PsyNet
In PsyNet heeft iedere (psychiatrische) cliënt zijn eigen digitale dossier. De cliënt kan zelf betrokken hulpverleners (formeel én informeel) vragen om deel te nemen. Zo heeft de cliënt in één oogopslag een overzicht van zijn (zorg)netwerk. In de beveiligde omgeving stemmen zij af welke zorg door wie op welk moment het best passend is.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
De ambitie is om de zorg voor psychiatrische patiënten anders te organiseren: van het ketenmodel naar een netwerkmodel waarin de cliënt zelf centraal staat. Door gebruik te maken van PsyNet wordt onderlinge samenwerking binnen het netwerk ondersteund en kan de cliënt regie nemen waar mogelijk en gewenst. Mocht de cliënt daar op een bepaald moment niet toe in staat zijn dan is het hele netwerk goed op de hoogte van de situatie en kan alsnog zorg verleend worden.
Wij denken dat op de langer termijn meer samenwerking en regie voor de cliënt leidt tot betere zorg: zorg die meer is afgestemd op wat deze specifieke cliënt op dat moment aan zorg nodig heeft en wordt uitgevoerd door de zorgverlener die daar het beste toe is uitgerust. Ten tweede denken we dat gaten en doublures in de zorg kunnen worden tegen gegaan en de daarbij behorende extra kosten. Ten derde verwachten dat we dat door de meer gelijkwaardige samenwerking tussen cliënt , mantelzorger en zorgprofessional dat signalen die duiden op een terugval eerder bekend worden en dat daar sneller op kan worden ingegrepen en een crisis voorkomen kan worden. Cliënten geven nu al aan dat deze vangnetfunctie hen een vertrouwd gevoel geeft. Drs. Niels Zwikker van de Hogeschool Arnhem Nijmegen doet een promotieonderzoek naar de effecten van netwerkzorg en het werken van PsyNet.
Psynet is een digitaal platform waar de cliënt samen met zijn mantelzorgers en zorgverleners een netwerk vormt. In één oogopslag is voor iedereen in het netwerk te zien wie er betrokken is bij de persoonlijke hulpverlening. Via PsyNet kunnen de cliënt en zijn netwerk eenvoudig en rechtstreeks met elkaar overleggen, informatie uitwisselen en zorg afstemmen. Zo willen wij de zorg en ondersteuning sterk verbeteren met regie voor de cliënt en zijn mantelzorgers.
Wij denken dat op de langer termijn meer samenwerking en regie voor de cliënt leidt tot betere zorg: zorg die meer is afgestemd op wat deze specifieke cliënt op dat moment aan zorg nodig heeft en wordt uitgevoerd door de zorgverlener die daar het beste toe is uitgerust. Ten tweede denken we dat gaten en doublures in de zorg kunnen worden tegen gegaan en de daarbij behorende extra kosten. Ten derde verwachten dat we dat door de meer gelijkwaardige samenwerking tussen cliënt , mantelzorger en zorgprofessional dat signalen die duiden op een terugval eerder bekend worden en dat daar sneller op kan worden ingegrepen en een crisis voorkomen kan worden. Cliënten geven nu al aan dat deze vangnetfunctie hen een vertrouwd gevoel geeft. Drs. Niels Zwikker van de Hogeschool Arnhem Nijmegen doet een promotieonderzoek naar de effecten van netwerkzorg en het werken van PsyNet.
Psynet is een digitaal platform waar de cliënt samen met zijn mantelzorgers en zorgverleners een netwerk vormt. In één oogopslag is voor iedereen in het netwerk te zien wie er betrokken is bij de persoonlijke hulpverlening. Via PsyNet kunnen de cliënt en zijn netwerk eenvoudig en rechtstreeks met elkaar overleggen, informatie uitwisselen en zorg afstemmen. Zo willen wij de zorg en ondersteuning sterk verbeteren met regie voor de cliënt en zijn mantelzorgers.
