Bratelle Oedeembeha
Bratelle® is het resultaat van jaren onderzoek. Het resultaat is een geregistreerde unieke gebreide compressie technologie. Door de zacht masserende werking van de Bratelle®, gemaakt van 3D gebreid garen wordt het vocht uit het lichaam gedreven. De Bratelle® beha heeft een verticale en een horizontale weving en werking.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Bratelle is de eerste vrouwelijke beha met een masserende werking die comfortabel zit en er ook mooi uit ziet.
Probleemstelling
Vrouwen met lymfoedeem na borstkanker ervaren pijn, hardheid, een zwaar gevoel in de borsten, verhard littekenweefsel en houden vocht vast dat niet meer door het lymfestelsel wordt afgevoerd.
Oedeem is een ophoping van vocht, dat wordt veroorzaakt door een defect of beschadiging aan het lymfesysteem.
Oedeem is een ophoping van vocht, dat wordt veroorzaakt door een defect of beschadiging aan het lymfesysteem.
Oplossing
De Bratelle beha werkt tegen klachten aan het litteken en tegen de zwelling en spanning (oedeem) in de borst. De mate van oedeem afvloed neemt toe door het dragen van deze beha.
Unieke kenmerken
Bratelle® is een beha met een geregistreerde unieke gebreide compressie technologie. Door de zacht masserende werking van de Bratelle®, gemaakt van 3D gebreid garen wordt het vocht uit het lichaam gedreven. De Bratelle® beha heeft een verticale en een horizontale werking. Hierdoor worden bij het dragen van de beha de borsten en lymfeklieren licht gemasseerd. Dat zorgt voor vochtafdrijving in plaats van vochtverplaatsing.
Website
Challenges
Events MedTechPartners
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
Masserende werking bij voldoende druk in combinatie met elasticiteit.
Video of animatie
Concurrentie
Lohman & Rauscher (medische hulpmiddel: pad)
Juzo (medisch hulpmiddel: pad & thorax bandage)
Amoena (littekenpleisters) & (Compressiekleding)
Besparingen voor de zorgverzekeraar zitten in het terugdringen van het aantal behandeling bij een oedeemtherapeut, vergroten zelfmanagent klant, goedkoper product dan de alternatieven.
Juzo (medisch hulpmiddel: pad & thorax bandage)
Amoena (littekenpleisters) & (Compressiekleding)
Besparingen voor de zorgverzekeraar zitten in het terugdringen van het aantal behandeling bij een oedeemtherapeut, vergroten zelfmanagent klant, goedkoper product dan de alternatieven.
Doelgroep
Vrouwen met chronisch lymfoedeem rondom de borst na een borstkanker behandeling.
Verdienmodel
PxQ
Intellectueel eigendom
Ja, de werking en het model is geregistreerd.
Testen
Doelstelling testfase
Het onderzoek is uitgevoerd om inzichten te krijgen in de Bratelle beha, om te zien of dit een goed werkend medisch hulpmiddel kan zijn.
Beschrijving testfase
Werking van het product testen: De deelneemsters aan het onderzoek hebben de testbeha een week lang gedragen en zijn in de testperiode gevolgd door een huidtherapeute in opleiding. In de testperiode zijn er 2 metingen afgenomen, namelijk een 0-meting aan het begin en een vervolgmeting aan het einde van de testperiode. Tijdens deze meetmomenten hebben de vrouwen een vragenlijst ingevuld met vragen die betrekking hadden tot hun klachten en de kwaliteit van leven. De vragen werden beantwoord met een cijfer op een schaal van 1-10. De vragenlijsten waren nagenoeg identiek voor de beide meetmomenten, zodat de resultaten naderhand vergeleken konden worden.
Aantal proefpersonen
De werking wordt continue getest, naar aanleiding van de 1e 5 proefpersonen is het product op een aantal punten verbeterd.
Inmiddels is de groep proefpersonen 20.
Inmiddels is de groep proefpersonen 20.
Testresultaten
Op basis van de bevindingen van dit onderzoek, kan er worden geconcludeerd dat de Bratelle Oedeembeha qua werking een veelbelovend resultaat heeft geboekt. Alle deelnemers gaven aan dat de beha bij hen een deel van de oedeemklachten wegnam. Dit stelden zij al toen zij de beha nog maar 1 week hadden getest.
