensen met cognitieve beperking(en). Tessa is het eerste robot. Ze geeft verbale begeleiding aan mensen met dementie, niet-aangeboren hersenletsel of verstandelijke beperking. Tessa ondersteunt zelfregie, zelfstandigheid en vergroot zelfredzaamheid.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Tessa ondersteunt zelfregie, zelfstandig wonen en biedt zorg.
Zorgrobot Tessa geeft verbale begeleiding aan mensen met dementie bij dagelijkse activiteiten. Ze kan 2 uur zorg per week besparen, terwijl je cliënt 24/7 ondersteuning ervaart.
Zorgrobot Tessa geeft verbale begeleiding aan mensen met dementie bij dagelijkse activiteiten. Ze kan 2 uur zorg per week besparen, terwijl je cliënt 24/7 ondersteuning ervaart.
Probleemstelling
Er is groot personeel tekort in de zorg, de zorgkosten en zorgvragen stijgen. Dementie zorg in het bijzonder is en zal nog meer de zorg belasten door vergrijzing. Want 1 op de 5 mensen zal een vorm van dementie krijgen.
Mensen met dementie kunnen langer thuis blijven wonen met de juiste dagelijkse ondersteuning en begeleiding. Mantelzorgers spelen nu een grote rol daarin, maar mantelzorgers zijn vaak overbelast, er wordt te veel van hen gevraagd en ze kunnen niet 24/7 beschikbaar zijn.
Mensen met dementie kunnen langer thuis blijven wonen met de juiste dagelijkse ondersteuning en begeleiding. Mantelzorgers spelen nu een grote rol daarin, maar mantelzorgers zijn vaak overbelast, er wordt te veel van hen gevraagd en ze kunnen niet 24/7 beschikbaar zijn.
Oplossing
Tessa is een sociale zorgrobot die eenvoudig ingesteld wordt door zorgverlener en mantelzorger ter ondersteuning voor de persoon met dementie. Ze werkt autonoom en is altijd beschikbaar. Ze geeft instructies bij dagelijkse activiteiten en handelingen, voorkomt ondervoeding en zorgt voor tijdige medicatie inname.
Zo ervaart de persoon met dementie meer zelfstandigheid en zelfregie. Tessa ontlast de zorg en mantelzorger. Daardoor kan een persoon langer zelfstandig thuis wonen.
Tessa kan tot 2 uur vvt zorg bieden per week per client. Ze reduceert zorgvraag voor professionele zorg en bespaart daarmee 440 EUR per maand aan zorgkosten, terwijl inzet van Tessa maar 1 EUR per dag kost.
Zo ervaart de persoon met dementie meer zelfstandigheid en zelfregie. Tessa ontlast de zorg en mantelzorger. Daardoor kan een persoon langer zelfstandig thuis wonen.
Tessa kan tot 2 uur vvt zorg bieden per week per client. Ze reduceert zorgvraag voor professionele zorg en bespaart daarmee 440 EUR per maand aan zorgkosten, terwijl inzet van Tessa maar 1 EUR per dag kost.
Unieke kenmerken
Tessa is speciaal ontworpen voor mensen met cognitieve beperking(en). Ze wordt geaccepteerd in huis door doelgroep en wordt al langer dan 3 jaar gebruikt. De communicatie is met psychologische kennis toegespitst op de doelgroep.
Er wordt meta-data verzameld en daarmee kan het product slimmer ontwikkeld worden. In nabije toekomst zoekt Tessa zelf naar de juiste instellingen en effectieve interventie vormen voor de gebruiker. Dementie is een progressieve ziekte met toenemende symptomen. Tessa kan zich dan steeds aanpassen en persoonlijke ondersteuning bieden.
Er wordt meta-data verzameld en daarmee kan het product slimmer ontwikkeld worden. In nabije toekomst zoekt Tessa zelf naar de juiste instellingen en effectieve interventie vormen voor de gebruiker. Dementie is een progressieve ziekte met toenemende symptomen. Tessa kan zich dan steeds aanpassen en persoonlijke ondersteuning bieden.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Tessa is een sociale robot dat autonoom verbale begeleiding geeft in het huis van mensen met dementie.
