Nettie, de regelapp
Nettie biedt 2 voordelen: 1. Nettie verbindt en activeert het privénetwerk van mensen die zorg of hulp nodig hebben, waardoor de (mantel)zorg wat eerlijker verdeeld wordt en 2. Nettie verbindt dit netwerk met de zorgprofessional. Hierdoor wordt de zorgprofessional doelmatiger ingezet en kunnen de zorgkosten omlaag.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Wie brengt vader maandag naar de tandarts? Wie kookt er vrijdag voor moeder? Wie bezoekt Harry zondag. Voor familie, vrienden en buren is het iedere dag een uitdaging om alle taken rond iemand die zorg of hulp nodig heeft te regelen. Zeker nu dit netwerk steeds meer moet doen. Met de regelapp Nettie werkt het netwerk beter samen. Nettie geeft namelijk in 1 oogopslag weer wie wat wanneer doet. Bovendien laat Nettie het netwerk beter samenwerken met de zorgprofessional.
Probleemstelling
Nettie geeft concreet invulling aan abstracte termen als de 'participatiesamenleving', 'van zorgen voor naar zorgen dat' en 'mantelzorg-/vrijwilligersbeleid'. Met Nettie kan de zorgorganisatie zorgtaken beter overgedragen aan het netwerk van mensen. Hierdoor blijft de kwaliteit hoog en gaan de kosten omlaag.
Unieke kenmerken
Voor particuliere gebruikers: mensen associëren zich niet met termen als mantelzorg en vrijwilligers. Nettie houdt zich dan ook verre van deze termen. Nettie is geen zorg- of hulptool, maar een regeltool. Omdat mensen zaken meestal snel willen regelen, is Nettie primair een app waarmee je thuis of onderweg in 1 oogopslag kunt zien wat er geregeld moet worden.
Voor zorgorganisaties: met een aantal slimme functionaliteiten kunnen zorgorganisaties met Nettie direct en effectief communiceren en afstemmen met het netwerk van een cliënt ('mevrouw Veninga geeft aan zich wat een zaam te voelen') of met de netwerken van meerdere clienten/locatie ('we zoeken nog 12 begeleiders voor het uitje naar de dierentuin'). Hierbij is niet het zorgproces leidend, maar de client en zijn netwerk. Nettie ondersteunt zorgorganisaties ook nadrukkelijk bij de implementatie en uitrol.
Voor zorgorganisaties: met een aantal slimme functionaliteiten kunnen zorgorganisaties met Nettie direct en effectief communiceren en afstemmen met het netwerk van een cliënt ('mevrouw Veninga geeft aan zich wat een zaam te voelen') of met de netwerken van meerdere clienten/locatie ('we zoeken nog 12 begeleiders voor het uitje naar de dierentuin'). Hierbij is niet het zorgproces leidend, maar de client en zijn netwerk. Nettie ondersteunt zorgorganisaties ook nadrukkelijk bij de implementatie en uitrol.
Website
Ontwikkeling
Video of animatie
Concurrentie
Mensen willen regelen, niet zorgen. Daarom is Nettie geen (mantel)zorgtool, maar een regelapp. Regelen is fun. Voor regelen word je gewaardeerd. Nettie speelt daar op in en vooral dat maakt Nettie uniek.
Natuurlijk zijn er in deze opkomende markt andere aanbieders. Dit zijn bovenal zorgapps en tools die zich - in tegenstelling tot Nettie - richten zich op 'kwetsbaarheid' en het samenbrengen van een anonieme vraag en aanbod m.b.t. vrijwilligers. Ofwel: apps en tools die mensen te weinig aanspreken op hun kracht.
Nettie is ook uniek in de wijze waarop het netwerk van mensen wordt gelinkt aan de zorgorganisatie. Door slimme functionaliteiten en koppelingen kan de zorgprofessional beter samenwerken met het netwerk van de cliënt en zelfs 'dure' zorgtaken overdragen aan dat netwerk. We schatten in dat dit de komende jaren ca. 2% zorgkosten bespaart.
Natuurlijk zijn er in deze opkomende markt andere aanbieders. Dit zijn bovenal zorgapps en tools die zich - in tegenstelling tot Nettie - richten zich op 'kwetsbaarheid' en het samenbrengen van een anonieme vraag en aanbod m.b.t. vrijwilligers. Ofwel: apps en tools die mensen te weinig aanspreken op hun kracht.
