Mediajungle
Mediajungle combineert een bordspel met een app die spelers (met een licht verstandelijke beperking en hun begeleiders) via filmpjes en opdrachten uitnodigt tot gesprekken over de leuke en minder leuke kanten van (social) mediagebruik.

Friesland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
De Mediajungle is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes, doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot en met gameverslaving, online pesten en sexting. Kletsen over media is leuk en leerzaam maar de Mediajungle is ook een (serious) game die je wilt spelen en winnen! Verzamel zoveel mogelijk digimanten (punten) tijdens je verblijf in de Mediajungle en word de winnaar! Het spel is voor iedereen van jong tot oud(er) en kan overal gespeeld worden.
De Mediajungle is voor iedereen, maar met name in ontwikkeld voor mensen met een Licht Verstandelijke Beperking.
De Mediajungle is voor iedereen, maar met name in ontwikkeld voor mensen met een Licht Verstandelijke Beperking.
Probleemstelling
15% van de jongeren in Nederland heeft een IQ lager dan 85. Zorgprofessionals die deze jongeren begeleiden, merken dat deze jongeren door hun mediagebruik vaak tegen problemen aanlopen. Jongeren met een licht verstandelijke beperking zijn bijvoorbeeld oververtegenwoordigd als slachtoffer en als dader bij misstanden online, zoals cyberpesten, sexting en grooming. Desondanks hebben de meeste zorginstellingen geen plan of beleid hoe zorgprofessionals de jongeren in hun mediagebruik kunnen begeleiden. Door het gebrek aan begeleiding in mediawijsheid blijven jongeren met een licht verstandelijke beperking online kwetsbaar. Het is daarom hoog tijd dat zorginstellingen en zorgprofessionals meer aandacht aan mediawijsheid besteden. Want media horen er gewoon bij. Ze bieden op sociaal en creatief gebied veel kansen voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Mits zij goed worden begeleid en veiligheid voorop staat, voor zichzelf en voor anderen. Binnen instellingen maar ook thuis word helaas weinig over mediagebruik gesproken. We kunnen stellen dat er sprake is van een digitale kloof. Een kloof die wel overbrugt moet worden, want ook mensen met een beperking hebben recht op een leuk online leven.
Oplossing
De Mediajungle is een bordspel (erg populair bij onze doelgroep) icm een app en brengt op een natuurlijke, speelse manier de dialoog op gang over mediagebruik. Spelers leren tijdens het spelen van het spel van elkaar. De Mediajungle zorgt ervoor dat een lastig onderwerp op een leuke, speelse en luchtige manier besproken wordt. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking krijgen op deze manier inzicht in de kansen en gevaren die mediagebruik met zich mee brengt. De mediajungle verbindt! Door in gesprek te gaan over media ontstaat begrip en verbinding. Het huidige aanbod rondom mediawijsheid-educatie is in de meeste gevallen niet geschikt voor deze doelgroep. Het is vaak te moeilijk of te kinderachtig. De mediajungle is hiervoor de oplossing!
Unieke kenmerken
De mediajungle is het eerste blended bordspel van Nederland! Het combineert een app met een bordspel. Doordat de inhoud (content) digitaal aangeboden wordt is deze aan te passen aan de actualiteit en wordt daarmee nooit gedateerd. Media komen en gaan. Op deze innovatieve wijze springt de mediajungle daar continu op in. Uniek is dat de mediajungle speciaal is ontwikkeld voor mensen met een LVB. De doelgroep is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de mediajungle.
Alle tekst binnen de app kan worden voorgelezen. Hierdoor is het spel ook geschikt voor (een nog grotere groep) laaggeletterden.
De app kan gespeeld worden op laptops, smartphone, pc, tablet maar ook digibord of prowise bord. Hierdoor is de mediajungle ook geschikt om in de klas te spelen.
Alle tekst binnen de app kan worden voorgelezen. Hierdoor is het spel ook geschikt voor (een nog grotere groep) laaggeletterden.
