LiveSafe
Persoonlijke alarmdienst. Met één druk op een mobiel alarmapparaat of de alarmapp kan de LiveSafe-gebruiker hulp inschakelen, 24/7, 365 dagen per jaar. Vooral gebruikt voor de veiligheid van ouderen, maar ook werknemers, sporters en kinderen #personenalarmering #persoonlijkeveiligheid

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Gebruikers van de LiveSafe alarmdienst kunnen via een speciaal mobiel alarmapparaat of via de alarmapp op hun smartphone of smartwatch met één druk op de knop hulp inschakelen, 24/7, binnen- en buiten, overal ter wereld. De LiveSafe dienst staat altijd in verbinding met een professionele alarmcentrale. Via GPS kan een centralist bij een hulpoproep precies zien waar iemand zich bevindt. In combinatie met het online persoonlijk dossier met (medische) gegevens, dat de gebruiker zelf in heeft gevuld en up to date houdt, kan zo heel snel de meest passende hulp worden geboden.
Probleemstelling
Er is steeds meer te doen rondom veiligheid van ouderen die zelfstandig blijven wonen. Zo ziet bijvoorbeeld 2/3 van de SOH's (Spoedeisende Hulp) een forse stijging van het aantal ouderen dat binnen komt en is de afgelopen 8 jaar het aantal ouderen met brandwonden met 50% gestegen. Daarbij komt dat de ouderen zich zelf ook steeds minder veilig voelen: 70% geeft aan zich weleens onveilig te voelen, 1 op de 3 ook op straat.
Oplossing
LiveSafe rust ouderen uit met een persoonlijk 'veiligheidssysteem'. Als zich een onveilige situatie voordoet, dan kan met een simpele druk op de knop snel hulp worden ingeschakeld. Thuis, maar ook als iemand onderweg is. Zo wordt vaak erger voorkomen. Het bij zich dragen van de mobiele alarmknop heeft het bijkomend effect dat ouderen zich veel veiliger voelen.
Unieke kenmerken
Anders dan traditionele vormen van 'persoonslarmering' die alleen binnenshuis werken, is de LiveSafe-dienst zowel binnen als buiten te gebruiken, en zelfs in binnen- en buitenland. De dienst is daarmee veel geschikter voor de ouderen van vandaag, die vitaal en actief zijn.
In plaats van de analoge telefoonlijn wordt door LiveSafe gebruik gemaakt van het mobiele telefoonnetwerk en alle mogelijkheden die mobiele technologie biedt (roaming, GPS, sms, 3g en 4g, etc.).
In plaats van de analoge telefoonlijn wordt door LiveSafe gebruik gemaakt van het mobiele telefoonnetwerk en alle mogelijkheden die mobiele technologie biedt (roaming, GPS, sms, 3g en 4g, etc.).
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De gebruiker van LiveSafe draagt idealiter altijd zijn alarmapparaat bij zich of heeft de alarmapp geinstalleerd op zijn smartphone. In 'normale' toestand stuurt het apparaat via GPS automatisch iedere paar minuten zijn locatie door naar het LiveSafe portaal. Deze functie zorgt ervoor dat anderen (mits zij toestemming hebben) kunnen zien waar het apparaat en diens gebruiker zich bevinden.
Dat online portaal is het kloppend hart van de mobiele alarmdienst. Hierin beheren gebruikers en mantelzorgers zelf hun gegevens en het persoonlijk (medisch) dossier van de gebruiker. Deze digitale omgeving is beveiligd volgens de meest recente NEN-7510 richtlijnen en veiligheidsprotocollen.
