Happy Senso
Happy Senso is een gel met multisensorische eigenschappen, een fantastisch product voor sensorische stimulering en ontspanning. Toe te passen bij meerdere doelgroepen. Het is te horen, te voelen, te zien en te ruiken. Happy Senso is erg leuk om te gebruiken en zorgt voor ogen vol schittering en enthousiasme en mooie contactmomenten!

Gelderland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Happy Senso is een multisensorische innovatie die te horen, te voelen, te zien en te ruiken is. Het is op meerdere manieren toe te passen waardoor verschillende intensiteiten ontstaan. Happy is onderdeel van de merknaam omdat heel erg veel mensen een lach bezorgd en Senso komt van Sensorische informatieverwerking.
Probleemstelling
Sensorische informatieverwerking vormt voor diverse mensen een uitdaging. Doelgroepen die er bijvoorbeeld baat bij hebben zijn mensen met (Z)EMB mensen, met het syndroom van down, visueel beperkte mensen en mensen met autisme
Oplossing
Voor bijvoorbeeld ergotherapeuten is Happy Senso iets dat ze op heel veel verschillende manieren kunnen inzetten. Ook mensen die snel last hebben van te veel prikkeling of juist prikkeling nodig hebben, hebben er vaak baat bij.
Unieke kenmerken
Het is te voelen, te horen, te zien en te ruiken; op een hele speciale manier en intrigerende manier. Wie het ervaren en gezien heeft wat het teweeg brengt bij de doelgroep dit weet het. Verder is het hypoallergeen zodat het ook geschikt is voor mensen die gevoeliger zijn.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Happy Senso zorgt voor sensorische stimulatie.
Video of animatie
Concurrentie
Er zijn veel andere producten die zorgen voor sensorische stimulatie, maar eigenlijk zijn dat allemaal substituten en geen directe concurrentie, Happy Senso is hierin wel zeer uniek. Dat is moeilijk uit te leggen. Iedereen die het ervaart weet waarom. Met daarbij welllicht als ontzettend sterk punt dat het keer op keer op keer interessant blijft en effect heeft. Qua prijs is Happy Senso ook 1 van de goedkopere producten voor sensorische stimulatie. Afhankelijk van gebruik en toepassing gaat 1 bus ruim 100 keer mee, nog geen 10 cent per keer.
Doelgroep
Er zijn meerdere doelgroepen en meerdere toepassingsmogelijkheden. De meest voorkomende tot nu toe zijn ergo therapeuten en de mensen die ze helpen, bijvoorbeeld mensen met beperkingen, tot ernstig meervoudige beperkingen aan toe. Daarnaast hebben mensen met bijvoorbeeld autisme er ook baat bij, waarvoor het ook veel ingezet wordt tijdens training om duidelijk te maken hoe divers mensen kunnen reageren op eenzelfde prikkel. Zowel uit de categorie die zeer gevoelig is voor prikkels, als juist ook die heel veel behoefte heeft aan prikkels. Het creëren mooie en soms onverwachte contactmomenten met mensen die zich bevinden in de eindstadia van dementie is ook een zeer mooie toepassing. Het wordt ook gebruikt door logopedisten. Eigenlijk is het op dit moment nog zo dat er regelmatig mensen met nieuwe toepassingsmogelijkheden hun verhaal doen, heel erg leuk !
Verdienmodel
De kostprijs bestaat in hoofdzaak uit de kosten van de ontwikkeling, realisatie en het daadwerkelijk produceren van het product en het ontwikkelen en doorontwikkelen van het concept.
Intellectueel eigendom
Rechten liggen vast op nationaal niveau, Europees niveau en ook voor diverse landen buiten Europa. Het concept is naar persoonlijke ideeën ontwikkeld en is laten ontwikkelen door een derde partij. Er liggen exclusiviteitsafspraken zonder enige beperking met de intellectueel eigenaar.
Testen
Doelstelling testfase
De testfase is voorbij, Happy Senso is al daadwerkelijk op de markt en voor zover de markt een test is; zowel nationaal als internationaal zijn de reacties waanzinnig enthousiast.
Beschrijving testfase
Er is wel een testfase gaande van een nieuwe variant, maar deze wil ik vooralsnog graag nog achter de schermen houden.
Aantal proefpersonen
Als proefpersonen bij de ontwikkeling van Happy Senso zijn een aantal specialisten betrokken geweest uit het werkveld die hun feedback hebben gegeven en waar in de doorontwikkeling verdere aandacht aan is gegeven.
Testresultaten
Er zijn een aantal eigenschappen naar voren gekomen waar aanpassingen op zijn gedaan. Ook zijn er gewenste eigenschappen naar boven gekomen die in toekomstige varianten zullen worden meegenomen.
Uitdagingen
Voor de nieuwe varianten zijn nog een paar tests nodig waarvan vooraf al vast staat dat het daarvoor zal gaan slagen, dus daarin zit behalve dat het tijd kost geen uitdaging. Uitdaging voor Happy Senso nu is vooral om zo veel mogelijk mensen Happy Senso te laten ervaren en de verschillende toepassingsmogelijkheden duidelijk maken en ook te horen over de toepassingsmogelijkheden en ideeën die daar nog weer verder uit voor komen.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Happy Senso is nu enige maanden op de markt en wordt zeer positief ontvangen. Zo positief dat er van over de hele wereld berichten binnen komen van onbekenden die er via via over gehoord hebben.
Aantal gebruikers pilot
1.001-10.000
Betrokken partners
Bij de ontwikkeling zijn diverse zorgspecialisten bron van informatie en inspiratie geweest. Er zijn op dit moment mede op basis van alle gebruikerservaringen al weer extra varianten in ontwikkeling.
