Dotty games
Leren van digitale spelvaardigheden voor mensen met een verstandelijke beperking aan de hand van 6 aantrekkelijke belevingsgerichte games.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
De Dotty games pack is een pakket van 6 toegankelijke games voor mensen met een ernstige (verstandelijke) beperking. De games zijn gericht op het aanleren van digitale spelvaardigheid aan de hand van moderne en audiovisueel rijke interacties. Deze vaardigheden ondersteunen de ontwikkeling van eigen regie door beter om te kunnen gaan met digitale (communicatie) hulpmiddelen.
Probleemstelling
De momenteel beschikbare spellen voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden zijn vaak ontworpen vanuit een therapeutisch perspectief, waarbij de audiovisuele beleving duidelijk een ondergeschikte rol inneemt. Hierdoor zijn de spellen niet aantrekkelijk en stimuleren zij de intrinsieke motivatie om te "oefenen" onvoldoende.
Oplossing
De Dotty games pack is ontworpen vanuit jaren ervaring in het maken van games, waarmee de focus juist ligt op het creëren van een audiovisueel rijke beleving. Oefenen van interactieve (spel)vaardigheid wordt zo een willen, in plaats van moeten.
Unieke kenmerken
De Dotty games zijn enorm toegankelijk, veelzijdig (te bedienen), en vooral ook heel aantrekkelijk.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Het Dotty games pack bestaat uit 6 games die zich richten op het aanleren van digitale spelvaardigheid bij mensen met een ernstige (verstandelijke) beperking. De games zijn ontwikkeld en ontworpen aan de hand van het "Next Level" model. Een model dat digitale spelvaardigheid ontleed in verschillende disciplines en deze stapsgewijs aanbiedt. De Dotty games pack richt zich op de laagste 2 levels van het model, waarbij de uitdagingen worden aangeboden in een "actie-reactie" structuur. De speler ontwikkelt eerst "begrip" van interactie en bouwt daarop voort met meerdere acties en maakt zelfs een begin met timing.
Het Dotty games pack is beschikbaar voor Windows 10 en is te besturen met de volgende toegankelijke input apparatuur:
- Pillo® game controller
- Alle type schakelaars (USB of bluetooth)
- Touch bediening
- Oogbesturing (in ontwikkeling)
- Alle (aangepaste) toetsenborden/muis
Het Dotty games pack is beschikbaar voor Windows 10 en is te besturen met de volgende toegankelijke input apparatuur:
- Pillo® game controller
- Alle type schakelaars (USB of bluetooth)
- Touch bediening
- Oogbesturing (in ontwikkeling)
- Alle (aangepaste) toetsenborden/muis
Video of animatie
Concurrentie
Belevingsgerichte interactieve toepassingen voor deze doelgroep worden hoofdzakelijk aangeboden binnen gesloten systemen (Tovertafel, BeleefTV, Magic Carpet, Cosmo, etc.). Het is noodzakelijk óók de hardware aan te schaffen. Wij richten ons met het Dotty game pack juist op spelers die gebruik willen maken van hun eigen computer en bediening naar keuze, om zo de toegang hiertoe ontzettend te vergroten.
Er zijn ook diverse aanbieders van (alleen) software voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Echter zijn deze toepassingen veelal niet primair gemaakt om "leuk" te zijn en zijn ze hierdoor visueel en auditief veel minder aantrekkelijk dan de Dotty games.
Er zijn ook diverse aanbieders van (alleen) software voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Echter zijn deze toepassingen veelal niet primair gemaakt om "leuk" te zijn en zijn ze hierdoor visueel en auditief veel minder aantrekkelijk dan de Dotty games.
Doelgroep
De doelgroep voor de Dotty games pack is "mensen met een verstandelijke beperking". Enkel binnen Nederland telt deze doelgroep al ruim 142.000 mensen (bron: CBS 2013). Hiervan zijn er zo'n 68.000 mensen met een "ernstige" beperking, waarvan de verdeling intramurale/extramurale zorg zo'n 55/45% bedraagt.
