Oogzorgcentrum Zwolle
Oogzorgcentrum Zwolle (OZCZ) is een zelfstandige organisatie waar oogzorg verlenen in de regio het primaire doel is. Wij zijn de verbindende schakel voor de patiënten van huisarts, oogarts en andere medici. De overtuiging dat er wat moet veranderen in de oogzorgketen, is de reden van de start van Oogzorgcentrum Zwolle.

Overijssel
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Oogzorgcentrum Zwolle (OZCZ) is een zelfstandige organisatie waar oogzorg verlenen in de regio het primaire doel is. Wij zijn de verbindende schakel voor de patiënten van huisarts, oogarts en andere medici. De overtuiging dat er wat moet veranderen in de oogzorgketen, is de reden van de start van Oogzorgcentrum Zwolle.
Probleemstelling
Door de toenemende vergrijzing neemt het percentage leeftijdsgebonden oogklachten toe. In de huidige situatie komen patiënten met een oogheelkundige klacht of een oogheelkundig risico bij de huisarts. Waar de huisarts onvoldoende middelen heeft om de patiënt volledig van dienst te zijn, is een verwijzing noodzakelijk. Deze verwijzing was tot voor kort altijd naar de medisch specialist (2e lijn). Deze medisch specialistische zorg is echter voor veel van deze mensen niet noodzakelijk.
De optometrist kan, al dan niet met verwijzing van een huisarts, bij een groot deel van alle patiënten de juiste zorg bieden zonder dat een verwijzing naar de 2e lijn nodig is. De optometrist vervult hiermee een belangrijke rol voor de oogzorg
- Leeftijdsgebonden oogklachten nemen toe. 200-300% tussen 2010 & 2020 (J. E.E. Keunen, 2011)
- Treeknormen worden structureel overschreden in de regio. (volksgezondheidenzorg, 2017) Met name zeer Lange wachttijden orthoptische onderzoeken voor kinderen.
- De capaciteit en kwaliteit van kwaliteitsgeregistreerde optometristen en orthoptisten wordt extramuraal onvoldoende benut.
- Optometrische en orthoptische oogzorg wordt in het ziekenhuis vergoed en dezelfde zorg buiten het ziekenhuis niet.
- De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2013) (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
- In de huidige situatie wordt 100% van de huisartsverwijzingen gedeclareerd als DBC, terwijl in een geoptimaliseerde situatie 70% declareerbaar is als OZP.
- Oogheelkundig budget (2016) kan efficiënter benut worden. Het gaat hierbij om ten minste een besparing van 21 - 32% waarmee de betaalbaarheid van de oogzorg is te verbeteren.
- Patiënten krijgen onnodig hoge aanslagen op het eigen risico.
- In verschillende regio’s is een tekort aan oogartsen en de werkdruk is hoog. (NOG - Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, 2015
De optometrist kan, al dan niet met verwijzing van een huisarts, bij een groot deel van alle patiënten de juiste zorg bieden zonder dat een verwijzing naar de 2e lijn nodig is. De optometrist vervult hiermee een belangrijke rol voor de oogzorg
- Leeftijdsgebonden oogklachten nemen toe. 200-300% tussen 2010 & 2020 (J. E.E. Keunen, 2011)
- Treeknormen worden structureel overschreden in de regio. (volksgezondheidenzorg, 2017) Met name zeer Lange wachttijden orthoptische onderzoeken voor kinderen.
- De capaciteit en kwaliteit van kwaliteitsgeregistreerde optometristen en orthoptisten wordt extramuraal onvoldoende benut.
- Optometrische en orthoptische oogzorg wordt in het ziekenhuis vergoed en dezelfde zorg buiten het ziekenhuis niet.
- De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2013) (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
- In de huidige situatie wordt 100% van de huisartsverwijzingen gedeclareerd als DBC, terwijl in een geoptimaliseerde situatie 70% declareerbaar is als OZP.
- Oogheelkundig budget (2016) kan efficiënter benut worden. Het gaat hierbij om ten minste een besparing van 21 - 32% waarmee de betaalbaarheid van de oogzorg is te verbeteren.
- Patiënten krijgen onnodig hoge aanslagen op het eigen risico.
