Medisecured
Ondersteund de wetenschap van zorgverleners op gebied van diagnostiek, voorkomt onjuiste diagnostiek door het in stappen doorlopen van het protocol zoals vermeld in het Professionele Standaard, én registreert de uitgevoerde stappen indien indien gewenst.

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Medisecured:
*Biedt ondersteuning bij het stellen van diagnostiek
*Kan geraadpleegd worden in geval van twijfel en geeft meer zekerheid
*Registreert bij voorkeur de uitgevoerde stappen die de zorgverlener heeft gevolgd volgen
het protocol (Professionele Standaard)
Dit betekend: Bij twijfel van diagnostiek altijd zekerheid, handelen volgens het boekje en registratie van gevolgde stappen waardoor foute diagnostiek wordt uitgesloten.
*Biedt ondersteuning bij het stellen van diagnostiek
*Kan geraadpleegd worden in geval van twijfel en geeft meer zekerheid
*Registreert bij voorkeur de uitgevoerde stappen die de zorgverlener heeft gevolgd volgen
het protocol (Professionele Standaard)
Dit betekend: Bij twijfel van diagnostiek altijd zekerheid, handelen volgens het boekje en registratie van gevolgde stappen waardoor foute diagnostiek wordt uitgesloten.
Probleemstelling
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Fouten maken is menselijk maar kan ik geval van medische diagnostiek grote gevolgen hebben (letselschade) en een gigantische (procedurele) nasleep.
Bijvoorbeeld een Tuchtklacht (bron: www.nivel.nl) :
Artsen voelen zich tijdens een tuchtzaak vaak aangevallen, gecriminaliseerd, machteloos en boos. De meerderheid ervaart bovendien negatieve gevolgen voor zijn gezondheid en zijn professioneel functioneren. De openbaarmaking van een tuchtmaatregel versterkt deze negatieve impact, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel.
Vanaf 2012 tot voorjaar 2018 werden alle tuchtrechtelijke maatregelen zwaarder dan de waarschuwing openbaar gemaakt in het BIG-register en gepubliceerd in een regionaal vak- of weekblad. Het Nivel heeft een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de impact hiervan onder twee groepen zorgverleners: zorgverleners die een berisping hadden gekregen die openbaar was gemaakt en zorgverleners die een waarschuwing opgelegd hadden gekregen die niet openbaar was gemaakt. De publicatie in BMJ Open, de open access omgeving van de Britisch Medical Journal, beperkte zich tot de beroepsgroep ‘arts’.
Artsen vaak defensiever in hun werk na tuchtzaak:
Tijdens hun tuchtzaak voelen artsen zich vaak aangevallen, gecriminaliseerd, machteloos en boos. Een tuchtprocedure kan nadien een positieve impact hebben, bijvoorbeeld als dit leidt tot het bespreken van verbetermaatregelen en het beter communiceren met de patiënt.
De meeste artsen ervaren echter louter negatieve gevolgen in hun beroepsuitoefening. Hun handelen kan worden geassocieerd met ‘defensive medicine’: onder- of overbehandeling om negatieve (juridische) gevolgen te voorkomen, zoals het ontlopen van risicovolle patiënten en het eerder toegeven aan wensen van patiënten. Artsen met een berisping ervaren meer negatieve impact op hun beroepsuitoefening dan artsen met een waarschuwing.
Afname inkomsten en carrièrekansen na tuchtzaak:
Een tuchtzaak heeft voor een arts vaak ook zakelijke en financiële gevolgen. Ook dit geldt beduidend meer voor artsen met een berisping dan voor die met een waarschuwing. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van patiënten, dat ongeveer 30% van de artsen met een berisping meemaakt en ongeveer 10% met een waarschuwing. Ook nemen carrièremogelijkheden af, ervaart ruim 30% van de artsen met een berisping en zo’n 8% met een waarschuwing. Hierbij kan men denken aan het bekleden van een functie in de beroepsvereniging of het vinden van een nieuwe baan. Negatief aspect is tevens dat de artsen door de zorgverzekeraar kunnen worden ondervraagd over de tuchtklacht.