Probleemstelling
In de ideale wereld zijn psychiatrische, somatische en maatschappelijke zorg voor ernstige psychiatrische stoornissen geïntegreerd. Echter, de realiteit is dat samenwerking tussen overheids- en maatschappelijke organisaties, GGZ-instellingen en (academische) ziekenhuizen moeizaam verloopt. De oorzaken hiervan liggen in onduidelijke afbakening van het zorgaanbod, verschillen in wet- en regelgeving en een diversiteit aan financieringssystemen. Patiënten zijn vaak in zorg bij diverse partijen en worden van zorgverlener naar zorgverlener ‘doorgegeven’ (ketenzorg), zonder dat er iemand de regie voert. Hiermee loopt eerste, tweede en derdelijns zorg, maatschappelijke ondersteuning en woonbegeleiding door elkaar heen en wordt duur betaald. Het huidige systeem leidt tot hoge kosten, lange wachttijden en verminderde efficiëntie en effectiviteit van de zorg.
Oplossing
In PsyNet heeft iedere (EPA-)cliënt zijn eigen digitale dossier. De cliënt kan zelf betrokken hulpverleners (formeel én informeel) vragen om deel te nemen aan PsyNet. Zo heeft de cliënt in één oogopslag een overzicht van zijn (zorg)netwerk. In de beveiligde omgeving stemmen zij af welke zorg op welk moment het meest passend is en zij kunnen berichten verzenden binnen het netwerk. Bij de start van PsyNet is het dossier leeg en kan gevuld worden met o.a. doelen en een crisiskaart (samenwerking met Steunpunt GGZ Utrecht www.crisiskaartutrecht.nl) . Door PsyNet kan de cliënt de regie nemen en verloopt de hulpverlening efficiënt en helder.
Unieke kenmerken
Het centraal stellen van de (zorg behoeften) van de client, het laagdrempelig koppelen van client en behandelaren, voorzien in de noodzaak om te communiceren en gericht taken te verdelen. De cliënt heeft de regie en bepaald zelf wie toegang krijgt tot PsyNet en wat iemand mag inzien. Het is mogelijk om zorgverleners, mantelzorgers en vrijwilligers toe te voegen.
In PsyNet is de crisiskaart beschikbaar. Dit is een unieke samenwerking met steunpunt GGZ Utrecht.
In PsyNet is de crisiskaart beschikbaar. Dit is een unieke samenwerking met steunpunt GGZ Utrecht.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
PsyNet is een digitaal platform voor cliënten met psychiatrische problematiek en hun hulpverleners , ongeacht de instelling. In PsyNet heeft iedere cliënt zijn eigen digitale dossier. De cliënt kan zelf betrokken hulpverleners vragen om deel te nemen aan PsyNet en de cliënt kan zijn netwerkleden toegang geven tot bepaalde onderdelen van het PsyNetdossier ( bijv. de buurman mag alleen de crisiskaart inzien). Zo vormen de cliënt en zijn hulpverleners een digitaal samenwerkings-netwerk. Samen stemmen zij af welke zorg op welk moment het meest passend is. PsyNet is dus een ICT-tool die netwerkzorg ondersteunt.
Via PsyNet hebben alle netwerkleden direct het overzicht wie er bij de zorg betrokken zijn, welke zorginformatie gedeeld wordt en zij kunnen elkaar nu in een beveiligde omgeving berichten sturen. Bij nieuwe berichten ontvangen zij hiervan een melding in de mailbox.
Bij start met PsyNet is het dossier nog leeg. De cliënt kan met zijn hulpverleners afspreken wie, welke informatie in het dossier zal zetten, zoals doelen, resultaten van een eerdere behandeling of een crisiskaart. Door alle belangrijke informatie in PsyNet te delen, verloopt de hulpverlening efficiënt en helder.
Via PsyNet hebben alle netwerkleden direct het overzicht wie er bij de zorg betrokken zijn, welke zorginformatie gedeeld wordt en zij kunnen elkaar nu in een beveiligde omgeving berichten sturen. Bij nieuwe berichten ontvangen zij hiervan een melding in de mailbox.
Bij start met PsyNet is het dossier nog leeg. De cliënt kan met zijn hulpverleners afspreken wie, welke informatie in het dossier zal zetten, zoals doelen, resultaten van een eerdere behandeling of een crisiskaart. Door alle belangrijke informatie in PsyNet te delen, verloopt de hulpverlening efficiënt en helder.
