De kracht van kleding
Door middel van het sociale innovatieprogramma De kracht van kleding binnen zorginstellingen laat Dress Case je vanuit verschillende invalshoeken en met een open vizier kijken naar de rol van kleding bij mensen met een beperking. Zodat kleding kan worden ingezet ten behoeve van een goed leven voor mensen met een beperking.

Noord-Brabant
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Dress Case laat je vanuit verschillende invalshoeken en met een open vizier kijken naar de rol van kleding bij mensen met een beperking. Hierdoor wordt een bewustwordingsproces op gang gebracht over De kracht van kleding zodat kleding kan worden ingezet ten behoeve van een goed leven voor mensen met een beperking.
Probleemstelling
Voor iedereen is het fijn kleding aan te hebben die bij je past (op je lijf en bij jou als persoon). Je voelt je prettiger, je staat sterker in je schoenen en je sluit gemakkelijker aan op anderen. Dat is wat de juiste kleding met je kan doen. Wanneer je dat zelf niet goed kan aangeven of je weet niet dat dit kan helpen, dan ben je daarin afhankelijk van anderen. Er wordt al veel gesproken over beweging en voeding en hoe deze in te zetten te bevordering van de kwaliteit van leven. Maar kleding staat nog niet op de kaart.
Daarnaast is ook het praktische aspect van belang. Waar vind ik de juiste kleding, hoe krijg ik de kleding gemakkelijk aan, is er voldoende kleding aanwezig, is de kleding wasbaar etc.
Daarnaast is ook het praktische aspect van belang. Waar vind ik de juiste kleding, hoe krijg ik de kleding gemakkelijk aan, is er voldoende kleding aanwezig, is de kleding wasbaar etc.
Oplossing
Meer bewustwording en draagvlak creëren bij cliënt, professional en familie over De kracht van kleding bij mensen met een beperking. Daarmee zetten we kleding in ter bevordering van de kwaliteit van leven.
De juiste kleding voor mensen met een beperking zorgt dat:
- Er maatwerk en persoonsgerichte zorg is: de cliënt staat op een vanzelfsprekende manier steeds centraal;
- De cliënt meer eigen regie en zelfredzaamheid ervaart;
- De cliënt zijn eigen identiteit (verder) ontwikkelt;
- De cliënt zijn of haar zelfbeeld versterkt;
- De cliënt positieve gedragsveranderingen laat zien;
- De cliënt zich veilig en comfortabel voelt;
- De cliënt keuzes leert maken;
- De professional nog beter kan afstemmen op de cliënt en zijn omgeving;
- Communicatie beter verloopt tussen cliënt, familie en professional. Je ziet elkaar en staat open voor elkaars verhaal;
- Er een gevoel van trots en vertrouwen ontstaat bij familie en het werkgeluk voor de medewerker vergroot;
- Men duurzame kledingaankopen doet en er sprake is van duurzaam kledinggebruik.
Door middel van een sociaal innovatieprogramma gaat de zorginstelling het thema kleding letterlijk en figuurlijk dragen. De gehele driehoek binnen de zorg wordt gemotiveerd op een andere manier naar de rol van kleding te kijken.
De juiste kleding voor mensen met een beperking zorgt dat:
- Er maatwerk en persoonsgerichte zorg is: de cliënt staat op een vanzelfsprekende manier steeds centraal;
- De cliënt meer eigen regie en zelfredzaamheid ervaart;
- De cliënt zijn eigen identiteit (verder) ontwikkelt;
- De cliënt zijn of haar zelfbeeld versterkt;
- De cliënt positieve gedragsveranderingen laat zien;
- De cliënt zich veilig en comfortabel voelt;
- De cliënt keuzes leert maken;
- De professional nog beter kan afstemmen op de cliënt en zijn omgeving;
- Communicatie beter verloopt tussen cliënt, familie en professional. Je ziet elkaar en staat open voor elkaars verhaal;
- Er een gevoel van trots en vertrouwen ontstaat bij familie en het werkgeluk voor de medewerker vergroot;
- Men duurzame kledingaankopen doet en er sprake is van duurzaam kledinggebruik.
Door middel van een sociaal innovatieprogramma gaat de zorginstelling het thema kleding letterlijk en figuurlijk dragen. De gehele driehoek binnen de zorg wordt gemotiveerd op een andere manier naar de rol van kleding te kijken.
