sdds
sds
Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
E-comvideo is een innovatief voorlichtingsplatform aan het implementeren in de geestelijke, lichamelijke en sociaal-maatschappelijke zorg, dat door verschillende organisaties gebruikt kan worden. Denk hierbij aan gemeentes, scholen, GGZ-instellingen, gezondheidscentra, huisartsenpraktijken en ziekenhuizen.
Dit platform is dusdanig open en modulair opgezet, dat de verschillende organisaties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
Dit platform is dusdanig open en modulair opgezet, dat de verschillende organisaties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
Probleemstelling
Bijna de helft van de Nederlanders heeft momenteel moeite om zelf de regie te voeren over hun gezondheid en ziekte en heeft daar ondersteuning bij nodig. Deze mensen hebben slechtere gezondheidsuitkomsten en maken daardoor meer kosten. Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat veel mensen moeite hebben met het begrijpen van de gezondheidsinformatie die ze krijgen.
Zorgverleners (zoals huisarts, specialist, verpleegkundige) vervullen een sleutelrol in het goed informeren van hun cliënten over hun gezondheid. Echter, zorgverleners hebben vaak hiervoor. Bovendien hebben veel cliënten moeite om de taal van hun zorgverlener te begrijpen, waardoor slechts 20-40% van de informatie die een zorgverlener vertelt blijft hangen.
Aanvullende informatie vanuit gezondheidsfolders, -brochures of –websites blijkt momenteel ontoereikend. Bovendien raakt de beschikbare gezondheidsinformatie steeds meer versnipperd door de komst van allerlei nieuwe informatiedragers zoals app’s en video’s. Soms staat de informatie op de website, dan weer in een app, waarbij de app alleen benaderbaar is via een smartphone of tablet. Wanneer de informatie in een video staat is die soms te vinden op Youtube en dan weer op een website. Deze versnippering van informatie maakt het voor de cliënt lastig om snel bij de juiste informatie te komen en maakt het voor de zorgaanbieder lastig om de voorlichting efficiënt en goed te organiseren.
Op dit moment worden nog maar weinig E-health toepassingen geïntegreerd met “face-to-face” behandelingen, terwijl uit onderzoek is gebleken, dat deze zogenaamde “blended care” het meest effectief is.
Zorgverleners (zoals huisarts, specialist, verpleegkundige) vervullen een sleutelrol in het goed informeren van hun cliënten over hun gezondheid. Echter, zorgverleners hebben vaak hiervoor. Bovendien hebben veel cliënten moeite om de taal van hun zorgverlener te begrijpen, waardoor slechts 20-40% van de informatie die een zorgverlener vertelt blijft hangen.
Aanvullende informatie vanuit gezondheidsfolders, -brochures of –websites blijkt momenteel ontoereikend. Bovendien raakt de beschikbare gezondheidsinformatie steeds meer versnipperd door de komst van allerlei nieuwe informatiedragers zoals app’s en video’s. Soms staat de informatie op de website, dan weer in een app, waarbij de app alleen benaderbaar is via een smartphone of tablet. Wanneer de informatie in een video staat is die soms te vinden op Youtube en dan weer op een website. Deze versnippering van informatie maakt het voor de cliënt lastig om snel bij de juiste informatie te komen en maakt het voor de zorgaanbieder lastig om de voorlichting efficiënt en goed te organiseren.
Op dit moment worden nog maar weinig E-health toepassingen geïntegreerd met “face-to-face” behandelingen, terwijl uit onderzoek is gebleken, dat deze zogenaamde “blended care” het meest effectief is.
Oplossing
E-comvideo wil mensen bewuster maken van hun gezondheid en ziekte zodat ze sneller overgaan tot meer zelfzorg. Dit zal uiteindelijk leiden tot (1) een afname van het aantal bezoeken aan de zorgverlener, (2) een efficiënter bezoek aan de zorgverlener, (3) betere therapietrouw en (4) een daling van de zorgkosten.
