MindApp
Uw persoonlijke assistent bij de behandeling van uw hersentumor.

Noord-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
MindApp is een persoonlijke assistent, die de patiënt kan helpen tijdens de behandeling van een hersentumor. MindApp geeft:
- Een alarm als u de patiënt medicatie moet innemen
- Een overzicht welke medicatie de patiënt al heeft ingenomen
- De mogelijkheid om per dag bij te houden hoe de patiënt zich voelt
- Meer inzicht in de diagnose
- Een overzicht van de artsen en verpleegkundigen in het behandelteam van de patiënt
Naast de patiënten app bestaat MindApp ook uit een web-based applicatie voor artsen, waarin zij alle gegevens met betrekking tot de behandeling van patiënt invoeren. Ook zien de artsen in deze applicatie een dashboard met de gegevens die de patiënt in zijn app heeft ingevoerd (medicatie-inname en "hoe voelt u zich").
- Een alarm als u de patiënt medicatie moet innemen
- Een overzicht welke medicatie de patiënt al heeft ingenomen
- De mogelijkheid om per dag bij te houden hoe de patiënt zich voelt
- Meer inzicht in de diagnose
- Een overzicht van de artsen en verpleegkundigen in het behandelteam van de patiënt
Naast de patiënten app bestaat MindApp ook uit een web-based applicatie voor artsen, waarin zij alle gegevens met betrekking tot de behandeling van patiënt invoeren. Ook zien de artsen in deze applicatie een dashboard met de gegevens die de patiënt in zijn app heeft ingevoerd (medicatie-inname en "hoe voelt u zich").
Probleemstelling
MindApp is bedacht door Frederik van den Broek. Frederik is helaas in 2015 overleden aan een hersentumor. Tijdens zijn behandeling merkte hij dat hij veel energie kwijt was aan een aantal zaken waarvan hij dacht dat dit eenvoudiger moest kunnen. Daarom bedacht hij MindApp. Zijn grootste frustraties waren:
- informatie over medicatie in de behandeling en extra medicatie tegen bijwerkingen werd in losse folders en papieren schema's aan hem gegeven. Het was onoverzichtelijk om te weten welke medicijnen hij wanneer moest nemen. Ook was het lastig om bij te houden of hij alle voorschriften goed opvolgde (voor het ene medicijn moest hij nuchter blijven, voor het andere mocht hij geen bananen eten die dag).
- het was moeilijk om te onthouden of hij de medicatie die dag al ingenomen had.
- als hij voor controle bij een arts kwam, was het lastig om te bedenken hoe hij zich had gevoeld de afgelopen weken. Hij kon niet vertellen op welke dagen hij wel of geen last van hoofdpijn had gehad
- op het afspraken-briefje van het ziekenhuis staat wel een naam van de arts met wie hij een afspraak had. Maar er waren zoveel artsen dat hij zich niet meer herinnerde wie wie was.
- informatie over medicatie in de behandeling en extra medicatie tegen bijwerkingen werd in losse folders en papieren schema's aan hem gegeven. Het was onoverzichtelijk om te weten welke medicijnen hij wanneer moest nemen. Ook was het lastig om bij te houden of hij alle voorschriften goed opvolgde (voor het ene medicijn moest hij nuchter blijven, voor het andere mocht hij geen bananen eten die dag).
- het was moeilijk om te onthouden of hij de medicatie die dag al ingenomen had.
- als hij voor controle bij een arts kwam, was het lastig om te bedenken hoe hij zich had gevoeld de afgelopen weken. Hij kon niet vertellen op welke dagen hij wel of geen last van hoofdpijn had gehad
- op het afspraken-briefje van het ziekenhuis staat wel een naam van de arts met wie hij een afspraak had. Maar er waren zoveel artsen dat hij zich niet meer herinnerde wie wie was.