- In verschillende regio’s is een tekort aan oogartsen en de werkdruk is hoog. (NOG - Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, 2015
Oplossing
Doelen van de regionale taakherschikking in de oogzorg zijn:
1. Kwaliteitsverbetering in de oogzorg door de inzet van optometristen en orthoptisten.
2. Vergoede, laagdrempelige, extramurale oogzorg die toegankelijk is voor iedereen.
3. Toegangstijden verkorten van regionale ziekenhuizen, zodat kan worden voldaan aan treeknormen (toegestane wachttijden).
4. Efficiënte betaalbare oogzorg leveren.
1. Kwaliteitsverbetering in de oogzorg door de inzet van optometristen en orthoptisten.
2. Vergoede, laagdrempelige, extramurale oogzorg die toegankelijk is voor iedereen.
3. Toegangstijden verkorten van regionale ziekenhuizen, zodat kan worden voldaan aan treeknormen (toegestane wachttijden).
4. Efficiënte betaalbare oogzorg leveren.
Unieke kenmerken
Oogzorgcentrum Zwolle (OZCZ) is een zelfstandige organisatie waar oogzorg verlenen in de regio het primaire doel is. Oogzorgcentrum Zwolle is het eerste onafhankelijke Oogzorgcentrum wat oogzorg levert door middel van extramurale optometristen en orthoptisten.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Optometrie
Voor de gezondheid van uw ogen is de optometrist het eerste aanspreekpunt. Hij of zij kan u gericht adviseren of doorverwijzen naar de oogarts. De optometrist onderzoekt de gezondheid van ogen op eventuele oogafwijkingen. Wanneer tijdens dit onderzoek blijkt dat medische behandeling nodig is, dan wordt de cliënt (via de huisarts) doorverwezen. Op regionaal niveau werken oogartsen, huisartsen en optometristen/orthoptisten nauw samen.
Orthoptie
De orthoptist onderzoekt het gezichtsvermogen, de samenwerking tussen beide ogen en de oogmotoriek. Een orthoptist kan zowel in de eerste als tweede lijn werkzaam zijn. De orthoptist werkt als een zelfstandige beroepsbeoefenaar. Onder het werkgebied van de orthoptist valt:
- Voorschrijven van een brilrecept bij kinderen na toediening van pupil verwijdende druppels.
- Onderzoek, evaluatie, behandeling en begeleiding van cliënten met scheelzien, dubbelzien, amblyopie (lui oog).
- Onderzoek naar de oogmotoriek bij cliënten met dubbelzien als gevolg van neurologische afwijkingen. In de huidige situatie is oogzorg verleent door exact dezelfde zorgverleners en volgens zelfde werkwijzen intramuraal vergoed maar extramuraal niet.
Voor de gezondheid van uw ogen is de optometrist het eerste aanspreekpunt. Hij of zij kan u gericht adviseren of doorverwijzen naar de oogarts. De optometrist onderzoekt de gezondheid van ogen op eventuele oogafwijkingen. Wanneer tijdens dit onderzoek blijkt dat medische behandeling nodig is, dan wordt de cliënt (via de huisarts) doorverwezen. Op regionaal niveau werken oogartsen, huisartsen en optometristen/orthoptisten nauw samen.
Orthoptie
De orthoptist onderzoekt het gezichtsvermogen, de samenwerking tussen beide ogen en de oogmotoriek. Een orthoptist kan zowel in de eerste als tweede lijn werkzaam zijn. De orthoptist werkt als een zelfstandige beroepsbeoefenaar. Onder het werkgebied van de orthoptist valt:
- Voorschrijven van een brilrecept bij kinderen na toediening van pupil verwijdende druppels.
- Onderzoek, evaluatie, behandeling en begeleiding van cliënten met scheelzien, dubbelzien, amblyopie (lui oog).
- Onderzoek naar de oogmotoriek bij cliënten met dubbelzien als gevolg van neurologische afwijkingen. In de huidige situatie is oogzorg verleent door exact dezelfde zorgverleners en volgens zelfde werkwijzen intramuraal vergoed maar extramuraal niet.
Video of animatie
Concurrentie
De grootste concurrentie is dat de bestaande declaratiecode voor optometristen en orthoptisten (Overig ZorgProduct (OZP)) momenteel nog niet beschikbaar is voor de extramurale optometrist en orthoptist.
