Obli
Obli drinkstimulering en -monitoring. Met kleur en geluid herinnert Obli op een intuïtieve manier aan het voldoende drinken. Preventie en een gezonde leefstijl begint aan de basis: vochtinname hoort daarbij. Obli is wetenschappelijk gevalideerd (gem. 65% hogere vochtinname bij ouderen) en wordt gebruikt door particulieren én zorgverleners.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Obli is een uniek, gepatenteerd en gevalideerde manier om mensen te stimuleren om voldoende en regelmatig te drinken. Vaak gaat het om mensen die (om welke reden dan ook) niet voldoende vocht innemen, maar ook om mensen die juist niet te veel mogen drinken vanwege een chronische ziekte.
Obli is een vorm van 'persuasive technology': gedrag veranderen en behouden door technische oplossingen. Duurzaam gedrag veranderen is erg uitdagend, en juist daarom erg leuk.
Obli is een vorm van 'persuasive technology': gedrag veranderen en behouden door technische oplossingen. Duurzaam gedrag veranderen is erg uitdagend, en juist daarom erg leuk.
Probleemstelling
1 op de 3 mensen drinkt te weinig. Dit vergroot het risico op ziekten en aandoening, variërend tussen obstipatie, urineweginfecties, valincidenten, delier/verwardheid en uitdroging. Enkele cijfers: jaarlijks worden ongeveer 16.000 mensen in Nederland opgenomen in een ziekenhuis vanwege uitdroging; zo'n 1,5 miljoen mensen hebben baat bij voldoende drinken.
In 2012 vroeg Caritas, een Duitse zorgorganisatie ons om een oplossing te ontwikkelen om thuiswonende ouderen te stimuleren om regelmatig te drinken. In de praktijk is het heel lastig om als zorgverlener (maar ook als mantelzorger) er voor te zorgen dat mensen voldoende drinken.
In 2012 vroeg Caritas, een Duitse zorgorganisatie ons om een oplossing te ontwikkelen om thuiswonende ouderen te stimuleren om regelmatig te drinken. In de praktijk is het heel lastig om als zorgverlener (maar ook als mantelzorger) er voor te zorgen dat mensen voldoende drinken.
Oplossing
Samen met gebruikers, mantelzorgers en zorgverleners is de oplossing bedacht, ontwikkeld en getest.
Obli bestaat uit een apparaat dat met licht en geluid mensen attendeert op het drinken en vervolgens feedback geeft over de dagelijkse voortgang. Obli kan met het internet verbonden worden zodat het volgen en begeleiden van het drinkgedrag op afstand mogelijk is. Dit gebeurt in de praktijk door mantelzorgers en zorgverleners.
Obli bestaat uit een apparaat dat met licht en geluid mensen attendeert op het drinken en vervolgens feedback geeft over de dagelijkse voortgang. Obli kan met het internet verbonden worden zodat het volgen en begeleiden van het drinkgedrag op afstand mogelijk is. Dit gebeurt in de praktijk door mantelzorgers en zorgverleners.
Unieke kenmerken
Er bestaan geen vergelijkbare systemen die zowel (off-line) stimulering als online monitoring en begeleiding mogelijk maken. Mobiele drinkapps zijn er wel, maar die zijn niet effectief voor de doelgroepen die het hoogste risico lopen: ouderen (grotendeels boven 75 jaar), mensen met cognitieve beperkingen (vroeg-dementerenden, NAH, verstandelijk gehandicapten). Obli doet geen beroep op eerdere ervaring met techniek, de leercurve is erg steil.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Obli is een vorm van "internet of things" Het bestaat uit een connected device en een webplatform.
Het apparaat is een slimme weegschaal en een verkeerslicht ineen. Via zelflerende software wordt het dagprogramma (begin- en eindtijd, drinkhoeveelheid en andere parameters) iedere dag afgelopen. Drinkdata worden doorgegeven aan een portaal, waar gebruikers ook de instellingen kunnen veranderen. Via een API kan Obli ook gekoppeld worden aan andere gezondheidsportalen.
Eventueel kunnen waarschuwingen gegenereerd worden.
Het apparaat is een slimme weegschaal en een verkeerslicht ineen. Via zelflerende software wordt het dagprogramma (begin- en eindtijd, drinkhoeveelheid en andere parameters) iedere dag afgelopen. Drinkdata worden doorgegeven aan een portaal, waar gebruikers ook de instellingen kunnen veranderen. Via een API kan Obli ook gekoppeld worden aan andere gezondheidsportalen.