Geen verplichte publicatie tuchtmaatregel meer, maar tuchtrechter beslist:
Het tuchtrecht is een vorm van rechtspraak die erop toeziet de kwaliteit van de zorg te bewaken en te leren van dingen die misgaan. Voor de meeste artsen in dit onderzoek is de tuchtprocedure echter geen leerervaring, zeker niet wanneer de tuchtmaatregel openbaar werd gemaakt. In april 2018 heeft een meerderheid van de Tweede Kamer gestemd vóór de afschaffing van openbaarmaking. Voortaan kan de tuchtrechter per zaak bekijken of een tuchtmaatregel gepubliceerd wordt.
Wijzigingen in de Wet BIG moeten klagers naar het juiste loket begeleiden:
Daarnaast wordt momenteel de Wet BIG gemoderniseerd. De wijzigingen moeten ervoor zorgen dat klachten alleen bij het tuchtcollege komen wanneer dit nodig is. Daartoe wordt een tuchtklachtfunctionaris aangesteld die klagers begeleidt bij het formuleren van een tuchtklacht. Ook kan de functionaris een patiënt doorverwijzen naar andere, meer geschikte, personen of instanties om zijn klacht te behandelen, zoals de klachtenfunctionaris van een zorginstelling. Ook wordt het griffierecht ingevoerd, wat inhoudt dat de burger vooraf moet betalen voor de civiele rechtspraak, mocht dit ervan komen. De gewijzigde Wet BIG wordt naar verwachting dit voorjaar ingevoerd.
Het volgend probleem:
Er zijn ook zorgverleners die enigszins twijfelen aan de door hen gestelde diagnose, er vindt niet altijd een vervolgdiagnose plaats of de patiënt komt later weer terug met (verergerde) klachten.
Bijvoorbeeld een Tuchtklacht (bron: www.nivel.nl) :
Artsen voelen zich tijdens een tuchtzaak vaak aangevallen, gecriminaliseerd, machteloos en boos. De meerderheid ervaart bovendien negatieve gevolgen voor zijn gezondheid en zijn professioneel functioneren. De openbaarmaking van een tuchtmaatregel versterkt deze negatieve impact, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel.
Vanaf 2012 tot voorjaar 2018 werden alle tuchtrechtelijke maatregelen zwaarder dan de waarschuwing openbaar gemaakt in het BIG-register en gepubliceerd in een regionaal vak- of weekblad. Het Nivel heeft een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de impact hiervan onder twee groepen zorgverleners: zorgverleners die een berisping hadden gekregen die openbaar was gemaakt en zorgverleners die een waarschuwing opgelegd hadden gekregen die niet openbaar was gemaakt. De publicatie in BMJ Open, de open access omgeving van de Britisch Medical Journal, beperkte zich tot de beroepsgroep ‘arts’.
Artsen vaak defensiever in hun werk na tuchtzaak:
Tijdens hun tuchtzaak voelen artsen zich vaak aangevallen, gecriminaliseerd, machteloos en boos. Een tuchtprocedure kan nadien een positieve impact hebben, bijvoorbeeld als dit leidt tot het bespreken van verbetermaatregelen en het beter communiceren met de patiënt.
De meeste artsen ervaren echter louter negatieve gevolgen in hun beroepsuitoefening. Hun handelen kan worden geassocieerd met ‘defensive medicine’: onder- of overbehandeling om negatieve (juridische) gevolgen te voorkomen, zoals het ontlopen van risicovolle patiënten en het eerder toegeven aan wensen van patiënten. Artsen met een berisping ervaren meer negatieve impact op hun beroepsuitoefening dan artsen met een waarschuwing.
Afname inkomsten en carrièrekansen na tuchtzaak:
Een tuchtzaak heeft voor een arts vaak ook zakelijke en financiële gevolgen. Ook dit geldt beduidend meer voor artsen met een berisping dan voor die met een waarschuwing. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van patiënten, dat ongeveer 30% van de artsen met een berisping meemaakt en ongeveer 10% met een waarschuwing. Ook nemen carrièremogelijkheden af, ervaart ruim 30% van de artsen met een berisping en zo’n 8% met een waarschuwing. Hierbij kan men denken aan het bekleden van een functie in de beroepsvereniging of het vinden van een nieuwe baan. Negatief aspect is tevens dat de artsen door de zorgverzekeraar kunnen worden ondervraagd over de tuchtklacht.
