samenspelenonline
Via simpele devices contact leggen met elkaar via gaming. Om gezondheid en sociaal contact te bevorderen is het platform SamenSpelen.Online ontwikkeld met allerlei gratis en eenvoudig te spelen games. Alleen toegang tot internet en WhatsApp is nodig, zodat het laagdrempelig is voor ouderen en kinderen.
Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Om gezondheid en sociaal contact te bevorderen is het platform SamenSpelen.Online ontwikkeld met allerlei gratis en eenvoudig te spelen games. Alleen toegang tot internet en WhatsApp is nodig, zodat het laagdrempelig is voor ouderen. Door deze spel-letjes komen ouderen weer in contact met (klein)kinderen, waardoor eenzaamheid op een speelse wijze vermindert. Ook bevorderen de spel-
letjes beweging en gezonde voeding. De spelletjes zijn laagdrempelig door de voor kin-deren en ouderen aansprekende en herkenbare tekeningen. Het spelen op afstand voegt hier een nieuw element aan toe. Daarnaast worden deelnemers aangemoedigd om te klik-ken op links naar het voorlichtingsmateriaal van het Voedingscentrum over groente en fruit
bij ouderen en kinderen.
letjes beweging en gezonde voeding. De spelletjes zijn laagdrempelig door de voor kin-deren en ouderen aansprekende en herkenbare tekeningen. Het spelen op afstand voegt hier een nieuw element aan toe. Daarnaast worden deelnemers aangemoedigd om te klik-ken op links naar het voorlichtingsmateriaal van het Voedingscentrum over groente en fruit
bij ouderen en kinderen.
Probleemstelling
Om de eenzaamheid onder ouderen te verminderen en sociaal contact te bevorderen tussen ouderen en (klein) kinderen is samenspelen.online ontwikkeld. Om hier tevens aandacht te genereren voor gezonde voeding en beweging hebben we games ontwikkeld die hier extra naar kijken.
Oplossing
Games stimuleren onderling contact ook als er geen fysiek contact kan zijn.
Unieke kenmerken
De samenwerking tussen een game-ontwikkelaar, kinderfysiotherapeut/zorginnovator en voedingskundig onderzoeker geeft goede input om een aantrekkelijk, toepasbaar en inhoudelijk gedegen product te ontwikkelen. Via ieders expertise en netwerk heeft iedereen een nuttige steentje kunnen bijdragen om dit spel te ontwikkelen en uit te rollen
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Via een platform ontwikkelen we spellen die contact bevorderen op een manier die ook bij ouderen aanslaat. Om gezonde voeding en beweging te stimuleren worden er via speciale formats een actieve bijdrage aan ouderen gevraagd. OUderen hebben een device nodig en toegang tot internet.
Concurrentie
er zijn ook een aantal andere bedrijven die zich bezig houden met eenzaamheid onder ouderen
Doelgroep
de doelgroep is mn gericht op ouderen. zo'n 3 miljoen mensen in nederland
Verdienmodel
hiervoor kan informatie opgevraagd worden bij games for health
Intellectueel eigendom
zie games for health
Testen
Doelstelling testfase
hiervoor loopt een onderzoek met het radboudumc onder leiding van prof Olde Rikkert naar de effecten van spelen op eenzaamheid.
Beschrijving testfase
OP dit moment is het platform online en worden er vragenlijsten uitgezet ter informatie.
Aantal proefpersonen
OP dit moment hebben >6000 mensen gebruik gemaakt van het platform.
Testresultaten
hier komt nog informatie
Uitdagingen
Ten eerste moet er meer onderzoek worden gedaan naar de optimale gebruiksvorm en effectiviteit van gamification op het stimuleren van een gezonde leefstijl bij kinderen en ouderen. Hiervoor is onderzoeksbudget nodig.
Ten tweede is interesse bij marktpartijen nodig om samen met ons via gamification de verkoop van gezonde producten te promoten en daarmee bij te dragen aan de gezondheid van Nederlanders.
Ten derde kan gamification gebruikt worden om gezonde leefstijl bij kwetsbare groepen te bevorderen, bij wie de grootste impact kan worden behaald maar informatie en interventies nu vaak niet aankomen. Hierbij zouden beleidsmakers zoals gemeenten deze vorm in bepaalde wijken kunnen uittesten, bijvoorbeeld via Voedselbanken of sociale instanties.
Hetzelfde geldt voor deze vorm te toetsen om eenzaamheid onder ouderen te verlagen. De behoefte, optimale gebruiksvorm en effectiviteit hiervan moeten hiervoor eerst, in nauwe samenwerking met zorgprofessionals, verder worden onderzocht en getoetst in de p
Ten tweede is interesse bij marktpartijen nodig om samen met ons via gamification de verkoop van gezonde producten te promoten en daarmee bij te dragen aan de gezondheid van Nederlanders.