De kosten besparing vindt vooral plaats doordat in de huidige situatie in de regio 100% van de huisartsverwijzingen naar de tweedelijn gedeclareerd worden als DBC, terwijl in een geoptimaliseerde situatie 70% declareerbaar is als OZP. (Ter illustratie, de kosten van een gemiddelde DBC liggen minimaal 2x zo hoog als een OZP)
De kosten besparing vindt vooral plaats doordat in de huidige situatie in de regio 100% van de huisartsverwijzingen naar de tweedelijn gedeclareerd worden als DBC, terwijl in een geoptimaliseerde situatie 70% declareerbaar is als OZP. (Ter illustratie, de kosten van een gemiddelde DBC liggen minimaal 2x zo hoog als een OZP)
Doelgroep
Doelgroep bestaat uit alle mensen met niet acute oogheelkundige klachten of waarbij preventieve screening noodzakelijk is (denk aan familiaire oogproblemen zoals glaucoom of bij systemische aandoeningen zoals diabetes)
Leeftijden van 0-12 jaar komen eerst bij de orthoptist, vanaf 12 jaar zonder binoculaire klachten bij de optometrist.
De informatie die gebaseerd is op de landelijke gegevens uit het Nivel onderzoek (J.E.E. Keunen, 2011) zijn omgerekend naar de regionale gegevens.
In het artikel van Keunen is de verwachting dat het totaal van een aantal (veelvoorkomende) diagnoses (Cataract, Leeftijdsgebonden macula degeneratie, diabetische retinopathie, glaucoom) stijgt van 1.806.420 in 2016 naar 1.945.300 in 2019. Omgerekend naar regionale gegevens betekent dit een stijging van 31.670 in 2016 naar 34.300 in 2019.
Leeftijden van 0-12 jaar komen eerst bij de orthoptist, vanaf 12 jaar zonder binoculaire klachten bij de optometrist.
De informatie die gebaseerd is op de landelijke gegevens uit het Nivel onderzoek (J.E.E. Keunen, 2011) zijn omgerekend naar de regionale gegevens.
In het artikel van Keunen is de verwachting dat het totaal van een aantal (veelvoorkomende) diagnoses (Cataract, Leeftijdsgebonden macula degeneratie, diabetische retinopathie, glaucoom) stijgt van 1.806.420 in 2016 naar 1.945.300 in 2019. Omgerekend naar regionale gegevens betekent dit een stijging van 31.670 in 2016 naar 34.300 in 2019.
Verdienmodel
Cliënten van Oogzorgcentrum Zwolle betalen op dit moment de dienst zelf. Wanneer er een vergoeding komt voor eerstelijns oogzorg zal de oogzorg voor iedereen met een verwijzing met niet acute oogheelkundige klachten toegankelijk worden in de eerstelijn.
De huidige tarieven bij Oogzorgcentrum Zwolle zijn te vinden via: https://www.oogzorgcentrumzwolle.nl/maak-afspraak
De huidige tarieven bij Oogzorgcentrum Zwolle zijn te vinden via: https://www.oogzorgcentrumzwolle.nl/maak-afspraak
Intellectueel eigendom
© Oogzorgcentrum Zwolle
© Oogzorgcentra Nederland
© Oogzorgcentrum Nederland
© Oogzorgcentra Nederland
© Oogzorgcentrum Nederland
Testen
Doelstelling testfase
Ons doel is taakherschikking te bevorderen doormiddel van een declaratiecode voor de extramurale optometrist en orthoptist. Oogzorgcentrum Zwolle wil in een periode van 36 maanden aantonen dat dit leidt tot een efficiënte filtering van patiënten, verkorting van toegangstijden en een kostenbesparing van 21% - 32%, waarmee de kwaliteit van de oogzorg bevorderd kan worden voor patiënten
Meer patiënten in de eerste lijn onderzoeken/ behouden. Op basis van de eerdergenoemde diagnosegroepen en de cijfers uit www.opendisdata.nl van de NZa bedraagt de landelijke oogheelkundige schadelast 428 miljoen, waarvan 238 miljoen 56% “operatieve” ingrepen en grofweg 190 miljoen, 44% poliklinische zorg betreft. Van deze 190 miljoen kan middels substitutie 40 tot 60 miljoen kan voor kwalitatieve/ kwantitatieve/ andere doeleinden worden ingezet.
- Regionale besparing behalen van 21 – 32% waarmee de kwaliteit van oogzorg is te verbeteren middels afname tweedelijns DBC declaraties.
- Filtering van 60-70% van de patiënten voor tweedelijns oogzorg. Hoogwaardige screening in de eerste lijn heeft een filterende en monitorende werking waardoor de tweede lijn ontlast wordt en zich meer kan richten op de behandelende en specialistische oogzorg.
