BeterDichtbij
Samen de zorg makkelijker maken. Daar werken we aan met BeterDichtbij. Als digitale dienst maken we het voor mensen mogelijk om in gesprek te gaan met de eigen arts of andere zorgverlener: eenvoudig en veilig. In iets meer dan een jaar tijd wordt BeterDichtbij al actief ingezet door 12 ziekenhuizen en meerdere huisartsenorganisaties in Nederland.

Utrecht
- Concept
- Ontwikkeling
- Testen
- Pilot
- Implementatie
- Opschaling
Over de innovatie
Concept
Korte omschrijving
Heeft u een vraag? U appt direct met uw eigen arts of ziekenhuis met BeterDichtbij. Voor iedere vraag die u wilt stellen. Op elk moment van de dag via uw mobiele telefoon of computer.
Probleemstelling
Goed advies en eenvoudig maar veilig contact tussen patiënt en arts zijn cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen, blijkt steeds weer uit onderzoek. Naast de bestaande controleafspraak in het ziekenhuis zelf zitten veel patiënten vaak nog met allerlei kleine vragen tussendoor die in het dagelijkse leven voor hun net het verschil kunnen maken. Hoe kunnen zij deze vragen makkelijk stellen?
Oplossing
In een veilige app uw persoonlijke vraag stellen aan uw eigen ziekenhuis of (huis)arts en direct uw onderzoeksuitslagen ontvangen op je telefoon. Dat kunnen steeds meer Nederlanders bij hun ziekenhuis of huisartsenpraktijken. Voor zorgverleners is de communicatie via BeterDichtbij geïntegreerd in hun eigen zorgsystemen (EPD/HIS) zodat het voor hun haalbaar is en past binnen de bestaande zorgprocessen.
Unieke kenmerken
BeterDichtbij is een initiatief van en voor de zorgsector. Nederland is te klein voor veel losse initiatieven en digitale services hebben schaal nodig om echt een succes te worden en zo het verschil te maken voor de zorgsector. Daarom hebben achtentwintig regionale ziekenhuizen, de leden van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), de handen ineen geslagen en samen BeterDichtbij geïnitieerd. Om de snelgroeiende dienst voor alle zorgorganisaties in Nederland beschikbaar te stellen, is BeterDichtbij sinds 2018 een zelfstandige organisatie. Met de verzelfstandiging van BeterDichtbij B.V. kunnen we gezamenlijk met alle zorgorganisaties in Nederland het succes verder uitbouwen.
Website
Ontwikkeling
Beschrijving technologie of dienst
BeterDichtbij is het digitale serviceconcept dat patiënt en arts direct met elkaar in contact brengt. Patiënten kunnen op ieder moment en iedere plaats een vraag stellen aan de eigen arts over gezondheid of ziekte. Makkelijk en veilig, want het belang van privacy staat voorop.
Video of animatie
Concurrentie
Er zijn diverse apps waarmee je kunt communiceren met een zorgverlener. Uniek aan BeterDichtbij is dat deze dienst een initiatief is van de zorgsector zelf en over de verschillende organisaties heen gaat. Je hebt daarmee binnen één dienst contact met bijvoorbeeld zowel je eigen huisarts als de zorgverleners van het ziekenhuis. Ook de focus op de eindgebruikers en de sterke beveiliging onderscheiden BeterDichtbij van andere diensten.
Doelgroep
Alle Nederlanders die in contact zijn of patiënt zijn van een van de deelnemende ziekenhuizen of huisartsenpraktijken. Inmiddels is BeterDichtbij in gebruik bij 12 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken. Hier komen de komende periode weer nieuwe zorgorganisaties bij.
Verdienmodel
BeterDichtbij is een initiatief van de zorgsector zelf. Onze focus ligt op een zo groot mogelijk bereik van de dienst in Nederland en gemak voor de gebruikers (consumenten en patiënten), en niet op winstmaximalisatie. De grote zorgorganisaties zoals ziekenhuizen betalen voor deelname aan BeterDichtbij jaarlijks een bedrag. Daarmee kunnen ze de dienst onbeperkt inzetten bij al hun zorgprofessionals en naar al hun patiënten of inwoners in de eigen regio. Voor kleinere zorgorganisaties gelden lagere tarieven, dit om het gebruik in een regio door meerdere zorgorganisaties samen maximaal te stimuleren.
Voor patiënten is het gebruik van BeterDichtbij kosteloos.
Intellectueel eigendom
De software en het merk BeterDichtbij zijn volledig in eigendom van BeterDichtbij B.V.
Testen
Doelstelling testfase
De belangrijkste vragen tijdens de testfase voor lancering van BeterDichtbij waren:
- is de dienst gebruikersvriendelijk?
