Locationview
Een interactief & virtueel bezoek vooraf aan een zorgafdeling met een 3D&VR Locationview;
- reduceert angst & onzekerheid zowel bij nieuwe patiënten als bij nieuwe (flex)medewerkers (wetenschappelijk aangetoond) en
- maakt nieuwe medewerkers zelfverzekerder en beter voorbereid hetgeen de continuïteit van patiëntgerichte zorg ten goede komt.
- reduceert angst & onzekerheid zowel bij nieuwe patiënten als bij nieuwe (flex)medewerkers (wetenschappelijk aangetoond) en
- maakt nieuwe medewerkers zelfverzekerder en beter voorbereid hetgeen de continuïteit van patiëntgerichte zorg ten goede komt.

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
MatterCare realiseert een RUIMTELIJKE PRE-ORIËNTATIE door een zorgafdeling ‘virtueel en interactief’ in beeld te brengen met een 3D & VR Locationview. Patiënten en bezoekers van een ziekenhuis kunnen hiermee een zorgafdeling vooraf op een geschikt moment (24/7) virtueel bezoeken zonder dat zij daadwerkelijk één stap in het ziekenhuis zetten. Dit kan plaatsvinden vanuit het comfort van de eigen huiskamer met het gevoel alsof ze toch zelf al op de zorglocatie aanwezig zijn. Het OOGenBLIK onderzoek in Het KinderOOGcentrum toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van de 3D & VR LocationView ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen.
Probleemstelling
Uit internationaal onderzoek blijkt dat 33% van alle mensen een hoge mate van angst ervaart voor ziekenhuisbezoeken. Angst laat zich in de literatuur het best omschrijven als een ‘bang gevoel’ en bestaat uit twee dimensies; toestandsangst en angstdispositie. Angstdispositie is de algemene angstgeneigdheid als stabiel persoonskenmerk om op bepaalde vervelende situaties met een bepaalde mate van toestandsangst te reageren. Toestandsangst is situatie gebonden, en veroorzaakt een tijdelijke emotionele reactie op een vervelende situatie, die kan variëren in intensiteit en fluctueren in tijdsduur, zoals bij een eerste ziekenhuisbezoek.
Eén van de grootste determinanten voor angst is de ziekenhuisomgeving zelf. Met name de gebouwen-structuur en de bewegwijzering van veel ziekenhuizen dragen niet bij aan de zelfredzaamheid van patiënten. Door oriëntatieproblemen in grote zorggebouwen, mede door de schaal en complexiteit, verliezen patiënten de controle over hun omgeving. Dit veroorzaakt bij veel mensen extra angst, hetgeen een negatief effect kan hebben op een medische behandeling. Reductie van deze extra angst kan plaatsvinden door een goede psychologische voorbereiding en het bieden van controle en keuzemogelijkheden. Dit kan door middel van goede patiënten voorlichting, een prettig ogend ziekenhuisgebouw en transparantie (lees alles laten zien). Minder angst betekent meer veiligheid, een snellere genezing en een grotere patiënttevredenheid. Vooral bij kinderen kan angstreductie een groot verschil maken in de behandelervaring. Daarom is het belangrijk dat kind en ouders zich veilig en op hun gemak voelen bij een ziekenhuisbezoek. Onderzoek toont aan dat patiënten die zelf hun bestemming vinden in een ziekenhuis meer zelfvertrouwen hebben en minder een beroep doen op het verplegend personeel.
Het rapport ‘Kwaliteit van de fysieke zorgomgeving” beschrijft het begrip ruimtelijke oriëntatie als het vermogen om je voor te stellen waar je bent in een gebouw en hoe een bepaalde locatie of ruimte te bereiken is. Ruimtelijke oriëntatie komt tot stand door creatie van een individuele mental map. Dit is een psychologische mentale voorstelling van een gebouw of ruimte die zich ontwikkeld na meerdere bezoeken en aanvullende informatie. Een mental map ontstaat via psychologische processen, die meestal vanuit een totaalbeeld en soms vanuit sequentieel beelden (stap voor stap) wordt opgebouwd. Factoren, die volgens psychologische literatuur voor de kwaliteit van de mental map van belang zijn, is het doel van het bezoek, de persoonlijke interesses en cognitieve vaardigheden van de bezoeker. De best ontwikkelde mental map is ongetwijfeld die van de eigen woning. Als het vertrekpunt bekend is, weet een geblinddoekte bewoner zonder problemen zijn weg of spullen te vinden.
De Erasmus Universiteit Rotterdam startte in samenwerking met het KinderOOGcentrum een onderzoek met als doel meer duidelijkheid te verschaffen of èn in hoeverre een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bijdraagt aan het reduceren van angst bij kinderen bij een (eerste) ziekenhuisbezoek voor de medische behandeling.
Eén van de grootste determinanten voor angst is de ziekenhuisomgeving zelf. Met name de gebouwen-structuur en de bewegwijzering van veel ziekenhuizen dragen niet bij aan de zelfredzaamheid van patiënten. Door oriëntatieproblemen in grote zorggebouwen, mede door de schaal en complexiteit, verliezen patiënten de controle over hun omgeving. Dit veroorzaakt bij veel mensen extra angst, hetgeen een negatief effect kan hebben op een medische behandeling. Reductie van deze extra angst kan plaatsvinden door een goede psychologische voorbereiding en het bieden van controle en keuzemogelijkheden. Dit kan door middel van goede patiënten voorlichting, een prettig ogend ziekenhuisgebouw en transparantie (lees alles laten zien). Minder angst betekent meer veiligheid, een snellere genezing en een grotere patiënttevredenheid. Vooral bij kinderen kan angstreductie een groot verschil maken in de behandelervaring. Daarom is het belangrijk dat kind en ouders zich veilig en op hun gemak voelen bij een ziekenhuisbezoek. Onderzoek toont aan dat patiënten die zelf hun bestemming vinden in een ziekenhuis meer zelfvertrouwen hebben en minder een beroep doen op het verplegend personeel.
Het rapport ‘Kwaliteit van de fysieke zorgomgeving” beschrijft het begrip ruimtelijke oriëntatie als het vermogen om je voor te stellen waar je bent in een gebouw en hoe een bepaalde locatie of ruimte te bereiken is. Ruimtelijke oriëntatie komt tot stand door creatie van een individuele mental map. Dit is een psychologische mentale voorstelling van een gebouw of ruimte die zich ontwikkeld na meerdere bezoeken en aanvullende informatie. Een mental map ontstaat via psychologische processen, die meestal vanuit een totaalbeeld en soms vanuit sequentieel beelden (stap voor stap) wordt opgebouwd. Factoren, die volgens psychologische literatuur voor de kwaliteit van de mental map van belang zijn, is het doel van het bezoek, de persoonlijke interesses en cognitieve vaardigheden van de bezoeker. De best ontwikkelde mental map is ongetwijfeld die van de eigen woning. Als het vertrekpunt bekend is, weet een geblinddoekte bewoner zonder problemen zijn weg of spullen te vinden.
De Erasmus Universiteit Rotterdam startte in samenwerking met het KinderOOGcentrum een onderzoek met als doel meer duidelijkheid te verschaffen of èn in hoeverre een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bijdraagt aan het reduceren van angst bij kinderen bij een (eerste) ziekenhuisbezoek voor de medische behandeling.
Oplossing
MatterCare laat (nieuwe) clienten voor hun 1e bezoek alvast op de zorgafdeling DIGITAAL RONDSNUFFELEN voor een Ruimtelijke Pre-Oriëntatie (RPO) in het belang van het:
- reduceren van angst,
- het wegnemen van onzekerheid,
- het voorkomen van teleurstelling,
- het vergroten van bekendheid met de zorgomgeving,
- het verhogen van het vertrouwen in de zorgorganisatie
Het OOGenBLIK onderzoek in Het KinderOOGcentrum toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van LocationView 3D Showcase ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen.
Het is MatterCare's MISSIE om deze innovatieve service in de Gezondheidszorg te implementeren ter verhoging van de kwaliteit en veiligheid van patiëntgerichte zorg.