- Toegangstijden volgens treeknormen. ‘’Vier weken’’ of minder en de sociaal emotionele effecten van wachttijden voor patiënt positief beïnvloeden.
- Zorgen dat medisch specialisten (oogartsen) zich meer kunnen richten op specialistische en behandelende oogzorg.
Meer patiënten in de eerste lijn onderzoeken/ behouden. Op basis van de eerdergenoemde diagnosegroepen en de cijfers uit www.opendisdata.nl van de NZa bedraagt de landelijke oogheelkundige schadelast 428 miljoen, waarvan 238 miljoen 56% “operatieve” ingrepen en grofweg 190 miljoen, 44% poliklinische zorg betreft. Van deze 190 miljoen kan middels substitutie 40 tot 60 miljoen kan voor kwalitatieve/ kwantitatieve/ andere doeleinden worden ingezet.
- Regionale besparing behalen van 21 – 32% waarmee de kwaliteit van oogzorg is te verbeteren middels afname tweedelijns DBC declaraties.
- Filtering van 60-70% van de patiënten voor tweedelijns oogzorg. Hoogwaardige screening in de eerste lijn heeft een filterende en monitorende werking waardoor de tweede lijn ontlast wordt en zich meer kan richten op de behandelende en specialistische oogzorg.
- Toegangstijden volgens treeknormen. ‘’Vier weken’’ of minder en de sociaal emotionele effecten van wachttijden voor patiënt positief beïnvloeden.
- Zorgen dat medisch specialisten (oogartsen) zich meer kunnen richten op specialistische en behandelende oogzorg.
Beschrijving testfase
Over de onderzoeken in het eerste jaar bij Oogzorgcentrum Zwolle is een retrospectief onderzoek gedaan naar het aantal doorverwijzingen naar de oogheelkunde per hoofddiagnose groep, beoordeeld door optometristen en orthoptisten, ingedeeld volgens de DBC/ICD10 termen.
Aantal proefpersonen
Totaal 274 onderzoeken waarvan 205 optometrische onderzoeken en 69 orthoptische onderzoeken.
Van het totaal aantal proefpersonen is 65% vrouw en 35% man.
Van het totaal aantal proefpersonen is 65% vrouw en 35% man.
Testresultaten
Van de 205 optometrische onderzoeken zijn uiteindelijk 16 mensen doorgestuurd naar de oogarts.
Als we refractie anomalie -waarvan het vermoeden bestaat dat een deel hiervan door een opticien had kunnen worden gedaan- uitsluiten, houden we 142 cliënten over waarvan 16 cliënten zijn doorgestuurd naar de tweedelijn.
Resultaten uit o.a. literatuur onderzoek is het volgende:
De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
Als we refractie anomalie -waarvan het vermoeden bestaat dat een deel hiervan door een opticien had kunnen worden gedaan- uitsluiten, houden we 142 cliënten over waarvan 16 cliënten zijn doorgestuurd naar de tweedelijn.
Resultaten uit o.a. literatuur onderzoek is het volgende:
De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
Uitdagingen
De zorgproducten waar Oogzorgcentrum Zwolle het onderzoek kan uitvoeren staan genoteerd in de werkafspraken die samen met huisartsen, oogartsen en optometristen zijn gemaakt.
Daarnaast kan Oogzorgcentrum Zwolle in een innovatietraject (een deel van) de ketenzorg op zich nemen. Waarbij Oogzorgcentrum Zwolle initiatieven (oproepen en het monitoren daarvan) zal nemen zodat het percentage zorgplicht wordt nagekomen.
Oogzorgcentrum Zwolle stelt zich beschikbaar voor voorlichtingsbijeenkomsten voor patientengroepen, maar ook voor huisartsen en paramedici.
Daarnaast kan Oogzorgcentrum Zwolle in een innovatietraject (een deel van) de ketenzorg op zich nemen. Waarbij Oogzorgcentrum Zwolle initiatieven (oproepen en het monitoren daarvan) zal nemen zodat het percentage zorgplicht wordt nagekomen.
Oogzorgcentrum Zwolle stelt zich beschikbaar voor voorlichtingsbijeenkomsten voor patientengroepen, maar ook voor huisartsen en paramedici.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Omdat het een taakherschikking betreft wil Oogzorgcentrum Zwolle de verandering in verwijsstructuur van de huisarts meten (via Zorgdomein).