Geen verplichte publicatie tuchtmaatregel meer, maar tuchtrechter beslist:
Het tuchtrecht is een vorm van rechtspraak die erop toeziet de kwaliteit van de zorg te bewaken en te leren van dingen die misgaan. Voor de meeste artsen in dit onderzoek is de tuchtprocedure echter geen leerervaring, zeker niet wanneer de tuchtmaatregel openbaar werd gemaakt. In april 2018 heeft een meerderheid van de Tweede Kamer gestemd vóór de afschaffing van openbaarmaking. Voortaan kan de tuchtrechter per zaak bekijken of een tuchtmaatregel gepubliceerd wordt.
Wijzigingen in de Wet BIG moeten klagers naar het juiste loket begeleiden:
Daarnaast wordt momenteel de Wet BIG gemoderniseerd. De wijzigingen moeten ervoor zorgen dat klachten alleen bij het tuchtcollege komen wanneer dit nodig is. Daartoe wordt een tuchtklachtfunctionaris aangesteld die klagers begeleidt bij het formuleren van een tuchtklacht. Ook kan de functionaris een patiënt doorverwijzen naar andere, meer geschikte, personen of instanties om zijn klacht te behandelen, zoals de klachtenfunctionaris van een zorginstelling. Ook wordt het griffierecht ingevoerd, wat inhoudt dat de burger vooraf moet betalen voor de civiele rechtspraak, mocht dit ervan komen. De gewijzigde Wet BIG wordt naar verwachting dit voorjaar ingevoerd.
Het volgend probleem:
Er zijn ook zorgverleners die enigszins twijfelen aan de door hen gestelde diagnose, er vindt niet altijd een vervolgdiagnose plaats of de patiënt komt later weer terug met (verergerde) klachten.
Oplossing
De zorgverlener wordt door de app geholpen door de stappen te doorlopen volgens het juiste protocol, namelijk de Professionele Standaard:
De professionele standaard in de gezondheidszorg is het geheel van professionele medische normen dat beschrijft wat in een bepaalde situatie ‘goed handelen’ is. De professionele standaard zorgt ervoor dat zorgverleners goede, veilige en verantwoorde zorg leveren. De professionele standaard is als zodanig geen regel, maar een ‘kapstok’, die nader is uitgewerkt in wetten, richtlijnen, protocollen, beroepscodes, uitspraken van de tuchtrechter, kwaliteitsstandaarden, gedragsregels en handreikingen. De professionele standaard kan dus gezien worden als de gedeelde waarden en normen binnen een beroepsgroep. (bron: www.knmg.nl)
Deze applicatie wil:
*Voorkomen van foute diagnose,
*Voorkomen van klachten en/of procedures,
*Een registratie van de uitgevoerde handelingen, indien gewenst door zorgverlener.
De professionele standaard in de gezondheidszorg is het geheel van professionele medische normen dat beschrijft wat in een bepaalde situatie ‘goed handelen’ is. De professionele standaard zorgt ervoor dat zorgverleners goede, veilige en verantwoorde zorg leveren. De professionele standaard is als zodanig geen regel, maar een ‘kapstok’, die nader is uitgewerkt in wetten, richtlijnen, protocollen, beroepscodes, uitspraken van de tuchtrechter, kwaliteitsstandaarden, gedragsregels en handreikingen. De professionele standaard kan dus gezien worden als de gedeelde waarden en normen binnen een beroepsgroep. (bron: www.knmg.nl)
Deze applicatie wil:
*Voorkomen van foute diagnose,
*Voorkomen van klachten en/of procedures,
*Een registratie van de uitgevoerde handelingen, indien gewenst door zorgverlener.
Unieke kenmerken
In Nederland vinden er vaak klachten plaats op grond van of in samenhang met foute diagnostiek.
Om (eventuele) klachtenprocedures te versnellen of liever te voorkomen, dragen we door middel van deze app bij aan het waarborgen van de zorgkwaliteit en ontzorgd de diagnosesteller door (veel) extra tijd te moeten investeren in vervelende klachtprocedures.