- reduceren van angst,
- het wegnemen van onzekerheid,
- het voorkomen van teleurstelling,
- het vergroten van bekendheid met de zorgomgeving,
- het verhogen van het vertrouwen in de zorgorganisatie
Het OOGenBLIK onderzoek in Het KinderOOGcentrum toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van LocationView 3D Showcase ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen.
Het is MatterCare's MISSIE om deze innovatieve service in de Gezondheidszorg te implementeren ter verhoging van de kwaliteit en veiligheid van patiëntgerichte zorg.
Unieke kenmerken
Een interactieve online 3D- & VR-Locationview maakt het mogelijk een omgeving vooraf te bekijken zonder hier fysiek aanwezig te zijn. De 3D-Locationview geeft websitebezoekers de mogelijkheid een locatie interactief en virtueel (Smartphone-Tablet-Laptop) vooraf online te bezoeken, biedt een perfect totaalbeeld (dmv 2D-plattegrond) en maakt de locatie volkomen transparant (dmv 3D-poppenhuis). De VR-Locationview is extra meeslepend en boeiend omdat kijkers een cognitief gevoel van fysieke aanwezigheid op de bekeken locatie ervaren. Nieuwe cliënten voelen zich hierdoor sneller vertrouwd met de organisatie.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
MatterCare realiseert een ruimtelijke pre-oriëntatie door een zorgafdeling ‘virtueel en interactief’ in beeld te brengen met een 3D- & Virtual Reality Locationview op basis van ‘Digital Reality’. Dit is een digitale fotografische werkelijkheid, niet te verwarren met een virtuele werkelijkheid (VR). Patiënten en bezoekers van een ziekenhuis kunnen hiermee een zorgafdeling vooraf en op een voor hen geschikt moment (24/7) virtueel bezoeken zonder dat zij daadwerkelijk één stap in het ziekenhuis zetten. Dit kan plaatsvinden vanuit het comfort van de eigen huiskamer met het gevoel alsof ze toch zelf al op de zorglocatie aanwezig zijn.
Een 3D-Locationview bestaat uit 3 kijkopties (bezichtiging-. poppenhuis- en plattegrond-view) te bekijken met smartphone, tablet of PC.
- Bezichtigings-view: In deze modus kan de kijker virtueel door de zorgafdeling lopen, en rustig om zich heen kijken voor een natuurgetrouw beeld van de ruimte
- Plattegrond-view: In deze modus ziet de kijker van iedere verdieping een tweedimensionale weergave van de zorgafdeling (met naamlabels
- Poppenhuis-view: 3D weergave van de gehele zorgafdeling zien. Hierdoor kan de gebruiker zien hoe alle ruimtes in 3D ten opzichte van elkaar staan.
De VR-Locationview is te bekijken met een VR-Bril (Samsung VR-Gear of Google Cardboard) i.c.m. een smartphone. Hiermee ervaart de kijker een cognitief gevoel van fysieke aanwezigheid en waant zich op de betreffende zorgafdeling.
Door verschillende kijkmogelijkheden kan de kijker kiezen hoe hij of zij zich vooraf ruimtelijk pre-oriënteert op de betreffende zorglocatie. Dit is niet mogelijk met bestaande virtuele tours op basis van 360° fotografie, omdat hier de interactiviteit en het totaalbeeld (door het poppenhuis en plattegrond) ontbreekt. De 3D- & VR Locationview biedt een perfect totaalbeeld en maakt de zorgomgeving volkomen transparant.
In de 3D Locationview kunnen MultiMedia TAG’s met extra informatie worden toegevoegd zoals: tekst, foto of video’s, audiobestanden en relevante weblinks.
De 3D- en VR Locationview zijn via het internet te bekijken, met hedendaagse browsers. Dit zorgt ervoor dat de Locationview eenvoudig te verspreiden zijn via een weblink, thumbnail (iFrame) of andere manieren om een link te delen zoals QuickResponse (QR)-codes of NFC-tags.
VOORBEELD SHOWCASE: https://www.mattercare.nl/3d-showcase/operatieafdeling-franciscus-gasthuis/fullscreen/
Een 3D-Locationview bestaat uit 3 kijkopties (bezichtiging-. poppenhuis- en plattegrond-view) te bekijken met smartphone, tablet of PC.
- Bezichtigings-view: In deze modus kan de kijker virtueel door de zorgafdeling lopen, en rustig om zich heen kijken voor een natuurgetrouw beeld van de ruimte
- Plattegrond-view: In deze modus ziet de kijker van iedere verdieping een tweedimensionale weergave van de zorgafdeling (met naamlabels
- Poppenhuis-view: 3D weergave van de gehele zorgafdeling zien. Hierdoor kan de gebruiker zien hoe alle ruimtes in 3D ten opzichte van elkaar staan.
De VR-Locationview is te bekijken met een VR-Bril (Samsung VR-Gear of Google Cardboard) i.c.m. een smartphone. Hiermee ervaart de kijker een cognitief gevoel van fysieke aanwezigheid en waant zich op de betreffende zorgafdeling.
Door verschillende kijkmogelijkheden kan de kijker kiezen hoe hij of zij zich vooraf ruimtelijk pre-oriënteert op de betreffende zorglocatie. Dit is niet mogelijk met bestaande virtuele tours op basis van 360° fotografie, omdat hier de interactiviteit en het totaalbeeld (door het poppenhuis en plattegrond) ontbreekt. De 3D- & VR Locationview biedt een perfect totaalbeeld en maakt de zorgomgeving volkomen transparant.
In de 3D Locationview kunnen MultiMedia TAG’s met extra informatie worden toegevoegd zoals: tekst, foto of video’s, audiobestanden en relevante weblinks.
De 3D- en VR Locationview zijn via het internet te bekijken, met hedendaagse browsers. Dit zorgt ervoor dat de Locationview eenvoudig te verspreiden zijn via een weblink, thumbnail (iFrame) of andere manieren om een link te delen zoals QuickResponse (QR)-codes of NFC-tags.
VOORBEELD SHOWCASE: https://www.mattercare.nl/3d-showcase/operatieafdeling-franciscus-gasthuis/fullscreen/
Video of animatie
Concurrentie
Concurrentie: nog geen; ivm mijn achtergrond als fotograaf en als recent afgestudeerd Master Zorgmanagement en mijn ervaring mbt het produceren en scannen van deze zorgafdelingen.
Probleem (ruimtelijke pre-orientatie) wordt nu opgelost dmv:
- Foto's
- Video's
- Google Streetview
- Informatie op internet
Deze beelden & informatie creëert geen mental map (persoonlijke psychologische mentale voorstelling) bij de bekijker waarmee hij of zij zich meer vertrouwd voelt met de omgeving.
Doordat clienten/patiënten minder bang zijn tijdens het ziekenhuisbezoek, zijn er niet alleen behandeling- en gezondheidsvoordelen te behalen maar ook praktische voordelen, zoals minder no-shows e.d.
Het komt nog regelmatig voor dat een client niet in een MRI durft te stappen zodra hij of zij er voor staat. Dit kan voorkomen worden als de client het apparaat al een keer gezien heeft waardoor hij zijn angst van te voren kenbaar kan maken.
Behandeling- & Gezondheidsvoordelen zijn lastig te quantificeren in geld zonder verder onderzoek.
Organisatie voordelen kunnen gemeten worden bijv door naar het aantal no-shows en afzeggingen te kijken en zijn vervolgens wel te quantificeren in geld
Probleem (ruimtelijke pre-orientatie) wordt nu opgelost dmv:
- Foto's
- Video's
- Google Streetview
- Informatie op internet
Deze beelden & informatie creëert geen mental map (persoonlijke psychologische mentale voorstelling) bij de bekijker waarmee hij of zij zich meer vertrouwd voelt met de omgeving.
Doordat clienten/patiënten minder bang zijn tijdens het ziekenhuisbezoek, zijn er niet alleen behandeling- en gezondheidsvoordelen te behalen maar ook praktische voordelen, zoals minder no-shows e.d.
Het komt nog regelmatig voor dat een client niet in een MRI durft te stappen zodra hij of zij er voor staat. Dit kan voorkomen worden als de client het apparaat al een keer gezien heeft waardoor hij zijn angst van te voren kenbaar kan maken.
Behandeling- & Gezondheidsvoordelen zijn lastig te quantificeren in geld zonder verder onderzoek.