Indien de LiveSafe-gebruiker alarm maakt, dan stuurt het alarmapparaat zijn actuele locatie (op 2 meter nauwkeurig) naar het portaal en wordt via de beveiligde verbinding van het portaal het persoonlijk dossier van de gebruiker naar de gekoppelde alarmcentrale gestuurd. De centralist ziet direct waar iemand zich bevindt en kan zich middels het persoonlijk dossier snel een beeld vormen van de gebruiker. Omdat ieder alarmapparaat een spreek-luister-verbinding heeft (en dus eigenlijk werkt als een mobiele telefoon) kan worden gesproken met de alarmerende gebruiker. Zo kan snel passende hulp worden ingeschakeld.
Indien iemand niet kan praten, dan weet de centralist via GPS de locatie waar hulp nodig is.
Voor zorgorganisaties heeft LiveSafe sinds april 2015 het FAT-certificaat van Verklizan, waarmee een zogenaamde UMO-koppeling is te maken.
Dat online portaal is het kloppend hart van de mobiele alarmdienst. Hierin beheren gebruikers en mantelzorgers zelf hun gegevens en het persoonlijk (medisch) dossier van de gebruiker. Deze digitale omgeving is beveiligd volgens de meest recente NEN-7510 richtlijnen en veiligheidsprotocollen.
Indien de LiveSafe-gebruiker alarm maakt, dan stuurt het alarmapparaat zijn actuele locatie (op 2 meter nauwkeurig) naar het portaal en wordt via de beveiligde verbinding van het portaal het persoonlijk dossier van de gebruiker naar de gekoppelde alarmcentrale gestuurd. De centralist ziet direct waar iemand zich bevindt en kan zich middels het persoonlijk dossier snel een beeld vormen van de gebruiker. Omdat ieder alarmapparaat een spreek-luister-verbinding heeft (en dus eigenlijk werkt als een mobiele telefoon) kan worden gesproken met de alarmerende gebruiker. Zo kan snel passende hulp worden ingeschakeld.
Indien iemand niet kan praten, dan weet de centralist via GPS de locatie waar hulp nodig is.
Voor zorgorganisaties heeft LiveSafe sinds april 2015 het FAT-certificaat van Verklizan, waarmee een zogenaamde UMO-koppeling is te maken.
Video of animatie
Concurrentie
LiveSafe concurreert in verschillende markten. In de zorgmarkt bijvoorbeeld zijn het de aanbieders van 'vaste' persoonsalarmering, richting de oudere doelgroep is het groeiend gebruik van de smartphone zowel een kans als een concurrent. Voor LiveSafe erg belangrijk om een 100% veilige dienst te blijven leveren, met de best beschikbare technologie in de markt.
Besparingen door gebruik van LiveSafe: de inzet van LiveSafe zorgt er vaak voor dat erger wordt voorkomen, met dito kostenbesparingen.
Triage door de centralist zorgt ervoor dat 'passende' hulp wordt ingeschakeld, wat in veel gevallen ook familie kan zijn.
Besparingen door gebruik van LiveSafe: de inzet van LiveSafe zorgt er vaak voor dat erger wordt voorkomen, met dito kostenbesparingen.
Triage door de centralist zorgt ervoor dat 'passende' hulp wordt ingeschakeld, wat in veel gevallen ook familie kan zijn.
Doelgroep
LiveSafe richt zich primair op ouderen, maar levert haar veiligheidsdienst ook veel aan werknemers, sporters (wandelaars en fietsers) of ouders met jonge kinderen.
In Nederland hebben op dit moment zo'n 280.000 'ouderen' een alarmapparaat dat via ISDN is aangesloten op de vaste/analoge telefoonlijn. Het bekende kastje in de hoek met de losse halszender met alarmknop erin. De komende jaren zullen analoge lijnen definitief verdwijnen, waardoor een flinke vervangingsmarkt ontstaat. Omvormen naar ADSL is een kostbare aangelegenheid. Volgens branchekenners is VoIP geen solide alternatief, waarmee de kansen voor 'mobiele alarmering' fors toenemen.
Daarbij zijn de subsidies op zorginfrastructuur afgebouwd en zal worden gekeken naar de investeringen. Mobiele alarmapparaat kost een fractie van de oude analoge kastjes en haar VoIP-equivalenten.