De app kan gespeeld worden op laptops, smartphone, pc, tablet maar ook digibord of prowise bord. Hierdoor is de mediajungle ook geschikt om in de klas te spelen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De mediajungle start na aanschaf bordspel met het openen van de webapp op internet. (www.digimant.nl)
Na het registreren kies je de karakters (aapjes) waarmee je gaat spelen.
Iedere speler heeft zijn eigen karakter. Ook is de mediajungle in teamverband te spelen. Elk team heeft dan zijn eigen karakter om mee te spelen.
Bij aanvang swipe je via de tablet, laptop of smartphone of draai je aan het rad, waarna er een oerwoudgeluid klinkt. Er verschijnt vervolgens een vraag, een stelling, een filmpje of een opdracht. Na het beantwoorden van een gezamenlijke vraag gaan alle deelnemers een hokje vooruit. Bij een individuele opdracht of een kwestie van ‘het goede antwoord’ verschuift slechts één speler zijn pion. De app bepaalt dit. Elke vraag heeft de mogelijkheid tot verdieping. Voor de doelgroep en potentiële gebruikers is een duidelijke instructievideo gemaakt.
Na het registreren kies je de karakters (aapjes) waarmee je gaat spelen.
Iedere speler heeft zijn eigen karakter. Ook is de mediajungle in teamverband te spelen. Elk team heeft dan zijn eigen karakter om mee te spelen.
Bij aanvang swipe je via de tablet, laptop of smartphone of draai je aan het rad, waarna er een oerwoudgeluid klinkt. Er verschijnt vervolgens een vraag, een stelling, een filmpje of een opdracht. Na het beantwoorden van een gezamenlijke vraag gaan alle deelnemers een hokje vooruit. Bij een individuele opdracht of een kwestie van ‘het goede antwoord’ verschuift slechts één speler zijn pion. De app bepaalt dit. Elke vraag heeft de mogelijkheid tot verdieping. Voor de doelgroep en potentiële gebruikers is een duidelijke instructievideo gemaakt.
Video of animatie
Concurrentie
Op het gebied van blended bordspelen is er geen concurrentie. De Mediajungle is uniek! Er zijn een aantal producten ontwikkeld in het verleden op het gebied van Media en LVB. Zo heeft s Heerenloo het bordspel sociale slimmerikken ontwikkeld. Echter zijn deze producten snel verouderd gezien de snelle ontwikkelingen binnen media en mediagebruik. De content van de mediajungle wordt continu aanpast aan de actualiteit. Mediajungle is nieuw in haar soort. Uit recent onderzoek blijkt dat er nauwelijks over media gesproken word. De mediajungle lost dit een speelse wijze op. Jongeren geven aan wanneer zij online problemen ervaren zij niet direct hulp zoeken bij hun begeleiders. Hierdoor vergroten deze problemen zich ongezien. Zaken als online pesten, online oplichting en bijv. grooming zorgen voor grote psychische problemen bij onze doelgroep. Ook gameverslaving kan leiden tot grote zorgkosten wanneer hier van moet worden afgekickt. Meiden die te maken krijgen met loverboyproblematiek worden massaal geronseld via media. Deze hebben vervolgens flink zorg en behandeling nodig. De mediajungle werkt preventief en wil de kloof dichten zodat jongeren tijdig aan de bel durven te trekken wanneer er problemen zich voordoen. Wij verwachten een afname van zorgkosten wanneer media en mediaopvoeding een permanentie plaats heeft binnen instellingen, gezinnen en het onderwijs door de preventieve werking.
Doelgroep
Mensen met een LVB (vanaf 8 jaar) en/of hun begeleiders in Nederland en Belgie. Mediajungle is geschikt voor mensen van ongeveer 8 jaar. Nederland telt ongeveer 440.000 jongeren met een LVB. Nederland telt in totaal bijna 2 miljoen mensen met een LVB. Een groot deel daarvan red zich prima. Het deel wat in aanraking komt met hulpverlening heeft een specifieke benadering nodig. Ook op het gebied van Media en Mediawijsheid hebben instellingen een zorgtaak.
