The Clear Health Program
Clear is een gepersonaliseerd voedingsprogramma op basis van
real-time biomarkers met AI-gestuurde voedingsaanbevelingen, met als doel ondersteuning van een gezonde leefstijl. Zowel voor preventie van welvaartsaandoeningen (o.a. diabetes 2 of obesitas) of ziekte managment van aandoeningen waarbij voeding een rol speelt (o.a. Diabetes 2, PCOS).
real-time biomarkers met AI-gestuurde voedingsaanbevelingen, met als doel ondersteuning van een gezonde leefstijl. Zowel voor preventie van welvaartsaandoeningen (o.a. diabetes 2 of obesitas) of ziekte managment van aandoeningen waarbij voeding een rol speelt (o.a. Diabetes 2, PCOS).

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Voeding als medicijn en wearables met biomarkers: Clear verbindt de behoefte aan een preventieve levensstijl en de beschikbaarheid van nieuwe wearables met biomarkers.
Door het meten van glucose en het loggen van geconsumeerde voeding biedt Clear gepersonaliseerd voedingsadvies op basis van biodata.
Door het meten van glucose en het loggen van geconsumeerde voeding biedt Clear gepersonaliseerd voedingsadvies op basis van biodata.
Probleemstelling
De belangrijkste sleutel tot gezondheid en welzijn is voeding. Je bent wat je eet. Ondermaatse prestaties, vermoeidheid, overgewicht en een hoog risico op diabetes zijn gevolgen van een slecht voedingspatroon. Dus je wilt gezond eten. Om je fit te voelen, je gewicht onder controle te houden, of gezond oud te worden. Maar hoe weet je eigenlijk of wat je eet ook echt goed voor jou is?
Er zijn veel verschillend dieten, maar er is geen dieet of voedingspatroon dat geschikt is voor iedereen. Maar er is wel een dieet dat geschikt is voor jou: je eigen persoonlijke dieet.
Er zijn veel verschillend dieten, maar er is geen dieet of voedingspatroon dat geschikt is voor iedereen. Maar er is wel een dieet dat geschikt is voor jou: je eigen persoonlijke dieet.
Oplossing
Hoe je lichaam reageert op voeding is heel persoonlijk. Je DNA, microbioom en levensstijl zijn zo uniek en complex dat het moeilijk is om van tevoren te voorspellen hoe je lichaam reageert op voeding of welk voedingspatroon goed voor je is.
De bloedsuikerspiegel is een maat voor gezondheid, en hoge of sterk schommelende suikerspiegels zijn geassocieerd met (verhoogd risico op) aandoeningen zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatproblemen. Door technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk om real-time glucose te meten (middels een glucose sensor op de arm).
Clear combineert het gebruik van een glucose sensor met het loggen van voeding en komt zo tot een gepersonaliseerd voedingsadvies dat gebruikers in staat stelt om aanpassingen te maken in hun voeding- en leefstijl. Met deze (bio)data gedreven aanpak is het mogelijk om snel en gericht dieet en eetpatronen te optimaliseren en persoonlijke gezondheidsdoelen te behalen (b.v. minder last van energiedips, betere (sport) prestaties , gewichtsbeheersing, disease management of minder risico op chronische aandoeningen).
De bloedsuikerspiegel is een maat voor gezondheid, en hoge of sterk schommelende suikerspiegels zijn geassocieerd met (verhoogd risico op) aandoeningen zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatproblemen. Door technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk om real-time glucose te meten (middels een glucose sensor op de arm).
Clear combineert het gebruik van een glucose sensor met het loggen van voeding en komt zo tot een gepersonaliseerd voedingsadvies dat gebruikers in staat stelt om aanpassingen te maken in hun voeding- en leefstijl. Met deze (bio)data gedreven aanpak is het mogelijk om snel en gericht dieet en eetpatronen te optimaliseren en persoonlijke gezondheidsdoelen te behalen (b.v. minder last van energiedips, betere (sport) prestaties , gewichtsbeheersing, disease management of minder risico op chronische aandoeningen).
