Project CHIP: patiënt=platform
In Project CHIP-Connected Health Information Platform krijgt de patiënt meer grip en begrip van en grip op ziekten en/of behandeling door digitale, herhaalbare informatie op maat door zorgverlener bij patiënt te brengen. Met transmuraal 1 gemeenschappelijke communicatietool (Inforium) en 1 patientinformatie database (Project CHIP database)

Flevoland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
In het zorgproces rond de patiënt is er slechts 1 continu aanwezige factor. En dat is de patiënt. Project CHIP is daarom volledig gebaseerd rondom de patiënt. In elke stap van zijn ziekte en behandeling krijgt hij informatie op maat van zijn zorgvelener op mat. Of het nu de huisarts, specialist, apotheker of fysiotherapeut is.
Voor de patiënt is meer begrip van en meer grip op ziekten, klachten en/of behandeling en medicatie van essentieel belang. Dit wordt bereikt door digitale, herhaalbare, medisch betrouwbare informatie op een consistente en eenduidige manier aan te bieden en naar de patiënt te brengen. Kennis is de basis voor keuze om samen te kunnen beslissen. Dit project heeft tevens het doel om versterking van transmurale samenwerking in regio Almere te realiseren en een gemeenschappelijke landelijke patiënten informatie database te verwezenlijken.
Voor de patiënt is meer begrip van en meer grip op ziekten, klachten en/of behandeling en medicatie van essentieel belang. Dit wordt bereikt door digitale, herhaalbare, medisch betrouwbare informatie op een consistente en eenduidige manier aan te bieden en naar de patiënt te brengen. Kennis is de basis voor keuze om samen te kunnen beslissen. Dit project heeft tevens het doel om versterking van transmurale samenwerking in regio Almere te realiseren en een gemeenschappelijke landelijke patiënten informatie database te verwezenlijken.
Probleemstelling
Al tientallen jaren is bekend dat mondeling verstrekte informatie in de spreekkamer, beperkt onthouden wordt door de cliënt (gemiddeld slechts 50%).
Dat merk je als dokter ook in de spreekkamer. De patiënt komt soms bij een controlebezoek met totaal andere informatie dan je verteld had, met als gevolg verwarring.
Voor de komst van internet had een patiënt weinig mogelijkheden om kennis te vergaren, naast het stellen van een vraag aan de buurman en het nazoeken van een medische encyclopedie. Internet heeft de zorgwereld veranderd. Sinds de opkomst van internet is betrouwbare en onbetrouwbare gezondheidsinformatie makkelijk bereikbaar geworden voor iedereen. De meerderheid van de patiënten raadpleegt nu ‘Dr. Google’ voor of na het consult. De daar gevonden informatie is echter algemene informatie, van gevarieerde kwaliteit, waardoor dit bij patiënten regelmatig zorgt voor angst en verwarring.
Dat merk je als dokter ook in de spreekkamer. De patiënt komt soms bij een controlebezoek met totaal andere informatie dan je verteld had, met als gevolg verwarring.
Voor de komst van internet had een patiënt weinig mogelijkheden om kennis te vergaren, naast het stellen van een vraag aan de buurman en het nazoeken van een medische encyclopedie. Internet heeft de zorgwereld veranderd. Sinds de opkomst van internet is betrouwbare en onbetrouwbare gezondheidsinformatie makkelijk bereikbaar geworden voor iedereen. De meerderheid van de patiënten raadpleegt nu ‘Dr. Google’ voor of na het consult. De daar gevonden informatie is echter algemene informatie, van gevarieerde kwaliteit, waardoor dit bij patiënten regelmatig zorgt voor angst en verwarring.
Oplossing
De Stichting BetrouwbareBron heeft sinds 2008 het doel om de goede, maar versnipperde, openbare patiënteninformatie van geaccrediteerde artsenorganisaties, overheid, patiëntenverenigingen en non-profitorganisaties bij elkaar te brengen en vindbaar voor de patiënt te maken.