Unieke is dat:
1.) Het Medisch Tuchtcollege of de Geschillencommissie Zorg een database kan inzien om te verifiëren welke stappen de zorgverlener volgens de Professionele Standaard heeft doorlopen om tot de betreffende diagnose te komen. Hierdoor heeft de zorgverlener een bewijsstuk in handen dat er volgens het juiste protocol is gehandeld.
2.) De app zorgt voor minder klachten of fouten omtrent diagnostiek.
Om (eventuele) klachtenprocedures te versnellen of liever te voorkomen, dragen we door middel van deze app bij aan het waarborgen van de zorgkwaliteit en ontzorgd de diagnosesteller door (veel) extra tijd te moeten investeren in vervelende klachtprocedures.
Unieke is dat:
1.) Het Medisch Tuchtcollege of de Geschillencommissie Zorg een database kan inzien om te verifiëren welke stappen de zorgverlener volgens de Professionele Standaard heeft doorlopen om tot de betreffende diagnose te komen. Hierdoor heeft de zorgverlener een bewijsstuk in handen dat er volgens het juiste protocol is gehandeld.
2.) De app zorgt voor minder klachten of fouten omtrent diagnostiek.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Deze app dient de zorgverlener door ondersteuning te bieden bij het stellen van een diagnose.
Deze app biedt op deze unieke manier meer zekerheid op een diagnose vast te stellen omdat de zorgverlener door het volgen van een aantal stappen volgens de richtlijnen uitkomt tot een besluit: komen de uitkomst overeen met de conclusie van de zorgverlener? Is enkel de bijbehorende medicatie geven voldoende? Of is er een doorverwijzing nodig naar een medisch specialist? Bij deze vragen geeft de app raad.
Stel dat de diagnosesteller dat wenst, dan kan hij/zij ook de uitgevoerde stappen registreren. Deze komen dan in een beschermde database die alleen door het Tuchtcollege van de Gezondheidszorg en De Geschillencommissie Zorg, en eventueel klachtenbehandelaars van zorgverleners kan worden ingezien. Zo zien zij precies welke stappen er wanneer zijn doorlopen. Bij een medische fout wordt vaak de vraag gesteld: "Is er door de zorgverlener gehandeld volgens de Professionele Standaard?"
Deze app zorgt dat er wordt gehandeld volgens de Professionele Standaard, volgens het boekje. De zorgverlener is dus ingedekt in geval hij/zij dat nodig acht.
Deze app biedt op deze unieke manier meer zekerheid op een diagnose vast te stellen omdat de zorgverlener door het volgen van een aantal stappen volgens de richtlijnen uitkomt tot een besluit: komen de uitkomst overeen met de conclusie van de zorgverlener? Is enkel de bijbehorende medicatie geven voldoende? Of is er een doorverwijzing nodig naar een medisch specialist? Bij deze vragen geeft de app raad.
Stel dat de diagnosesteller dat wenst, dan kan hij/zij ook de uitgevoerde stappen registreren. Deze komen dan in een beschermde database die alleen door het Tuchtcollege van de Gezondheidszorg en De Geschillencommissie Zorg, en eventueel klachtenbehandelaars van zorgverleners kan worden ingezien. Zo zien zij precies welke stappen er wanneer zijn doorlopen. Bij een medische fout wordt vaak de vraag gesteld: "Is er door de zorgverlener gehandeld volgens de Professionele Standaard?"
Deze app zorgt dat er wordt gehandeld volgens de Professionele Standaard, volgens het boekje. De zorgverlener is dus ingedekt in geval hij/zij dat nodig acht.
Concurrentie
Deze innovatie is uniek en kent geen concurrentie.
Doelgroep
Alle Nederlandse zorgverleners die zijn aangemeld bij het BIG-register en bevoegd zijn om diagnoses te stellen.
Verdienmodel
Om te ontwikkelen zal de kostprijs tussen €20.000,- en €25.000,- liggen.
Uiteraard zou het zeer gunstig zijn, en de meest snelle manier als de kostprijs wordt vergoed door middel van fondsen, giften of een innovatieprijs.
We willen in ieder geval licentiekosten in rekening brengen voor het gebruik van de applicatie. Dit zorgt er op termijn voor dat de kosten die zijn gemaakt voor het ontwikkelen van het product worden terugverdiend, én dat er daarna winst kan worden geboekt.
