Durf te delen
Je zegt een hoop, maar wat vertel je nou eigenlijk echt? Het bordspel ‘Durf te delen’ zorgt voor gelijkwaardige communicatie tussen mensen die elkaar tijdens het werk in de zorg niet snel ontmoeten. Wij geloven in de waarde van een goed gesprek waarin iedereen wordt gehoord.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
'Durf te delen' draait om de waarde van het voeren van een goed gesprek. 'Durf één dag te delen' is een overlegvorm die wij aanbieden aan zorgorganisaties. Onderdeel van dit overleg is het bordspel 'Durf te delen'. Dit wordt gespeeld door zorgmedewerkers van verschillende functieniveaus. Er is geen winnaar aan het eind van dit spel. Het spel is geslaagd als het gesprek wat gevoerd wordt waardevol is en er een gezamenlijk statement wordt uitgesproken waar alle spelers achter staan. Dit overleg wordt begeleid door een gespreksleider, die ervoor zorgt dat alle standpunten worden gehoord. Het spel neemt de hiërarchie in de organisatie voor even weg, wat om een andere luister- en gesprekshouding van de spelers vraagt. Dit laat impact achter die de medewerkers ook na het spelen van het spel zullen ervaren. Door deze vorm van overleg kunnen er veel miscommunicaties voorkomen worden. Ook voelen de medewerkers zich gehoord en gewaardeerd, wat allen resulteert in betere zorg.
Probleemstelling
In een wereld van digitalisering raakt echt contact met elkaar soms verloren. Dit is ook zo in de zorg. Door miscommunicaties tussen de verschillende teams en functies worden fouten gemaakt. De hiërarchische organisatiestructuur van de zorgsector zorgt voor belemmeringen in de communicatie. Medewerkers met een lager functieniveau durven zich niet altijd uit te spreken tegen iemand met een hogere functie. Terwijl dit juist tot nieuwe en innovatieve inzichten zou kunnen leiden. Ook blijven twijfels soms onuitgesproken, wat ten koste gaat van de gezondheid van de patiënt en optimale zorg. Uit onze interviews met de zorgprofessionals kwam naar voren dat de belangen van de verschillende functieniveaus regelmatig uit elkaar liggen. Iedereen wil zich hard maken voor zijn eigen belangen, wat beide partijen in tweedeling kan drijven. Terwijl deze partijen juist achter dezelfde visie staan binnen een zorgorganisatie en samenwerken aan het uitdragen hiervan.
Giannoula Tsakitzidis en Paul Van Royen publiceren in 2008 een boek naar interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Zij beweren dat relaties tussen professionals vaak onder druk komen te staan en dat beïnvloedt dus ook de diensten aan cliënten en patiënten.
Daarom is interprofessioneel samenwerken zo nodig en zo belangrijk voor de gezondheidszorg. Als beroepen beter met elkaar zouden communiceren, dan zou ook samenwerking minder problemen opleveren. De kloof tussen de uitvoerende zorgverleners en managers is soms groot en de gespreksverhouding tijdens een overleg ongelijkwaardig.
Interprofessioneel samenwerken veronderstelt een interdisciplinair of interprofessioneel model:
- Er zijn overlegmomenten tussen de verschillende professionals waarbij er uitwisseling is van informatie, ideeën en aanbevelingen.
- Er is een interprofessioneel team, waarbij men in samenspraak en gedeelde verantwoordelijkheid een gemeenschappelijke visie en een doelgerichte aanpak ontwikkelt (Vinicor 1995). Interdisciplinariteit analyseert, synthetiseert en harmoniseert de relaties tussen de disciplines in een gecoördineerd en coherent geheel (Choi 2006).
Giannoula Tsakitzidis en Paul Van Royen publiceren in 2008 een boek naar interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Zij beweren dat relaties tussen professionals vaak onder druk komen te staan en dat beïnvloedt dus ook de diensten aan cliënten en patiënten.
Daarom is interprofessioneel samenwerken zo nodig en zo belangrijk voor de gezondheidszorg. Als beroepen beter met elkaar zouden communiceren, dan zou ook samenwerking minder problemen opleveren. De kloof tussen de uitvoerende zorgverleners en managers is soms groot en de gespreksverhouding tijdens een overleg ongelijkwaardig.
Interprofessioneel samenwerken veronderstelt een interdisciplinair of interprofessioneel model:
- Er zijn overlegmomenten tussen de verschillende professionals waarbij er uitwisseling is van informatie, ideeën en aanbevelingen.