Oplossing
MindApp is ontworpen om in de volledige patient journey van Frederik een oplossing te bieden. Zowel een functionele oplossing als ook een emotionele oplossing voor de momenten dat hij zich bijvoorbeeld onzeker voelde of hij de juiste dingen had gedaan:
- alle medicatie per dag op een rijtje, met een korte toelichting en een alarm op het moment dat de medicatie ingenomen moet worden
- mogelijkheid om inname van het medicijn af te vinken, zodat het makkelijk bij te houden is welke medicatie ingenomen is
- elke dag bijhouden aan de hand van enkele belangrijke criteria hoe de patient zich voelt.
- groene vinkjes bij ingenomen medicatie en de vraag "hoe voelt u zich vandaag". Zodat de patiënt aan het einde van de dag in één oogopslag kan zien dat hij alles heeft gedaan wat hij moest doen.
- het behandelteam inzichtelijk: foto, naam, functie en contactgegevens
- alle medicatie per dag op een rijtje, met een korte toelichting en een alarm op het moment dat de medicatie ingenomen moet worden
- mogelijkheid om inname van het medicijn af te vinken, zodat het makkelijk bij te houden is welke medicatie ingenomen is
- elke dag bijhouden aan de hand van enkele belangrijke criteria hoe de patient zich voelt.
- groene vinkjes bij ingenomen medicatie en de vraag "hoe voelt u zich vandaag". Zodat de patiënt aan het einde van de dag in één oogopslag kan zien dat hij alles heeft gedaan wat hij moest doen.
- het behandelteam inzichtelijk: foto, naam, functie en contactgegevens
Unieke kenmerken
Er is tweerichtingsverkeer tussen het medische behandelteam en de patient. Alle informatie wordt door de artsen in de app van de patiënt gezet. In tegenstelling tot andere medicijnwekkers hoeft de patient in MindApp niet zelf in te voeren welke medicijnen hij wanneer moet nemen. En artsen hebben via MindApp inzage in de medicatie-inname en de dagelijkse gezondheidstoestand van de patiënt. Dit geeft vaak een nauwkeurige weergave dan het verslag dat de patiënt mondeling doet over een periode van een aantal weken tijdens zijn ziekenhuisbezoek.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
MindApp bestaat uit een patiënten-app (op dit moment alleen in iOS ontwikkeld) + een web-based artsen-applicatie + een database waarin alle gegevens zijn vastgelegd.
MindApp is ontwikkeld in samenwerking met VUmc Hersentumorcentrum Amsterdam. De content in de app (o.a. behandelteam en contactgegevens) zijn nu specifiek voor VUmc ontwikkeld. Het is wenselijk om de technische mogelijkheden van MindApp in de toekomst verder uit te breiden, o.a. door:
- een versie te ontwikkelen voor Android (gepland om te ontwikkelen na een succesvolle pilot met de iOS variant)
- aansluiten op het ziekenhuisinformatiesysteem, zodat dubbele invoer overbodig wordt (daarmee kan de web-based applicatie voor artsen waarschijnlijk vervallen)
- ontwikkeling van een Content Management Systeem, zodat de content van de app flexibeler wordt en de app in meerdere ziekenhuizen gebruikt kan worden
MindApp is ontwikkeld in samenwerking met VUmc Hersentumorcentrum Amsterdam. De content in de app (o.a. behandelteam en contactgegevens) zijn nu specifiek voor VUmc ontwikkeld. Het is wenselijk om de technische mogelijkheden van MindApp in de toekomst verder uit te breiden, o.a. door:
- een versie te ontwikkelen voor Android (gepland om te ontwikkelen na een succesvolle pilot met de iOS variant)
- aansluiten op het ziekenhuisinformatiesysteem, zodat dubbele invoer overbodig wordt (daarmee kan de web-based applicatie voor artsen waarschijnlijk vervallen)
- ontwikkeling van een Content Management Systeem, zodat de content van de app flexibeler wordt en de app in meerdere ziekenhuizen gebruikt kan worden
Video of animatie
Concurrentie
Er is nog geen vergelijkbare oplossing beschikbaar. Voor de verschillende onderdelen van MindApp bestaan alternatieven, zoals medicijnwekkers of het bijhouden van dagboeken. Geen van de alternatieven maakt echter al een koppeling met 2-richtingsverkeer tussen patiënt en ziekenhuis. En geen van de oplossingen is specifiek toegespitst op hersentumoren, waardoor de functionaliteit van MindApp geschikter is dan een generieke app.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit patiënten met een hersentumor. Dit is (gelukkig) een kleine doelgroep met circa 1000 nieuwe hersentumoren per jaar. De functionaliteit van MindApp is echter ook bruikbaar voor andere ziektes. MindApp kan vooral toegevoegde waarde bieden als de behandeling complex is en therapietrouw erg belangrijk is voor het slagen van een behandeling.
