Share Your Care
Share Your Care (SYC) is een low-cost online platform waarop zorginstellingen -in de breedste zin van het woord- problemen kunnen delen waarvoor ze zelf (nog) geen oplossing gevonden hebben.

Noord-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Wij willen kennisdeling en innovatie in de zorg stimuleren door het oprichten van een nieuw, onafhankelijk, innovatief, low-cost, en laagdrempelig online platform: Share Your Care (SYC) genaamd. SYC wordt het eerste online platform in Nederland dat actief problemen en oplossingen in de zorg met elkaar verbindt, en hiermee kennisoverdracht en innovatie wil stimuleren en zo de kwaliteit van zorg verbetert. We willen als eerste binnen Nederland online hackathons faciliteren. Zodoende draagt Share Your Care bij aan het verbeteren van de Triple Aim binnen de zorgsector. (Deze Triple Aim bestaat uit: een betere gezondheid, kwaliteit van zorg, en beheersing van de kosten.)
Probleemstelling
Het idee voor Share Your Care is ontstaan vanuit frustratie over de hoeveelheid tijd en mankracht die benodigd is voor het oplossen van problemen in de zorg. Werken in de zorg is mensenwerk. Er wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorgverlening. De zorg kampt echter met diverse problemen, zoals grote personeelstekorten, vermindering van budgetten, en (mede door de vergrijzing en stijgende bevolkingsgroei) een toenemend aantal frequente zorggebruikers. Volgens onderzoek van de Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) 2018 zullen de personeelstekorten in de toekomst alleen nog maar verder stijgen. Door een toename van de populatie en vergrijzing in Nederland, zullen meer mensen de komende jaren zorg nodig hebben terwijl er minder mensen beschikbaar zijn om deze zorgtaken uit te voeren. De toekomstige kwaliteit van zorg komt hierdoor onder druk te staan. Er zullen maatregelen getroffen moeten worden om de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Implementatie van innovatieprocessen in de zorg zijn dan ook essentieel om dit probleem te ondervangen. Echter, lang niet alle zorginstellingen beschikken over de hiervoor benodigde tijd en mankracht om dit zelf te regelen. Doordat de belangrijkste prioriteit van zorgverleners ligt bij de directe zorg- en hulpverlening van patiënten, wordt het oplossen van (terugkerende) problemen regelmatig vooruitgeschoven. Het is vaak omwille van gebrek aan tijd, geld, expertise of mankracht dat problemen blijven liggen. Ook vereisen sommige vraagstukken een integrale aanpak waarbij meerdere partijen (vanuit andere expertises) benodigd zijn om tot een passende oplossing te komen. Gesignaleerde problemen in de zorg die omwille van gebrek aan tijd, expertise of mankracht niet opgelost kunnen worden, willen wij van een oplossing voorzien door middel van ons platform.
Oplossing
Problemen die door gebrek aan tijd, expertise of mankracht niet opgelost kunnen worden, willen wij via ons platform van een oplossing voorzien. De VTV 2018 signaleert dat er meer samenwerkingen benodigd zijn tussen verschillende partijen, zowel binnen de zorg als over de grenzen van de gezondheidszorg heen, wil de zorg effectief bestaande problemen kunnen oplossen. Met ons platform willen we samenwerkingen tot stand brengen en zodoende innovatie in de zorg realiseren. SYC doet dit middels het koppelen van geïnteresseerden aan de op het platform gepresenteerde casussen. Met multidisciplinaire enthousiaste individuelen willen we samen werken aan oplossingen voor specifieke problemen: het idee van een online hackathon. Hierbij kan zowel de groenteboer als de chirurg meedenken of een team vormen op het platform.
Unieke kenmerken
SYC wordt het eerste online platform in Nederland dat actief problemen en innovaties in de zorg verbindt aan mogelijke oplossingen. Dit wordt gerealiseerd op ons platform middels het uitzetten van online challenges en hackathons. De unieke kenmerken van dit platform zijn:
- Het platform stimuleert en faciliteert innovatie en kennisdeling binnen de zorg
- Het verbindt een groot netwerk van probleemoplossers uit diverse sectoren
- Het biedt (kostenbesparende/innovatieve) suggesties voor gesignaleerde obstakels binnen de zorg.
- Het faciliteren van een ‘lerend zorgsysteem’ waarbij oplossingen van het ene vraagstuk
tevens gebruikt kunnen worden om de zorg van andere zorginstellingen te verbeteren.
- Kostenbesparende oplossingen bieden, en meerdere suggesties voor de oplossing van een specifiek probleem geven.
- Het platform kan onderdeel uit gaan maken van verschillende Nederlandse opleidings-curricula. Zodoende kunnen scholieren kennismaken met bedrijfseigenschappen van potentiële werkgevers en met gesignaleerde obstakels binnen hun latere werkveld.
- Het platform is vrij toegankelijk voor alle mensen die hierin geïnteresseerd zijn.
- Het platform stimuleert en faciliteert innovatie en kennisdeling binnen de zorg
- Het verbindt een groot netwerk van probleemoplossers uit diverse sectoren
- Het biedt (kostenbesparende/innovatieve) suggesties voor gesignaleerde obstakels binnen de zorg.
- Het faciliteren van een ‘lerend zorgsysteem’ waarbij oplossingen van het ene vraagstuk
tevens gebruikt kunnen worden om de zorg van andere zorginstellingen te verbeteren.
- Kostenbesparende oplossingen bieden, en meerdere suggesties voor de oplossing van een specifiek probleem geven.
- Het platform kan onderdeel uit gaan maken van verschillende Nederlandse opleidings-curricula. Zodoende kunnen scholieren kennismaken met bedrijfseigenschappen van potentiële werkgevers en met gesignaleerde obstakels binnen hun latere werkveld.
- Het platform is vrij toegankelijk voor alle mensen die hierin geïnteresseerd zijn.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
DIENST RICHTING DE AANDRAGER VAN DE CASUS
SYC wil geselecteerde casussen (problemen of trajecten die geïnnoveerd kunnen worden) aanbieden op een platform. Met hulp van geïnteresseerden willen we graag de instelling die het probleem heeft aangeleverd voorzien van (een eerste stap richting) een oplossing. Wij gaan allereerst in gesprek met de probleem-aandrager/zorginstelling, en aan de hand hiervan stellen wij een casus op die vervolgens online wordt gepresenteerd. Alle reacties en oplossingen kunnen worden ingeleverd via het platform, welke vervolgens door ons worden verzameld en aan de probleem-aandrager worden gepresenteerd. De probleem-aandrager selecteert vervolgens de top 3 van beste ideeën welke een kort “jurycommentaar” en een geldprijs ontvangen. Idealiter houdt de probleem-aandrager ons op de hoogte van het toepassen van de geselecteerde ideeën in de praktijk, zodat we deze online in een soort ‘wikipedia’-lijst van oplossingen kunnen presenteren.
DIENST RICHTING DE GEÏNTERESSEERDE OPLOSSER
SYC gelooft dat mensen graag hun kennis delen. Wij verwachten innovatieve of meer ‘out of the box’ ideeën aan te leveren doordat we een divers en breed publiek laten nadenken over de gepresenteerde casussen. Mensen die een idee/oplossing/innovatie willen insturen kunnen een profiel aanmaken op het platform. Op dit platform zal een deel worden ingericht als een ‘samenwerkingsforum’, waar mensen kunnen sparren en kennis kunnen delen of samen aan casussen kunnen werken. Onder elke gepresenteerde casus komt een ‘inlever-knop’ via welke deelnemers hun oplossing kunnen inzenden. De aandragers van de beste oplossingen ontvangen een financiële beloning. Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar een andere beloning voor alle deelnemers/probleemoplossers. Hierbij denken we nu aan een puntensysteem bij participatie waarmee ze kans maken op workshops, clinics of andere beloningen. dit moet nog later in de pilotfase een meer duidelijke structuur krijgen. Daarnaast zijn er andere voordelen zoals: het kunnen leren van andere disciplines, het verbreden van het netwerk, en bijdragen aan innovatie binnen de zorg.