- voldoet BeterDichtbij aan de wensen van gebruikers?
- werkt de dienst naar behoren?
Inmiddels ligt de testfase ver achter ons en is BeterDichtbij vol in gebruik bij veel organisaties. Dagelijks gaan er honderden berichten tussen zorgverleners en patiënten. Vanuit het gebruik en gedrag van patiënten en zorgverleners wordt het systeem steeds verder verbeterd en doorontwikkeld.
- is de dienst gebruikersvriendelijk?
- voldoet BeterDichtbij aan de wensen van gebruikers?
- werkt de dienst naar behoren?
Inmiddels ligt de testfase ver achter ons en is BeterDichtbij vol in gebruik bij veel organisaties. Dagelijks gaan er honderden berichten tussen zorgverleners en patiënten. Vanuit het gebruik en gedrag van patiënten en zorgverleners wordt het systeem steeds verder verbeterd en doorontwikkeld.
Beschrijving testfase
In de testfase is BeterDichtbij aan de proefpersonen beschikbaar gesteld. Zij hebben de app individueel gebruikt, hun ervaringen en alle bevindingen gedeeld. Aan een kleinere groep is de app voorgelegd om feedback op een specifiek onderdeel te geven: functionaliteiten of taalgebruik bijvoorbeeld. Hetzelfde is gedaan met het achterliggende platform voor zorgprofessionals. Op dit moment zijn er werkgroepen die op reguliere basis feedback geven en meedenken met de doorontwikkeling.
Aantal proefpersonen
Circa 50 personen, van patiënt tot medisch specialist tot UX specialist, in de startfase. Nu BeterDichtbij vol in gebruik is, zijn er 700+ zorgverleners en 10K+ patiënten die het systeem dagelijks intensief gebruiken.
Testresultaten
- mensen die niet geregeld nieuwe apps installeren, kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken (daarom is er ook ondersteuning in het ziekenhuis beschikbaar en heeft BeterDichtbij een eigen helpdesk voor deze mensen).
- de teksten bleken begrijpelijk
- de kleine buggs in de app zijn verholpen en de app wordt natuurlijk continu up-to-date gehouden
- de teksten bleken begrijpelijk
- de kleine buggs in de app zijn verholpen en de app wordt natuurlijk continu up-to-date gehouden
Uitdagingen
De verandercapaciteit binnen zorgorganisaties is de grootste uitdaging. Veel ziekenhuizen en huisartsenpraktijken willen meedoen maar moeten goed kijken naar hun interne planning en andere lopende projecten. Eenmaal in gebruik zien zorgverleners zeer snel welke grote voordelen het gebruik van BeterDichtbij ook voor hun heeft.
Pilot
Beschrijving pilotfase
In oktober 2016 zijn de eerste 4 regionale ziekenhuizen aangesloten op BeterDichtbij. Met succes: zowel patiënten, artsen, verpleegkundigen en baliemedewerkers zijn erg enthousiast over de dienst.
Alle vier de oorspronkelijke pilot ziekenhuizen hebben besloten door te gaan met de inzet van BeterDichtbij binnen hun organisatie. Nu is BeterDichtbij in gebruik bij 12 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken.
Alle vier de oorspronkelijke pilot ziekenhuizen hebben besloten door te gaan met de inzet van BeterDichtbij binnen hun organisatie. Nu is BeterDichtbij in gebruik bij 12 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken.
Aantal gebruikers pilot
101-1.000
Betrokken partners
De ziekenhuizen en huisartsenpraktijken die BeterDichtbij gebruiken zijn:
• het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam en Huisartsen Monnickendam
• Gelre ziekenhuizen in Apeldoorn en Zutphen
• Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland
• het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer
• het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel
• Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam
• Maasziekenhuis Pantein in Beugen
• Ommelander Ziekenhuis Groningen
• Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk
• Saxenburgh Groep in Hardenberg
• SJG Weert
• St. Anna Ziekenhuis in Eindhoven/Geldrop
• Wilhelmina Ziekenhuis Assen
• Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen
• Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten
• Ziekenhuis Rivierenland Tiel en huisartsen in Eerstelijns Centrum Tiel
Verder zijn o.a. betrokken: NHG, KNMP, Deloitte Assuring Medical Apps, ITSec, AuditConnect, KPN, VANAD Enovation, Alliantie Gezondheidsvaardigheden (Pharos)
• het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam en Huisartsen Monnickendam
• Gelre ziekenhuizen in Apeldoorn en Zutphen
• Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland
• het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer
• het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel
• Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam
• Maasziekenhuis Pantein in Beugen
• Ommelander Ziekenhuis Groningen
• Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk
• Saxenburgh Groep in Hardenberg
• SJG Weert
• St. Anna Ziekenhuis in Eindhoven/Geldrop
• Wilhelmina Ziekenhuis Assen
• Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen
• Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten
• Ziekenhuis Rivierenland Tiel en huisartsen in Eerstelijns Centrum Tiel
Verder zijn o.a. betrokken: NHG, KNMP, Deloitte Assuring Medical Apps, ITSec, AuditConnect, KPN, VANAD Enovation, Alliantie Gezondheidsvaardigheden (Pharos)
Maatschappelijke effecten
BeterDichtbij maakt direct contact met de eigen (huis)arts of andere zorgverlener mogelijk. Patiënten die de dienst gebruiken geven aan dat als een groot voordeel te ervaren. Ook het feit dat je op je eigen moment, gewoon via je telefoon, een vraag kunt stellen en het antwoord overal en altijd nog na kunt lezen, zijn voordelen van BeterDichtbij voor patiënten.