Unieke kenmerken
Clear heeft technologie ontwikkeld om op basis van glucose metingen en geconsumeerde maaltijden te komen tot data-gedreven gepersonaliseerd voedingsadvies.
Uniek in het Clear Health Program is:
- Het gebruik van de proprietary Clear app voor het loggen van voeding, beweging, mood en slaap
- Gebruik van een recent beschikbare glucose sensor, die gedurende 14 dagen, elke 15min de glucose waarde meet.
- Proprietary algoritme voor analyse van glucose en voedingsdata en bepalen van een persoonlijke glycemische index (foodscore) voor elke gelogde maaltijd.
- Een proprietary 'food recommender', die op basis van clustering in voedings- en glucose metingen van alle Clear gebruikers patronen herkent en aanbevelingen doet op individueel niveau.
Uniek in het Clear Health Program is:
- Het gebruik van de proprietary Clear app voor het loggen van voeding, beweging, mood en slaap
- Gebruik van een recent beschikbare glucose sensor, die gedurende 14 dagen, elke 15min de glucose waarde meet.
- Proprietary algoritme voor analyse van glucose en voedingsdata en bepalen van een persoonlijke glycemische index (foodscore) voor elke gelogde maaltijd.
- Een proprietary 'food recommender', die op basis van clustering in voedings- en glucose metingen van alle Clear gebruikers patronen herkent en aanbevelingen doet op individueel niveau.
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Clear levert gepersonaliseerd voedingsadvies middels een proprietary glycemisch algoritme en AI-aanbevelingsengine op basis van real-time biomarkers: aan de hand van gemeten glucose waarden (via een glucose sensor op de arm) en geconsumeerde voeding die in de Clear app gelogd is, bepaalt het glycemische algoritme de voedingsscore van elke maaltijd voor betreffende persoon. Dit algoritme is getrained op een klinisch gezonde range van bloedglucose waarden, maar houdt ook rekening met interpersoonlijke verschillen in glucose stabiliteit en kan ook gebruikt worden voor de hogere glucose waarden van diabetici. De persoonlijke voedingsscore geeft inzicht en stimuleert de gebruiker om dieetaanpassingen te maken die aansluiten bij persoonlijke doelstellingen en biologie. Daarnaast wordt door Clear een 'food recommender' ontwikkeld die op basis van clustering patronen herkent in de totale geanonimiseerde en geaggregeerde voedings- en glucose data set van alle Clear gebruikers (~1500 meetpunten/gebruiker). Hiermee is het mogelijk om op basis van 'people like you' in een groeiende data set steeds nieuwe persoonlijke aanbevelingen te doen op individueel niveau.
Het Clear Health Program biedt gebruikers inzicht in hoe hun lichaam op voeding reageert en biedt hen toepasbare tips en advies om hun dieet te optimaliseren en beter af te stemmen op hun persoonlijke biologie en doelstellingen.
Het Clear Health Program biedt gebruikers inzicht in hoe hun lichaam op voeding reageert en biedt hen toepasbare tips en advies om hun dieet te optimaliseren en beter af te stemmen op hun persoonlijke biologie en doelstellingen.
Video of animatie
Concurrentie
Als eerste real-time voedingsrecommender voor dagelijks gebruik heeft Clear met name concurrentie in het hele spectrum van wellness & fitness producten, zoals food-, sport-, healthtracker apps; afvalprogramma's of dietisten; laboratorium tests. Het niveau van interactie (van programma of labtest tot apps voor dagelijks gebruik) en niveau van data intelligentie (tracking, aanbeveling tot real time feedback) verschilt.
Doelgroep
Clear richt zich op het domein van Personalized Nutrition, en op twee doelgroepen:
1. Fitness & wellness. Doelgroep bestaat uit (gezonde) mensen die bewust bezig zijn met gezondheid en/of performance, die actief bezig zijn met hun eet- en leefstijl, en die daarvoor gebruik willen maken van producten die dit ondersteunen, zoals fitness & wellness apps. Deze groep bereiken we via direct targeten.
