Fello
Say hello to Fello. Een gedeelde agenda waarmee je samen voor een familielid zorgt. Makkelijk en gratis!

Zuid-Holland
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Say hello to Fello. Een gedeelde agenda waarmee je samen voor een familielid zorgt. Makkelijk en gratis!
Wie met paps naar de huisarts gaat is nu zo geregeld. Fello: je nieuwe familieagenda. Een handige app om de zorg voor een familielid te regelen. Alle afspraken staan netjes op één plek. En de hele familie weet precies wat ie waar, wanneer en met wie gaat doen. Met een paar klikken plan je afspraken, verdeel je taken en chat je met elkaar. Appje eitje!
Wie met paps naar de huisarts gaat is nu zo geregeld. Fello: je nieuwe familieagenda. Een handige app om de zorg voor een familielid te regelen. Alle afspraken staan netjes op één plek. En de hele familie weet precies wat ie waar, wanneer en met wie gaat doen. Met een paar klikken plan je afspraken, verdeel je taken en chat je met elkaar. Appje eitje!
Probleemstelling
Vier miljoen familiezorgers: Ons land telt maar liefst vier miljoen mantelzorgers; mensen die dag in dag uit zorgen voor een familielid of een vriend.
Hulp vragen is moeilijk: Een op de drie familiezorgers durft niet om hulp te vragen. En als ze het doen, dan is het vaak niet makkelijk.
De helft is overbelast: Familiezorg is zwaar. Voor een op de twee mantelzorgers is het zelfs te zwaar. Wij willen de zorg een beetje verlichten.
Hulp vragen is moeilijk: Een op de drie familiezorgers durft niet om hulp te vragen. En als ze het doen, dan is het vaak niet makkelijk.
De helft is overbelast: Familiezorg is zwaar. Voor een op de twee mantelzorgers is het zelfs te zwaar. Wij willen de zorg een beetje verlichten.
Oplossing
Fello (voorheen Mantellink) is een app waarmee je de dagelijkse zorg voor een familielid beter kunt afstemmen. Het is één plek voor zorg en organisatie. Zo helpen we families afstemmen wie, wat, wanneer doet. Maar ook hun gedachten uitwisselen over hoe de dag was. Zo kunnen ze snel bijsturen en overleggen. En iedereen kan z’n steentje bijdragen.
Waarom Fello beter is dan WhatsApp of e-mail? Bedenk maar eens hoe tijdrovend en ingewikkeld de communicatie kan zijn, wanneer je met een groep vrienden een gezamenlijk cadeau wilt kopen of wilt afspreken op een evenement. De berichten staan vaak rommeling onder elkaar en het overzicht raakt kwijt! Laat staan dat het lukt om met WhatsApp of mail intensieve zorg voor een familielid af te stemmen. Fello creëert op één bereikbare plek overzicht in alle zorgtaken en maakt vragen en problemen bespreekbaar. Zo wordt het gemakkelijker om mee te helpen.
Waarom Fello beter is dan WhatsApp of e-mail? Bedenk maar eens hoe tijdrovend en ingewikkeld de communicatie kan zijn, wanneer je met een groep vrienden een gezamenlijk cadeau wilt kopen of wilt afspreken op een evenement. De berichten staan vaak rommeling onder elkaar en het overzicht raakt kwijt! Laat staan dat het lukt om met WhatsApp of mail intensieve zorg voor een familielid af te stemmen. Fello creëert op één bereikbare plek overzicht in alle zorgtaken en maakt vragen en problemen bespreekbaar. Zo wordt het gemakkelijker om mee te helpen.