Maatschappelijke effecten
Wat heel erg mooi zijn de zeer diverse toepassingsmogelijkheden. Het helpt mensen die moeite hebben met functioneren. En het stimuleert op een concrete manier het lichaamsbewustzijn, de lichaamsbeheersing en contactvaardigheden. Mensen die (ernstig) meervoudig beperkt zijn bijvoorbeeld hebben er vaak veel baat bij en er zijn ook hele mooie voorbeeld van mensen met autisme voor wie het een dag een stuk aangenamer maakt, bijvoorbeeld door in te zetten als activatie of juist ook als momentje van bezinning en wat tot rust komen.
Onderzoeksresultaten
Er zijn geen statistische onderzoeken uitgevoerd. Wel is veel tijd gestoken in het ophalen van gebruikerservaringen door contact met gebruikers en het in gesprek zijn met gebruikers op diverse evenementen. De gebruikerservaringen spreken wat dat betreft boekdelen en zijn een hele belangrijke bron aan informatie. Vanuit een HBO opleiding voor ergotherapeuten is wel heel erg enthousiast gereageerd en loopt een mooie samenwerking van waaruit op dit moment ook in overleg gekeken wordt om een onderzoek op te zetten.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Op dit moment bestaat Happy Senso uit 1 onderneemster die direct in dienst is en zijn er diverse specialisten in het netwerk ter ondersteuning. Happy Senso is op dit moment vooral een netwerkorganisatie met zeer goede samenwerkingspartners. Het beoogde doel is uit te groeien naar 5 medewerkers en daarnaast vooral een heel hecht team aan internationale distributeurs met kennis en netwerk in de voor hen lokale markt.
Ondernemer
Tessa Tippersma is de onderneemster. Ze heeft zelf ruime ervaring opgedaan binnen de zorg en eerder als onderneemster ook ervaring opgedaan met het in de markt zetten van een op veel vlakken vergelijkbaar concept. De verschillen in logistiek, doelgroep en mogelijkheden zijn goed in kaart. Om mij heen heb ik een aantal mensen verzameld als klankbord die specialistische ondersteuning kunnen bieden waar mogelijk. Noem bijvoorbeeld juridische vraagstukken, fiscale vraagstukken en vraagstukken op het gebied van productontwikkeling.
Implementatiestrategie
De beoogde strategie is kent vooral hele korte lijnen. Zo zit de branche voor producten voor sensorische informatieverwerking ook in elkaar. Happy Senso is de concepteigenaar en de partij de die merknaam body meegeeft, dan zit er 1 distributeur tussen, welke direct levert aan de eindgebruiker. Wellicht zijn er landen waar dit anders zou moeten, maar vooralsnog is mijn ervaring dat de branche zo in elkaar zit. Zelf ben ik vooral degene die de innovatie en het merk zo mooi mogelijk in de markt wil zetten en er op toe wil zien dat de distributeurs dit ook doen. De distributeurs worden door Happy Senso waar gewenst zo veel mogelijk ondersteunt, zeker in de aanloop- en opstartfase.
Communicatie en marketing
Aangezien Happy Senso een product is dat onbekend is en het daarom ook beter is om mensen te laten ervaren dan het te proberen uit te leggen is heel veel er op gericht om het mensen te laten beleven. Daar kan geen enkele omschrijving tegenop. De distributeurs waar tot nu toe de samenwerking mee is, die gaan zelf ook actief naar evenementen, en bezoeken zorginstellingen en scholen om het daadwerkelijk ter plekke door mensen te laten ervaren.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Op het moment van schrijven zijn er distributeurs in Nederland, België, Groot Brittannië, Ierland en Mexico actief. Dat dit binnen 1 jaar gelukt is en met het grote enthousiasme waarmee het overal ontvangen is belooft zeer veel voor de toekomst. Dat het door opleidingen en diverse trainers wordt gebruikt, bijvoorbeeld tijdens trainingen over prikkelverwerking en ook over autisme, ben ik ook heel erg trots op.
Opschaling
Productontwikkeling
De nieuwe functionaliteit die in ontwikkeling is, is op dit moment enkel nog nieuws voor achter de schermen, maar er komt inderdaad een extra functionaliteit bij.
Groeiscenario
Wat betreft markten ligt eigenlijk alles nog open. Binnen Nederland is de marktontwikkeling al behoorlijk op gang. In de UK, Ierland, België, Mexico en de VS is het vooral nog in de opstartfase. Richting Duitsland liggen ook de eerste serieuze contacten. Binnen de genoemde landen liggen nog heel veel mogelijkheden voor marktontwikkeling, maar zeker ook daar buiten liggen nog ontzettend veel kansen.
Planning
Eind 2018 direct verkrijgbaar zijn via distributeurs in 15 landen, waarbij in de huidige 7 landen ook veel meer bekendheid gecreëerd is.
Internationale ambitie
Mijn droom is om wereldwijd zowel te zorgen voor prikkels met Happy Senso, als ook te zorgen voor extra aandacht voor prikkelverwerking, wat in ontzettend veel landen nog erg onderbelicht is.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
0-10k
Financiële prognose
Breakeven is iets dat nog niet is bereikt, dit punt wordt in het voorjaar van 2018 verwacht, waarbij wel de loonkosten nog niet zijn meegenomen. Het niveau van als ondernemer van Happy Senso te kunnen leven is er nog niet, dat eigenlijk het belangrijkste doel en hoop ik in het tweede deel van 2018 te behalen.