Eventueel kunnen waarschuwingen gegenereerd worden.
Video of animatie
Concurrentie
Geen. Er zijn oplossingen die mikken op wellness: mensen die technologie of apps gebruiken voor zichzelf. Er zijn een aantal crowdfunding-ontwikkelingen die eraan komen, maar die zijn nog niet op de markt, noch gevalideerd.
Doelgroep
Mensen die onvoldoende drinken en die eventueel externe stimulering+begeleiding nodig hebben. Mantelzorgers die op deze manier bij kunnen dragen aan de gezondheid van een familielid. Zorgverleners die op deze manier aan zelfmanagement en preventie bijdragen
In Nederland gaat het om 1,5 miljoen patiënten: ouderen, verstandelijk gehandicapten en chronische patiënten (hartfalen, nierfalen, diabetes). Daarnaast gaat het over mensen met nierstenen, obstipatie, blaasontsteking e.d. Belangrijkste doelgroepen zijn ouderen: 10% van 75-plussers worden gerekend tot de doelgroep voor uitdroging. Bronnen: www.nhg.org/standaarden
De belangrijkste klantengroep zijn mantelzorgers: Uit eigen marktonderzoek uitgevoerd samen met Vitens blijkt dat 9,2% van mantelzorgers het probleem (her)kent en bereid is om de voorgestelde oplossing (Obli) aan te schaffen.
In Nederland gaat het om 1,5 miljoen patiënten: ouderen, verstandelijk gehandicapten en chronische patiënten (hartfalen, nierfalen, diabetes). Daarnaast gaat het over mensen met nierstenen, obstipatie, blaasontsteking e.d. Belangrijkste doelgroepen zijn ouderen: 10% van 75-plussers worden gerekend tot de doelgroep voor uitdroging. Bronnen: www.nhg.org/standaarden
De belangrijkste klantengroep zijn mantelzorgers: Uit eigen marktonderzoek uitgevoerd samen met Vitens blijkt dat 9,2% van mantelzorgers het probleem (her)kent en bereid is om de voorgestelde oplossing (Obli) aan te schaffen.
Verdienmodel
Inkomsten uit Obli bestaan uit:
- verkoop aan particulieren via webshops, retail (thuiszorgwinkels) e.d.
- verkoop aan zorgorganisaties (directe verkoop0
- koppelen aan gezondheidsplatformen, domotica- en monitoringssystemen e.d.
- op termijn: vergoeding door zorgverzekeraars in het kader van substitutie (vermijden ziekenhuisopnames) en langere ligdagen patiënten met comorbiditeit bij patiënten met verschijnselen van uitdroging
- verkoop aan particulieren via webshops, retail (thuiszorgwinkels) e.d.
- verkoop aan zorgorganisaties (directe verkoop0
- koppelen aan gezondheidsplatformen, domotica- en monitoringssystemen e.d.
- op termijn: vergoeding door zorgverzekeraars in het kader van substitutie (vermijden ziekenhuisopnames) en langere ligdagen patiënten met comorbiditeit bij patiënten met verschijnselen van uitdroging
Intellectueel eigendom
Obli is gepatenteerd (toegekend oktober 2013)
Testen
Doelstelling testfase
In eerste fase is het proof of principle getest bij Caritas. Deze testen waren gericht op het toetsen van behoeften en de wensen/eisen voor zorgverleners, patiënten en mantelzorgers.
In een tweede fase is Obli wetenschappelijk gevalideerd met huisartsen, GGD West-Brabant en Universiteit Tilburg. Doel was het vaststellen van de effectiviteit van de oplossing.
In een tweede fase is Obli wetenschappelijk gevalideerd met huisartsen, GGD West-Brabant en Universiteit Tilburg. Doel was het vaststellen van de effectiviteit van de oplossing.
Beschrijving testfase
Op basis van de wensen van Caritas is een proof of principle gebouwd en ingezet in thuiszorg en in een verzorgingshuis.
In de wetenschappelijke studie is volgens een RCT-opzet interventies ontwikkeld die samen met de huisartsen en praktijkondersteuners zijn ingezet bij thuiswonende ouderen die geselecteerd werden op onvoldoende vochtinname. Op drie momenten (voor, na 6 weken en na 5 maanden) zijn metingen verricht en vragenlijsten afgenomen.