- Er is een interprofessioneel team, waarbij men in samenspraak en gedeelde verantwoordelijkheid een gemeenschappelijke visie en een doelgerichte aanpak ontwikkelt (Vinicor 1995). Interdisciplinariteit analyseert, synthetiseert en harmoniseert de relaties tussen de disciplines in een gecoördineerd en coherent geheel (Choi 2006).
Oplossing
Tijdens het spelen van het bordspel 'Durf te delen' brengen wij mensen echt in contact met elkaar. Het spel vraagt om een andere luister- en gesprekshouding van de spelers om elkaar beter te leren begrijpen. Deze houding is open en eerlijk. De gespreksleider zal een belangrijke rol hebben om iedereen op zijn gemak te laten voelen om deze houding aan te kunnen nemen.
Wil Michels noemt in zijn Communicatie Handboek uit 2016: Vroeger was communicatie meer gericht op de ratio en op individuen. Nu is communicatie meer gericht op emotie en groepsbeïnvloeding. Waarom? Uit onderzoek naar het brein en het gedrag blijkt dat mensen meer emotionele wezens zijn dan rationele. Zeker als het gaat om het maken van keuzes. Verder letten ze bij wat ze doen vooral op wat anderen doen. Maar uiteraard zijn we meer dan alleen emotionele wezens. We denken ook na. Het gaat meer om empathie en de menselijke maat. Deze menselijke maat en empathie gebruiken wij om ons in te kunnen leven in de ander. Bij dit spel is er aan het eind geen winnaar, maar wordt er toegewerkt naar een gezamenlijk statement waar alle spelers achter staan. Dit statement is een doel wat de belangen van de verschillende partijen bij elkaar brengt. Dit verkleint de kloof en de tweedeling tussen de functieniveaus. De partijen komen meer op een lijn te liggen en voelen zich gehoord en allen verantwoordelijk voor het behalen van dit gezamenlijke doel. Door een doel op te stellen voor de toekomst zal ook na het spelen van het spel, dit statement indruk achterlaten bij alle partijen. Het groeiende teambelang zorgt voor een betere samenwerking. Natuurlijk gaat het in communicatie nog vaak om een zender die informatie wil overbrengen naar een ontvanger. Maar de ontvangers eisen een andere rol op. Het gaat steeds meer om interactie, om participatie en om co-creatie.
Door het spelen van een fysiek bordspel zijn alle spelers echt in contact met elkaar. Het ontwerp van het spel zorgt ervoor dat iedereen een gelijke stem heeft. Dit creëert gelijkwaardigheid binnen de groep spelers. Voor even wordt de hiërarchie losgelaten en luisteren alle partijen naar elkaar op een gelijkwaardige manier. Dit zorgt ervoor dat unieke ideeën worden gehoord en onuitgesproken irritaties of problemen boven water komen. Door een eerlijk en open gesprek te voeren, voelen de medewerkers van lagere functieniveaus zich meer gewaardeerd. Dit resulteert in gelukkigere werknemers die beter werk uitvoeren, wat bijdraagt aan een goede gezondheidszorg. Voor de hogere functieniveaus is dit eveneens een voordeel. Zij krijgen daarnaast een betere band met de werknemers die het beleid uitvoeren en de visie van de organisatie uitdragen naar de patiënten.
Wil Michels noemt in zijn Communicatie Handboek uit 2016: Vroeger was communicatie meer gericht op de ratio en op individuen. Nu is communicatie meer gericht op emotie en groepsbeïnvloeding. Waarom? Uit onderzoek naar het brein en het gedrag blijkt dat mensen meer emotionele wezens zijn dan rationele. Zeker als het gaat om het maken van keuzes. Verder letten ze bij wat ze doen vooral op wat anderen doen. Maar uiteraard zijn we meer dan alleen emotionele wezens. We denken ook na. Het gaat meer om empathie en de menselijke maat. Deze menselijke maat en empathie gebruiken wij om ons in te kunnen leven in de ander. Bij dit spel is er aan het eind geen winnaar, maar wordt er toegewerkt naar een gezamenlijk statement waar alle spelers achter staan. Dit statement is een doel wat de belangen van de verschillende partijen bij elkaar brengt. Dit verkleint de kloof en de tweedeling tussen de functieniveaus. De partijen komen meer op een lijn te liggen en voelen zich gehoord en allen verantwoordelijk voor het behalen van dit gezamenlijke doel. Door een doel op te stellen voor de toekomst zal ook na het spelen van het spel, dit statement indruk achterlaten bij alle partijen. Het groeiende teambelang zorgt voor een betere samenwerking. Natuurlijk gaat het in communicatie nog vaak om een zender die informatie wil overbrengen naar een ontvanger. Maar de ontvangers eisen een andere rol op. Het gaat steeds meer om interactie, om participatie en om co-creatie.