TECHNIEK
We doelen op een online hackathon. Hier hebben we een website, platform/forum voor nodig. We zijn momenteel druk bezig met het vinden van een geschikte vorm om dit tot een succes te maken. Gezien de vele online platformen die er al bestaan, verwachten wij geen nieuwe technologie te hoeven ontwikkelen; alleen maar verschillende vormen met elkaar te combineren. SYC zal hiervoor hulp inschakelen van ict-experts nodig hebben om het platform te ontwikkelen.
SYC wil geselecteerde casussen (problemen of trajecten die geïnnoveerd kunnen worden) aanbieden op een platform. Met hulp van geïnteresseerden willen we graag de instelling die het probleem heeft aangeleverd voorzien van (een eerste stap richting) een oplossing. Wij gaan allereerst in gesprek met de probleem-aandrager/zorginstelling, en aan de hand hiervan stellen wij een casus op die vervolgens online wordt gepresenteerd. Alle reacties en oplossingen kunnen worden ingeleverd via het platform, welke vervolgens door ons worden verzameld en aan de probleem-aandrager worden gepresenteerd. De probleem-aandrager selecteert vervolgens de top 3 van beste ideeën welke een kort “jurycommentaar” en een geldprijs ontvangen. Idealiter houdt de probleem-aandrager ons op de hoogte van het toepassen van de geselecteerde ideeën in de praktijk, zodat we deze online in een soort ‘wikipedia’-lijst van oplossingen kunnen presenteren.
DIENST RICHTING DE GEÏNTERESSEERDE OPLOSSER
SYC gelooft dat mensen graag hun kennis delen. Wij verwachten innovatieve of meer ‘out of the box’ ideeën aan te leveren doordat we een divers en breed publiek laten nadenken over de gepresenteerde casussen. Mensen die een idee/oplossing/innovatie willen insturen kunnen een profiel aanmaken op het platform. Op dit platform zal een deel worden ingericht als een ‘samenwerkingsforum’, waar mensen kunnen sparren en kennis kunnen delen of samen aan casussen kunnen werken. Onder elke gepresenteerde casus komt een ‘inlever-knop’ via welke deelnemers hun oplossing kunnen inzenden. De aandragers van de beste oplossingen ontvangen een financiële beloning. Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar een andere beloning voor alle deelnemers/probleemoplossers. Hierbij denken we nu aan een puntensysteem bij participatie waarmee ze kans maken op workshops, clinics of andere beloningen. dit moet nog later in de pilotfase een meer duidelijke structuur krijgen. Daarnaast zijn er andere voordelen zoals: het kunnen leren van andere disciplines, het verbreden van het netwerk, en bijdragen aan innovatie binnen de zorg.
TECHNIEK
We doelen op een online hackathon. Hier hebben we een website, platform/forum voor nodig. We zijn momenteel druk bezig met het vinden van een geschikte vorm om dit tot een succes te maken. Gezien de vele online platformen die er al bestaan, verwachten wij geen nieuwe technologie te hoeven ontwikkelen; alleen maar verschillende vormen met elkaar te combineren. SYC zal hiervoor hulp inschakelen van ict-experts nodig hebben om het platform te ontwikkelen.
Concurrentie
CONCURRENTIE
Binnen de gezondheidssector zijn wij nog geen enkel platform tegengekomen waarbij Nederlanders vraagstukken uit de gezondheidssector kunnen oplossen en daarnaast kunnen samenwerken/netwerken. Er zijn verschillende bedrijven die challenges uitschrijven, hackathons organiseren of samenwerkingsverbanden aangaan (bijv.: https://starthubs.co/, https://www.citychallenges.nl/), maar geen enkel online platform waarbij deze dingen gecombineerd worden. Daarnaast willen wij samenwerkingen met verschillende opleidingen aangaan waarin studenten kennismaken met het toekomstige werkveld en alle problematiek daarbinnen. Dit maakt ons platform uniek.
ZONDER ONZE INNOVATIE/VERLAGING VAN DE ZORGKOSTEN
Er is op dit moment al een groot tekort aan zorgprofessionals in Nederland. Er wordt verwacht dat het extra tekort aan zorgpersoneel de komende jaren nog meer zal oplopen: tot ongeveer 100.000 mensen (VTV2018). Met SYC kunnen wij ondersteuning bieden door faciliteren tussen problemen en oplossingen, en daardoor de zorgen van mensen in de zorg enigszins te verlichten. Dit is van een enorme toegevoegde economische waarde omdat het de druk op werknemers in de zorg kan verlichten, en andere sectoren hun diensten kunnen verlenen om samen innovatie in de zorg te bewerkstelligen.
Daarnaast is de gezondheidszorg een arbeidsintensieve bedrijfstak. Het is in de zorg minder vaak mogelijk om processen te automatiseren of te mechaniseren, of om met minder mensen méér werk te produceren. In vergelijking met andere bedrijfstakken ontstaat er een productiviteitskloof met de zorg, want deze wordt relatief duurder (dit is het zogeheten Baumol-effect ). SYC zorgt ervoor dat de arbeidsproductiviteit op de werkvloer hetzelfde blijft, terwijl tegelijkertijd specifieke problemen binnen de zorg opgelost worden door externe partijen en geïnteresseerden. Onze innovatie zorgt ervoor dat de sector waarin een groot personeelstekort heerst, zich kan blijven focussen op hun dagelijkse werkzaamheden, in plaats van het moeten oplossen van problemen.
Tevens kunnen de middels ons platform aangedragen ideeën en innovaties leiden tot oplossingen die werkprocessen kunnen versoepelen en bespoedigen. Dit scheelt uiteindelijk weer mankracht, tijd en/of geld.
Binnen de gezondheidssector zijn wij nog geen enkel platform tegengekomen waarbij Nederlanders vraagstukken uit de gezondheidssector kunnen oplossen en daarnaast kunnen samenwerken/netwerken. Er zijn verschillende bedrijven die challenges uitschrijven, hackathons organiseren of samenwerkingsverbanden aangaan (bijv.: https://starthubs.co/, https://www.citychallenges.nl/), maar geen enkel online platform waarbij deze dingen gecombineerd worden. Daarnaast willen wij samenwerkingen met verschillende opleidingen aangaan waarin studenten kennismaken met het toekomstige werkveld en alle problematiek daarbinnen. Dit maakt ons platform uniek.
ZONDER ONZE INNOVATIE/VERLAGING VAN DE ZORGKOSTEN
Er is op dit moment al een groot tekort aan zorgprofessionals in Nederland. Er wordt verwacht dat het extra tekort aan zorgpersoneel de komende jaren nog meer zal oplopen: tot ongeveer 100.000 mensen (VTV2018). Met SYC kunnen wij ondersteuning bieden door faciliteren tussen problemen en oplossingen, en daardoor de zorgen van mensen in de zorg enigszins te verlichten. Dit is van een enorme toegevoegde economische waarde omdat het de druk op werknemers in de zorg kan verlichten, en andere sectoren hun diensten kunnen verlenen om samen innovatie in de zorg te bewerkstelligen.
Daarnaast is de gezondheidszorg een arbeidsintensieve bedrijfstak. Het is in de zorg minder vaak mogelijk om processen te automatiseren of te mechaniseren, of om met minder mensen méér werk te produceren. In vergelijking met andere bedrijfstakken ontstaat er een productiviteitskloof met de zorg, want deze wordt relatief duurder (dit is het zogeheten Baumol-effect ). SYC zorgt ervoor dat de arbeidsproductiviteit op de werkvloer hetzelfde blijft, terwijl tegelijkertijd specifieke problemen binnen de zorg opgelost worden door externe partijen en geïnteresseerden. Onze innovatie zorgt ervoor dat de sector waarin een groot personeelstekort heerst, zich kan blijven focussen op hun dagelijkse werkzaamheden, in plaats van het moeten oplossen van problemen.
Tevens kunnen de middels ons platform aangedragen ideeën en innovaties leiden tot oplossingen die werkprocessen kunnen versoepelen en bespoedigen. Dit scheelt uiteindelijk weer mankracht, tijd en/of geld.
Doelgroep
DE NEDERLANDSE ZORGSECTOR
In eerste instantie willen we voornamelijk de Nederlandse gezondheidszorg bereiken met onze innovatie. In Nederland zijn meer dan 26.000 gezondheidsinstellingen zoals ziekenhuizen, zorginstellingen, huisartsen praktijken en klinieken. Daarnaast is er nog een groot aantal zorgverzekeraars. In Nederland werken ruim één miljoen mensen in de zorg: dit is ongeveer 13% van alle werknemers. 35% van deze mensen werkt in de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT), 27% in een ziekenhuis en 16% in de gehandicaptenzorg. In Amsterdam alleen zijn bijvoorbeeld al 8601 zorgaanbieder die baat kunnen hebben bij Share Your Care.