Nettie is ook uniek in de wijze waarop het netwerk van mensen wordt gelinkt aan de zorgorganisatie. Door slimme functionaliteiten en koppelingen kan de zorgprofessional beter samenwerken met het netwerk van de cliënt en zelfs 'dure' zorgtaken overdragen aan dat netwerk. We schatten in dat dit de komende jaren ca. 2% zorgkosten bespaart.
Doelgroep
Nettie is een algemene regelapp voor groepen mensen die zaken moeten regelen. Voor moeder in het verpleeghuis, voor de knutselochtend op school, voor het vervoer van het voetbalteam of voor het jaarlijkse vriendenuitje naar de Ardennen. In die zin is iedereen in NL (en later internationaal) de doelgroep. Maar in eerste instantie richten we ons op de zorg, omdat daar de behoefte aan #GoedGeregeld het grootst is.
Nettie richt zich op alle zorgorganisaties die beter willen samenwerken met het netwerk van cliënten / patiënten. Alle zorgorganisatie dus. Onze secundaire doelgroep is de gemeente. Ook daar is de roep om meer effectieve concepten en tools hoorbaar. Vooral nu steeds meer blijkt dat dure voorzieningen als mantelzorgsteunpunten en vrijwilligerscentrales niet het beoogde resultaat opleveren.
Nettie richt zich op alle zorgorganisaties die beter willen samenwerken met het netwerk van cliënten / patiënten. Alle zorgorganisatie dus. Onze secundaire doelgroep is de gemeente. Ook daar is de roep om meer effectieve concepten en tools hoorbaar. Vooral nu steeds meer blijkt dat dure voorzieningen als mantelzorgsteunpunten en vrijwilligerscentrales niet het beoogde resultaat opleveren.
Verdienmodel
Voor de particuliere gebruiker is Nettie gratis.
Zorgorganisaties betalen een jaarlijkse fee.
Ook leent Nettie zich voor commerciële partners die MVO hoog in het vaandel hebben staan en zich willen profileren met de 'deeleconomie'. Niet voor niets kreeg Nettie al honderden bushokjes van de Rabobank in het kader van de Aandeel in Elkaar campagne.
Zorgorganisaties betalen een jaarlijkse fee.
Ook leent Nettie zich voor commerciële partners die MVO hoog in het vaandel hebben staan en zich willen profileren met de 'deeleconomie'. Niet voor niets kreeg Nettie al honderden bushokjes van de Rabobank in het kader van de Aandeel in Elkaar campagne.
Intellectueel eigendom
Alle merkrechten, broncodes etc zijn wettelijke eigendom van Nettie BV.
Testen
Doelstelling testfase
Nettie is en wordt gepilot bij een aantal grote zorgorganisaties. In deze pilots onderzoeken zorgorganisaties 1. voor welke cliënten en netwerken Nettie goed ingezet kan worden, 2. welke zorgtaken via Nettie overgedragen kunnen worden aan het netwerk en 3. op welke wijze Nettie zorgpersoneel doelmatiger kan inzetten en welke kosten(reductie) dit met zich meebrengt.
Beschrijving testfase
Nettie is een tool met gebruiksaanwijzing. Leren werken met Nettie vraagt een beetje geduld, tijd en moeite. Wij zorgen voor een degelijke begeleiding. Stap voor stap leiden we medewerkers naar een optimaal gebruik van Nettie. Dat creëert een stevig draagvlak en minimaliseert de kans op een roemloze aftocht van Nettie, zoals bij veel andere apps vaak wel het geval is.
Nettie is met succes getest. Uit pilots bij <…> blijkt dat zorgteams enthousiast zijn over Nettie. Verder blijkt ook dat hoe groter het commitment van management en bestuur, hoe succesvoller de introductie van Nettie.
Nettie is met succes getest. Uit pilots bij <…> blijkt dat zorgteams enthousiast zijn over Nettie. Verder blijkt ook dat hoe groter het commitment van management en bestuur, hoe succesvoller de introductie van Nettie.
Aantal proefpersonen
ca 500
Testresultaten
Nettie is reeds met succes getest. Uit pilots bij bijvoorbeeld Philadelphia, Zorggroep Charim en de Zorgboog blijkt dat zorgteams enthousiast zijn over Nettie. Verder blijkt ook dat hoe groter het commitment van management en bestuur, hoe succesvoller de introductie van Nettie.