De markt voor persoonsalarmering zal overigens niet alleen een vervangingsmarkt zijn, maar naar verwachting fors gaan groeien. Volgens CBS-cijfers hebben we in 2020 ruim 4 miljoen 65-plussers in Nederland, waarvan zeker 1 miljoen alleen zullen wonen. Analisten verwachten een groei naar 500.000 gebruikers. In de ons omringende landen, waar LiveSafe inmiddels ook actief is, zijn die cijfers nog veel hoger.
In Nederland hebben op dit moment zo'n 280.000 'ouderen' een alarmapparaat dat via ISDN is aangesloten op de vaste/analoge telefoonlijn. Het bekende kastje in de hoek met de losse halszender met alarmknop erin. De komende jaren zullen analoge lijnen definitief verdwijnen, waardoor een flinke vervangingsmarkt ontstaat. Omvormen naar ADSL is een kostbare aangelegenheid. Volgens branchekenners is VoIP geen solide alternatief, waarmee de kansen voor 'mobiele alarmering' fors toenemen.
Daarbij zijn de subsidies op zorginfrastructuur afgebouwd en zal worden gekeken naar de investeringen. Mobiele alarmapparaat kost een fractie van de oude analoge kastjes en haar VoIP-equivalenten.
De markt voor persoonsalarmering zal overigens niet alleen een vervangingsmarkt zijn, maar naar verwachting fors gaan groeien. Volgens CBS-cijfers hebben we in 2020 ruim 4 miljoen 65-plussers in Nederland, waarvan zeker 1 miljoen alleen zullen wonen. Analisten verwachten een groei naar 500.000 gebruikers. In de ons omringende landen, waar LiveSafe inmiddels ook actief is, zijn die cijfers nog veel hoger.
Verdienmodel
LiveSafe verdient aan het maandabonnement, de eenmalige aansluitkosten en de aankoop van het alarmapparaat.
De volledige dienst kost gebruikers 24,95 euro incl. BTW per maand. Dat is inclusief belkosten, portaal, alarmcentrale en alarmmeldingen (all-inclusive). Dat is 20,62 euro exclusief BTW, bij gemiddelde kostprijs van +/- 10 euro. LiveSafe biedt wederverkopers 4 tot 7 euro per maand marge (volgens een staffelmodel). Zorgorganisaties verdienen zo ook aan de dienst.
De alarmapparaten varieren in consumentenverkoopprijs van 60 euro tot 170 euro (inclusief BTW). bij inkoopprijzen van 46 tot 126 euro. De marges van 20 tot 25% zijn beschikbaar voor wederverkopers of retail.
LiveSafe rekent eenmalig 19,95 euro aansluitkosten per gebruiker.
De volledige dienst kost gebruikers 24,95 euro incl. BTW per maand. Dat is inclusief belkosten, portaal, alarmcentrale en alarmmeldingen (all-inclusive). Dat is 20,62 euro exclusief BTW, bij gemiddelde kostprijs van +/- 10 euro. LiveSafe biedt wederverkopers 4 tot 7 euro per maand marge (volgens een staffelmodel). Zorgorganisaties verdienen zo ook aan de dienst.
De alarmapparaten varieren in consumentenverkoopprijs van 60 euro tot 170 euro (inclusief BTW). bij inkoopprijzen van 46 tot 126 euro. De marges van 20 tot 25% zijn beschikbaar voor wederverkopers of retail.
LiveSafe rekent eenmalig 19,95 euro aansluitkosten per gebruiker.
Intellectueel eigendom
LiveSafe heeft haar merk en logo (inter)nationaal geregistreerd.
Testen
Doelstelling testfase
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Beschrijving testfase
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Aantal proefpersonen
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Testresultaten
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door zorgvuldig geselecteerde groepen gebruikers.