AANDRAGERS VAN OPLOSSINGEN
Innovatieve ideeën kunnen overal ontstaan, en hoeven (in eerste instantie) niet specifiek gericht te zijn op de zorg. De oplossingen kunnen niet alleen aangedragen worden door medewerkers die werkzaam zijn in de zorg, integendeel: iedereen (vanuit elke achtergrond en opleiding) is welkom om zijn/haar idee in te sturen. Aangezien vrijwel iedere Nederlander gebruik maakt van de gezondheidszorg kunnen suggesties van buitenstaanders zeer bruikbaar zijn. Innovatie kan namelijk evengoed voortkomen uit andere bedrijfssectoren of een out of the box gedachte van een geïnteresseerde. Door ook andere sectoren bij het platform te betrekken hopen wij een wijde range of solutions te creëren. Andere technologische innovaties (denk bijv. aan virtual reality) kunnen ontwikkelingen in de zorg sterk beïnvloeden en verbeteren. Het is daarom belangrijk om buiten de geijkte kaders te blijven denken om zoveel mogelijk innovatieve en geschikte oplossingen te realiseren. Er zijn in totaal 13 miljoen mensen (boven de leeftijd van 18 jaar gerekend) die oplossingen kunnen aandragen. Hieronder vallen ook de huidige 450.000 studenten Hoger Beroepsonderwijs (HBO) en 280.000 studenten wetenschappelijk onderwijs (WO) welke we kunnen vragen voor input indien Hogescholen en Universiteiten in Nederland een bijdrage willen leveren aan ons platform.
Verdienmodel
Het definitieve verdienmodel moet nog onderzocht worden in de testfase. Aangezien kennisdeling en innovatie in de zorg onze prioriteit is, zouden we idealiter met veel verschillende betrokkenen en partijen samenwerken.Samenwerkingen kunnen alleen plaatsvinden als alle partijen geïnteresseerd zijn, en de kosten samenvallen met de betalingsbereidheid van de partijen. In principe focust Share Your Care zich op online samenwerkingsverbanden, waardoor -nadat het platform ontworpen en live is- de vaste kosten van onze dienst alleen zullen bestaan uit het onderhouden van de website, en de personeelskosten.
In de testfase zal het definitieve verdienmodel worden vastgesteld (opgesteld en aangepast) worden. Vooralsnog willen we testen of onderstaande verdienmodellen haalbaar zijn voor Share Your Care. (De prijzen zijn vooralsnog een indicatie, en kunnen per casus verschillen).
Optie 1 Cash: De probleem-aandrager zet prijzen op de beste ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De verwachting zal zijn dat wanneer het prijzengeld hoger is bij een bepaald probleem er ook meer oplossingen zullen komen. SYC zal het totaal aan prijzengeld dan ook voor zichzelf rekenen. Hierdoor zal de opdrachtgever dus €3.500 aan SYC betalen waarvan €1.750 voor de 3 beste ideeën zijn. Uit de €1.750 zal SYC reclamekosten dekken (hoe hoger het prijzengeld, hoe meer reclame er gemaakt zal worden) en de overige kosten financieren.
Optie 2 Cash:
De probleemdrager zet prijzen op de winnende ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De probleemdrager zal €500,- betalen aan SYC en dan een x bedrag per 10 aangedragen oplossingen. Het businessmodel is afhankelijk van de interesse en betalingsbereidheid van verschillende partijen, dit zal dus een rol spelen in het bepalen van het meest geschikte businessmodel.
Optie 3 Punten:
We willen onderzoeken of er nog voldoende deelname bereidheid is wanneer mensen punten krijgen voor het uitwerken van een oplossing. Indien een X-aantal punten is behaald willen we hier prijzen aan toekennen in de vorm van cursussen, korting of producten.
Optie 4 Erkenning:
We willen tevens bekijken of het realistisch is dat voldoende mensen (blijvend) willen participeren wanneer zij alleen erkenning ontvangen voor hun ingeleverde oplossing. In de ICT wereld is al gebleken dat er veel mensen zijn die elkaar willen helpen bij technische vraagstukken, en waarbij er communities gevormd zijn waarin problemen worden opgelost en de participanten elkaar op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen. Het enige wat ze hiervoor terugkrijgen is erkenning en waardering van medegebruikers.
In de testfase zal het definitieve verdienmodel worden vastgesteld (opgesteld en aangepast) worden. Vooralsnog willen we testen of onderstaande verdienmodellen haalbaar zijn voor Share Your Care. (De prijzen zijn vooralsnog een indicatie, en kunnen per casus verschillen).
Optie 1 Cash: De probleem-aandrager zet prijzen op de beste ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De verwachting zal zijn dat wanneer het prijzengeld hoger is bij een bepaald probleem er ook meer oplossingen zullen komen. SYC zal het totaal aan prijzengeld dan ook voor zichzelf rekenen. Hierdoor zal de opdrachtgever dus €3.500 aan SYC betalen waarvan €1.750 voor de 3 beste ideeën zijn. Uit de €1.750 zal SYC reclamekosten dekken (hoe hoger het prijzengeld, hoe meer reclame er gemaakt zal worden) en de overige kosten financieren.
Optie 2 Cash:
De probleemdrager zet prijzen op de winnende ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De probleemdrager zal €500,- betalen aan SYC en dan een x bedrag per 10 aangedragen oplossingen. Het businessmodel is afhankelijk van de interesse en betalingsbereidheid van verschillende partijen, dit zal dus een rol spelen in het bepalen van het meest geschikte businessmodel.
Optie 3 Punten:
We willen onderzoeken of er nog voldoende deelname bereidheid is wanneer mensen punten krijgen voor het uitwerken van een oplossing. Indien een X-aantal punten is behaald willen we hier prijzen aan toekennen in de vorm van cursussen, korting of producten.
Optie 4 Erkenning:
We willen tevens bekijken of het realistisch is dat voldoende mensen (blijvend) willen participeren wanneer zij alleen erkenning ontvangen voor hun ingeleverde oplossing. In de ICT wereld is al gebleken dat er veel mensen zijn die elkaar willen helpen bij technische vraagstukken, en waarbij er communities gevormd zijn waarin problemen worden opgelost en de participanten elkaar op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen. Het enige wat ze hiervoor terugkrijgen is erkenning en waardering van medegebruikers.
Intellectueel eigendom
Nog niet van toepassing.
Testen
Doelstelling testfase
In de testfase moet worden onderzocht wat de meest geschikte mogelijkheden zijn rondom het online koppelen van ‘probleemaandragers’ aan de ‘probleemoplossers’. Ook het best passende businessmodel voor het platform moet worden onderzocht. Daarnaast zijn er praktische overwegingen zoals; de mogelijkheden die het platform exact moet hebben, en op welke wijze privacygevoelige informatie gewaarborgd kan worden. Daarnaast willen wij in de testfase onderzoeken of het haalbaar ons platform onderdeel te maken van het opleidingscurriculum van (zorggerelateerde opleidingen van) Hogescholen en Universiteiten. En niet geheel onbelangrijk: in de testfase zal er veel aandacht worden besteed aan de samenwerkingen met probleem-aandragers en de mate van bereidheid om hun problemen op ons online platform te presenteren.
PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING
Het inzetten van technologie in de zorg brengt risico’s met zich mee wanneer het gaat over databescherming en privacy. Omdat de zorgsector vaak te maken heeft met privacygevoelige informatie of het verstrekken van persoonsgegevens zullen we extra aandacht aan de beveiliging ervan besteden.
Tevens verwachten wij te maken te hebben met de volgende technologische knelpunten:
1. Welke programmeertaal zal er gebruikt worden voor het platform en kunnen wij dit zelf aanpassen en onderhouden?
2. Hoe kunnen we onszelf voldoende vindbaar maken op google of social media?
3. Hoeveel serverruimte zal er nodig zijn om SYC te draaien?
4. Welke beveiliging is een vereiste voor website en email?
5. Hoe beschermen we de persoonsgegevens en hoe voldoen we hiermee aan de nieuwe
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)?