Uiteraard zou het zeer gunstig zijn, en de meest snelle manier als de kostprijs wordt vergoed door middel van fondsen, giften of een innovatieprijs.
We willen in ieder geval licentiekosten in rekening brengen voor het gebruik van de applicatie. Dit zorgt er op termijn voor dat de kosten die zijn gemaakt voor het ontwikkelen van het product worden terugverdiend, én dat er daarna winst kan worden geboekt.
Intellectueel eigendom
Dhr. C.S. Heath
Testen
Doelstelling testfase
De testfase heeft als doel om vast te stellen of er eventueel knelpunten zijn en/of de ervaringen van gebruikers positief zijn of juist niet.
Zijn de gebruikers gemotiveerd om de app te gebruiken?
Is de app functioneel genoeg het te gebruiken op de werkvloer?
Is de interactie minimaal tijdens het gebruik?
Dit zijn een aantal aspecten die de doelstelling van de testfase vormen.
Zijn de gebruikers gemotiveerd om de app te gebruiken?
Is de app functioneel genoeg het te gebruiken op de werkvloer?
Is de interactie minimaal tijdens het gebruik?
Dit zijn een aantal aspecten die de doelstelling van de testfase vormen.
Beschrijving testfase
We willen de testfase onderwerpen aan totaal 6 mensen. Het gaat hierbij om 3 huisartsen en 3 psychiaters.
Zij zullen in hen praktijk (tijdens een gewenst moment) de applicatie toepassen tijdens het stellen van diagnoses.
Na een werkweek van 5 dagen zal er een gesprek plaatsvinden met de gebruikers om na te gaan of er sprake is van verbeterpunten en hoe het gebruik over het algemeen ervaren is.
Zij zullen in hen praktijk (tijdens een gewenst moment) de applicatie toepassen tijdens het stellen van diagnoses.
Na een werkweek van 5 dagen zal er een gesprek plaatsvinden met de gebruikers om na te gaan of er sprake is van verbeterpunten en hoe het gebruik over het algemeen ervaren is.
Aantal proefpersonen
6 personen, 3 huisartsen en 3 psychiaters.
Testresultaten
Nog onbekend.
Uitdagingen
*Eventuele obstakels verhelpen
*De gebruiker motiveren om de applicatie te gebruiken
*De app koppelen aan systemen: Database en BIG-Register
*De gebruiker motiveren om de applicatie te gebruiken
*De app koppelen aan systemen: Database en BIG-Register
Pilot
Beschrijving pilotfase
Na de testfase is het tijd voor de pilotfase.
In deze fase zijn alle aanpassing die voortvloeide uit de testfase reeds doorgevoerd.
We laten nu het (officiële) prototype gebruiken door de doelgroep, wel kleinschalig zodat er een kier openblijft om indien nodig nog aanpassing door te voeren alvorens de applicatie toegankelijk is voor een breder publiek.
In deze fase zijn alle aanpassing die voortvloeide uit de testfase reeds doorgevoerd.
We laten nu het (officiële) prototype gebruiken door de doelgroep, wel kleinschalig zodat er een kier openblijft om indien nodig nog aanpassing door te voeren alvorens de applicatie toegankelijk is voor een breder publiek.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Zorgverleners (BIG-Geregistreerd), Ontwikkelaars, Patienten.
Maatschappelijke effecten
*Verbeteren van zorgkwaliteit
*Voorkomen of beperken van medische fouten door onjuiste diagnostiek
*Minder conflicten / geschillen tussen zorgverlener en zorgdrager
*Voorkomen of beperken van medische fouten door onjuiste diagnostiek
*Minder conflicten / geschillen tussen zorgverlener en zorgdrager
Onderzoeksresultaten
Nog niet bekend.
Implementatie
Organisatie
- Projectbegeleiders
- Ontwikkelaars (software / applicatie)
- Ontwikkelaars (software / applicatie)
Ondernemer
Bedenker is Colin Heath (30 september 1985).
Zijn idee is tot stand gekomen toen hij zelf te maken kreeg met onjuiste diagnoses. Hij liep daardoor blijvend letsel op, ofwel een amputatie aan de onderbeen. Dit had te maken met een agressieve bacterie. Dit gebeurde twee maanden nadat hij als zelfstandig ondernemer startte met succes in het vooruitzicht.