Video of animatie
Concurrentie
Een grote “concurrent” is de concurrentie in de zorg. Zorgverzekeraars benchmarken zorgaanbieders en sturen niet op samenwerking. Ook in wet en regelgeving zitten prikkels die samenwerking in de weg staan. Juist voor de doelgroep van PsyNet is deze concurrentie markt niet zonder risico’s. Omdat het om complexe cliënten gaat die zorg en ondersteuning vanuit meerdere levensdomeinen nodig hebben om tot een gelijkwaardig, zelfstandig bestaan te komen zal er samengewerkt moeten worden tussen de verschillende zorgaanbieders.
Doelgroep
PsyNet richt zich op Ernstig Psychiatrisch Patiënten (EPA groep). Delespaul e.a. (2013) geeft in een artikel een definitie en schatting van de grootte van de EPA groep in Nederland. Het gaat hierbij om 160.000 patiënten tussen de 18 en 65 jaar. Over alle leeftijden, inclusief kinderen en jeugdigen (<18 jaar) en ouderen (>65 jaar), is het aantal patiënten binnen deze groep 216.000 patiënten.
Verdienmodel
Door kostenbesparing voor de zorgverzekeraar en gemeenten (minder doublures, meer zorg in maatschappelijk domein, beter afgestemde zorg en daardoor minder terugval en opnames) verdient PsyNet zich terug. Tevens is er secundaire winst te verwachten door hogere arbeidsparticipatie van patiënten en minder verlies van productiviteit van mantelzorgers.
Intellectueel eigendom
Pazio, Ozoverbindzorg/zorgverband, UMC Utrecht
Testen
Doelstelling testfase
nvt
Beschrijving testfase
nvt
Aantal proefpersonen
nvt
Testresultaten
nvt
Uitdagingen
nvt
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Het project PsyNet is al gestart in 2013. Allereerst is er gestart om bestuurlijk draagvlak te realiseren bij verschillende instellingen in de regio Utrecht en daarna is gekeken naar een geschikte, al bestaande E-Health oplossing. Bij de eerste implementatie eind 2014 is gekozen om klein te beginnen vanuit een drietal zorgverleners vanuit één zorginstelling (UMC Utrecht). Zij hebben gekeken welke cliënten baat zouden hebben van PsyNet, de mogelijkheden met de cliënt besproken en hun netwerk met andere zorgverleners en mantelzorgers samengesteld.
Na de pilotperiode die duurde tot eind 2015 werd door het bestuurlijk overleg besloten om de implementatie van PsyNet te koppelen aan de proeftuinen die gingen starten vanuit de TaskForce EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening) Midden-West Utrecht. De start van de proeftuinen in Lunetten en Overvecht was voorzien voor het najaar van 2015 waarbij PsyNet ondersteuning zou bieden voor netwerkzorg. De start van de proeftuinen vond uiteindelijk plaats op 1 januari 2017 in de wijk Lunetten en in de tweede proeftuin in de wijk Overvecht in het voorjaar van 2017. Door deze vertraging, heeft PsyNet ook vertraging opgelopen.
In 2016 heeft elke kliniek van de afdeling Psychiatrie voor mensen van 16+ een aandachtfunctionaris PsyNet gekregen en wordt sindsdien voor mensen uit Utrecht, PsyNet opgestart.
De proeftuinen zijn operationeel en in Lunetten en is men zowel bij GGZindewijk als de POG-GGZ als de buurtteams inmiddels laagdrempelig gestart met PsyNet. Alle teams zijn geschoold en zijn in het bezit van een PsyNet account. In Overvecht is er een eerste start gemaakt bij de POH-GGZ en de buurtteams.
Naast de wijkgerichte aanpak in de proeftuinen is de vraag voor deelname vanuit individuele netwerken en professionals gegroeid. Het bestuur van PsyNet heeft de wens uitgesproken om op beide ontwikkelingen in te spelen en de komende jaar optimaal in te zetten op goede implementatie van PsyNet. De digitale tool PsyNet is hierbij het middel om regie voor de cliënt te versterken en (domeinoverstijgende) samenwerking te verbeteren.
De kinderziektes zijn uit het systeem, de werkprocessen op orde, er is praktijkervaring opgedaan er is meer vraag naar PsyNet ( zowel uit Utrecht als andere regio’s in Nederland) en de maatschappij vraagt om afgestemde zorg in netwerken en om een betere inzet van eHealth. PsyNet is helemaal klaar voor de volgende fase; de opschaling.