6. Hoe kunnen we wederzijdse communicatie faciliteren waarbij deelnemers voorzien worden van een antwoord op mogelijke vragen rondom de gepresenteerde casussen?
7. Hoe kunnen we een samenwerkingsplatform oprichten waar personen tegelijkertijd in kunnen werken?
8. Hoe kunnen we (online) contact faciliteren tussen verschillende deelnemers zodat samenwerkingsverbanden voor het aandragen van mogelijke oplossingen worden gestimuleerd?
9. Hoe moeten we de omgang met het presenteren van oplossingen aangaan wat betreft de licenties/patenten/octrooien waar deelnemers mogelijk aanspraak op maken/doen?
10. Welke aansprakelijkheid geldt er voor de platformhouders/wat zijn de juridische regelgevingen rondom het gebruiken van ideeën waar patent/licenties op rusten?
11. Hoe kunnen we een werkende pilotversie bouwen waarmee we de haalbaarheid kunnen testen en vervolgvragen beantwoorden?
In de testfase zullen de volgende economische haalbaarheidsvragen worden onderzocht:
12. Wat zijn de te verwachten ontwikkelkosten?
13. Wanneer is het businessmodel en welk businessmodel is hiermee kosteneffectief?
14. In hoeverre verandert hiermee het businessmodel en hoe zullen stakeholders hierop reageren?
15. Wat is het juiste verdienmodel na de beoogde ontwikkeling van Share Your Care?
16. Is accreditatie en/of certificering en/of een keurmerk benodigd?
17. Hoeveel marketingbudget is er nodig om het platform bij een ruim publiek onder de aandacht te brengen?
18. Wat zijn de probleemaandragers/zorginstellingen bereid te betalen voor het oplossen van de door hen gestelde problemen?
19. Wat vinden zowel de probleemaandragers als de oplossingsaandragers van het platform?
20. Wat zijn de kosten om de website online te houden (serverkosten) en een developer in dienst te nemen?
21. Welke systemen worden gebruikt door potentiële probleem aandragers/zorginstellingen en oplossings aandragers? Welke technieken moeten hiertoe worden ontwikkeld of gekoppeld worden aan het platform?
22. Wie zijn geschikte partners om de verdere implementatie en opschaling van het platform mee te realiseren?
23. Het nader onderbouwen en kwantificeren van het businessmodel door de evaluatie van de prototype/pilotfase, verdere deskstudie, en het aangaan van diepgaande
interviews bij verschillende (mogelijke) stakeholders binnen de zorginstellingen en zorg gerelateerde opleidingen.
24. Hoeveel oplossingen moet er minimaal per probleemcasus aangeleverd worden om van een succesvol project te kunnen spreken?
25. Hoe kunnen we een X (nader vast te stellen aantal) probleemoplossingen per gepresenteerd probleem garanderen?
26. Hoe kunnen we garanderen dat hier bruikbare oplossingen tussen zitten/wat wordt er gedaan indien dit niet het geval blijkt te zijn?
Rondom regelgeving en samenwerkingsverbanden moet worden onderzocht:
27. Of er voldoende draagvlak is voor de probleemaandragers.
28. Er moet een analyse gemaakt worden van de doelgroep van probleemaandragers
29. Er moet een analyse gemaakt worden hoe we de probleemoplossers kunnen bereiken en motiveren om oplossingen aan te dragen voor de probleemcasussen.
30. Er moet een plan gemaakt worden om naamsbekendheid te genereren zodat zowel zorginstellingen als probleemoplossers het platform weten te vinden.
31. Er moet gekeken worden of er aan beide kanten voldoende draagvlak is om het bestaansrecht van het platform te kunnen valideren.
32. Er moet worden onderzocht of samenwerkingsverbanden met (zorg gerelateerde) opleidingen mogelijk zijn.
33. Er moet onderzoek gedaan worden naar gebruikersvoorwaarden namens de probleemoplossers.
34. Er moet onderzoek gedaan worden naar gebruikersvoorwaarden voor probleemaandragers.
35. Er moeten test casussen gemaakt worden en een pilotfase ontwikkeld worden; deze moet vanuit het niets worden bedacht, ontworpen en uitvoerig getest worden.
PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING
Het inzetten van technologie in de zorg brengt risico’s met zich mee wanneer het gaat over databescherming en privacy. Omdat de zorgsector vaak te maken heeft met privacygevoelige informatie of het verstrekken van persoonsgegevens zullen we extra aandacht aan de beveiliging ervan besteden.
Tevens verwachten wij te maken te hebben met de volgende technologische knelpunten:
1. Welke programmeertaal zal er gebruikt worden voor het platform en kunnen wij dit zelf aanpassen en onderhouden?
2. Hoe kunnen we onszelf voldoende vindbaar maken op google of social media?
3. Hoeveel serverruimte zal er nodig zijn om SYC te draaien?
4. Welke beveiliging is een vereiste voor website en email?
5. Hoe beschermen we de persoonsgegevens en hoe voldoen we hiermee aan de nieuwe
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)?
6. Hoe kunnen we wederzijdse communicatie faciliteren waarbij deelnemers voorzien worden van een antwoord op mogelijke vragen rondom de gepresenteerde casussen?
7. Hoe kunnen we een samenwerkingsplatform oprichten waar personen tegelijkertijd in kunnen werken?
8. Hoe kunnen we (online) contact faciliteren tussen verschillende deelnemers zodat samenwerkingsverbanden voor het aandragen van mogelijke oplossingen worden gestimuleerd?
9. Hoe moeten we de omgang met het presenteren van oplossingen aangaan wat betreft de licenties/patenten/octrooien waar deelnemers mogelijk aanspraak op maken/doen?
10. Welke aansprakelijkheid geldt er voor de platformhouders/wat zijn de juridische regelgevingen rondom het gebruiken van ideeën waar patent/licenties op rusten?
11. Hoe kunnen we een werkende pilotversie bouwen waarmee we de haalbaarheid kunnen testen en vervolgvragen beantwoorden?
In de testfase zullen de volgende economische haalbaarheidsvragen worden onderzocht:
12. Wat zijn de te verwachten ontwikkelkosten?
13. Wanneer is het businessmodel en welk businessmodel is hiermee kosteneffectief?
14. In hoeverre verandert hiermee het businessmodel en hoe zullen stakeholders hierop reageren?
15. Wat is het juiste verdienmodel na de beoogde ontwikkeling van Share Your Care?
16. Is accreditatie en/of certificering en/of een keurmerk benodigd?
17. Hoeveel marketingbudget is er nodig om het platform bij een ruim publiek onder de aandacht te brengen?
18. Wat zijn de probleemaandragers/zorginstellingen bereid te betalen voor het oplossen van de door hen gestelde problemen?
19. Wat vinden zowel de probleemaandragers als de oplossingsaandragers van het platform?
20. Wat zijn de kosten om de website online te houden (serverkosten) en een developer in dienst te nemen?
21. Welke systemen worden gebruikt door potentiële probleem aandragers/zorginstellingen en oplossings aandragers? Welke technieken moeten hiertoe worden ontwikkeld of gekoppeld worden aan het platform?
22. Wie zijn geschikte partners om de verdere implementatie en opschaling van het platform mee te realiseren?
23. Het nader onderbouwen en kwantificeren van het businessmodel door de evaluatie van de prototype/pilotfase, verdere deskstudie, en het aangaan van diepgaande
interviews bij verschillende (mogelijke) stakeholders binnen de zorginstellingen en zorg gerelateerde opleidingen.
24. Hoeveel oplossingen moet er minimaal per probleemcasus aangeleverd worden om van een succesvol project te kunnen spreken?
25. Hoe kunnen we een X (nader vast te stellen aantal) probleemoplossingen per gepresenteerd probleem garanderen?
26. Hoe kunnen we garanderen dat hier bruikbare oplossingen tussen zitten/wat wordt er gedaan indien dit niet het geval blijkt te zijn?
Rondom regelgeving en samenwerkingsverbanden moet worden onderzocht:
27. Of er voldoende draagvlak is voor de probleemaandragers.
28. Er moet een analyse gemaakt worden van de doelgroep van probleemaandragers
29. Er moet een analyse gemaakt worden hoe we de probleemoplossers kunnen bereiken en motiveren om oplossingen aan te dragen voor de probleemcasussen.