Unieke kenmerken
Op deze manier is nog nooit gekeken naar de rol van kleding binnen zorginstellingen.
Het is een innovatie die 'voor het oprapen ligt' en die niet alleen de cliënten binnen de zorginstellingen raakt maar ook familie en de zorgprofessional. Daarnaast sluit deze innovatie één op één aan bij de opdracht die er binnen de gehandicaptensector ligt als het gaat om het programma volwaardig leven (vanuit het ministerie van VWS).
De gehandicaptenzorg komt niet altijd op de eerste plaats. Het is tijd dat daar verandering in komt. Zowel voor de cliënten zelf als hun zorgprofessionals en familie. We kunnen in onze samenleving nog veel van hen leren. Door middel van De kracht van kleding luisteren we naar hun verhaal en kunnen zij hun verhaal vertellen. Samen komen we verder.
Het is een innovatie die 'voor het oprapen ligt' en die niet alleen de cliënten binnen de zorginstellingen raakt maar ook familie en de zorgprofessional. Daarnaast sluit deze innovatie één op één aan bij de opdracht die er binnen de gehandicaptensector ligt als het gaat om het programma volwaardig leven (vanuit het ministerie van VWS).
De gehandicaptenzorg komt niet altijd op de eerste plaats. Het is tijd dat daar verandering in komt. Zowel voor de cliënten zelf als hun zorgprofessionals en familie. We kunnen in onze samenleving nog veel van hen leren. Door middel van De kracht van kleding luisteren we naar hun verhaal en kunnen zij hun verhaal vertellen. Samen komen we verder.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Het sociale innovatieprogramma De kracht van kleding zorgt ervoor dat zorginstellingen voor mensen met een beperking op een andere manier naar de rol van kleding kijken, waardoor kleding wordt ingezet ten behoeve van een goed leven voor mensen met een beperking. Het gaat over kennisoverdracht en het aansporen om op een andere manier te denken/kijken zodat uiteindelijk kleding letterlijk en figuurlijk gedragen gaat worden door de zorginstelling:
- workshops voor zorgprofessionals, cliënten en familieleden
- lesbrieven voor leerlingen
- het opleiden van kracht van kleding specialisten
- het inspireren van overige belanghebbenden
- het opzetten van een communicatieplan binnen de zorginstelling t.b.v. De kracht van kleding
- het opzetten van een kracht van kleding site (waar vind ik de juiste kleding voor mijn beperking/voor mijn cliënt met een beperking/voor mijn familielid met een beperking, hoe kan ik kleding inzetten om me fijner te voelen...Een site met tips en oplossingen voor iedereen met een beperking).
- workshops voor zorgprofessionals, cliënten en familieleden
- lesbrieven voor leerlingen
- het opleiden van kracht van kleding specialisten
- het inspireren van overige belanghebbenden
- het opzetten van een communicatieplan binnen de zorginstelling t.b.v. De kracht van kleding
- het opzetten van een kracht van kleding site (waar vind ik de juiste kleding voor mijn beperking/voor mijn cliënt met een beperking/voor mijn familielid met een beperking, hoe kan ik kleding inzetten om me fijner te voelen...Een site met tips en oplossingen voor iedereen met een beperking).
Video of animatie
Concurrentie
Er is op dit moment geen sprake van concurrentie.
Laten we het met elkaar ontdekken.
Zonder mijn innovatie wordt er niet op deze manier naar de rol van kleding gekeken en laat je kansen liggen.
Kleine veranderingen ten aan zien van kleding zorgen voor bijzondere resultaten bij cliënten. Dat vertaalt zich in bijvoorbeeld positieve gedragsveranderingen, die bijdragen aan kostenbesparingen en meer geluk in het leven van de cliënt. Daarbij draagt De kracht van kleding bij aan een duurzame versterking van de gouden driehoek in de zorg (cliënt, familie, zorgprofessional). Door een sterk verbeterde kwaliteit van deze relaties verbetert de samenwerking. Dat bespaart kosten en verbetert de kwaliteit van zorg voor cliënten.
Laten we het met elkaar ontdekken.
Zonder mijn innovatie wordt er niet op deze manier naar de rol van kleding gekeken en laat je kansen liggen.