Uitdagingen
De belangrijkste uitdaging in deze testen is om uit te blijven gaan van de 'vraag van de gebruiker'. Vanuit 'pull' dus en niet vanuit 'push', zoals bij e- en m-health toepassingen vaak het geval is.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers.
Aantal gebruikers pilot
1.001-10.000
Betrokken partners
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers, vaak in samenwerking met zorgorganisaties.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers, vaak in samenwerking met zorgorganisaties.
Maatschappelijke effecten
Ouderen blijven door gebruik van LiveSafe langer zelfstandig en mobiel. Het gevoel van veiligheid maakt dat ze ook alleen op pad blijven gaan.
Onderzoeksresultaten
LiveSafe is al sinds 2012 op de markt.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers.
Nieuwe innovaties worden voortdurend getest door selecties van de duizenden LiveSafe gebruikers.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
LiveSafe gelooft in een kleine organisatie: lean & mean. Op dit moment werken acht mensen in Oostvoorne en 2 in het kantoor in Dusseldorf. Het team bestaat uit medewerkers voor administratie, 1e lijn service, marketing & sales en techniek. LiveSafe heeft geen onderhoudsdienst: de gebruikte alarmapparaten zijn op afstand te onderhouden. Via de simkaart kan bijvoorbeeld nieuwe firmware worden gestuurd. LiveSafe verwacht de komende jaren te groeien naar +/- 20 medewerkers en een lokale vertegenwoordiging in 10 tot 20 landen.
Ondernemer
Oprichter/ceo drs. ing. Vincent Ruinaard en commercieel directeur drs. Arjan in 't Veld voeren op dit moment samen de directie van LiveSafe. Beiden zijn aandeelhouder.
Vincent was jarenlang als manager werkzaam in de petrochemie. Toen zijn oma een middag lang in het portiek van haar flat lag vanwege een falende alarmknop, bedacht hij het basisidee van LiveSafe: een mobiele dienst die het altijd en overal doet. In 2012 nam hij ontslag en startte LiveSafe.
Arjan houdt zich sinds 2006 bezig met de kansen van vergrijzing. Vanuit Bureauvijftig, dat bedrijven adviseert over ouderenmarketing. Daarnaast stond hij aan de wieg van enkele succesvolle (zorg)innovaties, waaronder Wehelpen.nl.
Vincent was jarenlang als manager werkzaam in de petrochemie. Toen zijn oma een middag lang in het portiek van haar flat lag vanwege een falende alarmknop, bedacht hij het basisidee van LiveSafe: een mobiele dienst die het altijd en overal doet. In 2012 nam hij ontslag en startte LiveSafe.
Arjan houdt zich sinds 2006 bezig met de kansen van vergrijzing. Vanuit Bureauvijftig, dat bedrijven adviseert over ouderenmarketing. Daarnaast stond hij aan de wieg van enkele succesvolle (zorg)innovaties, waaronder Wehelpen.nl.
Implementatiestrategie
LiveSafe is al +/- 3 jaar op de markt en hanteert zowel een B2B2C als een B2C strategie.
In samenwerking met (zorg)organisaties worden eindgebruikers bekend gemaakt met de mobiele alarmdienst, maar ook rechtstreeks via campagnes. In 2016 lanceert LiveSafe een grootschalige mediacampagne.
In samenwerking met (zorg)organisaties worden eindgebruikers bekend gemaakt met de mobiele alarmdienst, maar ook rechtstreeks via campagnes. In 2016 lanceert LiveSafe een grootschalige mediacampagne.
Communicatie en marketing
"Veiligheid heeft u zelf in de hand"
Met deze belofte presenteert LiveSafe zich in de markt:
- Omdat gebruikers letterlijk zelf het alarmapparaat in de hand hebben.
- Minder letterlijk: omdat ze zelf hun eigen gegevens beheren.
