Helpende Gedachten App
Met behulp van deze app leer je om anders te denken over lastige situaties. Deze app geeft overzicht over je gedachten, gevoelens en gedrag en oefeningen die je kunt gebruiken om je problemen op te lossen. De oefeningen zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie.

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Wat moet je doen als je gedachten negatief zijn en blijven en je het gevoel hebt dat je r niets tegen kunt doen? Deze app is een goede ondersteuning voor het toepassen van cognitief gedragstherapeutische interventies bij kinderen en jongeren. Dankzij deze app word je je gedachten je gevoel weer de baas. Deze app geeft overzicht over je gedachten, gevoelens en gedrag en oefeningen die je kunt gebruiken om je problemen op te lossen.
Probleemstelling
Waarom deze app.
Cognitieve gedragstherapie is een denk en doe therapie. In deze therapie heb je gesprekken en oefen je veel en probeer je dingen uit om moeilijke situaties op te leren lossen. Door te oefenen ga je veel meer stilstaan bij wat je denkt en voelt als je iets moeilijks meemaakt. Deze app gaat je helpen om je deze gedachten te onderzoeken en te testen. Je leert ook deze te vervangen voor positievere gedachten wat je helpt om positiever over jezelf te denken. Je leert plannen te maken voor nieuwe gedachten en ander gedrag.
Cognitieve gedragstherapie is een denk en doe therapie. In deze therapie heb je gesprekken en oefen je veel en probeer je dingen uit om moeilijke situaties op te leren lossen. Door te oefenen ga je veel meer stilstaan bij wat je denkt en voelt als je iets moeilijks meemaakt. Deze app gaat je helpen om je deze gedachten te onderzoeken en te testen. Je leert ook deze te vervangen voor positievere gedachten wat je helpt om positiever over jezelf te denken. Je leert plannen te maken voor nieuwe gedachten en ander gedrag.
Oplossing
De app heeft creatieve vragen en opdrachten die je in het dagelijks leven moet doen en die je kunnen helpen. Wat leer je van deze opdrachten uit deze app?
1. Actieve aandacht: je bent met je aandacht bij wat je doet en leert daarmee meer bewust te zijn van wat je doet.
2. Verwoorden: je leert vertellen wat je meemaakt en wat dit met je doet.
3. Zonder oordelen: je leert te ervaren zonder je er iets van moet vinden. Je denkt niet meer in goed of fout.
4. Niet gelijk hoeven reageren: je leert dat het goed is om toe te laten wat er gebeurt.
5. Observeren van wat er gebeurt: je leert om bewust te zijn va wat er in jou of om je heen gebeurt. Positief of negatief.
1. Actieve aandacht: je bent met je aandacht bij wat je doet en leert daarmee meer bewust te zijn van wat je doet.
2. Verwoorden: je leert vertellen wat je meemaakt en wat dit met je doet.
3. Zonder oordelen: je leert te ervaren zonder je er iets van moet vinden. Je denkt niet meer in goed of fout.
4. Niet gelijk hoeven reageren: je leert dat het goed is om toe te laten wat er gebeurt.
5. Observeren van wat er gebeurt: je leert om bewust te zijn va wat er in jou of om je heen gebeurt. Positief of negatief.
Unieke kenmerken
Er is nog geen gamification app in de cognitieve gedragstherapie. Deze app zet aan tot terugblikken omdat er dieren rondlopen die je pushberichten sturen. de dieren denken mee dmv sturen van pushberichten en helpen je herinneren. Zo blijf je ermee aan de slag. D e app maakt gebruik van onderdelen uit de cognitieve gedragstherapie.
De gebruiker moet opdrachten uit de zee opvissen met flessenpost en deze uitvoeren in het dagelijks leven. De terugblik moet hij/zij doen in de app.
De gebruiker moet opdrachten uit de zee opvissen met flessenpost en deze uitvoeren in het dagelijks leven. De terugblik moet hij/zij doen in de app.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
De app is te gebruiken op je tablet of je mobiele telefoon en voor Android en IOS.
De
De
Concurrentie
Er zijn veel initiatieven in de ehealth er ook apps voor helpende gedachten maar er is nog geen gamification app voor helpende gedachten.
De app vervangt geen therapie maar kan het wel ondersteunen en zorgdragen dat het traject effectiever zou kunnen worden bijv korter of dat een kind niet naar de sggz komt maar binnen de bggz blijft. Op dit moment gebruiken kinderen binnen Karakter UC de app en kunnen we monitoren hoe het gebruik verloopt binnen de therapie.
De app vervangt geen therapie maar kan het wel ondersteunen en zorgdragen dat het traject effectiever zou kunnen worden bijv korter of dat een kind niet naar de sggz komt maar binnen de bggz blijft. Op dit moment gebruiken kinderen binnen Karakter UC de app en kunnen we monitoren hoe het gebruik verloopt binnen de therapie.
Doelgroep
De doelgroep is kinderen tussen de 8-14 jaar die in behandeling zijn binnen de jeugdzorg, jeugd ggz. Ook kinderen en jongeren binnen het ( speciaal) onderwijs kunnen steun hebben aan deze app.
Verdienmodel
De app kost voor aanschaf 3,99. Deze kosten zijn eenmalig. Ik verdien met de verkoop ervan.
Het idee is om een feedbackapp te maken waarbij dmv een QR code een volwassene ( ouders,coach, leerkacht,behandelaar) gekoppeld kan worden aan de app. Hiermee heeft deze toegang tot de app en kan meelezen en pushberichten sturen. Deze aanschaf is tegen betaling maar deze zijn nog niet meegerekend.
