MijnEigenPlan
Zelfredzaamheid en eigen regie vergroot de kwaliteit van leven van cliënten in de zorg. Maar hoe stimuleer je dit nu de werkdruk in de zorg zo hoog is?
MijnEigenPlan stimuleert eigen regie en zelfredzaamheid met behulp van interactieve informatieborden en een persoonlijke app. De begeleider wordt ontlast en de cliënt krijgt meer zelfvertrouwen.
MijnEigenPlan stimuleert eigen regie en zelfredzaamheid met behulp van interactieve informatieborden en een persoonlijke app. De begeleider wordt ontlast en de cliënt krijgt meer zelfvertrouwen.

Overijssel
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Met de digitale informatieborden, app en cliëntportaal van MijnEigenPlan ondersteun je cliënten op het gebied van Structuur & Zelfredzaamheid, Emotieregulatie en Motivatie.
Kijk op https://mijneigenplan.nl/ervaringen voor mensen die uit eigen ervaring vertellen over MijnEigenPlan.
Kijk op https://mijneigenplan.nl/ervaringen voor mensen die uit eigen ervaring vertellen over MijnEigenPlan.
Probleemstelling
Iedereen vindt duidelijkheid prettig, maar voor heel veel mensen met een beperking is duidelijkheid en voorspelbaarheid een eerste levensbehoefte.
Met een duidelijke instructie kun je mensen stimuleren en ondersteunen in allerlei taken, waarmee je de zelfredzaamheid sterk kan vergroten. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van begeleiding en kunnen ze meer eigen regie hebben.
Daarnaast is de belasting van zorgmedewerkers erg hoog, wanneer de cliënten wat minder ondersteuning nodig hebben in de dagelijkse activiteiten kun je meer tijd en aandacht investeren in ontwikkeldoelen en kwaliteitstijd samen met de cliënt.
Met een duidelijke instructie kun je mensen stimuleren en ondersteunen in allerlei taken, waarmee je de zelfredzaamheid sterk kan vergroten. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van begeleiding en kunnen ze meer eigen regie hebben.
Daarnaast is de belasting van zorgmedewerkers erg hoog, wanneer de cliënten wat minder ondersteuning nodig hebben in de dagelijkse activiteiten kun je meer tijd en aandacht investeren in ontwikkeldoelen en kwaliteitstijd samen met de cliënt.
Oplossing
Met een informatiebord van MijnEigenPlan op je woongroep of dagbesteding kan je cliënt zelfstandig antwoord vinden op voortdurend repeterende vragen:
* Welke begeleiders zijn er?
* Wat gaan we eten?
* Wat moet ik doen?
* Wat voor weer is het?
* Wat voor dag is het vandaag?
Hierdoor zijn de cliënten minder afhankelijk van de begeleider en dat vinden ze erg stoer van zichzelf.
Voor een meer volledige (individuele) begeleiding op het gebied van structuur, zelfredzaamheid, emotieregulatie en motivatie kun je de apps van MijnEigenPlan gebruiken. In de online omgeving maak je een persoonlijke dagstructuur en hulpjes. Indien gewenst kan de cliënt van het cliëntenportaal gebruik maken om zijn eigen planning te onderhouden.
* Welke begeleiders zijn er?
* Wat gaan we eten?
* Wat moet ik doen?
* Wat voor weer is het?
* Wat voor dag is het vandaag?
Hierdoor zijn de cliënten minder afhankelijk van de begeleider en dat vinden ze erg stoer van zichzelf.
Voor een meer volledige (individuele) begeleiding op het gebied van structuur, zelfredzaamheid, emotieregulatie en motivatie kun je de apps van MijnEigenPlan gebruiken. In de online omgeving maak je een persoonlijke dagstructuur en hulpjes. Indien gewenst kan de cliënt van het cliëntenportaal gebruik maken om zijn eigen planning te onderhouden.
Unieke kenmerken
Wij ontwikkelen MijnEigenPlan sàmen met onze klanten, dit is de kern van onze werkwijze. Hierdoor hebben we een hulpmiddel gemaakt wat naadloos aansluit op de praktijk.
Onze klanten kunnen alles zelfstandig inrichten, al staan we wel altijd klaar om te assisteren. Voor het toevoegen of aanpassen van een informatiebord, cliënten of locaties ben je nooit van ons afhankelijk.
MijnEigenPlan biedt zowel ondersteuning voor groepen met de informatieborden als individuele begeleiding met de apps een online omgeving. Natuurlijk zijn de beide oplossingen naadloos geïntegreerd.
We ontzorgen de klant door middel van praktische hulp:
* Aanschaf en installatie van de informatieborden. (hardware)
* Training voor kartrekkers.
* Opstartservice op locatie (inrichten omgeving en workshop voor de medewerkers).
* Ondersteuning via e-mail en telefoon.
Onze klanten kunnen alles zelfstandig inrichten, al staan we wel altijd klaar om te assisteren. Voor het toevoegen of aanpassen van een informatiebord, cliënten of locaties ben je nooit van ons afhankelijk.