E-comvideo wil deze doelstelling bereiken door zorgverleners te ondersteunen bij de voorlichting met het unieke Interactief Multimediaal Informatie Platform (IMIP).
E-comvideo wil deze doelstelling bereiken door zorgverleners te ondersteunen bij de voorlichting met het unieke Interactief Multimediaal Informatie Platform (IMIP).
Unieke kenmerken
Dit voorlichtingsplatform IMIP is uniek omdat:
1. De informatie op het platform op alle schermen en devices benaderbaar is;
2. De verzendtool ervoor zorgt dat de zorgverlener op een veilige manier gericht en op het juiste moment informatie naar zijn cliënt kan versturen;
3. De evaluatietool de zorgverlener gedetailleerd inzicht verschaft in de informatie die de cliënt bekijkt;
4. De zorgverlener kan testen of de cliënt de informatie begrepen heeft;
5. Gezondheidsgerichte en instructiegerichte informatie toegankelijk en gepersonaliseerd aan de cliënt kan worden aangeboden via de gepatenteerde interactieve web-video;
6. Het IMIP dusdanig open en modulair is opgezet dat verschillende zorgorganisaties of overheidsinstanties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
De interactieve web-video techniek (waarvoor patent is aangevraagd) heeft een aantal unieke eigenschappen:
1. Gemakkelijke navigatie. Er kan eenvoudig door de video genavigeerd worden middels hoofd- en/of submenu’s.
2. Laagdrempelige interactie. Vanuit de video kunnen vragen worden gesteld waardoor cliënten sneller specifieke vragen zullen beantwoorden.
3. Hoger vertrouwd bereik. Door de gebruikersvriendelijke navigatie zullen cliënten meer informatie bekijken en door de interactieve vragenstelling (vanuit verhaallijn) zullen cliënten zich vertrouwd voelen en eerder geneigd zijn antwoord te geven.
4. Betere evaluatie: meten is weten. Door het meten van de bekeken tijdlijn in de video ontstaat er een beter beeld van de kwaliteit van de aangeboden informatie. Bij een folder of website weten we immers niet - door het ontbreken van deze tijdlijn – welke delen van een tekst er ook echt worden bekeken.
E-comvideo heeft een IMIP “Dubbele Diagnose” ontwikkeld, waarmee “via het internet bereikbare informatie” eenvoudig naar de cliënt kan worden verstuurd.
Op het huidige IMIP “Dubbele Diagnose” worden een zestal informatiemodules weergegeven:
1. Een rode module “Psychische klachten en middelengebruik” met de interactieve web-video waarvan de eigenschappen in de vorige paragraaf zijn beschreven;
2. Een gele module “Proces van middelengebruik” met de populaire Youtube animatie “Nuggets”, die al door meer dan 10 miljoen mensen is bekeken;
3. Een gele module “Vier voorbeelden van middelengebruik” met de net uitgekomen Youtube video “Verslaafd in hoofd”, waarin vier ervaringsdeskundigen (gespeeld door acteurs) vertellen over hun ervaringen;
4. Een blauwe module “Folders en handboeken” met een webpagina getiteld “producten“ van het Landelijk Expertise- en implementatie centrum Dubbele Diagnose (LEDD);
5. Een blauwe module “Informatieve websites” met een webpagina van LEDD getiteld “links” met allerlei links naar andere websites;
6. Een blauwe module “Herstelprogramma’s” met een door het project gecreëerde webpagina met een beschrijving van vijf herstelprogramma’s.
De zes informatiemodules uit het IMIP “Dubbele Diagnose” kunnen ieder afzonderlijk worden verstuurd naar de cliënt (knop “Verzenden”). Ook kunnen ze afzonderlijk worden bekeken door de zorgverlener (knop “Bekijken”). Omdat informatie privacygevoelig kan zijn, wordt de informatie niet echt “verstuurd” via het internet, maar wordt de cliënt doorverwezen naar een landingspagina, alwaar de cliënt kan inloggen met een code, die hem via sms is toegestuurd.