Sinds enkele jaren kunnen zorgverleners Inforium gebruiken om betrouwbare digitale informatie, op maat, en op het juiste moment aan patiënten aan te bieden. De basis van Inforium is een database met door medici geselecteerde informatiebronnen, opgenomen in een beveiligde applicatie. Middels deze beveiligde applicatie kan informatie eenvoudig bij een patiënt gebracht worden, veilig en anoniem. De patiënt hoeft dus niet naar bijvoorbeeld een portaal te gaan (en in te loggen), maar vindt links naar alle relevante informatie direct in zijn eigen e-mailbox.
In project CHIP gaan we nog een forse stap verder. Uniek aan dit project is de focus op de patiënt als eigenaar van zijn Patiënten Informatie Dossier (PID) met transmurale informatievoorziening, zowel vanuit het ziekenhuis als de eerste lijn. Project CHIP Almere heeft als doel om alle Almeerse patiënten herhaalbare, betrouwbare, relevante informatie te geven. Deze informatie wordt verrijkt met bijvoorbeeld multimedia zoals video’s, animaties en keuzehulpen. De informatie wordt op maat voor de patiënt geselecteerd, door de eigen zorgverlener. Door de samenwerking tussen 1e en 2e lijn wordt de juiste informatie op het juiste moment aan de patiënt aangeboden.
Sinds enkele jaren kunnen zorgverleners Inforium gebruiken om betrouwbare digitale informatie, op maat, en op het juiste moment aan patiënten aan te bieden. De basis van Inforium is een database met door medici geselecteerde informatiebronnen, opgenomen in een beveiligde applicatie. Middels deze beveiligde applicatie kan informatie eenvoudig bij een patiënt gebracht worden, veilig en anoniem. De patiënt hoeft dus niet naar bijvoorbeeld een portaal te gaan (en in te loggen), maar vindt links naar alle relevante informatie direct in zijn eigen e-mailbox.
In project CHIP gaan we nog een forse stap verder. Uniek aan dit project is de focus op de patiënt als eigenaar van zijn Patiënten Informatie Dossier (PID) met transmurale informatievoorziening, zowel vanuit het ziekenhuis als de eerste lijn. Project CHIP Almere heeft als doel om alle Almeerse patiënten herhaalbare, betrouwbare, relevante informatie te geven. Deze informatie wordt verrijkt met bijvoorbeeld multimedia zoals video’s, animaties en keuzehulpen. De informatie wordt op maat voor de patiënt geselecteerd, door de eigen zorgverlener. Door de samenwerking tussen 1e en 2e lijn wordt de juiste informatie op het juiste moment aan de patiënt aangeboden.
Unieke kenmerken
De patient krijgt steeds op het juiste moment van de juiste zorgaanbieder de juiste informatie in zijn of haar e-mailbox.
De patient hoeft niet in te loggen maar het bericht staan links naar de juiste informatie op een website van bijvoorbeeld een vakvereniging of ziekenhuis of Youtube. Hiermee wordt het ook voor veel laaggeletterden eenvoudiger om toch de belangrijke informatie toch zich te nemen - video werkt zeker voor deze doelgroep, beter dan tekst.
Patienten geven consistent een hoge waardering - de patient acceptatie ligt bij de diverse gebruikers continu boven 90%.
De patient hoeft niet in te loggen maar het bericht staan links naar de juiste informatie op een website van bijvoorbeeld een vakvereniging of ziekenhuis of Youtube. Hiermee wordt het ook voor veel laaggeletterden eenvoudiger om toch de belangrijke informatie toch zich te nemen - video werkt zeker voor deze doelgroep, beter dan tekst.
Patienten geven consistent een hoge waardering - de patient acceptatie ligt bij de diverse gebruikers continu boven 90%.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De essentie van goede informatievoorziening voor de patiënt is dat deze informatie betrouwbaar, herhaalbaar, deelbaar en begrijpelijk is, en op het moment van verstrekken relevant voor deze patiënt. De zorgverlener weet wat relevant is en kiest uit eerder samengestelde informatie wat hij naar deze specifieke patiënt stuurt. Openbare informatie, waar nodig verrijkt met video, animaties en keuzehulpen.
