GoOV
GoOV is een app die mensen helpt die moeite hebben met zelfstandig reizen en nu vaak afhankelijk zijn van een taxi, om middels hedendaagse technologie met het openbaar vervoer te reizen; zo veilig en zelfstandig mogelijk doordat zij - indien nodig - worden ondersteund door een telefonische hulplijn.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
GoOV is een app op een smartphone, die na een training en een aantal begeleide reizen, het reizen met OV ondersteunt waardoor het zelfstandig reizen van mensen met een beperking, laaggeletterden en ouderen die afhankelijk zijn van 'aangepast vervoer', mogelijk wordt. GoOV ondersteunt een reiziger stap voor stap van deur tot deur als reisBEGELEIDER (dus geen routePLANNER) met gedetailleerde looproutenavigatie en actuele dynamische OV-reisinformatie. De reiziger wordt ondersteund door een telefonische hulplijn die de reiziger continu 'in beeld' heeft en indien een reis niet slaagt actie onderneemt om de reis toch te voltooien, al dan niet door inzet van een taxi.
Probleemstelling
In Nederland zijn meer dan 150.000 mensen met een cognitieve beperking, 80.000 leerlingen in het leerlingenvervoer, meer dan 300.000 blinden en slechtzienden en tienduizenden senioren, afhankelijk van taxivervoer. Dit gaat om mensen van alle leeftijden die nooit weten hoe laat het busje precies komt, niet de vrijheid hebben om spontaan met vrienden af te spreken, of zelf even naar opa en oma te gaan. Zij worden geleefd door het ritme van de taxi. GoOV laat mensen na een training en enkele begeleide reizen, zelfstandig reizen met het OV: trein, tram, metro of bus; van en naar huis, school, dagbesteding, familie. GoOV begeleidt de reiziger in kleine simpele stapjes, flexibel maar zeker veilig naar de bestemming.
Oplossing
De app op de smartphone geeft de reisinformatie in gedetailleerde stapjes weer. Dit kan met tekst of met pictogrammen worden weergegeven. Elke reisstap wordt bevestigd via een feedback-knop en daardoor weten ouder/begeleider of Hulplijn exact waar de reiziger is, welke stappen hij al gemaakt heeft van de reis, en welke hij nog gaat maken.
Ouders kunnen de reis volgen in het online Portaal op een PC of inmiddels ook op de Mee-kijk app. Zo kan de reiziger te allen tijde worden ondersteund.
Als een reis een keer echt niet lukt, kan de Hulplijn worden ingeschakeld via de hulpknop in de app. Zij kunnen eventueel de reiziger via een thuisbrenggarantie met een taxi naar diens eindbestemming laten brengen.
Ouders kunnen de reis volgen in het online Portaal op een PC of inmiddels ook op de Mee-kijk app. Zo kan de reiziger te allen tijde worden ondersteund.
Als een reis een keer echt niet lukt, kan de Hulplijn worden ingeschakeld via de hulpknop in de app. Zij kunnen eventueel de reiziger via een thuisbrenggarantie met een taxi naar diens eindbestemming laten brengen.
Unieke kenmerken
GoOV is een reisBEGELEIDER in tegenstelling tot een reisplanner. GoOV gebruikt een set van open data, waardoor de kosten zo laag mogelijk worden gehouden.
Naast de monitoring door de Hulplijn, kan ook de ouder / begeleider via een eigen meekijk-app de reiziger volgen.
Naast de monitoring door de Hulplijn, kan ook de ouder / begeleider via een eigen meekijk-app de reiziger volgen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
GoOV maakt gebruik van diverse open databases en combineert deze tot een reisadvies. dat reisadvies wordt continu aangepast aan de actuele situatie van de reiziger en het OV en geeft - afhankelijk van het ingestelde reizigersprofiel - updates aan de app en te actuele reis.
Video of animatie
Concurrentie
Concurrerende producten zijn er veel - 9292 en diverse OV reisplanners, Moovit, Offi Public Transport Buddy, Diverse OV trainingen ('Mee op weg', OV4U, Radar), Blueassist, OVcoach, Veilig op pad - maar wat GoOV onderscheidt zijn 2 dingen: GoOV is een reisBEGELEIDER en geen planner, In GoOV hoeven gen gegevens meer te worden ingevoerd door de reiziger - aanklikken is voldoende, GoOV is ook als enig dynamisch en past een reis aan aan de actuele OV-situatie.