Organisatie voordelen kunnen gemeten worden bijv door naar het aantal no-shows en afzeggingen te kijken en zijn vervolgens wel te quantificeren in geld
Doelgroep
DOELGROEPEN:
- Ziekenhuizen: Poliklinieken (oa. Radiologie-MRI), Verpleegafdeling, Kinderafdeling, Operatiekamer, Kraamafdeling, Zorghotel.
-Zelfstandig Behandelcentra (ZBC)
-Verzorgings- & Verpleeghuizen
-Gezondheidscentra
-Kinderopvang
- Ziekenhuizen: Poliklinieken (oa. Radiologie-MRI), Verpleegafdeling, Kinderafdeling, Operatiekamer, Kraamafdeling, Zorghotel.
-Zelfstandig Behandelcentra (ZBC)
-Verzorgings- & Verpleeghuizen
-Gezondheidscentra
-Kinderopvang
Verdienmodel
Productie 3D-Locationview en hosting:
1- Scanning locatie & productie 3D-Locationview vanaf € 2,00 p/m2)
2- Extra informatie in de 3D-Locationview (p/item)
- TAG € 25
- MM-TAG € 45
- Labels € 10
3- VR-Locationview € 395
4- Hosting € 150 / € 250 per jaar per 3D&VR Locationview (afhankelijk van omvang)
1- Scanning locatie & productie 3D-Locationview vanaf € 2,00 p/m2)
2- Extra informatie in de 3D-Locationview (p/item)
- TAG € 25
- MM-TAG € 45
- Labels € 10
3- VR-Locationview € 395
4- Hosting € 150 / € 250 per jaar per 3D&VR Locationview (afhankelijk van omvang)
Intellectueel eigendom
De techniek en het platform wordt onder licentie gebruikt en is geen eigendom. Wel bezit de producent van de 3D&VR Locationview het intellectueel eigendom/copyright van deze Locationview en deze is niet overdraagbaar. De afnemer zal zolang de Locationview online staat, de producent een vergoeding betalen voor de hosting van deze Locationview, naast de productie en andere werkzaamheden aan de Locationview.
Testen
Doelstelling testfase
OOGenBLIK onderzoek: Ruimtelijke pre-oriëntatie in het belang van Angstreductie.
Angstreductie kan volgens Nijkamp et al. (2004) en Van der Schaaf & De Hoogh, (2008) plaatsvinden door een goede psychologische voorbereiding en het bieden van controle en keuzemogelijkheden.
De Erasmus Universiteit Rotterdam startte in samenwerking met het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam een onderzoek met als doel meer duidelijkheid te verschaffen of èn in hoeverre een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bijdraagt aan het reduceren van angst bij kinderen bij een (eerste) ziekenhuisbezoek voor de medische behandeling.
Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld:
Hoe draagt een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bij aan het reduceren van angst voor een ziekenhuisbezoek voor een medische behandeling bij kinderen?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Hoe komt ruimtelijke oriëntatie (bij kinderen) in grote zorggebouwen tot stand en welke factoren ondersteunen bij oriëntatie?
2. Welke factoren van angst zijn van invloed bij het allereerste ziekenhuisbezoek?
3. Welke ruimtelijke oriëntatie factoren dragen bij aan angstreductie?
4. Wat vinden patiënten de toegevoegde waarde van een ruimtelijke pre-oriëntatie?
Angstreductie kan volgens Nijkamp et al. (2004) en Van der Schaaf & De Hoogh, (2008) plaatsvinden door een goede psychologische voorbereiding en het bieden van controle en keuzemogelijkheden.
De Erasmus Universiteit Rotterdam startte in samenwerking met het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam een onderzoek met als doel meer duidelijkheid te verschaffen of èn in hoeverre een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bijdraagt aan het reduceren van angst bij kinderen bij een (eerste) ziekenhuisbezoek voor de medische behandeling.
Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld:
Hoe draagt een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bij aan het reduceren van angst voor een ziekenhuisbezoek voor een medische behandeling bij kinderen?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Hoe komt ruimtelijke oriëntatie (bij kinderen) in grote zorggebouwen tot stand en welke factoren ondersteunen bij oriëntatie?
2. Welke factoren van angst zijn van invloed bij het allereerste ziekenhuisbezoek?
3. Welke ruimtelijke oriëntatie factoren dragen bij aan angstreductie?
4. Wat vinden patiënten de toegevoegde waarde van een ruimtelijke pre-oriëntatie?
Beschrijving testfase
Methode van onderzoek.
In deze casestudie met de naam OOGenBLIK is via ‘mixed methods’ data verzameld: 1.) met een gevalideerde vragenlijst en 2.) met semigestructureerde interviews bij kinderen tussen de 7 en 14 jaar die nooit eerder het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam hebben bezocht.
Van het KinderOOGcentrum en de begane grond van Het Oogziekenhuis Rotterdam is een interactieve online 3D-Locationview vervaardigd. Deze 3D-Locationview is online toegankelijk gemaakt via een link/thumbnail op de website van het KinderOOGcentrum. Deze link is tevens in een brief naar alle respondenten (zowel de ouders als het kind) per email verstuurd. Aan alle ouders is gevraagd om hun kind de 3D-Locationview te laten bekijken voordat zij voor de eerste keer naar het ziekenhuis voor de behandeling gingen. Vervolgens is aan alle respondenten gevraagd om direct na het eerste consult in het KinderOOGcentrum een gevalideerde vragenlijst over hun angstbeleving in te vullen. Tevens kreeg het kind en/of ouder telefonisch een kort interview over het gebruik van de 3D-Locationview en hun beleving van deze ruimtelijke (pre)oriëntatie. Alle verstrekte informatie is anoniem vastgelegd om de privacy te waarborgen.
In deze casestudie met de naam OOGenBLIK is via ‘mixed methods’ data verzameld: 1.) met een gevalideerde vragenlijst en 2.) met semigestructureerde interviews bij kinderen tussen de 7 en 14 jaar die nooit eerder het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam hebben bezocht.
Van het KinderOOGcentrum en de begane grond van Het Oogziekenhuis Rotterdam is een interactieve online 3D-Locationview vervaardigd. Deze 3D-Locationview is online toegankelijk gemaakt via een link/thumbnail op de website van het KinderOOGcentrum. Deze link is tevens in een brief naar alle respondenten (zowel de ouders als het kind) per email verstuurd. Aan alle ouders is gevraagd om hun kind de 3D-Locationview te laten bekijken voordat zij voor de eerste keer naar het ziekenhuis voor de behandeling gingen. Vervolgens is aan alle respondenten gevraagd om direct na het eerste consult in het KinderOOGcentrum een gevalideerde vragenlijst over hun angstbeleving in te vullen. Tevens kreeg het kind en/of ouder telefonisch een kort interview over het gebruik van de 3D-Locationview en hun beleving van deze ruimtelijke (pre)oriëntatie. Alle verstrekte informatie is anoniem vastgelegd om de privacy te waarborgen.
Aantal proefpersonen
Respondenten en controlegroep
Het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam behandelt kinderen tot en met de leeftijd van veertien jaar. Er is gekozen om alleen kinderen in de leeftijdscategorie van zeven tot en met veertien jaar uit te nodigen voor deelname aan het OOGenBLIK onderzoek omdat van deze kinderen verwacht kan worden dat zij zelfstandig met een computer kunnen werken. Voor de maanden mei en juni waren respectievelijk 35 en 55 nieuwe patiënten van het KinderOOGcentrum in deze leeftijdscategorie beschikbaar. Hiervan zijn 72 (80%) patiënten via de ouders gevraagd om hun medewerking. Alle ouders, zonder uitzondering, gaven onmiddellijk aan mee te willen werken en gaven toestemming om hen informatie omtrent het OOGenBLIK onderzoek te mailen. Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft vervolgens deze informatie naar het door hen opgegeven mailadres verzonden. De leeftijdsverdeling van de groep van 21 respondenten bestond uit 13 meisjes en 8 jongens en de controle groep bestond uit 7 meisjes en 2 jongens.