Om online te kunnen bekijken hoe de interactieve web-video wordt gebruikt, hebben we een evaluatietool ontwikkeld, waarbij het gebruik van de video in drie grafieken wordt weergegeven. Onderstaand een korte toelichting per grafiek:
1. Inzicht in index en tijdlijn: geeft weer of de kijker op bepaalde items in het menu geklikt heeft, hoe ver de kijker in de tijdlijn is gekomen en wat hij dus bekeken heeft;
2. Inzicht in antwoorden: geeft weer welke antwoorden de kijker heeft gegeven op de gestelde vragen en welke vragen heeft hij nogmaals heeft moeten afspelen voordat hij een antwoord kon geven; en
3. Inzicht in doorklikken naar andere informatie: geeft weer hoe vaak de kijker vanuit de video heeft door geklikt naar andere informatie en welke dit is.
1. De informatie op het platform op alle schermen en devices benaderbaar is;
2. De verzendtool ervoor zorgt dat de zorgverlener op een veilige manier gericht en op het juiste moment informatie naar zijn cliënt kan versturen;
3. De evaluatietool de zorgverlener gedetailleerd inzicht verschaft in de informatie die de cliënt bekijkt;
4. De zorgverlener kan testen of de cliënt de informatie begrepen heeft;
5. Gezondheidsgerichte en instructiegerichte informatie toegankelijk en gepersonaliseerd aan de cliënt kan worden aangeboden via de gepatenteerde interactieve web-video;
6. Het IMIP dusdanig open en modulair is opgezet dat verschillende zorgorganisaties of overheidsinstanties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
De interactieve web-video techniek (waarvoor patent is aangevraagd) heeft een aantal unieke eigenschappen:
1. Gemakkelijke navigatie. Er kan eenvoudig door de video genavigeerd worden middels hoofd- en/of submenu’s.
2. Laagdrempelige interactie. Vanuit de video kunnen vragen worden gesteld waardoor cliënten sneller specifieke vragen zullen beantwoorden.
3. Hoger vertrouwd bereik. Door de gebruikersvriendelijke navigatie zullen cliënten meer informatie bekijken en door de interactieve vragenstelling (vanuit verhaallijn) zullen cliënten zich vertrouwd voelen en eerder geneigd zijn antwoord te geven.
4. Betere evaluatie: meten is weten. Door het meten van de bekeken tijdlijn in de video ontstaat er een beter beeld van de kwaliteit van de aangeboden informatie. Bij een folder of website weten we immers niet - door het ontbreken van deze tijdlijn – welke delen van een tekst er ook echt worden bekeken.
E-comvideo heeft een IMIP “Dubbele Diagnose” ontwikkeld, waarmee “via het internet bereikbare informatie” eenvoudig naar de cliënt kan worden verstuurd.
Op het huidige IMIP “Dubbele Diagnose” worden een zestal informatiemodules weergegeven:
1. Een rode module “Psychische klachten en middelengebruik” met de interactieve web-video waarvan de eigenschappen in de vorige paragraaf zijn beschreven;
2. Een gele module “Proces van middelengebruik” met de populaire Youtube animatie “Nuggets”, die al door meer dan 10 miljoen mensen is bekeken;
3. Een gele module “Vier voorbeelden van middelengebruik” met de net uitgekomen Youtube video “Verslaafd in hoofd”, waarin vier ervaringsdeskundigen (gespeeld door acteurs) vertellen over hun ervaringen;
4. Een blauwe module “Folders en handboeken” met een webpagina getiteld “producten“ van het Landelijk Expertise- en implementatie centrum Dubbele Diagnose (LEDD);
5. Een blauwe module “Informatieve websites” met een webpagina van LEDD getiteld “links” met allerlei links naar andere websites;
6. Een blauwe module “Herstelprogramma’s” met een door het project gecreëerde webpagina met een beschrijving van vijf herstelprogramma’s.