Unieke kenmerken
Voor het geven van goede zorg hebben familie en vrienden elkaar hard nodig. Fello geeft hen een middel in handen om effectief mee samen te werken. Vernieuwend is de eenvoud. Fello is een simpele, gebruiksvriendelijke en functionele app. Eén overzichtelijke plek voor jong en oud om het reilen en zeilen rondom de zorg af te stemmen. Fello is er als app voor iOS en Android, maar ook mensen zonder smartphone kunnen meedoen via de (mobiele) website. Deze combinatie zie je maar zelden! Naast de eenvoud van het product is ons team uniek doordat we eigen developers hebben. Zo kunnen we de inzichten die we opdoen direct in onze tweewekelijkse scrum inplannen en de app razendsnel verbeteren.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Fello is een app voor iOS en Android, maar ook mensen zonder smartphone kunnen meedoen via de (mobiele) website.
Video of animatie
Concurrentie
Onze grootste concurrenten zijn bestaande communicatieplatformen zoals WhatsApp, Facebook en e-mail. Het nadeel van deze platformen is dat het moeilijk is om zaken met een grote groep mensen te organiseren. Berichten staan vaak chaotisch onder elkaar en het overzicht raakt kwijt.
Doelgroep
Wist je dat mantelzorgers vijf keer zoveel tijd besteden aan de zorg voor een naaste dan professionele thuiszorgmedewerkers? Onze doelgroep zijn de 4 miljoen volwassenen Nederlanders die mantelzorg verlenen. Bij mantelzorg gaat het om hulp die mensen elkaar vanuit een bestaande sociale relatie geven. Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis die vanwege een chronische ziekte, handicap of hoge leeftijd zorg nodig heeft (bron: Mezzo).
Verdienmodel
We hebben eerst gewerkt aan de basis app, die is gratis omdat we willen dat iedereen in de familie mee kan doen. Nu bouwen we verder aan de onderdelen waarmee we geld gaan verdienen. Het aanbieden van relevante producten en diensten van andere partijen, waarvoor wij een kick-back fee krijgen. Daarnaast staan er betaalde premium functies op de roadmap waarvoor gebruikers een maandelijks abonnementsmodel afsluiten.
Intellectueel eigendom
Fello is geregistreerd bij Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), het officiële bureau voor de registratie van merken, modellen en tekeningen in de Benelux.
Testen
Doelstelling testfase
Begin 2015 hebben we getest of mantelzorgers behoefte hebben aan een app om samen met andere familieleden de zorg voor iemand af te stemmen. De belangrijkste doelstelling was een go/no go voor onszelf om door te gaan met de verdere ontwikkeling.
Beschrijving testfase
Stap 1: Met behulp van folders een zorgorganisatie (en de bij hun betrokken mantelzorgers) enthousiast maken voor ons concept. Stap 2: Het bouwen van een simpele chat app met als extra functionaliteit een "ik-pak-dit-op" knop.
Aantal proefpersonen
In totaal waren er 20 families betrokken bij de test. Zij hadden allemaal iemand die 1 of meer dagen per week zorg kreeg in een ontmoetingscentra van de deelnemende zorgorganisatie.
Testresultaten
De simpele maar doeltreffende app werd goed ontvangen door zowel zorgprofessionals als mantelzorgers. Een hoog percentage van de deelnemende families bleef de app actief gebruiken, ook na afloop van de testfase.
Uitdagingen
Een belangrijk inzicht uit de test was dat mantelzorgers niet alleen wilden afstemmen wie bepaalde taken op zich neemt. Maar ook wanneer diegene dat doet. In verschillende vervolg fasen hebben we daarom samen met onze gebruikers nieuwe functionaliteit ontworpen, zoals een datumprikker en een agenda.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Zorgprofessionals van verschillende organisaties hebben met onze folders aandacht gevraagd voor Fello (voorheen Mantellink). Mantelzorgers die de app gebruikten werden gevraagd om kwantitatief (dmv een survey) en kwalitatief (dmv co-creatie sessie) feedback te geven.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Gepassioneerde zorgprofessionals van o.a. Pieter van Foreest, Buurtzorg, Careyn, Marente en Middin hebben geholpen bij de promotie van de app. Dankzij hen waren we in staat om snel een groep enthousiaste mantelzorgers aan ons te binden die ons hielpen met de verdere ontwikkeling.