MijnEigenPlan biedt zowel ondersteuning voor groepen met de informatieborden als individuele begeleiding met de apps een online omgeving. Natuurlijk zijn de beide oplossingen naadloos geïntegreerd.
We ontzorgen de klant door middel van praktische hulp:
* Aanschaf en installatie van de informatieborden. (hardware)
* Training voor kartrekkers.
* Opstartservice op locatie (inrichten omgeving en workshop voor de medewerkers).
* Ondersteuning via e-mail en telefoon.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Online omgeving en Informatiebord: Webbased systeem op Django
Android app: native
Android Wear app: native
iOS app: react native
Android app: native
Android Wear app: native
iOS app: react native
Video of animatie
Concurrentie
Onze grootste concurrent is het ouderwetse prikbord met pictogrammen, waarvan er nog erg veel in zorginstellingen gebruikt worden.
Door MijnEigenPlan te gebruiken worden de cliënten zelfredzamer, waardoor het personeel ontlast wordt.
Enkele voorbeelden:
* De begeleider krijgt niet meer tientallen keren per dag dezelfde vier à vijf herhaalde vragen.
* De begeleider hoeft niet meer tijd vrij te maken om bij de dagelijkse handelingen naast de cliënten staan op de volgende stap te vertellen. De cliënt kan zijn taak nu zelfstandig uitvoeren dankzij een stappenplan en kan beter een eigen dag indelen omdat hij niet afhankelijk is van de tijd van de begeleider.
* Het is minder werk de digitale borden up-to-date te houden dan de ouderwetse prikborden. Er raken geen pictogrammen meer zoek en er hoeven niet meer overal lijstjes met stappenplannen te hangen.
Er is een aanbieder van informatieborden, MyWepp.
Door MijnEigenPlan te gebruiken worden de cliënten zelfredzamer, waardoor het personeel ontlast wordt.
Enkele voorbeelden:
* De begeleider krijgt niet meer tientallen keren per dag dezelfde vier à vijf herhaalde vragen.
* De begeleider hoeft niet meer tijd vrij te maken om bij de dagelijkse handelingen naast de cliënten staan op de volgende stap te vertellen. De cliënt kan zijn taak nu zelfstandig uitvoeren dankzij een stappenplan en kan beter een eigen dag indelen omdat hij niet afhankelijk is van de tijd van de begeleider.
* Het is minder werk de digitale borden up-to-date te houden dan de ouderwetse prikborden. Er raken geen pictogrammen meer zoek en er hoeven niet meer overal lijstjes met stappenplannen te hangen.
Er is een aanbieder van informatieborden, MyWepp.
Doelgroep
Gehandicaptenzorg, GGZ, Jeugdzorg.
Verdienmodel
Ons verdienmodel bestaat uit abonnementen voor de verschillende diensten.
Intellectueel eigendom
nvt
Testen
Doelstelling testfase
Wij zijn grote fans van The Lean Startup (Eric Ries). Test en Pilot zijn geen fases, maar een doorlopend proces van communiceren met de klant en het nauwkeurig meten van statistische resultaten.
Daarnaast zijn er diverse organisaties die uit eigen beweging onderzoek hebben gedaan naar de effecten van MijnEigenPlan. Het gaat hierbij om het Fieldlab (Siza, 'sHeerenLoo en Philadelphia) en Reinaerde/Amerpoort.
Deze zijn terug te vinden op onze website.
Daarnaast zijn er diverse organisaties die uit eigen beweging onderzoek hebben gedaan naar de effecten van MijnEigenPlan. Het gaat hierbij om het Fieldlab (Siza, 'sHeerenLoo en Philadelphia) en Reinaerde/Amerpoort.
Deze zijn terug te vinden op onze website.
Beschrijving testfase
De twee onderzoeken die publiek beschikbaar zijn waren gericht op de individuele begeleiding met de apps een online omgeving.
Begin 2019 verschijnt er een onderzoek van ASVZ, waarin de informatieborden in het middelpunt staan.
Begin 2019 verschijnt er een onderzoek van ASVZ, waarin de informatieborden in het middelpunt staan.
Aantal proefpersonen
Dat verschilt per organisatie.
Testresultaten
Zonder uitzondering zeer positief. De zelfredzaamheid wordt sterk verbeterd, waardoor er tijd van de begeleider vrijkomt.
Uitdagingen
Vergroten van de bekendheid van MijnEigenPlan bij de zorgverlener. Met name de informatieborden zouden in elke woongroep en dagbesteding van toegevoegde waarde zijn en daarom tot standaard uitrusting moeten behoren.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Vanuit het product gezien is de test en pilotfase een doorlopend proces.
Pilots worden binnen de individuele organisaties gedaan, om te testen of MijnEigenPlan binnen de werkwijze past.
Pilots worden binnen de individuele organisaties gedaan, om te testen of MijnEigenPlan binnen de werkwijze past.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
MijnEigenPlan is niet voor één specifieke situatie geschreven maar op meerdere gebieden uitstekend inzetbaar. Inmiddels hebben we tientallen organisaties die MijnEigenPlan gebruiken voor hun clienten. Dit geldt zowel voor de informatieborden als voor de individuele begeleiding.