Verdienmodel
De eerste versie van de mediajungle heeft in ontwikkeling 100.000 Euro gekost. Om dit te ontwikkelingen hebben Reik en ASVZ een bijdrage van 50.000 Euro ontvangen van stichting Mediawijzer.net. Zij wonnen met het idee de Mediachallenge 2017. De instellingen hebben vervolgens het restbedrag bijgedragen. Er liggen nu 500 spellen voor gebruik. Vanaf heden na aftrek van de startsubsidie is de kostprijs per spel 25 Euro voor nieuw te ontwikkelen spelen. De verkoopprijs bedraagt 89,- incl verzending en BTW binnen Nederland.
Intellectueel eigendom
Mediajungle is ontwikkeld en in eigendom van Reik/ Alliade en ASVZ. Verdere rechten zijn (nog) niet vastgelegd.
Testen
Doelstelling testfase
Tijdens de testfase hebben we twee onderdelen uitvoerig getest bij de doelgroep. Dit hebben we onder andere samen met studenten van de Hanzehogeschool (minor LVB) gedaan. Getest is op:
1. Ontwerp en productwerking. Hoe moet de mediajungle er uit zien? Hoe bereiken we een logische werking en userstory? Is het uitdagend en visueel aantrekkelijk genoeg?
2. De inhoud (content) Hoe sluiten we aan bij onze doelgroep. Welke issues spelen er bij onze doelgroep? Welke gebieden vragen extra aandacht? Hoe willen spelers benaderd worden? Elke vraag en opdracht is getoetst dan wel niet bedacht/ gecorrigeerd door onze doelgroep.
1. Ontwerp en productwerking. Hoe moet de mediajungle er uit zien? Hoe bereiken we een logische werking en userstory? Is het uitdagend en visueel aantrekkelijk genoeg?
2. De inhoud (content) Hoe sluiten we aan bij onze doelgroep. Welke issues spelen er bij onze doelgroep? Welke gebieden vragen extra aandacht? Hoe willen spelers benaderd worden? Elke vraag en opdracht is getoetst dan wel niet bedacht/ gecorrigeerd door onze doelgroep.
Beschrijving testfase
Bij aanvang van het concept hebben we zowel binnen Reik en ASVZ uitvoerig met cliënten (en behandelaren) getest. Het proof of concept heeft ons de eerste financiering opgeleverd. Samen met deskundigen en cliënten is deze uitgewerkt richting het eerste echte prototype. Dit prototype heette Digimant, later is dit de Mediajungle geworden. Deze is landelijk getest in een pilot door diverse instellingen, scholen en bibliotheken binnen de LVB sector. Alle feedback hebben we meegenomen richting het uiteindelijke product.
Aantal proefpersonen
Direct Reik: 24 (incl de tests door Hanzehogeschool Groningen, zie aanbevelingen)
Direct ASVZ: 17
Allemaal mensen met een LVB vanaf 8 jaar welke zorg ontvangen binnen de eigen instelling.
Daarnaast meerdere behandelaren, gedragswetenschappers, leerkrachten en zorgproffesionals.
Direct ASVZ: 17
Allemaal mensen met een LVB vanaf 8 jaar welke zorg ontvangen binnen de eigen instelling.
Daarnaast meerdere behandelaren, gedragswetenschappers, leerkrachten en zorgproffesionals.