2. Eet- en leefstijl als therapie. Doelgroep bestaat uit mensen met een (chronische) aandoening of probleem waarvoor aanpassingen in dieet- en leefstijl een oplossing of ondersteuning biedt, zoals bijvoorbeeld diabetes, obesitas of metabool syndroom. Voor deze doelgroep speelt endorsment van zorgprofessionals en/of dekking door verzekering mee in de onverweging om het product aan te gebruiken.
1. Fitness & wellness. Doelgroep bestaat uit (gezonde) mensen die bewust bezig zijn met gezondheid en/of performance, die actief bezig zijn met hun eet- en leefstijl, en die daarvoor gebruik willen maken van producten die dit ondersteunen, zoals fitness & wellness apps. Deze groep bereiken we via direct targeten.
2. Eet- en leefstijl als therapie. Doelgroep bestaat uit mensen met een (chronische) aandoening of probleem waarvoor aanpassingen in dieet- en leefstijl een oplossing of ondersteuning biedt, zoals bijvoorbeeld diabetes, obesitas of metabool syndroom. Voor deze doelgroep speelt endorsment van zorgprofessionals en/of dekking door verzekering mee in de onverweging om het product aan te gebruiken.
Verdienmodel
Eerste doelgroep is business-to-consumer (B2C): deelname als individu op basis van recurring deelname, pakketten en abonnementsmodel. Productprijs €199 voor twee weeks-voedingsprogramma (inclusief sensor, data analyse en begeleiding); €399 voor uitgebreid vitaliteitsprogramma; pakketten met meerdere sensoren; en abonnements model.
Voor de tweede doelgroep, business-2-medical (B2M) is het verdienmodel gebaseerd op (gedeeltelijke) vergoeding door verzekeraars (onder GLI of als zorgaanbieder van dieetadvies).
Voor de tweede doelgroep, business-2-medical (B2M) is het verdienmodel gebaseerd op (gedeeltelijke) vergoeding door verzekeraars (onder GLI of als zorgaanbieder van dieetadvies).
Intellectueel eigendom
Algoritme voor persoonlijke glycemische index en voedingsscore, en het AI-food recommender zijn in huis ontwikkeld en scripts zijn eigendom van Clear.
Testen
Doelstelling testfase
Doel van testen is het verkrijgen van customer inisghts, wat de basis vormt voor onze productontwikkeling, optimaliseren van marketing en monitoren van effectiviteit van ons product. Dit doen we door uitvragen van klantervaringen (voor, tijdens en na gebruik), A/B test en het opzetten van pilots en feasibility tests.
Beschrijving testfase
In de voorbereidende fase van Clear is bij 50-60 mensen in het netwerk interesse voor het product, betalingsbereidheid en prijsstelling getest middels interviews en vragenlijsten.
Inmiddels bestaat Clear 16 maanden, en inzicht in de klant en doelsegment is een belangrijke drijver voor groei en ontwikkeling: voor alle belangrijke stappen in onze productontwikkeling doen we onderzoek. Aannames over doel, verwachtingen, noodzaak en prioriteit worden hiermee getest.
Naast klantonderzoek wordt de geanonimiseerde en geaggregeerde Clear database gebruikt voor onderzoek. Uitkomsten worden gekoppeld aan product development en aannames worden getest bij potentiele en/of bestaande gebruikers.
Inmiddels bestaat Clear 16 maanden, en inzicht in de klant en doelsegment is een belangrijke drijver voor groei en ontwikkeling: voor alle belangrijke stappen in onze productontwikkeling doen we onderzoek. Aannames over doel, verwachtingen, noodzaak en prioriteit worden hiermee getest.
Naast klantonderzoek wordt de geanonimiseerde en geaggregeerde Clear database gebruikt voor onderzoek. Uitkomsten worden gekoppeld aan product development en aannames worden getest bij potentiele en/of bestaande gebruikers.
