Pharmi
24/7 je digitale apotheker in je broekzak

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Pharmi BV is een bedrijf dat digitale apotheekzorg mogelijk maakt.
Het ontwikkelt Pharmi, de Digitale Apotheker, die verschillende bestaande gevalideerde medicijninformatie in 1 platform integreert. Het is een app, een empathische virtuele assistent en een Zorgdashboard.
Pharmi geeft aan een patient bij de start van een nieuw medicijn in digitale vorm begrijpelijke en eerlijke informatie.
Pharmi helpt de apotheker bij het bieden van digitale zorg aan de patiënt.
Deze zorg is van goede kwaliteit en zo veel mogelijk op maat.
Door Pharmi begrijpen mensen beter wat voor medicijn ze gekregen hebben en hoe het zo goed mogelijk te gebruiken. Goed begrip leidt tot de beste behandeluitkomst en zo weinig mogelijk bijwerkingen.
Het wordt in begrijpelijke taal voor elke Nederlander gemaakt en bestaat uit tekst, animaties, videos en een 'conversational AI", een digitale mens met wie je kunt praten.
Pharmi biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke uitkomsten van de patiënt te meten. Dit door middel van vragenlijsten, het geven van inname-herinneringen en de mogelijkheid tot contact met de eigen apotheek.
Voor de apotheker is er een Pharmi ZorgDashboard, waarop de resultaten van een patient gemonitord kunnen worden en hiermee menselijke zorg versterkt wordt.
Pharmi BV is lid van de Alliantie Gezondheidsvaardigheden. Samen met deze instantie wil Pharmi BV medicijninformatie voor alle lagen van de bevolking begrijpelijk en bereikbaar te maken.
Het Pharmi team werkt samen met verschillende kennisinstituten om de waarde van Pharmi wetenschappelijk te kunnen bewijzen.
Pharmi BV heeft de Green Deal in de zorg ook ondertekend. Dit betekent dat Pharmi BV zich inzet voor zo weinig mogelijk verspilling van mens en middelen in de gezondheidszorg.
Het ontwikkelt Pharmi, de Digitale Apotheker, die verschillende bestaande gevalideerde medicijninformatie in 1 platform integreert. Het is een app, een empathische virtuele assistent en een Zorgdashboard.
Pharmi geeft aan een patient bij de start van een nieuw medicijn in digitale vorm begrijpelijke en eerlijke informatie.
Pharmi helpt de apotheker bij het bieden van digitale zorg aan de patiënt.
Deze zorg is van goede kwaliteit en zo veel mogelijk op maat.
Door Pharmi begrijpen mensen beter wat voor medicijn ze gekregen hebben en hoe het zo goed mogelijk te gebruiken. Goed begrip leidt tot de beste behandeluitkomst en zo weinig mogelijk bijwerkingen.
Het wordt in begrijpelijke taal voor elke Nederlander gemaakt en bestaat uit tekst, animaties, videos en een 'conversational AI", een digitale mens met wie je kunt praten.
Pharmi biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke uitkomsten van de patiënt te meten. Dit door middel van vragenlijsten, het geven van inname-herinneringen en de mogelijkheid tot contact met de eigen apotheek.
Voor de apotheker is er een Pharmi ZorgDashboard, waarop de resultaten van een patient gemonitord kunnen worden en hiermee menselijke zorg versterkt wordt.
Pharmi BV is lid van de Alliantie Gezondheidsvaardigheden. Samen met deze instantie wil Pharmi BV medicijninformatie voor alle lagen van de bevolking begrijpelijk en bereikbaar te maken.
Het Pharmi team werkt samen met verschillende kennisinstituten om de waarde van Pharmi wetenschappelijk te kunnen bewijzen.
Pharmi BV heeft de Green Deal in de zorg ook ondertekend. Dit betekent dat Pharmi BV zich inzet voor zo weinig mogelijk verspilling van mens en middelen in de gezondheidszorg.