Tijdens het onderzoek werd rekening gehouden met wettelijke verdragen volgens de WMO en CCMO, zoals de ‘gedragscode bij verzet van minderjarigen die deelnemen aan medisch-wetenschappelijk onderzoek’ en het ‘nee-tenzij’ principe. Zodra een kind aangaf niet meer mee te willen werken is hier meteen gehoor aangegeven en is het onderzoek gestopt bij deze respondent. Een soortgelijk besluit door ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s) tijdens het onderzoek is ook gerespecteerd.
Het benaderen van mogelijke respondenten gebeurde in twee episodes. Vanwege de hoge bereidheid tot medewerking is gedacht dat één episode voldoende zou zijn maar na verloop van tijd werd duidelijk dat dit niet het geval was. Uiteindelijk zijn er twee groepen respondenten over gebleven. Er is een groep van 21 respondenten die volledig hebben meegewerkt; zij hebben allen vooraf het bezoek aan het KinderOOGcentrum de 3D-Locationview bekeken, zij hebben allen meegewerkt aan het interview en 18 (86%) hebben de toestandsangst-vragenlijst (ZBV-K; versie Nu) op de bezoekdag ingevuld. Deze groep wordt hier in het OOGenBLIK onderzoek voortaan bedoelt met ‘respondenten’. Daarnaast is er een groep van 9 respondenten die niet de 3D-Locationview hebben gezien maar die wel op de bezoekdag in het KinderOOGcentrum de toestandsangst-vragenlijst (ZBV-K;nu) hebben ingevuld. Deze groep respondenten wordt hier de ‘controle groep’ genoemd.
Het KinderOOGcentrum van Het Oogziekenhuis Rotterdam behandelt kinderen tot en met de leeftijd van veertien jaar. Er is gekozen om alleen kinderen in de leeftijdscategorie van zeven tot en met veertien jaar uit te nodigen voor deelname aan het OOGenBLIK onderzoek omdat van deze kinderen verwacht kan worden dat zij zelfstandig met een computer kunnen werken. Voor de maanden mei en juni waren respectievelijk 35 en 55 nieuwe patiënten van het KinderOOGcentrum in deze leeftijdscategorie beschikbaar. Hiervan zijn 72 (80%) patiënten via de ouders gevraagd om hun medewerking. Alle ouders, zonder uitzondering, gaven onmiddellijk aan mee te willen werken en gaven toestemming om hen informatie omtrent het OOGenBLIK onderzoek te mailen. Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft vervolgens deze informatie naar het door hen opgegeven mailadres verzonden. De leeftijdsverdeling van de groep van 21 respondenten bestond uit 13 meisjes en 8 jongens en de controle groep bestond uit 7 meisjes en 2 jongens.
Tijdens het onderzoek werd rekening gehouden met wettelijke verdragen volgens de WMO en CCMO, zoals de ‘gedragscode bij verzet van minderjarigen die deelnemen aan medisch-wetenschappelijk onderzoek’ en het ‘nee-tenzij’ principe. Zodra een kind aangaf niet meer mee te willen werken is hier meteen gehoor aangegeven en is het onderzoek gestopt bij deze respondent. Een soortgelijk besluit door ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s) tijdens het onderzoek is ook gerespecteerd.
Het benaderen van mogelijke respondenten gebeurde in twee episodes. Vanwege de hoge bereidheid tot medewerking is gedacht dat één episode voldoende zou zijn maar na verloop van tijd werd duidelijk dat dit niet het geval was. Uiteindelijk zijn er twee groepen respondenten over gebleven. Er is een groep van 21 respondenten die volledig hebben meegewerkt; zij hebben allen vooraf het bezoek aan het KinderOOGcentrum de 3D-Locationview bekeken, zij hebben allen meegewerkt aan het interview en 18 (86%) hebben de toestandsangst-vragenlijst (ZBV-K; versie Nu) op de bezoekdag ingevuld. Deze groep wordt hier in het OOGenBLIK onderzoek voortaan bedoelt met ‘respondenten’. Daarnaast is er een groep van 9 respondenten die niet de 3D-Locationview hebben gezien maar die wel op de bezoekdag in het KinderOOGcentrum de toestandsangst-vragenlijst (ZBV-K;nu) hebben ingevuld. Deze groep respondenten wordt hier de ‘controle groep’ genoemd.
Testresultaten
Resultaten OOGenBLIK onderzoek
Alle respondenten hebben het kijken naar de 3D-Locationview ervaren alsof men zelf fysiek aanwezig was in het ziekenhuis. De ruimtelijke pre-oriëntatie met de 3D-Locationview van de ziekenhuisafdeling creëerde bij alle respondenten een pre-mental map (op basis van een totaalbeeld of door sequentiële beelden van de ziekenhuisomgeving).
Alle respondenten ervaren toestandsangst in de aanloop naar de afspraak met de behandelaar in het ziekenhuis.
Deze toestandsangst is onder te verdelen in:
• toestandsangst vooraf (TA-V) voor het ziekenhuis in het algemeen en
• toestandsangst tijdens (TA-T) tijdens het daadwerkelijke ziekenhuisbezoek
Door een cognitieve herwaardering van het aankomende ziekenhuisbezoek op basis van de perceptie en interpretatie van de ziekenhuisomgeving ervoeren de respondenten minder toestandsangst-vooraf (TA-V). Alle respondenten gaven aan zich rustiger te voelen na de ruimtelijke pre-oriëntatie van de ziekenhuisomgeving met de 3D-Showcase.
Uit de interviews met de respondenten van het OOGenBLIK onderzoek bleek dat er door het aankomende ziekenhuisbezoek drie basis-oorzaken van toestandsangst te onderscheiden zijn:
• ‘angst-vooraf’ voor het ziekenhuis in het algemeen
• ‘angst-tijdens’ (het ziekenhuisbezoek) voor het onbekende ziekenhuisgebouw
• ‘angst voor de dokter en/of de behandeling’.
Duidelijk werd, dat bij iedere respondent de perceptie over het ziekenhuisbezoek in combinatie met de angstdispositie verantwoordelijk was voor de mate van de toestandsangst, zowel vooraf als tijdens het ziekenhuisbezoek.
Tijdens het echte ziekenhuisbezoek wordt de reeds aanwezige toestandsangst-tijdens (TA-T) bij de respondenten gereduceerd of gestabiliseerd omdat de daadwerkelijke en fysieke ruimtelijke oriëntatie in het ziekenhuisgebouw nu mede plaatsvindt op basis van herkenning van elementen uit de pre-mental map. Hierdoor komt het ziekenhuisgebouw als vertrouwd over, waardoor alle respondenten zich rustiger dan verwacht voelden op hun eerste ziekenhuisbezoekdag.
Door de fysieke ruimtelijke oriëntatie tijdens het daadwerkelijke ziekenhuisbezoek ontwikkelt de mental map zich verder, mede door herkenning van omgevingselementen uit de pre-mental map, waardoor de zorgomgeving nog meer als vertrouwd overkomt. Als tijdens het fysieke bezoek aan het ziekenhuis blijkt dat de omgeving overeenkomt met de reeds aanwezige pre-mental map neemt de toestandsangst-tijdens (TA-T) verder af. De toestandsangst-tijdens (TA-T) stabiliseert uiteindelijk op de toestandsangst die gerelateerd is aan de angst voor de dokter en/of de behandeling. Na de behandeling neemt de toestandsangst vervolgens in rap tempo af en verdwijnt uiteindelijk.
De frequentie van het bekijken van de 3D-Locationview is ook van invloed op de mate van angstreductie. Het blijkt dat naarmate de respondent zich vaker (en dus beter) ruimtelijk pre-oriënteert de toestandsangst-vooraf (TA-V) verder afneemt zoals de grafiek laat zien.
Hoe eerder de patiënt in de gelegenheid wordt gesteld om de locatie virtueel te bezoeken hoe meer de controle- en keuzemogelijkheden om de toestandsangst-vooraf te reduceren toenemen. De mate van toestandsangst wordt mede bepaald door de persoonlijke angstdispositie van de respondent.
Het OOGenBLIK onderzoek toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van 3D Locationview ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen. Ruimtelijke pre-oriëntatie is dus zinvol in belang van angstreductie.
Alle respondenten hebben het kijken naar de 3D-Locationview ervaren alsof men zelf fysiek aanwezig was in het ziekenhuis. De ruimtelijke pre-oriëntatie met de 3D-Locationview van de ziekenhuisafdeling creëerde bij alle respondenten een pre-mental map (op basis van een totaalbeeld of door sequentiële beelden van de ziekenhuisomgeving).