Na de pilotperiode die duurde tot eind 2015 werd door het bestuurlijk overleg besloten om de implementatie van PsyNet te koppelen aan de proeftuinen die gingen starten vanuit de TaskForce EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening) Midden-West Utrecht. De start van de proeftuinen in Lunetten en Overvecht was voorzien voor het najaar van 2015 waarbij PsyNet ondersteuning zou bieden voor netwerkzorg. De start van de proeftuinen vond uiteindelijk plaats op 1 januari 2017 in de wijk Lunetten en in de tweede proeftuin in de wijk Overvecht in het voorjaar van 2017. Door deze vertraging, heeft PsyNet ook vertraging opgelopen.
In 2016 heeft elke kliniek van de afdeling Psychiatrie voor mensen van 16+ een aandachtfunctionaris PsyNet gekregen en wordt sindsdien voor mensen uit Utrecht, PsyNet opgestart.
De proeftuinen zijn operationeel en in Lunetten en is men zowel bij GGZindewijk als de POG-GGZ als de buurtteams inmiddels laagdrempelig gestart met PsyNet. Alle teams zijn geschoold en zijn in het bezit van een PsyNet account. In Overvecht is er een eerste start gemaakt bij de POH-GGZ en de buurtteams.
Naast de wijkgerichte aanpak in de proeftuinen is de vraag voor deelname vanuit individuele netwerken en professionals gegroeid. Het bestuur van PsyNet heeft de wens uitgesproken om op beide ontwikkelingen in te spelen en de komende jaar optimaal in te zetten op goede implementatie van PsyNet. De digitale tool PsyNet is hierbij het middel om regie voor de cliënt te versterken en (domeinoverstijgende) samenwerking te verbeteren.
De kinderziektes zijn uit het systeem, de werkprocessen op orde, er is praktijkervaring opgedaan er is meer vraag naar PsyNet ( zowel uit Utrecht als andere regio’s in Nederland) en de maatschappij vraagt om afgestemde zorg in netwerken en om een betere inzet van eHealth. PsyNet is helemaal klaar voor de volgende fase; de opschaling.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
PsyNet is een unieke samenwerking tussen Huisartsen Stad Utrecht (HUS), Buurtteams Sociaal, Lister (woonbegeleiding GGZ), Altrecht (GGZ), UMC Utrecht Hersencentrum en Gemeente Utrecht.
Cliënten zijn vrij om ook zorgverleners van andere organisaties toe te voegen aan hun PsyNet, zodat hun eigen netwerk compleet is binnen PsyNet.
Onze ICT partners zijn Pazio en Ozoverbindzorg/Zorgverband:
PsyNet is een combinatie van twee bestaande ICT-oplossingen: Zorgverband (geleverd via Ozoverbindzorg) als inhoudelijk hart en een beveiligde cliëntentoegang door Pazio via DigiD. Om te voorkomen dat cliënten en zorgverleners door de verschillende zorgportalen door de bomen het bos niet meer zien, is het van belang dat Psynet kan communiceren met andere EPD’s en portalen. PsyNet is dan ook te zien als een stekkerdoos waar andere portalen op kunnen inpluggen.
Cliënten zijn vrij om ook zorgverleners van andere organisaties toe te voegen aan hun PsyNet, zodat hun eigen netwerk compleet is binnen PsyNet.
Onze ICT partners zijn Pazio en Ozoverbindzorg/Zorgverband:
PsyNet is een combinatie van twee bestaande ICT-oplossingen: Zorgverband (geleverd via Ozoverbindzorg) als inhoudelijk hart en een beveiligde cliëntentoegang door Pazio via DigiD. Om te voorkomen dat cliënten en zorgverleners door de verschillende zorgportalen door de bomen het bos niet meer zien, is het van belang dat Psynet kan communiceren met andere EPD’s en portalen. PsyNet is dan ook te zien als een stekkerdoos waar andere portalen op kunnen inpluggen.
Maatschappelijke effecten
Naast een directe besparing op de zorgkosten en tijd van de behandelaren verwachten wij diverse effecten op maatschappelijk gebied, zoals een hogere kwaliteit van leven voor cliënt en mantelzorger en een toename in arbeidsproductiviteit.