Probleemstelling
Apothekers geven meestel goede instructies als patiënten voor de eerste keer een medicijn ophalen. Echter, soms is er te weinig tijd, is er geen privacy in de apotheek en neemt de patient niet alle informatie in 1 x goed op.
Onderzoek laat zien dat ondanks deze goede informatievoorziening in Nederland, begrijpen nog ongeveer de helft van de gebruikers niet hoe een medicijn werkt of gebruikt moet worden.
Mede hierdoor, komen er jaarlijks in Nederland nog bijna 50 duizend mensen in het ziekenhuis door verkeerd geneesmiddelgebruik.
Ook wordt door verkeerd geneesmiddelgebruik een extra kostenpost van honderden miljoenen euros gecreëerd.
Onderzoek laat zien dat ondanks deze goede informatievoorziening in Nederland, begrijpen nog ongeveer de helft van de gebruikers niet hoe een medicijn werkt of gebruikt moet worden.
Mede hierdoor, komen er jaarlijks in Nederland nog bijna 50 duizend mensen in het ziekenhuis door verkeerd geneesmiddelgebruik.
Ook wordt door verkeerd geneesmiddelgebruik een extra kostenpost van honderden miljoenen euros gecreëerd.
Oplossing
Door de Pharmi app begrijpen gebruikers beter wat voor medicijn ze gekregen hebben en hoe het zo goed mogelijk te gebruiken. Pharmi staat ze bij op het moment dat het hen past en in een taal of visuele ondersteuning die voor iedereen begrijpelijk is.
Goed begrip leidt tot de beste behandeluitkomst en zo weinig mogelijk bijwerkingen.
Hierdoor gaan kosten van zorg omlaag en beleving van gezondheid omhoog.
Pharmi Zorgdashboard biedt ook nieuwe inzichten voor apothekers om efficiënt 'blended care' te bieden aan patiënten. Dat betekent dat ze hun humane zorg in de apotheek kunnen versterken met data inzichten en op afstand ook betere zorg kunnen leveren.
Dat levert efficiëntie in de apotheek op, versterkt de zorgfunctie en verlaagt uiteindelijk de zorgkosten.
Goed begrip leidt tot de beste behandeluitkomst en zo weinig mogelijk bijwerkingen.
Hierdoor gaan kosten van zorg omlaag en beleving van gezondheid omhoog.
Pharmi Zorgdashboard biedt ook nieuwe inzichten voor apothekers om efficiënt 'blended care' te bieden aan patiënten. Dat betekent dat ze hun humane zorg in de apotheek kunnen versterken met data inzichten en op afstand ook betere zorg kunnen leveren.
Dat levert efficiëntie in de apotheek op, versterkt de zorgfunctie en verlaagt uiteindelijk de zorgkosten.
Unieke kenmerken
Voordelen voor patiënten:
- Regie over je medicijn
- Altijd interactie met je apotheek
- Op plaats en moment dat het jou past
- Overzicht over hoe het met je gaat
- Ook handig voor je mantelzorger
Voordelen voor apothekers:
- Altijd digitaal in contact met je patiënt
- Op afstand zorgplicht ingevuld
- Meer efficiëntie in apotheekproces
- Versterkte zorg met patiënt data dashboard
- Regie over je medicijn
- Altijd interactie met je apotheek
- Op plaats en moment dat het jou past
- Overzicht over hoe het met je gaat
- Ook handig voor je mantelzorger
Voordelen voor apothekers:
- Altijd digitaal in contact met je patiënt
- Op afstand zorgplicht ingevuld
- Meer efficiëntie in apotheekproces
- Versterkte zorg met patiënt data dashboard
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Pharmi BV is een bedrijf dat 24/7 digitale apotheekzorg mogelijk maakt.
Het ontwikkelt Pharmi, jouw Digitale Apotheker.