De huidige kosten per jaar voor reizen met aangepast vervoer bedraagt € 2.200 tot € 3.750. Met de GoOV worden de kosten per reiziger per jaar gereduceerd tot € 500 afhankelijk van het gekozen abonnement.
De huidige kosten per jaar voor reizen met aangepast vervoer bedraagt € 2.200 tot € 3.750. Met de GoOV worden de kosten per reiziger per jaar gereduceerd tot € 500 afhankelijk van het gekozen abonnement.
Doelgroep
150.000 mensen met een verstandelijke of cognitieve beperking
> 80.000 leerlingen in het speciaal (voortgezet en/of basis) onderwijs
> 100.000 mensen die vanwege laaggeletterdheid of vanwege Nederlands als 2e taal moeite hebben met zelfstandig reizen met het OV.
In de toekomst (eind 2016) ook > 250.00 mensen met een visusbeperking.
> 80.000 leerlingen in het speciaal (voortgezet en/of basis) onderwijs
> 100.000 mensen die vanwege laaggeletterdheid of vanwege Nederlands als 2e taal moeite hebben met zelfstandig reizen met het OV.
In de toekomst (eind 2016) ook > 250.00 mensen met een visusbeperking.
Verdienmodel
Startpakket van € 600,- voor 3 maanden: inbegrepen zijn de GoOV-app, het Portaal, de Hulplijn, 2 trainingen en een OV-abonnement.
Na 3 maanden kost een jaarabonnement op de GoOV-app + Portaal € 220,-
De Hulplijn kan worden gecontracteerd voor € 280,- per jaar.
Eventueel kan via GoOV BV ook een smartphone worden aangeschaft of geleased.
Na 3 maanden kost een jaarabonnement op de GoOV-app + Portaal € 220,-
De Hulplijn kan worden gecontracteerd voor € 280,- per jaar.
Eventueel kan via GoOV BV ook een smartphone worden aangeschaft of geleased.
Intellectueel eigendom
GoOV BV
Testen
Doelstelling testfase
De testfase van de GoOV is afgerond. De app en het servicemodel zijn operationeel.
Nu worden telkens losse NIEUWE modules ontwikkeld en met bestaande gebruikers in een separate testomgeving getest, voordat ze live gaan.Het betreft o.a. de:
- Pictomodule (live vanaf 28-01-2016)
- de Mee-kijk app voor ouders (gepland live vanaf 17-02-2016)
- Portaal 2.0 (test vanaf 1 maart 2016)
- de iOS-versie 2.0 (testfase in 2e kwartaal 2016)
- Blindenversie met text-2-speach & nauwkeurige positiebepaling (planning nog niet bekend)
Nu worden telkens losse NIEUWE modules ontwikkeld en met bestaande gebruikers in een separate testomgeving getest, voordat ze live gaan.Het betreft o.a. de:
- Pictomodule (live vanaf 28-01-2016)
- de Mee-kijk app voor ouders (gepland live vanaf 17-02-2016)
- Portaal 2.0 (test vanaf 1 maart 2016)
- de iOS-versie 2.0 (testfase in 2e kwartaal 2016)
- Blindenversie met text-2-speach & nauwkeurige positiebepaling (planning nog niet bekend)
Beschrijving testfase
De app is getest met 135 personen in 3 fasen.
Fase 1: 10 personen uit de doelgroep hebben de loopmodule getest als proof of principle
Fase 2: 25 personen uit de doelgroep hebben de gecombineerde loop- en OV-module getest als proof of princple 0.2
Fase 3: 100 reizigers hebben het prototype getest en hebben als onderdeel van het systeem het hele servicemodel met trainingen, back-office en callcenter getest.
Fase 4: Live per eind 2014; testen verdienmodel en volledige servicemodel.