30. Er moet een plan gemaakt worden om naamsbekendheid te genereren zodat zowel zorginstellingen als probleemoplossers het platform weten te vinden.
31. Er moet gekeken worden of er aan beide kanten voldoende draagvlak is om het bestaansrecht van het platform te kunnen valideren.
32. Er moet worden onderzocht of samenwerkingsverbanden met (zorg gerelateerde) opleidingen mogelijk zijn.
33. Er moet onderzoek gedaan worden naar gebruikersvoorwaarden namens de probleemoplossers.
34. Er moet onderzoek gedaan worden naar gebruikersvoorwaarden voor probleemaandragers.
35. Er moeten test casussen gemaakt worden en een pilotfase ontwikkeld worden; deze moet vanuit het niets worden bedacht, ontworpen en uitvoerig getest worden.
Beschrijving testfase
SYC heeft nog geen testfase achter de rug. We zijn begin 2019 gestart met het realiseren van onze idealen. De testfase zal hopelijk begin 2020 plaats gaan vinden. Deze zal er dan als volgt uitzien:
PLAN VAN AANPAK
In drie werkpakketten (WP) uit te voeren:
WP1 omvat de functionele en technische haalbaarheid van het beoogde platform, alsmede de haalbaarheid van de technische werkingsprincipes ervan. Binnen dit WP wordt tevens gezocht naar potentieel geschikte partners om de verdere R&D van het platform te realiseren. WP1 bevat tevens de bouw van het prototype platform Share Your Care voor de technische testen en de validatie van hypothesen.
WP2 richt zich op de haalbaarheid en evaluatie van het businessmodel. Ook wordt gezocht naar eventueel geschikte partners om de verdere implementatie en opschaling van de business case mee te realiseren. Het belangrijkste resultaat van WP2 is een gevalideerd businessmodel.
WP3 is een testfase waarin de samenwerking met potentiële partners en de beschikbare technologie worden onderzocht. Middels een testcase waarbij we samenwerken met een kleine groep potentiële partners willen we kijken of ons platform functioneert, en waar ruimte is voor verbetering. Dit willen wij bereiken door een zorginstelling (idealiter Amsterdam UMC) een probleemcasus te laten presenteren op ons platform, waarbij wij zoveel mogelijk mensen (zowel binnen als buiten de zorgsector) zullen aanmoedigen om een oplossing in te leveren.
PLAN VAN AANPAK
In drie werkpakketten (WP) uit te voeren:
WP1 omvat de functionele en technische haalbaarheid van het beoogde platform, alsmede de haalbaarheid van de technische werkingsprincipes ervan. Binnen dit WP wordt tevens gezocht naar potentieel geschikte partners om de verdere R&D van het platform te realiseren. WP1 bevat tevens de bouw van het prototype platform Share Your Care voor de technische testen en de validatie van hypothesen.
WP2 richt zich op de haalbaarheid en evaluatie van het businessmodel. Ook wordt gezocht naar eventueel geschikte partners om de verdere implementatie en opschaling van de business case mee te realiseren. Het belangrijkste resultaat van WP2 is een gevalideerd businessmodel.
WP3 is een testfase waarin de samenwerking met potentiële partners en de beschikbare technologie worden onderzocht. Middels een testcase waarbij we samenwerken met een kleine groep potentiële partners willen we kijken of ons platform functioneert, en waar ruimte is voor verbetering. Dit willen wij bereiken door een zorginstelling (idealiter Amsterdam UMC) een probleemcasus te laten presenteren op ons platform, waarbij wij zoveel mogelijk mensen (zowel binnen als buiten de zorgsector) zullen aanmoedigen om een oplossing in te leveren.
Aantal proefpersonen
Er zijn reeds oriënterende gesprekken gevoerd met verschillende medewerkers binnen het Amsterdam UMC om het belang van het platform te verifiëren. Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met enkele docenten aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) om te kijken of er interesse is om het platform onderdeel te maken van het opleidingscurriculum van verschillende zorg gerelateerde opleidingen. In deze gesprekken bleek dat er zeer veel interesse is in een dergelijk platform, en wij hopen dan ook onze testfase in samenwerking met het Amsterdam UMC en de HvA uit te kunnen voeren. Bij succes van de testfase, en na de (indien benodigde) aanpassingen, kunnen we stapsgewijs uitbreiden door andere probleem-aandragers toe te voegen aan het platform. Zodat we stapsgewijs uit kunnen breiden en ons platform toegankelijk kunnen maken voor alle zorginstellingen in Nederland.
Testresultaten
Aangezien de testfase nog niet is uitgevoerd, beschikken wij helaas nog niet over testresultaten.
Uitdagingen
Idealiter hopen wij zoveel mogelijk problemen binnen de zorg op te vangen en door middel van ons platform van oplossingen te voorzien. Aangezien het een nieuw concept is, en wij geen directe concurrenten hebben die dezelfde diensten faciliteren verwachten wij een grote groep geïnteresseerden aan ons te binden. Echter, zorginstellingen zullen zelf ook intern zaken blijven oplossen, of samenwerken met vaste partner-bedrijven rondom specialistische vraagstukken of probleemstellingen. Daarnaast zijn er geen definitieve cijfers beschikbaar over het aantal problemen dat een zorginstelling/alle zorginstellingen per jaar van een oplossing voorzien.
SYC kan alleen slagen indien er voldoende probleemstellingen en casussen op het platform gepresenteerd worden. We zullen goed moeten onderzoeken welke problemen zorginstellingen (online) willen delen en in welke mate. Daarnaast zal het in het begin, zonder garantie van resultaten, het lastig kunnen zijn om onderwijsinstellingen, zorginstellingen en experts aan ons platform te kunnen binden. Wij hopen echter dat dit na het behalen van positieve resultaten steeds makkelijker zal gaan.
Daarnaast is ons platform afhankelijk van software en technologie. Hiervoor dienen we experts in te huren. Voor de werking van het platform zijn wij dus deels afhankelijk van platform-ontwikkelaars. Wij verwachten dan ook te maken te krijgen met enkele uitdagingen rondom de technologie en de precieze werking van het platform.
SYC kan alleen slagen indien er voldoende probleemstellingen en casussen op het platform gepresenteerd worden. We zullen goed moeten onderzoeken welke problemen zorginstellingen (online) willen delen en in welke mate. Daarnaast zal het in het begin, zonder garantie van resultaten, het lastig kunnen zijn om onderwijsinstellingen, zorginstellingen en experts aan ons platform te kunnen binden. Wij hopen echter dat dit na het behalen van positieve resultaten steeds makkelijker zal gaan.
Daarnaast is ons platform afhankelijk van software en technologie. Hiervoor dienen we experts in te huren. Voor de werking van het platform zijn wij dus deels afhankelijk van platform-ontwikkelaars. Wij verwachten dan ook te maken te krijgen met enkele uitdagingen rondom de technologie en de precieze werking van het platform.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Nadat we de testfase hebben doorlopen, en de benodigde aanpassingen hebben gedaan, gaan we over op de pilotfase. Deze pilotfase willen wij starten met zorginstellingen binnen Amsterdam.
Zo hopen wij in eerste instantie een aantal probleemstellingen van o.a. Amsterdam UMC als casussen te presenteren op het platform. Daarnaast willen wij in deze pilotfase via opleidingen aan de HvA en UvA, studenten motiveren om oplossingen aan te leveren. Daarnaast zullen we de casussen onder de aandacht brengen bij mensen uit ons persoonlijke en professionele netwerk. Tevens zullen we mensen actief benaderen om mee te doen met onze pilotfase om zoveel mogelijk verschillende deelnemers aan de pilotversie te verwerven. Na afloop van de pilotfase zullen we met alle betrokken partijen in gesprek gaan om hun ervaring te vragen en het gehele proces te evalueren.
Voor deze eerste pilotfase willen wij drie maanden uittrekken voor het behandelen van het volledige proces (het optekenen van de casus, het bereiken van voldoende probleemoplossers, tot aan het bekendmaken van de beste ideeën voor het geschetste probleem). Indien blijkt dat er veel suggesties voor verbeteringen zijn, of dat er praktische aanpassingen moeten worden gedaan die de structuur van het platform zodanig veranderen, kan er aansluitend nog een tweede (of derde.. etc.) pilotfase aan worden toegevoegd.