Binnen de jeugdzorg en jeugd ggz zijn ongeveer 350.000 kinderen in behandeling.
er volgens ongeveer 700.000 kinderen basisonderwijs in Nederland,
Het idee is om een feedbackapp te maken waarbij dmv een QR code een volwassene ( ouders,coach, leerkacht,behandelaar) gekoppeld kan worden aan de app. Hiermee heeft deze toegang tot de app en kan meelezen en pushberichten sturen. Deze aanschaf is tegen betaling maar deze zijn nog niet meegerekend.
Binnen de jeugdzorg en jeugd ggz zijn ongeveer 350.000 kinderen in behandeling.
er volgens ongeveer 700.000 kinderen basisonderwijs in Nederland,
Intellectueel eigendom
Het idee en concept is vastgelegd in de Biopt.
Testen
Doelstelling testfase
De testfase moet kinderziektes eruit halen qua techniek
Beschrijving testfase
Ik heb de app laten testen door kinderen in de leeftijd tussen de 8-13 jaar, jongens en meisjes en zowel binnen Karakter als buiten de ggz. Kinderen met en kinderen zonder problemen.
Aantal proefpersonen
Ik heb de app door 15 kinderen laten testen.
4 kinderen op de basisschool waarvan 2 zonder psychische problemen en 1 met angstklachten en 1 met negatieve gedachten en zorgen.
11 kinderen binnen karakter hebben de app getest en gebruikt. De kinderen hadden autisme en angstklachten , concentratieproblemen en traumatische stressklachten.
4 kinderen op de basisschool waarvan 2 zonder psychische problemen en 1 met angstklachten en 1 met negatieve gedachten en zorgen.
11 kinderen binnen karakter hebben de app getest en gebruikt. De kinderen hadden autisme en angstklachten , concentratieproblemen en traumatische stressklachten.
Testresultaten
De app was erg bruikbaar, leerzaam, leuk in gebruik
De opdrachten droegen bij aan bezig zijn met de moeilijke gedachten
De app werkte ondersteunend en hielp om bezig te blijven met de helpende gedachten.
De app maakt therapie leuker.
De opdrachten droegen bij aan bezig zijn met de moeilijke gedachten
De app werkte ondersteunend en hielp om bezig te blijven met de helpende gedachten.
De app maakt therapie leuker.
Uitdagingen
Een kind kan moeilijk zelf een helpende gedachte formuleren. een volwassene moet echt wel helpen, maar deze zijn moeilijker te motiveren voor het gebruik van een app.
De pushberichten werken soms verstorend, bij overprikkeling bij een kind met autisme.
Niet ieder kind heeft toegang tot een mobiele telefoon of tablet.
Virtual reality toevoegen.
De pushberichten werken soms verstorend, bij overprikkeling bij een kind met autisme.
Niet ieder kind heeft toegang tot een mobiele telefoon of tablet.
Virtual reality toevoegen.
Pilot
Beschrijving pilotfase
15 kinderen de app laten testen.
De kinderen kregen met een code toegang tot de app. In de therapie deze app laten gebruiken. De kinderen kregen coaching vanuit een zorgverlener van Karakter.
Op basisscholen ouders en leerkachten gecoached.
De kinderen kregen met een code toegang tot de app. In de therapie deze app laten gebruiken. De kinderen kregen coaching vanuit een zorgverlener van Karakter.
Op basisscholen ouders en leerkachten gecoached.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Karakter kinder en jeugdpsychiatrie.
Maatschappelijke effecten
Er is veel behoefte aan andere en creatieve manier van leren en groeien.
Deze app kan ingepast worden op e healthplatforms. Er is na mijn post op LinkedIn in al veel vraag naar vanuit verschillende organisaties.
Deze app kan ingepast worden op e healthplatforms. Er is na mijn post op LinkedIn in al veel vraag naar vanuit verschillende organisaties.
Onderzoeksresultaten
therapie wordt leuker
Leuker om met moeilijke dingen bezig te zijn.
Leuker om met moeilijke dingen bezig te zijn.
Implementatie
Organisatie
Er is veel belangstelling binnen jeugdzorg, jeugd ggz en sociaal domein en onderwijs in het gebruik van deze app.
doorgroei naar duizenden gebruikers , eerst Nederland daarna andere landen.
doorgroei naar duizenden gebruikers , eerst Nederland daarna andere landen.
Ondernemer
Jacomijn Jacobs, samenwerking met karakter voor onderzoek en effectiviteit
Implementatiestrategie
nog verder uit te werken
nu bezig met innovatie werkgroepen binnen Karakter om implementatie verder neer te zetten.
nu bezig met innovatie werkgroepen binnen Karakter om implementatie verder neer te zetten.
Communicatie en marketing
marketing uitbouwen
ruchtbaarheid vergroten
website beter maken
ruchtbaarheid vergroten
website beter maken
Behaalde prestaties of gewonnen awards
nog niet met deze app
Opschaling
Productontwikkeling
feedbackapp voor behandelaren, koppeling maken
instructievideo maken
instructievideo maken
Groeiscenario
app verder door ontwikkelen, functionaliteiten en mogelijkheden uitbouwen, mogelijk ook voor andere doelgroepen
Planning
2022 verder doorontwikkelen. app is nu net op de markt en beschikbaar
implementatie binnen en buiten Karakter doorzetten.
Hulpverleners coachen in gebruik en daarmee kennis hierover verspreiden
implementatie binnen en buiten Karakter doorzetten.
Hulpverleners coachen in gebruik en daarmee kennis hierover verspreiden
Internationale ambitie
App wordt ook in het Engels aangeboden,. ontwikkeling is bezig.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Financiële prognose
Er zijn al inkomsten uit verkoop maar deze zijn nog onder de duizend euro. App is sinds november 2021 op de markt.