Testresultaten
De resultaten waren over het algemeen positief. Cliënten vonden het erg leuk om te doen en waren onverwacht openhartig. De combinatie van een app met een bordspel werkt! Jongeren geven aan het prettig te vinden dat de vragen niet direct van de begeleider komen, maar van een 3e partij. Ook het spelelement werkt. Dit was met name voor jongens erg belangrijk. Er zaten na de tests een aantal onlogische elementen in het spel. Zo was niet direct duidelijk wat de link met het bordspel was. Dit hebben we aangepast. Ook gaven cliënten aan dat het niet duidelijk was waarom er bij bepaalde opdrachten voor iedereen punten te verdienen waren, en bij andere niet. Dit hebben we verwerkt. We hadden in het prototype ook een teammodus gebouwd. Deze is komen te vervallen omdat deze ook onduidelijkheden opriep. Alle content is getest door cliënten. Begrijpen ze de vraag en nodigt deze uit tot een dialoog. Bij begeleiders kwamen we er achter dat deze soms moeite hadden met hun rol. Deze staat nu beschreven op de website. We merkten bij het testen dat we nog teveel gebruik maken van tekst. Ondanks dat deze door de mediajungle kan worden voorgelezen (readspeaker) prefereert de doelgroep video en audio content.
Wat alle testpersonen aangaven rondom de video: Gebruik echte mensen. Daarmee kunnen we ons beter identificeren. Dus is er gekozen voor echte mensen in de video en niet voor animatie. We hadden na het testen enkele technische problemen om op te lossen.
Wat alle testpersonen aangaven rondom de video: Gebruik echte mensen. Daarmee kunnen we ons beter identificeren. Dus is er gekozen voor echte mensen in de video en niet voor animatie. We hadden na het testen enkele technische problemen om op te lossen.
Uitdagingen
De volgende fase is de fase van verdere opschaling en doorontwikkeling. De content die de mediajungle nu aanbied is nog te veel tekstueel. We willen samen met de doelgroep toe werken naar meer video en audio. Dit is nog een hele uitdaging. De doelgroep wil niet kinderachtig benaderd worden, maar het mag ook zeker niet te moeilijk. Meer video: Hierdoor wordt de mediajungle nog geschikter en breder inzetbaar. Mediajungle is nu in een prille uitrolfase maar al wel gekocht door ongeveer 70 instellingen en scholen. Een grotere opschaling ligt wel voor de hand.
Pilot
Beschrijving pilotfase
In de pilotfase hebben we het spel voor een beperkt aantal ketenpartners en collega instellingen open gezet. Zij hebben bijgedragen aan een succesvolle pilot. Deze is in dagelijkse praktijk uitgevoerd. We hebben de pilotdeelnemers gevraagd feedback te geven op zowel de inhoud als de werking van het spel.
Een groot deel van de resultaten zijn toegevoegd.
Een groot deel van de resultaten zijn toegevoegd.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Reik, ontwikkelaar.
ASVZ, ontwikkelaar.
Amperpoort, pilotdeelnemer, LVB instelling.
Evelien Verburgh, Vitamine Eef. mediacoach. Mediawijsheid educatie.
Ambiq. LVB instelling.
Fabriek 69. Mediawijsheid educatie
Pameijer. LVB instelling.
ZMLK onderwijs.
Bibliotheek Hilversum.
Hanzehogeschool Groningen
NHL/ Stenden Hogeschool.
Mediawijzer.net
ASVZ, ontwikkelaar.
Amperpoort, pilotdeelnemer, LVB instelling.
Evelien Verburgh, Vitamine Eef. mediacoach. Mediawijsheid educatie.
Ambiq. LVB instelling.
Fabriek 69. Mediawijsheid educatie
Pameijer. LVB instelling.
ZMLK onderwijs.
Bibliotheek Hilversum.
Hanzehogeschool Groningen
NHL/ Stenden Hogeschool.
Mediawijzer.net
Maatschappelijke effecten
We zitten momenteel in een digitalisering van de samenleving. Er is geen levensdomein wat niet een media-element of digitale vaardigheid vereist. De impact bij het misgaan bij gebruik van (social) media is groot. Om mensen met een LVB te ondersteunen en wijzer te maken is de dialoog over media van groot belang. Ook mensen met een beperking hebben recht op digitale inclusie en zouden mee moeten kunnen doen en moeten kunnen profiteren van digitalisering. Jongeren met LVB hebben zelf aangegeven dat de ontwikkelaars van Mediajungle een 'nobelprijs' verdiend; zo gaaf vinden ze het en zo betrokken zijn ze hierbij.