Kleine veranderingen ten aan zien van kleding zorgen voor bijzondere resultaten bij cliënten. Dat vertaalt zich in bijvoorbeeld positieve gedragsveranderingen, die bijdragen aan kostenbesparingen en meer geluk in het leven van de cliënt. Daarbij draagt De kracht van kleding bij aan een duurzame versterking van de gouden driehoek in de zorg (cliënt, familie, zorgprofessional). Door een sterk verbeterde kwaliteit van deze relaties verbetert de samenwerking. Dat bespaart kosten en verbetert de kwaliteit van zorg voor cliënten.
Doelgroep
Volgens schattingen hebben tussen de 2 en 3 miljoen mensen in Nederland een beperking. Onderverdeeld in mensen met een verstandelijke, lichamelijke en zintuiglijke beperking. Een gedeelte woont in zorginstellingen (gehandicaptenzorg, verpleeghuizen) en een gedeelte woont zelfstandig (bron: zó werkt de gehandicaptenzorg; Gertrude van Driesen en Kees Wessels, november 2020)
Verdienmodel
- De kosten van het sociale innovatieprogramma worden bepaald op basis van het aantal uren dat we besteden aan het implementeren van het programma;
- Er zal een jaarlijkse check binnen zorginstellingen plaatsvinden zodat De kracht van kleding op de juiste manier geborgen blijft;
- Er komt een opleiding voor De kracht van kleding specialisten;
- Zorginstellingen betalen om gebruik te maken van De kracht van kleding site.
- Er zal een jaarlijkse check binnen zorginstellingen plaatsvinden zodat De kracht van kleding op de juiste manier geborgen blijft;
- Er komt een opleiding voor De kracht van kleding specialisten;
- Zorginstellingen betalen om gebruik te maken van De kracht van kleding site.
Intellectueel eigendom
nvt
Testen
Doelstelling testfase
Hoe kun je kleding inzetten ter bevordering van de kwaliteit van leven voor mensen met een beperking.
Beschrijving testfase
De afgelopen 5 jaar heb ik kleding gekocht voor mensen met een beperking.
Aantal proefpersonen
Er is sprake van 35 cliënten met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
Testresultaten
Kleine veranderingen zorgen voor grote impact. Cliënten gaan zich dankzij de juiste kleding anders gedragen, ze voelen zich fijner en staan sterker in hun schoenen. Er vinden geen ongelukjes meer plaats en er is minder stress. Daarnaast heeft het een positieve invloed op begeleiding en familie.
Uitdagingen
De belangrijkste uitdaging is dat De kracht van kleding zo geïmplementeerd gaat wordt binnen zorginstellingen dat het 'gewoon wordt'. Het is een andere manier van denken en doen. Daarnaast is het belangrijk dat kennis niet verloren gaat.
Pilot
Beschrijving pilotfase
De test- en pilotfase zijn al geweest. Dankzij het kopen van kleding voor mensen met een beperking is duidelijk geworden wat de impact van De kracht van kleding is. Voor het daadwerkelijk implementeren van het sociale innovatieprogramma wordt nu eerst een pilot gedaan binnen Cello, dit is meer om te kijken wat de beste manier van implementeren is. Dat De kracht van kleding werkt is echter al bewezen in de afgelopen jaren.
Ook is De kracht van kleding besproken bij:
- ervaringsdeskundigen (mensen met een beperking);
- familie van ervaringsdeskundigen;
- zorgprofessionals;
- bestuursleden en andere belanghebbenden van meerdere zorginstellingen voor mensen met een beperking;
- Vilans (kennisplein gehandicaptenzorg)l
- Minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink;
- Duurzame Dinsdag 2020 in politiek Den Haag, waar Dress Case met haar idee de Sociale innovatieprijs kreeg, een landelijke erkenning.
Ook is De kracht van kleding besproken bij:
- ervaringsdeskundigen (mensen met een beperking);
- familie van ervaringsdeskundigen;
- zorgprofessionals;
- bestuursleden en andere belanghebbenden van meerdere zorginstellingen voor mensen met een beperking;
- Vilans (kennisplein gehandicaptenzorg)l
- Minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink;
- Duurzame Dinsdag 2020 in politiek Den Haag, waar Dress Case met haar idee de Sociale innovatieprijs kreeg, een landelijke erkenning.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Cello is een zorginstelling die samen met Dress Case gaat ontdekken hoe De kracht van kleding te implementeren is in hun organisatie. De meeste cliënten voor wie ik kleding heb gekocht wonen bij Cello.