Ze is verbonden met de internet en kan via een eenvoudige app van te voren worden ingesteld door zorgverleners of mantelzorger. Ze kan verbale instructies geven en vragen stellen waarbij ze afhankelijk van de antwoord van de gebruiker andere reactie kan geven.
Ze wordt ingezet in de thuiszorg en is onderdeel van de zorg.
Aan het achterzijde wordt er meta-data verzameld over effectieve interventies voor de doelgroep en wordt er een AI model getraind om ervoor te zorgen dat Tessa zelf naar effectieve interventies kan zoeken voor de gebruiker. Dit maakt het mogelijk dat in de toekomst mensen met dementie die helaas geen betrokken mantelzorger of zorgverlener heeft ook baat bij Tessa hebben. Tessa leert dus van huidige gebruikers.
Ze is verbonden met de internet en kan via een eenvoudige app van te voren worden ingesteld door zorgverleners of mantelzorger. Ze kan verbale instructies geven en vragen stellen waarbij ze afhankelijk van de antwoord van de gebruiker andere reactie kan geven.
Ze wordt ingezet in de thuiszorg en is onderdeel van de zorg.
Aan het achterzijde wordt er meta-data verzameld over effectieve interventies voor de doelgroep en wordt er een AI model getraind om ervoor te zorgen dat Tessa zelf naar effectieve interventies kan zoeken voor de gebruiker. Dit maakt het mogelijk dat in de toekomst mensen met dementie die helaas geen betrokken mantelzorger of zorgverlener heeft ook baat bij Tessa hebben. Tessa leert dus van huidige gebruikers.
Video of animatie
Concurrentie
Op het moment hebben we geen directe concurrent op het vergroten van zelfredzaamheid voor thuiswonende mensen met dementie.
Er zijn wel ontwikkelingen die ook worden gebruikt voor vermaak en dagstructuur van mensen. De positionering is anders en hebben zich niet in de zorg bewezen.
In de categorie robot: Elli-Q, Sara, Pepper, Maatje.
In breder categorie apps: Compaan, beeldbellen.
Zonder Tessa: wordt er voornamelijk meer gevraagd van thuiszorg en mantelzorg. Ander alternatief is via beeldbellen de verbale begeleiding geven, maar dat vereist beschikbaarheid van een zorgverlener. Tessa biedt 24/7 ondersteuning, en in de vvt bewezen dat ze 2 uur per week zorg kan bieden.
Er zijn wel ontwikkelingen die ook worden gebruikt voor vermaak en dagstructuur van mensen. De positionering is anders en hebben zich niet in de zorg bewezen.
In de categorie robot: Elli-Q, Sara, Pepper, Maatje.
In breder categorie apps: Compaan, beeldbellen.
Zonder Tessa: wordt er voornamelijk meer gevraagd van thuiszorg en mantelzorg. Ander alternatief is via beeldbellen de verbale begeleiding geven, maar dat vereist beschikbaarheid van een zorgverlener. Tessa biedt 24/7 ondersteuning, en in de vvt bewezen dat ze 2 uur per week zorg kan bieden.
Doelgroep
Thuiswonende mensen met dementie in VVT. (53% van 280.000 mensen met dementie in NL). 50M wereldwijd.
Bij mensen met NAH (70% van 500.000 mensen in NL)
Tessa wordt ook ingezet in de ambulante zorg bij GGZ en VG.
Bij mensen met NAH (70% van 500.000 mensen in NL)
Tessa wordt ook ingezet in de ambulante zorg bij GGZ en VG.
Verdienmodel
Tessa wordt via (thuis)zorg organisaties ingezet bij thuiswonende mensen met dementie.
De zorgorganisatie wordt projectmatig ondersteunt bij de implementatie en opschaling.
Zorgorganisatie betaald éénmalig voor de hardware (€275,-) en een jaarlijkse abonnement (€365,- p.j.) voor gebruik van Tessa. (Tessa kan opnieuw ingezet worden na gebruik bij een client).
Tessa wordt vergoedt door zorgverzekeraar en betekent geen directe kosten voor zorgorganisatie.
De zorgorganisatie wordt projectmatig ondersteunt bij de implementatie en opschaling.
Zorgorganisatie betaald éénmalig voor de hardware (€275,-) en een jaarlijkse abonnement (€365,- p.j.) voor gebruik van Tessa. (Tessa kan opnieuw ingezet worden na gebruik bij een client).