Door het spelen van een fysiek bordspel zijn alle spelers echt in contact met elkaar. Het ontwerp van het spel zorgt ervoor dat iedereen een gelijke stem heeft. Dit creëert gelijkwaardigheid binnen de groep spelers. Voor even wordt de hiërarchie losgelaten en luisteren alle partijen naar elkaar op een gelijkwaardige manier. Dit zorgt ervoor dat unieke ideeën worden gehoord en onuitgesproken irritaties of problemen boven water komen. Door een eerlijk en open gesprek te voeren, voelen de medewerkers van lagere functieniveaus zich meer gewaardeerd. Dit resulteert in gelukkigere werknemers die beter werk uitvoeren, wat bijdraagt aan een goede gezondheidszorg. Voor de hogere functieniveaus is dit eveneens een voordeel. Zij krijgen daarnaast een betere band met de werknemers die het beleid uitvoeren en de visie van de organisatie uitdragen naar de patiënten.
Unieke kenmerken
'Durf één dag te delen' is een nieuwe overlegvorm, die ruimte maakt voor een open en gelijkwaardig gesprek. We combineren een overleg met het spelen van een fysiek spel. Door middel van spelen leren de medewerkers een andere luister- en gesprekshouding aan te nemen. Dit laat impact achter die zij meenemen terug de werkvloer op. Door zelf initiatief te nemen en actief betrokken te zijn bij het gesprek voelen alle partijen zich verantwoordelijk voor de uitkomst en beoogde doelen. De uitkomst van het gesprek is door het ontwerp van het spel direct zichtbaar op het speelbord. Dit wordt vastgelegd en versterkt door het vormen van een gezamenlijk statement, waar de doelen van de spelers in worden vastgesteld. Het gehele gesprek wordt begeleid door een gespreksleider, die ervoor zorgt dat de medewerkers niet terugvallen in oude patronen en met een open blik het spel spelen. Het gesprek wordt vormgegeven door de medewerkers en is altijd uniek, persoonlijk en op maat van de organisatie.
Door het toepassen van gamification en principes uit de ludodidactiek in ons concept leren mensen sneller, onthouden zij meer, geven minder snel op, bereiken hogere doelen, zijn trots op zichzelf en hebben ze meer plezier in wat ze doen. Kortom, de werknemers zijn gemotiveerd om het gezamenlijke statement te vertegenwoordigen. Ons concept is in ontwikkeling. De principes en theorieën die wij toepassen zullen meegroeien.
Gamification is een vorm van gedragspsychologie en een methode om bepaalde gebieden in de hersenen te activeren. Het is één van de krachtigste methoden om mensen te motiveren. Bijvoorbeeld op het gebied van leren, gezondheidszorg en wetenschap gedragsverandering en interne bedrijfsvoering.
Ludodidactiek is een theorie ontworpen op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Typisch voor een ludodidactische toepassing in het onderwijs is dat:
• kennis en vaardigheden worden versterkt door spelend te leren
• de rol van een docent verandert in die van spelleider of spelontwerper
• de rol van leerling of student verandert in die van speler
• de deelnemers binnen de spelcontext gedrag aanleren dat bijdraagt aan de leerdoelen
• er sprake is van onmiddellijke feedback als resultaat van het spel
Door het toepassen van gamification en principes uit de ludodidactiek in ons concept leren mensen sneller, onthouden zij meer, geven minder snel op, bereiken hogere doelen, zijn trots op zichzelf en hebben ze meer plezier in wat ze doen. Kortom, de werknemers zijn gemotiveerd om het gezamenlijke statement te vertegenwoordigen. Ons concept is in ontwikkeling. De principes en theorieën die wij toepassen zullen meegroeien.
Gamification is een vorm van gedragspsychologie en een methode om bepaalde gebieden in de hersenen te activeren. Het is één van de krachtigste methoden om mensen te motiveren. Bijvoorbeeld op het gebied van leren, gezondheidszorg en wetenschap gedragsverandering en interne bedrijfsvoering.
Ludodidactiek is een theorie ontworpen op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Typisch voor een ludodidactische toepassing in het onderwijs is dat:
• kennis en vaardigheden worden versterkt door spelend te leren
• de rol van een docent verandert in die van spelleider of spelontwerper
• de rol van leerling of student verandert in die van speler
• de deelnemers binnen de spelcontext gedrag aanleren dat bijdraagt aan de leerdoelen
• er sprake is van onmiddellijke feedback als resultaat van het spel
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Vooraf wordt er contact gelegd met de klant. De wensen worden besproken en een opdracht wordt gevormd.