De zes informatiemodules uit het IMIP “Dubbele Diagnose” kunnen ieder afzonderlijk worden verstuurd naar de cliënt (knop “Verzenden”). Ook kunnen ze afzonderlijk worden bekeken door de zorgverlener (knop “Bekijken”). Omdat informatie privacygevoelig kan zijn, wordt de informatie niet echt “verstuurd” via het internet, maar wordt de cliënt doorverwezen naar een landingspagina, alwaar de cliënt kan inloggen met een code, die hem via sms is toegestuurd.
Om online te kunnen bekijken hoe de interactieve web-video wordt gebruikt, hebben we een evaluatietool ontwikkeld, waarbij het gebruik van de video in drie grafieken wordt weergegeven. Onderstaand een korte toelichting per grafiek:
1. Inzicht in index en tijdlijn: geeft weer of de kijker op bepaalde items in het menu geklikt heeft, hoe ver de kijker in de tijdlijn is gekomen en wat hij dus bekeken heeft;
2. Inzicht in antwoorden: geeft weer welke antwoorden de kijker heeft gegeven op de gestelde vragen en welke vragen heeft hij nogmaals heeft moeten afspelen voordat hij een antwoord kon geven; en
3. Inzicht in doorklikken naar andere informatie: geeft weer hoe vaak de kijker vanuit de video heeft door geklikt naar andere informatie en welke dit is.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
E-comvideo ondersteunt zorgverleners bij de voorlichting met het unieke Interactief Multimediaal Informatie Platform (IMIP). Dit voorlichtingsplatform IMIP is uniek omdat:
1. De informatie op het platform op alle schermen en devices benaderbaar is;
2. De verzendtool ervoor zorgt dat de zorgverlener op een veilige manier gericht en op het juiste moment informatie naar zijn cliënt kan versturen;
3. De evaluatietool de zorgverlener gedetailleerd inzicht verschaft in de informatie die de cliënt bekijkt;
4. De zorgverlener kan testen of de cliënt de informatie begrepen heeft;
5. Gezondheidsgerichte en instructiegerichte informatie toegankelijk en gepersonaliseerd aan de cliënt kan worden aangeboden via de gepatenteerde interactieve web-video;
6. Het IMIP dusdanig open en modulair is opgezet dat verschillende zorgorganisaties of overheidsinstanties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
1. De informatie op het platform op alle schermen en devices benaderbaar is;
2. De verzendtool ervoor zorgt dat de zorgverlener op een veilige manier gericht en op het juiste moment informatie naar zijn cliënt kan versturen;
3. De evaluatietool de zorgverlener gedetailleerd inzicht verschaft in de informatie die de cliënt bekijkt;
4. De zorgverlener kan testen of de cliënt de informatie begrepen heeft;
5. Gezondheidsgerichte en instructiegerichte informatie toegankelijk en gepersonaliseerd aan de cliënt kan worden aangeboden via de gepatenteerde interactieve web-video;
6. Het IMIP dusdanig open en modulair is opgezet dat verschillende zorgorganisaties of overheidsinstanties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
Video of animatie
Concurrentie
Geen concurrentie met vergelijkbare dienst/product.
Doelgroep
E-comvideo is een innovatief voorlichtingsplatform aan het implementeren in de geestelijke, lichamelijke en sociaal-maatschappelijke zorg, dat door verschillende organisaties gebruikt kan worden. Denk hierbij aan gemeentes, scholen, GGZ-instellingen, gezondheidscentra, huisartsenpraktijken en ziekenhuizen.
Dit platform is dusdanig open en modulair opgezet, dat de verschillende organisaties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
Dit platform is dusdanig open en modulair opgezet, dat de verschillende organisaties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
Verdienmodel
Het verdien model wordt specifiek per toepassing en organisatie afgestemd.
Intellectueel eigendom
Patent is aangevraagd.