Ten derde kan gamification gebruikt worden om gezonde leefstijl bij kwetsbare groepen te bevorderen, bij wie de grootste impact kan worden behaald maar informatie en interventies nu vaak niet aankomen. Hierbij zouden beleidsmakers zoals gemeenten deze vorm in bepaalde wijken kunnen uittesten, bijvoorbeeld via Voedselbanken of sociale instanties.
Hetzelfde geldt voor deze vorm te toetsen om eenzaamheid onder ouderen te verlagen. De behoefte, optimale gebruiksvorm en effectiviteit hiervan moeten hiervoor eerst, in nauwe samenwerking met zorgprofessionals, verder worden onderzocht en getoetst in de p
Pilot
Beschrijving pilotfase
In dit project hebben we een spel ontwikkeld die ouderen met kinderen kunnen spelen om met elkaar in contact te blijven en onbewust bezig te zijn met gezonde voeding en beweging.
Dit spel is de Fruit‘O’Maat geworden: een spel waarbij de opdracht is met twee fruitsoorten een dier te maken. Het spel is toegevoegd op het bestaande platform SamenSpelen.Online, waarop verschillende spelletjes staan die mensen tijdens deze corona-crisis via WhatsApp met elkaar kunnen spelen. Bij de uitleg van de Fruit‘O’Maat staat een link naar meer informatie over gezonde voeding en een link naar een vragenlijst om het spel te beoordelen.
Ook is aan andere spelletjes op het platform een ‘gezonde variant’ toegevoegd, waarbij ook de link naar meer informatie over gezonde voeding en de link naar de vragenlijst is toegevoegd.
Via social media, stukjes in nieuwsbrieven en een persbericht is bekendheid aan de spellen gegeven. Ons bereik via social media (zonder gebruik van advertenties) was ruim 6.600 en meer dan 6.000 bezoekers bezochten www.samenspelen.online.
Dit spel is de Fruit‘O’Maat geworden: een spel waarbij de opdracht is met twee fruitsoorten een dier te maken. Het spel is toegevoegd op het bestaande platform SamenSpelen.Online, waarop verschillende spelletjes staan die mensen tijdens deze corona-crisis via WhatsApp met elkaar kunnen spelen. Bij de uitleg van de Fruit‘O’Maat staat een link naar meer informatie over gezonde voeding en een link naar een vragenlijst om het spel te beoordelen.
Ook is aan andere spelletjes op het platform een ‘gezonde variant’ toegevoegd, waarbij ook de link naar meer informatie over gezonde voeding en de link naar de vragenlijst is toegevoegd.
Via social media, stukjes in nieuwsbrieven en een persbericht is bekendheid aan de spellen gegeven. Ons bereik via social media (zonder gebruik van advertenties) was ruim 6.600 en meer dan 6.000 bezoekers bezochten www.samenspelen.online.
Aantal gebruikers pilot
1.001-10.000
Betrokken partners
games for health
dela
louis bolk instituut
kinderfysiotherapie regio westland
radboud umc
dela
louis bolk instituut
kinderfysiotherapie regio westland
radboud umc
Maatschappelijke effecten
beinvloeding eenzaamheid, gezonde voeding en thuis bewegen
Onderzoeksresultaten
er wordt veel gebruik gemaakt van het platform, maar er was wel weer een afname te zien toen de maatregelen rondom corona versoepeld werden.
Implementatie
Organisatie
onder leiding van games for health wordt naar verdere implementatie gekeken
Ondernemer
games for health heeft veel ervaring met gaming rondom de zorg
Implementatiestrategie
er wordt gebruik gemaakt van social media. We hebben tijdens het project al veel geïnvesteerd in het bekendmaken van het spel en het platform. Het platform blijft bestaan. Binnen onze samenwerking willen we samen blijven kijken naar vormen om via gamification eenzaamheid te verlagen en een gezonde leefstijl te stimuleren. Een voorbeeld is het aanbieden van producten die nodig zijn voor een spel via een (web)winkel, of de aankoop van bijvoorbeeld groente of fruit te promoten via het aanbieden van een spel in de verpakking. Hiervoor zijn we al in gesprek met meerdere partijen, waarbij een partij al aan een prototype aan het ontwikkelen is die binnenkort op kleine schaal wordt uitgetest. We zoeken hierbij vormen die ook na de corona-crisis aantrekkelijk en effectief zijn. Ook hebben we met de spellen interesse gewekt bij de gemeente Utrecht voor een vervolgtraject voor jongeren en ouders met een mentale beperking.
Communicatie en marketing
zie tevens bovenstaande opmerkingen
Opschaling
Productontwikkeling
hier volgt nog informatie
Groeiscenario
we kijken naar uitbreiding van de doelgroep
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
0-10k