Aantal proefpersonen
Sinds oprichting van Clear hebben inmiddels bijna 1000 betalende gebruikers het Clear Health Program gevolgd. Een groot deel daarvan heeft een vragenlijst ingevuld bij aanvang, tijdens en na afloop van het programma. Tientallen hebben deelgenomen aan een uitgebreid UX interview.
Voor bredere uitvraag van specifieke testen of klantonderzoek worden Clear geinteresseerden benaderd. Dit betreft een groeiende groep email subscribers, social media contacten en bestaande klanten.
Voor bredere uitvraag van specifieke testen of klantonderzoek worden Clear geinteresseerden benaderd. Dit betreft een groeiende groep email subscribers, social media contacten en bestaande klanten.
Testresultaten
Op basis van het testen van propositie en betalingsbereidheid is Clear opgericht en is the Clear Health Program reeds bij oprichting als betaald product op de markt gebracht.
Andere testen hebben o.a. geleid tot de ontwikkeling van de Clear app (features en design), een succesvolle vitaliteitsspecial; segmentatie; opbouw van de website; aanbod etc.
Andere testen hebben o.a. geleid tot de ontwikkeling van de Clear app (features en design), een succesvolle vitaliteitsspecial; segmentatie; opbouw van de website; aanbod etc.
Uitdagingen
Een uitdaging ligt in de vertaling van klantinzicht/feedback op individueel niveau naar groeps niveau en vice versa.
Pilot
Beschrijving pilotfase
Sinds oprichting van Clear hebben bijna 1000 betalende gebruikers het Clear Health Program gevolgd. Deze gebruikers worden individueel van gepersonaliseerd voedingsadvies advies voorzien, daarnaast vormen ze als groep een bron van informatie voor product ontwikkeling en optimalisatie.
Voor de medische markt worden op dit moment pilots opgezet om de waarde van Clear in specifieke groepen patienten te valideren. Hierbij wordt gekeken naar de toegevoegde waarde voor de individuele patient (zoals gebruiksgemak, zelfregie, gezondheidsparameters), maar ook naar de waarde voor de zorgverlener (data gedreven behandeling, begeleiding) en het zorgsysteem (preventie, ontlasten, kosten).
Voor de medische markt worden op dit moment pilots opgezet om de waarde van Clear in specifieke groepen patienten te valideren. Hierbij wordt gekeken naar de toegevoegde waarde voor de individuele patient (zoals gebruiksgemak, zelfregie, gezondheidsparameters), maar ook naar de waarde voor de zorgverlener (data gedreven behandeling, begeleiding) en het zorgsysteem (preventie, ontlasten, kosten).
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Klinische partners, zoals zorginstellingen, (specialistische) zorgverleners, artsen, onderzoekers, belangenverenigingen, PPP consortia. - deze partners hebben een rol bij toegang tot patient populaties; inhoudelijke expertise; input wat betreft behoeften vanuit de zorg; wetenschappelijke validatie; endorsement.
Leefstijl partners, zoals leefstijlcoaches, dietisten, fysiotherpeuten als zorgverlener van specifieke patientengroepen (zoals diabetes 2, obesitas, PCOS) - zij zetten Clear bij specifieke clienten (met een voeding/leefstijl gerelateerde aandoening) en spelen een rol bij de validatie van Clear als onderdeel in het behandeltraject; voor het leveren van input en feedback vanuit perspectief van zorgverlener.
Leefstijl partners, zoals leefstijlcoaches, dietisten, fysiotherpeuten als zorgverlener van specifieke patientengroepen (zoals diabetes 2, obesitas, PCOS) - zij zetten Clear bij specifieke clienten (met een voeding/leefstijl gerelateerde aandoening) en spelen een rol bij de validatie van Clear als onderdeel in het behandeltraject; voor het leveren van input en feedback vanuit perspectief van zorgverlener.