In de wetenschappelijke studie is volgens een RCT-opzet interventies ontwikkeld die samen met de huisartsen en praktijkondersteuners zijn ingezet bij thuiswonende ouderen die geselecteerd werden op onvoldoende vochtinname. Op drie momenten (voor, na 6 weken en na 5 maanden) zijn metingen verricht en vragenlijsten afgenomen.
Aantal proefpersonen
In de eerste fase zijn 12-16 ouderen en hun mantelzorgers meegenomen. De RCT-studie betrof in totaal 40 patiënten, 2 huisartsen en 4 praktijkondersteuners.
Testresultaten
Zowel ontwerp van concept als de eerste resultaten waren bevredigend voor de management en medewerkers van Caritas. Op basis daarvan is besloten om door te gaan met de ontwikkeling van de oplossing.
De resultaten van de effectstudie waren zeer goed: gemiddeld gaan mensen door de combinatie van voorlichting en Obli 65% meer drinken: van gemiddeld 1116 ml naar 1762 ml. Verschil tussen beide groepen in vochtinname waren zeer significatn (p<0,009).
Oordeel van patiënten en professionals over gebruik en voordelen van Obli waren zeer positief (zie bijlage)
De resultaten van de effectstudie waren zeer goed: gemiddeld gaan mensen door de combinatie van voorlichting en Obli 65% meer drinken: van gemiddeld 1116 ml naar 1762 ml. Verschil tussen beide groepen in vochtinname waren zeer significatn (p<0,009).
Oordeel van patiënten en professionals over gebruik en voordelen van Obli waren zeer positief (zie bijlage)
Uitdagingen
Eigenlijk geen. Voor de meer actieve mensen is Obli eigenlijk te stationair: zij hebben ook behoefte aan een ondersteuning onderweg.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Naast de beschreven effectstudie (zie testfase) is Obli ingezet in de zorgsector. Bij Sensire is Obli ingebed in de zorgprocessen om aansluiting te vinden bij de dagelijkse praktijk.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Sensire, afdeling innovatie.
Sensire, diëtetiek
Sensire, wijkteams in Zutphen
Regio Achterhoek als subsidieverstrekker.
Sensire, diëtetiek
Sensire, wijkteams in Zutphen
Regio Achterhoek als subsidieverstrekker.
Maatschappelijke effecten
Zie bijlage
Onderzoeksresultaten
Zie bijlage
Implementatie
Organisatie
Fresh Idea Factory is een ontwikkelfabriek: we willen innovaties samen met partners ontwikkelen, implementeren en opschalen. Dit betekent voor ons dat we partners zoeken die samen met ons Obli gaan verkopen, diensten gaan ontwikkelen en Obli groot gaan maken.
In Nederland doen we dit (voorlopig) zelf, om daarmee ook zo veel mogelijk te leren van de implementatie, de diensten te ontwikkelen en te vermarkten.
In het buitenland zoeken we naar partners die dat landelijk of regionaal kunnen uitrollen
In Nederland doen we dit (voorlopig) zelf, om daarmee ook zo veel mogelijk te leren van de implementatie, de diensten te ontwikkelen en te vermarkten.
In het buitenland zoeken we naar partners die dat landelijk of regionaal kunnen uitrollen
Ondernemer
Fresh Idea Factory is de partij die verantwoordelijk is voor implementatie. We werken samen met zorgorganisaties, dienstverleners (alarmcentrales, retail e.d.) die bijdragen aan implementaties bij de zorgorganisaties.
Fresh Idea Factory heeft ook een webshop waar particulieren de Obli kunnen kopen.
Fresh Idea Factory heeft ook een webshop waar particulieren de Obli kunnen kopen.
Implementatiestrategie
We werken voor zorgorganisaties met zogenaamde implementatiepakketten. Dit zijn pakketten die men kan kopen en waarmee zij in 2 tot 3 maanden tijd leren wat Obli doet, hoe het werkt, welke voordelen het voor cliënten, medewerkers en organisatie heeft.
Daarnaast bouwen we een distributie op met beperkt aantal geslecteerde leveranciers.
In het buitenland zoeken we samenwerking met middelgrote bedrijven die Obli willen adapteren.
Daarnaast bouwen we een distributie op met beperkt aantal geslecteerde leveranciers.
In het buitenland zoeken we samenwerking met middelgrote bedrijven die Obli willen adapteren.
Communicatie en marketing
De communicatie- en marketingstrategie is eigenlijk heel divers. Die hangt sterk af van de doelgroep, de USP's voor die doelgroep en de te gebruiken kanalen.