Onderzoeksresultaten
Het implementeren van een E-health-tool om daarmee samenwerking en regie te bevorderen, is geen sinecure. In de afgelopen twee jaar hebben wij al vele lessen geleerd:
- Cliënten zijn niet gewend zijn om eigen regie te nemen en voelen zich hier niet altijd comfortabel bij. Zorgverleners zijn niet gewend eigen regie bij cliënt te stimuleren en werken niet vanzelfsprekend samen met zorgverleners uit andere instellingen. Het belang ervan wordt wel gezien maar toch komt het er in de praktijk vaak niet van. Zorg dan ook in het begin voor goede ondersteuning bij het werken in PsyNet als netwerk. Dit omvat meer dan enkel het aanmaken van inlogaccounts maar gaat ook over hoe ga je met elkaar samenwerken in PsyNet, hoe pak je als cliënt regie en hoe geef je als zorgverlener regie.
- Zorg voor optimaal gebruiksgemak, eenduidig informatiemateriaal, een up to date website, een helder aanspreekpunt en doorkoppelingen naar andere systemen dan PsyNet zodat zo gebruikers zo min mogelijk hoeven in te loggen in verschillende systemen.
- Naast een topdown benadering waarin het bestuur het gebruik van PsyNet omarmt is een bottom up aanpak noodzakelijk om zorgverleners van verschillende instellingen te laten samenwerken. Het beste werkt dat als de cliënt zelf in staat is zijn zorgverleners hiertoe uit te nodigen.
- Een flexibele ICT-schil maakt het mogelijk om snel te kunnen inspelen op wensen en behoeften van de gebruikers.
- Goede ambassadeurs binnen deelnemende instellingen zijn van grote waarde. Dit zijn bij voorkeur zorgverleners die ook echt zelf gebruik maken van PsyNet en hier enthousiast over zijn.
- Het heeft de aanbeveling om individuele netwerken op te starten vanuit al bestaande samenwerkingspartners. Vaak werken in een bepaalde wijk of buurt bepaalde zorgverleners al op zekere wijze met elkaar samen. Opschaling vanuit een dergelijk gebied waarbij zorgverleners gelijk meerdere cliënten in PsyNet krijgen werkt beter dan een globale uitrol omdat zorgverleners dan vaak maar 1 of 2 cliënten in PsyNet hebben en de routine uitblijft in het gebruik.
- Cliënten zijn niet gewend zijn om eigen regie te nemen en voelen zich hier niet altijd comfortabel bij. Zorgverleners zijn niet gewend eigen regie bij cliënt te stimuleren en werken niet vanzelfsprekend samen met zorgverleners uit andere instellingen. Het belang ervan wordt wel gezien maar toch komt het er in de praktijk vaak niet van. Zorg dan ook in het begin voor goede ondersteuning bij het werken in PsyNet als netwerk. Dit omvat meer dan enkel het aanmaken van inlogaccounts maar gaat ook over hoe ga je met elkaar samenwerken in PsyNet, hoe pak je als cliënt regie en hoe geef je als zorgverlener regie.
- Zorg voor optimaal gebruiksgemak, eenduidig informatiemateriaal, een up to date website, een helder aanspreekpunt en doorkoppelingen naar andere systemen dan PsyNet zodat zo gebruikers zo min mogelijk hoeven in te loggen in verschillende systemen.
- Naast een topdown benadering waarin het bestuur het gebruik van PsyNet omarmt is een bottom up aanpak noodzakelijk om zorgverleners van verschillende instellingen te laten samenwerken. Het beste werkt dat als de cliënt zelf in staat is zijn zorgverleners hiertoe uit te nodigen.
- Een flexibele ICT-schil maakt het mogelijk om snel te kunnen inspelen op wensen en behoeften van de gebruikers.
- Goede ambassadeurs binnen deelnemende instellingen zijn van grote waarde. Dit zijn bij voorkeur zorgverleners die ook echt zelf gebruik maken van PsyNet en hier enthousiast over zijn.