Maatschappelijke effecten
Clear zet zich in om mensen te helpen meer inzicht te krijgen in hun biologie en gezonder te eten en te leven, waardoor ze gezondheidsdoelen (fitter en gezonder leven) kunnen bereiken. Op persoonlijk vlak leidt dit tot een betere energieverdeling over de dag, gewichtsbeheersing en een vermindering van het risico op het ontwikkelen van chronische ziekten. Door schaalvergroting draagt Clear (indirect) bij aan meer inzicht en bewustwording van de biologische effecten van gezonde voeding en leefstijl, minder ziekteverzuim, preventie van chronische ziekten en/of het voorkomen van aandoeningen zoals diabetes 2 of obesitas , en uiteindelijk lagere zorgkosten op populatieniveau.
Onderzoeksresultaten
Pilot's zijn nog in ontwikkeling. Preliminaire data op basis van Clear gebruikers met een aandoening (o.a. diabetes 2, obesitas, PCOS) laten positief effecten zien, zoals stabielere glucose waarden, (ervaren) verbeterde energie, en/of verbetering vitaliteitsmetingen.
Implementatie
Organisatie
Het Clear team bestaat momenteel uit 7 professionals, met expertise op het gebied van voeding, UX-onderzoek, kunstmatige intelligentie, data science, biowetenschappen, productontwikkeling, web- en app-ontwikkeling, marketing, hospitality, start-up en scale-up ondernemerschap, het bouwen van "smart data". Het is een uitzonderlijk team dat iets revolutionairs doet dat echt werkt, relevant is voor velen, in een bloeiende markt.
Clear heeft groei ambities en voorziet voor de komende twee jaar in uitbreiding van Tech, Marketing, Data science en Customer support teams.
Clear heeft groei ambities en voorziet voor de komende twee jaar in uitbreiding van Tech, Marketing, Data science en Customer support teams.
Ondernemer
CEO, founder - Piet Hein van Dam, PhD. Gedreven data-ondernemer die data en wetenschap gebruikt in het belang van de consument. Ervaring als start-up en scale-up ondernemer. Heeft Clear opgericht om mensen te helpen hun biologie te begrijpen, zodat ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over hun levensstijl.
CSO, co-founder - Madelon Bracke, PhD. Gepromoveerd celbioloog met onderzoekservaring op het gebied van immunologie, hematologie, farmacoepidemiologie en regeneratieve geneeskunde. Zet kennis en 25 jaar werkervaring in om wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar bruikbare inzichten voor Clear deelnemers.
CSO, co-founder - Madelon Bracke, PhD. Gepromoveerd celbioloog met onderzoekservaring op het gebied van immunologie, hematologie, farmacoepidemiologie en regeneratieve geneeskunde. Zet kennis en 25 jaar werkervaring in om wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar bruikbare inzichten voor Clear deelnemers.
Implementatiestrategie
B2C strategie: the Clear Health program is beschikbaar voor lokale consumenten markt en zit nu in de fase van opschaling dmv productontwikkeling en automatisering (en internationalisering).
B2M strategie: pilotfase voor klinische validatie (o.a. voor diabetes 2; post-bariatrische obesitas; people-at-risk voor chronische luchtweg aandoening).
B2M strategie: pilotfase voor klinische validatie (o.a. voor diabetes 2; post-bariatrische obesitas; people-at-risk voor chronische luchtweg aandoening).
Communicatie en marketing
Uitgebreide segmentatie analyse heeft aangetoond dat de B2C doelgroep bestaat uit balanszoekers en prestatiegerichten (gezondheid en/of performance bewust, actief in optimaliseren van eet- en leefstijl). Daarnaast richt Clear zich op patienten met een (chronische) aandoening waarbij voeding een rol speelt in welzijn en ziektemanagement. Onze klantenwerving wordt gedreven door betaalde marketing (Clear 1.0), digitale branding (Clear 1.5), organische groei en klinische goedkeuring (Clear 2.0).