BeterDichtbij bespaart de patiënt én zorgverlener bovendien tijd en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt in het ziekenhuis, zo blijkt uit de ervaringen van patiënten in het eerste jaar.
Enkele quotes die de waarde van BeterDichtbij voor individuele patiënten en zorgverleners weergeven:
“Je stuurt laagdrempelig een appje. Zo ben je snel geholpen en gerustgesteld door de specialist.” Helena
“Het geeft mij een gerust gevoel. Ik hoef niet te bellen, maar kan mijn vraag sturen via de app en ik krijg een berichtje op mijn telefoon als het antwoord klaar staat.”
Mevrouw Van der Wissel
“Met de app kunnen we vragen sneller en duidelijker uitlegen dan soms aan de telefoon. Zeker als we ook nog een plaatje of link met meer informatie meesturen.”
Caroline van Vliet, Klant Contact Center Ommelander Ziekenhuis Groningen
“De patiënt stuurde even een fotootje mee in de app. Toen kon ik adviseren wat het beste was.”
Martijn Meijs, dermatoloog BovenIJ ziekenhuis
BeterDichtbij bespaart de patiënt én zorgverlener bovendien tijd en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt in het ziekenhuis, zo blijkt uit de ervaringen van patiënten in het eerste jaar.
Enkele quotes die de waarde van BeterDichtbij voor individuele patiënten en zorgverleners weergeven:
“Je stuurt laagdrempelig een appje. Zo ben je snel geholpen en gerustgesteld door de specialist.” Helena
“Het geeft mij een gerust gevoel. Ik hoef niet te bellen, maar kan mijn vraag sturen via de app en ik krijg een berichtje op mijn telefoon als het antwoord klaar staat.”
Mevrouw Van der Wissel
“Met de app kunnen we vragen sneller en duidelijker uitlegen dan soms aan de telefoon. Zeker als we ook nog een plaatje of link met meer informatie meesturen.”
Caroline van Vliet, Klant Contact Center Ommelander Ziekenhuis Groningen
“De patiënt stuurde even een fotootje mee in de app. Toen kon ik adviseren wat het beste was.”
Martijn Meijs, dermatoloog BovenIJ ziekenhuis
Onderzoeksresultaten
- Assistentie bij download en registratie wordt gewaardeerd en verhoogt gebruik
- Gebruik is het grootst onder <40 en >60
- Enthousiasme bij zowel patiënten, artsen, assistenten, verpleging als baliemedewerkers is groot
- Grote belangstelling bij pers en partners voor BeterDichtbij
- Gebruik is het grootst onder <40 en >60
- Enthousiasme bij zowel patiënten, artsen, assistenten, verpleging als baliemedewerkers is groot
- Grote belangstelling bij pers en partners voor BeterDichtbij
Rapportage pilot
Implementatie
Organisatie
BeterDichtbij BV is een zelfstandige organisatie. De meerderheid van de aandelen is in handen van 28 regionale ziekenhuizen. Stichting Administratie Kantoor BeterDichtbij houdt toezicht op het bestuur van BeterDichtbij, ook om te waarborgen dat het een initiatief van de zorgsector zelf blijft. BeterDichtbij heeft inmiddels een eigen team van vaste medewerkers voor de verdere doorontwikkeling, exploitatie en uitrol bij nieuwe zorgorganisaties.
Ondernemer
BeterDichtbij BV is opgericht door 28 regionale ziekenhuizen (vanuit de vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen), het bedrijf Medworq BV en de dagelijkse leiding bestaande uit Godfried Bogaerts en Sander Bijl.
Godfried Bogaerts is een ervaren digitaal ondernemer en richtte eerder digital agency Mirabeau op, waarbij hij aan het begin stond van digitale vernieuwing voor klanten als Transavia, PGGM, funda en ING.