- Het heeft de aanbeveling om individuele netwerken op te starten vanuit al bestaande samenwerkingspartners. Vaak werken in een bepaalde wijk of buurt bepaalde zorgverleners al op zekere wijze met elkaar samen. Opschaling vanuit een dergelijk gebied waarbij zorgverleners gelijk meerdere cliënten in PsyNet krijgen werkt beter dan een globale uitrol omdat zorgverleners dan vaak maar 1 of 2 cliënten in PsyNet hebben en de routine uitblijft in het gebruik.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
PsyNet is een unieke samenwerking tussen: Altrecht (ggz), UMC Utrecht Hersencentrum, Lister (begeleid wonen), Buurtteams Sociaal, Huisartsen Stad Utrecht en Gemeente Utrecht.
Het bestuur van PsyNet zijn de bestuurders van deze organisaties en heeft 4 x per jaar een bestuurlijk overleg.
In de uitvoering zijn er 3 mensen ( in totaal 1 fte) door het UMC Utrecht beschikbaar gesteld: ervaringsdeskundige, projectmanager innovatie en een projectleider voor in de wijken Lunetten en Overvecht in Utrecht.
Het bestuur van PsyNet zijn de bestuurders van deze organisaties en heeft 4 x per jaar een bestuurlijk overleg.
In de uitvoering zijn er 3 mensen ( in totaal 1 fte) door het UMC Utrecht beschikbaar gesteld: ervaringsdeskundige, projectmanager innovatie en een projectleider voor in de wijken Lunetten en Overvecht in Utrecht.
Ondernemer
Elisabeth Vonk en Karin Hagoort zijn projectleiders van PsyNet en hebben voor de verdere exploitatie samenwerking opgezet met stichting OZOVerbindzorg.
Implementatiestrategie
De doelen zijn om PsyNet volledig te implementeren in de proeftuinwijken van taskforce EPA Lunetten en Overvecht en om in te spelen op de groeiende vraag naar PsyNet in Utrecht door teams die willen starten te ondersteunen en individuele netwerken op te starten. Met PsyNet bieden we de cliënt actief de mogelijkheid om meer regie te nemen in het zijn zorg/hersteltraject en verbetert de samenwerking en afstemming tussen zorgprofessionals vanuit verschillende instellingen/domeinen en met de cliënt en zijn naasten.
De EPA doelgroep in de wijk Lunetten en Overvecht is samen vastgesteld op 300 inwoners. In oktober 2018 willen we de hele doelgroep PsyNet hebben aangeboden. De mensen die besluiten om niet deel te nemen, zullen we vragen naar de reden hiervoor.
De beoogde resultaten zijn dat eind 2018:
- 250 cliënten uit Lunetten en Overvecht, samen met hun netwerk, gebruik maken van PsyNet.
- Alle zorgverleners uit de betreffende wijk van de in het bestuur vertegenwoordigde organisaties een account hebben en weten hoe ze PsyNet kunnen gebruiken.
- De deelnemers ervaren dat PsyNet helpt om het gevoel van regie te vergroten en samenwerking binnen het netwerk te verbeteren
- Aanmeldingen uit heel Utrecht binnen 1 week zijn opgestart met PsyNet. Dit is inclusief de netwerkleden toevoegen, uitleg over het gebruik en de eerste uitgevoerde actie in PsyNet.
- cliënten uit Utrecht die een crisiskaart gaan maken, maken dit in principe in PsyNet
Niels Zwikker onderzoekt voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) de effectiviteit en (financiële) doelmatigheid van PsyNet (en andere digitale zorgnetwerken).
De EPA doelgroep in de wijk Lunetten en Overvecht is samen vastgesteld op 300 inwoners. In oktober 2018 willen we de hele doelgroep PsyNet hebben aangeboden. De mensen die besluiten om niet deel te nemen, zullen we vragen naar de reden hiervoor.
De beoogde resultaten zijn dat eind 2018:
- 250 cliënten uit Lunetten en Overvecht, samen met hun netwerk, gebruik maken van PsyNet.
- Alle zorgverleners uit de betreffende wijk van de in het bestuur vertegenwoordigde organisaties een account hebben en weten hoe ze PsyNet kunnen gebruiken.