Uitdagingen
Veel zorgorganisaties - en gemeenten - zitten in een 'slow motion crash' met betrekking tot familieparticipatie en het betrekken van netwerken. Dit zit 'm deels in de perverse prikkel die de overheid heeft ten aanzien van innovatieve ehealth-oplossingen: hoe efficiënter een zorgorganisatie werkt, des te minder budget de organisatie krijgt.
De grote uitdaging voor een ehealth-oplossing als Nettie is dan ook een attitudeverandering bij alle stakeholders - tot en met overheid en zorgverzekeraars aan toe. Wij hebben de app en het implementatieplan waarmee zorgorganisaties de afstemming en samenwerking tussen de cliënt, zijn netwerk en de zorgprofessional daadwerkelijk kunnen versnellen. Hiermee ondersteunen we zorgorganisaties nog beter in te spelen op alle (aanstaande) bezuinigingen. Dit moet de de komende periode meer (financieel) gewaardeerd worden.
De grote uitdaging voor een ehealth-oplossing als Nettie is dan ook een attitudeverandering bij alle stakeholders - tot en met overheid en zorgverzekeraars aan toe. Wij hebben de app en het implementatieplan waarmee zorgorganisaties de afstemming en samenwerking tussen de cliënt, zijn netwerk en de zorgprofessional daadwerkelijk kunnen versnellen. Hiermee ondersteunen we zorgorganisaties nog beter in te spelen op alle (aanstaande) bezuinigingen. Dit moet de de komende periode meer (financieel) gewaardeerd worden.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Nettie is met succes getest. Uit pilots bij blijkt dat zorgteams enthousiast zijn over Nettie. Verder blijkt ook dat hoe groter het commitment van management en bestuur, hoe succesvoller de introductie van Nettie.
Nettie is een tool met gebruiksaanwijzing. Leren werken met Nettie vraagt een beetje geduld, tijd en moeite. Wij zorgen voor een degelijke begeleiding. Stap voor stap leiden we uw medewerkers naar een optimaal gebruik van Nettie. Dat creëert een stevig draagvlak en minimaliseert de kans op een roemloze aftocht van Nettie, zoals bij veel andere apps vaak wel het geval is.
Nettie is een tool met gebruiksaanwijzing. Leren werken met Nettie vraagt een beetje geduld, tijd en moeite. Wij zorgen voor een degelijke begeleiding. Stap voor stap leiden we uw medewerkers naar een optimaal gebruik van Nettie. Dat creëert een stevig draagvlak en minimaliseert de kans op een roemloze aftocht van Nettie, zoals bij veel andere apps vaak wel het geval is.
Aantal gebruikers pilot
1.001-10.000
Betrokken partners
Philadelphia Zorg
's Heeren Loo
Zorggroep Charim
ZZG Centraal
Zorgboog
HAN Hogeschool
Fluxility
Nidaros
's Heeren Loo
Zorggroep Charim
ZZG Centraal
Zorgboog
HAN Hogeschool
Fluxility
Nidaros
Maatschappelijke effecten
In Nederland willen steeds meer mensen zaken zelf en met elkaar oppakken en regelen. Denk aan broodfondsen, gezamenlijke zonnepanelen, car sharing (snapcar) en deeleconomie-tools als Peerby. Nettie speelt in op deze trend door uit te gaan van krachtige mensen en netwerken. Mensen die langer en/of met minder zorg thuis willen blijven wonen. Met Nettie wordt dit iets makkelijker. Hiermee draagt Nettie bij aan het verlagen van de kosten in Zorg & Welzijn.
Onderzoeksresultaten
Iedere pilotpartner is enthousiast over concept en visie van Nettie. We zien wel dat Nettie bij innovatieve zorgorganisaties goede resultaten oplevert.
Implementatie
Organisatie
Nettie is een ehealth-oplossing met gebruiksaanwijzing. Leren werken met Nettie vraagt een beetje geduld, tijd en moeite. Wij zorgen voor een degelijke begeleiding. Stap voor stap leiden we uw medewerkers naar een optimaal gebruik van Nettie. Dat creëert een stevig draagvlak en minimaliseert de kans op een roemloze aftocht van Nettie, zoals bij veel andere apps vaak wel het geval is.