Deze informatie wordt verstuurd via Inforium, een applicatie die zorgt voor gemak bij de verzender (zorgverlener) en de ontvanger (de zorgvrager/patiënt). Met Inforium kan zowel interne informatie (zoals bijvoorbeeld folders) als externe informatie (in principe elke openbare digitale bron) gebundeld worden en uiteindelijk worden gedeeld met de patiënt. Direct in de spreekkamer, maar met als bijkomend voordeel: thuis nog een keer makkelijk te bestuderen. De professional bepaalt daarbij zelf wat van belang is en relevant voor deze patiënt in overleg met patiënt. Hij/zij beoordeelt de kwaliteit van de informatie en de mate waarin dit voor deze specifieke patiënt meerwaarde biedt. Het systeem is dermate gebruiksvriendelijk dat een zorgverlener er binnen 5 minuten mee kan werken. De patiënt heeft helemaal geen gewenning nodig, alle verzonden informatie komt in zijn eigen normale mailbox.
Iedere organisatie en/of beroepsgroep heeft zijn eigen Inforium versie. Bijvoorbeeld de medisch specialist, de huisarts of apotheek.
Project CHIP (Connected Health Information Platform) Almere draait op verschillende pijlers: (1) transmuraal gelijke e-mailtoepassing aan patiënten (Inforium), (2) gebruikmaken van een gemeenschappelijke database (project CHIP/Betrouwbare Bron), (3) transmurale samenwerking (waarbij het ontwikkelen van gezamenlijke zorgpaden mogelijk is) en (4) Persoonlijk Informatie Dossier (PID).
Zorgverleners/organisaties die Inforium gebruiken kunnen informatie putten uit een opengestelde gemeenschappelijke database van patiënteninformatie. Omgekeerd wordt alle informatie die zij toevoegen aan Inforium, beschikbaar gesteld voor andere organisaties. Hierdoor wordt direct een stimulans om samen te werken gecreëerd. Zodra inzichtelijk is welke informatie een collega-instelling meegeeft aan de patiënt, is transmurale afstemming mogelijk.
In Almere maakt een groot deel van de huisartsen, apotheken, fysiotherapeuten en het Flevoziekenhuis gebruik van Inforium. Hierdoor krijgen patiënten de benodigde informatie binnen op één centrale plaats, de eigen e-mailbox. De patiënt is eigenaar van deze informatie en kiest met wie (eenvoudig) te delen of wat te bewaren. Op deze manier kiest de patiënt dus zelf de locatie van zijn eigen Patiënten Informatie Dossier (PID). In het PID wordt alleen openbare informatie verzameld. Hierin verschilt het PID dus van het Persoonlijk Gezondheidsdossier (PGD), waarin persoonlijke medische gegevens worden bewaard. Project CHIP draagt echter wel bij aan de ambitie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om patiënten binnen vijf jaar online hun eigen dossier in te kunnen laten zien. Het PID fungeert namelijk als voordeur en bron van informatie voor de portals en PGD. Omdat zorgorganisaties hun eigen portalen en apps in de verstuurde Inforiums kunnen zetten fungeert Inforium als gateway naar persoonlijke informatie van de patiënt. Dit kan een PGD, portaal, webapplicatie maar ook een app zijn.
Deze informatie wordt verstuurd via Inforium, een applicatie die zorgt voor gemak bij de verzender (zorgverlener) en de ontvanger (de zorgvrager/patiënt). Met Inforium kan zowel interne informatie (zoals bijvoorbeeld folders) als externe informatie (in principe elke openbare digitale bron) gebundeld worden en uiteindelijk worden gedeeld met de patiënt. Direct in de spreekkamer, maar met als bijkomend voordeel: thuis nog een keer makkelijk te bestuderen. De professional bepaalt daarbij zelf wat van belang is en relevant voor deze patiënt in overleg met patiënt. Hij/zij beoordeelt de kwaliteit van de informatie en de mate waarin dit voor deze specifieke patiënt meerwaarde biedt. Het systeem is dermate gebruiksvriendelijk dat een zorgverlener er binnen 5 minuten mee kan werken. De patiënt heeft helemaal geen gewenning nodig, alle verzonden informatie komt in zijn eigen normale mailbox.