- De deelnemers ervaren dat PsyNet helpt om het gevoel van regie te vergroten en samenwerking binnen het netwerk te verbeteren
- Aanmeldingen uit heel Utrecht binnen 1 week zijn opgestart met PsyNet. Dit is inclusief de netwerkleden toevoegen, uitleg over het gebruik en de eerste uitgevoerde actie in PsyNet.
- cliënten uit Utrecht die een crisiskaart gaan maken, maken dit in principe in PsyNet
Niels Zwikker onderzoekt voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) de effectiviteit en (financiële) doelmatigheid van PsyNet (en andere digitale zorgnetwerken).
Communicatie en marketing
PsyNet neemt deel aan het aanjaagprogramma van VWS ‘Nieuwe wegen met GGZ en opvang’. Voor de opschaling hebben we ondersteuning gevraagd. We hebben nu tweetal ideeën om het doel te realiseren:
• Intensiveren en effectiever inzetten van PsyNet door de presentatie/begeleiding van de projectleider bij gebruikers te versterken met een visueel middel ( en train de trainer concept)
• Intensiveren/effectiever inzetten van PsyNet door de gebruikers een onmiddellijke call to action te geven (train de trainer concept).
Dit wordt in het eerste kwartaal van 2018 verder uitgewerkt.
• Intensiveren en effectiever inzetten van PsyNet door de presentatie/begeleiding van de projectleider bij gebruikers te versterken met een visueel middel ( en train de trainer concept)
• Intensiveren/effectiever inzetten van PsyNet door de gebruikers een onmiddellijke call to action te geven (train de trainer concept).
Dit wordt in het eerste kwartaal van 2018 verder uitgewerkt.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
ZonMM subsidie ( https://publicaties.zonmw.nl/ehealth/implementatie-van-ehealth-door-de-patientprofessional/)
3e plaats bij het medisch contact communicatieprijs van 2016
3e plaats bij het medisch contact communicatieprijs van 2016
Opschaling
Productontwikkeling
De basisfunctionaliteit werk goed en we hebben nauw contact met onze doelgroep door o.a een focusgroep, testpanel en veel direct contact met onze gebruikers. 1 van onze medewerkers is ervaringsdeskundige en gebruikt zelf PsyNet. Op basis van hun wensen en behoefte wordt PsyNet verder ontwikkeld. In 2018 willen we het 4Dmodel van Overvecht Gezond toevoegen en wordt het aanwezige formulier van positieve gezondheid verder ontwikkeld.
Groeiscenario
De strategie voor 2018 is PsyNet implementeren in Utrecht met als eerste nadruk de proeftuinen in de wijken Lunetten en Overvecht. Om aan de toenemende vraag om deelname te kunnen voldoen (binnen en buiten de proeftuinen) stellen we aandachtshouders en ervaringsdeskundigen aan en richten we een PsyNetteam in voor de verdere implementatie. PsyNet is gestart in Utrecht maar ook zeer passend in andere regio's en ook voor doelgroepen buiten de GGZ (bijvoorbeeld ouderen en jeugd) is het concept netwerkzorg ondersteunt met een digitaal netwerk voor de cliënt zeer gewenst. De aangegane samenwerking met OZOVerbindzorg maakt deze groei haalbaar en mogelijk.
Planning
In 2018 richten we ons op volledige implementatie in de wijken Lunetten en Overvecht in Utrecht. Hier wonen +/- 300 mensen met een ernstige psychiatrische aandoening. Daarnaast willen we in 2018 de vraag naar PsyNet uit de andere wijken in Utrecht oppakken en onderzoeken of we aanvragen uit andere gebieden en van andere doelgroepen kunnen oppakken.
Internationale ambitie
Vanuit Utrecht voeren wij een Europees consortium aan dat bestaat uit regionale netwerken in Spanje, Frankrijk, Italië, Slovenië en Roemenië. De gezamenlijke ambitie is om in al deze landen gebruik te maken van PsyNét. Na uitbreiding in Nederland is om te beginnen dus de ambitie om de dienstverlening uit te breiden in de landen uit het consortium.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
0-10k
Financiële prognose
De verwachting is dat binnen nu en twee jaar er geen aanvullende eigen investering nodig is omdat dan er voldoende langer termijn evidence is om de beoogde financiers (zorgverzekeraars en gemeenten) het concept te laten financieren.