Onderzoeksresultaten
Zie bijlage. Positief met een aantal verbeterpunten. Over het algemeen zagen de pilotdeelnemers het zitten de Mediajungle te gaan gebruiken binnen de instelling.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Mediajungle is ontwikkeld door Reik (onderdeel van Alliade zorggroep) en ASVZ. De implementatie word gedaan door deze twee instellingen voor mensen met een LVB. De ontwikkeling en organisatie is tot op heden vanuit de instellingen zelf georganiseerd. Groot voordeel is daarbij is dat de Mediajungle vanuit de inhoud is ontwikkeld. Bij verdere opschaling en valorisatie lijkt het wenselijk de Mediajungle los te koppelen van de organisaties. Naast het thema media lijken ook andere thema's die lastig te bespreken geschikt om op deze innovatieve wijze onder de aandacht te brengen.
Ondernemer
De ondernemers zijn nu Reik (onderdeel van Alliade) en ASVZ in samenwerking met KlareKoek (technische partij). Alle partijen hebben ruim ervaring met het ontwikkelen, opschalen en implementeren van zorginnovaties. Beide organisaties maken gebruik van een breed kenniscentrum in het stafbureau met een afdeling communicatie, innovatie, onderzoek, HR en ICT. Daarmee is een brede basis en ondersteuning voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe concepten en innovaties.
Implementatiestrategie
Bij ontwikkeling hebben we professionals rondom het thema Media en LVB betrokken. Zij hebben mee ontwikkeld en zijn daardoor meer betrokken geraakt bij het eindproduct. Hierdoor zijn zij fan' en ambassadeur. Zij zijn actief en het veld en zorgen voor brede bekendheid op de juiste plaats.
Wij bereiken de eindgebruiker zowel online als offline. Offline via symposia, beurzen en congressen. Daar geven we voorlichting en workshops en staan met informatie en informatiestands. Tot op heden een enorm succes. Er is veel belangstelling voor tools rondom mediawijsheid en LVB en dus ook voor de mediajungle. Daarnaast zijn we online continu zichtbaar en beschikbaar voor vragen en feedback. Ook wanneer mensen (nog) niet de mediajungle in het bezit hebben zijn wij beschikbaar voor informatie en advies rondom dit thema. Hiermee tonen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid door onze specifieke kennis te delen. Door ook deze functie te vertolken is de mediajungle niet alleen een spel, maar ook een partij die kennis heeft en deelt. De spellen komen tot op heden via instellingen en scholen bij de eindgebruiker terecht. Ze zijn online te bestellen via www.digimant.nl Alle bestellingen worden door cliënten verzameld, gereed gemaakt en verzonden. Hierdoor zijn cliënten niet alleen gebruikers maar de ambassadeurs van de mediajungle.
Wij bereiken de eindgebruiker zowel online als offline. Offline via symposia, beurzen en congressen. Daar geven we voorlichting en workshops en staan met informatie en informatiestands. Tot op heden een enorm succes. Er is veel belangstelling voor tools rondom mediawijsheid en LVB en dus ook voor de mediajungle. Daarnaast zijn we online continu zichtbaar en beschikbaar voor vragen en feedback. Ook wanneer mensen (nog) niet de mediajungle in het bezit hebben zijn wij beschikbaar voor informatie en advies rondom dit thema. Hiermee tonen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid door onze specifieke kennis te delen. Door ook deze functie te vertolken is de mediajungle niet alleen een spel, maar ook een partij die kennis heeft en deelt. De spellen komen tot op heden via instellingen en scholen bij de eindgebruiker terecht. Ze zijn online te bestellen via www.digimant.nl Alle bestellingen worden door cliënten verzameld, gereed gemaakt en verzonden. Hierdoor zijn cliënten niet alleen gebruikers maar de ambassadeurs van de mediajungle.