Sander Bijl zet zich al jaren in voor digitale vernieuwing in de zorg, onder meer bij Medworq.
Godfried Bogaerts is een ervaren digitaal ondernemer en richtte eerder digital agency Mirabeau op, waarbij hij aan het begin stond van digitale vernieuwing voor klanten als Transavia, PGGM, funda en ING.
Sander Bijl zet zich al jaren in voor digitale vernieuwing in de zorg, onder meer bij Medworq.
Implementatiestrategie
BeterDichtbij is per 1 januari 2018 beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland. Veelal starten organisaties met de inzet van BeterDichtbij op een aantal speciaal geselecteerde afdelingen en nadat deze van start zijn, volgen snel andere afdelingen. De implementatie bestaat uit twee korte uitlegsessies voor de artsen en assistenten. BeterDichtbij begeleidt daarbij de organisatie intensief in de eerste fase. Na afronding van de eerste fase, volgt de lancering en bekendmaking van het gebruik van BeterDichtbij in de regio, met PR en verspreiding marketingcommunicatiematerialen en online marketing. Op basis van deze ervaringen leren we continu, wat we vervolgens toepassen bij volgende implementaties.
Communicatie en marketing
In de communicatie en marketing wordt continu gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van het merk landelijk en de bekendheid en conversie in de regio. Dit is een samenwerking tussen het BeterDichtbij team en de aangesloten zorgorganisaties, waarbij de focus landelijk ligt op de pragmatische zorgcliënt en in de regio op de minder zelfredzame zorgcliënt (volgens het Zorgmentality model van Motivaction). Elke nieuwe organisatie die zich aansluit bij BeterDichtbij helpt om de dienst bekender te maken waar ook de andere deelnemende organisaties weer van profiteren. Zo werken we met z’n allen samen aan de bekendheid van de dienst. Door middel van online marketing en actieve persbenadering landelijk en regionaal, en uitreiken van offline marketingcommunicatiemiddelen in de zorgorganisaties zelf, worden de verschillende doelgroepen bereikt. Ook wordt BeterDichtbij regelmatig uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan een congres of evenement.
Productpresentatie
Behaalde prestaties of gewonnen awards
We zijn trots op de tevredenheid van gebruikers en artsen, zorgverleners. En we hopen natuurlijk de Zorginnovatieprijs te winnen ;)
Opschaling
Productontwikkeling
Het BeterDichtbij serviceconcept wordt de komende jaren verder geoptimaliseerd. Er komen niet snel veel functionaliteiten bij omdat wij geloven dat door focus (communicatie met jouw eigen zorgverleners) en de allerbeste gebruiksvriendelijkheid/UX het gebruik snel omhoog gaat. Om het werken met BeterDichtbij nog meer aan te sluiten bij het dagelijkse werkproces van de zorgprofessionals wordt er gewerkt aan een dichtere integratie met de leidende HIS en ZIS (EPD) systemen op de Nederlandse markt.
Groeiscenario
Door verder te bouwen aan een sterke basis, koppelingen in te bouwen met andere relevante services en systemen en vervolgens de diensten gefaseerd uit te breiden wordt BeterDichtbij hét serviceconcept voor de zorg. Niet alleen in gebruik bij regionale ziekenhuizen, maar ook door huisartsenpraktijken, ggz-instellingen, eerstelijns psychologen, -verloskundigen en de grotere ziekenhuizen. Hoe meer zorgorganisaties deelnemen hoe groter de bekendheid en het gebruik van de dienst. Door een groot gebruik kan de dienst ook steeds beter worden.
Planning
2018:
- De dienst verder optimaliseren en verrijken, o.m. koppeling HIS/ZIS systemen.
- Toevoegen van video(beeld)bellen.
- Integratie van Thuisarts.nl content.
- Toevoegen van Apotheek.nl content.
- 15+ grote zorgorganisaties aansluiten.
- De dienst verder optimaliseren en verrijken, o.m. koppeling HIS/ZIS systemen.
- Toevoegen van video(beeld)bellen.
- Integratie van Thuisarts.nl content.
- Toevoegen van Apotheek.nl content.
- 15+ grote zorgorganisaties aansluiten.
Internationale ambitie
Er zijn geen internationale ambities. BeterDichtbij wil het leidende zorgmerk voor alle Nederlanders worden.
Geïnvesteerd vermogen
€ 100 duizend-1miljoen
Omzet
101k-1M
Financiële prognose
Er is een solide businessplan en financiering om de komende jaren de doorontwikkeling en uitrol in Nederland uit te voeren en waar mogelijk te versnellen.
Netwerk
Organisaties
Teamleden
Founders
Medewerkers