Duidelijk is dat de beha werkt tegen klachten aan het litteken en tegen de zwelling en spanning (oedeem) in de borst. Dit kon al aangetoond worden met een kleinschalig onderzoek van 5 deelnemers.
Ook de oedeemtherapeuten zijn positief en volgen de ontwikkelingen bij de patiënten die de beha dragen nauwgezet. Er zijn al duidelijke aanwijzingen bij een aantal proefpersonen dat het aantal bezoeken aan de oedeemtherapeut kon worden gehalveerd.
Duidelijk is dat de beha werkt tegen klachten aan het litteken en tegen de zwelling en spanning (oedeem) in de borst. Dit kon al aangetoond worden met een kleinschalig onderzoek van 5 deelnemers.
Ook de oedeemtherapeuten zijn positief en volgen de ontwikkelingen bij de patiënten die de beha dragen nauwgezet. Er zijn al duidelijke aanwijzingen bij een aantal proefpersonen dat het aantal bezoeken aan de oedeemtherapeut kon worden gehalveerd.
Uitdagingen
Levensduur verlengen
Verder onderzoek is nodig om te kunnen zien wat de beha doet bij een langere draag-termijn
Productie uitdaging
Is het mogelijk biobased garens te gebruiken op de huidige machines. Wat betekent dat voor productietijd en kwaliteit.
Kwaliteit van leven verbeteren
Ook is onderzoek nodig om aan te tonen of de beha preventief gebruikt kan worden, bijvoorbeeld vanaf 3 maanden na de operatie om chronische oedeemklachten te voorkomen. Dit om verder leed en de kans op chronisch borstoedeem te verkleinen.
Ontwikkelen van de prothese variant.
Verder onderzoek is nodig om te kunnen zien wat de beha doet bij een langere draag-termijn
Productie uitdaging
Is het mogelijk biobased garens te gebruiken op de huidige machines. Wat betekent dat voor productietijd en kwaliteit.
Kwaliteit van leven verbeteren
Ook is onderzoek nodig om aan te tonen of de beha preventief gebruikt kan worden, bijvoorbeeld vanaf 3 maanden na de operatie om chronische oedeemklachten te voorkomen. Dit om verder leed en de kans op chronisch borstoedeem te verkleinen.
Ontwikkelen van de prothese variant.
Pilot
Beschrijving pilotfase
De pilotfase loopt van oktober 2021 tot oktober 2022. In deze fase worden alle gebruikers nauwgezet gevolgd. Zodra de Beha online wordt besteld ontvangt de klant automatisch een enquête met de 0-meting. Vervolgens wordt de koopster uitgenodigd voor een passessie/opmeetmoment. Naast de borstpartij (onder en over de borst, wordt ook de arm gemeten aan de aangedane kant op 3 plaatsen (bovenarm, onder ellenboog en de pols)). Vragen die worden gesteld gaan over: lichamelijke en mentale klachten, maar ook "gebruikt u medische hulpmiddelen voor uw borstoedeem", "bezoekt u een oedeemtherapeut" en "hoe vaak bezoekt u een oedeemtherapeut" en "draagt u een armkous".
De beha wordt vervolgens op maat gemaakt. Bij aflevering kijken we of de BH goed zit.
14 dagen na aflevering ontvangt de koopster automatisch opnieuw een vragenlijst, met dezelfde vragen waaruit we de merkbare verbeteringen fysiek en mentaal kunnen filteren, met daaraan toegevoegd een aantal vragen over de beha zelf en het aantal uren per dag dat de beha gedragen wordt, de kleur, de pasvorm en de naleving van wasvoorschriften, maar ook of ze de beha aan anderen zouden aanbevelen. Deze zelfde vragenlijst wordt 3 maanden later nogmaals herhaald en vervolgens een half jaar later nogmaals.
Ook de oedeemtherapeuten van deze koopsters worden gevraagd hun bevindingen met ons te delen.
Spreekuren in (Tour) langs ziekenhuizen + oedeem-/ huidpraktijken: in 2022 wordt een tour langs ziekenhuizen en huid-/ bindweefsel therapeuten met vaste spreekuur-/ pasmomenten voorbereid om de klant laagdrempelig met het artikel kennis te laten maken en de mogelijkheid te bieden het product te ervaren.
De beha wordt vervolgens op maat gemaakt. Bij aflevering kijken we of de BH goed zit.