Fase 1: 10 personen uit de doelgroep hebben de loopmodule getest als proof of principle
Fase 2: 25 personen uit de doelgroep hebben de gecombineerde loop- en OV-module getest als proof of princple 0.2
Fase 3: 100 reizigers hebben het prototype getest en hebben als onderdeel van het systeem het hele servicemodel met trainingen, back-office en callcenter getest.
Fase 4: Live per eind 2014; testen verdienmodel en volledige servicemodel.
Aantal proefpersonen
De app is getest met 135 personen uit de doelgroep. Elke reiziger is tijdens Fase 1 en 2 persoonlijk begeleid. Tijdens fase 3 heeft ons eigen helpdesk/callcenter alle reizigers begeleid.
Fase 1: 10 personen loopmodule
Fase 2: 25 personen loop- en OV-module
Fase 3: 100 reizigers hele systeem met trainingen, back-office, callcenter, verdienmodel.
Fase 1: 10 personen loopmodule
Fase 2: 25 personen loop- en OV-module
Fase 3: 100 reizigers hele systeem met trainingen, back-office, callcenter, verdienmodel.
Testresultaten
85% is overgestapt van de taxi naar het OV. 15% blijft in de taxi. De reden daarvan waren:
- geen goede begeleiding tijdens het maken van oefenreizen;
- interface met geschreven tekst te moeilijk. (Dit was de reden van de ontwikkeling van de pictomodule).
Na de oefenperiode van 8 tot 12 weken blijkt 65% van de reizigers de GoOV nog nodig te hebben om zelfstandig te kunnen reizen. 20% reist volledig zelfstandig met het OV.
- geen goede begeleiding tijdens het maken van oefenreizen;
- interface met geschreven tekst te moeilijk. (Dit was de reden van de ontwikkeling van de pictomodule).
Na de oefenperiode van 8 tot 12 weken blijkt 65% van de reizigers de GoOV nog nodig te hebben om zelfstandig te kunnen reizen. 20% reist volledig zelfstandig met het OV.
Uitdagingen
Blinden-versie maken op basis van:
- zeer nauwkeurige positiebepaling, ook indoor;
- iOS besturingssysteem;
- Text-to-speach integreren.
Buitenlandse GoOV-versies ontwikkelen i.r.t. nog niet open data van OV in buitenland.
- zeer nauwkeurige positiebepaling, ook indoor;
- iOS besturingssysteem;
- Text-to-speach integreren.
Buitenlandse GoOV-versies ontwikkelen i.r.t. nog niet open data van OV in buitenland.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
De pilotfase is bij 7 zorgorganisaties met 100 gebruikers uit de doelgroep uitgevoerd.
Zie het testrapport.
Zie het testrapport.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
Eljakim IT BV
Siza Innovation Projects BV
LarNie Holding BV
Technologiefonds van het NSGK
Siza Innovation Projects BV
LarNie Holding BV
Technologiefonds van het NSGK
Maatschappelijke effecten
Een doelgroep van meer dan 230.000 mensen krijgt de kans om echt te participeren aan de maatschappij doordat zij zelfstandig kunnen gaan reizen en niet meer afhankelijk zijn van 'het busje'.
Daarnaast is dit traditioneel vervoer op maat niet alleen erg inflexibel, het is ook erg duur. De gemiddelde kosten per reiziger zijn bijna € 3.000,-per jaar.
GoOV kost na de eenmalige startkosten, maximaal € 500,- per jaar; afhankelijk van de gekozen abonnementsvorm. In combinatie met een OV-abonnement halveren de kosten voor de maatschappij tot minder dan € 1.500,-.
Daarnaast is dit traditioneel vervoer op maat niet alleen erg inflexibel, het is ook erg duur. De gemiddelde kosten per reiziger zijn bijna € 3.000,-per jaar.
GoOV kost na de eenmalige startkosten, maximaal € 500,- per jaar; afhankelijk van de gekozen abonnementsvorm. In combinatie met een OV-abonnement halveren de kosten voor de maatschappij tot minder dan € 1.500,-.
Onderzoeksresultaten
Zie rapport.
- Eigen callcenter is te duur (de Hulplijn is nu een uitbestede dienst).
- Er is behoefte aan een pictomodule (deze is inmiddels ontwikkeld).