Pharmi is een platform dat apothekers en medicatiegebruikers 24/7 verbindt.
Pharmi coacht in goed geneesmiddelgebruik middels geaggreerde betrouwbare geneesmiddelinformatie in tekst, animatie, video en conversational AI (digital human).
Pharmi biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke uitkomsten van de patiënt te meten. Dit door middel van vragenlijsten, het geven van inname-herinneringen en de mogelijkheid tot direct contact met de eigen apotheek.
Pharmi Zorgdashboard biedt nieuwe inzichten voor apothekers om efficiënt 'blended care' te bieden aan patiënten.
Blended Care betekent Digitale Zorg waar het kan, Menselijke Zorg waar het moet.
Blended care kan bijdragen aan de kosten-efficiëntie van de zorg.
Het ontwikkelt Pharmi, jouw Digitale Apotheker.
Pharmi is een platform dat apothekers en medicatiegebruikers 24/7 verbindt.
Pharmi coacht in goed geneesmiddelgebruik middels geaggreerde betrouwbare geneesmiddelinformatie in tekst, animatie, video en conversational AI (digital human).
Pharmi biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke uitkomsten van de patiënt te meten. Dit door middel van vragenlijsten, het geven van inname-herinneringen en de mogelijkheid tot direct contact met de eigen apotheek.
Pharmi Zorgdashboard biedt nieuwe inzichten voor apothekers om efficiënt 'blended care' te bieden aan patiënten.
Blended Care betekent Digitale Zorg waar het kan, Menselijke Zorg waar het moet.
Blended care kan bijdragen aan de kosten-efficiëntie van de zorg.
Video of animatie
Concurrentie
Bestaande digitale farmaceutische zorg oplossingen, bijvoorbeeld van apotheekketen-apps, zorganimaties etc....
Pharmi is uniek omdat er nog geen geagreggeerd farmaceutisch informatie platform bestaat en de daarop gebouwde virtuele apotheker de eerste in de wereld is.
Op dit moment bestaat meeste informatie uit losse papieren info (bijsluiter, info flyers, industrie informatie, losse QR codes en link naar websites)
Pharmi speelt in op toegankelijkheid van de complete geneesmiddel zorg-en-informatiebehoefte van de hele populatie.
Door deze zorgbehoefte in de thuis situatie op te lossen, kan de druk in de apotheek verlaagd worden en biedt dit type zorgverlening extra kansen voor nieuwe (online) zorgmodellen.
Die laatste zijn vaak aanmerkelijk klantvriendelijker en ook kosteneffectiever dan bestaande farmaceutische zorgmodellen.
Pharmi is uniek omdat er nog geen geagreggeerd farmaceutisch informatie platform bestaat en de daarop gebouwde virtuele apotheker de eerste in de wereld is.
Op dit moment bestaat meeste informatie uit losse papieren info (bijsluiter, info flyers, industrie informatie, losse QR codes en link naar websites)
Pharmi speelt in op toegankelijkheid van de complete geneesmiddel zorg-en-informatiebehoefte van de hele populatie.
Door deze zorgbehoefte in de thuis situatie op te lossen, kan de druk in de apotheek verlaagd worden en biedt dit type zorgverlening extra kansen voor nieuwe (online) zorgmodellen.
Die laatste zijn vaak aanmerkelijk klantvriendelijker en ook kosteneffectiever dan bestaande farmaceutische zorgmodellen.
Doelgroep
Pharmi Platform: de geneesmiddelgebruiker (app en digital human)
Pharmi Zorgdashboard: de apotheker die zijn/haar patient met zorg op afstand wil begeleiden en de voortgang wil monitoren/interactief wil communiceren.
Pharmi Zorgdashboard: de apotheker die zijn/haar patient met zorg op afstand wil begeleiden en de voortgang wil monitoren/interactief wil communiceren.