Iedere organisatie en/of beroepsgroep heeft zijn eigen Inforium versie. Bijvoorbeeld de medisch specialist, de huisarts of apotheek.
Project CHIP (Connected Health Information Platform) Almere draait op verschillende pijlers: (1) transmuraal gelijke e-mailtoepassing aan patiënten (Inforium), (2) gebruikmaken van een gemeenschappelijke database (project CHIP/Betrouwbare Bron), (3) transmurale samenwerking (waarbij het ontwikkelen van gezamenlijke zorgpaden mogelijk is) en (4) Persoonlijk Informatie Dossier (PID).
Zorgverleners/organisaties die Inforium gebruiken kunnen informatie putten uit een opengestelde gemeenschappelijke database van patiënteninformatie. Omgekeerd wordt alle informatie die zij toevoegen aan Inforium, beschikbaar gesteld voor andere organisaties. Hierdoor wordt direct een stimulans om samen te werken gecreëerd. Zodra inzichtelijk is welke informatie een collega-instelling meegeeft aan de patiënt, is transmurale afstemming mogelijk.
In Almere maakt een groot deel van de huisartsen, apotheken, fysiotherapeuten en het Flevoziekenhuis gebruik van Inforium. Hierdoor krijgen patiënten de benodigde informatie binnen op één centrale plaats, de eigen e-mailbox. De patiënt is eigenaar van deze informatie en kiest met wie (eenvoudig) te delen of wat te bewaren. Op deze manier kiest de patiënt dus zelf de locatie van zijn eigen Patiënten Informatie Dossier (PID). In het PID wordt alleen openbare informatie verzameld. Hierin verschilt het PID dus van het Persoonlijk Gezondheidsdossier (PGD), waarin persoonlijke medische gegevens worden bewaard. Project CHIP draagt echter wel bij aan de ambitie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om patiënten binnen vijf jaar online hun eigen dossier in te kunnen laten zien. Het PID fungeert namelijk als voordeur en bron van informatie voor de portals en PGD. Omdat zorgorganisaties hun eigen portalen en apps in de verstuurde Inforiums kunnen zetten fungeert Inforium als gateway naar persoonlijke informatie van de patiënt. Dit kan een PGD, portaal, webapplicatie maar ook een app zijn.
Video of animatie
Concurrentie
Onderdeel van Project CHIP is een gemeenschappelijke database met medische informatie in diverse vormen zoals PDF's, (links naar) artikelen op websites van vakverenigingen en collega zorgverleners, (links naar) video's van mede Inforium gebruikers of bijvoorbeeld Youtube.
Doelstelling is: hergebruik en het de zorgverlener eenvoudiger maken snel goede medische informatie te vinden en te kunnen incorporeren in hun eigen dagelijkse werk.
Voor zover wij weten is de samenwerking tussen BetrouwbareBron (waaronder ProjectCHIP valt) en Inforium uniek. Naast enorm veel betrouwbare en eenvoudig beschikbare content wordt het met Inforium de zorgverlener zeer eenvoudig gemaakt deze informatie bij de patient te brengen. In de praktijk zien we dat een arts binnen 10 minuten met Inforium leert werken en kan toepassen in de dagelijkse praktijk. Met een consistente patientacceptatie >90%.
Doelstelling is: hergebruik en het de zorgverlener eenvoudiger maken snel goede medische informatie te vinden en te kunnen incorporeren in hun eigen dagelijkse werk.
Voor zover wij weten is de samenwerking tussen BetrouwbareBron (waaronder ProjectCHIP valt) en Inforium uniek. Naast enorm veel betrouwbare en eenvoudig beschikbare content wordt het met Inforium de zorgverlener zeer eenvoudig gemaakt deze informatie bij de patient te brengen. In de praktijk zien we dat een arts binnen 10 minuten met Inforium leert werken en kan toepassen in de dagelijkse praktijk. Met een consistente patientacceptatie >90%.
Doelgroep
Patiënten en zorgverleners (1e, 2e en 3e lijn). Voor de zorgverleners wordt het eenvoudig goede en betrouwbare informatie bij de patient te brengen, op een veilige manier met respect voor de privacy van zowel zorgverlener als patient.