- Verwijspercentage eerstelijns oogzorg naar tweedelijns oogzorg meten. De zorgverzekeraars zullen beschikken over de data van het totaal aantal doorverwijzingen van de huisarts. (ICPC)
- Besparing zorgkosten op basis van besteding verzekeraars. Meetbaar op basis van uitgave per declaratiecode. (DOT ten opzichte OZP) (kosten eerste- en tweedelijns oogzorg)
- Treeknormen (oogheelkunde) worden landelijk onafhankelijk gemeten via: https://www.volksgezondheidenzorg.info/node/8380/tabel
- Gemiddelde toegangstijd Oogzorgcentrum Zwolle.
- Verwijspercentage eerstelijns oogzorg naar tweedelijns oogzorg meten. De zorgverzekeraars zullen beschikken over de data van het totaal aantal doorverwijzingen van de huisarts. (ICPC)
- Besparing zorgkosten op basis van besteding verzekeraars. Meetbaar op basis van uitgave per declaratiecode. (DOT ten opzichte OZP) (kosten eerste- en tweedelijns oogzorg)
- Treeknormen (oogheelkunde) worden landelijk onafhankelijk gemeten via: https://www.volksgezondheidenzorg.info/node/8380/tabel
- Gemiddelde toegangstijd Oogzorgcentrum Zwolle.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Huisartsen in de regio, oogartsen van Isala en optometristen uit de regio waren betrokken bij het vernieuwen van de verwijsafspraken in de regio. De grootste verandering is dat de optometrist in de protocollen is gekomen bij niet acute oogheelkundige klachten/risico's.
- Optometristen Vereniging Nederland (OVN) : https://www.optometrie.nl/
Beroepsvereniging voor optometristen
- Nederlandse Vereniging voor Orthoptisten (NVvO): https://www.orthoptisten.info/
Beroepsvereniging voor orthoptisten
- Nederlandse Zorgautoriteit (NzA) : https://www.nza.nl/
Partner in samenwerking aan goede betaalbare oogzorg voor iedereen
- Oogvereniging Nederland : https://www.oogvereniging.nl/
Patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening
- Zilveren Kruis Achmea : https://www.achmea.nl/Paginas/default.aspx
Grootste zorgverzekeraar in de regio en partner voor het substitutieplan
- Medisch Coördinerend Centrum Klik (MCCKlik)
Herschrijven van werkafspraken in de regio Zwolle in samenwerking met huisartsen, oogartsen en optometristen
- Health Innovation Park
Helpt OZCZ zorginnovaties op de markt te brengen en wil hiermee de kwaliteit van zorg bij zorgaanbieders verbeteren en de zorgkosten verlagen.
- Optometristen Vereniging Nederland (OVN) : https://www.optometrie.nl/
Beroepsvereniging voor optometristen
- Nederlandse Vereniging voor Orthoptisten (NVvO): https://www.orthoptisten.info/
Beroepsvereniging voor orthoptisten
- Nederlandse Zorgautoriteit (NzA) : https://www.nza.nl/
Partner in samenwerking aan goede betaalbare oogzorg voor iedereen
- Oogvereniging Nederland : https://www.oogvereniging.nl/
Patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening
- Zilveren Kruis Achmea : https://www.achmea.nl/Paginas/default.aspx
Grootste zorgverzekeraar in de regio en partner voor het substitutieplan
- Medisch Coördinerend Centrum Klik (MCCKlik)
Herschrijven van werkafspraken in de regio Zwolle in samenwerking met huisartsen, oogartsen en optometristen
- Health Innovation Park
Helpt OZCZ zorginnovaties op de markt te brengen en wil hiermee de kwaliteit van zorg bij zorgaanbieders verbeteren en de zorgkosten verlagen.
Maatschappelijke effecten
Meer patiënten in de eerste lijn onderzoeken/ behouden. Op basis van de eerdergenoemde diagnosegroepen en de cijfers uit www.opendisdata.nl van de NZa bedraagt de landelijke oogheelkundige schadelast 428 miljoen, waarvan 238 miljoen 56% “operatieve” ingrepen en grofweg 190 miljoen, 44% poliklinische zorg betreft. Van deze 190 miljoen kan middels substitutie 40 tot 60 miljoen kan voor kwalitatieve/ kwantitatieve/ andere doeleinden worden ingezet.
- Regionale besparing behalen van 21 – 32% waarmee de kwaliteit van oogzorg is te verbeteren middels afname tweedelijns DBC declaraties.