Ondernemer
Nettie bv is eigendom van Michiel Wismans en Hans de Werd, twee ervaren consultants/ondernemers in business, organisatieadvies, marketing en communicatie. We hebben de juiste technische kennis voor koppelingen met systemen, maar bovenal weten we als geen ander wat er nodig is om een innovatieve tool succesvol te introduceren en uit te rollen.
Implementatiestrategie
Als ervaren (zorg)consultants weten we dat veel tools en systemen een stille dood sterven, omdat medewerkers onvoldoende meegenomen worden in nut en noodzaak. Daarom gooien we Nettie niet 'over de schutting'. Met een uitgekiend plan met bijeenkomsten, workshops en evaluatiemomenten creëren we stap voor stap Nettie-ambassadeurs in de organisatie. Zij brengen hun enthousiasme vervolgens over op zowel collega's als de eindgebruiker.
Communicatie en marketing
Boodschap particulieren: regelen is nodig en leuk. Daarom deze echte regeltante: Nettie.
Marketing particulieren: social media, samenwerkingsverbanden met MVO-partners als Rabobank, Albert Heijn, Microsoft, zorgmedewerkers als ambassadeurs.
Boodschap zorgorganisatie: Nettie geeft concreet invulling aan het mantelzorg- en vrijwilligersbeleid.
Marketing; eigen netwerk, congressen/seminars, nieuwsbrieven, pers, samenwerkingsverbangen/fieldlabs.
Nettie is genomineerd voor de Computable Awards, beste startup van het jaar 2015. Uit het juryrapport: "Met goede integratie van chat en agenda stijgt Nettie boven WhatsApp uit.”
Marketing particulieren: social media, samenwerkingsverbanden met MVO-partners als Rabobank, Albert Heijn, Microsoft, zorgmedewerkers als ambassadeurs.
Boodschap zorgorganisatie: Nettie geeft concreet invulling aan het mantelzorg- en vrijwilligersbeleid.
Marketing; eigen netwerk, congressen/seminars, nieuwsbrieven, pers, samenwerkingsverbangen/fieldlabs.
Nettie is genomineerd voor de Computable Awards, beste startup van het jaar 2015. Uit het juryrapport: "Met goede integratie van chat en agenda stijgt Nettie boven WhatsApp uit.”
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- Health Valley Innovatie Voucher
- Computable Awards, beste startup 2015 (nominatie)
- Accenture Innovation Awards 2015 (nominatie)
- Haarlem Valley 2015 (1/2 finale)
- Computable Awards, beste startup 2015 (nominatie)
- Accenture Innovation Awards 2015 (nominatie)
- Haarlem Valley 2015 (1/2 finale)
Opschaling
Productontwikkeling
De beta-versie is klaar en wordt al gebruikt.
2016 staat in het teken van productontwikkeling: inloggen via social media, funelementen toevoegen en vergroten gebruiksgemak.
2016 staat in het teken van productontwikkeling: inloggen via social media, funelementen toevoegen en vergroten gebruiksgemak.
Groeiscenario
We hebben nu 4000 eindgebruikers i.s.m. 6 organisaties in zorg & welzijn.
In 2016 groeien we naar 7.000 eindgebruikers en 10 zorgorganisaties.
In 2017 zijn dat er 25.000 en 25.
Hiermee zijn we de grootste in NL.
Internationale opschaling vindt plaats in 2018.
In 2016 groeien we naar 7.000 eindgebruikers en 10 zorgorganisaties.
In 2017 zijn dat er 25.000 en 25.
Hiermee zijn we de grootste in NL.
Internationale opschaling vindt plaats in 2018.
Planning
Nettie is een start-up/scale-up. we zitten in de fase om tractie te genereren. We verwachten dat het omslagpunt tussen de 20.000 en 30.000 gebruikers is. Dan ben je de norm en wordt verdere opschaling makkelijker. Deze tractie willen we in 2016 en 2017 voor elkaar krijgen.
Internationale ambitie
Zie groeiscenario
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Kosten: personeel, doorontwikkeling, marketing.
Inkomsten: abonnementsgelden zorgorganisaties, subsidie/fondsen, externe investor
We verwachten eind 2016 break even te draaien.
Inkomsten: abonnementsgelden zorgorganisaties, subsidie/fondsen, externe investor
We verwachten eind 2016 break even te draaien.
Mag ik een vraag stellen? Waarin verschillen jullie van een initiatief als https://www.familienet.nl/ ??? Mijn advies: zoek elkaar eens op. Het lijkt erg op elkaar.