Zo hopen wij in eerste instantie een aantal probleemstellingen van o.a. Amsterdam UMC als casussen te presenteren op het platform. Daarnaast willen wij in deze pilotfase via opleidingen aan de HvA en UvA, studenten motiveren om oplossingen aan te leveren. Daarnaast zullen we de casussen onder de aandacht brengen bij mensen uit ons persoonlijke en professionele netwerk. Tevens zullen we mensen actief benaderen om mee te doen met onze pilotfase om zoveel mogelijk verschillende deelnemers aan de pilotversie te verwerven. Na afloop van de pilotfase zullen we met alle betrokken partijen in gesprek gaan om hun ervaring te vragen en het gehele proces te evalueren.
Voor deze eerste pilotfase willen wij drie maanden uittrekken voor het behandelen van het volledige proces (het optekenen van de casus, het bereiken van voldoende probleemoplossers, tot aan het bekendmaken van de beste ideeën voor het geschetste probleem). Indien blijkt dat er veel suggesties voor verbeteringen zijn, of dat er praktische aanpassingen moeten worden gedaan die de structuur van het platform zodanig veranderen, kan er aansluitend nog een tweede (of derde.. etc.) pilotfase aan worden toegevoegd.
Betrokken partners
Doordat de mede-oprichter, Feike van Weperen, zelf werkzaam is in de zorgsector (als fysiotherapeut in het Amsterdam UMC, locatie AMC) beschikt hij over een brede kennis van het medische werkveld, de problemen, obstakels, maar ook de mogelijkheden en kansen binnen de zorgsector. Niet alleen beschikt hij zelf over een bruikbare hoeveelheid kennis, hij staat ook in nauw contact met veel verschillende afdelingen binnen de zorg, en heeft dankzij zijn werkervaring een groot netwerk binnen de zorgsector van Noord-Holland opgebouwd.
Feike heeft reeds met verschillende personen in zijn netwerk gesproken, en de volgende mensen hebben aangeboden hun kennis en expertise te delen tijdens de ontwikkeling van het platform:
- Donne Lek, arts, fysiotherapeut, voormalig eigenaar van gezondheidspraktijk, Docent fysiotherapie, Manager van Cardiovitaal (poli voor hartrevalidatie);
- Reneé van Oosten, Docent fysiotherapie, ontwikkelaar van diverse curricula, Hogeschool van Amsterdam;
- Sven Geelen, fysiotherapeut, promovendus Beter Bewegen project, Amsterdam UMC Locatie AMC
Feike heeft reeds met verschillende personen in zijn netwerk gesproken, en de volgende mensen hebben aangeboden hun kennis en expertise te delen tijdens de ontwikkeling van het platform:
- Donne Lek, arts, fysiotherapeut, voormalig eigenaar van gezondheidspraktijk, Docent fysiotherapie, Manager van Cardiovitaal (poli voor hartrevalidatie);
- Reneé van Oosten, Docent fysiotherapie, ontwikkelaar van diverse curricula, Hogeschool van Amsterdam;
- Sven Geelen, fysiotherapeut, promovendus Beter Bewegen project, Amsterdam UMC Locatie AMC
Maatschappelijke effecten
Wij zijn er van overtuigd dat we met SYC de gezondheidszorg efficiënter kunnen maken en kunnen bijdragen aan het innoveren de sector. Momenteel is bijvoorbeeld momenteel de druk op verpleegkundigen veel te groot. Het personeelstekort groeit en er wordt door verschillende partijen al over gesproken dat in 2025 het leger zal moeten bijspringen om de zorg te kunnen verlenen die benodigd is. Met SYC willen wij proberen dit soort opties te voorkomen.
Share Your Care overkomt de problemen met betrekking tot tijd, mankracht en expertise, voor het vinden van goede oplossingen in de zorg. Zodat mensen werkzaam in de zorg zich kunnen blijven richten op het daadwerkelijk verlenen van zorg. Voorbeelden van hedendaagse probleemstellingen die door externe geïnteresseerden opgelost kunnen worden zijn: het bedenken van een efficiëntere wijze voor het vervoeren van zorgbehoevenden, manieren vinden om patiënten te stimuleren vaker uit bed te komen, of het optimaliseren van logistieke processen binnen ziekenhuizen. In plaats van dergelijke problemen voor zich uit te schuiven, kunnen er beter (innovatieve) oplossingen worden ontwikkeld en geïmplementeerd om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De kennisdeling en oplossingen die door middel van SYC ontstaan zullen uiteindelijk leiden tot een snellere toepassing van innovaties en kwaliteitsverbetering binnen de zorg, en het verlichten van problemen van zorginstellingen/personen werkzaam in de zorg.
Share Your Care overkomt de problemen met betrekking tot tijd, mankracht en expertise, voor het vinden van goede oplossingen in de zorg. Zodat mensen werkzaam in de zorg zich kunnen blijven richten op het daadwerkelijk verlenen van zorg. Voorbeelden van hedendaagse probleemstellingen die door externe geïnteresseerden opgelost kunnen worden zijn: het bedenken van een efficiëntere wijze voor het vervoeren van zorgbehoevenden, manieren vinden om patiënten te stimuleren vaker uit bed te komen, of het optimaliseren van logistieke processen binnen ziekenhuizen. In plaats van dergelijke problemen voor zich uit te schuiven, kunnen er beter (innovatieve) oplossingen worden ontwikkeld en geïmplementeerd om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De kennisdeling en oplossingen die door middel van SYC ontstaan zullen uiteindelijk leiden tot een snellere toepassing van innovaties en kwaliteitsverbetering binnen de zorg, en het verlichten van problemen van zorginstellingen/personen werkzaam in de zorg.
Onderzoeksresultaten
Nog niet van toepassing.
Implementatie
Organisatie
De organisatie bestaat momenteel uit een samenwerkingsverband tussen de personen: Feike van Weperen en Femke van Weperen. Vooralsnog blijft de organisatie uit twee personen bestaan. Tevens zal er een platform-ontwikkelaar worden gezocht die het platform zal gaan ontwikkelen, dit zal echter tegen betaling gebeuren en diegene zal (na een succesvolle implementatie) geen structureel onderdeel uitmaken van de organisatie. In de toekomst, bij een succesvolle werking van het platform, is uitbreiding uiteraard mogelijk, maar het is nog niet duidelijk hoe de organisatie er tegen die tijd uit zal gaan zien.
Ondernemer
Share Your Care bestaat uit Feike & Femke van Weperen, en wij hebben als missie het verbinden van zorginstellingen aan goede/creatieve/vernieuwende/innoverende ideeën van externe partijen. Wij ondersteunen het proces van uitdaging tot oplossing, en focussen ons uitsluitend op innovaties in de zorg.
FEIKE LAMMERT VAN WEPEREN
Feike van Weperen (27), eigenaar van de Eenmanszaak Gezonde Oplossingen, Klinisch fysiotherapeut bij Amsterdam UMC, studeerde Fysiotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam.
Opleidingen:
- Fysiotherapie, Hogeschool van Amsterdam
- Master Geriatrie, Hogeschool van Utrecht
Relevante werkervaring
- Mantelzorger bij diverse personen met handicap en/of beperking;
- Eerstelijns fysiotherapiepraktijk, gericht op geriatrie en revalidatie;
- Revalidatiezorg in verschillende verpleeghuizen en revalidatie instellingen;
- Fysiotherapeut Klinische zorg, in het Amsterdam UMC (locatie AMC)
- Projectleider bij eigen innovatieproject binnen het Amsterdam UMC locatie AMC voor ontwikkeling van een nieuw product om fysiotherapeutische sessies te verbeteren.
Persoonlijk motief
Feike heeft de ambitie om de gezondheidszorg efficiënter, goedkoper en toegankelijker te maken. Binnen Share Your Care zal Feike een strategische en communicatieve rol vervullen om zo veel mogelijk tot het doel van SYC te komen. Met een gezonde dosis fantasie, vastberadenheid, inlevingsvermogen en ervaring in de gezondheidszorg zorgt hij ervoor dat Share Your Care succesvol gaat worden.
FEMKE GEERTJE VAN WEPEREN
Femke van Weperen (27) heeft een achtergrond in de media (theater, televisie, journalistiek), marketing en evenementenorganisatie.