Alle respondenten ervaren toestandsangst in de aanloop naar de afspraak met de behandelaar in het ziekenhuis.
Deze toestandsangst is onder te verdelen in:
• toestandsangst vooraf (TA-V) voor het ziekenhuis in het algemeen en
• toestandsangst tijdens (TA-T) tijdens het daadwerkelijke ziekenhuisbezoek
Door een cognitieve herwaardering van het aankomende ziekenhuisbezoek op basis van de perceptie en interpretatie van de ziekenhuisomgeving ervoeren de respondenten minder toestandsangst-vooraf (TA-V). Alle respondenten gaven aan zich rustiger te voelen na de ruimtelijke pre-oriëntatie van de ziekenhuisomgeving met de 3D-Showcase.
Uit de interviews met de respondenten van het OOGenBLIK onderzoek bleek dat er door het aankomende ziekenhuisbezoek drie basis-oorzaken van toestandsangst te onderscheiden zijn:
• ‘angst-vooraf’ voor het ziekenhuis in het algemeen
• ‘angst-tijdens’ (het ziekenhuisbezoek) voor het onbekende ziekenhuisgebouw
• ‘angst voor de dokter en/of de behandeling’.
Duidelijk werd, dat bij iedere respondent de perceptie over het ziekenhuisbezoek in combinatie met de angstdispositie verantwoordelijk was voor de mate van de toestandsangst, zowel vooraf als tijdens het ziekenhuisbezoek.
Tijdens het echte ziekenhuisbezoek wordt de reeds aanwezige toestandsangst-tijdens (TA-T) bij de respondenten gereduceerd of gestabiliseerd omdat de daadwerkelijke en fysieke ruimtelijke oriëntatie in het ziekenhuisgebouw nu mede plaatsvindt op basis van herkenning van elementen uit de pre-mental map. Hierdoor komt het ziekenhuisgebouw als vertrouwd over, waardoor alle respondenten zich rustiger dan verwacht voelden op hun eerste ziekenhuisbezoekdag.
Door de fysieke ruimtelijke oriëntatie tijdens het daadwerkelijke ziekenhuisbezoek ontwikkelt de mental map zich verder, mede door herkenning van omgevingselementen uit de pre-mental map, waardoor de zorgomgeving nog meer als vertrouwd overkomt. Als tijdens het fysieke bezoek aan het ziekenhuis blijkt dat de omgeving overeenkomt met de reeds aanwezige pre-mental map neemt de toestandsangst-tijdens (TA-T) verder af. De toestandsangst-tijdens (TA-T) stabiliseert uiteindelijk op de toestandsangst die gerelateerd is aan de angst voor de dokter en/of de behandeling. Na de behandeling neemt de toestandsangst vervolgens in rap tempo af en verdwijnt uiteindelijk.
De frequentie van het bekijken van de 3D-Locationview is ook van invloed op de mate van angstreductie. Het blijkt dat naarmate de respondent zich vaker (en dus beter) ruimtelijk pre-oriënteert de toestandsangst-vooraf (TA-V) verder afneemt zoals de grafiek laat zien.
Hoe eerder de patiënt in de gelegenheid wordt gesteld om de locatie virtueel te bezoeken hoe meer de controle- en keuzemogelijkheden om de toestandsangst-vooraf te reduceren toenemen. De mate van toestandsangst wordt mede bepaald door de persoonlijke angstdispositie van de respondent.
Het OOGenBLIK onderzoek toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van 3D Locationview ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen. Ruimtelijke pre-oriëntatie is dus zinvol in belang van angstreductie.
Uitdagingen
Een gedegen kwantitatief onderzoek, bijvoorbeeld een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep (RCT), kan de mate van angstreductie door een ruimtelijke pre-oriëntatie inzichtelijk maken per leeftijd, geslacht en angstdispositie van de patiënt. Dit onderzoek zou dan moeten plaatsvinden over een langere periode met een voor- en nameting van de angstdispositie en toestandsangst bij alle respondenten op vooraf vastgestelde momenten. Het enige verschil tussen de controlegroep en de interventiegroep is dat de laatste groep vooraf een 3D-Locationview van het ziekenhuisgebouw of -afdeling te zien krijgt. Daarbij is het belangrijk dat de respondenten in beide groepen evenredig verdeeld zijn wat betreft geslacht en leeftijd. Het vervolgonderzoek hoeft overigens niet alleen bij kinderen plaats te vinden maar evenzogoed bij volwassenen en ouderen. Het is aannemelijk dat ruimtelijke pre-oriëntatie ook zinvol is bij (kwetsbare) ouderen, omdat bij deze groep patiënten het korte termijngeheugen een rol gaat spelen bij ruimtelijke oriëntatie en het vinden van de weg in een groot gebouw.
Mede omdat alle respondenten een ruimtelijke pre-oriëntatie zinvol vinden voor alle toekomstige patiënten van ziekenhuizen wil het OOGenBLIK onderzoek graag een aanbeveling doen voor het implementeren van 3D-Locationview van kinderafdeling(en) van ziekenhuizen. Het OOGenBLIK onderzoek heeft tenslotte aangetoond dat dit een simpele en zinvolle organisatorische maatregel is in het belang van het verlagen van angst, die gepaard gaat bij een eerste ziekenhuisbezoek voor een medische behandeling bij kinderen.
Mede omdat alle respondenten een ruimtelijke pre-oriëntatie zinvol vinden voor alle toekomstige patiënten van ziekenhuizen wil het OOGenBLIK onderzoek graag een aanbeveling doen voor het implementeren van 3D-Locationview van kinderafdeling(en) van ziekenhuizen. Het OOGenBLIK onderzoek heeft tenslotte aangetoond dat dit een simpele en zinvolle organisatorische maatregel is in het belang van het verlagen van angst, die gepaard gaat bij een eerste ziekenhuisbezoek voor een medische behandeling bij kinderen.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Afstudeer onderzoek Hogeschool Rotterdam: Mens & Techniek - Gezondheidszorg technologie /afstudeeronderzoek Danny Lemmers
Probleemanalyse
De 3D & VR Locationviews zijn nooit eerder bij meerdere afdelingen binnen een ziekenhuisorganisatie geïmplementeerd. Ziekenhuizen zijn een complexe omgeving om implementaties in te verrichten. De implementatietrajecten zijn veelal multidisciplinair waarbij een breed scala aan partijen betrokken zijn. Zo ook voor de implementatie van de Locationviews. Welke partijen betrokken zijn en wat hun rollen zijn dient verhelderd te worden. Zodoende kunnen de juiste partijen op het juiste moment betrokken worden, zodat de implementatie efficiënt en effectief kan verlopen.
Het project wordt uitgevoerd in het Franciscus Gasthuis & Vlietland (FGV). Dit is een perifeer (algemeen) topklinisch ziekenhuis dat naast de basiszorg ook complexe zorg levert op twee locaties; in Schiedam en Rotterdam-Noord. Het ziekenhuis profileert zich als een ‘ziekenthuis’, wat inhoudt dat zij willen dat de patiënten zich thuis voelen (Franciscus Gasthuis & Vlietland, 2018). Doordat het FGV het eerste ziekenhuis is dat de Locationviews gaat inzetten in het belang van angstreductie, wordt hier onderzocht hoe deze showcases zo goed mogelijk geïmplementeerd kunnen worden.
Doelstelling
Het doel van dit onderzoek is om te bepalen op welke manier de Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij (nieuwe) patiënten geïmplementeerd kunnen worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland. Hiermee kan een implementatieplan opgesteld worden.
Hiervoor is volgende hoofdvraag opgesteld:
‘Op welke manier kunnen de 3D & VR Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten, geïmplementeerd worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland?’
Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Welke stappen worden volgens de literatuur uitgevoerd bij een implementatietraject?
2. Welke functies binnen het ziekenhuis zijn betrokken bij de implementatie en wat is hun rol hierin?
3. Hoe kunnen de 3D & VR Locationviews onder de aandacht gebracht worden bij nieuwe patiënten voorafgaand aan hun eerste ziekenhuisbezoek?