Verdienmodel
Het Dotty games pack is te koop bij lokale distributeurs, te vinden op onze website www.hugandplay.com/products/the-dotty-game-pack/ Omdat het pakket na productie (€ 15K) onbeperkt kan worden gedupliceerd is de kostprijs per product nagenoeg nihil. Kosten gepaard met de digitale distributie ervan zijn bijv. hosting & onderhoud website, dataverkeer en het aanmaken van licentie-keys. Deze kosten zijn tevens minimaal en groeien lineair met de verkoop mee.
De prijsstelling wordt bepaald door de distributeurs zelf.
De prijsstelling wordt bepaald door de distributeurs zelf.
Intellectueel eigendom
Pillo, het moedermerk van de Dotty games, is een geregistreerd merk (®).
Testen
Doelstelling testfase
Tijdens de testfase is samen met therapeuten en begeleiders onderzocht in hoeverre de Dotty games pack aansluit bij de doelstelling: prikkelen en activeren van mensen met een ernstige verstandelijke beperking. In de tests is de activatie-component gemeten in de vorm van "emotionele & fysieke respons". Omdat mensen met een ernstige verstandelijke beperking zich veelal anders dan verbaal uitdrukken, is de emotionele respons geïnterpreteerd door de begeleiders en therapeuten.
Beschrijving testfase
In het begin van de tests is samen met de cliënten gekeken met welk bedieningshulpmiddel hij/zij de meeste regie over de interacties ervaart. Vervolgens zijn de cliënten tijdens een speelsessie door begeleiders/therapeuten geobserveerd, waarna de sessie gezamenlijk is besproken en feedback is gedocumenteerd.
Aantal proefpersonen
De Dotty games pack is getest met in totaal 10 cliënten. Het niveau van de cliënten behoud zich tot het ZorgZwaartePakket (ZZP) niveau 5, 6 en 7. Dat wil zeggen dat zij (eventueel besloten) wonen met begeleiding én verpleging.
Testresultaten
Uit de test kwam als voornaamste naar voren dat men ongeacht het niveau (5/6/7) veel plezier beleefde aan de games. Cliënten raakten allen positief geprikkeld en in meer of mindere mate fysiek geactiveerd (afhankelijk van de fysieke beperking).
Alle begeleiders en therapeuten gaven aan het gebruik van de Dotty games pack graag te willen voortzetten om zodoende cliënten (al dan niet onder begeleiding) te kunnen activeren.
Alle begeleiders en therapeuten gaven aan het gebruik van de Dotty games pack graag te willen voortzetten om zodoende cliënten (al dan niet onder begeleiding) te kunnen activeren.
Uitdagingen
- Het therapeutisch interpreteren van de speeldata.
- Optimaliseren van beeldcontrast voor cliënten met tevens een visuele beperking, zonder in te leveren op de "rijkheid" van de interactieve beleving.
- Optimaliseren van beeldcontrast voor cliënten met tevens een visuele beperking, zonder in te leveren op de "rijkheid" van de interactieve beleving.
Testrapport
Pilot
Beschrijving pilotfase
Tijdens de pilotfase wordt de Dotty games pack bij diverse afdelingen van de betreffende zorginstanties ingezet en de respons gemeten (mate van activatie en speelplezier). Hierbij wordt tevens opnieuw gekeken naar de mate waarin de games passen bij het niveau van de cliënt en wordt tevens onderzocht of er behoefte is aan aanpassing en/of aanvulling van de games.
Aantal gebruikers pilot
0-10
Betrokken partners
's Heeren Loo Zorggroep (Initiator)
ASVZ (testgroep)
Sherpa (testgroep)
Pluryn (testgroep)
Koninklijke Visio (testgroep)
ASVZ (testgroep)
Sherpa (testgroep)
Pluryn (testgroep)
Koninklijke Visio (testgroep)
Maatschappelijke effecten
De wereld wordt steeds digitaler en ontelbare technische snufjes maken ons leven steeds makkelijker. Voor mensen met een ernstige beperking vertaalt dit zich in de kans om op een slimme manier méér regie en autonomie te ontwikkelen over het eigen leven. Door digitale vaardigheden op een aantrekkelijke en stimulerende manier aan te bieden, wordt deze kans stukje bij beetje méér realistisch.
Onderzoeksresultaten
Beoogd resultaat: inzicht in eisen en limitaties op het gebied van audiovisueel en uitdaging t.a.v. het vervolgpakket.