Social media campagnes, informatie (website) en nieuwsbrieven (emails subscribers) zijn gericht op balanszoekers en prestatiegerichten. Voor patiënten en degenen die een top-down benadering en ondersteuning nodig hebben om aan hun gezondheid te werken wordt online communicatie aangevuld met offline marketing
Social media campagnes, informatie (website) en nieuwsbrieven (emails subscribers) zijn gericht op balanszoekers en prestatiegerichten. Voor patiënten en degenen die een top-down benadering en ondersteuning nodig hebben om aan hun gezondheid te werken wordt online communicatie aangevuld met offline marketing
Behaalde prestaties of gewonnen awards
In Top10 van Personalised Supplement Startups in 2020, door TechRound, Londen.
In Top20 van de Rabobank Duurzame Innovatieprijs 2020
In Top20 van de Rabobank Duurzame Innovatieprijs 2020
Opschaling
Productontwikkeling
Integratie met receptengenerator, en bestelservice van supermarkten of restaurants:
Je foodprint bepalen met de Clear app en dan direct een op jouw persoon afgestemde maaltijd bestellen bij supermarkten, thuisbezorging etc.
Je foodprint bepalen met de Clear app en dan direct een op jouw persoon afgestemde maaltijd bestellen bij supermarkten, thuisbezorging etc.
Groeiscenario
Naast B2C doelgroep balanszoekers en achievers, B2M doelgroep patienten met een aandoening waarvoor optimalisatie van eet- en leefstijl een oplossing of ondersteuning biedt.
Planning
Mijlpalen
- 1000 (unieke) Clear gebruikers (Q1'21)
- winstgevende recurring propositie (Q2'21)
- implementatie AI aanbevelingsengine mét feedback loop (Q3'21)
- B2M: klinische validatie van Clear voor patienten (obesitas/diabetes 2) obv pilots met in totaal 50-100 deelnemers (Q4'21)
- Vergoeding door verzekering (Q4'21/Q1'22)
- 1000 (unieke) Clear gebruikers (Q1'21)
- winstgevende recurring propositie (Q2'21)
- implementatie AI aanbevelingsengine mét feedback loop (Q3'21)
- B2M: klinische validatie van Clear voor patienten (obesitas/diabetes 2) obv pilots met in totaal 50-100 deelnemers (Q4'21)
- Vergoeding door verzekering (Q4'21/Q1'22)
Internationale ambitie
Clear heeft ambitie om internationaal uit te rollen (EU, US) eind 2022.
Korte termijn focus is product optimalisatie en opschaling voor lokale markt (NL/Be).
Clear heeft een uitgebreid internationaal netwerk en er is aantoonbaar interesse bij buitenlandse partijen. Middels tests met gebruikers in o.a. UK, Duitsland, Italie, Scandinavie, en US worden inzicht verkregen in specifieke aandachtspunten van internationale markten .
Korte termijn focus is product optimalisatie en opschaling voor lokale markt (NL/Be).
Clear heeft een uitgebreid internationaal netwerk en er is aantoonbaar interesse bij buitenlandse partijen. Middels tests met gebruikers in o.a. UK, Duitsland, Italie, Scandinavie, en US worden inzicht verkregen in specifieke aandachtspunten van internationale markten .
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Clear is zit momenteel in een seed/pre A investeringsronde.
Prognose voor breakeven 2023.
Prognose voor breakeven 2023.
Tof dat jullie intensief bezig zijn met het compleet maken van jullie profiel. Ik zag dat jullie mee doen met de Nationale Zorginnovatieprijs 2021, super leuk! Zouden jullie alsjeblieft een e-mailadres toe willen voegen aan jullie account (vóór 31 december 2020)? Zo kan ik jullie op de hoogte houden van alles rondom de Nationale Zorginnovatieprijs 2021. Voor vragen kun je mij bereiken op info@zorginnovatie.nl.
Succes!
Groet, Madelon
Madelon@theclearhealthprogram.com