Opleidingen:
- Theaterwetenschap met extracurriculaire journalistieke vakken, Universiteit van Amsterdam
- Master Media, Arts & Culture aan de Rijksuniversiteit Groningen
Relevante werkervaring
- Dag- en nacht vrijwilliger bij het Ronald McDonald Huis VUmc
- Taalcoach bij Stichting Vluchtelingenwerk
- Noodhulp Teamlid Rode Kruis (in opleidingsfase)
- Jarenlange werkervaring rondom het bedenken- en organiseren van (grootschalige) evenementen, en als productieleider en regie-assistent bij veel verschillende theatervoorstellingen.
- Redacteur bij verschillende tv-programma’s, online platforms en websites.
Persoonlijk motief
Femke zal haar creativiteit en communicatieve vaardigheden inzetten om van SYC een vernieuwend platform te maken waarbij kennisdeling en innovatie in de zorg centraal staan. Femke is voornamelijk gefocust op het welzijn van mensen, en vind het belangrijk dat er zoveel mogelijk tijd wordt besteed aan zorgverlening, en zal zich daarom inzetten om (praktische) obstakels bij zorginstellingen weg te nemen. Zij zal zich voornamelijk richten op de communicatie tussen zorginstellingen en externe partijen, zodat de zorgverleners zich kunnen focussen op het verlenen van goede zorg.
FEIKE LAMMERT VAN WEPEREN
Feike van Weperen (27), eigenaar van de Eenmanszaak Gezonde Oplossingen, Klinisch fysiotherapeut bij Amsterdam UMC, studeerde Fysiotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam.
Opleidingen:
- Fysiotherapie, Hogeschool van Amsterdam
- Master Geriatrie, Hogeschool van Utrecht
Relevante werkervaring
- Mantelzorger bij diverse personen met handicap en/of beperking;
- Eerstelijns fysiotherapiepraktijk, gericht op geriatrie en revalidatie;
- Revalidatiezorg in verschillende verpleeghuizen en revalidatie instellingen;
- Fysiotherapeut Klinische zorg, in het Amsterdam UMC (locatie AMC)
- Projectleider bij eigen innovatieproject binnen het Amsterdam UMC locatie AMC voor ontwikkeling van een nieuw product om fysiotherapeutische sessies te verbeteren.
Persoonlijk motief
Feike heeft de ambitie om de gezondheidszorg efficiënter, goedkoper en toegankelijker te maken. Binnen Share Your Care zal Feike een strategische en communicatieve rol vervullen om zo veel mogelijk tot het doel van SYC te komen. Met een gezonde dosis fantasie, vastberadenheid, inlevingsvermogen en ervaring in de gezondheidszorg zorgt hij ervoor dat Share Your Care succesvol gaat worden.
FEMKE GEERTJE VAN WEPEREN
Femke van Weperen (27) heeft een achtergrond in de media (theater, televisie, journalistiek), marketing en evenementenorganisatie.
Opleidingen:
- Theaterwetenschap met extracurriculaire journalistieke vakken, Universiteit van Amsterdam
- Master Media, Arts & Culture aan de Rijksuniversiteit Groningen
Relevante werkervaring
- Dag- en nacht vrijwilliger bij het Ronald McDonald Huis VUmc
- Taalcoach bij Stichting Vluchtelingenwerk
- Noodhulp Teamlid Rode Kruis (in opleidingsfase)
- Jarenlange werkervaring rondom het bedenken- en organiseren van (grootschalige) evenementen, en als productieleider en regie-assistent bij veel verschillende theatervoorstellingen.
- Redacteur bij verschillende tv-programma’s, online platforms en websites.
Persoonlijk motief
Femke zal haar creativiteit en communicatieve vaardigheden inzetten om van SYC een vernieuwend platform te maken waarbij kennisdeling en innovatie in de zorg centraal staan. Femke is voornamelijk gefocust op het welzijn van mensen, en vind het belangrijk dat er zoveel mogelijk tijd wordt besteed aan zorgverlening, en zal zich daarom inzetten om (praktische) obstakels bij zorginstellingen weg te nemen. Zij zal zich voornamelijk richten op de communicatie tussen zorginstellingen en externe partijen, zodat de zorgverleners zich kunnen focussen op het verlenen van goede zorg.
Implementatiestrategie
Nadat het platform uitvoerig getest is zullen wij het als volgt invoeren:
- Een officiele lancerings-activiteit; een officiele presentatie van het platform, verschillende activiteiten en een borrel zullen we het platform lanceren. Hiervoor zullen we zoveel mogelijke gebruikers een uitnodiging sturen.
- Na afloop van de pilotfase zullen we contact opnemen met alle zorginstellingen van Nederland: ze informeren over wie wij zijn, en wat we doen. Op deze manier kunnen alle instellingen op de hoogte raken van ons platform, en is het voor ons mogelijk om potentiële gebruikers van het platform te bereiken.
- Samenwerkingen aangaan/contact opnemen met hogescholen en universiteiten
- Het actief benaderen van mogelijk samenwerkingspartners; zowel probleem-aandragers als probleemoplossers.
- Het verspreiden van promotiemateriaal, mond- op mondreclame, en het opstellen en uitvoeren van een marketing- en communicatieplan.
- Terugkerende klanten, die na een succesvolle oplossing van het probleem nogmaals nieuwe casussen/probleemstellingen aandragen.
- Een officiele lancerings-activiteit; een officiele presentatie van het platform, verschillende activiteiten en een borrel zullen we het platform lanceren. Hiervoor zullen we zoveel mogelijke gebruikers een uitnodiging sturen.
- Na afloop van de pilotfase zullen we contact opnemen met alle zorginstellingen van Nederland: ze informeren over wie wij zijn, en wat we doen. Op deze manier kunnen alle instellingen op de hoogte raken van ons platform, en is het voor ons mogelijk om potentiële gebruikers van het platform te bereiken.
- Samenwerkingen aangaan/contact opnemen met hogescholen en universiteiten
- Het actief benaderen van mogelijk samenwerkingspartners; zowel probleem-aandragers als probleemoplossers.
- Het verspreiden van promotiemateriaal, mond- op mondreclame, en het opstellen en uitvoeren van een marketing- en communicatieplan.
- Terugkerende klanten, die na een succesvolle oplossing van het probleem nogmaals nieuwe casussen/probleemstellingen aandragen.
Communicatie en marketing
Onderdelen van ons communicatie en marketing plan zijn als volgt:
- Platform/Website: daarnaast hopen wij een pagina met ‘nieuws’ op het platform te plaatsen waardoor betrokkenen + de buitenwereld op de hoogte gehouden kan worden.
- Het persoonlijk aanschrijven van zorginstellingen, hogescholen, universiteiten, start-ups, ons zakelijke en persoonlijke netwerk, en daarnaast vele andere (onbekenden) die wellicht interesse hebben in ons platform.
- Social Media: tevens zullen er social media pagina’s worden aangemaakt (LinkedIn, Facebook, Instagram) om zodoende de buitenwereld op de hoogte te brengen en te houden.
- Flyer/nieuwsbrief/advertentie: daarnaast zal er ter promotie en ter vergroting van de naamsbekendheid gekeken worden naar de mogelijkheid om het platform te promoten. Via een advertentie in medische tijdschriften/nieuwsbrieven, of de verspreiding van informatieve flyers of mailings bij zorginstellingen/geïnteresseerden.
- Versturen van persberichten indien er succesvolle resultaten worden geboekt dankzij SYC.
- Mailings: naast de bovengenoemde mailings en social media, zal de communicatie naar directe betrokkenen daarnaast plaatsvinden via (maandelijkse) mailings waarin de betrokkenen op de hoogte worden gehouden van de recente ontwikkelingen en updates van het project en de ontwikkeling van het platform.
- Netwerk benaderen: d.m.v. deelname aan netwerkbijeenkomsten bij gemeenten, zorginstellingen en opleidingsinstellingen of het via de mail benaderen van mogelijk geïnteresseerde partijen.
- Verspreiden van posters/flyers binnen zorg- en onderwijsinstellingen.
- De bestaande huisstijl doorvoeren in basisstramien voor offertes, facturen, presentaties, papieren, promotiemateriaal etc.
