PlaygroundVR
Dé virtuele speeltuin in Virtual Reality voor kinderen in het ziekenhuis waar ze samen kunnen spelen en praten vanuit hun bed. We halen de kinderen uit hun isolement en verbinden ze met elkaar in een virtuele speeltuin vol ontdekkingen.

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Wat missen ziekenhuispatiëntjes het meest? Buitenspelen! Maar sommige zieke kinderen mogen niet eens hun bed of kamer uit. PlaygroundVR wil ook dié kinderen samen laten spelen. En in onze vrolijke, virtuele speeltuin kunnen ze samen spelen met andere patiëntjes.
In virtual reality ervaren zieke kinderen namelijk een heel andere omgeving. Daar zijn ze vrij om te doen wat ze willen. Ze vergeten even dat ze ziek zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ze minder pijn voelen bij bijvoorbeeld een vervelende prik! En in een speeltuin leren kinderen sociaal en creatief te zijn.
In virtual reality ervaren zieke kinderen namelijk een heel andere omgeving. Daar zijn ze vrij om te doen wat ze willen. Ze vergeten even dat ze ziek zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ze minder pijn voelen bij bijvoorbeeld een vervelende prik! En in een speeltuin leren kinderen sociaal en creatief te zijn.
Probleemstelling
Spelen met vrienden bij het voetbalveld, tikkertje of verstoppertje. Als kind is dat natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Echter, wanneer kinderen langdurig in het ziekenhuis liggen voor een behandeling moeten ze deze geluksmomentjes missen. Juist in deze periode is het voor kinderen heel belangrijk om af en toe even het ziekenhuis te kunnen vergeten en op een vrijblijvende manier contact te kunnen zoeken met andere kinderen. De gelimiteerde controle die kinderen vaak tijdens hun verblijf ervaren heeft invloed op hun emotionele welzijn. Onderzoek toont aan dat 34,5% van de kinderen die een behandeling op de IC ondergaan PTSS ontwikkelen, en 13.8% hier symptomen van vertoond. Dit resulteert in kinderen die vaker behoefte hebben aan speciaal onderwijs en lager in cognitieve vaardigheden scoren dan hun leeftijdgenootjes. Tijdens het verblijf in een ziekenhuis kunnen dergelijke positieve, speelse invloeden voor kinderen het verschil maken.
“Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen.” aldus Lisette van der Poel, speel-pedagoge. Wij vroegen de kinderen in verschillende ziekenhuizen naar hun situatie en ze vertelden hun behoefte om buiten te kunnen spelen, sociaal contact te hebben en gewoon te kunnen spelen. Dit was de start van de ontwikkeling van de allereerste virtuele speeltuin voor kinderen in ziekenhuizen.
“Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen.” aldus Lisette van der Poel, speel-pedagoge. Wij vroegen de kinderen in verschillende ziekenhuizen naar hun situatie en ze vertelden hun behoefte om buiten te kunnen spelen, sociaal contact te hebben en gewoon te kunnen spelen. Dit was de start van de ontwikkeling van de allereerste virtuele speeltuin voor kinderen in ziekenhuizen.
Oplossing
PlaygroundVR brengt de speeltuin naar het ziekenhuisbed. PlaygroundVR is een virtuele omgeving waarin kinderen kunnen rondlopen, spelletjes spelen en praten met elkaar. Door gebruik te maken van Virtual Reality technologie voelen de kinderen alsof ze totaal ergens anders zijn en kunnen ze voor eventjes het ziekenhuis inruilen voor het speelplein. Kinderen kunnen samen met anderen in het ziekenhuis spelen in de online wereld, op een veilige manier zonder dat ze risico's lopen. Door kinderen alle vrijheid te geven kunnen ze zelf ontdekken en eigen spellen bedenken. Een tak kan een zwaard van een ridder zijn en met een stuk touw is het een hengel: de fantasie mag de vrije loop. Net zoals echt buitenspelen.