'Durf één dag te delen' ziet er als volgt uit:
De situatieschets en opdracht wordt gedeeld met de gespreksleider.
Als alle deelnemers aanwezig zijn is er een inleiding die wordt gedaan door Amy en Annabel om de deelnemers te activeren.
Afhankelijk van de groepsgrootte duurt het spelen van het bordspel +/- 60 minuten. Het spel omvat verschillende fases. Deze zijn te zien in het filmpje en de bijlage.
Onder begeleiding van de gespreksleider wordt er een statement uitgesproken waar de hele groep achter staat.
Hierna is er een evaluatie en wordt er een conclusie gevormd.
De uitkomst van het bordspel en dit statement wordt gevisualiseerd en vastgelegd.
Hierna is er nog een evaluatie met de klant en een terugkoppeling.
'Durf één dag te delen' ziet er als volgt uit:
De situatieschets en opdracht wordt gedeeld met de gespreksleider.
Als alle deelnemers aanwezig zijn is er een inleiding die wordt gedaan door Amy en Annabel om de deelnemers te activeren.
Afhankelijk van de groepsgrootte duurt het spelen van het bordspel +/- 60 minuten. Het spel omvat verschillende fases. Deze zijn te zien in het filmpje en de bijlage.
Onder begeleiding van de gespreksleider wordt er een statement uitgesproken waar de hele groep achter staat.
Hierna is er een evaluatie en wordt er een conclusie gevormd.
De uitkomst van het bordspel en dit statement wordt gevisualiseerd en vastgelegd.
Hierna is er nog een evaluatie met de klant en een terugkoppeling.
Video of animatie
Concurrentie
De hiërarchie in de zorg is onze grootste concurrent. Wij zien waarde in het voeren van een goed gesprek waarin gelijkwaardigheid centraal staat. De mensen die hier minder voor open staan hopen wij te overtuigen en verassen met de uitkomst van het spel.
'Durf te delen' kent geen winnaars. Het doel is om een andere luister- en gesprekshouding aan te nemen om elkaar beter te begrijpen. Aan het eind wordt er een gezamenlijk statement gevormd, wat laat zien hoe de belangen en doelen van de spelers toch overeenkomen. Dit zorgt voor een meer betrokken gezondheidszorg. De werknemers voelen zich meer gehoord en gewaardeerd. Dat zorgt voor gelukkigere werknemers, die beter werk verrichten. De samenwerking en communicatie verbeterd. Dit alles verlaagt de zorgkosten doordat er efficiënter gewerkt kan worden.
We concurreren ook met andere communicatie- en adviesbureaus. Ons concept en fysieke spel is uniek en daardoor onderscheidend van de andere aanbieders. Het gesprek is gelijkwaardig doordat alle spelers evenveel inspraak hebben. Hierdoor worden de normen en waarden binnen een organisatie bespreekbaar. Dit zorgt voor verbondenheid tussen de medewerkers om aan eenzelfde visie te werken. Het gesprek dat wordt gevoerd past zich aan, aan de visie van de organisatie.
'Durf te delen' kent geen winnaars. Het doel is om een andere luister- en gesprekshouding aan te nemen om elkaar beter te begrijpen. Aan het eind wordt er een gezamenlijk statement gevormd, wat laat zien hoe de belangen en doelen van de spelers toch overeenkomen. Dit zorgt voor een meer betrokken gezondheidszorg. De werknemers voelen zich meer gehoord en gewaardeerd. Dat zorgt voor gelukkigere werknemers, die beter werk verrichten. De samenwerking en communicatie verbeterd. Dit alles verlaagt de zorgkosten doordat er efficiënter gewerkt kan worden.
We concurreren ook met andere communicatie- en adviesbureaus. Ons concept en fysieke spel is uniek en daardoor onderscheidend van de andere aanbieders. Het gesprek is gelijkwaardig doordat alle spelers evenveel inspraak hebben. Hierdoor worden de normen en waarden binnen een organisatie bespreekbaar. Dit zorgt voor verbondenheid tussen de medewerkers om aan eenzelfde visie te werken. Het gesprek dat wordt gevoerd past zich aan, aan de visie van de organisatie.