4. Welke informatie die verwerkt kan worden in de Locationviews heeft de patiënt voorafgaand aan het bezoek aan het ziekenhuis nodig?
Probleemanalyse
De 3D & VR Locationviews zijn nooit eerder bij meerdere afdelingen binnen een ziekenhuisorganisatie geïmplementeerd. Ziekenhuizen zijn een complexe omgeving om implementaties in te verrichten. De implementatietrajecten zijn veelal multidisciplinair waarbij een breed scala aan partijen betrokken zijn. Zo ook voor de implementatie van de Locationviews. Welke partijen betrokken zijn en wat hun rollen zijn dient verhelderd te worden. Zodoende kunnen de juiste partijen op het juiste moment betrokken worden, zodat de implementatie efficiënt en effectief kan verlopen.
Het project wordt uitgevoerd in het Franciscus Gasthuis & Vlietland (FGV). Dit is een perifeer (algemeen) topklinisch ziekenhuis dat naast de basiszorg ook complexe zorg levert op twee locaties; in Schiedam en Rotterdam-Noord. Het ziekenhuis profileert zich als een ‘ziekenthuis’, wat inhoudt dat zij willen dat de patiënten zich thuis voelen (Franciscus Gasthuis & Vlietland, 2018). Doordat het FGV het eerste ziekenhuis is dat de Locationviews gaat inzetten in het belang van angstreductie, wordt hier onderzocht hoe deze showcases zo goed mogelijk geïmplementeerd kunnen worden.
Doelstelling
Het doel van dit onderzoek is om te bepalen op welke manier de Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij (nieuwe) patiënten geïmplementeerd kunnen worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland. Hiermee kan een implementatieplan opgesteld worden.
Hiervoor is volgende hoofdvraag opgesteld:
‘Op welke manier kunnen de 3D & VR Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten, geïmplementeerd worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland?’
Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Welke stappen worden volgens de literatuur uitgevoerd bij een implementatietraject?
2. Welke functies binnen het ziekenhuis zijn betrokken bij de implementatie en wat is hun rol hierin?
3. Hoe kunnen de 3D & VR Locationviews onder de aandacht gebracht worden bij nieuwe patiënten voorafgaand aan hun eerste ziekenhuisbezoek?
4. Welke informatie die verwerkt kan worden in de Locationviews heeft de patiënt voorafgaand aan het bezoek aan het ziekenhuis nodig?
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
- Hogeschool Rotterdam: Mens & Techniek - Gezondheidszorg technologie
- MatterCare (voorheen: LocationView)
- Franciscus Gasthuis en Vlietland
Vanuit het Franciscus ziekenhuis zijn de volgende partijen c.q. afdelingen betrokken bij de uitvoering van dit project:
- Kwaliteit & Veiligheid: Deze afdeling draagt verantwoordelijkheid voor het inzetten van de Locationviews en zullen deze ook beoordelen op toepasbaarheid. Dit rapport biedt vooral inzicht in hoe de implementatie en adoptie van de Locationviews tot stand kan komen.
- Marketing & Communicatie: Tijdens het implementatieproces zijn zij verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van de Locationviews bij de doelgroep. In dit rapport wordt beschreven hoe nieuwe en huidige patiënten ingelicht kunnen worden omtrent het bestaan van dit innovatieve medium. Hierdoor dragen zij een grote rol en verantwoordelijkheid in het realiseren van het beoogde doel van de Locationviews; angstreductie bij nieuwe patiënten.
- ICT: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de publicatie van de Locationviews op de website. Dit rapport biedt een advies waar de Locationviews geplaatst kunnen worden.
- Juridische afdeling: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de naleving van de geldende wetten en regelgeving voor ziekenhuizen. De Locationviews bieden een hoge mate van transparantie, in verband met privacygevoelige elementen dient hierover goed afgestemd te zijn met de juridische afdeling. MatterCare richt zich vooral op de zorg, mede daarom is het waarborgen van de privacy binnen de Locationviews hun belangrijkste speerpunt.
- De Zorgafdelingen: Radiologie, Kindergeneeskunde, Operatieafdelingen, Polikliniek Heelkunde en gipskamer, Poliklinisch Operatie Centrum. Dit zijn de locaties die in beeld werden gebracht met de 3D Locationviews. Elke afdeling heeft meerdere medewerkers die vanuit hun functie een andere rol hebben in het implementatieproces.
- Administratieve medewerkers: Voordat de patiënt in het ziekenhuis is, hebben zij vaak als eerste contact met de patiënt. Hierdoor leveren zij een belangrijke input wanneer er onderzocht wordt hoe zij de patiënten het beste kunnen attenderen op de Locationviews. Dit rapport biedt een advies hoe zij de patiënt kunnen inlichten over de mogelijkheid het ziekenhuis vooraf virtueel te bezoeken middels 3D-Locationviews.
- Zorgverleners: Zij zijn in direct contact met de patiënt en hebben daarbij de grootste baat bij een minder angstige patiënt. Daarentegen hebben zij de minste invloed op het succes van dit project, omdat zij pas in contact zijn met de patiënt wanneer deze fysiek in het ziekenhuis is.
- Leidinggevenden: zoals de bedrijfskundig-, afdelingsmanagers en teamleiders. Zij zijn algeheel verantwoordelijk voor de gehele zorgafdeling. Zij zijn hierdoor nauw betrokken bij de realisatie van de Locationviews en het implementatie proces.
- MatterCare (voorheen: LocationView)
- Franciscus Gasthuis en Vlietland
Vanuit het Franciscus ziekenhuis zijn de volgende partijen c.q. afdelingen betrokken bij de uitvoering van dit project:
- Kwaliteit & Veiligheid: Deze afdeling draagt verantwoordelijkheid voor het inzetten van de Locationviews en zullen deze ook beoordelen op toepasbaarheid. Dit rapport biedt vooral inzicht in hoe de implementatie en adoptie van de Locationviews tot stand kan komen.
- Marketing & Communicatie: Tijdens het implementatieproces zijn zij verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van de Locationviews bij de doelgroep. In dit rapport wordt beschreven hoe nieuwe en huidige patiënten ingelicht kunnen worden omtrent het bestaan van dit innovatieve medium. Hierdoor dragen zij een grote rol en verantwoordelijkheid in het realiseren van het beoogde doel van de Locationviews; angstreductie bij nieuwe patiënten.
- ICT: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de publicatie van de Locationviews op de website. Dit rapport biedt een advies waar de Locationviews geplaatst kunnen worden.
- Juridische afdeling: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de naleving van de geldende wetten en regelgeving voor ziekenhuizen. De Locationviews bieden een hoge mate van transparantie, in verband met privacygevoelige elementen dient hierover goed afgestemd te zijn met de juridische afdeling. MatterCare richt zich vooral op de zorg, mede daarom is het waarborgen van de privacy binnen de Locationviews hun belangrijkste speerpunt.
- De Zorgafdelingen: Radiologie, Kindergeneeskunde, Operatieafdelingen, Polikliniek Heelkunde en gipskamer, Poliklinisch Operatie Centrum. Dit zijn de locaties die in beeld werden gebracht met de 3D Locationviews. Elke afdeling heeft meerdere medewerkers die vanuit hun functie een andere rol hebben in het implementatieproces.
- Administratieve medewerkers: Voordat de patiënt in het ziekenhuis is, hebben zij vaak als eerste contact met de patiënt. Hierdoor leveren zij een belangrijke input wanneer er onderzocht wordt hoe zij de patiënten het beste kunnen attenderen op de Locationviews. Dit rapport biedt een advies hoe zij de patiënt kunnen inlichten over de mogelijkheid het ziekenhuis vooraf virtueel te bezoeken middels 3D-Locationviews.
- Zorgverleners: Zij zijn in direct contact met de patiënt en hebben daarbij de grootste baat bij een minder angstige patiënt. Daarentegen hebben zij de minste invloed op het succes van dit project, omdat zij pas in contact zijn met de patiënt wanneer deze fysiek in het ziekenhuis is.
- Leidinggevenden: zoals de bedrijfskundig-, afdelingsmanagers en teamleiders. Zij zijn algeheel verantwoordelijk voor de gehele zorgafdeling. Zij zijn hierdoor nauw betrokken bij de realisatie van de Locationviews en het implementatie proces.