Verdienmodel
Op dit moment is er nog geen toekomstvast verdienmodel voor MindApp. De eerste versie is volledig gefinancierd door crowdfunding (EUR 70.000 opgehaald) en doordat partners bereid waren MindApp voor het opgehaalde bedrag mogelijk te maken.
Intellectueel eigendom
Het intellectueel eigendom van MindApp is in handen van Stichting Into The Clear. Het merk MindApp is vastgelegd als eigendom van Stichting Into The Clear.
Testen
Doelstelling testfase
Door de patient journey van Frederik van den Broek, hadden we al veel inzichten hoe we een patiëntgerichte app moesten ontwikkelen. Dit was een uitgebreid startpunt voor het ontwerpen van MindApp.
Er heeft geen expliciete testfase plaatsgevonden. Wel is gedurende het hele ontwerpproces getoetst bij patiënten en bij artsen of het ontwerp aansluit bij de behoeften van beide groepen.
Er heeft geen expliciete testfase plaatsgevonden. Wel is gedurende het hele ontwerpproces getoetst bij patiënten en bij artsen of het ontwerp aansluit bij de behoeften van beide groepen.
Beschrijving testfase
Er is op drie manieren input van patiënten en artsen opgehaald:
- patient journeys: op basis van de ervaringen van Frederik is een uitgebreide patient journey opgesteld. Daarna zijn diverse interviews met andere hersentumor-patiënten gehouden om deze journey te verifiëren.
- gezamenlijke brainstorm/discussies met medisch specialisten: er heeft een aantal sessies plaatsgevonden met de medisch specialisten van het VUmc hersentumorcentrum Amsterdam. Daar hebben we vragen behandeld waar we tegenaan liepen tijdens het ontwerp. En ook hebben we de ontwerpen van zowel de app als de artsen-applicatie getoetst.
- presentaties: tijdens diverse patiëntendagen hebben we een presentatie gehouden over MindApp en hebben we tijdens en na deze presentaties feedback van patieënten gekregen op de eerste ontwerpen.
- patient journeys: op basis van de ervaringen van Frederik is een uitgebreide patient journey opgesteld. Daarna zijn diverse interviews met andere hersentumor-patiënten gehouden om deze journey te verifiëren.
- gezamenlijke brainstorm/discussies met medisch specialisten: er heeft een aantal sessies plaatsgevonden met de medisch specialisten van het VUmc hersentumorcentrum Amsterdam. Daar hebben we vragen behandeld waar we tegenaan liepen tijdens het ontwerp. En ook hebben we de ontwerpen van zowel de app als de artsen-applicatie getoetst.
- presentaties: tijdens diverse patiëntendagen hebben we een presentatie gehouden over MindApp en hebben we tijdens en na deze presentaties feedback van patieënten gekregen op de eerste ontwerpen.
Aantal proefpersonen
20-30 patiënten en 10 medisch specialisten.