Doelgroep
'Durf één dag te delen' is een overleg bedoeld om verschillende lagen in de zorgsector dichterbij elkaar te brengen. Wij willen ons richten op de mensen die het uitvoerende werk doen en de managementlagen die hierboven staan. Wij zullen beginnen in het ziekenhuis. We willen ons spel ook toepasbaar maken bij andere zorgorganisaties. Onze ambitie is om dit principe ook op grotere schaal te kunnen toepassen. We willen functieniveaus uit de zorg die verder uit elkaar liggen bij elkaar brengen, om elkaar beter te leren begrijpen en zo de kwaliteit van samenwerken in de zorg te verbeteren.
Verdienmodel
Wij bieden een overlegvorm aan waarin mensen met verschillende belangen elkaar beter leren te begrijpen. Dit doen we door een zelf ontwikkeld communicatiemiddel te gebruiken, het bordspel 'Durf te delen'. De klant betaald voor een door ons georganiseerd dagdeel. Daar komen onze inkomsten vandaan.
Materiaal kosten:
Eenmalig produceren van maximaal 4 prototypes
Á € 100 per spel, 4 x 100 = € 400
Gespreksleider inhuren per dagdeel:
3 uur uitbetalen van gespreksleider á € 100 per uur, 100 x 3 = € 300
Tijdsinvestering:
Per dagdeel 'Durf één dag te delen' investeren Amy en Annabel 5 uur per persoon, dit zal lager worden naarmate wij meer ervaring op doen
Per dagdeel 'Durf één dag te delen' investeert de gespreksleider 3 uur
Administratiekosten:
Per dagdeel á € 50
Wij hebben een investering nodig van € 5000 om het eerste jaar te bekostigen. Wij willen dit besteden aan bovenstaande punten. Daarnaast is de grootste kostenpost het voorbereidend werk wat gedaan moet worden. Wij willen het budget investeren in het vinden van de juiste gespreksleider en hem of haar kunnen uitbetalen voor de meerdere testen waar hij of zij aan deelneemt als onderdeel van ons team. Het resterende bedrag willen wij besteden aan het volgen van een cursus om de benodigde kennis op te doen zodat wij in de toekomst zelfstandig gesprekken kunnen leiden.
Materiaal kosten:
Eenmalig produceren van maximaal 4 prototypes
Á € 100 per spel, 4 x 100 = € 400
Gespreksleider inhuren per dagdeel:
3 uur uitbetalen van gespreksleider á € 100 per uur, 100 x 3 = € 300
Tijdsinvestering:
Per dagdeel 'Durf één dag te delen' investeren Amy en Annabel 5 uur per persoon, dit zal lager worden naarmate wij meer ervaring op doen
Per dagdeel 'Durf één dag te delen' investeert de gespreksleider 3 uur
Administratiekosten:
Per dagdeel á € 50
Wij hebben een investering nodig van € 5000 om het eerste jaar te bekostigen. Wij willen dit besteden aan bovenstaande punten. Daarnaast is de grootste kostenpost het voorbereidend werk wat gedaan moet worden. Wij willen het budget investeren in het vinden van de juiste gespreksleider en hem of haar kunnen uitbetalen voor de meerdere testen waar hij of zij aan deelneemt als onderdeel van ons team. Het resterende bedrag willen wij besteden aan het volgen van een cursus om de benodigde kennis op te doen zodat wij in de toekomst zelfstandig gesprekken kunnen leiden.
Intellectueel eigendom
Dit is in ontwikkeling. 'Durf te delen' is uniek door het combineren van een gesprek met een fysiek bordspel. Alle onderdelen worden door ons ontworpen.
Testen
Doelstelling testfase
- We testen of het prototype goed werkt, zijn de materialen ideaal, werken de tegels goed, zijn er aanvullingen nodig, zijn de spelfases logisch, hoeveel spelers zijn er nodig, werkt het in teams en hoe lang is de speelduur.
- Tijdens de testfase willen we een gespreksleider vinden die goed bij onze visie past.
- We gaan het bordspel doorontwikkelen en blijven het testen tot het een waterdichte spelvorm is die in de zorg toepasbaar is en werkt.
- We willen zorgmedewerkers de waarde van een goed gesprek in laten zien, door op een andere manier een overleg te voeren. Laat het indruk achter en verandert de luister- en gesprekshouding van de spelers?
- Tijdens de testfase willen we een gespreksleider vinden die goed bij onze visie past.
- We gaan het bordspel doorontwikkelen en blijven het testen tot het een waterdichte spelvorm is die in de zorg toepasbaar is en werkt.
- We willen zorgmedewerkers de waarde van een goed gesprek in laten zien, door op een andere manier een overleg te voeren. Laat het indruk achter en verandert de luister- en gesprekshouding van de spelers?