Tessa wordt vergoedt door zorgverzekeraar en betekent geen directe kosten voor zorgorganisatie.
Intellectueel eigendom
Tinybots heeft merkrechten en vormrechten.
De competitive advantage is zowel metadata van gebruikers van lange termijn mens-robot interacties als domein kennis over mens-robot interactie voor de doelgroepen. Dit is niet snel repliceerbaar.
De competitive advantage is zowel metadata van gebruikers van lange termijn mens-robot interacties als domein kennis over mens-robot interactie voor de doelgroepen. Dit is niet snel repliceerbaar.
Testen
Doelstelling testfase
We zijn voorbij de testfase.
Beschrijving testfase
We zijn voorbij de testfase.
Aantal proefpersonen
We zijn voorbij de testfase.
Testresultaten
We zijn voorbij de testfase.
Uitdagingen
We zijn voorbij de testfase.
Pilot
Beschrijving pilotfase
We werken samen met zorgorganisaties om het product te implementeren. Onze implementatie strategie bestaat uit 3 levels: 1. introductie, 2. pilot en 3. implementatie.
In level twee ontwikkelen we een pilot project samen met een zorgorganisatie om bij hun cliënten 25 Tessa's in te zetten voor 6 - 12 maanden. Daarin ondersteunen we en leren we de organisatie om Tessa goed in te zetten, effecten onderzoek uit te voeren, businesscase te valideren en structurele bekostiging op te zetten.
In het bijzonder zullen we hieronder de pilot bij Zorggroep toelichten, waarbij nu meer dan 100 Tessa's ingezet gaat worden. Resultaten zijn behaald binnen 9 maanden.
In level twee ontwikkelen we een pilot project samen met een zorgorganisatie om bij hun cliënten 25 Tessa's in te zetten voor 6 - 12 maanden. Daarin ondersteunen we en leren we de organisatie om Tessa goed in te zetten, effecten onderzoek uit te voeren, businesscase te valideren en structurele bekostiging op te zetten.
In het bijzonder zullen we hieronder de pilot bij Zorggroep toelichten, waarbij nu meer dan 100 Tessa's ingezet gaat worden. Resultaten zijn behaald binnen 9 maanden.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
De Zorggroep zet als zorgorganisatie het product in. Zij voeren zelf het onderzoek en implementatie uit.
Tinybots ondersteunt in de innovatie process en deelt kennis over technologie en implementatie.
Tinybots ondersteunt in de innovatie process en deelt kennis over technologie en implementatie.
Maatschappelijke effecten
Tessa wordt nu voornamelijk ingezet in de VVT, maar hoe eerder Tessa wordt ingezet bij de doelgroep hoe groter baat een persoon heeft.
Ondersteuning van dagstructuur, zelfregie en zelfstandigheid leidt tot mogelijk maken van langer zelfstandig thuis wonen. Het draagt bij aan het welzijn van de individu.
Het groter plaatje is dat we hiermee ook de zorgkosten verlagen, een oplossing bieden voor zorgpersoneel te kort en kunnen we ook het ziekteverloop vertragen door zo goed mogelijk de persoon met dementie te ondersteunen.
Ondersteuning van dagstructuur, zelfregie en zelfstandigheid leidt tot mogelijk maken van langer zelfstandig thuis wonen. Het draagt bij aan het welzijn van de individu.
Het groter plaatje is dat we hiermee ook de zorgkosten verlagen, een oplossing bieden voor zorgpersoneel te kort en kunnen we ook het ziekteverloop vertragen door zo goed mogelijk de persoon met dementie te ondersteunen.
Onderzoeksresultaten
Op basis van 72 metingen bij 54 cliënten:
89% van de cliënten gaat meetbaar vooruit; 66% van de cliënten vooraf opgestelde doelstelling behaald of overtroffen. Zowel cliënt, mantelzorger en zorgverlener zijn blij met inzet.
Gemiddeld biedt Tessa 106 zorgminuten per week per cliënt.
89% van de cliënten gaat meetbaar vooruit; 66% van de cliënten vooraf opgestelde doelstelling behaald of overtroffen. Zowel cliënt, mantelzorger en zorgverlener zijn blij met inzet.