- En zelf verantwoordelijkheid nemen/dragen voor 'persoonlijke veiligheid'
Met deze belofte presenteert LiveSafe zich in de markt:
- Omdat gebruikers letterlijk zelf het alarmapparaat in de hand hebben.
- Minder letterlijk: omdat ze zelf hun eigen gegevens beheren.
- En zelf verantwoordelijkheid nemen/dragen voor 'persoonlijke veiligheid'
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
2013: Finalist entrepreneur van het jaar (MKB Nederland en Rabobank)
2014: WDTM-keurmerk 'aanbieder en leverancier (mobiele) persoonsalarmering'
2015: FAT-certificaat Verklizan
2015: Winnaar inQbate ondernemersprijs Voorne-Putten
2016: Opnieuw WDTM-keurmerk behaald
2017: Lancering eigen landelijk dekkend hulpnetwerk voor opvolging
2014: WDTM-keurmerk 'aanbieder en leverancier (mobiele) persoonsalarmering'
2015: FAT-certificaat Verklizan
2015: Winnaar inQbate ondernemersprijs Voorne-Putten
2016: Opnieuw WDTM-keurmerk behaald
2017: Lancering eigen landelijk dekkend hulpnetwerk voor opvolging
Opschaling
Productontwikkeling
LiveSafe heeft eind 2015 een nieuw online portaal gelanceerd, met daarin o.a. functionaliteit om mantelzorgers onderling veilig te laten communiceren. Het nieuwe portaal stelt ons in staat om meerdere (nieuwe) soorten alarmapparaten eenvoudig te koppelen, maar ook sleutelkluizen en wellicht later leefstijlmonitoring of beeldbelsystemen.
Onze technische afdeling test voortdurend met nieuwe alarmapparaten. Gemiddeld liggen zo'n 10 apparaten in testopstelling in ons eigen lab. Op dit moment o.a. enkele smartwatches en bluetooth alarmknoppen. We beoordelen apparatuur op geschiktheid en robuustheid, maar ook op prijs en of het een verbetering is t.o.v. of een aanvulling op het huidige assortiment.
Begin 2017 komt LiveSafe met een eigen 'opvolgingsnetwerk' onder de naam Hulpnetwerk. Daarmee kan binnen 30 minuten waar ook in Nederland iemand er plaatste worden gestuurd om hulp te verlenen.
Onze technische afdeling test voortdurend met nieuwe alarmapparaten. Gemiddeld liggen zo'n 10 apparaten in testopstelling in ons eigen lab. Op dit moment o.a. enkele smartwatches en bluetooth alarmknoppen. We beoordelen apparatuur op geschiktheid en robuustheid, maar ook op prijs en of het een verbetering is t.o.v. of een aanvulling op het huidige assortiment.
Begin 2017 komt LiveSafe met een eigen 'opvolgingsnetwerk' onder de naam Hulpnetwerk. Daarmee kan binnen 30 minuten waar ook in Nederland iemand er plaatste worden gestuurd om hulp te verlenen.
Groeiscenario
LiveSafe verwacht in Nederland in enkele jaren te kunnen groeien naar 50.000-75.000 gebruikers (ouderen).
Ook de zakelijke markt toont steeds meer interesse in persoonlijke veiligheid.
Internationaal verwacht LiveSafe de grootste groei.
Ook de zakelijke markt toont steeds meer interesse in persoonlijke veiligheid.
Internationaal verwacht LiveSafe de grootste groei.
Planning
De focus voor 2017 ligt op overnames van bestanden met 'vaste (analoge) kasten', die wij vervolgens gedeeltelijk vervangen voor mobiel en direct in ons interessante verdienmodel opnemen.
Internationale ambitie
LiveSafe groeit sterk internationaal. O.a. in Belgie, Duitsland, Brazilie, Turkije en Zuid-Afrika. De ambitie is om in 10 tot 20 landen actief te zijn.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
1M-10M
Financiële prognose
N.v.t.