Voor de patient betekent het project: alle voor de patient belangrijke informatie rondom ziekte of behandeling komt op 1 plek binnen: de e-mailbox. En is dus gemakkelijk te delen met naasten. Inloggen etc is niet nodig - het gaat om openbaar beschikbare informatie.
Voor de patient betekent het project: alle voor de patient belangrijke informatie rondom ziekte of behandeling komt op 1 plek binnen: de e-mailbox. En is dus gemakkelijk te delen met naasten. Inloggen etc is niet nodig - het gaat om openbaar beschikbare informatie.
Verdienmodel
Er zijn diverse licenties van Inforium - het middel dat in dit project wordt gebruikt om informatie eenvoudig van de zorgverlener naar de patient te brengen.
Er zijn diverse licentievormen:
- voor de huisarts en andere paramedici zoals de fysiotherapeut, de thuiszorg of de jeugdzorg, vanaf € 9,95 per maand
- de apotheek, € 49,50 per maand
- het ziekenhuis, waarbij elke vakgroep of discipline zijn eigen licentie kan inrichten en gebruiken. De Pro Basic licentie kost standaard € 99,- per maand, de Pro Business licentie kost € 249,- per maand. Voor een vakgroep met 20 medewerkers betekent dat dan circa een tientje per maand. Voor beide licenties geldt een staffelregeling.
Het gaat om een dienst via het Internet (SaaS), ICT investeringen zijn bij de gebruiker niet nodig.
Er zijn diverse licentievormen:
- voor de huisarts en andere paramedici zoals de fysiotherapeut, de thuiszorg of de jeugdzorg, vanaf € 9,95 per maand
- de apotheek, € 49,50 per maand
- het ziekenhuis, waarbij elke vakgroep of discipline zijn eigen licentie kan inrichten en gebruiken. De Pro Basic licentie kost standaard € 99,- per maand, de Pro Business licentie kost € 249,- per maand. Voor een vakgroep met 20 medewerkers betekent dat dan circa een tientje per maand. Voor beide licenties geldt een staffelregeling.
Het gaat om een dienst via het Internet (SaaS), ICT investeringen zijn bij de gebruiker niet nodig.
Intellectueel eigendom
ProjectCHIP valt onder BetrouwbareBron. Mediwebs is de organisatie waar zowel BetrouwbareBron onder valt als Inforium, en is daarmee de ontwikkelaar en eigenaar van het intellectuele eigendom.
Testen
Doelstelling testfase
De communicatietool Inforium is uitgebreid getest beoordeeld en heeft zich in de praktijk bewezen. Zowel qua acceptatie, therapietrouwverbetering, kennisverbetering, minder medische vragen en patiënttevredenheid.
De gemeenschappelijke Project CHIP database is gloednieuw. In het project wordt getest of het functioneel werkt en of het gebruikt wordt.
De gemeenschappelijke Project CHIP database is gloednieuw. In het project wordt getest of het functioneel werkt en of het gebruikt wordt.
Beschrijving testfase
Onderzoeken Inforium werden breed uitgevoerd door o.a. Saxion hogeschool, intern, door zorgverlenrs en enquetes
Gedurende de eHealthweek is de ProjectCHIP database technisch opgeleverd. Hij wordt getest bij de ProjectCHIP deelnemers door openstelling van de database
Gedurende de eHealthweek is de ProjectCHIP database technisch opgeleverd. Hij wordt getest bij de ProjectCHIP deelnemers door openstelling van de database
Aantal proefpersonen
Honderden patiënten, zowel in het Flevoziekenhuis als apotheek.