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
Hug & Play is opgericht door een team van mensen met passie voor techniek en passie voor mensen met een beperking. Met meer dan 15 jaar ervaring in het maken van games voor speciale doelgroepen, variërend van games voor revalidatie, zorg en entertainment.
Ondernemer
ir. Ard Jacobs - Interaction Design & Business Development
Luuk van Aggelen - Project Manager & Website
Tara Mengelers - Research & Design
Steven Molenschot - Marktonderzoek & Implementatie
Eric van Gastel - Game Development
Mike Stafleu - Game Development
Luuk van Aggelen - Project Manager & Website
Tara Mengelers - Research & Design
Steven Molenschot - Marktonderzoek & Implementatie
Eric van Gastel - Game Development
Mike Stafleu - Game Development
Implementatiestrategie
De Dotty games pack is te gebruiken met een Windows 10 computer/tablet en wordt uitsluitend verkocht via nationale en internationale distributeurs. Ruim 10 internationale partijen hebben al aangegeven de games lokaal te willen verkopen. De reacties zijn uitsluitend lovend en leggen nadruk op de vraag uit de markt naar dit soort toepassingen.
Communicatie en marketing
Onze boodschap is dat mensen met een beperking recht hebben op toegankelijke en vooral ook aantrekkelijke games, om zo te leren omgaan met interactieve producten en applicaties.
Onze website hugandplay.com presenteert een scala van toegankelijke interactieve toepassingen voor mensen met beperkingen onder de noemer Next Level accessible interactivity. Deze slogan beschrijft onze visie op games en bedieningshulpmiddelen t.o.v. de status quo.
Onze website hugandplay.com presenteert een scala van toegankelijke interactieve toepassingen voor mensen met beperkingen onder de noemer Next Level accessible interactivity. Deze slogan beschrijft onze visie op games en bedieningshulpmiddelen t.o.v. de status quo.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
- Verkocht in méér dan 10 landen, inclusief UK en VS
Opschaling
Productontwikkeling
Voordeel van de ontwikkelde "auto-update" functie in de game is dat we maandelijks nieuwe content kunnen toevoegen, zoals foto's, animaties en video's. Hierdoor stimuleren we duurzaam gebruik en blijft de game verrassend.
Groeiscenario
Omdat de Dotty games pack is gericht op de eerste twee niveaus van het Next Level model (hugandplay.com/levels), zijn we al bezig met het ontwikkelen van een game-pakket voor niveau 3 & 4, genaamd de "Jolly games pack". Later komt ook nog een game-pakket voor niveau 5 & 6. Op deze manier hopen we uiteindelijk alle mensen met een lichte tot ernstige verstandelijke beperking te kunnen aanspreken.
Planning
De ontwikkeling van de Dotty games pack heeft in totaal 6 maanden gekost. Hierin is tevens de ontwikkeling van het herbruikbare "framework" meegenomen. Daarom verwachten we vanaf jan. 2018 elke 4 maanden een nieuw pakket te kunnen uitbrengen.
Omdat we voor de ontwikkeling van de games werken met een team van toegewijde freelancers, zijn we zeer flexibel. En omdat we inmiddels een groot netwerk van professional game developers hebben opgebouwd, kunnen we bij "snellere" afzet de ontwikkeling ook snel en adequaat opschalen.
Omdat we voor de ontwikkeling van de games werken met een team van toegewijde freelancers, zijn we zeer flexibel. En omdat we inmiddels een groot netwerk van professional game developers hebben opgebouwd, kunnen we bij "snellere" afzet de ontwikkeling ook snel en adequaat opschalen.
Internationale ambitie
De Dotty games pack verkoopt momenteel in méér dan 10 landen, inclusief UK en de VS. Het netwerk van distributeurs is zeer positief over het pakket en verwacht ook de vervolgpakketten (Jolly games pack & Zippy games pack) goed te kunnen verkopen.
Geïnvesteerd vermogen
€ 0-10 duizend
Omzet
11-100k
Financiële prognose
2017: breakeven
2018: 75% winst terug investeren in groei v/h aanbod
2019: 75% winst terug investeren in groei v/h aanbod
2020: 50% winst terug investeren in groei v/h aanbod
2018: 75% winst terug investeren in groei v/h aanbod
2019: 75% winst terug investeren in groei v/h aanbod
2020: 50% winst terug investeren in groei v/h aanbod