- Platform/Website: daarnaast hopen wij een pagina met ‘nieuws’ op het platform te plaatsen waardoor betrokkenen + de buitenwereld op de hoogte gehouden kan worden.
- Het persoonlijk aanschrijven van zorginstellingen, hogescholen, universiteiten, start-ups, ons zakelijke en persoonlijke netwerk, en daarnaast vele andere (onbekenden) die wellicht interesse hebben in ons platform.
- Social Media: tevens zullen er social media pagina’s worden aangemaakt (LinkedIn, Facebook, Instagram) om zodoende de buitenwereld op de hoogte te brengen en te houden.
- Flyer/nieuwsbrief/advertentie: daarnaast zal er ter promotie en ter vergroting van de naamsbekendheid gekeken worden naar de mogelijkheid om het platform te promoten. Via een advertentie in medische tijdschriften/nieuwsbrieven, of de verspreiding van informatieve flyers of mailings bij zorginstellingen/geïnteresseerden.
- Versturen van persberichten indien er succesvolle resultaten worden geboekt dankzij SYC.
- Mailings: naast de bovengenoemde mailings en social media, zal de communicatie naar directe betrokkenen daarnaast plaatsvinden via (maandelijkse) mailings waarin de betrokkenen op de hoogte worden gehouden van de recente ontwikkelingen en updates van het project en de ontwikkeling van het platform.
- Netwerk benaderen: d.m.v. deelname aan netwerkbijeenkomsten bij gemeenten, zorginstellingen en opleidingsinstellingen of het via de mail benaderen van mogelijk geïnteresseerde partijen.
- Verspreiden van posters/flyers binnen zorg- en onderwijsinstellingen.
- De bestaande huisstijl doorvoeren in basisstramien voor offertes, facturen, presentaties, papieren, promotiemateriaal etc.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Nog niet van toepassing.
Opschaling
Productontwikkeling
Wij zien bij een succesvolle implementatie van het platform de volgende opties ter uitbreiding en ontwikkeling van ons product:
- Het bieden van een speciaal platform voor (zorg gerelateerde) studenten die de casussen in een speciale leeromgeving kunnen gebruiken voor hun studie.
- Het creëren van een database rondom de geïnitieerde zorginnovaties: een soort medische Wikipedia, waarop bedrijven innovaties en uitvindingen delen waar zij trots op zijn.
-Een openbaar forum opstellen waarbij eenvoudige (algemene) vragen en problemen binnen de zorg beantwoord kunnen worden.
- Een omgeving waar werkzoekende zich kunnen verdiepen in processen en problemen binnen de gezondheidszorg en er mogelijk.
- Het bieden van een speciaal platform voor (zorg gerelateerde) studenten die de casussen in een speciale leeromgeving kunnen gebruiken voor hun studie.
- Het creëren van een database rondom de geïnitieerde zorginnovaties: een soort medische Wikipedia, waarop bedrijven innovaties en uitvindingen delen waar zij trots op zijn.
-Een openbaar forum opstellen waarbij eenvoudige (algemene) vragen en problemen binnen de zorg beantwoord kunnen worden.
- Een omgeving waar werkzoekende zich kunnen verdiepen in processen en problemen binnen de gezondheidszorg en er mogelijk.
Groeiscenario
Nog niet van toepassing. Wij willen ons eerst richten op de volledige Nederlandse zorgsector, en ervoor zorgen dat ons platform in deze sector een bijdrage kan leveren aan kennisdeling en innovatie voordat wij ons gaan richten op andere doelgroepen en/of markten.
Planning
Over 1 jaar: is de eerste versie van ons platform ontwikkeld, en hebben we de testfase afgerond. De bevindingen die naar voren zijn gekomen bij het testrapport zijn nauwkeurig geanalyseerd, en het platform is aangepast aan de hand van de uitkomsten.
Over 2 jaar: hebben wij onze pilotfase(s) succesvol afgerond en is ons platform klaar voor de officiële lancering. Het is in dit jaar dat wij alle zorginstellingen in Nederland actief gaan benaderen.
Over 5: jaar levert SYC een structurele bijdrage aan het oplossen van problemen binnen de gezondheidszorg. Het platform is een sparrings-website waar samenwerkingsverbanden ontstaan, en waar kennis (rondom de zorgsector) wordt gedeeld. Deze kennisdeling vindt zowel in competitie/challenge-verband plaats, als dat het platform dient als faciliteerder van online hackathons. Daarnaast maakt SYC over vijf jaar onderdeel uit van verschillende (zorg-gerelateerde) opleidingen binnen Nederland. Het platform kan gebruikt worden door docenten en professoren om hun studenten (zowel individueel als in groepsverband) aan probleem-casussen te laten werken. Maar bovenal: over vijf jaar draagt SYC bij aan innovatie en samenwerkingsverbanden binnen de Nederlandse zorgsector.
Over 2 jaar: hebben wij onze pilotfase(s) succesvol afgerond en is ons platform klaar voor de officiële lancering. Het is in dit jaar dat wij alle zorginstellingen in Nederland actief gaan benaderen.
Over 5: jaar levert SYC een structurele bijdrage aan het oplossen van problemen binnen de gezondheidszorg. Het platform is een sparrings-website waar samenwerkingsverbanden ontstaan, en waar kennis (rondom de zorgsector) wordt gedeeld. Deze kennisdeling vindt zowel in competitie/challenge-verband plaats, als dat het platform dient als faciliteerder van online hackathons. Daarnaast maakt SYC over vijf jaar onderdeel uit van verschillende (zorg-gerelateerde) opleidingen binnen Nederland. Het platform kan gebruikt worden door docenten en professoren om hun studenten (zowel individueel als in groepsverband) aan probleem-casussen te laten werken. Maar bovenal: over vijf jaar draagt SYC bij aan innovatie en samenwerkingsverbanden binnen de Nederlandse zorgsector.
Internationale ambitie
Indien het blijkt dat Share Your Care succesvol is in Nederland, is uitbreiding naar het buitenland zeker een ambitie. Omdat kennisdeling en innovatie centraal staan, kunnen internationale samenwerkingsverbanden van grote toegevoegde waarde zijn voor het platform. Echter, tot nog toe zijn er geen relaties met het buitenland, aangezien we eerst willen dat het platform goed loopt binnen Nederland.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Financiële prognose
De eigen (financiële) bijdrage zal voornamelijk bestaan uit de investering in manuren. Omdat de onderneming nog niet beschikt over eigen startkapitaal, is er een subsidie aangevraagd met een bijdrage van € 20.000. Tevens zijn we bereid om € 2.000 eigen vermogen in te leggen voor het realiseren van het platform. Met dit totaalbedrag (indien de € 20.000 subsidie wordt toegekend) kan de volledige te verwachten kosten van de pilotfase worden betaald. De bijdrage van de subsidie zal voornamelijk ingezet worden voor het bekostigen van het inwinnen van juridisch advies, de softwareontwikkelaar, het in gesprek gaan met zorginstellingen/inhuren van experts, voor het uitwerken van het concept/adviesverstrekking, en de geschatte reiskosten. Daarnaast is een kleine post à € 3.000 berekend voor de overige- (apparatuur, website, werkruimte) en onvoorziene kosten.
Om niet alles van subsidie af te laten hangen zullen we gaan proberen meerdere (particuliere) investeerders te zoeken die de gezondheidszorg een warm hart toedragen of het belang zien van uitvoering van ons idee. In totaal (onszelf een uurloon rekenend van €22,50) komen we uit op €61.500 die nodig is tot een zelfstandig, goed functionerend platform.
Na het kiezen van het juiste businessmodel hopen we in jaar vier, breakeven te zullen draaien. Dit blijft natte vinger werk en zal verder verduidelijkt moeten worden na de pilotfase.
Om niet alles van subsidie af te laten hangen zullen we gaan proberen meerdere (particuliere) investeerders te zoeken die de gezondheidszorg een warm hart toedragen of het belang zien van uitvoering van ons idee. In totaal (onszelf een uurloon rekenend van €22,50) komen we uit op €61.500 die nodig is tot een zelfstandig, goed functionerend platform.
Na het kiezen van het juiste businessmodel hopen we in jaar vier, breakeven te zullen draaien. Dit blijft natte vinger werk en zal verder verduidelijkt moeten worden na de pilotfase.