PlaygroundVR
Een online Virtual Reality speeltuin voor kinderen in het ziekenhuis waar ze samen kunnen spelen, praten of gewoon voor even het ziekenhuis kunnen vergeten.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Een online Virtual Reality omgeving voor kinderen in het ziekenhuis waar ze samen kunnen spelen, praten of gewoon voor even het ziekenhuis kunnen vergeten.
Probleemstelling
Spelen met vrienden bij het voetbalveld, tikkertje of verstoppertje. Als kind is dat natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Echter, wanneer kinderen langdurig in het ziekenhuis liggen voor een behandeling moeten ze deze geluksmomentjes missen. Juist in deze periode is het voor kinderen heel belangrijk om af en toe even het ziekenhuis te kunnen vergeten en op een vrijblijvende manier contact te kunnen zoeken met andere kinderen. Tijdens het verblijf in een ziekenhuis kunnen dergelijke positieve invloeden voor kinderen het verschil maken.
Oplossing
PlaygroundVR brengt de speeltuin naar het ziekenhuisbed. PlaygroundVR is een virtuele omgeving waarin kinderen kunnen rondlopen, spelletjes spelen en praten met elkaar. Door gebruik te maken van Virtual Reality technologie voelen de kinderen alsof ze totaal ergens anders zijn en kunnen ze voor eventjes het ziekenhuis inruilen voor het speelplein. Kinderen kunnen samen met anderen in het ziekenhuis spelen in de online wereld, op een veilige manier zonder dat ze risico's lopen. Door kinderen alle vrijheid te geven kunnen ze zelf ontdekken en eigen spellen bedenken. Een tak kan een zwaard van een ridder zijn en met een stuk touw is het een hengel: de fantasie mag de vrije loop. Net zoals echt buitenspelen.
Meer geluksmomentjes is onze missie, met als doel snellere genezing! Mooie ervaringen maken kinderen blij en blije kinderen worden sneller gezond. Met de ontwikkeling van PlaygroundVR willen wij bijdragen aan een leuker en aangenamer verblijf voor jonge kinderen in het ziekenhuis.
PlaygroundVR werkt samen met: Spaarne Gasthuis, Recognize, Sennheiser, Technische Universiteit Eindhoven, Health Tech Yard, Breindelijk en is er goed contact met Jantje Beton.
Bekijk hier onze demo: https://www.youtube.com/watch?v=ltO3uk9TJ28
Daarnaast hebben wij ook een eigen website (www.playgroundvr) en een actieve Facebook pagina (www.facebook.com/PlaygroundVR.nl)
Meer geluksmomentjes is onze missie, met als doel snellere genezing! Mooie ervaringen maken kinderen blij en blije kinderen worden sneller gezond. Met de ontwikkeling van PlaygroundVR willen wij bijdragen aan een leuker en aangenamer verblijf voor jonge kinderen in het ziekenhuis.
PlaygroundVR werkt samen met: Spaarne Gasthuis, Recognize, Sennheiser, Technische Universiteit Eindhoven, Health Tech Yard, Breindelijk en is er goed contact met Jantje Beton.
Bekijk hier onze demo: https://www.youtube.com/watch?v=ltO3uk9TJ28
Daarnaast hebben wij ook een eigen website (www.playgroundvr) en een actieve Facebook pagina (www.facebook.com/PlaygroundVR.nl)
Unieke kenmerken
Wij onderscheiden ons door de creativiteit van kinderen centraal te stellen. State of the art spellen hebben vaste regels en mini games. Bij buitenspelen maken kinderen zelf de regels. PlaygroundVR zorgt voor de echte buitenspeel ervaring en kinderen maken dus ook zelf de spelletjes. In de omgeving liggen genoeg spullen waar kinderen hun fantasie op los kunnen laten. We geven de kinderen alle vrijheid om eigen spellen te bedenken en zo blijven ze zich ook in het ziekenhuis creatief ontwikkelen. Daarnaast bevordert PlaygroundVR ook voor onderlinge communicatie tussen de kinderen in het ziekenhuis. Via de microfoon in de telefoon kunnen ze praten, lachen of juist steun vinden bij elkaar.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
PlaygroundVR maakt gebruik van Virtual Reality brillen.Door de VR bril en hoofdtelefoon op te zetten totaal ondergedompeld in de virtuele wereld en vergeten ze even de echte wereld om hun heen.
Kinderen kunnen alleen in de wereld spelen, maar ook met andere kinderen in het ziekenhuis. Ze kunnen er voor kiezen om spelletjes te spelen met elkaar, rond te lopen of gewoon te praten. Dat het kind de vrijheid heeft om te doen wat hij of zij wil in de virtuele wereld staat voorop.
Kinderen kunnen alleen in de wereld spelen, maar ook met andere kinderen in het ziekenhuis. Ze kunnen er voor kiezen om spelletjes te spelen met elkaar, rond te lopen of gewoon te praten. Dat het kind de vrijheid heeft om te doen wat hij of zij wil in de virtuele wereld staat voorop.
Concurrentie
-
Intellectueel eigendom
Het intellectueel eigendom ligt bij PlaygroundVR.
Testen
Doelstelling testfase
Het doel van de testfase is om samen met zorgdeskundigen en kinderen te onderzoeken hoe we PlaygroundVR het beste kunnen laten aansluiten op de behoeftes van de kinderen. Denk hierbij aan spelelementen in de game, de besturing, speeltijd, hygiëne en begeleiding vanuit het zorgpersoneel. Het belangrijkste is om kinderen de demo te laten spelen en met hun fantasie als onze inspiratie nieuwe ideeën op te doen.