- Filtering van 60-70% van de patiënten voor tweedelijns oogzorg. Hoogwaardige screening in de eerste lijn heeft een filterende en monitorende werking waardoor de tweede lijn ontlast wordt en zich meer kan richten op de behandelende en specialistische oogzorg.
- Toegangstijden volgens treeknormen. ‘’Vier weken’’ of minder en de sociaal emotionele effecten van wachttijden voor patiënt positief beïnvloeden.
- Zorgen dat medisch specialisten (oogartsen) zich meer kunnen richten op specialistische en behandelende oogzorg.
- Regionale besparing behalen van 21 – 32% waarmee de kwaliteit van oogzorg is te verbeteren middels afname tweedelijns DBC declaraties.
- Filtering van 60-70% van de patiënten voor tweedelijns oogzorg. Hoogwaardige screening in de eerste lijn heeft een filterende en monitorende werking waardoor de tweede lijn ontlast wordt en zich meer kan richten op de behandelende en specialistische oogzorg.
- Toegangstijden volgens treeknormen. ‘’Vier weken’’ of minder en de sociaal emotionele effecten van wachttijden voor patiënt positief beïnvloeden.
- Zorgen dat medisch specialisten (oogartsen) zich meer kunnen richten op specialistische en behandelende oogzorg.
Onderzoeksresultaten
Van de 205 optometrische onderzoeken zijn uiteindelijk 16 mensen doorgestuurd naar de oogarts.
Als we refractie anomalie -waarvan het vermoeden bestaat dat een deel hiervan door een opticien had kunnen worden gedaan- uitsluiten, houden we 142 cliënten over waarvan 16 cliënten zijn doorgestuurd naar de tweedelijn.
Resultaten uit o.a. literatuur onderzoek is het volgende:
De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2013) (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
Als we refractie anomalie -waarvan het vermoeden bestaat dat een deel hiervan door een opticien had kunnen worden gedaan- uitsluiten, houden we 142 cliënten over waarvan 16 cliënten zijn doorgestuurd naar de tweedelijn.
Resultaten uit o.a. literatuur onderzoek is het volgende:
De oogzorgketen werkt inefficiënt waardoor 60 - 70% van de patiënten onnodig wordt verwezen naar de tweedelijns duurdere oogzorg. (Nivel, 2013) (Nivel, 2014) (Menzis, 2016) (Doktersdiensten, 2016)
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Als zorgorganisatie in de eerstelijns werkt Oogzorgcentrum Zwolle met optometristen en orthoptisten.
Op dit moment zijn er 3.5FTE optometristen en orthoptisten. Daarnaast werken we met ondersteunend (ontvangst)personeel.
Een groei is mogelijk in de huidige situatie. Wanneer er vergoeding komt in de eerstelijns oorgzorg zal deze groei onvermijdelijk zijn.
Op dit moment zijn er 3.5FTE optometristen en orthoptisten. Daarnaast werken we met ondersteunend (ontvangst)personeel.
Een groei is mogelijk in de huidige situatie. Wanneer er vergoeding komt in de eerstelijns oorgzorg zal deze groei onvermijdelijk zijn.
Ondernemer
Arie van Vliet
Directeur Oogzorgcentrum Zwolle
Directeur Oogzorgcentrum Zwolle
Implementatiestrategie
Via schriftelijke communicatie en informatieavonden zijn verschillende medici (o.a. huisartsen) op de hoogte gebracht van de diensten die Oogzorgcentrum Zwolle kan leveren.
Daarnaast is een schriftelijke verwijzing en een ZorgDomein verwijzing mogelijk vanaf de huisarts bij niet acute oogheelkundige klachten via het MCC Klik protocol.
Om ons doel te bereiken is het essentieel de oogzorgketen te herstructureren en dan met name de verwijsstructuur. Zolang extramurale oogzorg niet vergoedt is kan er geen laagdrempelige oogzorg geleverd worden. Het realiseren van de zorgvergoeding voor patiënten is essentieel om te kunnen slagen.
Daarnaast is een schriftelijke verwijzing en een ZorgDomein verwijzing mogelijk vanaf de huisarts bij niet acute oogheelkundige klachten via het MCC Klik protocol.