Gemiddeld biedt Tessa 106 zorgminuten per week per cliënt.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Onze klanten zijn zorgorganisaties primair in VVT (thuiszorg). Ook in GGZ en VG domein wordt Tessa ingezet.
We werken al met 100+ zorgorganisaties in Nederland. Elk klant helpen we zo goed mogelijk passend bij hun fase.
Binnen onze groeistrategie hebben we een sterker focus op de grootste 50 thuiszorgorganisaties met meer dan 2000 zvw clienten.
We werken al met 100+ zorgorganisaties in Nederland. Elk klant helpen we zo goed mogelijk passend bij hun fase.
Binnen onze groeistrategie hebben we een sterker focus op de grootste 50 thuiszorgorganisaties met meer dan 2000 zvw clienten.
Ondernemer
Ondernemers: Wang Long Li en Jan-Willem Heeg
Founder & CEO Wang Long Li heeft technische achtergrond als psychologie. Hij heeft expertise op human-robot interaction en onderzocht tijdens zijn Ph.D. hoe robots en kunstmatige intelligentie zinvol ingezet kan worden in de maatschappij. Hij heeft ervaring in internationale innovatie projecten binnen diverse sectoren.
Partner & COO Jan-Willem Heeg heeft 8 jaar ervaring in internationale business development en investment management voor scale-ups namens Heineken in UK. Hij heeft een achtergrond in Industrial Engineering & Management.
Founder & CEO Wang Long Li heeft technische achtergrond als psychologie. Hij heeft expertise op human-robot interaction en onderzocht tijdens zijn Ph.D. hoe robots en kunstmatige intelligentie zinvol ingezet kan worden in de maatschappij. Hij heeft ervaring in internationale innovatie projecten binnen diverse sectoren.
Partner & COO Jan-Willem Heeg heeft 8 jaar ervaring in internationale business development en investment management voor scale-ups namens Heineken in UK. Hij heeft een achtergrond in Industrial Engineering & Management.
Implementatiestrategie
We hebben een 3 level strategie voor implementatie, en ondersteunen bij alle stappen en behoeften van zorgorganisatie, om uiteindelijk ervoor te zorgen dat een klant kan opschalen:
Level 1. Introductie: zeer klein schalig wordt kennis gemaakt met Tessa binnen 1 team. Dit is alleen om ervaring op te dien in de klant organisatie en eerste draagvlak binnen organisatie te creëren.
Level 2. Pilot: met 25 Tessa's gaan we een pilotfase in met focus op onderzoek van effect op cliënten en zorgverleners, businesscase validatie en opzetten van structurele bekostiging.
Level 3. Implementatie: met meer dan 100 Tessa's ontwerpen we en richten we gezamelijk operations in om Tessa moeiteloos in te kunnen zetten. Tessa wordt onderdeel gemaakt van het zorgproces. Ook ontwikkelen we gezamelijk een adoptie strategie voor klantorganisatie met nodige services om ervoor te zorgen dat klant kan opschalen met onze technologie en de gewenste resultaten worden bereikt.
Tessa wordt door zorgorganisatie ingezet, maar wij zijn ook bereikbaar voor de eindgebruiker.
Level 1. Introductie: zeer klein schalig wordt kennis gemaakt met Tessa binnen 1 team. Dit is alleen om ervaring op te dien in de klant organisatie en eerste draagvlak binnen organisatie te creëren.
Level 2. Pilot: met 25 Tessa's gaan we een pilotfase in met focus op onderzoek van effect op cliënten en zorgverleners, businesscase validatie en opzetten van structurele bekostiging.
Level 3. Implementatie: met meer dan 100 Tessa's ontwerpen we en richten we gezamelijk operations in om Tessa moeiteloos in te kunnen zetten. Tessa wordt onderdeel gemaakt van het zorgproces. Ook ontwikkelen we gezamelijk een adoptie strategie voor klantorganisatie met nodige services om ervoor te zorgen dat klant kan opschalen met onze technologie en de gewenste resultaten worden bereikt.
Tessa wordt door zorgorganisatie ingezet, maar wij zijn ook bereikbaar voor de eindgebruiker.
Communicatie en marketing
Binnen Nederland spreid onze innovatie van mond op mond tussen zorgverleners en zorgorganisaties. We stimuleren nu strategisch bestaande zorgorganisaties om hun ervaringen die ze al delen ook via (online/offline) media te spreiden. Dit helpt tevens ook met adoptie intern bij desbetreffende organisatie.