Spelen zorgt naast het verwerken van ervaringen ook voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Spelen zorgt naast het verwerken van ervaringen ook voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Unieke kenmerken
Wij onderscheiden ons door de creativiteit van kinderen centraal te stellen. State of the art spellen hebben vaste regels en mini games. Bij buitenspelen maken kinderen zelf de regels. PlaygroundVR zorgt voor de echte buitenspeel ervaring en kinderen maken dus ook zelf de spelletjes. In de omgeving liggen genoeg spullen waar kinderen hun fantasie op los kunnen laten. We geven de kinderen alle vrijheid om eigen spellen te bedenken en zo blijven ze zich ook in het ziekenhuis creatief ontwikkelen. Daarnaast bevordert PlaygroundVR ook voor onderlinge communicatie tussen de kinderen in het ziekenhuis. Via de microfoon in de telefoon kunnen ze praten, lachen of juist steun vinden bij elkaar. Elke ziekenhuis heeft een eigen virtuele speeltuin, wat de privacy en veiligheid waarborgt. We werken samen met sterke partners als Jantje Beton en Cliniclowns om de virtuele speeltuin zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoeftes van de kinderen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
PlaygroundVR brengt de buitenspeel-ervaring naar kinderen in ziekenhuizen
Wat missen ziekenhuispatiëntjes het meest? Buitenspelen! Maar sommige zieke kinderen mogen niet eens hun bed of kamer uit en zitten geïsoleerd in het ziekenhuis. Via onze virtuele speeltuin PlaygroundVR kunnen kinderen via virtual reality en het internet samen met elkaar spelen vanuit hun ziekenhuisbed. Als kinderen de VR-bril opzetten, zijn ze even niet meer in het ziekenhuis. In plaats daarvan staan ze samen in een vrolijke virtuele speeltuin. Daar kunnen ze samen op ontdekking gaan en eigen spelletjes bedenken. Er liggen bijvoorbeeld ballen om mee te gooien, er is een uitkijktoren om te beklimmen en er staan bomen om achter te verstoppen. Want ze kunnen er zelfs verstoppertje spelen met andere patiëntjes, klasgenoten of familieleden die in het ziekenhuis op bezoek zijn. Zodra zij ook een bril opzetten, kunnen ze samen spelen.
Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen. Spelen zorgt daarnaast voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Wat missen ziekenhuispatiëntjes het meest? Buitenspelen! Maar sommige zieke kinderen mogen niet eens hun bed of kamer uit en zitten geïsoleerd in het ziekenhuis. Via onze virtuele speeltuin PlaygroundVR kunnen kinderen via virtual reality en het internet samen met elkaar spelen vanuit hun ziekenhuisbed. Als kinderen de VR-bril opzetten, zijn ze even niet meer in het ziekenhuis. In plaats daarvan staan ze samen in een vrolijke virtuele speeltuin. Daar kunnen ze samen op ontdekking gaan en eigen spelletjes bedenken. Er liggen bijvoorbeeld ballen om mee te gooien, er is een uitkijktoren om te beklimmen en er staan bomen om achter te verstoppen. Want ze kunnen er zelfs verstoppertje spelen met andere patiëntjes, klasgenoten of familieleden die in het ziekenhuis op bezoek zijn. Zodra zij ook een bril opzetten, kunnen ze samen spelen.
Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen. Spelen zorgt daarnaast voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Video of animatie
Concurrentie
-
Doelgroep
PlaygroundVR is er voor álle kinderen die niet het gevoel van buitenspelen kunnen ervaren , zoals kinderen in ziekenhuizen, maar ook kinderen die met beperkingen of door ziekte thuis zitten.
Verdienmodel
-
Intellectueel eigendom
Het intellectueel eigendom en merkenrecht ligt bij PlaygroundVR Software V.O.F..
Testen
Doelstelling testfase
Het doel van de testfase is om samen met zorgdeskundigen en kinderen te onderzoeken hoe we PlaygroundVR het beste kunnen laten aansluiten op de behoeftes van de kinderen. Denk hierbij aan spelelementen in de game, de besturing, speeltijd, hygiëne en begeleiding vanuit het zorgpersoneel. Het belangrijkste is om kinderen te laten spelen en met hun fantasie als onze inspiratie nieuwe ideeën op te doen.
Beschrijving testfase
In het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) is 11 november 2019 de eerste virtuele speeltuin van PlaygroundVR geopend. Het WKZ beschikt over meerdere VR-brillen die worden uitgedeeld aan de kinderen op de verschillende afdelingen. Samen met het WKZ kijken we continu hoe de virtuele speeltuin nóg leuker kan worden voor de kinderen en hoe we de implementatie zo makkelijk mogelijk maken voor het zorgpersoneel.