Verdienmodel
Licentie model / bundels van features (stand-alone of white-label geïntegreerd in bestaande apotheek of zorgsysteem software)
Intellectueel eigendom
Pharmi
Testen
Doelstelling testfase
Primaire doelstelling was om het gebruiksgemak van de Pharmi app te toetsen (2019-2020).
Parameters betroffen het uiterlijk, de functionaliteit, de gegeven informatie en de subjectieve kwaliteit.
Pharmi Zorgdashboard voor apothekers nog niet formeel getoetst.
Parameters betroffen het uiterlijk, de functionaliteit, de gegeven informatie en de subjectieve kwaliteit.
Pharmi Zorgdashboard voor apothekers nog niet formeel getoetst.
Beschrijving testfase
Kwantitatief:
Alle pilot - gebruikers werd in de app naar de mening rondom Pharmi gevraagd.
Hier gaf ongeveer 40% aan gehoor.
Kwalitatief:
Personen werden gevraagd zich in te leven alsof ze met een nieuw medicijn begonnen met begeleiding van Pharmi.
De proefpersonen kregen een informatie brief. Na het tekenen van informed consent kregen ze een persoonlijke code voor het gebruik van Pharmi. Ze werden voor 2 weken digitaal begeleidt met Pharmi.
Proefpersonen werd gevraagd de informatieonderdelen in de Pharmi app te beoordelen.
Daarna werd een telefonische enquete gehouden door middel van een semi -gestructureerd interview.
Alle pilot - gebruikers werd in de app naar de mening rondom Pharmi gevraagd.
Hier gaf ongeveer 40% aan gehoor.
Kwalitatief:
Personen werden gevraagd zich in te leven alsof ze met een nieuw medicijn begonnen met begeleiding van Pharmi.
De proefpersonen kregen een informatie brief. Na het tekenen van informed consent kregen ze een persoonlijke code voor het gebruik van Pharmi. Ze werden voor 2 weken digitaal begeleidt met Pharmi.
Proefpersonen werd gevraagd de informatieonderdelen in de Pharmi app te beoordelen.
Daarna werd een telefonische enquete gehouden door middel van een semi -gestructureerd interview.
Aantal proefpersonen
Kwantitatief:
Eerste pilot groep bevatte ongeveer 300 patiënten.
Kwalitatief:
Er zijn 8 personen geïnterviewd waarvan 3 mannen met een gemiddelde leeftijd van 65 jaar en 5 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 60 jaar.
Er is gebruikers onderzoek naar de gegevens van de 400 patienten gedaan.
Eerste pilot groep bevatte ongeveer 300 patiënten.
Kwalitatief:
Er zijn 8 personen geïnterviewd waarvan 3 mannen met een gemiddelde leeftijd van 65 jaar en 5 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 60 jaar.
Er is gebruikers onderzoek naar de gegevens van de 400 patienten gedaan.
Testresultaten
Kwantitatief:
Gemiddeld cijfer Pharmi = 8. Meer dan 90% raadt app aan andere geneesmiddelgebruiker aan.
Kwalitatief:
Positief werd beoordeeld het design, het informatieniveau van de app, de medicatie herinneringen, de verklarende filmpjes en de veiligheid van de app.
Als verbetering werd onder andere teruggeven om interactie met de apotheker verder te versterken.
Gemiddeld cijfer Pharmi = 8. Meer dan 90% raadt app aan andere geneesmiddelgebruiker aan.
Kwalitatief:
Positief werd beoordeeld het design, het informatieniveau van de app, de medicatie herinneringen, de verklarende filmpjes en de veiligheid van de app.
Als verbetering werd onder andere teruggeven om interactie met de apotheker verder te versterken.
Uitdagingen
- de navigatie door de applicatie verder optimaliseren.
- Interactie met apotheker verder versterken.
- Meer geneesmiddelen beschikbaar
- Interactie met apotheker verder versterken.
