Therapierobot KASPAR
Robot ter ondersteuning van therapie en onderwijs voor kinderen met autisme

Limburg
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
KASPAR is een humanoide robot, ontwikkeld aan de universiteit van Hertfordshire in Engeland. Binnen het Expertise Centrum voor Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT) doet het Lectoraat Technologie in de Zorg van Zuyd Hogeschool onderzoek naar zinvolle interventies die gebruik maken van KASPAR. Het is toegepast implementatie onderzoek om te verkennen of KASPAR waarde kan toevoegen in de therapie of het onderwijs voor kinderen met autisme spectrum stoornis.
Probleemstelling
Kan KASPAR een zinvolle bijdrage leveren aan therapie- en/of onderwijsdoelen voor kinderen met autisme? En zo ja, hoe zien interventies er dan uit die voor professionals bruikbaar zijn in de dagelijkse praktijk?
Oplossing
Intensieve internationale en lokale samenwerking en co-creatie met experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van autisme. Vele scholen, behandelcentra, zorgorganisaties en belangenorganisaties op het gebied van autisme werken samen om KASPAR interventies te bedenken, ontwikkelen en testen in de praktijk.
Unieke kenmerken
Het betreft een open, resultaatgerichte samenwerking met vele personen met ervaring, kennis en kunde op het gebied van autisme.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
KASPAR is een semi-autonome humanoide robot die gebruik maakt van een aantal sensoren, actoren alsook een afstandsbediening. Professionals, therapeuten of docenten, kunnen KASPAR bedienen middels de afstandsbediening tijdens de interactie met een kind. Op deze manier kan een adequate reactie gegeven worden door KASPAR.
Concurrentie
Er bestaan meerdere robots, elk met hun eigen eigenschappen en dus ook voor- en nadelen. Verschillende (wetenschappelijke) internationale studies met KASPAR laten veelbelovende resultaten zien.
Doelgroep
KASPAR is een hulpmiddel ter ondersteuning van professionals die therapie en/of onderwijs verlenen aan kinderen met autisme spectrum stoornis.
Verdienmodel
Dit is nog onderdeel van onderzoek.
Testen
Doelstelling testfase
Ontwikkeling nieuwe KASPAR interventies samen met professionals uit de beroepspraktijk en studenten van diverse opleidingen. Vervolgens worden deze KASPAR interventies getest in een pilot en een effectstudie in 2017.
Beschrijving testfase
Verder implementeren van nieuwe KASPAR interventies die gebruikt en getest kunnen worden in de pilot die momenteel wordt voorbereid. Bij kinderen met autisme is het enorm belangrijk gebleken dat de interventies op maat gemaakt worden, gepersonaliseerd. Dit kost tijd en intensieve aandacht.
Aantal proefpersonen
Er zullen verschillende professionals betrokken worden die in hun dagelijkse werk actief zijn met kinderen met autisme in het onderwijs of therapie. Het aantal deelnemers wordt in 2017 bepaald
Testresultaten
Tot nu toe blijkt uit onderzoek dat professionals veel toegevoegde waarde verwachten van KASPAR in domeinen zoals communicatie, sociale interactie maar ook binnen spel zien ze mogelijkheden. Meer resultaten zijn te vinden in deze publicaties:
Huijnen, C. A. G. J., Lexis, M. A. S., Jansens, R., & de Witte, L. P. (2016). Mapping Robots to Therapy and Educational Objectives for Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(6), 1–15. doi:10.1007/s10803-016-2740-6
En
Huijnen, C. A. G. J., Lexis, M. A. S., Jansens, R., & de Witte, L. P. (2016). Matching Robot KASPAR to Autism Spectrum Disorder (ASD) Therapy and Educational Goals. International Journal of Social Robotics. DOI: 10.1007/s12369-016-0369-4
Huijnen, C. A. G. J., Lexis, M. A. S., Jansens, R., & de Witte, L. P. (2016). Mapping Robots to Therapy and Educational Objectives for Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(6), 1–15. doi:10.1007/s10803-016-2740-6
En
Huijnen, C. A. G. J., Lexis, M. A. S., Jansens, R., & de Witte, L. P. (2016). Matching Robot KASPAR to Autism Spectrum Disorder (ASD) Therapy and Educational Goals. International Journal of Social Robotics. DOI: 10.1007/s12369-016-0369-4
Pilot
Beschrijving pilotfase
Tijdens de pilotfase gaan verschillende professionals, in therapie of (speciaal) onderwijs, KASPAR gebruiken in de praktijk met kinderen met autisme.
Betrokken partners
Verschillende organisaties zijn betrokken bij de pilot, zoals therapieorganisaties, speciaal onderwijs, maar ook mensen met autisme en ouders van kinderen met autisme.
Onderzoeksresultaten
De onderzoeksresultaten van de pilot worden medio 2017 verwacht.