Maatschappelijke effecten
Wij geloven dat mantelzorgers bezig moeten zijn met zorgen zelf, in plaats van het regelwerk. Nu zijn mantelzorgers gemiddeld 3 uur per week bezig met organiseren en geregel. Daarom willen wij samenwerken simpel maken. Zo ontlasten we mantelzorgers.
Onderzoeksresultaten
De app werd met name gebruikt door mantelzorgers, zonder tussenkomst van zorgprofessionals. We kwamen erachter dat onze naam Mantellink geschikt was voor een B2B propositie, maar niet voor families. Zij herkenden zich niet in de term mantelzorger. We hebben de app daarom opnieuw gepositioneerd; vriendelijker en laagdrempeliger. Fello is een samenvoeging van Hello (communicatie) en Fellow (kameraad). Onze nieuwe naam versnelde de adoptie aanzienlijk.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Fello is per 1 maart 2016 een B.V. Verder zijn wij lid van Social Enterprise NL, voor ondernemers met een maatschappelijke missie.
Ondernemer
Elien Phernambucq - CEO
Als ontwerper wil Elien graag verrassen. Ze is gefascineerd in de interactie tussen mensen en apps. Die fascinatie gebruikt ze om ideeën te bedenken en te ontwikkelen waar je als mens écht iets aan hebt. Verder kan Elien heel goed luisteren naar de gebruikers van Fello en is ze een gedreven spreker.
Niels Meijssen - Marketing & Operations
Turbo Niels versnelt elk proces! Niels komt namelijk uit het bedrijfsleven. Daardoor is ie enorm gedreven om onze app steeds beter, sneller en mooier te maken. Verder houdt Niels zich ook veel bezig met de van-alles-en-nog-wat-afdeling. Lekker afwisselend dus.
Johan Langendoen - Growth & product owner
Johan is de technische motor van ons team. Hij is onze eigen Google. Stel ‘m een vraag en hij heeft een antwoord. En hij weet je ook altijd te overtuigen. Het is dan ook niet zo gek dat Johan de man is die de koers uitzet en precies weet hoe je een idee uit moet voeren.
Michael Noom - Lead developer
Michael is een echte vakman. Een codeschrijver in hart en nieren. Hij ontwikkelt de back-end van Fello: het werkend brein van onze app. Michael is altijd bezig met de toekomst. Hij timmert net zo lang aan degelijke en gedetailleerde systemen dat ze niet alleen vandaag goed werken, maar ook in de toekomst bruikbaar zijn.
Job van Stiphout - Front-end developer
Job is onze front-end developer. Hij bouwt de voorkant van onze app; ons gezicht. Job heeft bijna overal kaas van gegeten: van elektrotechniek tot sound-engineering tot pop-up restaurants. Verder is ie ‘sharp as a razorblade’... hij weet altijd op het juiste moment precies de juiste vraag te stellen.
Rutger Docter - Marketing strateeg
Rutger is onze marketeer. Hij zoekt altijd naar echte verhalen voor echte mensen. Om die verhalen te maken, weet hij raad met elke vakgek. Van tekstschrijvers tot ontwerpers. En van fotografen tot videomakers. Een bont gezelschap. Waar strateeg Rutger elke keer een kleurrijk en succesvol team van weet te kneden.
Wendela Troll - Interactie ontwerper
Wendela is onze lachende interaction designer. Ze stippelt de paadjes uit die de gebruikers van onze app bewandelen. En elke keer maakt ze van een klein idee een groot succes.
Steven Gerkes - Social media
Steven houdt zich bezig met de online Fello community. Hij deelt het belangrijkste nieuws en de beste verhalen van Fello. Verdiept zich in de gebruikers en gebruikt die input om de band tussen de gebruiker en het team te versterken.