Maatschappelijke effecten
Het is MatterCare's MISSIE om deze innovatieve service in de Gezondheidszorg te implementeren ter verhoging van de kwaliteit en veiligheid van patiëntgerichte zorg.
Een ruimtelijke pre-oriëntatie van de (zorg)omgeving is tevens doelmatig en effectief voor:
• Transparantie & toegankelijkheid; o.a. imago & “marktpositie”
• Angstreductie: Reductie van angst en/of onzekerheid, oriëntatieproblemen
• Kwaliteit: o.a. Visualisatie (specifieke) patiëntgerichte zorg, gastvrijheid etc.
• Patiëntveiligheid; Visualisatie en (Incidenten)analyse, Bevordering Dialoog
• Brandveiligheid: Visualisatie en analyse, Informatie en training (BHV e.a.)
• Visualisatie niet toegankelijke High Risk afdelingen, zoals OK & IC omgeving
• E-Learning & Onboarding van Zorgprofessionals
Een 3D&VR Locationview van een zorgorganisatie maakt keuzes makkelijk
Voor de meeste mensen is Google Maps of StreetView inmiddels een vanzelfsprekend hulpmiddel en wordt dit meestal gebruikt ter oriëntatie voorafgaand een bezoek aan een nog onbekende locatie. Deze 3D-Locationviews voor binnenshuis kunnen inmiddels vaak al gekoppeld worden aan Google Maps of StreetView, echter nog zonder gebruik van het poppenhuis en de plattegrond en de VR-optie. Dit is echter een kwestie van tijd voordat ook deze mogelijkheid toegankelijk is voor gebruikers van Google Maps of StreetView. Tot die tijd kunnen zorgaanbieders via hun eigen website hun zorgafdeling virtueel laten bezoeken.
Het is te verwachten dat binnen een overzienbare periode van een aantal jaar deze toepassing, ook in de gezondheidszorg en dan met name in zorgorganisaties toegepast gaat worden zodat de vraag hiernaar toeneemt. Het komt het imago en de gastvrijheid van de zorgorganisatie zeker ten goede.
Een ruimtelijke pre-oriëntatie van de (zorg)omgeving is tevens doelmatig en effectief voor:
• Transparantie & toegankelijkheid; o.a. imago & “marktpositie”
• Angstreductie: Reductie van angst en/of onzekerheid, oriëntatieproblemen
• Kwaliteit: o.a. Visualisatie (specifieke) patiëntgerichte zorg, gastvrijheid etc.
• Patiëntveiligheid; Visualisatie en (Incidenten)analyse, Bevordering Dialoog
• Brandveiligheid: Visualisatie en analyse, Informatie en training (BHV e.a.)
• Visualisatie niet toegankelijke High Risk afdelingen, zoals OK & IC omgeving
• E-Learning & Onboarding van Zorgprofessionals
Een 3D&VR Locationview van een zorgorganisatie maakt keuzes makkelijk
Voor de meeste mensen is Google Maps of StreetView inmiddels een vanzelfsprekend hulpmiddel en wordt dit meestal gebruikt ter oriëntatie voorafgaand een bezoek aan een nog onbekende locatie. Deze 3D-Locationviews voor binnenshuis kunnen inmiddels vaak al gekoppeld worden aan Google Maps of StreetView, echter nog zonder gebruik van het poppenhuis en de plattegrond en de VR-optie. Dit is echter een kwestie van tijd voordat ook deze mogelijkheid toegankelijk is voor gebruikers van Google Maps of StreetView. Tot die tijd kunnen zorgaanbieders via hun eigen website hun zorgafdeling virtueel laten bezoeken.
Het is te verwachten dat binnen een overzienbare periode van een aantal jaar deze toepassing, ook in de gezondheidszorg en dan met name in zorgorganisaties toegepast gaat worden zodat de vraag hiernaar toeneemt. Het komt het imago en de gastvrijheid van de zorgorganisatie zeker ten goede.
Onderzoeksresultaten
Op welke manier kan in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten, de 3D & VR Locationviews van MatterCare geïmplementeerd worden binnen het Franciscus Gasthuis & Vlietland?’
Het onderzoek heeft aangetoond dat hiervoor kunnen de volgende activiteiten kunnen worden ingezet:
- Passieve informatieverstrekking
- Educatieve bijeenkomsten
- Publicatie van de showcases
- Lokale opinieleiders
- Opstellen en verspreiden van de flyers en informatiebladen
- Banners voor op de poliklinieken
- Demonstratievideo’s op monitoren in wachtruimtes
- Ziekenhuisbrede uitrol
- Media aanschrijven
Algemene advies over het implementatieproces in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Voorafgaand aan de implementatie moeten de Locationviews eerst geproduceerd worden. De vervaardiging kan parallel lopen aan het implementatieproces. Tijdens de productie van de Locationviews kunnen de afdelingen zoals Kwaliteit & Veiligheid en Marketing & Communicatie alvast bepalen welke communicatiemiddelen gebruikt gaan worden en welke informatie in de Locationviews gewenst is. Tevens kunnen alle afdelingen alvast op de hoogte gesteld worden over de toepassing en het doel van de 3D & VR Locationviews. Namelijk dat het ziekenhuis virtueel bezocht kan worden, in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Onbekend maakt onbemind. Omdat de 3D & VR Locationviews een innovatief medium is, is het gebruik hiervan nog relatief onbekend. Dit kan verandert worden door algehele bekendheid te generen over het bestaan van de Locationviews, waarmee een ziekenhuis virtueel te bezoeken is. Zowel de patiënten als het netwerk van de ziekenhuisorganisatie, zoals huisartsen in de omgeving, het opnamebureau en de poliklinieken die veel doorverwijzen, moeten hiermee bekend zijn.
Het is voor het ziekenhuis waardevol om inzichtelijk te maken welke afdelingen veel doorverwijzen, om op deze afdelingen flyers en posters in te zetten. Deze flyers en posters moeten op een pakkende manier de persoon intrigeren om de Locationviews te gaan bekijken. Hierbij kunnen QR-codes en NFC-tags helpen, want dit zijn visueel interessante manieren om een website door te linken.
Voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek zijn de patiënten in contact met de administratieve medewerkers. Daarnaast verwijzen de huisartsen en medische specialisten op de polikliniek naar andere afdelingen. Door meer aandacht te geven aan deze groep mensen zullen zij enthousiaster zijn over de Locationviews. Hierdoor zijn zij gemotiveerder om de patiënt te overtuigen om de Locationviews te bekijken voordat zij het ziekenhuis bezoeken.
Hoe eerder de patiënt de Locationviews ziet, bijvoorbeeld direct na het maken van de afspraak, hoe eerder coping van bijkomende angst plaatsvindt. Als de patiënt vaker kijkt, vindt er meer angstreductie plaats. Het is daarom belangrijk dat zo vroeg mogelijk de Locationviews bij de patiënt geïntroduceerd wordt.
Bij de implementatie is het belangrijk dat de afdelingen goed nadenken over welke informatie in de Locationviews verwerkt kan worden. Omdat informatie een bijdrage levert aan angstreductie is het waardevol dat dit in de Locationviews zo snel mogelijk verwerkt wordt.
Het onderzoek heeft aangetoond dat hiervoor kunnen de volgende activiteiten kunnen worden ingezet:
- Passieve informatieverstrekking
- Educatieve bijeenkomsten
- Publicatie van de showcases
- Lokale opinieleiders
- Opstellen en verspreiden van de flyers en informatiebladen
- Banners voor op de poliklinieken
- Demonstratievideo’s op monitoren in wachtruimtes
- Ziekenhuisbrede uitrol
- Media aanschrijven
Algemene advies over het implementatieproces in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Voorafgaand aan de implementatie moeten de Locationviews eerst geproduceerd worden. De vervaardiging kan parallel lopen aan het implementatieproces. Tijdens de productie van de Locationviews kunnen de afdelingen zoals Kwaliteit & Veiligheid en Marketing & Communicatie alvast bepalen welke communicatiemiddelen gebruikt gaan worden en welke informatie in de Locationviews gewenst is. Tevens kunnen alle afdelingen alvast op de hoogte gesteld worden over de toepassing en het doel van de 3D & VR Locationviews. Namelijk dat het ziekenhuis virtueel bezocht kan worden, in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Onbekend maakt onbemind. Omdat de 3D & VR Locationviews een innovatief medium is, is het gebruik hiervan nog relatief onbekend. Dit kan verandert worden door algehele bekendheid te generen over het bestaan van de Locationviews, waarmee een ziekenhuis virtueel te bezoeken is. Zowel de patiënten als het netwerk van de ziekenhuisorganisatie, zoals huisartsen in de omgeving, het opnamebureau en de poliklinieken die veel doorverwijzen, moeten hiermee bekend zijn.