Testen
Doelstelling testfase
Zorgverleners zijn enthousiast en ervaren tijdwinst.
Patiënten nemen meer informatie tot zich.
Patiënten nemen meer informatie tot zich.
Beschrijving testfase
Het IMIP “Dubbele Diagnose” inclusief verzend- en evaluatietool wordt in een pilot getest bij zo’n 20 behandelaren. Ook wordt bekeken of een pilot kan worden gestart bij een aantal POH(s).
Aantal proefpersonen
Naar verwachting rond de 100.
Testresultaten
De pilot bij GGZ moet nog worden gestart.
Uitdagingen
Brede uitrol over meerdere zorgverleners.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Het IMIP “Dubbele Diagnose” inclusief verzend- en evaluatietool wordt in een pilot getest bij zo’n 20 behandelaren. Ook wordt bekeken of een pilot kan worden gestart bij een aantal POH(s).
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
GGZ en mogelijk POH(s).
Maatschappelijke effecten
Behandelaar heeft meer tijd voor maatwerk/kwaliteit.
Patiënt is beter geïnformeerd en doet aan meer zelfzorg.
Patiënt is beter geïnformeerd en doet aan meer zelfzorg.
Onderzoeksresultaten
De pilot resultaten moeten nog beschreven worden.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
De organisatie groeit mee met de opschaling.
Ondernemer
Jean-Paul heeft een track record met betrekking tot de succesvolle implementatie van innovatieve projecten. Als onafhankelijke freelancer heeft hij ambitieuze veranderingen geïmplementeerd bij "big corporates", waar hij altijd goeie experts om zich heen kon verzamelen en zich altijd concentreerde op de zwakste schakel in het veranderproces. Een drie jaar door hem aangestuurde verandering heeft op 12 juli 2012 de volle hoofdpagina van het Financieel Dagblad gehaald.
Implementatiestrategie
Verschillende zorgverleners benaderen in de geestelijke, lichamelijke en sociaal-maatschappelijke zorg. Denk hierbij aan gemeentes, scholen, GGZ-instellingen, gezondheidscentra, huisartsenpraktijken en ziekenhuizen.
Communicatie en marketing
Netwerken
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
De eerste reacties zijn allemaal positief.
Opschaling
Productontwikkeling
We willen het IMIP vullen met een minimale start hoeveelheid relevante content, die door meerdere zorgaanbieders gebruikt kan worden. Daarnaast willen we de gebruikersinterface doorontwikkelen en testen ten behoeve van het eenvoudig kunnen verzenden van informatie en het eenvoudig kunnen bekijken of de informatie is bekeken en begrepen.
Groeiscenario
Ten behoeve van de geestelijke gezondheidszorg willen we de "IMIP-Dubbele Diagnose” verder implementeren bij GGZ-instellingen en andere organisaties. Ook willen we nieuwe IMIP modules ontwikkelen voor bijvoorbeeld Schizofrenie (inclusief vroege psychose), Angststoornissen, ADHD en Autismespectrumstoornissen. Ten aanzien van de lichamelijke gezondheidszorg zouden we de door jou genoemde onderwerpen cvrm, copd en voeding kunnen toevoegen.
Planning
Dit jaar moeten de contacten worden gelegd ten behoeve van de implementatie van ons voorlichtingsplatform bij de verschillende zorgverleners.
Internationale ambitie
In 2017 willen we ons platform ook internationaal introduceren.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
11-100k
Financiële prognose
In 2017 naar een omzet van 100.000 euro.
In de octrooidatabase heb ik gezien dat jullie ervoor gekozen hebben de NL-aanvraag niet verder door te zetten naar het buitenland of aanpassingen te doen. Het onderzoeksrapport was ook niet heel positief.
Mochten jullie plannen hebben om jullie product toch in het buitenland te gaan verkopen, dan kan het interessant zijn om toch verder te kijken naar een mogelijke bescherming van jullie product.
Mochten jullie daarover een keer vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Arjan