Aantal proefpersonen
Basisschool - 10 jaar - 25 kinderen (waarvan 8 kinderen uitgebreide speelsessie)
Pilot
Beschrijving pilotfase
Nog niet van toepassing, pilot verwacht richting eind 2018. Het algemene doel van de pilotfase is het zelfstandig laten draaien van PlaygroundVR op een kinderafdeling met alle betrokkenen.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Het Spaarne Gasthuis is het eerste partner ziekenhuis van PlaygroundVR. Daarnaast werkt PlaygroundVR samen met Recognize (development), Sennheiser (audio apparatuur), TU/e (onderzoek) en Health Tech Yard (ondersteuning).
Maatschappelijke effecten
PlaygroundVR laat kinderen in het ziekenhuis zich weer even voelen als kind in de speeltuin. Dat kinderen zich prettig voelen tijdens hun verblijf en zich ook creatief blijven ontwikkelen is ons doel. Dit verwoorden wij in: meer geluksmomentjes. We zien nu dat speelruimtes van ziekenhuizen minder worden gebruikt en kinderen minder in contact staan met elkaar, terwijl daar wel behoefte aan is. Met PlaygroundVR brengen wij kinderen bij elkaar, zelfs als deze kinderen hun kamer niet uit kunnen. Tijdens het verblijf kunnen positieve invloeden het verschil maken.
Onderzoeksresultaten
De onderzoeksresultaten zullen in Q1 2019 bekend zijn.
Implementatie
Organisatie
PlaygroundVR heeft als doel om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren. Dat betekent: samenwerken, want met elkaar kom je verder. Zo hebben wij samenwerkingen met Spaarne Gasthuis, Sennheiser, Recognize, TU/e, Health Tech Yard en Breindelijk. Freek en Jason zijn als co-founders van PlaygroundVR verantwoordelijk voor de realisatie.
In de toekomst zullen Freek en Jason als co-founders betrokken blijven bij PlaygroundVR. Content creatie en development wordt gerealiseerd door gespecialiseerde bedrijven. In vijf jaar tijd zal het team van PlaygroundVR uitgebreid worden om de groei te ondersteunen. Denk hierbij aan support medewerkers en business development.
In de toekomst zullen Freek en Jason als co-founders betrokken blijven bij PlaygroundVR. Content creatie en development wordt gerealiseerd door gespecialiseerde bedrijven. In vijf jaar tijd zal het team van PlaygroundVR uitgebreid worden om de groei te ondersteunen. Denk hierbij aan support medewerkers en business development.
Ondernemer
Op dit moment bestaat het PlaygroundVR team uit de twee co-founders: Jason van Eunen en Freek Teunen. Beide co-founders houden zich bezig en zijn verantwoordelijk voor business development, marketing , finance en technische ontwikkelingen.
Jason van Eunen (23) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en is op dit moment eerstejaars MSc Innovation Management (TU/e). Daarnaast is hij werkzaam als Junior Business Development bij Recognize. Als research project voor zijn bachelor heeft hij onderzoek gedaan naar Virtual Reality toepassingen in de constructie industrie.
Freek Teunen (23) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en is op dit moment eerstejaars MSc Innovation Management (TU/e). Hij is co-founder van innovatie adviesbureau Freaks & Beards en bedenker van de Efteling VR Droomvlucht.
Jason van Eunen (23) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en is op dit moment eerstejaars MSc Innovation Management (TU/e). Daarnaast is hij werkzaam als Junior Business Development bij Recognize. Als research project voor zijn bachelor heeft hij onderzoek gedaan naar Virtual Reality toepassingen in de constructie industrie.
Freek Teunen (23) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en is op dit moment eerstejaars MSc Innovation Management (TU/e). Hij is co-founder van innovatie adviesbureau Freaks & Beards en bedenker van de Efteling VR Droomvlucht.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- Top 20 notering van de TU Eindhoven Contest (lopende wedstrijd)
- Top 20 notering van 'Startup van het Jaar' Computable Awards (lopende wedstrijd)
- Jason van Eunen en Freek Teunen zijn in 2017 en 2018 genoteerd in de 'The Next Web T500': een lijst van de 500 meest inspirerende ondernemers onder de 25 jaar.
- Bekend van BNR Nieuwsradio
- Top 20 notering van 'Startup van het Jaar' Computable Awards (lopende wedstrijd)
- Jason van Eunen en Freek Teunen zijn in 2017 en 2018 genoteerd in de 'The Next Web T500': een lijst van de 500 meest inspirerende ondernemers onder de 25 jaar.
- Bekend van BNR Nieuwsradio
Opschaling
Planning
Op dit moment bevinden wij ons in de test en financieringsfase. Wij bezitten over een goed uitgewerkt prototype welke de kracht van PlaygroundVR laat zien aan geïnteresseerden en eindgebruikers. Met dit prototype valideren wij ons concept en bouwen wij samen met partners verder naar een eerste versie. Naar verwacht is een zelfstandig draaiende eerste versie van PlaygroundVR gereed in het eerste kwartaal van 2019.
Internationale ambitie
Het team van PlaygroundVR bevindt zich in Eindhoven en communicatie naar Belgie is kort. Daarnaast peilen wij met partners de internationale potentie van PlaygroundVR en bekijken we hoe wij dit in de toekomst ook buiten Nederland zouden kunnen inzetten.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Financiële prognose
Op dit moment delen wij nog geen financiële prognose. Dit zal naar verwachting binnenkort bekend zijn.
Community
Reacties

Alderick van Klaveren
11 mei 2018
Ik vindt dit een top initiatief! Ik zie hier erg veel toekomst in!

Jason van Eunen
12 mei 2018
Dankjewel Alderick, super om te horen! Wij werken er hard aan om PlaygroundVR te realiseren en naar de kinderen te brengen. :)