In zijn geval ging het niet om verwijtbaar handelen door artsen, maar om het feit dat artsen wel wat extra hulp zouden kunnen gebruiken bij het vaststellen van de juiste (vervolg) diagnose en een manier zodat diagnosestellers zichzelf enigszins kunnen indekken als zij volgens de juiste protocollen hebben gehandeld.
Zijn idee is tot stand gekomen toen hij zelf te maken kreeg met onjuiste diagnoses. Hij liep daardoor blijvend letsel op, ofwel een amputatie aan de onderbeen. Dit had te maken met een agressieve bacterie. Dit gebeurde twee maanden nadat hij als zelfstandig ondernemer startte met succes in het vooruitzicht.
In zijn geval ging het niet om verwijtbaar handelen door artsen, maar om het feit dat artsen wel wat extra hulp zouden kunnen gebruiken bij het vaststellen van de juiste (vervolg) diagnose en een manier zodat diagnosestellers zichzelf enigszins kunnen indekken als zij volgens de juiste protocollen hebben gehandeld.
Implementatiestrategie
We moeten eerst achterhalen door middel van de testfase en pilotfase of er sprake is van een pruduct dat zijn vruchten afwerpt.
Daarna wordt het product onder de aandacht gebracht bij:
Alle zorgverleners die BIG-geregistreerd zijn en zich bezig houden met diagnostiek.
Bijvoorbeeld:
- Huisartsen
- Psychiaters
- Diagnosestellers in ziekenhuizen
Daarna wordt het product onder de aandacht gebracht bij:
Alle zorgverleners die BIG-geregistreerd zijn en zich bezig houden met diagnostiek.
Bijvoorbeeld:
- Huisartsen
- Psychiaters
- Diagnosestellers in ziekenhuizen
Communicatie en marketing
Hoe gaan we de markt, de doelgroep benaderen?
We gaan:
1. Flyeren, zowel digitaal als per post
2. We willen een eenvoudige website ontwikkelen met handige informatie over het product.
3. Medische vakbladen benaderen om eventueel bekendheid van het product te
stimuleren.
We gaan:
1. Flyeren, zowel digitaal als per post
2. We willen een eenvoudige website ontwikkelen met handige informatie over het product.
3. Medische vakbladen benaderen om eventueel bekendheid van het product te
stimuleren.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Helaas, nog niet...
Opschaling
Productontwikkeling
Wat we eigenlijk zouden willen toevoegen is een functionaliteit voor zorgverleners die vervolgens direct via de applicatie / software-programma, een melding kunnen maken, mocht er een vermoeden zijn van een (gepleegd) strafbaar feit of een poging tot strafbare feit waarbij b.v. de patient zichzelf en/of andere in gevaar zou kan brengen.
Groeiscenario
Onze ambitie is om zoveel mogelijk zorgverleners gebruik te laten maken van de applicatie. Na de test en de pilotfase zal de app eerst lokaal worden aangeboden en in 2021/2022 op landelijk niveau actief zijn (naar schatting).
Planning
Na de pilot met het prototype zal het officiele product beschikbaar worden gesteld.
Eerst op lokaal niveau.
Voordat er een breder publiek (landelijk) bereikt zal worden, zal de app eerst nauwlettend geobserveerd worden om de werking te controleren. Zekerheid is belangrijk, niet te snel groeien is in dit geval beter en biedt meer overzicht.
Eerst op lokaal niveau.
Voordat er een breder publiek (landelijk) bereikt zal worden, zal de app eerst nauwlettend geobserveerd worden om de werking te controleren. Zekerheid is belangrijk, niet te snel groeien is in dit geval beter en biedt meer overzicht.
Internationale ambitie
Op dit moment niet van toepassing.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Omzet
0-10k
Financiële prognose
Break-even is zeer aannemelijk en dit zou in 2022 gerealiseerd kunnen worden omdat het product succesvol is gebleken bij een kleiner publiek en gereed is om nationaal aan te bieden aan gebruikers. De verkoop van software-licenties moet zorgen voor een winstgevend product.