Studenten
Er worden studenten betrokken die onderzoek doen naar de impact van De kracht van kleding. Binnen het sociale innovatieprogramma. Maar ook daarbuiten via bijvoorbeeld jongerenambassadeurs. Twee jongeren met een lichamelijke beperking gaan onderzoeken wat kleding betekent voor jongeren met een beperking.
Studenten
Er worden studenten betrokken die onderzoek doen naar de impact van De kracht van kleding. Binnen het sociale innovatieprogramma. Maar ook daarbuiten via bijvoorbeeld jongerenambassadeurs. Twee jongeren met een lichamelijke beperking gaan onderzoeken wat kleding betekent voor jongeren met een beperking.
Maatschappelijke effecten
De kracht van kleding sluit één op één aan bij de opdracht die er binnen de gehandicaptenzorg ligt als het gaat om het programma volwaardig leven (vanuit het ministerie van VWS) en onbeperkt meedoen (VN verdrag Handicap). Het draagt bij aan een verbetering van de kwaliteit van leven voor mensen met een beperking. Kleine veranderingen ten aanzien van kleding zorgen voor bijzondere resultaten bij cliënten. Dat vertaalt zich in positieve gedragsveranderingen en meer geluk in het leven van de cliënt.
De kracht van kleding draagt bij aan een duurzame versterking van de gouden driehoek in de zorg (cliënt, familie en professional). Zowel cliënt, familie als zorgprofessional staan open voor elkaars verhaal. Er ontstaat verbinding wat direct een positief effect heeft op het welzijn van de cliënt, het werkgeluk van de zorgprofessional en het 'zien' van de familie.
De kracht van kleding zorgt ervoor dat we mensen met een beperking zien staan en dat zij zich nog beter kunnen laten zien. Dat heeft een wisselwerking op de hele maatschappij. We streven naar een inclusievere samenleving.
De kracht van kleding draagt bij aan een duurzame versterking van de gouden driehoek in de zorg (cliënt, familie en professional). Zowel cliënt, familie als zorgprofessional staan open voor elkaars verhaal. Er ontstaat verbinding wat direct een positief effect heeft op het welzijn van de cliënt, het werkgeluk van de zorgprofessional en het 'zien' van de familie.
De kracht van kleding zorgt ervoor dat we mensen met een beperking zien staan en dat zij zich nog beter kunnen laten zien. Dat heeft een wisselwerking op de hele maatschappij. We streven naar een inclusievere samenleving.
Onderzoeksresultaten
De test- en pilotfase komen met elkaar overeen (zie antwoord testfase).
Implementatie
Organisatie
Dress Case is op dit moment een eenmanszaak. Mayke Bremmers is de eigenaar hiervan. Zij werkt samen met een netwerk aan mensen die haar initiatief ondersteunen en huurt mensen in voor werkzaamheden waar anderen beter in zijn. In de toekomst wil ze kracht van kleding specialisten opleiden die zelfstandig werken maar wel volgens De kracht van kleding. Voor het implementeren van het sociale innovatieprogramma De kracht van kleding werkt ze samen met Fridy Duterloo (zie volgende kopje).
Ondernemer
Mayke Bremmers is initiatiefnemer van De kracht van kleding. Ze komt uit een ondernemersgezin en heeft een broer en tante met een verstandelijke beperking waardoor ze al haar hele leven in de gehandicaptensector beweegt. Daarnaast heeft ze een bedrijfskundige achtergrond, heeft ze ruime ervaring in de modebranche en is ze eigenaar van Dress Case. Voor het implementeren van het innovatieprogramma werkt ze samen met Fridy Duterloo van Hart voor verhalen (www.hartvoorverhalen.nl). Fridy is ruim 10 jaar zelfstandig ondernemer en heeft veel ervaring met verandertrajecten binnen bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke sector en specifiek de zorg.
Implementatiestrategie
Samen met Cello gaan we onderzoeken hoe we De kracht van kleding het beste kunnen implementeren. Eerst vindt er een pilot plaats, daarna het complete programma. Er is een werkgroep samengesteld en er worden studenten geworven. Er wordt gekeken hoe we De kracht van kleding kunnen borgen binnen de organisatie zodat het logisch wordt om er mee te werken en dit dus ook bij de eindgebruikers terecht komt (cliënt, familie en begeleiding).
Communicatie en marketing
Mijn innovatie breng ik onder de aandacht door veel belanghebbenden De kracht van kleding voor te leggen. Van de minister van gehandicaptenzaken tot bestuursleden van zorginstellingen, van stichtingen tot andere belanghebbenden, tot beleidsmedewerkers bij VWS. Mijn netwerk wordt steeds groter en steeds meer mensen horen er van. Er is een animatiefilmpje ontwikkeld dat De kracht van kleding laat zien.