Maatschappelijke effecten
Met MijnEigenPlan als hulpmiddel krijgen mensen meer zelfvertrouwen.
Dit heeft niet alleen gevolgen voor de zorgkosten maar ook een impact op het gevoel van zelfredzaamheid en zelfverzekerdheid van de betrokken mensen en gezinnen.
Wij krijgen elke week mailtjes van mensen die ons vertellen dat we een grote positieve impact hebben op hun leven, iets wat ons enorm motiveert om MijnEigenPlan voor een nog groter publiek te krijgen.
Dit heeft niet alleen gevolgen voor de zorgkosten maar ook een impact op het gevoel van zelfredzaamheid en zelfverzekerdheid van de betrokken mensen en gezinnen.
Wij krijgen elke week mailtjes van mensen die ons vertellen dat we een grote positieve impact hebben op hun leven, iets wat ons enorm motiveert om MijnEigenPlan voor een nog groter publiek te krijgen.
Onderzoeksresultaten
De reacties van organisaties die MijnEigenPlan hebben getest zijn zeer enthousiast. In verschillende organisaties wordt MijnEigenPlan al breed ingezet, waaronder Philadelphia, Aveleijn, ASVZ en Middin.
Bekijk onze ervaringspagina: https://mijneigenplan.nl/ervaringen
Bekijk onze ervaringspagina: https://mijneigenplan.nl/ervaringen
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Op dit moment zijn we met drie personen, de twee oprichters en een customer succesmedewerker uit de gehandicaptenzorg.
We verwachten ons team in het komende jaar uit te breiden.
We verwachten ons team in het komende jaar uit te breiden.
Ondernemer
Wouter Houweling:
- Voormalig Lead developer bij grote hosting partij
- Zéér ervaren met web-based development
- Technisch en functioneel ontwerp software
Ger Apeldoorn
- 12 jaar zelfstandig consultant open-source software (https://puppetspecialist.nl)
- Ervaren IT trainer
- Presentaties op grote conferenties in VS, België, Duitsland en Nederland
- Marketing, Management
- Voormalig Lead developer bij grote hosting partij
- Zéér ervaren met web-based development
- Technisch en functioneel ontwerp software
Ger Apeldoorn
- 12 jaar zelfstandig consultant open-source software (https://puppetspecialist.nl)
- Ervaren IT trainer
- Presentaties op grote conferenties in VS, België, Duitsland en Nederland
- Marketing, Management
Implementatiestrategie
We ontzorgen de klant door middel van praktische hulp:
* Aanschaf en installatie van de informatieborden. (hardware)
* Training voor kartrekkers.
* Opstartservice op locatie (inrichten omgeving en workshop voor de medewerkers).
* Ondersteuning via e-mail en telefoon.
* Aanschaf en installatie van de informatieborden. (hardware)
* Training voor kartrekkers.
* Opstartservice op locatie (inrichten omgeving en workshop voor de medewerkers).
* Ondersteuning via e-mail en telefoon.
Communicatie en marketing
Organisaties in Nederland en België vinden ons met name door mond-tot-mondreclame van collega's of medewerkers bij andere organisaties.
Daarnaast brengen we MijnEigenPlan op verschillende manier onder de aandacht:
* Organisatie van events in de regio.
* Aanwezigheid op beurzen en bijeenkomsten van organisaties.
* Online en offline adverteren.
* Sociale media, delen van gebruikersfilmpjes en nieuws.
Voor het Engelstalige gebied hebben we het label RoutineFactory, dit wordt momenteel met name door consumenten gebruikt.
https://routinefactory.com
Daarnaast brengen we MijnEigenPlan op verschillende manier onder de aandacht:
* Organisatie van events in de regio.
* Aanwezigheid op beurzen en bijeenkomsten van organisaties.
* Online en offline adverteren.
* Sociale media, delen van gebruikersfilmpjes en nieuws.
Voor het Engelstalige gebied hebben we het label RoutineFactory, dit wordt momenteel met name door consumenten gebruikt.
https://routinefactory.com
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
https://mijneigenplan.nl/ervaringen
Opschaling
Productontwikkeling
Onder andere:
- Android-Wear (Smartwatch)
- Informatieborden
- Online-omgeving
- Android-Wear (Smartwatch)
- Informatieborden
- Online-omgeving
Groeiscenario
Internationaal
Ouderenzorg
Ouderenzorg
Planning
Verder groeien door te investeren in marketing, o.a. door middel van events.
Internationale ambitie
http://routinefactory.com
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Bescheiden winst in 2018
Netwerk
Organisaties
Teamleden
Community
Reacties
els@bureauzinne.nl
2 mrt 2016
Nogmaals mijn complimenten. Zou(samen met Anita) vanuit het HIP graag jullie "Ambassadeur" zijn, en zo jullie innovatie versnellen. Zou je me kunnen toevoegen?

Ger Apeldoorn
3 mrt 2016
Ik heb je uitgenodigd! :)