Communicatie en marketing
Marketing en communicatie verlopen via de online kanalen van de organisatie en deze van de Mediajungle zelf. Dit wordt beheert door een extern online communicatiebureau. Wij dragen uit dat we met de mediajungle mediawijsheid bevorderen. Zo delen wij ook kennis via Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter. Dit levert een waardevolle brede discussie op. Ondertussen groeit de aandacht voor de mediajungle. Online is echt de plek waar onze uiteindelijke doelgroep zit en leeft!
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Voor het uitwerken van het concept naar proof of concept de mediachallenge gewonnen. Een startbedrag van 50.000. https://www.mediawijzer.net/mwchallenge-2017-mediadiamant-gehonoreerde-projecten/
Artikelen in:
De Sozio: https://www.soziodigitaal.nl/p/803/bordspel-digimant-en-de-mediajungle
Regionale en Landelijke aandacht.
Artikelen in:
De Sozio: https://www.soziodigitaal.nl/p/803/bordspel-digimant-en-de-mediajungle
Regionale en Landelijke aandacht.
Opschaling
Productontwikkeling
De mediajungle bevat nog (te) veel tekst. We willen veel meer video laten ontwikkelen die aansluit bij onze doelgroep. Er is op dit moment geen geschikt materiaal beschikbaar. Dit moet verder worden ontwikkeld. Daarnaast willen we nog meer gamification toepassen.
De concept van de mediajungle (Digitale app en bordspel om in gesprek te gaan over een lastig thema) leent zich ook voor andere thema's dan mediawijsheid bijvoorbeeld: seksualiteit en middelengebruik. We willen graag meerdere versies ontwikkelen samen met ketenpartners rondom andere thema's.
De concept van de mediajungle (Digitale app en bordspel om in gesprek te gaan over een lastig thema) leent zich ook voor andere thema's dan mediawijsheid bijvoorbeeld: seksualiteit en middelengebruik. We willen graag meerdere versies ontwikkelen samen met ketenpartners rondom andere thema's.
Groeiscenario
Doorontwikkeling: Meer visuele componenten. Meer gamification. Thema's uitbreiden. Er is daarnaast belangstelling uit het buitenland voor het concept Mediajungle. De mediajungle word al gespeeld binnen het speciaal onderwijs. Echter is het spel ook geschikt voor mensen zonder beperking! Het reguliere onderwijs is nog een markt die nog nauwelijks in beeld is.
Planning
De versie 1.0 wordt momenteel volop ingezet. Momenteel werken meer dan 70 instellingen met de mediajungle. Steeds meer scholen gebruiken het in de klas als tool rondom mediawijsheid. Inmiddels zijn meer dan 300 spellen in gebruik. Mijlpaal is 750. Dan is het eerste deel van het project afgerond en zijn we 'uitverkocht'. We willen daarna met een verbeterde versie (2.0) massaal opschalen.
Internationale ambitie
De mediajungle is al meer dan 10 maal naar Belgische organisaties gegaan.
Inmiddels is er belangstelling vanuit de Antillen, Suriname en Curacuo. Gekeken word naar een vertaling en cultuuraanpassing. Het concept leent zich uitstekend voor een vertaling. De content is digitaal en over te zetten. We willen graag met buitenlandse zorginstellingen voor mensen met een LVB de haalbaaarheid gaan bekijken voor zowel een Duitse als een Engelstalige versie.
Inmiddels is er belangstelling vanuit de Antillen, Suriname en Curacuo. Gekeken word naar een vertaling en cultuuraanpassing. Het concept leent zich uitstekend voor een vertaling. De content is digitaal en over te zetten. We willen graag met buitenlandse zorginstellingen voor mensen met een LVB de haalbaaarheid gaan bekijken voor zowel een Duitse als een Engelstalige versie.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
11-100k
Financiële prognose
Na verkoop van de eerste 500 spelen is nog het nog eens nodig om 500 spelen te verkopen om breakeven te draaien bij het huidige prijs model. Momenteel zijn ca 200 spelen verkocht voor 89,- incl verzenden . Een deel is ook gratis uitgedeeld binnen de eigen instellingen.