De doelgroep van ouderen benaderen we niet echt rechtstreeks, maar we zoeken eerder de mantelzorger op: die heeft een probleem.
In het algemeen geldt dat et effectiever is om via de zorgprofessional (huisarts, thuiszorg, diëtitiek) de oudere en mantelzorger te bereien en te overtuigen. Beide groepen hebben veel vertrouwen in professionals.
Als klein bedrijf moeten we het ook hebben van free publicity. Krant, tijdschriften, online en filmpjes of reportages van omroepen.
De doelgroep van ouderen benaderen we niet echt rechtstreeks, maar we zoeken eerder de mantelzorger op: die heeft een probleem.
In het algemeen geldt dat et effectiever is om via de zorgprofessional (huisarts, thuiszorg, diëtitiek) de oudere en mantelzorger te bereien en te overtuigen. Beide groepen hebben veel vertrouwen in professionals.
Als klein bedrijf moeten we het ook hebben van free publicity. Krant, tijdschriften, online en filmpjes of reportages van omroepen.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
In oktober 2014 hebben we een Special Award for Excellence gewonnen in de Nederlandse Industrial Design Competitie GIO2014.
In de zomer van 2015 heeft Obli de 'Trophée de e-santé" gewonnen in Frankrijk in de categorie "Autonomie et maintien a domicile' oftewel Zelfstandigheid en thuis blijven wonen.
In de zomer van 2015 heeft Obli de 'Trophée de e-santé" gewonnen in Frankrijk in de categorie "Autonomie et maintien a domicile' oftewel Zelfstandigheid en thuis blijven wonen.
Opschaling
Productontwikkeling
We gaan een mobiele app maken die in combinatie met de Obli mensen ook kan ondersteunen in hun drinkgedrag als ze niet in de buurt van de Obli zijn. We hebben dankzij een Health Valley Innovatievoucher het webportal hierop ingericht en voorbereid.
Daarnaast hebben we Obli reeds gekoppeld aan twee platformen: het Engelse Patient Know Best en het Viedome platform.
We gaan monitoringdiensten ontwikkelen die zowel mantelzorgers als zorgverleners helpen om de signalering en begeleiding te vergemakkelijken. Dit betekent dat via een medische servicecentrale direct contact gezocht kan worden
Daarnaast hebben we Obli reeds gekoppeld aan twee platformen: het Engelse Patient Know Best en het Viedome platform.
We gaan monitoringdiensten ontwikkelen die zowel mantelzorgers als zorgverleners helpen om de signalering en begeleiding te vergemakkelijken. Dit betekent dat via een medische servicecentrale direct contact gezocht kan worden
Groeiscenario
Doelgroepen zullen uitbreiden naar chronische patiënten en bepaalde zorgpaden. Te denken valt aan hartfalen, nierfalen, diabetes en oncologie. De data-diensten die hiervoor nodig zijn zullen op bepaalde punten aangepast moeten worden.
In 2015 zijn we samen met Fieldlab Gehandicaptenzorg ook actief geworden in de verstandelijk gehandicaptensector.
In 2015 zijn we samen met Fieldlab Gehandicaptenzorg ook actief geworden in de verstandelijk gehandicaptensector.
Planning
2012: proof of principle en start ontwikkeling
2013: start effectstudie
2014: start productie (augustus) en start implementaties
2015: opschaling in retail (distributiepartners) en dienstenontwikkeling
2016: uitvoering strategie verzekeraars; implementaties in Duitsland, Engeland, Frankrijk.
2017: stappen naar VS.
2013: start effectstudie
2014: start productie (augustus) en start implementaties
2015: opschaling in retail (distributiepartners) en dienstenontwikkeling
2016: uitvoering strategie verzekeraars; implementaties in Duitsland, Engeland, Frankrijk.
2017: stappen naar VS.
Internationale ambitie
Als product dat in samenwerking met Duitse partners is ontstaan ligt Duitsland voor de hand. Hiervoor zullen samen met Caritas stappen worden ondernomen in 2016. Verenigd Koninkrijk is zeer kansrijk omdat daar al jarenlang veel aandacht is voor uitdroging. Het NHS-systeem maakt grootschalige introductie ook gemakkelijker (maar wat is gemakkelijk).
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Break even in medio 2017. Er wordt gekoerst op een (gedeeltelijke) exit-strategie.