- Meer geneesmiddelen beschikbaar
Pilot
Beschrijving pilotfase
In deze fase wilden we de gebruikservaring en de effectiviteit van de digitale apotheker onderzoeken. De vragen die we beantwoord wilden zien waren:
-Wat de kennis over het geneesmiddel was voor de begeleiding van de digitale apotheker en of deze kennis was verbeterd na 2 weken gebruik.
- Wat de ervaringen waren na 2 weken gebruik van de app, of ze de app aan een andere gebruiker zouden aanraden, welk cijfer ze de app geven en wat ze zouden willen verbeteren.
-Wat de kennis over het geneesmiddel was voor de begeleiding van de digitale apotheker en of deze kennis was verbeterd na 2 weken gebruik.
- Wat de ervaringen waren na 2 weken gebruik van de app, of ze de app aan een andere gebruiker zouden aanraden, welk cijfer ze de app geven en wat ze zouden willen verbeteren.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Deze fase is gestart in 2 poliklinische apotheken in Nederland met begeleidingspaden voor cardiovasculaire medicatie en ontstekingsremmers.
Patiënten die deze medicatie voor het eerst voorgeschreven hadden gekregen kregen bij het ophalen van het medicijn aan de balie bij in de apotheek naast het Eerste Uitgifte gesprek ook begeleiding aangeboden met Pharmi.
De apothekers assistente gaf uitleg over Pharmi en gaf de patiënt een persoonlijke code om Pharmi op te starten.
Via de Pharmi applicatie kon direct een vraag gesteld worden aan de apotheker.
Ook kon de apotheker meekijken of er extra begeleiding of ondersteuning gewenst was tijdens het gebruik van de medicatie.
De apothekers konden gegevens over het gebruik lezen
Patiënten die deze medicatie voor het eerst voorgeschreven hadden gekregen kregen bij het ophalen van het medicijn aan de balie bij in de apotheek naast het Eerste Uitgifte gesprek ook begeleiding aangeboden met Pharmi.
De apothekers assistente gaf uitleg over Pharmi en gaf de patiënt een persoonlijke code om Pharmi op te starten.
Via de Pharmi applicatie kon direct een vraag gesteld worden aan de apotheker.
Ook kon de apotheker meekijken of er extra begeleiding of ondersteuning gewenst was tijdens het gebruik van de medicatie.
De apothekers konden gegevens over het gebruik lezen
Maatschappelijke effecten
Door extra begeleiding van Pharmi, informatie die via de app 24/7 ter beschikking staat op het moment dat het de patient pas en doordat je vragen kan stellen aan je apotheker, krijgen patiënten meer grip en kennis van hun medicijn.
Door beter begrip van het medicijn kan het gebruik verbeteren, wat kan leiden tot betere behandeluitkomsten.
Voor de apotheker betekent blended care, dat digitale zorg kan worden geleverd waar mogelijk en dat er tijd vrijkomt voor menselijke zorg waar noodzakelijk.
Door beter begrip van het medicijn kan het gebruik verbeteren, wat kan leiden tot betere behandeluitkomsten.
Voor de apotheker betekent blended care, dat digitale zorg kan worden geleverd waar mogelijk en dat er tijd vrijkomt voor menselijke zorg waar noodzakelijk.
Onderzoeksresultaten
In totaal hebben >400 patiënten Pharmi gebruikt in deze test fase.
Medicijngebruikers weten waarvoor ze een medicijn gebruiken en ze kunnen uitleggen hoe ze het medicijn moeten gebruiken.
- Het is heel makkelijk om informatie over het geneesmiddel in Pharmi te vinden in begrijpelijke taal.
- Men vindt Pharmi waardevol en heel makkelijk in gebruik.
- Meer dan 90% raadt Pharmi aan aan andere geneesmiddelengebruikers.
- Men waardeert Pharmi met een 8.1
Medicijngebruikers weten waarvoor ze een medicijn gebruiken en ze kunnen uitleggen hoe ze het medicijn moeten gebruiken.