14 dagen na aflevering ontvangt de koopster automatisch opnieuw een vragenlijst, met dezelfde vragen waaruit we de merkbare verbeteringen fysiek en mentaal kunnen filteren, met daaraan toegevoegd een aantal vragen over de beha zelf en het aantal uren per dag dat de beha gedragen wordt, de kleur, de pasvorm en de naleving van wasvoorschriften, maar ook of ze de beha aan anderen zouden aanbevelen. Deze zelfde vragenlijst wordt 3 maanden later nogmaals herhaald en vervolgens een half jaar later nogmaals.
Ook de oedeemtherapeuten van deze koopsters worden gevraagd hun bevindingen met ons te delen.
Spreekuren in (Tour) langs ziekenhuizen + oedeem-/ huidpraktijken: in 2022 wordt een tour langs ziekenhuizen en huid-/ bindweefsel therapeuten met vaste spreekuur-/ pasmomenten voorbereid om de klant laagdrempelig met het artikel kennis te laten maken en de mogelijkheid te bieden het product te ervaren.
Aantal gebruikers pilot
11-100
Betrokken partners
Uit het zorgveld worden Huid-/oedeemtherapeuten & ziekenhuizen intensief betrokken
Verder wordt er samengewerkt met:
Hogescholen en universiteiten (onderzoek en ontwikkeling) (Saxion, Universiteit van Maastricht TU/e, Hogeschool Utrecht)
Ontwikkelaar & designer (ontwikkelen prothese variant)
Producent + naaiatelier (productie en confectie)
Huid-/ oedeemtherapeuten (verwijzer)
Bindweefseltherapeuten (verwijzer)
Brancheverenigingen (BVN, NFK, MLDV)
In 2022 hopen wij afspraken te concretiseren met de zorgverzekeraars, waarmee de eerste contacten zijn gelegd en kennis te maken met de anderen. Een pilot voor opname in een (aanvullend) pakket. Maar ook om onderzoek in een eerder stadium te kunnen doen om te testen of bij eerder gebruik van onze beha (vanaf 3 maanden na de behandeling tegen borstkanker), om te voorkomen dat er chronisch borstoedeem ontstaat, dan wel de klachten/ernst te verminderen.
Verder wordt er samengewerkt met:
Hogescholen en universiteiten (onderzoek en ontwikkeling) (Saxion, Universiteit van Maastricht TU/e, Hogeschool Utrecht)
Ontwikkelaar & designer (ontwikkelen prothese variant)
Producent + naaiatelier (productie en confectie)
Huid-/ oedeemtherapeuten (verwijzer)
Bindweefseltherapeuten (verwijzer)
Brancheverenigingen (BVN, NFK, MLDV)
In 2022 hopen wij afspraken te concretiseren met de zorgverzekeraars, waarmee de eerste contacten zijn gelegd en kennis te maken met de anderen. Een pilot voor opname in een (aanvullend) pakket. Maar ook om onderzoek in een eerder stadium te kunnen doen om te testen of bij eerder gebruik van onze beha (vanaf 3 maanden na de behandeling tegen borstkanker), om te voorkomen dat er chronisch borstoedeem ontstaat, dan wel de klachten/ernst te verminderen.
Maatschappelijke effecten
- Verbeteren kwaliteit van leven van vrouwen met oedeemklachten na borstkanker
(minder pijn, meer zelfvertrouwen, meer zelfmanagement, meer therapietrouw omdat de gebruiker direct de werking ervaart en de beha er mooi uitziet en comfortabel zit, meer vrijheid door minder bezoeken aan oedeemtherapeut)
- Zorgkostenbesparing op verminderen behandelingen door oedeemtherapeuten
(minder pijn, meer zelfvertrouwen, meer zelfmanagement, meer therapietrouw omdat de gebruiker direct de werking ervaart en de beha er mooi uitziet en comfortabel zit, meer vrijheid door minder bezoeken aan oedeemtherapeut)
- Zorgkostenbesparing op verminderen behandelingen door oedeemtherapeuten
Onderzoeksresultaten
De onderzoeksresultaten zorgden voor een optimaal model van de beha die in grote aantallen geproduceerd kan worden.
Implementatie
Organisatie
De organisatie bestaat uit drie initiatiefnemers. Voor onderzoek wordt samengewerkt met Saxion Hogeschool, Universiteit van Maastricht, Hogeschool Utrecht en TU Eindhoven.
Wij verwachten in 2022 de werkzaamheden zelf te kunnen verrichten, na de pilotfase schalen we op in productie en menselijk kaptiaal.