Huisartsen, apothekers , fysiotherapeuten van de Zorggroep Almere en Medische Specialisten van Flevoziekenhuis en De Kinderkliniek
Huisartsen, apothekers , fysiotherapeuten van de Zorggroep Almere en Medische Specialisten van Flevoziekenhuis en De Kinderkliniek
Testresultaten
De acceptatie van Inforium is uitstekend
Therapietrouw verhoogd en kennis verbeterd
Medische vragen verminderd
Patiententevredenheid hoog (overigens artsen idem)
De technische database is werkend, het gebruik en evaluatie is nog lopend
Therapietrouw verhoogd en kennis verbeterd
Medische vragen verminderd
Patiententevredenheid hoog (overigens artsen idem)
De technische database is werkend, het gebruik en evaluatie is nog lopend
Uitdagingen
Volgende regio's starten en integratie transmuraal zijn de volgende stappen
Pilot
Beschrijving pilotfase
De pilot voor ProjectCHIP is gestart in mei 2016 en loopt tot en met april 2017 in Almere. In deze stad werken alle apothekers, vrijwel alle huisartsen en fysiotherapeuten van een aantal gezondheidscentra van Zorggroep Almere mee aan de pilot. Dit geldt ook voor meer dan 15 vakgroepen van het Flevoziekenhuis en de Kinderkliniek mee om het concept van projectCHIP in de praktijk te testen. Dit betekent dus het gebruik van Inforium in de dagelijkse praktijk om patienten beter, digitaal, te informeren. Met de juiste informatie op het juiste moment. Binnenkort zal begonnen worden met het testen van zorgpaden tussen 1e en 2e en 3e lijn, om de transmurale samenwerking te verbeteren.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Zorggroep Almere (huisartsen, apothekers en fysiotherapeuten), Flevoziekenhuis (15+ vakgroepen), De Kinderkliniek, vakverenigingen zoals KNO.nl en NIV, medische informatie bronnen zoals KiesBeter, KNMP en de patientenfederatie. Dit project wordt mede ondersteund door Achmea (Zilveren Kruis), CZ en VGZ. Ook is er ondersteuning van VWS.
Maatschappelijke effecten
De effecten zijn aanzienlijk. Patienten geven bijna dagelijks in de praktijk aan positief verrast te zijn met de supersnelle informatie van hun eigen apotheker, dokter of huisarts op hun smartphone of tablet/pc te ontvangen. Informatie die ze eenvoudig kunnen delen met naasten. Het vertrouwen neemt toe, men raakt minder verdwaald bij Dr. Google, de patient komt beter voorbereid op het spreekuur doordat en dit project ondersteunt de methodiek van Samen Beslissen (Shared Decision Making) - een zeer wezenlijke ontwikkeling om de zorg effectiever te maken - goed voor zorgverlener en patient.
Onderzoeksresultaten
Alle meetwaarden laten een zeer positieve ontwikkeling zien. Patienten acceptatie ligt consistent boven 90%, het aantal verzonden Inforiums (pakketjes informatie) stijgt enorm en de gebruikers zijn (zeer) positief. Neveneffecten zijn onder andere gemeten bij het Flevoziekenhuis: daar waar de patient digitaal van goede informatie wordt voorzien daalt de telefonische belasting bij het de poli (er worden tot circa 30% minder medische vragen gesteld) en de therapietrouw bij inhalatorgebruikers steeg met bijna 10%
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
ProjectCHIP is opgezet en georganiseerd door de Stichting BetrouwbareBron in samenwerking met Mediwebs BV. Belangrijkste partijen om een project als deze succesvol te maken zijn de zorgverleners zelf in zowel 1e als 2e lijn. Daarnaast wordt Poject CHIP zeer breed ondersteund door zowel zorg-, belangen- en beroepsvakorganisaties. Ook de ondersteuning van politiek en zorgverzekeraars is zeer belangrijk. In de regio Almere zijn deze groepen allemaal vertegenwoordigd binnen projectCHIP. Het Project CHIP kent tot nu toe alleen winnaars zonder negatieve effecten.
Ondernemer
Project CHIP heeft geen winstoogmerk. De Stichting BetrouwbareBron is de hoofdorganisator en stelt in samenwerking met veel informatieaanbieders de grootste geaccrediteerde database van patienteninformatie beschikbaar. Mediwebs doet de projectorganisatie en de technische ontwikkeling. Het project wordt gefinancierd middels co-financiering. De algemene projectkosten en technische ontwikkeling wordt gefinancierd door 3 zorgverzekeraars (Zilveren Kruis, CZ en VGZ) , de implementatie en communicatietool Inforium door de zorgverleners en zorgorganisaties zelf.