- Het is heel makkelijk om informatie over het geneesmiddel in Pharmi te vinden in begrijpelijke taal.
- Men vindt Pharmi waardevol en heel makkelijk in gebruik.
- Meer dan 90% raadt Pharmi aan aan andere geneesmiddelengebruikers.
- Men waardeert Pharmi met een 8.1
Implementatie
Organisatie
2021: 5-10 FTE
Breed expertise team met farmacie/datascience /ICT / compliance / onderzoeks kennis, netwerk en ervaring
High Tech Campus Eindhoven als hoofd werk locatie. Brightlands Maastricht Health Campus als headquarter.
Breed expertise team met farmacie/datascience /ICT / compliance / onderzoeks kennis, netwerk en ervaring
High Tech Campus Eindhoven als hoofd werk locatie. Brightlands Maastricht Health Campus als headquarter.
Ondernemer
https://www.linkedin.com/in/claudiarijcken/
Implementatiestrategie
- beschikbaar voor alle apothekers en alle patienten in NL
- wetenschappelijk onderzoeksprogramma met academie en klanten
- modules waarbij app en digital human complementair zijn
- data insights rondom patient ervaring verder vormgeven in dashboard
- personalized services ontwikkeling door koppelen van platform aan bestaande apotheek / zorg ICT en hieruit aanvullende kennis halen.
- platform is schaalbaar naar andere beroepsgroepen, die 24/7 innovatieve farmaceutische educatie willen integreren in hun eigen platform
- platform is internationaal schaalbaar
(meer informatie op te vragen bij pharmi)
- wetenschappelijk onderzoeksprogramma met academie en klanten
- modules waarbij app en digital human complementair zijn
- data insights rondom patient ervaring verder vormgeven in dashboard
- personalized services ontwikkeling door koppelen van platform aan bestaande apotheek / zorg ICT en hieruit aanvullende kennis halen.
- platform is schaalbaar naar andere beroepsgroepen, die 24/7 innovatieve farmaceutische educatie willen integreren in hun eigen platform
- platform is internationaal schaalbaar
(meer informatie op te vragen bij pharmi)
Communicatie en marketing
- Patientenverenigingen betrekken (al met verschillende in gesprek)
- Actieve (social) media strategie, met name richting apothekers en zorgverzekeraars
(meer informatie op te vragen bij pharmi)
- Actieve (social) media strategie, met name richting apothekers en zorgverzekeraars
(meer informatie op te vragen bij pharmi)
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Top 10 STZ innovatie prijs 2019
Top 10 Rabobank innovatie prijs 2020
Breakthrough company assignment van High Tech Campus Eindhoven 2020
Meer info:
https://www.pharmi.info/media
https://www.pharmi.info/nieuws
Top 10 Rabobank innovatie prijs 2020
Breakthrough company assignment van High Tech Campus Eindhoven 2020
Meer info:
https://www.pharmi.info/media
https://www.pharmi.info/nieuws
Opschaling
Productontwikkeling
Digital Human verdere functionaliteiten om persoonlijke zorg te kunnen leveren
Zorgdashboard met meer data visualisatie
Zorgdashboard met meer data visualisatie
Groeiscenario
- Opschaling naar meerdere apotheken
- Uitbreiding platform
- Ontwikkeling extra services
- Exploitatie naar andere klantsegmenten
- Uitbreiding platform
- Ontwikkeling extra services
- Exploitatie naar andere klantsegmenten
Internationale ambitie
Platform is extrapoleerbaar naar andere healthcare providers.
Platform is ook schaalbaar naar andere landen, waar farmaceutische zorg nog veel minder goed ontwikkeld is. Relaties met verschillende landen rondom NL bestaan.
Platform is ook schaalbaar naar andere landen, waar farmaceutische zorg nog veel minder goed ontwikkeld is. Relaties met verschillende landen rondom NL bestaan.