Om ons doel te bereiken is het essentieel de oogzorgketen te herstructureren en dan met name de verwijsstructuur. Zolang extramurale oogzorg niet vergoedt is kan er geen laagdrempelige oogzorg geleverd worden. Het realiseren van de zorgvergoeding voor patiënten is essentieel om te kunnen slagen.
Communicatie en marketing
Oogzorgcentrum Zwolle is een onafhankelijke zorgverlener en omdat we bestaan in het belang van patiënten en cliënten willen wij dit ook uitdragen en uitstralen. Het doel van onze marketing is het opbouwen van naamsbekendheid, een sterk imago en een voorkeurspositie in de oogzorg bij patiënten en zorgverleners.
Middels onze automatiseringssysteem proberen we laagdrempelig en efficiënt te communiceren met zorgverleners. Oogzorgcentrum Zwolle onderhoud intensief relaties met betrokken en potentiële partners. Wij gebruiken hiervoor drukwerk en digitale communicatie, hoewel we de meeste waarde hechten aan het opbouwen van persoonlijke relaties. Dit doen we met partijen die het beste voor hebben met de patiënt. We worden hierbij bijgestaan door de eerder beschreven betrokken partners.
Middels onze automatiseringssysteem proberen we laagdrempelig en efficiënt te communiceren met zorgverleners. Oogzorgcentrum Zwolle onderhoud intensief relaties met betrokken en potentiële partners. Wij gebruiken hiervoor drukwerk en digitale communicatie, hoewel we de meeste waarde hechten aan het opbouwen van persoonlijke relaties. Dit doen we met partijen die het beste voor hebben met de patiënt. We worden hierbij bijgestaan door de eerder beschreven betrokken partners.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
https://www.zorgkaartnederland.nl/zorginstelling/optometriepraktijk-oogzorgcentrum-zwolle-optometrie-en-orthoptie-zwolle-3062011
Opschaling
Productontwikkeling
- Kwaliteitsverbetering van regionale en landelijke oogzorg
- Toegangtijden verkorten
- Fotoscreening ketenzorg
- Toegangtijden verkorten
- Fotoscreening ketenzorg
Groeiscenario
In ons groeiscenario vervullen wij de rol als wijze, leider en beschermer van kwalitatieve, betaalbare en laagdrempelige oogzorg in de regio en in Nederland.
Oogzorgcentrum Zwolle wil op korte termijn middels een substitutieplan de regionale best practice ontwikkelen en de norm bepalen voor eerstelijns oogzorg. Oogzorgcentrum Zwolle zal als voorbeeld dienen voor Oogzorgcentra Nederland. Deze organisatie zal zich richten op het realiseren van landelijke dekking op een éénduidige, toegankelijke wijze waarbij de kwaliteit van oogzorg is geborgd. Daarnaast streven wij het besparingspotentieel van 60 miljoen in de oogzorg te behalen omdat dit geld kan worden ingezet om de kwaliteit van de oogzorg te verbeteren voor de patiënten.
Oogzorgcentrum Zwolle wil op korte termijn middels een substitutieplan de regionale best practice ontwikkelen en de norm bepalen voor eerstelijns oogzorg. Oogzorgcentrum Zwolle zal als voorbeeld dienen voor Oogzorgcentra Nederland. Deze organisatie zal zich richten op het realiseren van landelijke dekking op een éénduidige, toegankelijke wijze waarbij de kwaliteit van oogzorg is geborgd. Daarnaast streven wij het besparingspotentieel van 60 miljoen in de oogzorg te behalen omdat dit geld kan worden ingezet om de kwaliteit van de oogzorg te verbeteren voor de patiënten.
Planning
Middels substitutie aantonen dat de eerstelijns (vergoede) oogzorg een besparing kan opleveren voor het zorgbudget (2018).
Middels substitutieplan taakherschikking in de oogzorg realiseren (2018)
Middels substitutieplan regionale wachttijden terugdringen (2018)
Operationalisering ketenzorg fundusscreening (oogonderzoek bij mensen met diabetes) (2018).
Middels substitutieplan taakherschikking in de oogzorg realiseren (2018)
Middels substitutieplan regionale wachttijden terugdringen (2018)
Operationalisering ketenzorg fundusscreening (oogonderzoek bij mensen met diabetes) (2018).
Internationale ambitie
Op dit moment heeft het bedrijf nog geen internationale ambities.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Deze vorm van zorg is afhankelijk van zorgvergoeding voor eerstelijns oogzorg in Nederland.
Netwerk
Teamleden
Medewerkers
Bestuurders