Testresultaten
De feedback van zowel patiënten als artsen is continu verwerkt in verbeterde ontwerpen van de app en de artsenapplicatie. Dit was een continu proces. De algemene indruk van zowel patiënten en artsen was steeds erg positief. De opmerkingen en aanvullingen zijn verwerkt in de eerste versie van het product.
Uitdagingen
Eerste doelstelling is om MindApp in gebruik te laten nemen door een kleine groep patiënten. De uitdagingen om te komen tot een eerste versie van MindApp (een Minimum Viable Product) waarmee we dit kunnen doen, hebben we nagenoeg beslecht. Technisch is het product gereed en beschikbaar via de Apple AppStore. Uitrol bij VUmc verwachten wij binnenkort te doen (zie verdere informatie bij "pilot")
Als blijkt dat MindApp de toegevoegde waarde biedt die wij verwachten, dan bestaat de ambitie om op te schalen, zowel qua aantal gebruikers als ook aantal ziekenhuizen waar MindApp gebruikt wordt. Dat brengt een aantal uitdagingen met zich mee. De belangrijkste zijn:
- funding / verdienmodel. MindApp is nooit gestart als commercieel initiatief. Met crowdfunding is een bedrag bij elkaar gebracht om de droom van Frederik van den Broek te realiseren. Voor verdere doorontwikkeling is echter aanvullende financiering nodig. Om MindApp een toekomstbestendige toepassing te maken, is een sustainable verdienmodel noodzakelijk.
- ontwikkeling en beheer. MindApp is een initiatief van Stichting Into The Clear. MindApp is door de leden van de stichting volledig in hun vrije tijd ontwikkeld. Indien MindApp echter groter wordt, functionaliteit uitgebreid wordt en ook het aantal gebruikers groeit, dan is het niet meer mogelijk om dit alleen in avonduren en in weekenden te ontwikkelen en vooral beheren.
Van beide uitdagingen zijn wij ons heel erg bewust. Tegelijkertijd hebben we nog geen oplossing. Mocht je ideeën hierover hebben, neem dan vooral contact met ons op!
Als blijkt dat MindApp de toegevoegde waarde biedt die wij verwachten, dan bestaat de ambitie om op te schalen, zowel qua aantal gebruikers als ook aantal ziekenhuizen waar MindApp gebruikt wordt. Dat brengt een aantal uitdagingen met zich mee. De belangrijkste zijn:
- funding / verdienmodel. MindApp is nooit gestart als commercieel initiatief. Met crowdfunding is een bedrag bij elkaar gebracht om de droom van Frederik van den Broek te realiseren. Voor verdere doorontwikkeling is echter aanvullende financiering nodig. Om MindApp een toekomstbestendige toepassing te maken, is een sustainable verdienmodel noodzakelijk.
- ontwikkeling en beheer. MindApp is een initiatief van Stichting Into The Clear. MindApp is door de leden van de stichting volledig in hun vrije tijd ontwikkeld. Indien MindApp echter groter wordt, functionaliteit uitgebreid wordt en ook het aantal gebruikers groeit, dan is het niet meer mogelijk om dit alleen in avonduren en in weekenden te ontwikkelen en vooral beheren.
Van beide uitdagingen zijn wij ons heel erg bewust. Tegelijkertijd hebben we nog geen oplossing. Mocht je ideeën hierover hebben, neem dan vooral contact met ons op!
Pilot
Beschrijving pilotfase
Binnenkort zal gestart worden met het daadwerkelijk gebruik van MindApp in de praktijk. Doelstelling is om gebruikerservaringen op te halen van zowel patiënten als artsen. Op basis van deze ervaringen krijgen we inzicht in de toegevoegde waarde van MindApp voor zowel patiënten als artsen.
Hoe ziet de pilot eruit?