Door op een andere manier naar de rol van kleding te kijken kun je bijdragen aan een goed leven voor mensen met een beperking.
Door op een andere manier naar de rol van kleding te kijken kun je bijdragen aan een goed leven voor mensen met een beperking.
Behaalde prestaties of gewonnen awards
In september 2020 heeft Dress Case de Asito sociale innovatieprijs van Duurzame Dinsdag gewonnen.
In november 2020 stond Dress Case in de Top 20 van de Rabobank innovatieprijs.
In november 2020 stond Dress Case in de Top 20 van de Rabobank innovatieprijs.
Opschaling
Productontwikkeling
- De kracht van kleding zal nog verder gefinetuned worden en door onderzoek meer bewezen worden.
- Er wordt een kracht van kleding site ontwikkeld. Op deze site kan iedereen met een beperking zoeken naar tips rondom De kracht van kleding. Voor mensen met een beperking is het een hele zoektocht de juiste kleding te vinden. Daarnaast weet men soms niet hoe je kleding kunt inzetten om je fijner te voelen.
- Er worden binnen en buiten zorginstellingen kracht van kleding specialisten opgeleid.
- Er wordt een kracht van kleding site ontwikkeld. Op deze site kan iedereen met een beperking zoeken naar tips rondom De kracht van kleding. Voor mensen met een beperking is het een hele zoektocht de juiste kleding te vinden. Daarnaast weet men soms niet hoe je kleding kunt inzetten om je fijner te voelen.
- Er worden binnen en buiten zorginstellingen kracht van kleding specialisten opgeleid.
Groeiscenario
De kracht van kleding kan ingezet worden in verpleeg- en bejaardenhuizen.
De kracht van kleding kan ingezet worden bij mensen met een beperking die niet in zorginstellingen wonen (dit is al kleinschalig gedaan, maar dankzij het opleiden van kracht van kleding specialisten en meer bekendheid hierover zal dit groter worden).
De kracht van kleding site kan verder ontwikkeld worden zodat nog meer mensen er gebruik van kunnen maken.
De kracht van kleding kan ingezet worden bij mensen met een beperking die niet in zorginstellingen wonen (dit is al kleinschalig gedaan, maar dankzij het opleiden van kracht van kleding specialisten en meer bekendheid hierover zal dit groter worden).
De kracht van kleding site kan verder ontwikkeld worden zodat nog meer mensen er gebruik van kunnen maken.
Planning
In 2021 wordt samen met zorginstelling Cello De kracht van kleding geïmplementeerd binnen Cello. Er wordt samen met Cello ook een grootschalig onderzoek gehouden onder cliënten, begeleiding en familie. De resultaten hiervan worden onder andere gedeeld op De kracht van kleding site. Dit zal einde 2021 gebeuren. Daarnaast zijn er nog meer zorginstellingen die interesse getoond hebben in De kracht van kleding. In 2021 worden hier de verdere contacten voor gelegd (vanwege corona duurt alles net iets langer).
In 2021/2022 komt De kracht van kleding website in de lucht.
In 2021 wordt geluncht met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (n.a.v. de duurzame dinsdag prijs) en worden er meer contacten gelegd met beleidsmedewerkers van het ministerie van VWS.
In 2022 worden naast kracht van kleding specialisten binnen zorginstellingen ook kracht van kleding specialisten buiten zorginstellingen opgeleid zodat nog meer mensen met een beperking (buiten zorginstellingen) hier gebruik van kunnen maken (dit kan vergoed worden via PGB).
In 2021/2022 komt De kracht van kleding website in de lucht.
In 2021 wordt geluncht met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (n.a.v. de duurzame dinsdag prijs) en worden er meer contacten gelegd met beleidsmedewerkers van het ministerie van VWS.
In 2022 worden naast kracht van kleding specialisten binnen zorginstellingen ook kracht van kleding specialisten buiten zorginstellingen opgeleid zodat nog meer mensen met een beperking (buiten zorginstellingen) hier gebruik van kunnen maken (dit kan vergoed worden via PGB).
Internationale ambitie
Op dit moment is de ambitie om Nederland te veroveren. Daarna België. Vanuit België is er al wel met interesse naar het idee gekeken.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
11-100k