Implementatiestrategie
ProjectCHIP Almere is de eerste regio. Tijdens dit project wordt alles vastgelegd - goede en slechte ervaringen en beslissingen of aanpak. Dit leidt tot een sterk verbeterd implementatieplan voor de volgende regio waar de patient digitaal geinformeerd gaat worden door zowel 1e en 2e lijn. En aangezien de patiënteninformatie in de Project CHIP database ook beschikbaar is voor deelnemers in andere regio's wordt implementatie en samenwerking veel makkelijker omdat informatie al beschikbaar is en niet zelf gemaakt hoeft te worden.
Communicatie en marketing
De beste aandacht is van tevreden gebruikers (zorgverleners) en ontvangers - de patienten. Er wordt regelmatig in diverse media aandacht besteedt aan deze innovatie. Voorbeelden zijn mobiledoctors.nl (http://mobiledoctors.nl/2016/06/project-chip-laat-vertrouwen-zorgverlener-toenemen/) en smarthealth (http://www.smarthealth.nl/2017/02/09/inforium-project-chip-almere/). Zorg & ICT is een podium waar we aanwezig zullen zijn (in 2017) maar ook de social media spelen uiteraard een rol. Doordat de trekker en ontwikkelaar (Markus Oei) nog steeds als KNO-arts actief is begrijpt hij een groot deel van de doelgroep en houdt hij regelmatig lezingen over het project en belangrijke ontwikkelingen die door dit project worden ondersteund, zoals Samen Beslissen.
De boodschap: zowel de patient als de zorgverlener zijn gebaat bij betere informatie en betere onderlinge samenwerking. Door projectCHIP krijgt de zorgverlener betere betrouwbare informatie om door te geven en krijgt de patient ineens informatie eenvoudig in de e-mail, inclusief duidelijke video's en verwijzingen naar informatieve websites.
De boodschap: zowel de patient als de zorgverlener zijn gebaat bij betere informatie en betere onderlinge samenwerking. Door projectCHIP krijgt de zorgverlener betere betrouwbare informatie om door te geven en krijgt de patient ineens informatie eenvoudig in de e-mail, inclusief duidelijke video's en verwijzingen naar informatieve websites.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Project CHIP is een nieuw concept en bestaat pas sinds mei 2016.
De gebruikte tool Inforium is eerder beloond met de Spirit of Planetree Nederland Award 2014!
Ook is Inforium genomineerd voor de Zinnige Zorg Award van VGZ in 2016.
De gebruikte tool Inforium is eerder beloond met de Spirit of Planetree Nederland Award 2014!
Ook is Inforium genomineerd voor de Zinnige Zorg Award van VGZ in 2016.
Opschaling
Productontwikkeling
ProjectCHIP in de landelijke vorm zorgt voor een verbeterde samenwerking tussen de verschillende gremia, 1e, 2e en 3e zorglijnen. Hoe meer regio's meedoen, hoe groter de gezamenlijke database en samenwerking en hergebruik van zowel matrialen als toepassingen en samenwerkingsverbanden. Integratie en samenwerking met andere systemen en databases zoals EPD's en contentaanbieders zijn daarbij belangrijk en is hier vanwege de open structuur ook erg geschikt voor.
Er zijn nog verschillende functies in ontwikkeling.
Er zijn nog verschillende functies in ontwikkeling.
Groeiscenario
Aangezien de zorg raakvlakken heeft met verschillende andere sectoren,is uitbreiding goed mogelijk. Bijvoorbeeld de WMO zorg door gemeentes kan zeer goed ondersteund worden met geintegreerde informatie.Ook de psychische zorg en reventieve zorg zijn uitstekende groeimogelijkheden.
Planning
Er wordt in verscheidene regio's gepraat over opschaling. De volgorde staat nog niet vast.
Internationale ambitie
Mogelijk in de toekomst (ons platform is zeer eenvoudig aan te passen aan andere taalgebieden) maar eerst is in Nederland beheerste groei nr.1 op de agenda.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
nvt