Gert Hans Berghuis - Partner & coach
Gert Hans heeft twee voornamen en twee petten. Hij is partner van Fabrique én coach van Fello. Aangezien hij de geestelijke vader is van 9292.nl, ING.nl en Rijksmuseum.nl zijn we maar wat blij met zijn wijze woorden. Hij krijgt het voor elkaar om complexe situatie plat te slaan tot een idee waar je wat mee kunt.
Als ontwerper wil Elien graag verrassen. Ze is gefascineerd in de interactie tussen mensen en apps. Die fascinatie gebruikt ze om ideeën te bedenken en te ontwikkelen waar je als mens écht iets aan hebt. Verder kan Elien heel goed luisteren naar de gebruikers van Fello en is ze een gedreven spreker.
Niels Meijssen - Marketing & Operations
Turbo Niels versnelt elk proces! Niels komt namelijk uit het bedrijfsleven. Daardoor is ie enorm gedreven om onze app steeds beter, sneller en mooier te maken. Verder houdt Niels zich ook veel bezig met de van-alles-en-nog-wat-afdeling. Lekker afwisselend dus.
Johan Langendoen - Growth & product owner
Johan is de technische motor van ons team. Hij is onze eigen Google. Stel ‘m een vraag en hij heeft een antwoord. En hij weet je ook altijd te overtuigen. Het is dan ook niet zo gek dat Johan de man is die de koers uitzet en precies weet hoe je een idee uit moet voeren.
Michael Noom - Lead developer
Michael is een echte vakman. Een codeschrijver in hart en nieren. Hij ontwikkelt de back-end van Fello: het werkend brein van onze app. Michael is altijd bezig met de toekomst. Hij timmert net zo lang aan degelijke en gedetailleerde systemen dat ze niet alleen vandaag goed werken, maar ook in de toekomst bruikbaar zijn.
Job van Stiphout - Front-end developer
Job is onze front-end developer. Hij bouwt de voorkant van onze app; ons gezicht. Job heeft bijna overal kaas van gegeten: van elektrotechniek tot sound-engineering tot pop-up restaurants. Verder is ie ‘sharp as a razorblade’... hij weet altijd op het juiste moment precies de juiste vraag te stellen.
Rutger Docter - Marketing strateeg
Rutger is onze marketeer. Hij zoekt altijd naar echte verhalen voor echte mensen. Om die verhalen te maken, weet hij raad met elke vakgek. Van tekstschrijvers tot ontwerpers. En van fotografen tot videomakers. Een bont gezelschap. Waar strateeg Rutger elke keer een kleurrijk en succesvol team van weet te kneden.
Wendela Troll - Interactie ontwerper
Wendela is onze lachende interaction designer. Ze stippelt de paadjes uit die de gebruikers van onze app bewandelen. En elke keer maakt ze van een klein idee een groot succes.
Steven Gerkes - Social media
Steven houdt zich bezig met de online Fello community. Hij deelt het belangrijkste nieuws en de beste verhalen van Fello. Verdiept zich in de gebruikers en gebruikt die input om de band tussen de gebruiker en het team te versterken.
Gert Hans Berghuis - Partner & coach
Gert Hans heeft twee voornamen en twee petten. Hij is partner van Fabrique én coach van Fello. Aangezien hij de geestelijke vader is van 9292.nl, ING.nl en Rijksmuseum.nl zijn we maar wat blij met zijn wijze woorden. Hij krijgt het voor elkaar om complexe situatie plat te slaan tot een idee waar je wat mee kunt.
Implementatiestrategie
Mantelzorgers, onze eindgebruikers, kunnen de app downloaden op iOS of Android. Maar ook mensen zonder smartphone of tablet kunnen meedoen, Fello is er namelijk ook als website. Er is geen complexe implementatie nodig, mantelzorgers kunnen direct aan de slag.
