Wolk heupairbag.jpg

SUCCESVOL OPSCHALEN: WOLK - DE ONZICHTBARE HEUPAIRBAG

Voor het zesde interview in de blogreeks ‘succesvol opschalen’ sprak ZorgInnovatie met ondernemer Filippo van Hellenberg Hubar van Wolk, de onzichtbare heupairbag.

Wolk wil met haar onzichtbare heup airbag het aantal heupfracturen drastisch laten afnemen. Jaarlijks breken meer dan 16.000 ouderen in Nederland een heup. Hiervan overlijdt 1 op de 4 binnen een jaar. Door mensen in beweging te krijgen vlakt de stijging van het aantal heupfracturen af. Goed, maar niet voldoende. De missie van Wolk is dan ook: heupen redden!

 

Hoe is Wolk ontstaan?

Het idee achter Wolk is begonnen als een grap. Een moeder van een vriend van Filippo viel vaak. Als Sinterklaas surprise gaf Filippo’s vriend een zwemband aan zijn moeder en had daarop geschreven ‘Airbag voor bejaarden’. Wanneer zijn moeder dan zou vallen, zou de zwemband haar beschermen. Helaas hielp de zwemband niet tegen het voorkomen van verwondingen door het vallen. Wel was het idee van een opblaasbare band, die precies zou opblazen op het moment dat iemand valt was ontstaan. Een demonstratie van de heupairbag? Klik hier

 

Hoe werkt Wolk-de onzichtbare heupairbag?

Wolk is een band die je om je heupen heen doet. Wanneer je valt geven 3 bewegingssensoren een signaal en zorgen dat de airbag gevuld is met lucht voordat je de grond raakt. Vervolgens loopt de airbag na de val langzaam weer leeg.

 

Van concept naar opschaling…

Het begon met onderzoeken of de markt op een onzichtbare heupairbag zit te wachten. Wolk interviewde potentiële gebruikers met  dummymodellen om antwoorden te krijgen op de vraag: zou iemand een band om zijn heupen dragen heel de dag, als hij wist dat dan zijn heup beschermd was? Daar kreeg Wolk voldoende antwoord op. Mensen gaven aan behoefte te hebben aan extra zekerheid. Hierna heeft Wolk een samenwerking opgezet met de TUDelft om de technologie verder uit te werken.

Filippo: “We hebben een product gemaakt dat in eerste instantie veel te zwaar was met allemaal standaard componenten erin, maar het werkte wel.”

Wolk leverde het bewijs dat ze het product konden maken. De volgende stap was het verfijnen van het product. Wolk werd steeds lichter en zag er beter uit. Daarop werd besloten om 100 stuks te maken en te testen bij zorgorganisaties, waaronder de Haagse Wijk- en Woonzorg (HWW Zorg), Lelie zorggroep, Argos Zorggroep, Zorgpartners Midden-Holland en Vivium Naarderheem. Filippo geeft aan dat dit een belangrijke stap was voor Wolk, mede omdat deze proeven niet gratis waren voor de zorginstellingen. Dit gaf Wolk de zekerheid dat zorginstellingen bereid waren voor een dergelijk product te betalen.

 

De 4 tips van Filippo!

 

Tip 1. Ga het gesprek aan met ondernemers waaraan je kunt spiegelen

Vanaf de start zocht Wolk regelmatig contact met andere ondernemers die al wat verder waren dan zij. Het voordeel hiervan is dat je sneller stijgt naar een hoger niveau en een netwerk opbouwt.

Filippo: ‘Zij konden mij de adviezen geven die ik nu aan jonge ondernemers geef en dat helpt.’

Tip 2. Ervaar zelf waar jouw valkuilen liggen

Wolk zag een kans die andere niet zagen en durfden wat anderen niet durfden te doen. Hiervoor heb je een eigenwijze instelling nodig.

We namen de adviezen van meer ervaren ondernemers tot ons, maar we volgden ook onze eigen weg.

Filippo: ‘Als iemand mij 5 jaar geleden had verteld wat ik had moeten doen. Had ik dat niet geloofd. Je moet ervaren om echt te begrijpen waarom iets zo zit.

Tip 3. Zorg voor fans!

Voor een onderneming is het belangrijk om trouwe fans te hebben. Wolk vond een fan bij zorginstelling Vivium. Hoe deden ze dat? Weet goed waar jouw onderneming voor staat en geef bij je klanten aan welk probleem je voor hen kunt oplossen. Ook het hebben van de ‘gunfactor’ is een belangrijk aspect.

Filippo: ‘we hebben veel werk gestopt in het vinden van zorginstellingen die ons product wilden testen. Op een gegeven moment ontmoette we een innovatiemanager die vanaf dag één super enthousiast was over Wolk. Zonder hem waren we niet zover gekomen! Hij promoot ons product vol enthousiasme bij andere innovatiemanagers. Dit zorgt voor een positief sneeuwbaleffect.’

Tip 4. Vanaf de startlijn contact met je afnemers

Het is heel belangrijk als ondernemer te luisteren naar wat je hoort, welke signalen je krijgt vanuit de markt, want het is een heel complexe wereld. Mensen zijn al snel enthousiast en sturen je alle kanten uit. Het is lastig om te begrijpen wat er speelt in het zorglandschap met alle stakeholders (verzekeraars, patiënten, zorginstellingen en onderwijsinstituten).

Filippo: “In de meeste industrieën is de betaler en de gebruiker dezelfde partij. In de zorg is dat vaak niet zo. Degene die betaalt is niet dezelfde als degene die het product gebruikt en adviseert. Daardoor krijg je best wel een lastig speelveld.”

Het is de moeite waard om vanaf de start van je onderneming in contact te zijn met de eindgebruiker en met de betaler, want als je dat niet doet kun je makkelijk lang een verkeerde kant oplopen…

 

Ben jij geïnteresseerd in een samenwerking met Wolk of wil je meer informatie over dit innovatieve product? Bekijk hier het profiel op ZorgInnovatie of neem contact op via www.wolkairbag.com.