Het is voor het ziekenhuis waardevol om inzichtelijk te maken welke afdelingen veel doorverwijzen, om op deze afdelingen flyers en posters in te zetten. Deze flyers en posters moeten op een pakkende manier de persoon intrigeren om de Locationviews te gaan bekijken. Hierbij kunnen QR-codes en NFC-tags helpen, want dit zijn visueel interessante manieren om een website door te linken.
Voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek zijn de patiënten in contact met de administratieve medewerkers. Daarnaast verwijzen de huisartsen en medische specialisten op de polikliniek naar andere afdelingen. Door meer aandacht te geven aan deze groep mensen zullen zij enthousiaster zijn over de Locationviews. Hierdoor zijn zij gemotiveerder om de patiënt te overtuigen om de Locationviews te bekijken voordat zij het ziekenhuis bezoeken.
Hoe eerder de patiënt de Locationviews ziet, bijvoorbeeld direct na het maken van de afspraak, hoe eerder coping van bijkomende angst plaatsvindt. Als de patiënt vaker kijkt, vindt er meer angstreductie plaats. Het is daarom belangrijk dat zo vroeg mogelijk de Locationviews bij de patiënt geïntroduceerd wordt.
Bij de implementatie is het belangrijk dat de afdelingen goed nadenken over welke informatie in de Locationviews verwerkt kan worden. Omdat informatie een bijdrage levert aan angstreductie is het waardevol dat dit in de Locationviews zo snel mogelijk verwerkt wordt.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
MatterCare : producent Locationview's specifiek gericht op de Gezondheidszorgsector
Ondernemer
Rik de Vries MSc.
Ruim dertig jaar ervaring als ondernemer als reclamefotograaf
Ruim 8 jaar gefocust op de gezondheidszorg o.a. door een omscholing via de Erasmus Universiteit Rotterdam met de studies ; Gezondheidswetenschappen (BSc) en Zorgmanagement (MSc)
Startup LocationView (2016) n.a.v. Master-onderzoek OOGenBLIK (2016)
Scale up met MatterCare en MatterView (2019)
Ruim dertig jaar ervaring als ondernemer als reclamefotograaf
Ruim 8 jaar gefocust op de gezondheidszorg o.a. door een omscholing via de Erasmus Universiteit Rotterdam met de studies ; Gezondheidswetenschappen (BSc) en Zorgmanagement (MSc)
Startup LocationView (2016) n.a.v. Master-onderzoek OOGenBLIK (2016)
Scale up met MatterCare en MatterView (2019)
Implementatiestrategie
Productie/scan-ervaring opgedaan bij niet-zorg gerelateerde ondernemingen.
Inmiddels redelijk veel ervaring opgedaan bij het scannen in een aantal ziekenhuisafdelingen die 24/7 in bedrijf waren, waarbij alle uitdagingen tijdens het scannen prima zijn opgelost, naar volle tevredenheid van de zorgorganisatie en zorgafdelingen.
Eindgebruikers worden direct benaderd d.m.v. van relaties en referrals.
Inmiddels redelijk veel ervaring opgedaan bij het scannen in een aantal ziekenhuisafdelingen die 24/7 in bedrijf waren, waarbij alle uitdagingen tijdens het scannen prima zijn opgelost, naar volle tevredenheid van de zorgorganisatie en zorgafdelingen.
Eindgebruikers worden direct benaderd d.m.v. van relaties en referrals.
Communicatie en marketing
Inmiddels zijn er twee onderzoeken waar naar gerefereerd kan worden.
- OOGenBLIK: waarom een virtueel bezoek kan bijdragen aan angstreductie bij nieuwe patiënten.
- Adviesrapport; Implementatie van 3D&VR Locationviews in het belang van angstreductie.
Eindgebruikers worden direct benaderd d.m.v. van relaties en referrals.
Social Media en Blogs zullen worden ingezet voor het creëren van een Know-Like-Trust factor.
De Locationviews zijn direct te bekijken via de website van MatterCare op: https://mattercare.nl/voorbeelden/
Van het OOGenBLIK onderzoek is een artikel gemaakt dat gepubliceerd kan
- OOGenBLIK: waarom een virtueel bezoek kan bijdragen aan angstreductie bij nieuwe patiënten.
- Adviesrapport; Implementatie van 3D&VR Locationviews in het belang van angstreductie.
Eindgebruikers worden direct benaderd d.m.v. van relaties en referrals.
Social Media en Blogs zullen worden ingezet voor het creëren van een Know-Like-Trust factor.
De Locationviews zijn direct te bekijken via de website van MatterCare op: https://mattercare.nl/voorbeelden/
Van het OOGenBLIK onderzoek is een artikel gemaakt dat gepubliceerd kan
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Nominatie Dutch VR-Awards 2017
Het onderzoek OOGenBLIK, uitgevoerd door Rik de Vries binnen de masterstudie Zorgmanagement, was genomineerd voor de Dutch VR-Awards 2017 binnen de categorie ‘VR and AR student projects’.
OOGenBLIK onderzoek mocht in 2019 bij de laatste 10 pitchen in de provincie Zuid-Holland.
Helaas was ik toen mijn stem kwijt ivm ziekte waardoor de pitch totaal mislukte.
Het onderzoek OOGenBLIK, uitgevoerd door Rik de Vries binnen de masterstudie Zorgmanagement, was genomineerd voor de Dutch VR-Awards 2017 binnen de categorie ‘VR and AR student projects’.
OOGenBLIK onderzoek mocht in 2019 bij de laatste 10 pitchen in de provincie Zuid-Holland.
Helaas was ik toen mijn stem kwijt ivm ziekte waardoor de pitch totaal mislukte.
Opschaling
Productontwikkeling
Koppeling van de 3D-Locationviews aan Google Maps-Steetview met behoud van alle bezichtigings-opties.
Onboarding (inwerken) van nieuwe zorgmedewerkers. Door de 3D-Locationview van specifieke informatie te voorzien is deze prima te gebruiken voor het inwerken van nieuwe en flexmedewerkers.
Onboarding (inwerken) van nieuwe zorgmedewerkers. Door de 3D-Locationview van specifieke informatie te voorzien is deze prima te gebruiken voor het inwerken van nieuwe en flexmedewerkers.
Groeiscenario
Door de promotionele, documenterende en visualiserende eigenschappen van de interactieve online 3D & VR Locationview van MatterCare een krachtig hulpmiddel voor een heel scala van industrieën. Denk hierbij aan; hotels, vakantieverblijven, resorts, restaurants, trouwlocaties, conferentiecentra, openbare gebouwen, musea, bezienswaardigheden, overheidsgebouwen, ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen. Een Locationview van MatterCare of MatterView maakt keuzes makkelijk.
Voorbeelden zijn te bekijken op: https://matterview.nl/voorbeelden/
Voorbeelden zijn te bekijken op: https://matterview.nl/voorbeelden/
Planning
In 2020 zullen veel ziekenhuizen benaderd worden en een groot aantal zorg- en verpleeghuizen. Verwacht wordt dat eind 2020 het aantal Locationviews van zorgafdelingen substantieel toegenomen is.
Internationale ambitie
Met behulp van Task Force Health Care gaat middels een subsidie van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) een SIBIC Coaching-traject van start per jan 2020. Via dit Starters International Business Individual Coaching-traject worden deelnemers steun en advies gegeven bij het opzetten en valideren van een exportstrategie om tot een actieplan voor een gevalideerde exportstrategie te komen.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
n.n.t.b. Inmiddels zijn de investeringskosten wel terug verdiend
Netwerk
Teamleden
Founders