We laten zien hoe ons product de zelfregie en zelfstandigheid van hun cliënten ondersteunt. Hoe cliënten baat bij hebben en de zorgverleners helpt om nog beter zorg te bieden en mogelijk maakt om 24/7 te ondersteunen terwijl er ook kostenbesparing gerealiseerd wordt.
We laten zien hoe ons product de zelfregie en zelfstandigheid van hun cliënten ondersteunt. Hoe cliënten baat bij hebben en de zorgverleners helpt om nog beter zorg te bieden en mogelijk maakt om 24/7 te ondersteunen terwijl er ook kostenbesparing gerealiseerd wordt.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
In 2020:
- Tinybots gekozen als 'the Most Innovative Social Technology Company 2020 - Europe' (Healthcare & Pharmaceutical Awards)
- Tinybots gekozen als 'Most Innovative Healthcare Robotics Company 2020 - Netherlands' (Benelux Enterprise Awards)
- Ondernemer gekozen als 1 van de FD Young Talents (Financiele Dagblad)
- Tinybots gekozen als 'the Most Innovative Social Technology Company 2020 - Europe' (Healthcare & Pharmaceutical Awards)
- Tinybots gekozen als 'Most Innovative Healthcare Robotics Company 2020 - Netherlands' (Benelux Enterprise Awards)
- Ondernemer gekozen als 1 van de FD Young Talents (Financiele Dagblad)
Opschaling
Productontwikkeling
Aan het achterzijde wordt er meta-data verzameld over effectieve interventies voor de doelgroep en wordt er een AI model getraind om ervoor te zorgen dat Tessa zelf naar effectieve interventies kan zoeken voor de gebruiker. Dit maakt het mogelijk dat in de toekomst mensen met dementie die helaas geen betrokken mantelzorger of zorgverlener heeft ook baat bij Tessa hebben. Tessa leert dus van huidige gebruikers.
De spraaktechnologie wordt momenteel uitgebreid en maakt mogelijk dat Tessa zich aanpast aan hoe de gebruiker praat.
De spraaktechnologie wordt momenteel uitgebreid en maakt mogelijk dat Tessa zich aanpast aan hoe de gebruiker praat.
Groeiscenario
We ontwikkelen de technologie verder met AI dat ook autonoom zoekt naar effectieve interventies voor de gebruiker. Dat zorgt ervoor dat mensen zonder betrokken mantelzorger of zorgverlener ook ons product kunnen gebruiken.
We breiden de doelgroepen uit naar NAH, GGZ en VG. We zullen ook richten op internationale expansie. De behoefte voor ons product is groot.
We breiden de doelgroepen uit naar NAH, GGZ en VG. We zullen ook richten op internationale expansie. De behoefte voor ons product is groot.
Planning
In 2021, breiden we onze team uit en verdubbelen we omzet. Binnen onze bestaande klanten van 100+ zorgorganisaties helpen we met implementatie en opschaling van gebruik van Tessa.
In 2022, richten we ook op internationale markten en richten we eerst op Denemarken en Duitsland.
In 2022, richten we ook op internationale markten en richten we eerst op Denemarken en Duitsland.
Internationale ambitie
Er zijn al pilots gedraaid in Noorwegen, Zwitserland, Italië. Er zijn Tessa's in Belgie ingezet. In Taiwan en Japan heeft ook interesse getoond en zijn nu in samenwerking de markt aan het verkennen.
Wij richten in komende 3 jaar eerst op de Nordics, Denemarken en Duitsland.
Wij richten in komende 3 jaar eerst op de Nordics, Denemarken en Duitsland.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Onze omzet is afgelopen 5 jaar met gemiddeld 96% gegroeid. Ons businessmodel is gebouwd op jaarlijkse subscriptions en met 1000+ gebruikers betekent dit een ARR van 365k€.
We zijn winstgevend. In 2021 halen we investering op voor opschaling, technologie doorontwikkeling en internationale expansie.
We verwachten minimaal 2x te groeien in 2021 en versnellen daarna.
We zijn winstgevend. In 2021 halen we investering op voor opschaling, technologie doorontwikkeling en internationale expansie.
We verwachten minimaal 2x te groeien in 2021 en versnellen daarna.