Aantal proefpersonen
150 kinderen in de leeftijd van 5 tot 14 jaar.
Testresultaten
- Zorgpersoneel is enthousiast en zet PlaygroundVR in;
- In totaal hebben er al meer dan 150 kinderen gespeeld in de virtuele speeltuin;
- Effect op het mentale welzijn van de kinderen: "Het voelt alsof ik even niet meer in mijn rolstoel zit."
- Verschillende leeftijden halen evenveel plezier uit het spelen in de speeltuin, leeftijd lijkt geen rol te spelen in het enthousiasme;
- De virtuele speeltuin wordt naast vermaak, ook ingezet als afleidend middel bij vaccinaties;
- Ook al kennen kinderen elkaar soms niet, ze staan altijd open om virtueel met elkaar te spelen;
- Ook ouders spelen graag mee.
- In totaal hebben er al meer dan 150 kinderen gespeeld in de virtuele speeltuin;
- Effect op het mentale welzijn van de kinderen: "Het voelt alsof ik even niet meer in mijn rolstoel zit."
- Verschillende leeftijden halen evenveel plezier uit het spelen in de speeltuin, leeftijd lijkt geen rol te spelen in het enthousiasme;
- De virtuele speeltuin wordt naast vermaak, ook ingezet als afleidend middel bij vaccinaties;
- Ook al kennen kinderen elkaar soms niet, ze staan altijd open om virtueel met elkaar te spelen;
- Ook ouders spelen graag mee.
Uitdagingen
-
Pilot
Beschrijving pilotfase
In het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) is 11 november 2019 de eerste virtuele speeltuin van PlaygroundVR geopend. Het WKZ beschikt over meerdere VR-brillen die worden uitgedeeld aan de kinderen op de verschillende afdelingen. Samen met het WKZ kijken we continu hoe de virtuele speeltuin nóg leuker kan worden voor de kinderen en hoe we de implementatie zo makkelijk mogelijk maken voor het zorgpersoneel.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Betrokken partners zijn Wilhelmina Kinderziekenhuis, Jantje Beton & Cliniclowns.
Maatschappelijke effecten
Het doel van de virtuele speeltuin is om ervoor te zorgen dat zieke kinderen óók buiten kunnen spelen, door de speeltuin te verplaatsen naar het ziekenhuisbed via VR. Dat zorgt voor stressverlaging en dat resulteert in sneller herstel. En er worden zelfs er nieuwe vriendschappen gesloten door kinderen die elkaar tegenkomen in de virtuele speeltuin
Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen. Spelen zorgt daarnaast voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Kinderen verwerken ervaringen die indruk op ze maken meestal door te spelen. Spelen helpt ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen. Spelen zorgt daarnaast voor ontspanning en plezier. Spelenderwijs brengt de virtuele speeltuin zo kinderen bij elkaar, zelfs wanneer ze hun kamer niet uit kunnen. Via de microfoon kunnen ze elkaar horen en samen spelletjes bedenken. Kinderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten, leren elkaar zo kennen.
Onderzoeksresultaten
- Zorgpersoneel is enthousiast en zet PlaygroundVR in;
- In totaal hebben er al meer dan 150 kinderen gespeeld in de virtuele speeltuin;
- Effect op het mentale welzijn van de kinderen: "Het voelt alsof ik even niet meer in mijn rolstoel zit."
- Verschillende leeftijden halen evenveel plezier uit het spelen in de speeltuin, leeftijd lijkt geen rol te spelen in het enthousiasme;
- De virtuele speeltuin wordt naast vermaak, ook ingezet als afleidend middel bij vaccinaties;
- Ook al kennen kinderen elkaar soms niet, ze staan altijd open om virtueel met elkaar te spelen;
- Ook ouders spelen graag mee.
- In totaal hebben er al meer dan 150 kinderen gespeeld in de virtuele speeltuin;
- Effect op het mentale welzijn van de kinderen: "Het voelt alsof ik even niet meer in mijn rolstoel zit."
- Verschillende leeftijden halen evenveel plezier uit het spelen in de speeltuin, leeftijd lijkt geen rol te spelen in het enthousiasme;
- De virtuele speeltuin wordt naast vermaak, ook ingezet als afleidend middel bij vaccinaties;
- Ook al kennen kinderen elkaar soms niet, ze staan altijd open om virtueel met elkaar te spelen;
- Ook ouders spelen graag mee.