Beschrijving testfase
Het eerste prototype is meerdere malen getest onder mensen met diverse achtergronden. Wij willen het volgende prototype gaan ontwikkelen en ons focussen op de zorgsector.
In de volgende testfase willen we ons concept en het nieuwe prototype van het bordspel testen. We gaan op zoek naar een goede gespreksleider die past bij onze ideologie. We gaan dit prototype doorontwikkelen door meerdere testcases te doen op verschillende plekken in het ziekenhuis. Wij weten hier meerdere testlocaties voor. Ook willen we de verschillende spelfases testen en het statement en de visualisatie een vorm geven. We gaan te werk via trial and error en zullen verbeteringen aanbrengen door de conclusies die wij trekken uit de evaluatie van de testen.
In de volgende testfase willen we ons concept en het nieuwe prototype van het bordspel testen. We gaan op zoek naar een goede gespreksleider die past bij onze ideologie. We gaan dit prototype doorontwikkelen door meerdere testcases te doen op verschillende plekken in het ziekenhuis. Wij weten hier meerdere testlocaties voor. Ook willen we de verschillende spelfases testen en het statement en de visualisatie een vorm geven. We gaan te werk via trial and error en zullen verbeteringen aanbrengen door de conclusies die wij trekken uit de evaluatie van de testen.
Aantal proefpersonen
We hebben het eerste prototype getest bij onze docenten, medestudenten en familieleden. Al deze personen hebben een hele andere achtergrond, wat zorgde voor veel verschillende feedback. Dit was voor ons heel fijn. De volgende testen willen wij uitvoeren in teams binnen de zorgsector, om het tweede prototype zo toegespitst mogelijk te kunnen maken op de zorg. De proefpersonen zullen mensen zijn uit verschillende functieniveaus in de zorg.
We willen het spel testen in verschillende groepsgroottes en bij verschillende organisaties binnen de zorg. We beginnen op verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Deze testresultaten geven aan hoe het spel in verschillende situaties functioneert.
We willen het spel testen in verschillende groepsgroottes en bij verschillende organisaties binnen de zorg. We beginnen op verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Deze testresultaten geven aan hoe het spel in verschillende situaties functioneert.
Testresultaten
Het prototype wat wij nu hebben ontworpen is gericht op het opzetten van een nieuwe woonwijk. Deze vorm hebben wij getest op groepen personen met diverse achtergronden. Uit deze eerste testen kwamen al veel verbeterpunten naar voren. In het volgende prototype, wat gericht is op de zorgsector gaan wij deze doorvoeren. Deze testen leverde ons waardevolle verbeterpunten op. We hebben nagedacht over kernwoorden voor op de tegels die van toepassing zijn op het verbeteren van de communicatie binnen de zorg. We hebben nu alle informatie verzameld om een volgend prototype te ontwikkelen.
Wij willen tien nieuwe testen uitvoeren.
Vragen die wij graag beantwoord willen hebben in de volgende testfase zijn:
- Hoe werkt het spel bij verschillende groepsgroottes?
- Hoe houd je de aandacht en betrokkenheid van deelnemers vast? Hoe lang wordt er gespeeld, wat kan er beter?
- Wat is de impact van durf te delen na het spelen van het spel?
- Wat zijn verbeterpunten voor het spelverloop, de vorm en visualisatie van het plan van aanpak?
- Wat zijn de kernwoorden die het gesprek over communicatie in de zorg op gang brengen?
- Wat is er nodig om het spel ook toepasbaar te maken binnen andere organisaties in de zorgsector?
Wij willen tien nieuwe testen uitvoeren.
Vragen die wij graag beantwoord willen hebben in de volgende testfase zijn:
- Hoe werkt het spel bij verschillende groepsgroottes?
- Hoe houd je de aandacht en betrokkenheid van deelnemers vast? Hoe lang wordt er gespeeld, wat kan er beter?
- Wat is de impact van durf te delen na het spelen van het spel?
- Wat zijn verbeterpunten voor het spelverloop, de vorm en visualisatie van het plan van aanpak?
- Wat zijn de kernwoorden die het gesprek over communicatie in de zorg op gang brengen?
- Wat is er nodig om het spel ook toepasbaar te maken binnen andere organisaties in de zorgsector?