- Ouders willen hun kind kunnen volgen als zij zelf mobiel / onderweg zijn (hiervoor is de Mee-kijk app ontwikkeld.)
- Eigen callcenter is te duur (de Hulplijn is nu een uitbestede dienst).
- Er is behoefte aan een pictomodule (deze is inmiddels ontwikkeld).
- Ouders willen hun kind kunnen volgen als zij zelf mobiel / onderweg zijn (hiervoor is de Mee-kijk app ontwikkeld.)
Implementatie
Organisatie
De GoOV organisatie is lean. Directievoering, verkoop en technische ondersteuning worden door eigen mensen uitgevoerd. Alle andere diensten worden via partners ingekocht (trainers ICT, telefonische hulplijn, alle ondersteunende diensten t.b.v. de back-office).
Dat zal ook zo blijven; dat is ons organiseer-principe.
Dat zal ook zo blijven; dat is ons organiseer-principe.
Ondernemer
Lars Nieuwenhoff, https://www.linkedin.com/profile/view?id=397517&trk=hp-identity-name
Implementatiestrategie
We gaan zelf de boer op, maar hebben ook samenwerkingen met Samen reizen met ... van Carolien Aalders Training & Advies BV, BlueAssist en MEE op weg; zij nemen de GoOV mee onder de arm.
Daarnaast hebben we een aantal partners die de GoOV aanprijzen en verkopen bij zorginstellingen en gemeenten; Connexxion, Arriva en Syntus.
Daarnaast hebben we een aantal partners die de GoOV aanprijzen en verkopen bij zorginstellingen en gemeenten; Connexxion, Arriva en Syntus.
Communicatie en marketing
GoOV heeft inmiddels 6 prijzen gewonnen. Via social media proberen we dat uit te venten.
Belangrijkste boodschap is dat er voor alle mensen die moeite hebben met zelfstandig reizen (vanwege een verstandelijke beperking, een cognitieve aandoening, laaggeletterdheid of Nederlands als 2e taal) een alternatief is om zelfstandig te (leren) reizen. De GoOV bespaart daarnaast ook nog eens fors op maatschappelijke koste.n
Belangrijkste boodschap is dat er voor alle mensen die moeite hebben met zelfstandig reizen (vanwege een verstandelijke beperking, een cognitieve aandoening, laaggeletterdheid of Nederlands als 2e taal) een alternatief is om zelfstandig te (leren) reizen. De GoOV bespaart daarnaast ook nog eens fors op maatschappelijke koste.n
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Vodafone Mobiles for Good - winnaar
Maatwerkvervoer Challenge Utrecht - winnaar
Jan van der Kruijs Prijs, Universiteit Tilburg - winnaar
Apps for Europe - winnaar
Open Data Forward Challenge, Waag Society en Stad Amsterdam - winnaar
IIPIC, Twente - winnaar
Maatwerkvervoer Challenge Utrecht - winnaar
Jan van der Kruijs Prijs, Universiteit Tilburg - winnaar
Apps for Europe - winnaar
Open Data Forward Challenge, Waag Society en Stad Amsterdam - winnaar
IIPIC, Twente - winnaar
Opschaling
Productontwikkeling
- Pictomodule - januari 2016
- Meekijk-app voor ouders - februari 2016
- Portaal 2.0 - maart 2016
- iOS-versie medio 2016
- Blindenmodule - eind 2016
- Buitenland varianten - eind 2016
- Meekijk-app voor ouders - februari 2016
- Portaal 2.0 - maart 2016
- iOS-versie medio 2016
- Blindenmodule - eind 2016
- Buitenland varianten - eind 2016
Groeiscenario
Eind 2016 - 1.500 abonnees
Eind 2018 - 12.000 abonnees
Eind 2018 - 12.000 abonnees
Planning
Zie groeiscenario
Internationale ambitie
2016 - Duitsland - proefproject
2017 - België en Groot Brittannië - proefprojecten
2017 - België en Groot Brittannië - proefprojecten
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Bij 1.000 reizigers wordt het break-even point bereikt.
Eind 2018, € 3.500.000,- omzet.
Eind 2018, € 3.500.000,- omzet.
Netwerk
Teamleden
Medewerkers
Ambassadeurs