Het komende jaar onderzoeken wij of een Stichting de beste rechtsvorm voor Bratelle is.
Wij verwachten in 2022 de werkzaamheden zelf te kunnen verrichten, na de pilotfase schalen we op in productie en menselijk kaptiaal.
Het komende jaar onderzoeken wij of een Stichting de beste rechtsvorm voor Bratelle is.
Ondernemer
De ondernemers zijn 3 zelfstandig werkende vrouwen die de krachten hebben gebundeld, met veel levens- en werkervaring. Ook waren zij al eerder succesvol als ondernemer. De gemene deler is "kanker", zij zijn ervaringsdeskundig.
Laatste functies:
Anita Schimmel: bestuurder van een (thuis)zorgorganisatie voor mensen met dementie
Anneke Geitenbeek: HR manager
Mariette Jilderda: Arbeidsrecht jurist
Laatste functies:
Anita Schimmel: bestuurder van een (thuis)zorgorganisatie voor mensen met dementie
Anneke Geitenbeek: HR manager
Mariette Jilderda: Arbeidsrecht jurist
Implementatiestrategie
De beha wordt online verkocht en de klant kan kennis maken met de beha tijdens spreekuren & de roadshow.
Spreekuur (Tour) langs ziekenhuizen + oedeem-/ huidpraktijken: in 2022 wordt een tour langs ziekenhuizen en huid-/ bindweefsel therapeuten met vaste spreekuur-/ pasmomenten voorbereid om de klant laagdrempelig met het artikel kennis te laten maken en de mogelijkheid te bieden het product te ervaren.
Spreekuur (Tour) langs ziekenhuizen + oedeem-/ huidpraktijken: in 2022 wordt een tour langs ziekenhuizen en huid-/ bindweefsel therapeuten met vaste spreekuur-/ pasmomenten voorbereid om de klant laagdrempelig met het artikel kennis te laten maken en de mogelijkheid te bieden het product te ervaren.
Communicatie en marketing
Het product genereert veel free publicity. Reeds meerdere malen verscheen Bratelle in 2021 in dag- en weekbladen en online magazines. Er wordt een actief social media beleid gevoerd richting de klant (instagram en facebook). Bratelle is daarnaast zeer actief op linkedin (gelinked met > 100 huid- en oedeempraktijken). Zijn er goede contacten met brancheverenigingen. In 2022 zal deelgenomen worden aan de Wereld Lymfoedeemdag. Op 15 maart is Bratelle een van de leden die betrokken is bij de organisatie van de Nationale Kanker en Werkdag. Ook is Bratelle aanwezig bij het jaarlijkse borstkanker symposium in oktober 2022.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
Soester Zakenkring ondernemersprijs 2017
Ambassadeur van de Gemeente Amersfoort 2022
Ambassadeur van de Gemeente Amersfoort 2022
Opschaling
Productontwikkeling
In het voorjaar 2022 willen wij een prothese variant introduceren. Ook onderzoeken we een 'groene' variant, gemaakt van duurzame garens. Ook onderzoeken we momenteel opschalingsmogelijkheden in productieaantallen. Momenteel is het maatwerk en wordt er alleen in kleine aantallen geproduceerd op bestelling.
Groeiscenario
Bratelle wil alle vrouwen met lymfoedeem, als gevolg van een behandeling tegen borstkanker, in de wereld weer meer zelfvertrouwen geven met een beha die de last van het oedeem vermindert door de masserende werking, comfortabel is en er vrouwelijk uitziet, waardoor zij deze willen blijven dragen. Wij zijn sinds 15 oktober 2021 begonnen met verkoop op de Nederlandse markt, waar wij ook de klantervaringen ophalen. Het komende jaar gaan we de beha in de Benelux verkopen en binnen 2 jaar in Europa. Onze klanten zijn vrouwen met lymfoedeem in de borst, oksel en/of op de rug wereldwijd.
Planning
2022 Benelux
2023 Europa
2023 Europa
Internationale ambitie
Bratelle heeft een samenwerkingspartner die zich al op de internationale markten begeeft waardoor opschaling relatief eenvoudig moet kunnen zijn. Deze organisatie is met o.a. logistiek, facilitair, strategisch, marketing & communicatie al ingericht op onze internationale ambitie.
Geïnvesteerd vermogen
€ 10-100 duizend
Omzet
0-10k
Financiële prognose
Omzet 2022 50K