Uitdagingen
De grootste uitdaging wordt om het spel zo vorm te geven dat het breed toepasbaar wordt in de zorgsector. Hier zal onze focus op liggen tijdens deze testfase. We beginnen in het ziekenhuis en gaan kijken hoe het hier op verschillende afdelingen werkt. Daarna gaan wij onderzoek doen naar andere zorgorganisaties. Een andere uitdaging voor ons wordt om mensen te overtuigen waarom deze vorm van overleg een toevoeging is op het huidige overlegsysteem. Het spel vergt geduld en aandacht van de spelers om zich in elkaar in te leven hoe de deelnemers tegen bepaalde normen en waarden aankijken.
Pilot
Beschrijving pilotfase
We gaan meerdere testcases doen door het organiseren van dagdelen. Een dagdeel bestaat uit het spelen van het bordspel en het voeren van een goed gesprek, wat wordt begeleid door een gespreksleider. Aan het eind van het spel ligt er een visuele uitkomst op het bord. De resultaten van het gesprek zijn direct te zien. Daarbij wordt er een statement uitgesproken waar alle spelers achter staan. De vorm gaan wij nog bepalen. Tijdens de testfase gaan we dit onderzoeken. Door de knelpunten die we tegenkomen tijdens het testen zullen wij onze dienst en producten verbeteren. Tijdens de pilotfase willen wij de prototypes van het bordspel aanpassen en doorontwikkelen.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Om een deel van ons onderzoek te doen naar het probleem wat wij willen aanpakken, hebben we interviews afgenomen met diverse mensen die werkzaam zijn in verschillende takken van de zorg. Zij hebben ieder een eigen perspectief, wat voor ons heel interessant was. Hierdoor is de mogelijkheid ontstaan om bij een aantal van de geïnterviewden een testcase uit te voeren. Daarnaast gaan wij testen doen binnen zorgteams en met een groep mensen die een communicatieachtergrond hebben en ervaring hebben met communicatie in teamverband. Een belangrijke partner binnen onze innovatie is een gespreksleider die aansluit bij onze visie en gelijkgestemd is met ons. Naar deze partner gaan wij op zoek tijdens de pilotfase.
Maatschappelijke effecten
Onze verwachting is dat 'Durf te delen' een indruk achterlaat bij de spelers, ook als zij weer terug zijn in hun dagelijkse werksituatie. Ons doel is om de medewerkers een andere luister- en gesprekshouding mee te geven, om elkaar beter te begrijpen. Zo worden gesprekken waardevol. Dit zorgt voor een betere communicatie op de werkvloer, wat bijdraagt aan goede zorgverlening en gelukkigere werknemers in de zorgsector.
Implementatie
Organisatie
De organisatie van 'Durf te delen' zal bestaan uit Amy de Boer en Annabel Konings. Wij zijn beide ontwerpers. Als aanvulling op ons team gaan we op zoek naar een gespreksleider die onze visie en doelen deelt. Onze organisatie blijft in het begin dus klein en het klantcontact is persoonlijk. Wij willen graag leren van de gespreksleider. Naarmate we meer ervaring op doen kunnen wij zelf ook de gesprekken gaan leiden. Amy en Annabel willen graag blijven ontwerpen en ontwikkelen. In de toekomst zullen wij meer communicatietools gaan ontwerpen en het gesprek leiden meer uit handen gaan geven.
Ondernemer
Amy de Boer en Annabel Konings zijn zijn de ondernemers. Beide afstuderend aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Wij kennen elkaar al jaren. In onze samenwerking vullen wij elkaar naadloos aan in onze kwaliteiten.
Annabel Konings: Als ontwerper ben ik altijd op zoek naar verbinding. Ik onderzoek graag onze relatie met de natuur en leg linken naar maatschappelijk actuele onderwerpen zoals communicatie en duurzaamheid. In mijn projecten wil ik aansluiting vinden tussen de mens en haar (soms verloren) omgeving. Mijn projecten krijgen vorm door de combinatie van theorie, onderzoek en de persoonlijke verhalen en ervaringen van mensen en plekken. Deze verhalen inspireren mij. Door experimenterend onderzoek te doen vind ik mijn oplossingen en trek ik conclusies. De taak van organisator neem ik vaak op me. Lang stil zitten is niks voor mij. Wanneer iets niet lukt probeer ik het op andere manieren, snel opgeven doe ik niet gauw. Ook hou ik ervan om interdisciplinaire samenwerkingen aan te gaan. Door elkaars kwaliteiten aan te vullen bereik je samen meer. Verbinding staat voor mij altijd centraal.
Amy de Boer: Ik ben een sociale ontwerper en laat mij graag inspireren door groepen mensen. Mijn ontwerpen zijn vaak maatschappelijk gerelateerd. Mensen verbinden door middel van een ruimtelijk ontwerp is wat ik het liefst doe. Wanneer de gebruiker plezier beleeft aan mijn ontwerp, is mijn doel behaald. Dit in combinatie met kleur en illustraties maken mijn projecten compleet en herkenbaar. Mijn projecten zijn klein en persoonlijk en staan direct in contact met de doelgroep.