Implementatie
Organisatie
PlaygroundVR Software bestaat uit een virtueel team met ondernemers en ontwikkelaars die samen hun missie realiseren om de virtuele speeltuin naar de kinderen te brengen.
Ondernemer
Twee co-founders van PlaygroundVR zijn Jason van Eunen en Freek Teunen.
Jason van Eunen (24) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en een MSc Innovation Management (TU/e). Als research project voor zijn bachelor heeft hij onderzoek gedaan naar Virtual Reality toepassingen in de constructie industrie. Daarnaast is Jason oprichter van Creating Curiosity waarmee hij trainingen en workshops geeft in het onderwijs over nieuwsgierigheid in de klas.
Freek Teunen (25) heeft een BSc in Creative Technology (UT). Freek is bedenker van de Efteling VR Droomvlucht. Daarnaast is Freek ook oprichter van MedKitVR: een platform voor Virtual Realty in de zorg.
Jason van Eunen (24) heeft een BSc in Creative Technology (UT) en een MSc Innovation Management (TU/e). Als research project voor zijn bachelor heeft hij onderzoek gedaan naar Virtual Reality toepassingen in de constructie industrie. Daarnaast is Jason oprichter van Creating Curiosity waarmee hij trainingen en workshops geeft in het onderwijs over nieuwsgierigheid in de klas.
Freek Teunen (25) heeft een BSc in Creative Technology (UT). Freek is bedenker van de Efteling VR Droomvlucht. Daarnaast is Freek ook oprichter van MedKitVR: een platform voor Virtual Realty in de zorg.
Implementatiestrategie
Door middel van intensieve co-creatie samen met onze partners, klanten en de kinderen zorgen wij ervoor dat de virtuele speeltuin aansluit op ieders behoeftes en maken wij de implementatie zo zorgeloos mogelijk.
Communicatie en marketing
PlaygroundVR is online te vinden via www.playgroundvr.nl, instagram.com/playgroundvr.nl en facebook.com/playgroundvr.nl.
Wij vinden dat ieder kind het gevoel van buitenspelen moet kunnen ervaren. Met onze virtuele speeltuin realiseren we dat.
Wij vinden dat ieder kind het gevoel van buitenspelen moet kunnen ervaren. Met onze virtuele speeltuin realiseren we dat.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- Succesvolle crowdfund in september 2019 met meer dan €12.000 aan donaties.
- Publieksprijs Sustainable Healthcare Challenge
- Partnerschap met Jantje Beton
- Partnerschap met Cliniclowns
- Pilot samen met Wilhelmina Kinderziekenhuis
- Publieksprijs Sustainable Healthcare Challenge
- Partnerschap met Jantje Beton
- Partnerschap met Cliniclowns
- Pilot samen met Wilhelmina Kinderziekenhuis
Opschaling
Productontwikkeling
Door co-creatie met kinderen zijn we continu bezig om nieuwe functionaliteiten en ideeën te realiseren in de virtuele speeltuin. In samenwerking met ziekenhuizen zijn we bezig met ontwikkelingen om PlaygroundVR nog waardevoller te laten zijn en inzetbaar te maken in het dagelijkse zorgproces.
Groeiscenario
PlaygroundVR is er voor alle kinderen die niet het gevoel van buitenspelen kunnen ervaren, zo ook bijvoorbeeld kinderen die chronisch ziek thuis zitten. Ook voor deze kinderen willen we de virtuele speeltuin beschikbaar maken.
Planning
De focus in 2020 ligt op teamuitbreiding, implementatie in Nederland en eerste internationale pilots.
Internationale ambitie
Er zijn meerdere relaties in het buitenland wereldwijd. Enthousiasme voor de virtuele speeltuin vanuit USA, Afrika en Azië.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Op dit moment delen wij nog geen financiële prognose.
Community
Reacties

Alderick van Klaveren
11 mei 2018
Ik vindt dit een top initiatief! Ik zie hier erg veel toekomst in!

Jason van Eunen
12 mei 2018
Dankjewel Alderick, super om te horen! Wij werken er hard aan om PlaygroundVR te realiseren en naar de kinderen te brengen. :)