Communicatie en marketing
We bereiken mantelzorgers direct via social media, onze blog en website.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Winnaar Delft Design Challenge 2014
Winnaar publieksprijs Haagse Vernieuwers 2015
Finalist Health App Awards 2015
Winnaar Vodafone Mobiles for Good 2015
Finalist ASN Bank Wereldprijs 2015
Winnaar Achmea HeldCare 2016
Winnaar publieksprijs Haagse Vernieuwers 2015
Finalist Health App Awards 2015
Winnaar Vodafone Mobiles for Good 2015
Finalist ASN Bank Wereldprijs 2015
Winnaar Achmea HeldCare 2016
Opschaling
Productontwikkeling
Er staan vele nieuwe functies op onze product roadmap. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van foto's of het synchroniseren van agenda afspraken. Echter, we houden de grootste ontwikkelingen nog even geheim. We vinden het leuk om onze gebruikers te verrassen.
Groeiscenario
Bij Fello geloven we in focus. Ondanks de vele mogelijkheden breiden we daarom liever niet uit naar nieuwe doelgroepen of markten. Met 135 miljoen mantelzorgers in Westerse landen is er nog een wereld te winnen.
Planning
We hebben ambitieuze plannen en mijlpalen, zowel voor de korte als lange termijn. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Elien Phernambucq via elien@getfello.com of 06 29 27 84 12.
Internationale ambitie
We bouwen met Fello aan het grootste zorgplatform. Eerst in Nederland, maar daarna ook in landen die qua cultuur vergelijkbaar zijn. Denk aan Duitsland, Scandinavië, UK, US, Canada en Australië.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
We verwachten eind 2017 break-even te draaien.
Netwerk
Organisaties
Teamleden
Community
Reacties

Mark de Lange
14 mei 2015
Deze oplossing bestaat al als onderdeel van WeHelpen. WeHelpen biedt namelijk de mogelijkheid een hulpnetwerk aan te maken. Dit is handig als je bijvoorbeeld samen met anderen zorgt voor een vriend of familielid. Met een hulpnetwerk kun je gezamenlijk een agenda beheren, een logboek bijhouden en notities delen. Daarnaast is ook Zorgvoorelkaar een concurrent.

Niels Meijssen
14 mei 2015
Hi Mark, leuk om je reactie te lezen en bedankt voor je interesse! Als initiatiefnemer van Mantellink kan ik het natuurlijk niet laten om op jouw bericht te reageren. WeHelpen en Zorgvoorelkaar zijn beide mooie initiatieven (en bij ons bekend). Graag maak ik wel het onderscheid duidelijk. Mantellink richt zich niet op het organiseren van vrijwillige hulp. Ook zijn wij geen match-maker tussen zorgvraag aan aanbod. Wij hebben één focus: het dichter bij elkaar brengen van mensen die elkaar al kennen en het ondersteunen van hun praktische dagelijkse afstemming. Als grootste concurrent zie ik daarom eerder bestaande communicatiekanalen zoals telefoon, e-mail en whatsapp. Ik ga hierover graag uitgebreider met je in gesprek, wellicht kunnen we van elkaars inzichten leren. Contact kan via niels@mantellink.nl

rein jonkman
18 Feb 2016
Ik zag zojuist in dit rijtje weer een vergelijkbare app, namelijk Nettie. Wellicht zijn jullie samen sterker!

rein jonkman
18 Feb 2016
Erg goed initiatief, en een antwoord op een echte en reële behoefte die ik van dichtbij ken, zeker als mensen niet allen in de buurt wonen. We gaan Fello uitproberen!

Elien Phernambucq
23 Feb 2016
Beste Rein, mooi om te horen dat je Fello gaat gebruiken. Ik ben als Fello's ontwerper erg benieuwd naar je ervaringen. Wij werken voortdurend aan verbetering. Dit doen we het liefst samen met families. Alleen door goed naar onze gebruikers te luisteren komen we tot een app die bijdrage levert op dagelijkse basis. Heb je suggesties, tips of verbeterpunten voor ons? Laat van je horen op hello@getfello.com