Annabel Konings: Als ontwerper ben ik altijd op zoek naar verbinding. Ik onderzoek graag onze relatie met de natuur en leg linken naar maatschappelijk actuele onderwerpen zoals communicatie en duurzaamheid. In mijn projecten wil ik aansluiting vinden tussen de mens en haar (soms verloren) omgeving. Mijn projecten krijgen vorm door de combinatie van theorie, onderzoek en de persoonlijke verhalen en ervaringen van mensen en plekken. Deze verhalen inspireren mij. Door experimenterend onderzoek te doen vind ik mijn oplossingen en trek ik conclusies. De taak van organisator neem ik vaak op me. Lang stil zitten is niks voor mij. Wanneer iets niet lukt probeer ik het op andere manieren, snel opgeven doe ik niet gauw. Ook hou ik ervan om interdisciplinaire samenwerkingen aan te gaan. Door elkaars kwaliteiten aan te vullen bereik je samen meer. Verbinding staat voor mij altijd centraal.
Amy de Boer: Ik ben een sociale ontwerper en laat mij graag inspireren door groepen mensen. Mijn ontwerpen zijn vaak maatschappelijk gerelateerd. Mensen verbinden door middel van een ruimtelijk ontwerp is wat ik het liefst doe. Wanneer de gebruiker plezier beleeft aan mijn ontwerp, is mijn doel behaald. Dit in combinatie met kleur en illustraties maken mijn projecten compleet en herkenbaar. Mijn projecten zijn klein en persoonlijk en staan direct in contact met de doelgroep.
Communicatie en marketing
- We willen ons groeiende netwerk blijven uitbreiden om dit te kunnen aanspreken om potentiële klanten te werven.
- We gaan een website maken en de daarbij behorende social media platforms onderhouden.
- We houden onze huisstijl graag vrolijk en persoonlijk.
- Omdat persoonlijk contact tijdens het spelen van het spel centraal staat vinden wij dit ook belangrijk in het contact met de klanten.
- We gaan een website maken en de daarbij behorende social media platforms onderhouden.
- We houden onze huisstijl graag vrolijk en persoonlijk.
- Omdat persoonlijk contact tijdens het spelen van het spel centraal staat vinden wij dit ook belangrijk in het contact met de klanten.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Het eerste prototype van het bordspel 'Durf te delen' hebben wij ontworpen vanuit een opdracht van de gemeente Utrecht. Zij waren op zoek naar een manier om de nieuwe wijk Merwedekanaalzone in Utrecht in te richten. Ze waren erg enthousiast over onze pitch en het product. De gemeente was op zoek naar een ruimtelijk plan en waren blij verrast door onze originele aanpak. Wij behaalde met dit ontwerp de top 3.
Opschaling
Productontwikkeling
Wij willen onszelf en het concept blijven ontwikkelen. Wanneer de pilotfase goed is afgerond in ziekenhuizen, gaan wij ons ook richten op andere organisaties in de zorgsector. Wij hebben de ambities om het concept 'Durf te delen' verder te ontwikkelen en in meerdere spelversies uit te brengen.
Groeiscenario
Wij willen het testen van 'Durf één dag te delen' en de pilotfase uitvoeren in ziekenhuizen. Als dit goed loopt gaan we het concept ook bij andere zorgorganisaties uitvoeren. We willen het bordspel breed toepasbaar maken. Dit kan ook in de vorm zijn van een nieuw spel wat wij in de toekomst gaan ontwikkelen.
Planning
Tot en met eind 2019: werken wij aan de prototypes, studeren wij af van onze opleiding, blijven wij zelfstandig werken, vinden we onze gespreksleider, werven we klanten en doen we een generale repetitie.
In 2020: hebben wij onze eerste betalende klant, breidden wij ons netwerk uit, hebben we met regelmaat opdrachten, gaan wij het project opschalen, ontwerpen we een nieuwe versie van 'Durf te delen' en hebben we nog steeds plezier in wat we doen in de zorg!
In 2020: hebben wij onze eerste betalende klant, breidden wij ons netwerk uit, hebben we met regelmaat opdrachten, gaan wij het project opschalen, ontwerpen we een nieuwe versie van 'Durf te delen' en hebben we nog steeds plezier in wat we doen in de zorg!
Internationale ambitie
Nog niet van toepassing.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Omzet
0-10k