Op het moment dat het voor een patient zinvol is om MindApp te gaan gebruiken, dan zal de arts de patiënt hierover informeren. In het ziekenhuis wordt een account gecreëerd voor de patiënt. De patiënt ontvangt via e-mail informatie om de app te downloaden en hij ontvangt zijn inloggegevens. Vervolgens kan MindApp in gebruik worden genomen. Artsen en patiënten kunnen op deze manier ervaring op gaan doen met MindApp. Stichting Into The Clear zal patiënten met enige regelmaat vragen om hun ervaringen te delen. En ook met de artsen wordt maandelijks overlegd over hun ervaringen.
Hoe ziet de pilot eruit?
Op het moment dat het voor een patient zinvol is om MindApp te gaan gebruiken, dan zal de arts de patiënt hierover informeren. In het ziekenhuis wordt een account gecreëerd voor de patiënt. De patiënt ontvangt via e-mail informatie om de app te downloaden en hij ontvangt zijn inloggegevens. Vervolgens kan MindApp in gebruik worden genomen. Artsen en patiënten kunnen op deze manier ervaring op gaan doen met MindApp. Stichting Into The Clear zal patiënten met enige regelmaat vragen om hun ervaringen te delen. En ook met de artsen wordt maandelijks overlegd over hun ervaringen.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
VUmc hersentumorcentrum Amsterdam
Implementatie
Organisatie
MindApp wordt ontwikkeld door Stichting Into The Clear
Martine Berden - voorzitter, inhoudelijk aanjager en mede-ontwerper
Marleen van den Broek - penningmeester, aanspreekpunt voor juridische zaken en mede-ontwerper
Vincent van Dijk - secretaris en verantwoordelijk voor PR & communicatie
Ewout Kramer - IT specialist en mede-ontwerper
Stichting Into The Clear werkt samen met VUmc hersentumorcentrum Amsterdam als medische partner. Vrijwilligers hebben intensief geholpen met zowel het US/UI design als het visual design. Daarnaast wordt samengewerkt met technische partners en een juridisch adviseur.
Martine Berden - voorzitter, inhoudelijk aanjager en mede-ontwerper
Marleen van den Broek - penningmeester, aanspreekpunt voor juridische zaken en mede-ontwerper
Vincent van Dijk - secretaris en verantwoordelijk voor PR & communicatie
Ewout Kramer - IT specialist en mede-ontwerper
Stichting Into The Clear werkt samen met VUmc hersentumorcentrum Amsterdam als medische partner. Vrijwilligers hebben intensief geholpen met zowel het US/UI design als het visual design. Daarnaast wordt samengewerkt met technische partners en een juridisch adviseur.
Implementatiestrategie
1e stap het uitvoeren van een pilot waarbij maximaal 10 patiënten MindApp gaan gebruiken. MindApp wordt via de artsen in het VUmc bij patiënten onder de aandacht gebracht en geactiveerd.
Opschaling
Productontwikkeling
Er zijn veel ideeën over verdere doorontwikkeling van MindApp, waaronder:
- verbeteren van bestaande functionaliteit op basis van feedback van gebruikers
- ontwikkelen van een Android versie
- uitbreiden van functionaliteit: er zijn veel ideeën voor additionele functionaliteit waarvoor in het eerste MVP nog geen ruimte was (bijv. het ontwikkelen van de mogelijkheid om familie en partner een machtiging te geven om MindApp te beheren)
- ontwikkelen van een CMS waardoor meerdere ziekenhuizen, hersentumorcentra gebruik kunnen gaan maken van MindApp
- aansluiting op ziekenhuisinformatiesysteem
- verbeteren van bestaande functionaliteit op basis van feedback van gebruikers
- ontwikkelen van een Android versie
- uitbreiden van functionaliteit: er zijn veel ideeën voor additionele functionaliteit waarvoor in het eerste MVP nog geen ruimte was (bijv. het ontwikkelen van de mogelijkheid om familie en partner een machtiging te geven om MindApp te beheren)
- ontwikkelen van een CMS waardoor meerdere ziekenhuizen, hersentumorcentra gebruik kunnen gaan maken van MindApp
- aansluiting op ziekenhuisinformatiesysteem